Kilometers antiek ou een expositie op te Florence sitncatöDD kaleiöoscQQP r;„: MEN MR RSBi Verdeelde kritieken over Weiss' „Die Ermittlung" Ri-h f 2375.- GROOTSE „MOSTRA - MERCATO" TONEEL" - STUK OE NIET Overmatige rijkdom in Paleis Strozzi l Stuk vol problemeu in statische bouw HUISKAMER-ORGEL GOUDEN KLANK LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 22 OKTOBER 1965 VIJFDE BLAD aantai Nederlandse schilderijen uit de XVIIde eeuw, waaronder een uit zonderlijk mooi rivierlandschap van Salomon van RuysdaeL De Amster damse kunsthandel De Boer verrijkt de „Mostra" met een groot aantal schildeken, waaronder een indruk wekkende. apostel van de Spanjaard de Ribera, en fraaie bloemstukken van o.a. Ambrosius Bosschaert de Jonge (op koper geschilderd) en An- thonie Claesz. i dan Nederlandse of Vlaamse, zijn heel wat bijzonder oude t de 15de, maar ook uit de Siensese en Florentijnse in goede I de heer 1 en kosten. I Amsterdam, Muziekinstrumenten van prof. dr. Minnaert Gisteren is in het Instituut muzekinstrumenten in gebruik geno men, welke prof. dr. M. G. J. Min naert in 1963 aan de Rijksuniversiteit in Utrecht heeft geschonken. Deze collectie bestaat uit een groot aantal Europese %n buiten-Europese instru menten. vele van historische bete kenis. die een welkome aanvulling vormen op de verzameling welke het Instituut van verschillende instan ties en particulieren in bruikleen heeft ontvangen'. Ook de nieuwe aanwinsten hebben geen museale pretentie, doch dienen als hulpmid del bij de studie in de muziekinstru- mentenkunde: daartoe worden zij zoveel mogelijk bespeelbaar gemaakt. Bij de ingebruikneming zijn enkele instrumenten gedemonstreerd. jhr. Van Lennep erelid Vereniging Rembrandt De Vereniging Rembrandt tot be houd en vermeerdering van kunst schatten in Nederland heeft de onlangs afgetreden voorzitter jhr. F. J. E. van Lennep tot erelid benoemd. Als voorzitter is hij opgevolgd door W. Langelaan uit u voor: alle tyPes ,5°°' «orden met vW- ®Ïen. kunnen no ook geleBORG automatische "ansm^sie^^ u uur druk WARNER-systeem. handelingen stadsverkeer mms versne||ingshandle. koppelingspedaal ®n Terv,ij| u ontspannen □evend en veel veiliger-\®J de dingen om U heen richten. -imaakt met attrak- De hele Simca-«jn werd verv^ ie u tieve extra s. v (Van onze Romeinse correspondent) A 7 IJ kennen allen voorbeelden van dochters, die plotseling (V haar moeder boven het hoofd groeien. Dat is ook gebeurd et de Delftse Antiekbeurs, die ettelijke jaren geleden een eerste- ïg, maar een veelbelovende was in de thans groeiende rij van lortgelijke verkooptentoonstellingen. Er zijn navolgers geweest, e het Nederlandse initiatief op breder schaal, maar misschien et met evenveel stiptheid, hebben overgenomen. Daaronder is larschijnlijk de tweejaarlijkse „Mostra-Mercato" te Florence wel grootste. )ie Florentijnse Antiekbeurs lieeft Kt de Delftse gemeen, dat zij ge- Iluden wordt in een luisterrijke an- jjtke omgeving, namelijk in het pa- Strozzi, het mooiste en meest vol- I akte Renaissancepaleis van Ita- i, in 1489 ontworpen door Benedet- da Mafano. Het is een ontzettend root paleis en de drie verdiepingen jn van 18 september tot 18 oktober [heel gevuld met de „Mostra". Als de heren van de organisatie mo- i geloven, wandelt de bezoeker ngs iets meer dam... drie kilo- antiek en inderdaad, we heb- driemaal een