fensen chter e mode Profiteer van verse groenten 1 s r - - tL HET ZIJN MEESTAL MANNEN DIE Zaterdag april 1965 Pagina 3 BALENCIAGA, CRISTOBAL, is de onbetwiste maestro van de Parijse couture. Span jaard van geboorte. Hij bezat reeds een modehuis in Barcelona toen de Spaanse burger oorlog uitbrak. Hij week uit naar Parijs en opende er zijn huis in 1937. Later heropende hU zijn Spaanse huis en stichtte nog twee nieuwe: in Madrid en San Sebastian .Zijn stijl Is sober, gedistingeerd, rijk in al zijn eenvoud, klassiek en ultra-modern tegelijk. Hy is de meest exclusieve en de duurste couturier van Parijs, de grondlegger van vele mode nieuwtjes en bij gevolg de mode altijd vooruit: een Baïenciaga-creatie biyft gemakkelijk tien jaar nieuw. Hij is de couturier van de ware rijkdom (niet van de nouveaux-riches), van de vrouw die weet dat distinctie niet met miljoenen te koop loopt en die zonder uit de toon te vallen of zelfs op te vallen in haar dure Balenciaga-pakje in de bus wil kunnen springen, terwijl de Rolls Royce thuis in de garage staat. Balenciaga maakt geen moderevoluties, elke nieuwe collectie ls een logische en geleidelijke voortzetting van de voorgaande. De legende wil dat hij van elke collectie één model eigenhandig maakt. Hij is de onzichtbare man van de couture, schuwt alle publiciteit, laat zich zelden fotogra feren en slaat alle aanbiedingen om voor de oonfectie te ontwerpen af. Een Balenciaga-show is een belevenis, iets fascinerend moois (zelf wat leiyk ls, is mooi) en mist niettemin alle trucjes (mooie mannequins, speciale lichteffecten,'luxe decor, fraaie bloemstukken etc.) die zo menige show luister bijzetten. PATOU PATOU, JEAN opende zijn mo dehuis ln 1919. Werd later opge volgd door zijn zwager, Raymond Barbas, die zakenman en geen ontwerper is en die het huis uit breidde met een hoeden- en een bontafdeling. In het fraaie Patou- huis verzorgt Michel Gom a, die eens een modehuis onder eigen naam bezat, tegenwoordig de col lecties. MOLYNEUX MOLYNEUX, EDWARD. Over de Engelse kapitein die in 1919 in Parijs een modehuis opende, één der invloedrijke modevorsten van vóór de tweede wereldoorlog werd en dit seizoen, na een afwezigheid van veertien jaar, terugkwam, hebt u onlangs op deze pagina kunnen lezen. COURREGES Ook over onze Courrèges, de vroegere assistent van Balenciaga hebt u het een en ander kunnen lezen. Hij opende zijn huis in 1961 en werd bekend door de futuristische pantaloncreaties in zijn eerste collectie. Een Courrèges-show is overrompelend. De één vindt hem opwindend, de ander afgrijselijk. (W)ETENS WAARD Nu er weer meer verse groenten aan de markt komen, moet iedere huisvrouw hiervan profite ren. Groenten leveren ons lichaam o.a. veel zouten en vitamines. Beide zijn stoffen die onze weerstand tegen ziekten verhogen en beide zijn dus onmisbaar voor onze gezondheid. Kaasgehakt 200 gr. gekookte rijst, 200 gr. oud brood. 