Jeugdwerk moeilijk, maar biedt grote perspectieven WILLEM II Fanfare EE 22 cent ...uw amicale bolknak J. J. SINNEMA gaat van het C.J naar zondagscholen Belgische formateur denkt aan een regering van „nationale unie" Opening nieuw gebouw Wereldraad v. Kerken op 11 juli in Genève LEIDSCH A DAGBLAD LEIDSCH DAGBLAD DINSDAG 29 JUNI Advertentie Vanuit de praktijk naar het Evangelie (Van een bijzondere medewerker) ..De doelstelling van het Christelijk Jongeren Verbond is steeds geweest de jongeren in aanraking te brengen met het Evangelie. Steeds heeft het ver bond getracht dit op eigentijdse wijze te doen. maar in onze tijd is de overdracht van de bijbelse boodschap om verschillende re denen erg moeilijk geworden. Bepaalde vanzelfsprekendheden zijn verdwenen". Dat zegt de heer J. J. Sinnema in Haarlem, hoofd van de buitendienst van het C.J.V., die onlangs is be noemd tot directeur van de Ne derlandse Zondagsschool Ver eniging. Hij zal eerst aan zijn nieuwe functie moeten wennen en bepaalde vastomlijnde ideeën heeft hij nog niet. „Het gaat om het verstaanbaar maken van het Evangelie en daarover zal ik na tuurlijk met de zondagsschool leiding gaan praten. Maar hoe dit concreet zal gaan gebeuren is nu nog niet te zeggen". Als men de heer Sinnema echter hoort vertellen over zijn CJ.V.-erva- ring en zyn ideeën over de mogelijk te volgen lyn, dan wordt al wel dui delijk wat men op de Nederlandse zondagsscholen van hem kan ver wachten. Want de heer Sinnema is een man met een open oog voor de moeilijkheden maar ook voor de mo gelijkheden van onze moderne tijd. Het C.J.V. Is al heel oud. Oorspon- kelijk is het als evengelisatievere- niging onder jongeren in 1853 on der invloed van het Reveil ontstaan en had het een sterk piëtistische in slag. Het Reveil was een reactie op de gang van zaken in de kerk van die tyd, waar men aan de ene kant sterk modernistisch dacht en aan de andede kant nogal in de dogma's was verzand. Het C.J.V. was één facet van een „ontwaken, dat onder meer de stoot gaf tot de oprichting van de Heldringgestichten de „Ver eniging tot heil des volks", om er en kele te noemen, en dat ook de uit groei van het zondagsschoolwerk sterk stimuleerde. Het doel van het Christelijk Jongerenverbond toen het Nederlandse Jongelings Verbond geheten was heel duidelijk: men wilde jongeren tot bekering bren gen en zeer gerichte bijbelstudie gold hierbij als basis. „Het werk van het C.J.V. is nooit een statistische affaire geweest", zegt de heer Sinnema. „In de loop der tij den zijn allerlei andere elementen een rol gaan spelen. Zo blijkt uit de bonasgeschiedenis dat de beweging van de tachtigers ons jeugdwerk niet onberoerd heeft gelaten. Er ontston den onder aandrang daarvan mu ziek- en reciteerverenigingen, en ver scheidene van deze nog steeds be staande verenigingen zijn opgericht door jongelingsverenigingen. Later na de eerste wereldoorlog vooral was er een streven naar het ver garen van kennis en toen kreeg het scholingselement in het programma een steeds sterker accent. Men streefde naar een zo breed mogelijk toerusting van de leden op maat schappelijk, cultureel en godsdienstig terrein". Niet meer vanzelfsprekend Zoals reeds is gezegd, veel van zelfsprekendheden zijn verdwenen. De jongeren worden niet meer, zo als vroeger in bepaalde kringen ge bruikelijk was, naar de jeugdvereni ging gestuurd. Er is geen sprake meer van aparte afgesloten denk en leefwerelden. En de grotere scho ling van de jongeren gaat gepaard met een kritischer instelling, niet het minst ten opzichte van eigen kring. „Dat geeft spanningen", zegt de heer Sinnema. "de Jongeren zijn min der gemakkelijk te winnen voor de overtuiging van vader en moeder en voor bepaalde vraagstukken zijn ze met meer te vangen. Ik herinner me nog hoe wij vroeger om half twaalf na de vergadering van de jongeman- ner.vereniging onder een lantaarn paal doorboomden over de uitver kiezing