Huwelijks De Dragonder: verleden sfeervol opgeroepen HUWELIJKSBEMIDDELING MET COMPUTER De lommerd van Mexico City Vrijdag 1 oktober 1965 Pagina 4 Weekeindbijlage L.D. Extra INGEWIKKELDE, moeilijk ontwarbare problemen pakt men tegenwoordig aan met een modern hulpmiddel: de rekenmachine of computer. Voor vele man nen en vrouwen is het vinden van een pas sende huwelijkspartner zulk een probleem en als men het nuchter beziet, is het vinden van de meest geschikte man of vrouw uit al die miljoenen kandidaten, zoiets als het zoeken van een speld in een hooiberg. In de Verenigde Staten en in navolging van het Amerikaanse voorbeeld in Denemarken en Zwitserland heeft men de rekenmachine aan het werk gezet en deze vervult dan de functie, die het toeval, het pure geluk en de romantiek vroeger hebben vervuld. Per computer tot stand gekomen huwelijken zijn volgens de berichten niet ongunstiger uitgevallen, dan zo in doorsnee het roman tische of langs andere wat rationeler weg tot stand gekomen huwelijk en zie: daar verrijst dan in Ziirich, hartje Zwitserland, het eerste bureau voor huwelijksbemidde ling, dat bij zijn werk gebruik maakt van een computer. fiet Bureau Selectron werd in mei 1963 opgericht en werkt volgens een verrassend nieuw principe: men stopt er enerzijds de mannetjes in en anderzijds de vrouwtjes, drukt bij wijze van spreken op een knop en na enkele seconden keurend ge zoem rollen de bij elkaar pas sende kandidaten er paarsge wijs uit. Het Zwitserse huwe lijksbureau noteerde enkele maanden geleden zijn twaalfde huwelijk. Van de 1000 inge schrevenen onderhouden er 250 regelmatig contact met el kaar. hetgeen volgens Furrer, de directeur van het bureau, hoopvolle verwachtingen wekt voor de toekomst, laten wi voorshands aannemen niet slechts voor het Bureau Selec tron. Wat Walter Furrer, toen hy hek Initiatief tot oprichting nam. voor ogen stond, was overigens niel slechts dit eigen persoonlijke suc« Walter Furrer zag zijn Selectron als gemeenschappelijk hulpmiddel voor alle Zwitserse huwelijksbu reaus. Die zouden bij samenwer king al hun kandidaten moeten af staan voor de centrale „computer- pot". De trouwlustige mannen en vrouwen zouden dan alle in machi netaal worden overgezet en aldus vertaald in de computer belanden. Door deze programmering zouden de mogelijkheden van elke hu welijkskandidaat worden veertien- tot twinrtigvoudigd. Ieder zou aldus sneller, maar bovendien selectiever aan een passende partner kunnen worden geholpen. Te simpel? Een zekere vereenvoudiging van de procedure der huwelijkskeuze zit daar ons inziens wel in: Walter Furrer is uitgegaan van de ge dachte dat wat overeenstemt te vens bij elkaar past en dat is. naar het ons lijkt lang niet voor elk goedgeslaagd huwelijk het werke- Rudolf Steinmetz. De Dra gonder. Heijnis N.V. Zaan dam. Dat een auteur zijn verhaal situeert in een verleden tijd en in een vreemde niet geheel be paalde landstreek, is iets dat talloze malen gedaan is. Bij de werken uit de romantiek zijn daar vele voorbeelden van te vinden. Daarna, toen het realis me de overhand kreeg, werd dat nagenoeg niet meer gedcian, hoewel er nog steeds bij tijd en wijle romans en verhalen opdui ken, die deze trek met de ro mantiek gemeen hebben. Bij romans die in het verleden spelen, komt het voor driekwart neer op het verbeeldingswerk. Hoe precies de schrijver zich ook ge documenteerd heeft wat betreft tijd plaats zeden en gewoonten, dit zijn toch zaken van de tweede orde, want met voortreffelijke documen tatie alleen heeft men tot dusver nog nooit een goed boek geschre ven. Het heeft misschien wel een voordeel zich niet al te precies aan zulk soort gegevens te houden, mits men tenminste niet van plan is historische figuren te laten op treden. Dit laatste