Beatles?... geweldia! HANS SNOEK: MARGIE'S EERSTE IS UIT Vrouwelijke Beatles Kunst-werk! Geef Scapino een mobiel theater Top-Tien JE AT-DESKUNDIGE JACK GOOD: fi: Zaterdag 24 april 1965 95 55 „Wij zouden enorm geholpen zijn met een mobiel theater. Het zou bijvoorbeeld elke maand in een andere buitenwijk van Amsterdam kunnen staan. Ook denken we aan Den Haag, waar zo'n groot zalentekort is en eventueel aan andere plaatsen." Dit zegt Hans Snoek, artistiek leidster van het Amsterdamse Scapino-ballet, dat zich specialiseert in het geven van voorstellin gen voor de (school)jeugd. Scapino geeft 175 voorstellingen per jaar en trekt daarmee zo'n honderdduizend toeschouivers Er worden ook demonstraties in de scholen gegeven. In Amsterdam gebeurt dat elke vrijdagmiddag. houden met een bescheiden exposi tieruimte, waar jonge kunstenaars met hun produkten terecht kun nen. Spanning Maar zowel het aantal toeschou wers als het aantal voorstellingen kan aanzienlijk worden vergroot als er meer ruimte voor de voorstel lingen is. Daarom wil Hans Snoek zo graag een mobiel theater. Het is niet alleen haar idee. Scapino, de Haagse toneelgroep Arena en het pantomimetheater voor de jeugd Carrousel" in Amsterdam hebben onlangs besloten tot coördinatie en één zekere samenwerking. Zowel Arena als Carrousel zijn erg en thousiast voor het plan een mobiel theater tot stand te brengen. Opblaasbaar „Decorschilder Nico Wijnberg heeft al een maquette gemaakt voor een opblaasbare tent. die gemakke lijk te verplaatsen is. De tent zou piaats moeten bieden aan 700 per sonen," zegt Hans Snoek. En ver ontschuldigend, met een blik van „ik kan er ook niets aan doen", voegt ze er aan toe „De kosten oedragen naar schatting ruim een miljoen gulden". Het mobiele theater zal niet al leen bestemd moeten zijn voor uit voeringen van Scapino. Arena en Carrousel, maar ook voor allerlei andere groepen en gezelschappen. Een bepaalde stadswijk zou zich er die maand helemaal op kunnen instellen, dat het mobiele theater in de buurt is. In het huidige ont werp zitten de toeschouwers op amfitheatergewyze opgebouwde tri bunes. er is ruimte voor vestiaire, buffet etc. en zelf is rekening ge- Kans Snoek doet op'het ogenblik van alles en nog wat om het ont staan van het theater te verwezen lijken. Ze voert besprekingen met allerlei instanties, overheidsfunctio narissen en industriëlen. De ge meente Den Haag heeft al laten weten, dat er voorlopig geen kans op enige vorm van subsidie be staat Amsterdam was minder af wijzend. De gemeente heeft het plan in studie. Vol spanning wacht Hans Snoek op het moment, dat het ontwerp alle tandwielen van de ambtelijke molen is gepasseerd. Het is nog niet zeker, dat het theater er op korte termijn komt. Het is zelfs nog niet te zeggen, of het er ooit komt. Hans Snoek heeft een spierinkje uitgeworpen, dat nu, onzichtbaar voor de toeschouwer, eigens in net donkere water op zoek is naar een kabeljauw. Het idee, de jeugd niet naar de kunst, maar de kunst naar de jeugd te brengen, lykt ons lang niet gek. Het zou een mooi huldebetoon zijn aan Hans Snoek, die al twintig jaar bezig is, de jeugd cultureel te vormen. 