Veroverend Gershwin musiceren 111 en Bernstein blijf jong, blijf fit: fiets i Groots eerbetoon aan lielite muze" Albert Verwey 100 jaar geleden geboren camera natura kunst kadeióoscoQP OVER, LEIDSCH DAGBLAD WOENSDAG 12 MEI 1965 GLOIUEUS LUSTRUMCONCERT K. EN O. „De Zauberflöte, oorsprong en betekenis" Verlucht met enkele fraaie illu straties verscheen by Lemniscaat in Rotterdam onder de titel „De Zau berflöte, oorsprong en betekenis van Mozarts opera" en met een voor woord van prof. dr. Eduard Reeser een vertaling door M. J. Le Nobel van Alfons Rosenbergs „Die Zauber flöte, Geschichte und Deutung von Mozarts Oper." Rosenberg zegt dat het in deze opera in de grond van de zaak gaat om de vraag: „hoe wordt men mens?" Zijn studie geeft zowel een analyse van de muziek, alsmede de achter gronden van het werk, waarin over leveringen uit 4000 jaren geestesge schiedenis der mensheid, mythen van Azië, sagen en sprookje van Europa, het ware van het heiden- het onvergankelijke van het christelijk geloof en het verlangen een ommekeer in de 18e eeuw, een hoogst merkwaardig geheel verenigd zijn. Alfons Rosenberg is een kenner van de mythen en sym bolen van het oude Egypte en Hel las en blijkt een betrouwbare gids te zijn op een terrein, dat nog gro tendeels onontgonnen is. Motieven, itleend aa de Egyptische mytholo gie. verbonden met symboliek die leefde en nog leeft in kringen van vrijmetselaars en rozenkruisers, ma ken een belangrijk deel van het boek uit. Naar bekend waren zowel Mozart als Schikeneder, de schrijver van het Libretto, vrijmetselaren. Prof. Reeser schrijft in zijn voor woord „Uit dit van zoveel eruditie getuigende boek kan men niet al leen leren hoezeer het veelgesmade tekstboek van Schikaneder doortrok ken is van wijsgerige en politieke ideeën, die in hoge mate het gezicht van de 18de eeuw hebben bepaald, maar evenzeer hoe onverbrekelijk de muziek van Mozart met dit libretto verbonden is". Zin en bedoeling van deze opera werden in dit boek diepgaand be handeld. Orkanen van applaus, uitbundige toejuichingen en een bloemenhulde besloten het feestelijk ge tinte en enthousiast gestemde Lustrumconcert van K. en O., gewijd aan de lichte muze op hoog niveau. Een veelzijdig programma, met composities van twee geniale „gangmakers" daarvan: George Ger shwin en Leonard Bernstein. Medewerkenden waren het de nogerzarug raak te typeren. al verhelen wij ons niet, dat de échte Porgy met metalen kracht indertijd vanzelfsprekend nog wel iets anders te horen gaf. Alweer: als ge deze „songs" hoort van een Gershwin, die in deze opera zocht naar een „eigen" expressie, Rott. Philh. Orkest onder leiding van Franz-Paul Decker, van de klassieke muziek fantastisch ge transformeerd tot een orkest, dat zich ook in dit totaal andere gen re volkomen thuis voelde en, zij het na maandenlange voorberei ding wonderbaarlijk goed geluk te realisaties deed horen, het Rott. Conservatoriumkoor. een goep jeugdige vrouwelijke en mannelijke studerenden, onder directie van Kees Stolwijk voor hun taak perfect berekend en het sympathieke solistenkwartet Carmen Priëtto (sopraan), Hen- riëtte Klautz (alt), George Hü- mer (tenor) en Ger Smit (bas). Zij allen schonken een onver getelijke avond, die klonk als een klok, een avond van hartverove- rend melodieus musiceren! Als Inzet: Gershwins impressie „An American in Paris", méér „Ame rikaans" dan „Parijs" van sfeer. Een van de vele wei-ken van deze op 11 juli 1937 op 39-jarige leeftijd beslist veel te vroeg overleden componist. Want hoe oneindig veel had men nog van hem kunnen verwachten! Zijn „American in Paris" beleefde in 1928 in