EEN HEKS? Griezelige methode om 9fratings" te peilen ,f\»i .vj.W«K ïCrt» 1/#*' V*,. \:\r Vj 1 *%SV*V 1VV% J>^A >i V^I«v\e*»V KOVJ*4* .«A V^4 Met veel tam-tam, 34 premières en meer zorgen dan ooit te- ten. hebben vorige maand de drie grote Amerikaanse televisie- atschappijen (CBS, NBC en ABC) hun troeven voor het «we seizoen uitgespeeld. Met de gunst van de adverteerders 120 miljoen kijkers als inzet zal gepoogd worden het vorige ip)jaar nog te overtreffen. Financieel gezien is er geen vuiltje het scherm, maar de vooruitzichten voor de herleving van tv een positief medium schijnen minder gunstig .Het tv-vermaak de frappante uitzonderingen daargelaten vrijwel terugge- trd tot de reputatie van de film in de beginjaren: kermisver- tk van gemiddeld gehalte. Ff kunnen ons voorstellen, menig lezer ons hier op de yer* z&l tikken. Zó somber de situatie daar aan de rkant niet zijn, want Ameri- pi6 produktles, welke,, door televisie worden overge- m, zijn dikwijls van uitste- kwaliteit. Maar de bui- van Bussum kunnen een i doen uit een overweldi- aanbod; hun blik is scherp t>eg om in de meeste geval let beste te bestellen. Wat hier niet te zien krijgen zijn nttaties, waaraan elk origi- idee in Amerika na korte ten gronde dreigt te gaan. int in het televisie-apen- doet iedereen de ander na. tyd ligt nog niet ver achter dat jonge en enthousiaste jvers door de mogelijkheden het nieuwe medium werden pireerd tot meesterlijke tv- als Marty" van Chayefsky, Twaalf Gezworenen" van Regi- Rose of „Bezoek van een klei- ianeet" van Gore Vidal. Als gedurfde plannen worden ge- mceerd, zijn het nog steeds de namen, die er achter staan, klee voor de aparte Defenders Reginald Rose, voor de Twilight Zone-serie van a" Rod Serling. Men durft niet meer aan nieuwe talenten ten experimenteren. Or e minder-begaafden is de Jlging de snelste weg naar een buit geworden. Vorig seizoen in de westerns weer in popula- t toe te nemendus staan thans en verschillende wild-west 8 ter beschikking van de kij- Bij de nieuwe series is er Ms één die qua opzet en op- in? belooft af te wyken van inüere. Het is „The Loner", ïin een vroegere officier van «valerie op zoek gaat naar eer kontuur. Het idee is van.Rob het lieve, Jonge heksen- ouwtje in „Bewitched" had te veel succes om met rust in van haar zoon), CBS start met „The gebroeders Smothers" (van twee broers is er één aan gene zijde) en NBC voorts ook nog heeft aangekondigd „Ik droom van Jeannie" (waarin een aspi rant-ruimtevaarder door een geest wordt geholpen). Het sprekende paard mr. Ed. de Verdedigers en andere series moes ten verdwijnen, maar er kwamen programma's voor terug, die soms op kopieën van vroegere series lij ken. Na de grote bijval, welke „The Fugitive" verwierf kon het niet uit blijven, dat voor die seizoen op vrijwel hetzelfde stramien „Run for your life" zou worden gebor duurd: de story-in-serie over een jong advocaat, die nog achttien maanden te leven heeft. Natuur lijk gaat de jongeman zeer gevaar lijk tekeer en door een wonderlijke toevalligheid vallen al zijn beleve nissen op maandag, zodat de kij kers er op vaste tijden van kunnen profiteren. De eerste episode werd inmiddels uitgezonden. Er kwam een spelletje kaart in voor, waaraan geen einde leek te komen. De kritiek was niet mals en er was al iemand, die voor spelde, dat de advocaat zijn serie nog minstens een jaar zou over leven. Detectives en spionneh ontbre ken ook in de nieuwe plannen niet. Voor de zoveelste maal behan delt „The FBI" het werk van de federale recherche, maar ditmaal schijnt de knorrige FBI-baas J. Ed gar Hoover er persoonlijk zijn goed keuring aan te hebben gehecht. In „Honey West" erft een meisje een