Imponerende expositie over Karei de Grote Gedurende 8 dagen speciale aanbiedingen I dreef Aken biedt cultuurhistorisch beeld van belangrijk tijdvak KAMER GEMEENSCHAPPELIJK ADMINISIRATIEKANTOOR WmiingruU ELTAX RANDSTAD JONGEN SCHOONHEIDSSPECIALISTE Salon de Beauté „Charme" RIJKSUNIVERSITEIT LEIDEN EEN SECRETARESSE Fa. van Riet TUINB0UWMECHANISA1IEBE CHEF werkplaats A. E. v. d. Voet Zn. LEIDSCH DAGBLAD DINSDAG 6 JULI Zeer kostbare verzameling van rijke tijd der Karolingische Renaissance (Van onze correspondent in Bonn) Het beeld van Karei de Grote, zoals we dat ons meestal voor stellen, is dat van een krachtige staatsman en een succesrijk ver overaar. Hij wist aan het einde van de 8ste en het begin van de 9de eeuw zijn rijk naar alle kanten uit te breiden. In 774 onder wierp hij de Longobarden in Noord-Italië, hij bezette enige stre ken ten zuiden der Pyreneeën en formeerde hieruit de Spaanse mark, hij voerde een hardnekkige strijd tegen de heidense Frie zen en Saksen, welke eerst in 785 en 804 volledig waren over wonnen, hij hield een krijgstocht tegen de roofzuchtige Avaren en stichtte in het op hen veroverde gebied de Avaarse mark, hij keerde zich tegen de Slavische stammen aan de Oostgrens van zijn rijk en tenslotte keerde hij zich tegen de Denen. Door zijn vereniging van Saksen, Beieren, Franken, Zwaben en Thurin- gers onder zijn heerschappij begon eigenlijk het ontstaan van Duitsland. het eerst werd genoemd door het ver bluf aldaar van Karel's vader Pip pijn de Korte, in de stad Aken. In het Akense raadhuis, gebouwd op de fundamenten van het konin klijk paleis van Karei de Grote, en in de Dom de Munsterkerk) met de paltskapel van de keizer hij wer hier in 814 begraven) wordt tot 19 september een tentoonstelling gehouden van meer dan 700 voor werpen, die een beeld geven van de culturele kracht van een tijdperk, dat gestalte gaf aan het avondland. Voor dat avondland is de regerings periode van Karei de Grote van on schatbare betekenis geweest, omdat hij boven politieke en krijgslustige wetten en verordeningen uit, oost en west wist te verbinden. Er kwam een beinvloeding en een samengaan van het Romeinse en Byzantijnse klassicisme met de Germaanse agra rische cultuur en de hooggestemde kunststromingen in Italië en Enge land, tezamen met de kloosterkunst uit Frankrijk. Door zijn nauwe be trekkingen met het Syrische rijk zijn er heel wat kunstuitingen door middel van ivoren en manuscripen en ornamental e motieven tot in Frankrijk en de Rijnstreek doorge drongen vanuit het oosten en hebben tot de vorming der Romaanse kunst bijgedragen. Evenals zijn beroemde voorgan gers, de Romeinse keizers, strekte Karei de Grote zijn zorgen verder uit dan tot politiek gebied. Met ~btrge hand bevorderde hij kun sten en wetenschappen en zo werd de zgn. Karolingische Renaissance heel belangrijke periode voor de kunst. Er werden nieuwe mogelijk heden tot ontwikkeling geschapen Een periode die gestalte gaf aan het Avondland In 800 werd hij uit erkentelijk heid voor de diensten, aan het chris tendom bewezen, door Paus Leo III in Rome tot keizer gekroond. En in 1165 liet Friedrich Barbarossa in A- ken Karei de Grote opnemen in de rü der heilige koningen. Als verover aar doet hij sterk aan Napoleon den ken het gebruiken van geweld was hem evenmin vreemd als dat bij de Franse heerser het geval was), als staatsman, als coördinator, als den ker en als bevorderaar van de cul tuur, stond hij verre boven de man die in 1821 op St. Helena een tra gisch einde vond. De periode van Ka- rel de Grote is een historisch roem rijk periode geworden, die èn voor de internationale staatkunde èn voor de eenheid der volken en voor de opbloei van kunst en cultuur van onschatbare betekenis is geweest. Daarom heeft de Raad van Europa de 10 de tentoonstelling aan Karei de Grote gewijd en wel in de stad, die 1200 jaar gelden—in 765—voor en daarvan .waren Aken en Parijs de centra. Men kan dus niet zeggen dat er onder Kareis heerschappij kunstwerken tot stand kwamen, die in schoonheid met de Romeinse of byzantijnse konden wedijveren, maar door de beïnvloeding kwam er een nieuw gezicht. Er werd geput uit de kunst van andere landen: de laat- ste-antieke