bezoek gebracht, irdiening voor verdieping, en voel- afloop onze kuitspieren! Internationaal Li tegenstelling tot Delft is - deze Mostra" internationaal, hoewel na- urlyfe. de Italiaanse deelnemers rre in de meerderheid zijn: 85 aliaanse antiquairs tegen 8 Fran- 5 Belgische 3 elk uit Nederland, Igeland en de Ver. Staten en 1 elk it Zwitserland, India en Peru. aarby zijn niet inbegrepen dege- tn, die alleen maar in de speciale (deling gelijkvloers, hun waren uit- illen ondei het devies: „Antiek i X>r de smalle beurs". Daar kan ten gegarandeerd antieke dingen Ifteestal snuisterijen, lepeltjes, Hjpjes. wijnglazen, prenten, enz. ko nt in prijzen van 10.000 tot 3OO.OQ0 re. Dat laatste bedrag is zowat maar dat is in het dure Ita- en prys, die geacht wordt bin- ieders bereik te vallen. Het geheel is zo overmatig ryk, niet weet waar te begin- ta. Niet voor niets krijgt men een italogus in de hand gestopt. 700 lidzijden dik en met 500 afbeel den. Onze nieuwsgierigheid ging aar de Amerikaanse inzendin- Wat zou een Amerikaans an- j)uair in Florence trachten te ver apen? Dinolevi uit New York komt setVenetiaanse en (prachtige tevens uiterst zeldzame) Genuese iwbelen en een groot schilderij van Giptdano, dus alles zaken die it Italië afkomstig zijnFren- Comp., eveneens uit New York, iel Venetiaanse en Florentijnse eeuhelen. Kennelijk reizen de oud band met het wapen der Habsbur- gers? Wie belang stelt in het vre- desveidrag, het wordt tentoongesteld door de „Librairie de l'Abbaye" te Parijs en de Cimabue is voor een flinke prijs te verkrijgen bij Vitto- rio Frascione te Florence. Een wat bescheidener voorwerp is een ver rukkelijk penantkastje vol geheime laadjes en met in het midden, wij- wel onvindbaar, een metalen schrijn, die als brandkast dienst kan doen, dat waarschijnlijk werd vervaardigd voor de Spaanse Koning Karei III, die de eerste 40 jaar van zijn lange leven Koning was der beide Sici- liën. Het is een typisch Italiaans meubel uit de tweede helft der 18de eeuw; voor een 11 of 12 miljoen lire zal de firma Bellini Berti in Floren ce het wel willen afstaan. Men moet niet denken, dat op zulk een antiekbeurs althans op de Florentijnse alles te koop is. Er is een zaal met mooi Florentijns beeld houwwerk, 15de en 16de eeuws, waarvan de eigenaar, hoewel hij an tiquair is, niets wenst te verkopen. Hfj heeft die zeldzame stukken voor eigen genoegen verzameld en stelt ze met liefde ten toon. Maar wat men van hem kopen kan, o.a. een paar laatgothische Franse beeldjes, vindt men in een andere ruimte. Dit is niet zo vreemd. De echte anti quair houdt van zijn stukken, ziet ze beslist niet als koopwaar en bij velen is het zo, dat de liefhebber het als een eer beschouwt iets van hem te mogen kopen. Er zijn er ook die deel nemen aan de „ilostra", meer in de hoop hun eigen collectie nog met nieuwe, zeldzame stukken te verrij ken dan wel om iets van de hand te doen. Antiek immers is een veilige belegging. Wanneer hun collectie goed is, behoeven ze niet te vrezen, dat de waarde ervan met de jaren zal verminderen, integendeel! Onoverzienbaar rijk De grote bekoring van zulk een bijna onoverzienbaar rijke tentoon stelling is de voortdurende afwisse ling. Iedere firma heeft haai- stand, waarbij men een opstelling volgt, die eigenlyk van het geheel meer een museum dan een „beurs" van oud heden maakt. Het publiek