Italiaan Pierluca smeedt beeld voor Groningen Laatste toneelstuk van O' Neill in Salzburg STEEDS OP ZOEK NAAR SPANNING Pijnigende angsten hypnotiseren hem PESSIMISTISCHER DAN OOIT Zwak werkmaar in Toneeldemonstratie in Noordwijkerhout prachtige vertolking LEIDSCH DAGBLAD DONDERDAG 12 AUGUSTUS 1965 VIERDE BLAD- (Van onze Parijse correspondent) DE Italiaanse beeldhouwer Pierluca Degli Innocenti, die zich in navolging van Rembrandt of Vincent, in de wandeling ook in zijn catalogi, gewoon bij zijn voornaam laat noemen, is jeen ,,man-uit-één-stuk". Geen laveerder tussen aannemelijke com promissen van de gulden middenweg, en ook geen vage dromer. Eert man die middenin het hart van zijn tijd staat, die de gebeur tenissen, de dynamiek en de tragiek van zijn en onze dagen diep len intens beleeft. Een man die partij kiest zonder partijganger te 'zijn en die met al zijn zielevezels hevig bewogen wordt door de spanningen die onze tijd vandaag beroeren, verscheuren en be heersen. Soldeerbout en las-instrument is nu 37 jaar en heeft, als jongeling, dus nog net in zijn Ita- ;e vaderland het fascisme in pijn nadagen bewust kunnen mee maken. In 1944, toen Italië ook door Duitse nazi's was bezet, weigerde hy, <p syn 16de jaar, de fascistische en iwarte wapenrok aan te trekken. Hy m de gevangenis gestopt, waar uit hij echter weer wist te ontvlucli- :n sloot zich aan bij een anti fascistische maquis om zo, aan den lijve, de heroïsche partisanenstryd tegen Mussolini mee te voeren. In 1948 liet hij zich inschrijven ils leerling van de beeldhouwklasse c academie voor Schone Kuns- i syn geboortestad Florence. Hij jntving in Rome de grote beeld- ïouwprijs van de regering, die hem n 1954 belastte met het oppertoe- icht op de restauratiewerkzaamhe- aan de oude gebrandschilderde •n der vele kerken en kathedra- die tijdens de oorlog in Italië ijn verwoest. Het contact dat hy zo legde en inderhield met de handwerkers van in metaal opende voor Pierluca ie weg naar een nieuwe techniek, [ij leerde alle technische knepen uit moderne smidse kennen, en zo erwisselde hij allengs de hamer en 3e bijl voor de soldeerbout en het lasinstrument. Werktuigen, waar in hij zich nu bedienen gaat om jn visioenen van kunstenaar de oorden klinken in zijn verband niet lelemaal glaszuiver in daden om ,e zetten. Velen brachten Mever Hamel j laatste groet e Zijn werk wordt voortgezet Op de begraafplaats Zorg- lied in Amsterdam is gister- iddag in zijn vakantieverblijf in en (N.-H.) op 70-jarige M leeftijd overleden directeur van de Hoofdstad Operette, de heer Meyer Hamel ter aarde besteld. 'Bij de velen die de overledene naar zijn laatste rustplaats ver- igezelden waren een groot aan- tal bekenden uit de theater- en amusementswereld, o.a. Henriet- te Davids, Alex de Haas, Johan 20iKaart en Piet Muyselaar. I Talrijke bloemstukken o.m. van de tlümedewerkers van de Hoofdstad Ope- Vette, de directies van de Stads schouwburg, het Amsterdamse Volks- fatoneel, het Rotterdams toneel, de vereniging van Theater-en Concert gebouwdirecties en van de Ned. Bond Van ondernemers in het theaterbe- J drijf dekten de baar. In de aula voerde het woord de heer Herman Valsner namens de me dewerkers van de Hoofdstad Operet te. „Zijn stuwende kracht zal een eltlichtend voorbeeld blijven en het ^werk, dat onder zijn zakelyke lei ding is opgebouwd, zal worden voort gezet. Wy zullen trachten met volle toewijding het bereikte niveau te handhaven", aldus spreker, Namens de Ned. Bond van onder- ssetiemers in het theaterbedrijf sprak tie heer E. van Kinsbergen. „Jaren geleden direct nadat deze organisatie Was opgericht