Eduard Flipse gaat na 35 jaar uit Rotterdam Boeiende avond met Shaws'Candida' JPSv Opbrengst kunstveiling in Genhoes viel tegen BOUWMEESTERPRIJZEN Afscheidsconcert op morgenavond betaal met een oude camera een deel van uw nieuwe! camera natura Komische situaties kregen volle pond De handel liet verstek gaan LEIDSCH DAGBLAD WOENSDAG 2 JUNI 1965 VIERDE BLAD Hij komt nog wel eens terug! Blijft „Ned. Comedie" in A'damse Schouwburg? Advertentie EDUARD Flipse dirigeert morgenavond in Rotterdam zijn af scheidsconcert! Hij is nog ,.pas" 69 jaar, werkt bij zijn buitenhuis in het Brabantse Etten in de tuin, repeteert trouw met het Symfonie-orkest van Antwerpen, speelt in verschillende steden en landen, neemt deel aan muziekfestivals in Ostende etc., maar gaat weg uit Rotterdam. Hij heeft nu 35 jaar voor het Rot terdams Philharmonisch Orkest gestaan en zal er nog wel eens een keertje terugkomen, deze vierkante persoonlijkheid. Wy kennen hem ook in Leiden normale salaris-regeling. Toen kwam als dirigent van concerten, die hy met zijn Rotterdammers voor K. en O. bracht. Het waren heerlijk-mu zikale avonden en voor zyn vrienden waren vooral de pauzes en/of de bijeenkomsten na een concert fees ten van hartelijk weerzien. Een vechtersbaas1 F.duard Flipse was een vechters baas. Hij heeft gestreden voor zijn orkest en voor zijn Rotterdams pu bliek. Hij heeft geüverd voor de mu ziek van de Nederlandse en de Franse componisten als geen ander! Als het even kon speelde hy hun partituren, wees hen op onvolko menheden of aperte fouten en speel de hun muziek by herhaling. Hy kende de honger van deze kunste naars om hun composities steeds op nieuw gespeeld te krijgen. Zy heten zich desnoods uitkafferen doch lie ver goedmoedig prijzen. Hy besefte cok hoe ondankbaar zyn supporting was en aanvaardde dit van lieverlede. Toch was hy ontroerd door een gebaar van hartelykheid een tele fonisch gesprek, een onverwacht be zoek aan zyn huis in de Rotter damse Rozenburglaan. Ongekende uren van praten over muziek, door bladeren van partituren en ten leste Zeeuwse verhalen. Zondags op 't orgel „Mot je luusteren, dér bi mien wader is Wissekaèrke ging dat zo éh! „Spélen zal je", zei zyn vader, als je in de muziek wil gaan moet je hard werken. Zondags werd Eduard op de orgel- bank gezet en als hy een voorspel verkeerd speelde, schoof zyn vader hem met één zet opzy en nam de begeleiding over. „Tuus, spreken we er nog wel over was het vaderlyk bescheid. Het was toen niet mis in de op voeding, maar vader Flipse, zelf een zeer verdienstelyk dirigent van mu ziekkorpsen, het zyn zoon Eduard en later ook zyn jongere zoon Marius, de pianist geducht stu deren en lessen nemen bij erkende muziekpedagogen hier in het land en in Frankrijk. Eduard werkte als een paard, werd dirigent in Dor drecht van 'n koor en bleef dit koor- dirigeren altyd graag doen. Wie z'n verhalen hoort over Schiedams man- nenzangkoren, lacht tranen met tuiten, maar zingen deden ze pri ma, na vluchtig de zenuwachtigheid met wat Schiedams waiter te hebben weggedronken. Rotterdam: dè stad! Rotterdam werd dé stad voor Eduard Flipse, want als dirigent in een grandioos uniform met gouden uitmonstering gestoken van het Rotterdams Philharmonisch Genootschap, gold hy als een autori teit. In 1930 kwam hy als eerste diri gent voor het Rotterdams Philhar monisch Orkest. Harde, op het ge moed werkende muziek, moesten de Rotterdammers hebben, omdat ze nog geen concertvorming kenden. Flipse „maakte" Rotterdam als de voortrekker van hedendaagse muziek zonder het klassieke repertoire te ver waarlozen. De musici waren schnab- beiaers, omdat het orkest-spelen verre beneden een .aannemelyke fi nanciering bleef. Maar Flipse vorm de het tot een „echt" orkest met een werk en bracht Kr is bar hard gestreden in een stad, waar men zich cultureel niet gemakkelyk liet en nog niet laat leiden. Een orkest zonder concertge bouw? Dat moét dan maar, het zal cr wel komen doch eerst na