wordt vaak door zware koorden op Deze schaal is een bijzonder j stuk op de Florentijnse ..Mostra i Mercato". Zij is gemaakt voör de Oost-Indische Compagnie en in Irkoetsk in Siberië voorzien van een zilveren voetstuk en j deksel. landschap van Josse de Momper. Van een andere vooraanstaande Brussel se antiquair. Miodrag Boskowitch, 'rokken naast het precieuze Chine se porselein en de Louis XVI-pen- dule vooral Franse meesters als Claude Vernet de aandacht. Maar voor onze smaak was het de firma Robert Finek die met de twee' fraaie paneeltjes van Adriaen Isenbrant, de Christus aan het kruis van Albert Bout-s, een boeiend stuk van Brueghel de Jonge en nog versecheiden andere Vlaamse meesters de kroon spant. We noemden dan nog niet de twee bijzonder aantrekkelijke doeken van Gasper van Wittel, „Gezicht op Ve- netie" en „Gezicht op Napels". Deze Amersfnortse meester, die in Italië de rij opent der 18de eeuwse Vedutisten (Canaletto en Guardi gaan min of meer terug op zijn werk) is eigen lek alleen in Romeinse musea, voor al het Capitolijnse, goed vertegen woordigd. In Nederland zover wij weten nier, of nauwelijks en toch is hy een van weinige werkelyke grote schilders, die tot ver in de XVlilde eeuw de naam van de „Fiamminghi" «in die tijd was in Italië ook wie uit Amersfoort kwam een V'aming) in Italië heeft hoog gehouden. Nederlandse inzending Van de Nederlandse inzenders is het vooral de firma Premsela Ham burger die zeer sterk de aandacht trekt, juist omdat men in hun stand dingen ziet. die in Italië zelfs in musea vrijwel niet te vinden zijn: fiaaie voorwerpen van kunstnijver heid in goud, zilver, emaille, ver- j fijnde kostbaarheden waar vooral het vrouwelijk publiek grote belang stelling voor toont. Dan is er Samuel Nystad uit Den Haag met enkele uit gelezen fraaie meubelen en een Gevluchte oude visser ius pi veerde Ernest Hêmingtvay t «den tegenwoordig in omgekeerde wat ai te eerbiedige afstand gehou- ichting over de Oceaan. De deelna- Clt,n a> jjan natuurlijk de aspirant- India en Peru daarentegen ^oper of ook de alleen mahr werke- s^ê" iyk belangstellende die „versperrin gen" wei overschrijden. Maar van stand tot stand wandelend ziet men nu eens antieke Attische vazen, dan weer Louis XVIde-meubelen, gevolgd door Perzische bronzen of Brussel se wandtapijten en natuurlijk hon derder schilderijen van alle scholen en alle tijdperken. Wat die schilderij en betreft zijn het de Franse (voor al Galerie Keim), Belgische en Ne derlands. deelnemers, die het best voor de dag komen. Wat de Belgen betrett zagen wij in de stand van de Brusselse firma Alex Finck enke le Vlaamse primitieven, ware mu seumstukken, en van latere mees ters vooral een bijzonder fraai berg- Ongehoorde waarde D Natuurlijk zijn er op zulk een itertentoonstelling stukken van ioorde waarde. Wat kan de van een vrij groot paneel x *94 cm) „Christus aan het de Madonna en Sint-Jan" tol Cimabue. de voorloper van Giotto en een der allerzeldzaamst en alle vroeg-Italiaanse primitie- Of van het vredesverdrag van flestfalen, 47 blz., folio met zegels to handtekeningen der afgevaardig- ko en gebonden ln de originele Een 92-jarige Cubaanse vis ser die zegt de beroemde schrijver Ernest Hemingway te hébben geïnspireerd tot het boek ,.De oude man en de zee", is gisteren in Key West aangekomen. Hij joas een van de 65 vluchtelingen die uit