trad Meyer Hamel tot gelederen toe. Hij werd secreta- en bleef dat tot zijn laatste dag, elsbok al moest hij een gedeelte van i. ®ün werk aan anderen overdragen. er Onze gelederen worden dun, wij Verliezen veel mensen van onze gene- ^J'atie. Dit verlies treft ons smarte- ^Tiik" se sprak de heer van Kinsber- 1 ten, die Meyer Hamel dankte voor Wat hy voor de organisatie had ge- flaan en wat hij nog had willen doen. Tenslotte getuigde de heer J. Pa- rijs naïens de artiestenvereniging De Nar, waarvan de heer Meyer Hamel erevoorzitter was, van zijn achting en genegenheid voor de over ledene. Een zwager, de heer Wi/ly Hex, dankte namens de echtgenote ^en overige familieleden voor de be belangstelling. Liever: de pijnigende angsten die hem bevangen en hypno tiseren. In 1958 gaf hy zyn rege ringsopdracht terug, om zich nu uit sluitend aan zijn kunst van beeld houwer-lasser (voor zijn specialiteit is nog geen eigen naam gevonden) te kunnen wyden. Twee jaar later verliet hij Italië om zich in Parijs te vestigen. Zijn naam kreeg vrij gauw bekendheid en hij won diverse internationale prijzen De expositie van zijn laat ste werken, die thans in Parijs wordt gehouden, heeft tot thema „de col lectieve misdaad", met als motto: „Iedere dag nemen we passief deel aan de grote misdaden die tegen de mensheid worden gepleegd". Mooi, lelijk, interessant Men moet bij Pierluca iedere ge dachte aan litaraire symboliek, laat staan aan enige figuratieve voorstel ling van een tastbare gebeurtenis, hij voorbaat laten varen. Zijn beeld houwwerken, of beter objecten, zyn massale stalen gevaarten van zwarte kleur, die uiteen zijn gereten. Zijn materiaal bestaat uit ijzeren platen die hij tot dikke lagen heeft samen gesmolten, alvorens ze het aanschyn van die grillige, opengereten vormen le geven. Aan de ene zyde zijn zy glad, maar de binnenkanten verto nen het aspect van geronnen lava of ook wel van antraciet. De expositie omvat een zestal van zulke ijzerklonten, die als „Crime collectif" slechts door getallen en ini tialen (1126 D K) worden onderschei den. Gemiddeld zijn ze zo'n twee me ter hoog, en hun praktische bestem ming Is dus eerder een stadsplein of desnoods een museum dan het civiele binnenhuis. Mooi, lelijk, interessant? Het zyn kwalificaties die met betrekking tot deze kunst bezwaarlijk te hanteren zijn. Indrukwekkend en gelyktijdig mysterieus en fascinerend zijn ze wel. Ze drukken een soort fatalisme van de drang tot zelfvernietiging uit, waardoor Pierluca wordt verbijsterd. Een vorige serie, waaraan de beeld houwer een jaar of drie gewerkt heeft, heette „La grande lacerziona", een verzameltitel, die ten naasten bij, als „De grote verscheuring" ver taald zou kunnen worden. Een van die objecten was deze zomer ook op de openluchttentoonstelling van de Keukenhof te zien, waar 't door de Groningse studenten van hun corps, als geschenk aan de burgerij op de grote markt van hun stad geplaatst te worden. Een keuze waardoor Gro ningen omstreeks eind september, zal worden verrijkt met een der meest gedurfde en geavanceerde con cepties, die in een stadsbeeld thans nergens ter wereld te zien zijn. Oprechtheid Pierluca vertelt dat hij van plan is de inauguratie van zijn beeld zelf bij te komen wonen. Uiteraard heeft hij veel begrip getoond. Donker en wat klein van stuk, heeft Pierluca uiterlijk niets van de revolutionaire beeldenstormer. In een nog wat aar zelend Frans vertelt hij, na een rond gang door de Galerie, achter een glas Duits bier in een nabijzijnde bistro, over zijn leven en zijn werk Zonder slogans, zonder bombast, zonder ophef. „Nee, eerlijk, ik