Knappe prestaties met
het Cleveland-Orkest
5 t ilden ten studeren hard
)p Lortzings Opernprobe
Hoopvolle aspecten
voor 30 juni
AEG
Volhsclansen staan in
cle belangstelling
Introductie concert
van Samuel Barber
kunst
laleiöoscaqp
Tienjarig bestaan
fted. Kaïnerorkest
Mgent Leo Driehuys en regisseur Frans Boerlage, heiden verbonden
i de thans tijdelijk „in ruste" zijnde Ned. Opera, hebben wij druk
i 't werk gezien
ij repeteren, in de Stadsgehoorzaal met het Orchestvan het stu-
tenmuziekgezelschap „Sempre Crecendo" en het Heerenchoir
re uit de oudheid onvergankelijke benamingen!) van het L.S.C. en
aantal charmante V.V.S.L. leden.
opgevoerd wordt het laatste komische opera'tje (daterend uit 1851)
de bekende Duitse componist Albert Lortzing „Czar und Zimmer-
n"): „Die Opernprobe"eigenlijk meer een „Singspiel"dat woens-
a.s. zijn première beleeft.
'ezellige romantiek, met een vleugje humor daartussendoor.
jonge, tjonge, wat wordt daar hard gewerkt.
flet móet goed worden en 't zit er in", zegt Driehuys.
ij vat dit niet als een sinecure op, geenszins.
natuurlijk een hèèl waagstuk, zo'n opera met amateurs voor
voetlicht te brengen.
'aar wat we er van zagen, geeft 't vertrouwen, dat 't bést zal gaan.
)e opera mag dan op 't ogenblik in Amsterdam voor een wijle mors-
in Leiden is zij waarachtig springlevend,
eestdriftig zijn de studenten aan de voorbereiding bezig,
die jongeren hebben het vaste voornemen, er alles van te maken,
vr van te maken valt!
te horen en te zien is 't geen gemakkelijk partituurtje in Italians
mde stijl. Er is bijv. veel ensemblewerk, o.a. een sextet, dat lang
de poes is. En dat wordt dan ook herhaaldelijk gerepeteerd.
?huys laat niet los, voor het perfect klinkt,
n is al weken met de studie bezig. Sonwiige solisten zelfs al een
werken twee beroepsvocalisten mee: onze stadgeyiote, de sopraan
StevensRidderhof en de Amsterdamse tenor Marius Kemler.
wat wij glanzend van hen te horen kregen, stemde alleszins hoop-
ook de studenten Jelle Dijkema en Oege Goslings mogen
eo Driehuys is 't aan zijn reeds gevestigde reputatie als opera-diri-
l verplicht, dat er iets goeds uit de bus komt. Zélfs met amateurs.
alsjeblieft geen dilettanisme!
ACHTSTE
1IAV0-TAPT0E
BEGONNEN
itioneel applaus
in Arnhem
Van onze correspondent)
Irnhem is gisteravond de acht-
IVO-taptoe begonnen met een
Je repetitie, waarin veel ,show'
viel en die zich verder ken-
door kleurrijke en levendige
len. Hoogtepunt van deze show
■getwijfeld het optreden van
lliaanse band „De Bersaglieri",
«der leiding van Sergeantea
ore Bertuzzo Leandro hun
looppas brachten en met
lidelijk temperament de toe-
rers tot een ovationeel applaus
te verleiden.
de drie Amerikaanse bands
Sn goed voor de dag- Ze brach-
H swing-nummers en voerden
danspassen tilt. Wat show
it, overtrof dit onderdeel de
i> het programma. De Engelse
van het „Cheshire-regiment"
door haar strakheid en stram-
fcn beweging en door haar uit-
;iceren. Het was opval-
oe kleurrijk de Nederlanders
ai dag kwamen. De Kon. Lucht-
"ikapel bracht enkele nummers,
solistische partyen voorkwa-
Opnieuw aanklacht
tegen Jan Crenier
De (thans in Den Haag gedeti
neerde) 27-jange G. Kreuger heeft,
naar zijn zaakwaarnemer Ad Pruis
meedeelt, bij de Officier van Justi
tie in Amsterdam een klacht inge
diend tegen Jan Cremer wegens
smaad. Met name terzake van uit
latingen die de schrijver over hem
heeft gebezigd in (gepubliceerde) in
terviews.