Carnegie Hall onder Walter Damrosch de eerste uitvoering en g.etuigt, gelijk zijn van 1924 dateren de „Rhapsody in Blue", van inven tieve kracht. Vondsten, opgedaan in het daverend stadsgewoel, waarin de claxons domineren. Deze iets te lang ademige compositie, waarvoor Gersh win zijn notities maakte tijdens zijn verblijf in Wenen in een hotel kamer zonder piano! is een uit gelaten, lichtelijk ironisch, effectvol werk geworden. Het heeft de wereld veroverd, zowel op het concert- als balletpodium, voor de revue „Show Girl". De zeer zwaar bezette instru mentatie véél koper maakt de vertolking ervan buitengewoon moei lijk. Het kin doorzichtiger en pétil- lanter klinken dan op deze avond, hoewel in vele passages toch een ideale vertolking dicht benaderd Uit de rijke schat aan melodieën, welke Gershwins aangrijpende opera „Porgy and Bess", waaraan wij in dertijd een uitvoerige beschouwing wijdden naar aanleiding van de schitterende vertolking door een Amerikaanse negergroep in het Haagse Gebouw v. K. en W„ kreeg men hierna enkele geïnspireerde hoogtepunten te horen: de ouverture, het innige, tedere wiegelied „Sum mertime", het droeve „My man *s gone now", het sarcastische „ït ain't necessarily so" en tenslotte de Finale. De Mexicaanse, thans in Bazel wonende sopraan Carmen Priëtto bleek met haar opgaven volkomen vertrouwd en triomfeerde speciaal in de hogere liggingen. Ook Ger Smit daarin reeds veelszins slaagde en voorts een doeltreffende gooi deed naar de „grotere" vorm, denkt een ieder: „Wie de Goden liefhebben, nemen zij vroeg tot zich". Het was een ware verrukking en een verademing deze sublieme frag menten weer eens te horen. Na de pauze zette de stroom aan emotievolle indrukken zich voort tijdens de syncopisch-ritmisch ge compliceerde, markante fragmenten- stroom uit Bernsteins wereldberoem de „Westside story", waarmee wel haast een ieder door de film kennis heeft gemaakt. Bernstein, die o.a. met zjjn „Age of anxiety" bewezen heeft, ook in het ernstige genre eon ware meester te zijn, toont zich hier een al even opzienbarend meester in opgaven, waarin, gelijk ook bij Gershwin het geval is, het jazz element een belangrijke rol vervult. Wie denken mocht, dat het een voudig is, deze „semi-klassieke" muziek uit te voeren, heeft het radicaal mis. Wij kunnen dan ook Herdenking in Concertgebouw Op 15 mei is het 100 jaar ge leden dat de dichter Albert Ver wey werd geboren. De geboor tedag van deze jongste der „tachtigers" wordt vanavond herdacht in de kleine zaal van het Concertgebouw in Amster dam met een muzikaal-literair programma Een wolk van lachen en geween". Deze titel is ontleend aan een regel uit Verwey's gedicht „Nieuwjaars morgen". Het programma zal bestaan uit vooidracht van brieven, gedichten, liederen en toneelfragmenten, het ge heel geiliustreerd met dia's. Het zal een beeld trachten te geven van ver wey's leven, toegespitst op de meest dynamische periode „De jeugd van een dichter". Het programma wordt De samensteller en regisseur Pons Eickholt, hoopt de dichter, zijn vrienden en tijdgenoten (onder wie Willem Kloos en Prederik van Eeden) zijn critici, en de dichters die hU bewonderde (zoals Shakespeare, Michel Angelo, en Shelley) tot leven te brengen door de mond van studen. ten van de faculteitsvereniging voor Nederlandse letteren Helios, aan de Universiteit van Amsterdam. De sopraan Magdo Luanagy en de bariton Frans Schouten zullen met pianobegeleiding van Erna de Bruijn, verzen zingen van Verwey, Shakespeare en Michel Angelo, op muziek van Piet Ketting, Herman Mulder. Hugo Kauder, Hugo Wolf, Geza Prid, en Maurice Ravel. Voor