of over het spreken van de slang in het paradijs. Maar deze za ken boeien niet meer". Het C.J.V. wordt steeds meer met de neus op de feiten van de verande rende samenleving gedrukt. Het strak programmeren blijkt niet lan ger mogelijk te zijn, bepaalde nieuwe open vormen van jeugdwerk zijn noodzakelijk geworden. Jongeren snakken naar beschutting, naar ge zelligheid, ze zien uit naar ouderen, die willen luisteren en zichzelf in hun meningen durven prijs te ge ven. Die krijgen hun vertrouwen en dan komen de vragen vanzelf. Maar dit spreken, handelen, dit ten ui voer brengen van ware mede menselijkheid vereist een geheel an dere aanpak dan vroeger, dat is dui delijk. Het C.J.V. is met deze uit daging bezig, maar het is moeilijk allen in deze ontwikkeling mee te krijgen en dat geldt vooral voor de oudere leiding. En toch zal het moe- oordeelt de heer Sinnema, die meent dat het jeugdwerk op deze manier weliswaar veel moeilijker wordt maar ook nieuwe, ongekende perspectieven opent. En betreffen de het doorgeven van het Evangelie is het nu eenmaal veel gemakkelij- een en ander te programmeren dan de vragen van de jongeren bepaalde situatie op wijze te beantwoorden. Aan (dogma tische) instellingen heeft men dan niet zo veel. Het gaat er nu om de organisatie zo uit te rusten dat ze een goed instrument is, want vergeet niet. een organisatie kan inplaats van een sti mulans ook zijn struikelblok zijn." iVerhonderdduizend De heer Sinnema gaat nu de lei ding geven aan een stuk zondags schoolwerk. dat vierhonderdduizend kinderen omvat. "De zondagsscholen zijn de plaatsen, waar zeer veel kin deren voor de eerste en de laatste maal met het evangelie in aanra king komen", zegt hy. "Daarom moe ten kinderen daar het Evangelie 'er varen'. Ze moeten er zo door aan geraakt zijn dat ze er later op kun nen en willen terugvallen. Helaas wordt er al te vaak op de zondags scholen te estetidiserend, te histo riserend, moraliserend ook. over de heilsgeschiedenis verteld. Maar het gaat in de Bijbel niet altijd even fraai met de mensen toe. Het goede nieuws van het Evangelie is niet voor de braven, het is Juist voor de zon daars!". „Neem nu Ezau en Jacob", zegt hij. .Ezau is toch een veel sympa thieker iemand dan Jacob met al zijn streken, maar het heil voltrekt zich in Jacob, omdat hy deel wilde hebben aan de belofte. Daar gaat het om. En kjjk naar David. Die was bjj lange na niet onberispelijk. Maar hjj is een man naar Gods hart. Waarom? Omdat hij Gods ko ningschap in zyn leven transparant maakt. Het gaat niet om goede of slechte moraal, het gaat om al of niet geloven". Als geloof en braafheid synoniem worden gezien ontbreekt de span ning en kan het Evangelie zijn ge nezende werking niet verrichten. Dat gebeurt ook als men Jezus schetst en ziet als een uitzonderlijk iemand, de eenmaal heeft geleefd, een aan tal mirakelen heeft gedaan, maar die een figuur uit het verleden is, voor bij. Gezegd en geloofd moet worden dat Jezus leeft en dat zijn aanwezig heid actueel en concreet is". „Transparant maken" „Het transparant maken van de heilsboodschap is een zeer voor naam punt", zegt hij, ,en met na me is deze te herkennen in de ge lijkenissen. Jezus sprak veel in ge lijkenissen en dat gebeurde niet voor niets. Het is een boeiende op gave jongeren de bedoeling opnieuw duidelijk tie laten ervaren. Dat is een gebeurtenis!", aldus de heer Sin- Bij het CJ.V. heeft hy hiermee veel ervaring opgedaan. Daar legde hU jongeren bepaalde concrete, voor hen herkenbare situaties uit het da gelijks leven voor. Een misselyke houding van een groep tegenover een gehandicapte jongen vormt een uitgangspunt voor een gesprek over het begrip sportiviteit, een gesprek over een verkeersongeluk, over het verkeer en het gedisciplineerde deel nemen daaraan. By beide punten is het Evangele in het geding, gaat het n al of niet „evangelisch handelen". „Zo kom ik vanuit de praktijk tot