Cuba zijn aangekomen, na dat de vluchtelingenstroom twee dagen onderbroken is geweest. De magere gerimpelde vis ser. Anselmo Hernandez, zei dat hij Hemingway dertig jaar lang heeft gekend. „Als hij op Cuba was, kwam hij me altijd opzoeken. Hij zei altijd dat hij een boek over me zou schrijven, en dat heeft hij toen eindelijk ge daan", aldus de oude man. Hij is met een groep fami lieleden aangekomen. Twee kleinzonen hadden de fami lie opgehaald. De Ameri kaanse kustwacht heeft ver klaard te verwachten dat een grote vluchtelingenstroom in de loop van de dag zal begin nen. Vluchtelingen hebben meegedeeld dat in de vissers haven Camarioca ongeveer 250 bootjes voor vertrek naar Key West gereed liggen. (Van onze correspondent in Bonn) Grote terughoudendheid betrachten alle critici, die zich in hun bladen met een bespreking van de première van Peter Weis. ..Die Ermittlung hebben bezig gehouden. Dinsdagavond ging gelijk gemeld het stuk gelijktijdig in vier Westduitse schouwburgen West-Berlijn. München. Essen en Keulen) en in elf steden van de DDR in première. ,,Die Ermittlung" houdt naar men weet een bijna protocolair verslag in van het Auschwitz-proces in Frank furt, dat deze zomer ten einde liep. De auteur had geen eigen ele menten aan het stuk toegevoegd. Hij beperkte zich tot een keus uit de uitlatingen van beklaagden en anaklagers. verdedigers, getuigen en president. Allang voordat het stuk in première ging was er een hevige strijd ontbrand over de vraag of de werkwijze van Peter Weiss ook werkelijk een ..toneelstuk" opleverde. De niet in de ware zin van het woord artistiek bewerkte ..werkelijkheid"- zou, vooral met betrekking tot het gruwelijke materiaal, tot een ..dé- bacle" moeten leiden, vonden deze critici. Een scène uit DIE ERMITTLUNG" van Peter Weiss. kelük de indruk alsof men het Auschwitz-proces, dat het volk dan altijd nog in Franfurt heeft meege maakt, voor zich wilde opeisen, om- i dat het de anti-facistische ideologie zo goed ondersteunt, dat men daar- voor in de zone (de DDR) het ai- leenrecht in pacht wil hebben. Af- gemeten aan het beeld dat de laat ste maanden in de Oostduitse pers van West-Duitsland gegeven wordt, kon het proces büna niet bij ons plaatsgevonden hebben". Trant van Brecht Onvermijdelijk werd „Die Ermitt lung" In Oost-Berlijn in de trant van Brecht ten tonele gebracht. Het werd voorgelezen op de manier waarop Brecht eens in Baden- Baden had geëxperimenteerd. De lezers waren in het openbare leven bekende persoonlijkheden en schrij vers onder wie Brechts weduwe Hé- lène Weigel, en de plaatsvervangend minister- president Alexander Abusch. Peter Welss zag de eerste helft van zijn stuk in Oost-Berlijn, waar hij bijzonder wordt gefêteerd omdat hij zich kort geleden tot het Oost- blok-communisme bekeerde. Na de pauze reed Weisse naar West-Ber lijn waar hij de enscenering vr.n Erwin Piscator bijwoonde. Deze bleek het dichtst by zijn ideale op vatting te zijn gekomen, al werkte de elektronische muziek hier en daar storend. Hoewel geen der uitvoeringen op een regelrecht „débacle" uitliep, is duidelijk geworden voor welke grote problemen de regisseur bij de op voering van „Die Ermittlung" werd gesteld. Degenen die besloten het stuk te laten „zeggen", bleken een betere keus te hebben gedaan dan de collega's die nog probeerden een „spel"-element in te voeren. Alle