de ette lijke ten hemel ryzende gebouwen. Reuze-dirigent „Flip je bent een reuze dirigent", zei 10 jaar geleden een bestuurslid cp een huldigingsconcert van Eduard FJipse. „Flip", antwoorde de dirigent tot genoemd lid, die Flip als voor naam droeg, „ik vind prachtig wat je zegt, maar eerst een concertzaal". De zaal zal nu komen, een impo sant gebouw en by de opening zal nog altyd energieke en enthousiaste Onrust rond de benoeming van museumdirecteur Er heerst onrust rond de be noeming door de gemeente Dor drecht van de heer P. N. H. Do- mela Nieuwenhuis uit Arnhem tot directeur van het Dordtse mu seum. Het Comité tot Behoud Dordrechts Museum verzet zich tegen deze benoeming. Het vindt, dat het gemeentebestuur zijn be voegdheden heeft overtreden, want het Dordts museum is een particuliere instelling. Het comité eist handhaving van de huidige directeur, de heer L. J. Bol. Deze is tegen zyn zin en tegen na- drukkelyke beloften in, ontslagen. Morgen zal deze kwestie besproken worden in de algemene vergadering van de Vereniging Dordrechts mu seum. Ook zal aan de orde komen de bestreden oprichting van een stich ting, die het schilderyenbezit, waar van de waarde vyf miljoen gulden bedraagt, in bruikleen wil overnemen van de vereniging. Dit is door het ge meentebestuur als voorwaarde gesteld voor de vereniging voor de verhoging van de jaarlijkse subsidie van f 27.500. EDUARD FLIPSE Eduard Flipse de helft van dit con-1 eert mogen dirigeren! Dit douceurtje I gééft men hem graag na 35 jaren di rigeren Maar deze „persoonlijkheid" in ons muziekleven zullen wy op den duur toch wel terdege missen! Als de gemeenteraad van Amster dam akkoord gaat met een daartoe door B. en W. gedaan voorstel zal het toneelgezelschap „De Nederland se Comedie" tot 1 september 1971 de vaste bespeler blijven van de hoofd stedelijke schouwburg. I In maart 1962 kreeg „De Neder landse Comedie" de vaste bespeling opgedragen voor de tyd van 3 jaar. De Amsterdamse kunstraad heeft tot de voorgestelde verlenging geadvi- I seerd. Inruil-actie '65. Tot 5 juni kan het nog. Voor oude toestel f 7.50, f 10.- of f 15.- terug. Met nieuwe camera meedoen aan Nationale Foto- en Filmwedstrijd. Pierre Janssen directeur Rott. Academie de bekende televisiespreker Pierre Janssen („Kunstgrepen") met ingang van 1 september benoemd tot directeur van de Rotterdamse Academie van Beel dende Kunsten en Technische We tenschappen, als opvolger van de heer drs. H. J. M. Basart, die met pensioen is gegaan. Pierre Janssen, aanvankelijk jour nalist, werd in 1956 conservator van het Stedelijk Museum in Schiedam. In 1961 verkreeg hy de Nipkow-schyf voor zyn boeiende televisie-uitzendin gen, waarin hy op zeer persoonlyke wyz e het pubüek over beeldende kunsten voorlichtte. Laatstelyk was Pierre Janssen kunstredacteur van het dagblad „Parool". De benoeming van Pierre Janssen wyst op het verlangen naar een in- grypende verandering van de op de Rotterdamse Academie heersende sfeer. De heer Janssen ziet zijn taak niet als een tydelijke. Hy is ervan overtuigd dat hy zich er aan kan wyden met tenminste dezelfde vol harding als die, welke hy voor het Schiedamse museum heeft opge bracht. „Vergeet niet", zei hy ons, „dat ik het daar 6 jaar lang heb volgehouden zoals ik ook voor de tv al 6 jaar lang voor dezelfde Omroepvereniging werk". De indruk, dat hy meer een man Is voor initiatieven op de korte baan, wijst hy met klem af. „Bovendien, ik i ben niet meer dezelfde, ik ben in drie jaren wel wat veranderd". Over zyn j plannen met de Academie wM hij zich nog niet uitlaten. Het was een goede gedachte van ,,De Haagsche Comedie" weer eens een. stuk van Shaw op het repertoire te nemen, waarvan K. en O. dank- br"<r profiteerde om daarmee het seizoen te besluiten. Niet 2 miljoenmaar f650.000 doel van de twee broers ka-ij gen. De netto-opbrengst van de hele veiling •blijft twee maanden beschikbaar voor •de kopers, als waarborg voor de echt heid van de inboedel van