Deze interviews hadden betrekking
op de aangifte die Kreuger begin
mei by de officier van Justitie in
Amsterdam heeft gedaan wegens
plagiaat. Jan Cremer zou voor zyn
boek „Ik, Jan Cremer", de titel en
fragmenten onrechtmatig hebben
overgenomen uit „Kreugers manus
cript „Ik, G. Kreuger en het plein".
Na een van Cremers bezoeken aan
Kreuger miste deze dat manuscript.
mende Turkse band van de Janitsja-
ren „De Mehter Takami". In lange
bonte gewaden gekleed, brachten de
Turken droomachtige en sfeervolle
muziek. Een indrukwekkende finale,
waaraan alle deelnemers optraden,
besloot deze eerste taptoe-avond,
waar een duizendkoppig publiek ge
tuige van was.
Een scène uit Ldrtzings ..Die I Opernprobe tijdens de repetitie
van gisteravond. I (Foto LD/Holvast)
Zo wordt er dan vele avonden gezongen, gemusiceerd en geacteerd,
dat 't een lieve lust is. Met een alleraardigst fleurig en kleurig bloemen-
décor. En iedereen, die mee doet, schijnt er een geweldig plezier in
te hebben.
Er is één grote handicap: de Stadsgehoorzaal heeft geen orkestbak
en daarom moet het orkest niet te hard spelen: vooral de dialogen
en er zijn er vele moeten duidelijk hoorbaar blijven. Daarom moet
Driehuys herhaaldelijk „afdempen"
Maar alles bij elkaar groeit het geheel toch uit naar een gunstig
resultaat.
Nederland mag dan geen „operaland" zijn: als de jonge generatie
er zich zo fervent en intensief aan wijdt, behoeft er gelukkig geen reden
tot pessimisme te zijn.
Twee bekwame mannen wijden er inspirerend en stimulerend hun
aandacht aan. Zij kennen het vak en de eisen.
Daarom kan succes niet uitblijven.
De voorstelling van 30 juni is voor een ieder toegankelijk: moge men
niet thuis blijven hokken, maar getuige zijn van deze vrolijke èènacter.
Een waardevol- opera'tje als dit zult U toch niet willen missen?
En omdat het slechts uit één bedrijf bestaat, musiceert voor de pauze
nog het Leids Studenten Strijkensemble o.l.v. Leo van de Putte, zodat
de avond welgevuld zal zijn.
H.
In verband met het 10-jarig be
staan van het Ned. Kamerorkest zal
in het seizoen 1965—1966 in het
Concertgebouw in Amsterdam een
Jubileumserie van zes zaterdag
avondconcerten worden gegeven.
Hieraan werken twee gastkamer-
orkesten mee n.l. op 23 oktober „The
English Chamber Orchestra" onder
leiding van Colin Davis en op 20
november „I virtuosi di Roma"
onder leiding van Renato Pasar.o.
Voorts geeft het Ned. Kamerorkest
in deze serie vier concerten: op 16
september, 18 december. 5 februari
en 12 maart, onder leiding van
Szymon Goldberg en David Zinman.
Uitgevoerd worden werken van
Vivaldi. Bach. Handel. Haydn. Mo
zart, Bartok, Argento. Bernstein on
Göhr. Als solisten zullen medewer
ken Ingrid Habler (piano). Leon
Fleisher (piano), Emanuel Hurwitz
(viool), Kenneth Sillitoe viool)
Szymon Goldberg (viool) en Thomas
Magyar (viool).