de boodschap van het Evangelie. Je hebt invalspoorten nodig om de be langstelling te wekken en vast te houden" zegt de heer Sinnema. .Maar voor alles blyft een gron dige studie van de Bijbel een voor waarde. Je kimt het Evangelie niet werkelijk beleven als Je er geen stu die van maakt. Je weten waar over het gaat. je moet onder meer van het oude land Israël de geschie denis kennen, de geografie, het maat schappelijk en godsdienstg leven. Dan krijgt het allemaal meer re- lief. Geloven is studeren. Zonder stu die geen inzicht en visie. Laten wij het maar eens wagen met het Evan gelie zelf. Daarvoor is een bepaalde speelsheid nodig, en bepaalde onbe vangenheid en zorgeloosheid, fanta an durf. Maar de uitkomsten daarvan zullen niet bedriegen, daar ben ik heel zeker van! (Van onze Brusselse correspondent) De Belgische kabinetsformateur. Pierre Harmei, heeft gisteren nadat hy verslag aan Koning Boudewijn had uitgebracht, aan de voorzitters van de drie grote partijen voorge steld een „kabinet van nationale unie' 'te vormen. Men geeft hem echter in politieke kringen in Brus sel heel weinig kans. De Belgische socialistische partij heeft steeds la ten weten dat zij geen samenwerking binnen de regering met de Party voor Vryheid en Vooruitgang wenst. De voorzitter van de PVV heeft het zelfde verklaard. Bovendien zal de Christelijke Volksparty geen conces- doen ten aanzien van haar so ciaal- en economisch-financieel pro gramma, zoals de PW als voorwaar- voor samenwerking heeft gesteld. Prof. Harmei is zich daar zeer wel tn bewust. Het zou normaal geweest zyn, zo zei hy gisteren, wanneer de party die de meeste zetels heeft ge wonnen by de verkiezingen een re gering zou willen vormen met een van de partyen van de vroegere re geringscoalitie. Ik zie echter niet hoe men de grondwet kan herzien, wanneer een de partijen, die het akkoord daarover heeft getekend thans met de PVV de regering zou vormen, ter wyi de andere in de oppositie gaat. Ik voor my, aldus de kabinetsfor mateur, zal in elk geval niet de ver- antwoordeiykheid op me nemen een van de twee grote partijen (CVP en BSP), die het reeds eens zyn over de grondwetsherziening, buiten de regering te houden. Prinses Beatrix zag de situatie tijdens de autorit af en toe ken nelijk iaat wanhopig in. Het was af en toe ook moeilijk om veilig door de menigte te komen. Op zondag 11 juli zal nisch centrum in Genève officieel in gebruik worden genomen. Om 10 vangen de door radio en televisie uitgezonden plechtigheden aan met korte ceremonie buiten de hoofdingang, waarby de voorzitter het internationale financie ringscomité, bisschop Henry Knox Sherrill van de Episcopaalse kerk in Amerika de sleutel van het centrum zal aanbieden aan de voorzitter van het centrale comité en het uitvoerend comité van de Wereldraad van ker ken, dr. Franklin Clark Fry uit New York. Vervolgens gaan de leden van het uitvoerend comité, de voorgan gers ir. de kerkdienst, de stafleden de Wereldraad en van de andere organisaties, die hier hun kantoren hebben, de kapel binen en neemt de eigelykc dienst een aanvang. De se cretaris-generaal van de Wereldraad, dr. W.A. Visser 't Hooft, zal in het Frans de prediking houden. Daarna wordt een aantal geschen ken aangeboden. De studie-secreta ris van de verenigde By belgenoot schappen, ds. G.H. Wolfensberger, zal de Engelse bybel aanbieden. De vice-voorzitter van het centrale co mité, dr. Ernest Payne zal een boek overhandigen met de namen van de 214 leden en de 8 geassocieerde le den van de Werelraad. Namens het Moskouse patriarchaat van de Rus sische Orthodoxe kerk wordt een ikoon aangeboden. Een Londense fir ma schenkt avondmaalgereedschap. Londen waar hy i Engelse directeuren, zoals Shell-reglementen we: glementen de benoer maken. Spaght 1933 bij de Shell en werd ln 1961 be noemd tot president-directeur van de Dc kantoorruimten van het nieu we gebouw van de Wereldraad kwa men