heeft Rudolf Stein metz in zijn kleine roman „De Dra gonder" ook stellig niet willen doen. Wel heeft hij een verleden tijd op geroepen en figuren uit die tijd. Zijn verhaal, een soldatenverhaal zou men kunnen zeggen, speelt in een streek die bergachtig is, waar barre winters heersen met hoge sneeuw en veel modder, waar step pen zijn en wouden, waar halfwil de kudden grazen en waar de gren zen belaagd worden door een wild „tartarenvolk". Dit laatste is het enige precieze in de beschrijving zodat we ons kunnen voorstellen ergens aan de zuidelijke grenzen van Rusland verplaatst te zijn. On danks dit niet gepreciseerd zijn, geeft het verhaal een bijzonder sprekend landschapsbeeld. Wat de tijd betreft, het zou de negentiende eeuw kunnen zijn, al thans het begin daarvan. Het ver haal begint op een veldtocht. Een jonge officier die een verkennings tocht heeft moeten leiden, heeft zich allesbehalve manhaftig gedra gen en 's avonds, bij het kampvuur, Boeken mackt verwacht hij een forse uitbrander van zijn generaal, die hem en zijn manschappen ternauwernood heeft kunnen ontzetten. Deze blijft echter uit en inplaats daarvan ver telt de generaal hem zijn levens geschiedenis. Deze laatste vormt de eigenlijke novelle: de herinne ring aan zijn jongenstijd op een afgelegen landgoed van een oom, de dreiging van de oorlog met de wilde nomaden, zijn ontvoering naar de veiligheid door een onbe kende, indrukwekkende dragonder, resulterend in de reden waarom hijzelf, die daartoe oorspronkelijk niet geneigd en ook niet voorbe stemd was, de militaire loopbaan gekozen heeft. „De Dragonder" Is een heel mooi, navrant verhaal geworden. De psy chologie van de eenzame Jongen, die zich niet aan heeft kunnen passen en die met zijn intelligentie meer inzicht heeft in de toestand dan zijn familie die wapengebruik en paardrijden het belangrijkst vindt, is uitstekend belicht en vol gehouden. Zo ook zijn genegen heid voor zijn geheimzinnige red der. Knap is, dat Steinmetz er zich zorgvuldig voor gehoed heeft met moderne begrippen of uitdrukkin gen te werken. HU heeft een stijl gevonden, die past in de tijd van het verhaal en behoort bij de le vensfase die hij geven wilde. Hij Vragen heeft dit gedaan zonder gekunsteld heid, natuurlijkweg. ..De Dragon der" zou een verhaal uit de tijd van Alexander Poesjkin kunnen zijn; evenwel minder realistisch dan deze, soberder en minder anec- dotisch. Hierdoor kenmerkt „De Dragonder" zich als een verhaal van een moderne auteur, die nu eenmaal de verworvenheden aan kennis van de innerlijke beweging van de mens in zich draagt en hier ook het zwaartepunt op legt. Te bewonderenswaardiger is het een verhaal als dit te kunnen plaatsen in de tijd waarin het hoort, zonder zich aan anachronis men schuldig te maken. Elio Vittorini. Vrouwen Langs de Weg. (vertaling) A.B.C.- boeken, Amsterdam. Drie forse novellen, kleine ro mans bijna, in één bundel bie den de lezer waar voor zijn geld. Vooral als het nog zulke leven dige, folkloristisch interessante verhalen zijn als de drie van deze Siciliaanse schrijver. Drie vrouwen vormen het mid delpunt van de kleurige geschiede nissen, die onderling totaal ver schillend zijn maar één ding ge meenschappelijk hebben, n.l. dat zij wat men pleegt te noemen „lichte" vrouwen zijn. Het is even wel duidelijk dat hun omgeving te genover dit oude beroep een totaal verschillende houding aanneemt dan men doorgaans gewend is. De drie figuren zijn ruim in hun mi lieu geplaatst, zodat men een wijk of een streek goed bevolkt voor ogen krijgt. Van de drie is het kind „Erica" het aangrijpendst en „La Garibaldina" het amusantst. Levensecht en warm van kleur zijn deze geschiedenissen, maar men huivert door de onthutsende in druk die men van de sociale toe standen in dit