detectivebureau van haar vader, wat ons weer sterk aan de Duitse serie „Detectivebureau Lynx" doet denken. Spionnen maken overuren in o.m. „The Wackiest Ship in the Army", „Get Smart" en „I spy". CBS en 3C procent bij ABC. Aan kleur, geld en voorbereiding ligt het niet en tóch zijn er tekenen, die de zorgen van de directies en van hen, die het goed met televisie me nen, rechtvaardigen. In mei van dit Jaar bleek daar lets van bij de uitreiking van fel begeerde Peabody Prijzen in Man hattan. In zijn toespraakje zei Paul Porter, dat 1964 een jaar was waar in het intelligente, volwassen tele visiepubliek bij voortduring de dupe was geworden van het dingen naar de gunst van de teenagers. Hij con stateerde een „oervervelende een vormigheid", welke enkele juryle den selfs had doen voorstellen om de prijzen maar helemaal niet toe te kennen. De medailles vonden ten slotte toch een juiste bestem ming. Enkele nieuwsprogramma's werden, wegens him moed en ac tualiteit, onderscheiden en voorts een veelgeprezen programma als „Profiles in Courage" van de NBC. Maar juist dit laatste program ma slaagde er niet in volledig „ge- sponsored" te worden en bovendien was de afname door met NBC verbonden stations gering. Het pro gramma is afgeschreven en de me daille mag als herinnering de kast Waar het voor de adverteerders in Amerika zó belangrijk is om snel de kijkdichtheid van een bepaald pro gramma te weten, is het logisch dat er steeds nieuwe methoden worden ontwikkeld om de resultaten zo vlot mogelijk binnen te krijgen. De nieuw ste ontdekking in deze richting dan ken wij aan ontwerper Jim Tanner te Los Angelos: de kijkdichtheidmeet- wagen. Een kleine bestelwagen wordt de stad ingestuurd, uitgerust met een elektronische registratie-apparatuur welke op de band de programma's no teert, waarnaar men kijkt. Dwars door de muur, zonder te bellen en zonder te vragen! De langzaam rijdende auto is voor- Zien van draaibare antennes, die per minuut 106 kijkers noteren. Op de miniatuur ontvangers in de wagen verschijnt het beeld van het program ma, waarnaar een bepaalde familie kijkt. De inlichtingen worden met tijd en plaats doorgegeven aan de bandrecorder. Op elk gewenst ogen blik kunnen die inlichtingen door een computer worden verwerkt, zodat men binnen het kwartier een totaal overzicht heeft per station, program ma en kanaal. De ontwerper meent, dat met een aantal wagens een mil joen gezinnen per avond kan worden afgewerkt. De meting kan ook per zes blokken woningen tegelijk geschieden. De angstvisioenen van 1984 lijken door deze Tanner Electric Survey Ta bulation naderbij te komen. In Ne derland kennen we de rustiger en quête-methode. ZORGEN VERARMING Teenagerprogramma's gaan „Shindig", bij ons welbekend, con currentie aandoen. Het wordt alles even groots, duur en geweldig: 96 procent van de NBC shows gaat in kleur de buis in, 50 procent by Het is niet in de eerste plaats de grote hoeveelheid eenheids worst, waarom men zich angstig maakt. Veeleer baart het zorgen, dat het aantal uitzendingen op voortdurend inkrimpt. Ruwweg gezegd is het Ameri kaanse tv-systeem erop gericht zo veel mogelyk kijkers te binden om zoveel mogeiyk geld van adver teerders binnen te halen. Men zoekt dus naar populaire pro gramma's, waarnaar zoveel moge lyk mensen kyken. Ogenschyn- lyk geven de z.g. „ratings" (getal len, waarmee de kykdichtheid van bepaalde programma's vrij goed benaderd wordt) een eerlijke weer gave van wat het publiek verlangt. Maar in werkelijkheid bevorderen deze ratings een voortdurende ver arming van de programma's. Want de maatsohappyen geven zo sterk toe aan wat zy de algemene smaak achten, dat zy programma's met meer inhoud laten