regisseurs kozen voor een sta tische toneelopbouw, die mees tentijds in het donker was gehuld, om alleen die personages te belich ten, die aan het woord waren. Peter Weiss had erin zijn regie aanwijzingen nadrukkelijk op gewe zen dat het niet de bedoeling waS~ de rechtzaal van het Auschwitz-pro ces in Frankfurt natuurgetrouw na te bootsen. De namen van de be klaagden waren als „sjmbolen" aan gehouden. De getuigen bleven naam loos, en waren door het merendeel der regisseurs in zwarte onopvallen de kostuums gestoken. In West-Ber- lijn, Essen en Munchen had men gebruik gemaakt van de door Luigo Nono geschreven elektronische mu ziek. die niet overal op de juiste tijd werd ingevoerd en een onnodig dra matisch of zelfs een verwarrend ef fect veroorzaakte. Te ingehouden regie In Essen, maar vooral in Keulen had men er moeite mee het publiek b\j de zaak te houden door een te ingehouden regie. Vooral in Keu len komt daar nog by dat de spelers onduidelijk spraken (met uitzonde ring van de beide vrouwelijke rol len). Een probleem wat ook de leng te van het stuk. dat een speeltijd van bijna vier uren vergde. Zo kwam men ertoe een gedeelte te schrap pen. In de DDR leidden de II opvoe ringen het was een soort wedijver tussen Oost en West, wie de meeste ensceneringen zou opbrengen) tot een bijna orgiale aanklacht tegen de Bondsrepubliek. De criticus van de Frankfurter Allgemeine Zeitung merkte daarover op: „Men had wer- 72 meter lang Britse historie Bijzonder tapijt Een 72 meter lang, geborduurd tapyt dat taferelen van de geschie denis van Engeland van 1066 tot heden in beeld brengt, wordt ge maakt door de Royal School of Needlework, in opdracht van het ge meentebestuur van Hastings, ter herdenking van de 900ste verjaardag van de Slag by Hastings. Het tapijt, dat het grootste en meest ambitieuze werk is van de school, neemt de ge schiedenis juist daar weer op waar het beroemde 69 meter lange Bayeux i tapijt ophield. De ontwerpen zijn reeds in studie genomen: het tapyt zal voor het I eerst te zien zyn op de Ideal Home Exhibition in Londen (126 maart). Het idee van een herdenkingstapyt is afkomstig van de man die in 1966 de feesten van Hastings organiseert, j kolonel—vlieger Ralph Ward. De I taferelen zullen vele historische ge beurtenissen in beeld brengen, zoals de Zwarte Dood en het Verdrag van Versailles, maar ook populaire hel den als Robin Hood en Dick Whit- ting ton. De organisatoren van de festivitei ten menen dat het tapijt een blijven de herinnering zal vormen, dit in tegenstelling tot evenementen als het roosteren van een os, zeilwed strijden. concerten en een rally voor j oude auto's. Het werk zal 9 maanden ln beslag nemen30 vakkundige handwerksters werken volgens de aanwijzingen van historici, musea en andere autoriteiten op het gebied van de Engelse geschiedenis. het opzienbarend nieuwe met de Dagelijks vrijblijvende demon stralie in onze showroom. Dit wonder van electronisch vernuft biedt U o.a.: eigenschappen van orgels uit twee- tot driemaal hogere prijs klasse. stereo Hi-Fi weergave met nagalm 5 voetmaten op 1 manuaal, totaal 33 registers vi brato naar wens intonatie-re geling vereenvoudigde bespe ling kleine afmetingen en fluis- terzachte bespeling, dus ook ge- schiktvoor kleine flatwoningen. Prijs geheel compleet, incl. bank

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 17