zou het echt niet weten", antwoordt hij op een vraag, „van wie onder mijn grote tijdgeno ten ik invloed heb ondergaan". Hij heeft bewondering voor Karei Appel, hij ziet ook wel wat in de richting Cesar vóór de tijd dat hij autowrak ken tot ijzerklompen liet samenper sen. „Maar invloed? Nee, zelf voel ik die niet". Het is eerder tijd zelf die op hem inwerkt. Direct en niet via andere kunstuitingen. Zijn ont wapende oprechtheid pantsert hem in elk geval voor iedere verleiding, de originaliteit alleen ter wille van de originaliteit na te streven. Ontzetting Iedere keer komt het gesprek weer terug op dat eigen karakter en de ontzettende spanningen van deze tijd. Die spanningen heeft hij nodig, en hij zoekt ze op. Zyn hele kunst con centreert zich in één (plastische) kreet van ontzetting. In de museum- stad Florence met haar renaissan cistische rust in gele en rose tingen, kón hij gewoonweg niet langer meer leven. In het Frankrijk, dat in die PIERLUCA DEGLI INNOCENTI jaren, door de tragiek der Algarijn- oorlog werd verscheurd, vond hij i „gunstiger" klimaat, maar nu begint Parijs hem ook al weer wat te neutraal en inpassief te worden. Ik stel hem Vietnam of de Domi- caacise Republiek als volgend woon oord voor. Hij antwoordt dat 't niet beslist noodzakelijk is dat hij zich met zijn lasapparaten en zijn ijzer materiaal op het slagveld zelve, te midden van het wapenveld, instal leert. Wel gelooft hij, dat Johnson's Amerika nu als woongebied voor hem in aanmerking zou kunnen komen, omdat dit machtige land de „grote verscheuring" en de „collectieve misdaad" nu nog wel 't diepst en aangrijpendst incarneert. In oktober vertrekt Pierluca dan ook naar New York, waar zyn eer ste grote expositie wordt ingericht. Het lijkt hem niet uitgesloten, dat hij in die stad dan een paar ja ren zal blyven hangen. Hy heeft eigelijk wel iets, zeg ik hem by het afscheid, van de „grote reporter", die onweerstaanbaar door het verzengen de nieuws van revoluties en kolo niale oorlogen wordt aangetrokken. Met dat --niet geringe-- verschil alleen, dat zyn getuigenissen niet via drukinkt en rotatiepersen, maar met stalen platen en lasmachi- nes tot leven komen. En vermoede lijk ook een wat langer leven bescho ren zullen zijn, dan een journalistiek reisverslag In „Leeuwenhorst" op 12 september Op 12 september wordt in het Seminarie ,,Leeuwenhorst" in Noordwijkerhout een toneel demonstratie gegeven, georgani seerd door het Werkverband Katholiek Amateurtoneel in de Provincie Zuid-Holand. Het provinciaal bestuur heeft hier voor het initatief genomen. Elke to neellist cn belangstellende voor het amateur-toneel te laten zien en be- wyzen, dat het amateur-toneel nog lang niet „dood" is zoals velen me nen, is de bedoeling van deze dag. Het W.K.A. Zuid-Holland wil daar door mede nieuwe impulsen geven aan de byna 70 speelgroepen, die in Zuid-Holland bij deze organisatie zijn aangesloten. Zich daardoor kwij tend van zijn taak en opdracht: om vormend en stimulerend werkzaam te zijn voor de aangesloten speel groepen. Moge het weliswaar zo zijn, dat de publieke belangstelling voor het amateur-toneel, mede door de T.V. wat teruggelopen is, dat houdt niet in, dat de beoefening van de edele toneelspelkunst zijn intrinsieke en persoonlijkheids-vormende waarde zou hebben verloren. Om te laten zien, dat het ama teur-toneel wel degelijk zijn plaats waard is. worden de groepen en ver dere belangstellende in de gelegen heid gesteld om dit te bewijzen en te ervaren. Deze toneeldemonstratie is bedoeld om heel speciaal een indruk te geven van de zeer uiteenlopende mogelijkheden om "een toneelspel