zuidelijke land krijgt. CLARA EGGINK De vragenlijst, die de kandidaten by inschrijving hebben in te vul len, bestaat uit niet minder dan tien bladzijden. Voor een deel gaat het hierbij om exacte gegevens, zo als leeftijd, beroep, milieu, gods dienst, scholing. De vragen daar omtrent dalen af tot in de klein ste-details: gezondheid, bloedgroep, huidskleur, taal, sociale omstandig heden, politieke instelling, grootte, aard van het beenderengestel, hoe woont u, houdt u van dieren, wat zijn uw hobbies, hoe was uw jeugd, wie was uw opvoeder, welke ziek ten en gebreken komen er voor in uw familie. Alleen hierover worden 'vijftig vragen gesteld. Ook wordt naar wensen ge vraagd: hoe oud mag uw partner zijn, hoeveel moet hij verdienen, mag het een kleurling zijn, mag het een langslaper wezen. Men kan vakjes aankruisen voor de haarkleur die men wenst en of het een kunstmatig gekleurde haardos mag wezen: zwart, bruin, blond, lichtblond, donderblond, rood, pe per en zout, grijs, wit? mag de kandidaat een kale schedel hebben en zo ja: voorzijde kaal, schedel kaal, helemaal kaal, of mag hij een pruik dragen? De heren kunnen dus naar wens contact krijgen met een blondje of een brunette of met een dame met anders getinte haren, altijd voorzover de voor raad strekt, en de dames kun nen onder het zelfde voorbe houd, belangstelling tonen voor een snor of een baardmens, voor een Beatle-hoofd of een glan zende biljartbal. Dat is prach tig: de verlangens lopen nu eenmaal ver uiteen. Voor gega digden met dieper delvende na turen zijn er de vele aanduidin gen uit de vragenlijst, waarin de inschrijvers subjectief hun wezen weerspiegelen. Psycholoog Walter Furrer streefde echter ook naar een objectiever karak- terrisering. Hiertoe heeft hij dan een psycholoog ingescha keld. Het is dr. Franz Keiler uit Bern, die al sedert twintig jaren betrokken is bij de huwelijks bemiddeling. Voor het bij elkaar brengen van de juiste partners peilt hij hun ware aard met een grafologisch onderzoek; hij hecht zelfs nog waarde, zij het niet al te veel, aan de astrolo gische sterrestand en aan de chiromantie of handlijnkunde. Meer vertrouwen wekt het ge bruik van psychologische tests. Wensen en tendensen, waar van de kandidaten zich zelf ter nauwernood of helemaal niet bewust zijn, peurt de psycholoog uit zijn kandidaten met behulp van de fototest, waarbij men de sympathiekste en onsympa thiekste moet aanwijzen uit een aantal dames- en herenfoto's. Verder gebruikt dr. Keiler bij zijn werk de boomtest van dr. Koch, de Luscher-kleur ent est en de TV A-of Reich-test, waar- Ujke uitgangspunt computer dient o.i. in zijn pro-r grammering ook de begrippen „aanvullen en completeren" en niet minder „attractief door het verrassend andere" te hebben. Misschien brengt de toekomst dat, want ook een computer is nooit te oud om te leren. Voorhands werkt Bureau Selectron op basis van ge gevens, die de kandidaat zelf in zijn antwoorden op een vragenlijst verstrekt, aangevuld met wat re sultaten van psychologische tests. Uiteraard wordt niemand automa tisch en machinaal „aan een an der gekoppeld". Bureau Selectron werkt samen met een psycholoog. De machine zorgt voor een effi ciënte sortering van de bijvoor beeld tweehonderd kandidaten en de psycholoog helpt om uit de al dus verkregen selectie de juiste partner te vinden. Walter Furrer heeft, om op gang te komen, de eerste kandidaten drie jaar bemid deling geboden. Normaal is er een bemiddelingsduur van een jaar. Toen hij ongeveer 400 kandidaten had, heeft hij de „circulatietijd" bekort tot twee jaar en thans is 'hij zover, dat de bemiddelingsduur tot een jaar is teruggebracht. bij de kandidaat uit 36 abstracte figuren de 12 sympathiekste en de 12 onsympathiekste moet uitzoeken. De inbouw van de