200 gr. kaas. 1 ui, 2 eieren, zout, noot, aroma, 100 gr. room boter. Maak het brood fijn en meng dit met het gesnipperde uitje, de ge raspte kaas en de rijst. Kneed de overige ingrediënten erdoor en vorm er balletjes van. Bak deze in de koekepan goudbruin. Spinazie-omelet 4 eieren, 4 lepels melk, zoet, 50 gr. geraspte oude kaas, 1 kg spinazie, bloem, boter. Was de spinazie, laat ze uitlek ken, breng ze aan de kook en maak ze verder, zoals gebruikelijk klaar. Bindt ze met wat bloem, klop de eieren met melk en zout en bak in boter in een koekepan hiervan 4 omeletten. Vul elke omelet met een paar lepels spinazie en schik ze naast elkaar op een vuurvaste schaal. Strooi er dik geraspte kaas over en schuif de schotel in een hete oven. Muesli 1 grote appel, 1 eetlepel haver mout, 1 lepel gecondenseerde, ge zoete melk, 3 lepels water, 1 lepel citroensap. Week de havermout één nacht in het water, voeg de melk hier bi) en giet het citroensap er heel lang zaam, onder goed roeren bij. Rasp de gewassen appel erin en meng alles direct dooreen om bruin wor den van de appel te voorkomen. Strooi er wat gemalen noten over. Crème noisette 1 dl water met 2 lepels honing aan de kook brengen. 8 abrikozen halveren en de helf ten ongeveer 6 min. hierin laten sudderen, maar oppassen dat ze niet te week worden. De abrikozen daarna uit het vocht halen, laten afkoelen, met wat kirchwater of marasquin bedruppelen en laag om laag met 1/4 1. stijfgeslagen room en gehakte (desgewenst ook nog geroosterde) noten in wijde glazen schikken, zó, dat de bovenste laag uit slagroom bestaat, waarop ter garnering dan nog wat nootjes worden gestrooid. mét., Bloesems, planten en kruiden: natuurzuiver: INKA huidverzorging Mevrouw Meron, onze specialiste, geeft u gaarne gratis advies. Inka Cosmetic Amsterdam N.V., Damrak 37-38, Amsterdam Coupe Columbus Meng gelyke hoeveelheden (naar keuze» ijs, advocaat en slagroom dooreen. Garneer het mengsel met schijfjes banaan, geschaafde aman deltjes en plaats een kersje in het midden. Dien op in schaaltjes met een biscuit. tenland. Het biedt leterlijk alles wat een vrouw zich wensen kan van peperdure couture tot dure buitenlandse confectie, van kousen tot parfums, van allerlei ac cessoires tot breiwerk en bont. Een Dior-show is een groots schouwspel, is als een massale ballet, met feilloze cho reografie, de meest gracieuze danseresjes en kostuums die op effect berekend zijn; het is een schouwspel van weelde, schoon heid, perfectie en gratie, van harmonie en discipline, dat in Parijs zijn weerga niet heeft. DIOR DIOR, CHRISTIAN. Het bekende huis werd in 1947 gesticht, begon meteen op grote voet en in alle luxe. En met de New Look. Toen Dior met dat nieuwtje naam maakte had hy al een gevarieerde loop baan achter zich: hij studeerde politieke wetenschappen, begon een kunstgalerij, was ambulant ontwerper, modelist bij Pi- guet, werd gemobiliseerd toen de oorlog uitbrak, kweekte bonen tijdens de laatste oorlogsjaren, werd daarna modelist bij Lelong totdat een Frans katoenmagnaat hem zijn kans gaf als zelfstandig coutu rier. Na zijn dood volgde Yves St-Laurent hem voor korte tijd op, terwijl de collec ties nu officieel door'Mare Bohan worden ontworpen (maar desniettemin nog steeds het stempel Dior dragen)Het huls Dior is het grootste modeconcern in Parys met talloze zusterondernemingen in het bui- CHANEL CHANEL, GABRIËLLE. alias „Coco", geboren op 19 augustus van het jaar 1 .opende als jonge vrouw haar modehuis in de Rue Cambon. Dat waa in 1920. En nog vandaag ziet ze er uit als een jonge vrouw, in haar Chanelpakje, met haar meisjesach tige randhoed die een rand zwarte ponny vrijlaat. Chanel is verantwoordelijk voor de moderevolutie van de jaren twintig, voor de korte lange-lijf-jur- ken, de pothoeden, sautoirs, lange