ten tonele te voeren". Veelal spelen de gezelschappen nog in een stevig in elkaar getimmerde toneelkamer, die naargelang het stuk eist, aangepast wordt. De deelnemrs krijgen op 12 sep tember vier één-akters te zien, elk in een andere toneel-uitvoering: a. in de oude vertrouwde vorm met het traditionele „kamertje"; b. met als décor niets anders dan gordijnen met wat zetstukken; c. in „arena- vorm" waarbij gespeeld wordt temid den van het publiek en niet meer ervóór; d. in hyper-moderne vorm. ofwel „experimenteel-absurde". De toneelgroepen die deze dag tot vier maal toe een bijdrage zullen leveren zullen kritisch begeleid wor den door twee provinciale toneelad viseurs, te weten Mevrouw Froukje de Waard; en de heer Gelein Moulier. De dag begint 's-morgens om 10 uur en zal duren tot ongeveer 4 uur (Van onze Weense correspondent) In het merkwaardige toneelstuk van O'Neill "A touch of a poet" (..Bijna een dichter") treedt in de smerige, donkere kroeg van de mislukte Ierse kolonel Melody opeens een rijke en elegante dame op. Het is Deborah Harford, die in dit stuk slechts voor een korte episode verschijnt. Deze vrouw, is een van de drie hoofdpersonen in het laatste stuk van O'Neill "More stately mansions", een werk dat uit de nalatenschap van O'Neill werd opgediept en dat zijn Duitse première nu tijdens het Festival Van Salzburg beleeft. De schrijver zelf vond dit werk zo zwak. dat hij er uitdrukkelijk op stond, dat het na zijn dood zou worden vernietigd. Dit is niet ge beurd, maar het is de vraag of men er goed aan heeft gedaan door deze wens niet te vervullen. Gecompliceerde karakters Het stuk is eigenlijk een voortzet ting van het vroegere werk „Bijna een dichter". Na de dood van de mislukte, maar opschepperige kolo nel Melody is zijn dochter Sara met Simon, de aoon van Deborah Har ford, getrouwd. Met alle kracht en jr De beroemde zangeres Maria Gallas brengt op het ogenblik haar vakantie door in de buurt van Monte Carlo. Men ziet haar hier met een luchtbed onder arm. aan de Middellandse Zee. hartstocht stelt Sara alles in het werk om haar man voor zich te be houden, maar Deborah wil haar zoon voor zich alleen bezitten. Simon van zijn kant vecht voor zowel het be houd van zijn vrouw, als van zyn moeder en speelt daarbij de ene vrouw tegen de andere uit. Ook hy is „bijna een dichter" zoals zyn ge storven schoonvader Melody. Aan vankelijk wilde hij een groot schrij ver worden, doch wanneer dit mis lukt, gaat hy in de handeL Ook daar mislukt hij en wordt tenslotte een speculant, die totaal bedorven en door en door slecht is. Daar zijn geweten hem tenslotte toch niet meer met rust laat, wordt hij het slacht offer van schizofrenie en van groot heidswaanzin. De twee vrouwen, «He hem voor zich opeisen, hebben een even ge compliceerd karakter. De moeder van Simon, Deborah, wordt ondanks haar rijkdom en haar aristocratisch voorkomen bijna tot een spookachti ge en krankzinnige heks, die haar zoon in beslag wil nemen. Haar ri vale is Sara, de vrouw van Simon, een gezonde en berekenende Ierse vrouw van proletarische afkomst. Al leen sex verbindt haar met Simon. Zowel zij als haar schoonmoeder zijn de slaafse onderhorigen van de vol komen mislukte Simon. Uit het stuk kan men niet opma ken of de verhouding tussen moeder en zoon wel normaal en gezond is, in elk geval blijken de drie hoofdfi guren vol van de uitzonderlijkste complexen en excessen te zijn. Si mon is de speelbal tussen deze twee vampiers, die soms voor de schijn vriendschap sluiten, maar elkaar tot het diepst van hun ziel haten en treiteren. De rijke Deborah heeft haar zaak op haar zoon laten over schreven om hem zodoende aan zich te binden, maar zyn vrouw Sara iweet dit bedrijf stukje voor stukje I van hem af te troggelen, waarvoor j dan sexueel verkeer als prijs wordt aangeboden. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^ kunst ^Jlllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllliliili heeft geschreven, een aanklacht tevens tegen de kapitalistische maat schappij, die aan haar egoisme ten gronde gaat. Herhaaldelijk ontpopt de schryver zich als een groot men senkenner, maar zijn stuk is geen afgesloten geheel worden, doch een verzameling van wassen episodes, zo dat de toeschouwer te vergeefs een uitweg zoekt in het struikgewas van patologische excessen. Bovendien is er geen enkel ogenblik waarop de toeschouwer iets van medelijden of begrip voelt voor een van de hoofd figuren, nog het minst voor de mis lukte Simon. Toch een evenement De Duitse première wordt gegeven in het Europa-Studio van Salzburgx Daarna zal het stuk ook in Ham burg en gelijk gemeld in ons land by de Haagsche Comedie" worden opgevoerd. De meest indruk wekkende creatie wordt gegeven doov Marianne Hoppe uit Duitsland, die reeds in 1957 als Deborah in „Byna een dichter" optrad en nu een on overtroffen vertolking geeft van een capricieuze, halstarrige moeder, die haar zoon vertroetelt. Naast haar treedt de Weense actrice Martha Wallner op, die enkele dramatische hoogtepunten bereikt in haar uit barstingen van woede. De Duitse ac teur Griem speelt de rol van de amokmaker Simon. Al heeft men tegen dit stuk nog zoveel bezwaren, de opvoering in Salzburg is toch een evenement, maar alleen door de ver tolking. Zonnewijzer voor Rode Kruis In het park voor het gebouw van het Internationale comité van het Rode Kruis in Genève is een zonne wijzer geplaatst die door jonge Ne derlandse kunstenaars en ambachts lieden is vervaardigd en door het „Nederlandse comité voor internatio nale wedstrijden van ambacht-beoe fenaars" aan het Rode Kruis is aan geboden. Diepe perversiteit Hierin ligt eigenlijk de diepste perversiteit van dit stuk, met het gevolg dat het kantoor tenslotte op een boudoir gaat gelijken, waar lief de en zakelyke onderhandelingen el kaar afwisselen. Dit sinistere fami lie-drama vol jaloersheid, ongerem de hartstocht en gewetenloosheid komt tot een einde, wanneer moeder en zoon alle twee krankzinnig wor- I den. De keiharde, gezonde Sara. j zorgt nu voor haar krankzinnige I man, die in haar nu niet meer de geliefde, maar zijn eigen moeder ziet. Ook zijn moeder is het slacht offer van waanvoorstellingen ge- J woi den, want zij trekt zich terug en spookt achter het huis als een schim, die zij altijd is geweest. Patologische excessen Lady Churchill vraagt dieven ring c u van Stalin terug De weduwe van sir Winston Chur chill heeft een beroep gedaan op de dieven, die dinsdag een partij juwe len ter waarde van 15.000 gulden uit de woning van haar kleinzoon hebben gestolen. Zij verzoekt hun een ring terug te zenden, voorzien van een diamant, aan de buitenzijde gegra veerd met twee harten en aan de binnenzijde met het woord „Moskou". Lady Churchill zegt dat de ring een persoonlijke gift van Stalin was en dat hij „grote gevoels- en histo rische waarde heeft". Zij kreeg hem in 1945 toen zy in de Sow jet-Unie een ziekenhuis bezocht dat was uitgerust met middelen, ver kregen van haar fonds voor hulp aan Rusland. Molotow overhandigde haar de ring namens de Russische leider. Hij zei daarbij: „Mogen de betrek kingen tussen onze landen even hel der, zuiver en blijvend zijn als deze steen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7