aldus verkre gen gegevens maakt de selectie wat al te streng. Tenslotte is een huwelijk geen rekensommetje en de gegadigden moeten het gevoel houden, zelf hun keuze te maken. Men heeft om deze redenen de uitkomsten der psychologische tests weer uit de computer genomen en ze in handen gelegd van de advi serende psycholoog zelf en deze is het dus, die in feite het quasi-we- tenschappelijke computerhuwelijk met een puur-menselijk „nihil obstat" moet bezegelen. Dat maakt dan de computer weer tot een aan vaardbaar hulpmiddel van het tweede plan: n.l. tot een verbeter de sorteermachine. Ach, in feite is dus de h uwelijksbemiddeling per computer nog maar in haar begin stadium. Eens Eens echter, als er meer inge schreven zijn, zullen de psycholo gische gegevens wel weer mee in gebouwd worden en dan zal de computer met volkomen betrouw bare exactheid bij de huwelijks keuze ingeschakeld worden. Voor lopig zal de wereld er genoegen mee moeten nemen, dat de com puter nog slechts in staat is naar wens het blondje of het zwarte bruidje op bestelling te leveren en contacten te leggen met die brui degom, die qua postuur en zelf- geopenbaarde aard het meest aan het ideaal van de vrouwelijke kan didaten beantwoordt. Het Bureau Selectron vraagt voor de „inbouw" in de computer van elke mannelij ke kandidaat 360 Zwitserse franks en van elke dame 10 franks. De psychologische test krijgt een heer op de koop toe zij het na be taling van nogmaals 360 franks. En voor die 720 franks werpt de computer hem om ze te zeggen elke drie weken een serie vrou welijke kandidaten in de schoot, die hij dan op zijn gemak kan gaan bekijken. Een animerend vooruitzicht is. dat hij recht heeft op zes van zulke series. Bij het maken van een keuze is het ge sprek onder vier ogen met de psy choloog vaak van beslissende be tekenis. Geen garantie Walter Furrer en dr. Franz Kei ler zijn zich terdege bewust dat de computer wel de uitspraak kan doen, dat de beide partners op een bepaald moment bij elkaar passen, maar dat dit geen garantie in houdt voor de toekomst. Men heeft met twee levende mensen te maken, die zich beiden naar eigen innerlijke aanleg ontplooien. Elk huwelijk is een sproces van aan passing, dat vrijwel nooit zonder wry ving en zonder incidenten ver loopt. Het is een niet-rationele kracht, nJ. de liefde, die ervoor kan zorgen, dat de moeilykheden die zich voordoen, telkens worden overbrugd. Dit geldt uiteraard ook voor het computer-huwelijk, dat zo als wij hébben laten zien, nog niet op volmaakte wijze tot stand kan worden gebracht. De heer Furrer weet dit en garan deert dus niets. Alleen is hij be reid bij mislukking van het computerhuwelijk het geld te rug te betalen en dat is meer dan de burgerlijke stand kan doen. Hij betaalt graag terug, eigenlijk met de bedoeling daar door zelf de nodige lering op te doen. Het inschakelen van de computer bij het vinden van een levensgezel of -gezellin, zal, aldus de initiatiefnemers, pas over twee of drie generaties glad en foutloos werken, maar dan is het ook de volmaakte weg om onder de miljoenen kandidaten de meest geschikte huwelijks partner te ontdekken. MEXICO CITY Na elke feest dag ziet men duizenden mensen in de rij staan voor een vuil, vier verdiepingen hoog gebouw, dat. uitziet op het Zocalo grote plein). Dit gebouw is de Nacional Monte de Piedad" op z'n Nederlands gezegd: de Jlommerd"het oud ste pandjeshuis van Latijns-Ame- rika, dat zelfs door de bandiet Pancho Villa met rust gelaten werd omdat het, zoals hij zei, de „bank van de armenwas. De Monte de Piedad, die in dit grauwe gebouw zyn hoofdkantoor heeft, bezit 25 filialen, waarvan twaalf in de stad Mexico en de ove rige dertien verspreid over het land. Hy is gesticht op 25 februari 1775 onder de Spaanse koning