het nu leeggedragen en verlaten kasteel „Genhoes". George Bernard Shaw (18561950) de wereldberoemde Britse toneel schrijver van Ierse afkomst heeft zyn uitzonderlijk lange leven benut om circa 60 werken te produceren. Hy heeft naar zijn eigen woorden .geen regel geschreven om der wille van de kunst". Hij was ervan overtuigd dat het toneel de gelegenheid bood om strijd te voeren tegen vooroordelen en versleten conventies en vóór sociale gerechtigheid. Al zyn werken getui gen van scherp vernuft, groot analy seringsvermogen en rake, doorwroch te karaktertekening, welke laatste hij in een uitgebreid voorwoord placht te ondersteunen. Zyn dialoog is pun tig, humoristisch, ironisch en waar hij dit nodig oordeelde sarcastisch. Een scène uit Shaws „Candi da". (Foto L.D./Hert-vast) Lies Franken: charmant Lies Franken gaf een van levens kracht sprankelende. charmante Candida te zien, die haar diepere en zuivere gevoelens en merkwaardig juist in zicht eerst in het derde be drijf geheel deed ontbloeien. Pim Dikkers karakteriseerde bekwaam de zelfverzekerde predikant en vond treffende accenten in het derde be drijf waarin hij, na de martelende onzekerheid, met nobele ootmoed de inzichten van Candida erkent. De jonge dichter Eugene March- banks werd door Ben Roy aards wel iswaar met volkomen begrip weer gegeven. maar wat meer bezieling en nuancering zou deez moeilyke rol meer diepte hebben gegeven. Bob de Lange gaf een tot in de fijnste punt jes uitgewerkte uitbeelding van de kleine, onbeschaafde, zelfzuchtige en het niet te nauw nemende zakenman, onhebbelijk tegen zijn ondergeschik ten, kruiperig en vol eerbied jegens boven hem gestelden. Een creatie versterkt met talloze geestige vond sten. die een enkele maal werd ont sierd door een overbodige herhaling. Ingeborg Elsevier gaf een natuuriyke levendige en genuanceerde uitbeel ding van de heimelyk op haar werk gever verliefde Proscopine Gamett en Rien van Rooy gaf een overbodig» charge van de hulpprediker Alexan der Mill. Persoonlijke regie Bob de Lange voerde de regie en drukte daarmee vanzelfsprekend zyn stempel op de voorstelling. Dat be tekende dat de komische situatie» doorlopend het volle pond kregen, met het gevolg dat in het laatste be drijf. ook na de amusante scène by de terugkeer van Morell. Prossy, Lex en Burgess, meer lachsalvo's uit de zaal klonken dan wenselyk was. Intussen was er zowel bjj het stuk als by de spelers overwaarde genoeg om van een intens boeiende voorstel ling te mogen spreken, een waardig slot van het Leldse toneel seizoen. Het ensemble oogstte een daverend ap plaus en Lies Franken en Ingeborg Elsevier bovendien bloemen van K, en O. B. H. Mild „nivsterie" ..Candida" waarvan Eduard Ver- kade omstreeks 1909/10 de eerste op voering in ons land gaf, wat Shaw zelf „een mysterie in drie bedrijven" noemde, is wel één van zijn mildste werken, ofschoon hy ook hierin, met het scheppen van de oprechte, zui ver voelende Candida het ideale te- genmotief verkreeg voor de zelfver zekerde, kortzichtige echtgenoot ds. James Morell, voorvechter van het chris ten-socialisme Prinses Margriet beschermvrouwe Van Beinumstichting Prinses Maj-griet heeft het be schermvrouwschap aanvaard van de Eduard van Beinumstichting. Zoal» bekend stond deze stichting onder beschermvrouwschap van Prinses Irene. Door haar vertrek naar het buitenland zag de Prinses zich ge noodzaakt deze functie neer te leggerw (Van onze correspondent) Tegen de verwachting in, heeft de opbrengst van de kunst- ei antiekveiling van het museum-kasteel .Genhoes" te Oud-Valken burg niet twee miljoen gulden bedragen. Toen veilingmeester A. de Waart uit Den Haag gisteravond de kas opmaakte, had de verzameling van de gebrs. P. en J. Krijnen circa 650.000 gulden opgebracht. De kunsthandel had voor een groot i geschatte waarde was f 100.000. Voor deel verstek laten gaan voor deze j één ton ging het andere pronkstuk veiling, die zoveel publiciteit in bin- van deze veiling