de instrumentale intermezzi zjjn composities van Elig Satie en Albe nis gekozen. geschenk van de week van de fotografie boekje vol tips en trips en fotowenken Mooi eo praktisch boekje: „CAMERA reCREATIE". Tot 15 mei bij uw fotohandel. Meenemen en meer kans maken in de Nationale Foto- en Filmwedstrijd. Minister Fayat verklaart: Meer culturele samenwerkiri Belaië - Nederland „Het moet mogelijk zijn, dat Nederlands-België afzonderlijk met Nederland en Franstalig België afzonderlijk met Frank rijk aan culturele samenwerking en integratie doet. België heeft culturele akkoorden met Neder land en met Frankrijk, maar er kan méér worden gedaan". Dit heeft de Belgische vice-minis- ter van Buitenlandse Zaken, de heer H. Fayat, in een interview met het Vlaamse blad „De Standaard" ver klaard. Hij voegde hier aan toe, dat een dergelijke afzonderlijke samenwer king via daartoe geschikte organen beslist geen afbreuk behoeft te doen aan bet unitaire karakter van de Belgische staatsstructuur. „Het komt mjj voor, dat er op het gebied van radio en televisie een echte gemeenschap tussen de Franstalige landen bestaat, die mogelijk is doordat ook de officiële instanties hun medewerking verle nen. Waarom zouden wij ook voor gewenst het Nederlandse taalgebied nieti die richting denken en ijveren?| „Tussen Nederland en Ylaandj moet er evenwel een vaster conj komen", aldus minister Fayat. „1 onze Franstalige landgenoten is vanzelfsprekend, dat zij zich cul reel op Frankrijk afstemmen. Vlamingen aanvaarden niet zo makkelijk, dat onze noorderbuur toon moet aangeven in het hele deriandse taalgebied. Beiderzijds den wjj nog aan zelfoverschttinj eigenwaan". Hierboven een overzicht van orkest en koor tijdens het schitterende Lustrumconcert van K. en O. Op de voorgrond de solisten Ger Smit en Carmen Priëtto. niet anders dan onze grote bewon dering uitspreken voor de wijze, waarop het Rott. Philh. Orkest hei wezen van deze muziek onderkend, „geproefd" en schitterend gerepro duceerd heeft. Onder de meeslepende leiding van Franz-Paul Decker, die ook in dit genre een welhaast onge dachte, bezielende inspirator was, elk détail feilloos en met een heilig vuur belichtend. Perfecte solisten voor Bernsteins razend moeilijke opgaven met alle uiteenlopende karakeristieken, moe ten met een lantaarn gezocht wor den Maar naast Carmen Priëtto en Ger Smit was men zo gelukkig ge weest ook in de voor het juiste idioom voorbeschikte alt Henriêtte Klautz en de soms te weke tenor Georg Hümer krachten van gunstige kwaliteit voor deze aaneenschakeling van sublieme fragmenten te vinden. Wie herinnert zich niet het ontroe rende „Maria", de tedere „Balcony scene", het oergeestige „Cool", het „To night" (quintet) of het „I feel pretty", waarin de intens gevoelige Carmen Priëtto zich ook als ras actrice openbaarde? Telkens en telkens klaterde het opgetogen applaus op voor deze serie unieke prestaties, waarbij ook die van de voortreffelijk gedisciplineerde jeugdige koorleden, voor wie deze muziek „als op het lijf" geschreven leek, met eer genoemd mogen. De climax op deze avond kon eigenlijk onmogelijk hoger opgevoerd worden. Wie nu nog geringschattend beweren wil, dat er in het lichte genre geen briljante dingen tot stand kunnen komen, moet in den vervolge maar liever zjjn mond hou den! Het is een probleemloze „bevrij ding" geweest, naar al deze parels in volledige overgave te mogen luisteren. K. en O., heeft ons werkelijk bij dit 20-jarig bestaan iets uitzonder lijks geboden, dat bii de tallozen, die er oorgetuige van zjjn geweest, een nimmer te verdringen indruk heeft achtergelaten. Het was