Ka- rel III en is dus 190 jaar oud. De lange rijen die men er na elke feestdag ziet, bestaam uit Mexica nen, die hun laatste cent hebben opgefeest en nu voorwerpen van waarde komen belenen tot him fi nanciën weer op orde zijn. Maar ook op alle andere dagen worden leningen verstrekt en vol gens de directie van het pandjes huis gaat er elke dag een bedrag om van ongeveer 700.000 pesos (bij na 200.000 gulden), zy zegt, dat de bank ongeveer zeventig miljoen gul den heeft belegd. Het hoofdkantoor en de filialen hebben gezamenlijk 1.250 man personeel. LEGENDE De stichter, Romero de Terreros, had in Mexico een fortuin verdiend met het delven van goud en zilver en hy beschikte over het nodige geld om deze bank van lening, waaraan grote behoefte bestond, te financieren. Uit waardering voor de door de koning gegeven machtiging nodigde hy Karei Hl uit Nieuw Spanje, zoals Mexico destijds heet te, te bezoeken en hy beloofde, dat de koning gedurende zyn bezoek uitsluitend over baren zilver zou lo pen. De koning kwam niet, maar de legende is biyven bestaan. De populairste legende heeft ech ter betrekking op Pancho Villa. Toen de bandiet tydens de revolu tie zegevierend de stad Mexico was binnengetrokken, vroeg hij om een lyst van banken en rijke personen, tot wie hy zich om .steun" kon wenden. Toen hy de naam van de bank van lening las, schrapte hy deze door. Hy zei, dat hij deze in stelling geen geld afhandig wilde maken, omdat zij de bank van de De bank van lening heeft gedu rende zyn lange leven miljoenen verpande kostbaarheden in bezit gëhad, waaronder juwelen die aan Benito Juarez behoorden en onder- LIEFDADIG De Mexicaanse lommerd wordt tegenwoordig als een stichting ge ëxploiteerd. Onder haar ambtena ren bevinden zich deskundigen, die als de beste van Latijns-Amerika worden beschouwd, voor het schat ten van de waarde van bepaalde ju welen en andere waardevolle voor werpen. Men zegt dat zy dikwyls worden geraadpleegd door andere landen. De Monte de Piedad verstrekt niet alleen leningen, maar is ook een instelling van liefdadigheid, die elke dag aan honderden mensen een gratis ontbyt verstrekt en een la gere school heeft voor ongeveer 1.500 weesmeisjes. Er wordt geld geleend op bepaal de voorwerpen, b.v. een diamanten ring, waarbij de leningnemer bin nen een bepaalde termijn de lening kan terugbetalen om weer in het bezit van het onderpand te komen. Hy is dan wel een kleine rente ver schuldigd, maar die is lager dan by de meeste banken. Betaalt hy niet, dan kan de lommerd het beleende voorwerp verkopen. Vandaar dat toeristen en anderen komen bin nenvallen om koopjes te halen. Voor kleine leningen tot 20 pesos (zes gulden) is geen rente verschul digd. „COYOTES" De bank geeft de leningnemer niet meer dan ongeveer een-derde van de waarde van het verpande voorwerp. Dit geeft „coyotes" of straatgeldschieters de kans een handeltje te doen. Een vrouw heeft b.v. een ring verpand, waarvan de waarde is geschat op duizend pesos, zy heeft dan van de bank 335 pe sos en 'n lommerdbriefje gekregen. Bulten komt een man naar haar toe, die haar voor het lommerd briefje 300 pesos biedt. Op die ma nier kan zij 635 pesos krygen, die zy misschien broodnodig heeft. De coyote lost het briefje in door de 335 pesos aan de lommerd te beta len en verkoopt de ring voor de volle waarde van duizend pesos of meer, zodat hy een aardige winst maakt. Het mag rtiet, maar meestal gebeurt de coyotes niets. De lommerd is in Mexico een in stelling met een traditie en heeft tienduizenden trouwe voorstanders die in tyd van nood van haar dien sten gebruik maken Zy is naast de nationale loterij, een staatsinstel ling met liefdadig doel, één van de oudste instellingen van Mexico.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 26