1 Roek and roll music, The Beatles) 2 Het spel kaarten (Cowboy Gerard) 3 A heart of stone (The rolling stones) 4 Ticket to ride (The Beatles) 5 Go now (Moody Blues) 6 Hallo Josephine (The Scor pions) 7 Just another guy (Cliff Ri chard) 8 Goodbye my love (The Sear- 9 Poupee de cire, poupee de son (France Gall) 10 Lettkis (Stig Rauno) ?rk iln Bri e Beatles zullen naar het oor- dfl van de deskundige Jack Good lange tyd in trek blijven, maar nabootsers gaan, grotendeels vij gebrek aan muzikaal vermo- spoedig verdwijnen. J s 35-jarige Engelsman Good, is Jroducer van de wekelijkse rock Trfoll show „Shindig" van de Hy heeft naam gemaakt met iekprogramma's voor de BBC- Tisie. Hij vindt het ritme van de !!es en ook de tekst van hun ts geweldig. Die tekst is heel anders dan de oude cliché's de maan en de liefde, waarin vooruit wist wat er zou ko- ■ld", De liedjes van len overal over gaan, van mie- Re ;open tot braadpannen. Good zal de rock 'n roll zijn een voud en ruwe kanten kwijt raken. Ze zal beter gearrangeerd worden tn de artiesten die rock 'n roll spe len en zingen zullen meer overwo gen te werk gaan. Nu al zijn Len- non en McCartney (van de Beat les' goede componisten. Hoewel de sensationele ontwik keling van de „sound" naar alge meen wordt aangenomen plaats heeft gevonden in de nachtclub- leiders van de fabrieksstad Liver pool gelooft Good dat de Ameri kaanse artiesten voor de volle bloei zuilen zorgen. Haardracht en kle ren hebben er niets mee te maken, zegt. Good. De artiesten die in de aanbeden styl het meest beloven zyn volgens Good „The righteous brothers" en Bobby Sherman, zy komen uit Californië en hun kle ren hebben niets opvallends. „Maar", aldus Good, „de Engel se belangstelling heeft een grote invloed gehad, zy heeft de dingen losgemaakt. Voor de Beatles en hun volgelingen kwamen, waren de Amerikaanse zangers te „sophisti cated". te veel onder invloed van hun managers, zy hadden alle spontaniteit verloren. De Beatles kwamen en hebben dit allemaal veranderd". Toen de Beatles verleden jaar zomer in Los Angeles waren, had den ze veel contact mee de Good's. Een zevenjarig zoontje van Good had een zondagmiddag met de beatles in het zwembad doorge bracht. Good vertelt: „Myn kinderen zyn opgegroeid met musici en zan gers. Zy vinden de Beatles niets bijzonders. Maar de dag daarna kwam Alexander in tranen thuis van school. Zyn vriendjes hadden hem voor leugenaar uitgescholden omdat hy hun had verteld dat hy met de Beatles had gezwommen. Niemand geloofde hem". i de beat is opwindend en hyp- 2 ui sch. Good meent dat zy de bevrydt van de spanningen ,de moderne tyd. Elke genera- eeft die bevrijding nodig, heeft te I ol andere extase nodig. Dit is oud als de menselyke natuur >d weet er veel over te vertel- Hy gelooft dat als de jonge •rs in 1931 rock 'n roll had- fehad, er geen Hitler zou zyn est. beat en de lyriek van de styl iu de jeugd in bun greep heb- zijn byna even oud als som van hun bewonderaars. Good dat bandleider Bill Haley er 353 begon en als achter en imuziek gebruikte in de film board jungle". Volgens Vier meisjes in Liverpool, allen tussen de 18 en 21 len tes en van beroep secreta resse, zeiden vorig jaar tegen elkaar: „Dat kunnen wij ook" en daarmee doelden ze op de tienbeat-muziek, die in hun stad zo ivelig tiert. Ze schaf ten zich een instrumentarium aan, witte overhemden met kanten frontje, nauwsluiten de heupbroeken met zware riemen, nauwe pijpjes en een heuse split van voren, man nelijke laarsjes en toen gin gen ze van start. De vrouwelijke Beatles wor den ze weieens genoemd, deze Liverbirds, maar dat slaal dan vermoedelijk niet op hui. bewegingen, hun geluidsiolu- me en hun soortgelijke mu ziek en ook de kwaliteit vai. het gebrachte is ivat mager tjes: de drumster is een heel lief meisje en ze werkt met overgave, maar veel verder dan ivat ritmisch slaan op een drum brengt ze het niet Het succes van deze meis jes is vrij groot. Mary Mc Glory basgitaar, Svalery Gall sologitaar, Sylvia Sounders drums en Pemela Birch rit me-gitaar, spelen sinds vorig jaar zomer in de