kunst in Rome of de Byzantijnse in Constantinopel en Ravenna. En ook de Syrische kunst kwam er aan te pas, zoals in meer dere miniaturen is aan te wijzen. Breed cultuurbeeld Mattheus uit het Evangeliarium van Adar in Trier, een hoofdwerk uit de hofschool van Karei de Grote, omstreeks 800. niet alleen als een kunsttentoonstel ling zien, maar meer als een ten toonstelling, die een beeld geeft van de cultuur in de meest brede zin van het woord. De eigenlijke bevor deraar van die cultuur was Karei de Grote en daarom draagt de ten toonstelling dan ook zijn naam, is deze gehele cultuurhistorische mani festatie bjj wijze van spreken aan hem opgehangen, zoals dat ook vol gend jaar gebeurt als de Raad van Europa een tentoonstelling organi seert in Stockholm over de periode Koningin Christina (1626 tot 1689), de Zweedse vorstin die vele beroemde mannen (o.a. Hugo de Groot en Descartes) aan haar hof verzamelde. Juist door het samengaan van staatskundige geschiedenis en cul tuurgeschiedenis op deze tentoonstel ling in Aken. gecombineerd met een documentatie over de persoon van Karei de Grote, wordt hier duidelijk gesteld, dat reeds bij de overgang de 8ste naar de 9de eeuw van Aken uit een eerste Europese poli tieke eenheid geschapen werd. Naast kostbare kunstwerken, die uit de Ka rolingische tijd zijn overgebleven, zijn er ook geschiedenisdocumenten, handschriften, munten, zegels, mo dellen van bouwwerken, landkaarten wapens. Men krijgt dus een tijd beeld van brede omvang, waar- ren kan zien hoe de Karolingi sche cultuur zich ontwikkelde uit die der Merovingen en Franken, aange vuld met die der Germaanse Longo barden. wier rijk door Karei de Grote werd vernietigd, maar wier cultuur invloed bleef uitoefenen. men daarnaast dan nog stelt, in deze cultuurspiegel van rel de Grote ook de stralen werden weerkaatst van de Angelsaksische kloostercultuur en de uitingen de Romeinse en Byzantijnse kunst, dan kan men begrypen hoe veel vattend en ook weer samenbin dend het gehele cultuurleven uit de periode van Karei de Grote Is ge- t. Dat is alles te zien uit de Frankische, Longobardische en Alle- manische sieraden, wapens, rijks- kaarten, maquettes, munten, oorkon den, voortbrengselen van literatuur en schrijfkunst in de ruimten van het Akense stadhuis. Ivoor en goud En in de zgn. Kroningszaal staan de allergrootste kostbaarheden ge- exposeerd: de rijk-versierde wetboe- van het hof, Karolingische mi niaturen uit verschillende abdijen, ivoren en gouden sieraden, werken uit de -schatkamer van de keizer, en andere, die de legende als zjjn bezit toeschreef, alsmede de voorstellingen van Karei de Grote als wereldbe heerser, als held en als heilige van de Karolingische tijd af tot Albrecht Durer. In de kruisgang van de dom zijn beeldhouwwerken, afkomstig uit verschillende kerken en kloosters uit die tijd, alsmede kleurrijke repro- dukties van Karolingische muur schilderkunst tentoongesteld. Ja, het Akense keizerklassicisme heeft zich toen wel tot volle luister ontplooid. Van werkelijk zeldzame schoon heid zijn de produkten van de ivoor- en goudsmeedkunst. Vele meer dan de beeldhouwkunst is de ivoorkunst van belang geweest. De beeldhouw kunst had nog niet de typische ken merken van de nieuwe Renaissance en van de goudsmeedkunst zijn eigen lijk te weinig specimina bewaard ge bleven. Die er nog zijn, zijn voorbeel den van een hoogontwikkelde kunst. Maar de gesneden ivoorpanelen, waarmee de banden van kostbare handschriften werden versierd, zijn van een opmerkelijke schoonheid en rijkdom en illustreren op zeer plas tische wijze de inhoud van het ge schrift. Op banden van evangeliaria (evangelieboeken) zijn uitgebeeld de tronende Christus en de tronende Maria, op die van sacamentaria de schrijvende Gregorius en liturgische handelingen. Het streven naar praal en rijke vormen is wellicht geba seerd op het leven aan het hof van de keizer. De goudsmeedkunst is te zien in reliekschrijnen, litur gische gereedschappen en de zgn. machtsinsignia, dus het vorstenor- naat. Het goud was toen al, of toen nog, het stoffelijke medium, waarin geestelijke waarden konden worden uitgedrukt. Later zou de goudsmeed kunst alleen maar kunstambacht worden. Gouden