reeds ruim een jaar geleden ge reed en konden toen al betrokken Met de inwyding van het geheel werd gewacht tot de kapel gereed was. Vanuit Nederland is f 190.000 by- gedragen aan de bouw van het com plex, dat in totaal ongeveer 10 mil joen heeft gekost en waaraan door de kerken in de gehele wereld is bijgedragen. Kerkelijk Leven NED. HERV. KERK Beroepen te Oudeschoot-Oranjewoud (2e pred.pl.) J. P. Kramer te Zwart sluis te Veenendaal (vac. P. de Jong) (toez.) W._ Ohr. Hovlus i Nljbroek. GEREF. KERKEN Beroepen te Middelburg (vac. Jac. "te '6-Hertogen- Moerdijk naar Monster (2e pred.pl J. Rowaan te Westmaas. die bedankte voor Gramsbergen en voor Vorden. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Aangenomen het beroep als docent voor de opleidingsschool voor Goeroes op Oost-Soemba P. P. Goos&ens te Schouwerzyi. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Lethbridge (Alberta. Ca nada) G. J. v. d. Noort, kand. te Ca- pelle a/d IJssel. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Aangenomen naar Bussum A. J. Aangenomen naar Schevenlngen (te huis ^Tabltha aldaar) H Ploeger te Zandbulten-Dokkum. Paus Paulus ovr geloofsvrijheid Paus Paulus VI heeft gisteren op een audiëntie voor pelgrims verklaard, dat op de komende voltallige zitting van het Vaticaanse concilie bepaald zal worden dat het godsdienstige ge loof geeerbiedigd moet worden en dat niemand gehinderd of gedwongen mag worden in geloofszaken, Christus had de mens geroepen maar nooit gedwongen. Hy had een universele roeping tot verlossing ge hecht en de plicht om te onderwij zen en onderwezen te worden. Maar men moet en kan hier maar op één manier gehoor aan geven, namelyk in vryheid en dit betekent uit en met liefde en niet gedwongen. Zoals bekend werd op de derde vol tallige zitting van het concilie, in de herfst van het vorig jaar, de behan deling van het ontwerp-decreet over de vryheid van godsdienst uigesteld nadat een groep prelaten, die meen de dat het om een volkomen nieuw document ging dat nadere bestudering vereiste, 'n beroep op de reglementen van het concili had gedaan. Ruim 800 van de 2.000 op het concilie aan wezige bisschoppen hebben toen Paus Paules dringend verzocht het direct in stemming te brengen. De Paus besloot echter niet tussenbeide te komen. De formateur ziet voor de nieuwe regering twee taken die hy „Immens" noemde. Enerzyds is er de zorg voor de economische expansie en sociale vooruitgang, anderzyds de herzie ning van de grondwet, die niet alleen inhoudt de taalwetten en de bescher ming van taal minderheden, maar tevens de vernieuwing van vele, zo niet van by na alle instituten, zoals de regionale economie, hervorming van het parlement enz. Hy meen de dat dit alles een regering van nationale unie rechtvaardigd, en hy heeft eraan herinnerd, dat in de af gelopen 40 jaar (met uitzondering van de tyd van oorlog) op de 30 re geringen die België heeft gehad er 11 alle partyen hebben verenigd. Zou men thans het twaalfde kabinet van nationale unie formeren, dan zou dat volgens de formateur nog meer reder van bestaan hebben dan de anderen Het antwoord van de partyen word pas over enige dagen verwacht. Advertentie ponder ex&KZ 6<*4te*t MEE OP "V^IK-A-ILTTIE maar alleen, als U onze voorschriften goed opvolgt. U maakt gebruik van de wekeiyks ln ons blad afgedrukte vakantiebon. Volledig invullen en als brief (gefrankeerd met 18 cents postzegel) inzenden, of aan ons bureau bezorgen. de eersto opzendings- Niet opbellen, telefonische opdrachten worden niet in behandeling ge- prettige vakantie, i Als brief te verzenden: Het LEIDSCH DAGBLAD gaat met U i ingevuld aan ons toezendt HUISADRES: Naam: deze bon Woonplaats:.. Kwartaal abonnee Maand Week doorhalen wat niet v toepassing VAKANTIEADRES: P^a- Straat: Na Te: Eerste dag van toezending: Laatste dag van toezending: ALLE gegevens invullen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 6