een grandioze avond! H. Geschenk van 2300 gulden Internationaal Aanwinsten voor Het opwindende, in elk op zicht verrassend-b oeiende Lustrumconcert van K. en O. is met een onverwachte ver rassing ingezet: namens de Groene kaarthouders" heelt de voorzitter van het actie comité, de heer J. A. van Haaren, K. en O. voorzitter prof. dr. Brouwer een gelds bedrag van niet minder dan 2300 gulden aangeboden, ten einde een blijvende herinne ring te plaatsen in het Cul tureel Centrum", dat K. en O. mettertijd hoopt te bou wen. De heer Van Haaren heeft daarbij tevens met die pe erkentelijkheid gememo reerd, hoe ontzettend veel K. en O. gedaan heeft voor de verheffing van het muzikale peil in onze stad. Met een geestig woord heeft prof. Brouwer dank gebracht voor de gelukwensen en dit grootse geschenk. orselconcours L Aan het 15de internationaal orgel- improvisatieconcours dat dinsdag 6 juli in de grote kerk in Haarlem wordt gehouden nemen deel Arie Keijzer (Middelharnis) (winnaar van vorig jaar), Anders Bondeman (Ek- sjö, Zweden), Lionel Rogg (Genève) en Daniel Roth (Parys). Maandag 5 juli concerteren de le den der jury de heren Ralph Dow- nes (Londen), Piet Kee (Heemstede) en Hans Klotz (Keulen). Voor vrijdag 9 Juli staat op het programma een concert waaraan de organist Albert de Klerk, het Groot Omroepkoor onder leiding van Henk Spruit en het Windsbacher Knaben- chor onder leiding van HansThamm zullen meewerken. Op het program ma staat o.m. de mis in e-moll van Bruckner. De zomeracademie voor organisten wordt voor de elfde keer gehouden van 11 tot 30 juli. Bronzen Chinese klok: f280.000 Eer- bronzen klok van een ruim 20 eeuwen oud Chinees klokkenspel is gisteren in Londen op een vei ling verkocht voor 28.000 pond. (f280.000). De klok met een diame ter van 52.5 cm was afkomstig uit de Brusselse collectie van Adolphe Stooclet. Van de overige klokken van het klokkenspel zijn er twee in het Fogg-museum in Cambridge in Mas sachusetts en één in het Amster damse museum van Aziatische kunst. Nederlandse kunst in Djakarta In Djakarta is gisteren een door de Nederlandse ambassade georga niseerde tentoonstelling van grati- sche kunst, reproducties van schil derijen en foto's geopend, die de naam draag „Veelzijdig Nederland". Dit is de eerste Nederlandse ten toonstelling in Indonesië na het her stel, nu ongeveer twee jaar geleden, van de Nederlands-Indonesische be trekkingen. Relief van dichter Leopold onthuld In het Rosarium achter de tuin van het museum Boymans- Van Beuningen in Rotterdam heeft de wethouder voor kunstzaken mej. mr. J. Zeelenberg gistermiddag een bronzen relief van de dichter J. H. Leoi>old onthuld. Het relief werd in opdracht van de gemeente Rotter dam door de Amsterdamse beeld houwster Charlotte van Palland ver vaardigd, ter gelegenheid van de 100 ste geboortedag van de dichter. J. H. Leopold vestigde zich in 1891 als jong dichter in Rotterdam en bleef daar tot zijn dood in 1925 wo nen. „Het Nijenhuis" De stichting „Hannema - De Stuers Fundatie" in het kasteel „Het Nijenhuis" bij Heino (O) heeft een schilderij van Abraham van Beye- ren ten geschenke ontvangen. Het werk is omstreeks 1655 geschilderd. Het is een stilleven van zeevissen met een doorkijk naar een storm achtige zee. Het schilderstuk werd in 1882 door de verzamelaar Victor de Stuers in Parijs verworven. Voor de afdeling hedendaagse kunst werden geschonken een kop in brons, door de Franse beeldhou wer Dodeigne in 1964 vervaardigd, benevens het schilderij „Liggend beest" van de Rotterdamse schilder Matthieu Ficheroux uit hetzelfde jaar. Int. volksdansweek in Alkmaar lan vrijdag- 9 juli tot zondag avond 11 juli houdt de Ned. Volks dansvereniging in Alkmaar een in ternationale volksdansweek, waar aan ongeveer 600 volksdansers zul len meewerken uit Zweden, Engeland, Frankrijk, Israël, Schotland, Bulga rije, Joego-Slavië, Griekenland en uit ons eigen land. Op het programma voor de deelnemers staat o.m. een bezoek aan de Alkmaarse kaasmarkt, een orgelconcert in de St.