onder de hamer. Een nen- en buitenland had gekregen van Vlaamse drieluik uit de tweede helft pers en televisie. Veel particulieren j van de 15-de eeuw. Een drieluik met waren gisteren naar kasteel „Gen- zes taferelen en 60 losstaande figu- hoes" gekomen, zodat er voor de ren. allen „met het. handjeEen kunsthandel weinig te verdienen viel. j kunststuk van een Antwerpse mees- Vier kijkdagen lang was een stoet j ter dat eertijds behoorde tot de col belangstellenden uit binnen- en bui- i lectie Hohenzollern von Sigmaringen, tenland schuifelvoetend van de druk-1 Van dit soort Vlaamse altaar-trip te door de gangen en zalen van het tieken zyn er nog maar vier in Ne- kasteel getrokken. derland. De geschatte waarde was j f 150.000. Maar een Eindihovense Pronkstukken werd eigenaar Hoogspanning flitste door kasteel „Genhoes" toen „de bewuste stoelen waarover in de kranten werd geschre ven", zoals de veilingmeester het noemde, aan bod kwamen. Dat wa ren de twaalf 17-de eeuwse klooster- stoelen, waarvan de 21-jarige Utrechtse neef van de Valkenburgse Een dag tevoren waren de buiten landers al gearriveerd in Valkenburg. Onder hen was een Zuidduitse kunst handelaar, die voor f 110.000 één van de pronkstukken van de kunstveiling kocht. Dat was een zeer groot gepoly chromeerd triptiek van een Maria- altaar, dat uit de collectie kw Prins Een grote spanning hing onder de zaal toen dit stuk onder de hamer j ,en holui(>r(1 I)rorcnt ècht„ De kwam. j omstreden kloosterstoelen de ko- „Nummer 130 van de catalogus", Pers kwamen niet erg onder de in- kondigde de veilingmeester aan. j druk van de ongemakkelijk rittende .Zeggen we f 200.000". Even stilte meubels werden per stuk f 400 onder de kopers. geschat. Ingezet voor f 300, gingen ze Toen kwam het eerste bod: f 15.000.: ™or f 460 per stuk van de hand. Al- Vrij snel liep het bedrag via een ton ,e twaalf ineens, omhoog tot f 110.000. „Laatste maal, niemand meer?". De hamer viel. Het Neef Johan Krijnen „dat praat- V'T'.'z Vc T"' *V:V jesmaker uit Utrecht", zoals zijn Val- de Zuiddm se kunsthandelaar die £enb «mm hem noemen - het kapitale stuk gekocht had. De zjjn vader, de heer L. Krjjnen eigenaar wilde zijn naam niet „Ik ben er erg gelukkig mee", zei de man uit de streek van München, „dat ik dit Duitse kunst werk voor Duitsland heb kunnen De- houden. Het zal een mooie plaats krijgen in een museum". De Duitser had de gepolychr de triptiek in opdracht gekocht. De Wint hy het deze veiling ook naar Valken burg gekomen. Maar voor vader en zoon bleef de kasteelpoort van „Gen hoes" gesloten als gevolg van de fa milieruzie en de sensationele onthul lingen over „vervalsingen". De Utrechtse bloedverwant kan gaan procederen als hij daar zin in heeft. dan kan hy zyn 1 ■-j lisabeth Andersen. André van p den Heuvel, Annet Nieuwen- huyzen en Paul Steenbergen zijn bekroond met de Bouwmees- terprijzen 1965. De trofeëen zijn hun gistermiddag uitgereikt door de Eindhovense burgemeester ir. H. Witte tijdens een lunch in de Stadsschouwburg in Eindhoven aan het slot van het tweedaagse congres van de Vereniging van Namens de jury bracht mej. E. den Hartog verslag uit van de be oordeling door de jury. De Colom- bina en de Arlecchina, de tivee beeldjes welke de waardering voor „Een andere rol dan de hoofdrol" representeren, gingen naar mevrouw Elisabeth Ander sen en André van den Heuvel, voor hun creatie in ,J)e gedachte" van Leonid Andrejew gespeeld door de toneelgroep Centrum. De Theo d'Or was voor mevrouw Annet Nieuwenhuyzen voor haar vertolking van de titelrol in „Rouw past Electra" van O'Neill, gespeeld door het Nieuw Rotter dams Toneel. De Louis d'Or ging naar Paul Steenbergen voor zijn Hierboven de vier prijswin naars: vl.n.r. André van den Heuvel. Elisabeth Andersen. Annet Nieuwenhuyzen en Paul Steenbergen. uitbeelding van de hoofdrol in „Na de zondeval" van Arthur Mil ler, gespeeld door „De Haagsche Comedie",

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7