schieten of naar onmogelijke uren van de dag ver schuiven. Zo staan dus straks ook de kykers, die iets anders zouden wensen, op de ratings genoteerd als kykers naar moord-, gooi- en smytprodukties, omdat hun een voudig niets anders wordt gebo den. In Nederlandse verhoudingen overgebracht zou dit betekenen, i zeer gewaardeerd pro gramma als „Kunstgrepen" in de avonduren geen kans zou ma ken. Hoeveel kykers er ook ge noegen aan zouden beleven. Ben a angry pende documentaire als „Beppie" was er niet gekomen. In het verleden hebben sommige van onze Nederlandse omroepen wellicht al teveel de cultuurdrager willen uithangen en onder het motto „Myn kyken is myn leren" in Van Alphen trant de opvoeder gespeeld, maar niet graag toch zouden we in het andere uiterste van louter niemendalletje willen vervallen, hoe knap en onderhou dend deze ook zyn en hoe graag ook wy er naar kijken. De Ameri kaanse tv-maatschappen, zelf ook weer opgejaagd, hebben hun pu bliek in de loop der Jaren in die richting gedreven, zy hebben er een ongekend commercieel succes mee behaald, maar oogsten nu een resultaat, dat te voorspellen was en inderdaad door enkelen reeds lang werd voorzien. GEEN GEZAG Televisie heeft in de Verenigde Staten wel invloed, maar geen ge zag. Mocht men er zich ooit illu sies hebben gemaakt te kunnen meetellen als kunstvorm, of als cul turele faktor van betekenis, dan is die kans nu by na verkeken. Byna want nog is het niet te laat. De Amerikaanse tv dreigt hetzelfde aanzien te krijgen als de film in vroeger Jaren: leverde beelden in een bioscoop op de kermis. Mannen met visie en fan tasie hebben indertijd de film ge- red; de tv is evenmin verloren, als er snel wordt ingegrepen. Door Journalistieke reportages en scherp nieuws-Instinkt heeft de tv nog een spoor van respect in de Ver enigde Staten behouden. Er zyn aanwyzingen, dat men bereid is weer iets te wagen om het beeld- gezicht te redden. Nog kykt het ware talent in Amerika de kat uit de boom. bevreesd de eigen kan sen te bederven door zich met de huidige tv te encanailleren. Maar in de speciale uitzendingen pro beert de televisie reeds aan de wal terug te krabbelen. Van ABC noemen we een docu mentaire over Beethoven, de ont wikkeling van de mens in de loop der eeuwen, een serie over de Ame rikaanse geschiedenis en een Sam my Davis-special. CBS gééft vier concerten van het New York Philharmonic, een breeduitgewerkte serie over stout moedige ontdekkingsreizen (samen met National Georgraphic Maga zine). een spektaculaire samenvat ting van de presidentverkiezingen 1964 en enkele shows met topar tiesten. NBC brengt in Hall of Fame on der andere Napoleons verbanning naar St. Helena, zeven Perry Co- moshows, een studie over de volks vertegenwoordiging en documen taires over de Spaanse Onoverwin nelijke Vloot, Michelangelo en de Reformatie. WANSMAAK Er gebeurt nog wel degehjk iets :n het zou al te goedkoop zyn te stellen, dat het de maatschappyen om niets anders te doen is dan enorme winsten. Angst voor slech tere tyden heeft de programma keuze lang beïnvloed; na Jaren wansmaak gekweekt te hebben dreigt de televisie nu het slacht offer van die wansmaak te wor den. In een land, waar men zo op een goede „image" gesteld is, dient de tv alleen al om die reden een draai in de goede richting te ne men. Anders zou de generatie, wel ke nu met de televisie opgroeit, zich wel eens plotseling van de beeldbuis kunnen afwenden, zoals dat met de radio is gebeurd. Die generatie bestaat uit de kopers van morgen. Ook op puur-zakeiyke gronden is het dus meer dan tyd, dat de Amerikaanse televisie de cost voor den baet laat gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 27