Hedenavond wordt, ge-'
lijk gemeld, in het Stedelijk Mu
seum in Amsterdam een grote
expositie van werken van Karei
Appel geopend door Simon Vin
kenoog.
Hierboven een houten man
netje met wat spijkers hier en
daar. dat te zien is: een der laat
ste creaties van Appel.
Expositie „schilder"
Isaac Israels
Nadat in Haarlem de expositie van
de „tekenaar" Isaac Israëls in het
Frans Halsmuseum grote belangstel
ling getrokken heeft, wordt nu op
2 juli. des middags om vier uur door
mr. drs. L. J. F. Wysenbeek, direc
teur van het Gemeentemuseum in
Den Haag, in het Singermuseum in
Laren een tentoonstelling van wer
ken van de „schilder" Isaac Israëls
geopend.
PERFECT L
f 30.-
De Ned. Volksdansvereniging organiseert van 9 tot 18 juli een
internationaal volksdansfestijn in Alkmaar. Groepen uit Bulgarije,
Engeland. Frankrijk. Griekenland. Joego-Slavië. Schotland en
Zweden zullen daar en in verscheidene andere plaatsen in Neder
land hun programma presenteren. De opzet van deze week is het
aanleren van eikaars dansen en stijlen en via openbare demonstra
ties belangstelling bij het publiek te wekken.
GEORGE SZELL DIRIGEERDE
(Van onze Kunstredactie)
De Europese tournee van het Cleveland-Orkest onder leiding
van George Szell is gisteravond in het Concertgebouw in Amster
dam beland bij het Holland Festival. Voor dirigent en orkest geen
vreemd terrein, want kort geleden nog in 1957 gaven zij fleur aan
het Holland Festival, terwijl George Szell een regelmatig terug
kerend gastdirigent van ons Concertgebouwconcert is. Er was dus
geen sprake van een noviteit, doch van een hartelijk weerzien.
Evenals de vorige keer bracht men
ook nu een nationale presentatie
mede van Samuel Barber, de „ijoung
American composer", zoals men de
55-jarige toondichter nog altijd
noemt om zijn vitale creativiteit.
Was het toen „Music for an scene
from Shelley." welke muziek van
mystieke en expansieve aard slechts
welwillend kon worden aangehoord,
nu kregen wij zijn piano-concert uit
1962 te horen, waarmede hij de
Pulitzerprijs verwierf.
Met de pianist John Browning, die
het werk op deze tournee voordraagt,
werden we geconfronteerd met een
compositie die welverzekerd met een
piano-solo inzet en ons voor drie
thema's plaatst, waarvan twee rit
mische. Barber verwerkt ze met tal
van opmerkelijke vondsten: melo
disch, ritmisch en contrapuntisch.
soms progressief, dan weer evenals
vroeger romantisch. Het middendeel
een canzone, is meer sfeermuziek
voor een film, waar Rachmaninow
wordt bijgehaald. De finale biedt
een opeenstapeling van klankexplo-
Het was interessant om Barbers
muziek te horen, maar tegenover de
opinie van de Christian Science
Monitor, dat dit concert een univer
seel welkom zal vinden moeten wij
stellen dat we slechts de intepretatie
muziek.
van de pianist John Browning en
het Cleveland Orkest onder leiding
van George Szells vertolking konden
bewonderen, en slechts in betrekke
lijke m .te de compositie. Deze had
persoonlijke aspecten, maar een
zwakke synthese van al te uitgezette
muzikale gedachten. Voor het
overige heeft dirigent Szell ons
knappe prestaties van zijn orkest
laten horen en wel de opening van
het concert. Wagners voorspel „Die
Meistersinger von Neurenberg" en
ten besluite Schuberts grote Negende
Symphonie in C, een werk dat de
laatste jaren weer graag wordt ge
speeld om zijn vloeiende romantiek,
de milde andante sfeer en de lande
lijke dans en de bijna overmoedig
klinkende finale. Zo interpreteerde
George Szell deze muziek evenwel
niet. Hij plaatste zich als de discipli-
nair-strenge dirigent voor het orkest,
en liet het pronken met zijn uit
nemende hout en koperbezetting en
ziln ietwat te koel van toon spelende
strijkers, maar onthield ons het
melodieus charmerende.