koningsbuste met fcroij^ uit de domschatten te Aken, er maakt in 1350 als kronings{z^ schenk voor Karei IV. (Foto Bredol-Lepper, AkA2^ n 1 d< Basiskennis no<^ Men kan niet verwachten van 2 700 objecten een beschrijving te v de den. Men moet het zelf gaan zif*^ niet oppervlakkig, maar gedegen m< zo mogelijk ook goed voorbereid. V niets van Karei de Grote en /ard enorme rijk weet, zal vooraf h ho over iets moeten lezen en dan jn, 1 wapend met een zekere basisken; ka dubbel kunnen genieten van een ct g< zienbarende tentoonstelling, die oude stad Aken thans huisvestLer verleent en waarvoor uit alle de J van de wereld kunstschatten en c«r cumenten zijn aangedragen, totaal een verzekeringswaarde \.rA miljoen gulden. De dikke, geillustreerde catalogus (buiten platen 568 pagina's tellend) is cultuurhistorisch naslagwerk \at i blijvende waarde. me Gelijktijdig met deze tentoonstrink ling is er in het Surmond-museeens in Aken een zeer waardevolle hoe hoogst interessante expositie v middeleeuwse kunst uit de verzan* ling van Kofler-Trunlger te Luze die hier voor het eerst in het opa^ baar wordt getoond. Te koop aangeboden zonder ligplaats, goed onderhouden WOONBOOT groot 22 m. lang, 5% m br. Bev. kamer-keuken, 3 slaap kamers, bergplaats, douche cel, w.c. Te bevragen bij: C. N. VAN SCHIE, Jan Steenlaan 7 Warmond TOONKAMERS BURGSTEEG 3-5-12 NIEUWSTRAAT 1 Toonkamers met enormt sortering van eigen fabrikaat en de meest vooraanstaande fabrieken. ^bMjvend^servke^^ Door werkzaamheden gebon den en dus niet persoonlijk er op. uit kan gaan zoek ik hier bij als aankomend student 'n liefst in centrum. Per 1 sept. of eventueel direct. Brieven: W. H. E. Scheeres, Laan van Koot 13, Wasse naar, telefoon 017519616 RADIO OF T.V. HERSTELLEN? BELLEN Qaranl moderne eengezinswoning voor- en achtertuin met ste nen schuur, 1 grote doorzon kamer, keuken, kelderkast, 3 slaapkamers, douche en zol derverdieping. Binnenkort leeg te aanvaarden. Koopsom f 42.500,— k.k. Br. onder no. 40534 bur. v. d. blac Voor vestigingsvergun- Aangeboden» keuken, badkamer, tuin (huur f 125,— per maand), keuken, badkamer, tuin (huur f 125,per mand). ZAANDAM (huur f 105,- flat 2e etage; 4 kamers- keuken, douche, fietsenbox - per maand). Gevraagd: gelijkwaardige woningen in Leiden of omstreken. Te bevragen: GEMEENSCHAPPELIJK ADMINISTRATIEKANTOOR Stationsplein 212 Leiden Telefoon 0171030241. PER MAAND f 400.- TOT f 095.- kunt u ook verdienen als: typiste stenotypiste facturiste ponstypiste correspondente boekhoudtypiste vla uitzendbureau Premievrije doorbetaling b\j ziekte en ongeval. HOFLAAN 129, TEL. 34299 geboorte verloving ondertrouw overlijden zjjn gebeurtenissen die het noodzakelijk maken kennisgevingen aan familie, vrienden en bekenden te verzenden. Schakelt u, om zekerheid te hebben dat n niemand vergeet het LEIDSCH DAGBLAD ln. Met zijn ruim 26.000 abonnees is het verreweg de meest gelezen courant In Leiden en omstreken en dus het aangewezen advertentie- medium voor familie berichten HYACINTHSTRAAT VOORSCHOTEN GLOBUS N V" Postbus 14 Tel: 01717—3594 - 3437 LIFO C.V. VRAAGT NETTE GEVRAAGD Eventueel voor enkele dagen per week. NASSAULAAN 48 OEGSTGEEST TELEF. 50312 Opleiding: bij voorkeur diploma gymnasium, h.b.s. of m.m.s. Het diploma van een secretaresse-oplei ding strekt tot aanbeveling. Schriftelijke sollicitaties kunnen worden gericht aan het hoofd van de afdeling Personeelszaken der Rijksuniversiteit, I Stationsweg J/6 in Leiden. Op de enveloppe gaarne vermelden: vacature nr. 6535.1 GEVRAAGD SLAGERSLEERLING OF HALFWAS EN EEN NETTE WINKELJUFFROUW 5-daagse werkweek, hoog loon. Met vakantieafspraken wordt rekening gehoucPo Fr. HENDRIKLAAN 34 na 18 uur no. 48 - TEL.S LEIDERDORP vraagt per 1 september of eerder een Kidi Aid. volledige bekendheid met grondfreesmachinfljjjj waterpompen en motoren is vereist. ai" Sollicitaties schriftelijk aan MORSWEG 21 ELEKTRO-TECHN. GROOTHANt* W. HELMS filiaal Leiden: Morsstraat 26 5! tel. (01710) 34156—25; zoekt voor een van haar medewerkers a EEN KAMER IN LEIDEN OF OMGEVING Schriftelijke opgaven (evt. telefonisch) onder vet ding van verlangde huur aan bovengenoemd at i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 12