-Laurens- kerk, een kaasmaaltijd op het Waag- plein en een ontvangst door het ge meentebestuur in het stadhuis. Zaterdag 10 juli zullen de dans- leiders les geven aan de Nederland se volksdansers, die uit het hele land naar Alkmaar komen, 's Avonds tre den alle dansgroepen met eigen mu zikale begeleiding op in de grote vei linghui voor genodigden, onder wie de gastoudérs van de buitenlandse dansers. Zondag 11 juli zal de veilinghal het toneel zyn van een volksdansbal, dat tot zes uur duurt en waarbij de 600 deelnemers de Europese ge dachte tot uiting zullen brengen. 'c Avonds vertrekken de buiten landse dansers naar Nederlandse volksdansgroepen, die hun tot 19 ju li gastvrijheid zullen verlenen. Israël-museum feestelijk geopend Het pas gebouwde „Israël Museum" dat op een top van een heuvel ten westen van Jeruzalem staat is gisteren officieel geopend door pre sident Sjazar en mevrouw Rachel Sjazar. Tweeduizend gasten, o.w. Israëli sche ministers, vele diplomaten en meer dan 600 personen uit het bui tenland woonden de plechtigheid bU- Premier Levi Esjkol noemde het museum „een centrum van studie van de schatten van de geest". Er kwamen honderden gelukwen sen uit de gehele wereld binnen waaronder ook een van de Ameri kaanse president Johnson. Dichter Jewtoesjenli gaat naar Italië De Sowjetrussische dichter Jew sjt-nko zal volgende week een be aan Italië brengen, zo heeft Italiaanse culturele groep me deeld. Dit duidt erop dat Jewtoes ko niet langer in ongenade is. Hij zou twee jaar geleden i een bezoek aan Italië gebracht ben, maar toen arriveerde kort zijn komst een telegram van vrouw van Jewtoesjenko, we meegedeeld werd dat hij ziek en niet kon komen. Kort tev hadden de toenmalige pre Chroesjtsjow en de Russische sc versvereniging de dichter aangi len. Enkele dagen geleden arrii de in Italië een telegram van toesjenko waarin deze meedeelde geduldig te wachten op zijn be aan Italië. De Russische dichte: op verscheidene bijeenkomsten dichten voorlezen en vragen be wooiden. De eerste vindt 21 plaats in Turijn. Dit wordt het eerste bezoek Jewtoesjenko aan het buiter sinds 1963. Aflvertentle I schakelen op AARDGAS? een NAAM in GAS! GAShaarden - GASfornuizen GASkookplaten en -comforer Twents Jeugdfestivs gaat niet door (Van onze correspondent) Het Twents Jeugdfestival werkende jongens en meisjes i leeftyd van 17 tot 21 jaar, dat 26 t.m. 29 mei in Enschede zou den gehouden, gaat wegens g< aan belangstelling niet door. Stichting Twents Jeugdfestival 1 twee keer ongeveer 700 bedryve Twente en de Gelderse Achter aangeschreven maar totnutoe ben zich slechts 26 personen op| ven De geringe belangstelling wij Stichting aan de maand mei doordat er in deze maand al vrije dagen zijn, ongeschikt, is de fabrieken om nog meer vr geven. In Apeldoorn waar maand eenzelfde Jeugdfestival in Enschede wordt gehouden, 1 men dezelfde moeilijkheden, zyn maar 56 aanmeldingen bin gekomen. Hiermee is het Tv Jeugdfestival echter niet defir van de baan. Organisatoren h in het najaar of anders volgend jaar het Festival alsnog te hou (Advertentie) Oude fietsen zijn vaak niet veilig meer. Koop op tijd zo'n soepel rijdende nieuwe fiets!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 4