Schubertiaans werd deze interpre
tatie niet, al werden alle noten
Die interesse is de laatste vijf jaar
reeds aanzienlijk groter geworden.
De NEVO omvat op het ogenblik 50
aangesloten groepen en 600 indivi
duele leden, waardoor het totaal op
een aantal van ongeveer 2500 komt.
Hoezeer de volksdans in trek komt,
blijkt bovendien uit het feit dat aan
verscheidene sociale academies volks
dansen een verplicht lesvak is ge
worden: een jeugdleider die dat niet
beheerst, is niet „all-round".
De uitvoeringen warden gegeven in
de veilinghal in Alkmaar. Het Cen
traal Dansberaad heeft voor deze
gelegenheid de expositie .Dansen
toen en nu" samengesteld, die pren
ten en foto's biedt van volksdansen
over een tijdvak van 350 jaar. Deze
interessante en met zeer veel zorg
samengestelde tentoonstelling is in
gericht in clubhuis „De Burcht",
Koningsweg 49 in Alkmaar.
Verscheidene van de groepen die
in Alkmaar optreden komen naar
Den Haag. De Bulgaren zijn op 13
juli in de Kurzaal, de Grieken wer
ken mee op 3 juli aan de Anjercol
lectie door voorstellingen op het
terras van Madurodam te verzorgen,
de Joegoslaviërs zijn 7 Juli in het
Zuiderpark.
Roemeense medaille
voor Nederlander
Gisteren heeft de Roemeense
zaakgelastigde Aurel Gheorge in de
Roemeense legatie in Den Haag de
herdenkingsmedaille van de Roe-
meense dichter Michail Eminescu
i uitgereikt aan de heer G. P. de Rit-
ter uit Amsterdam.
Deze medaille werd uitgereikt
namens het Roemeens Nationaal
Comité ter herdenking van de 75ste
verjaardag van de sterfdag van
Michail Eminescu voor de verdien
sten van de heer De Ridder voor de
verbreiding van de kennis van de
Roemeense literatuur in Nederland.
De heer De Ridder heeft een groot
I aantal gedichten van Michail
I Eminescu in het Nederlands vertaald.
Advertentie
brandschoon gespeeld. Dit sprak prestatie bood, zij het naar onze
beter aan in Wagner, waarbij Szell smaak meer een clicheren dan een
met een scherpe contourtekening de sensitief weergeven vain Wagners
thematiek een voortreffelijke orkest- I
„Als-je-blieft geen dilettantisme
Van Gogh hing?
op z'n kopt
Het Britse Nationale Mu-
seum heeft moeten toegeven Q
dat een van Van Gogh on-
derste boven opgehangen was g
en dat een schoolmeisje op Q
de vergissing heeft gewezen.
Het meisje, de 15-jarige
Jean Cockburn, bezocht met Q
haar fclas het museum. Zij
klopte later op de deur van
het kantoor van de hoofd-
suppoost om op de vergissing
te wijzen. „Eerst wilden ze
mij niet geloven", vertelde
Jean. „Zij keken mij aan op
een manier van hoe kan jij M
dat nou weten. Maar ik wist N
het en ik heb het ze gezegd
ft ook!
ft De waarde van het doek -9
„Gras met vlinders" wordt op
ft ongeveer 150.000 pond ge-
ft steld. Het stuk was verwij- 9
derd om gefotografeerd te V
ft worden en moet daarna ver-
ft keerd opgehangen zijn. 9.