Starclub in 'lamburg. Onlangs maakten ze een tournee door Dene marken, Noorwegen en Oos tenrijk. Ons land hebben ze ook nog even aangedaan: in de studio van de A.V.R.O. heeft men van hen een pro gramma van twintig minuten gemaakt. Wanneer dit wordt uitgezonden is nog niet be kend. Zestienjarige, donkerharige, donkerogige Margie Ball, leerlinge van het St. Bonaventura-Lyceum in Leiden, heeft haar eerste grammofoonplaatje gemaakt, waarop zij twee Engelse duetjes met zichzelf zingt: "Goodbye to love" en "Now that love has come my way". Deze Dusty Springfield-achtige wijsjes, geschreven door Joop Portengen, heeft men Margie nog onlangs op Goede Vrijdag kunnen horen en zien zingen in het programma „Rooster" van de AV RO-televisie. Margie, in 1948 in Bandoeng geboren, in 1950 naar ons land ge komen en nu woonachtig in Oegstgeest, werd in februari 1962 op een feestavond van het lyceum „ontdekt" door haar leraar Neder lands, de heer T. M. Joosten, die sindsdien als haar manager op treedt. Begin van dit jaar maakte zij haar ether-debuut in het pro gramma „Binnen zonder kloppen" van Radio Veronica. In maart trad zij in de Leidse Stadsgehoorzaal op in een show van Joost de Draayer. Het plaatje is uitgebracht door het label Funckler. We zijn be nieuwd of het de komende weken de JW Top Tien (Leidse hit parade) haalt. Kinderstemmen klinken ons soms klaar tegemoet van de grammofoonplaat, u.t radio en televisie en vanaf het podium. Kinderstemmen waarmee een glimp van roem en weelde valt te verdienen. Het is eigenaardig, maar weinigen vragen zich ooit af of dat wel mag. Met ingang van 1 april zyn er nieuwe regels gekomen voor jeugdarbeid. De wet zegt, vrij geïnterpreteerd: als je 15 jaar bent, mag je gaan werken. Veertien jarigen en jonger, die leerplichtig zyn, moeten een vergunning bezitten om te gaan werken en dan nog onder be paalde voorwaarden. Ook mo gen leerplichtigen, die een ver gunning bezitten werken „in het belang van onderwys, kun sten en - wetenschap". Tevens moeten ze aan bepaalde voor waarden voldoen. Het gebeurt echter heel wei nig dat aan kinderen onder de 15 een werkvergunning wordt uitgereikt. En hoe is de praktyk, met name in de lichte muze? Daar hoor je nog wel eens een kin derklank. Het is echter uiter mate moeilyk te beoordelen of een kind de grens van hobby naar geldverdienende liefhebbe rij overschrydt en dus arbeid verricht. Want men weet hoe het gaat: met zyn zesde, zeven de jaar begint de dreumes op de piano te roffelen of hy krijgt een gitaar tn de knuistjes. Het pingelen en tokkelen wordt soms muziek en welluidende klanken brengen in de tiener wereld al gauw geld op. Dat komt voor. in Nederland en nog veel meer daarbuiten. Het is theoretisch ook moge lijk, dat er eens ergens heel Jong talent opduikt, dat graag verkochte schilderijen produ ceert. Geldt dan de arbeidswet? In dit tydperk van tienerac tiviteit vragen wy ons af is mu ziek maken kunst of werk? Kan men een zo enthousiast begon nen hobby, die geld opbrengt, onder arbeid rekenen? De wet geeft wel enig hou vast, maar de mazen om erdoor te glippen biyven groot. „Het steeds meer inschakelen van jeugd by televisie en gram mofoonplatenindustrie is een zaak, die ons verontrust, wy moeten oppassen, dat het na 75 Jaar niet opnieuw tot jeugdex- ploitatie komt", waarschuwde nog niet zo lang geleden de di recteur-generaal van de arbeid, by het 75-jarig bestaan van de arbeidsinspectie. Een dissonant by een heugelyk jubileum. Arbeid adelt, zullen we maar denken. En arbeid in de lichte of zware kunst natuurlyk hele maal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7