sigarettenpyper^ valse juwelen, het konijnebont, de vleeskleurige kousen en wat er verder nog bijhoorde. Ze was de eerste couturier die een boutique opende en een parfum lanceerde. Ze trok zich in 1940 uit de mode terug, maar heropende in 1954 en won voor de twee de maal een wereldreputatie met het bekende pakje, dat nu al negen jaar grote mode is en dat ln prin cipe dertig jaar oud is. Chanel's carrière is uitzon derlijk in de annalen der mode, haar invloed is uniek en overtreft die van Dior, die óók een mode revolutie presteerde. Chanel tekent niet maar mo delleert met stof, haar genre is draagbaar en voof alle leeftijden, heeft niet het gehalte van de crea tieve couture op zijn best. Als Chanel niet buiten de Parijse mode staat,, dan is ze er een uiterste van, met Balenciaga in zijn sobere rijkdom en Courrèges in de voorhoede van de avant-garde als het tegen overgestelde uiterste. Chanel werkt hard, houdt toe zicht op alles. Haar luxueuze appartement, vol exo tische voorwerpen, ligt in het modehuis boven de couturesalons. Een Chanel-show is als een knusse club-opvoering waarin de trouwe en enthousiaste toeschouwers veel tot de sfeer bijdragen, waarin de pseudo-actrices (de mannequins) vrouwen van vlees en bloed zijn in tegenstelling tot de etherische figuurtjes die Dior's ballet dansen en de onwezenlijke mannequins die bij Balenciaga geen moment de aandacht van 's meesters creaties afleiden. De foto is genomen toen „Coco" nog een jonge ARDIN CARDIN. PIERRE, leerde in on- ezet Frankrijk het kleermakers- a.k, werkte na de oorlog als cou- modelist bij Paquin, chieparelli en Dior, totdat hij in 948 zelfstandig begon in een akkamert.je en met vijfentwintig Een Cardin-show is een genot voor de een en niet altijd een genot voor de ander. Er is niets specta culairs in de opvoering, niets lu xueus' in het decor. Er is niet meer dan de hand van de meesterlijke colorist, de techniek van de gede gen vakman, de subtiliteit van de ware kunstenaar een Cardin- show ls als een schilderijententoon stelling, waarin elk werk afzonder lijk telt. BALMAN, PIERRE, die na onvoltooide archi tectuurstudie en enkele jaren als modelist bij Molyneux en Lelong, in 1945 zijn elegante mo- dehuis opende en sindsdien trouw gebleven is iter aan zijn gracieuze, elegante, vrouwelijke en iet- "wat romantische styi, waarmee hy geen mode i maar wel mooie kleren maakt. Hy kleedt onder andere veel actrices, ontwerpt voor buitenlandse fabrikanten en voor het toneel, welk laatste, mèt I ichilderen, zyn hobby is. DE GIVENCHY GIVENCHY, HUBERT DE, vier jaar jonger dan Cardin en 38 nu, werkte by Fath, Piguet, Lelong en Schiaparelli, voordat hy in 1952 naam maakte met zyn eerste collectie in eigen huis. Hy begon met talent en originele ideeën, met een paar enthousiaste en beroemde mannequins (Bettina, Sophie) en te weinig geld voor luxe couturestoffen. De contanten en een rypere styi kwamen mèt het succes. Vandaag is hy overbuur en in zekere zin spiritueel discipel van Balenciaga, zy het wat jonger van opvatting. Audrey Hepburn die in menige film en het dageiyks leven zyn creaties draagt is zyn beste ambassadrice en typeert zyn styi. Givenchy is letteriyk de grootste couturier: hy meet 2.06 meter van voet tot kruin. St.-LAURENT ST-LAURENT, YVES die door Dior als Jonge opvolger werd aangewezen en in het huis Dior slechts een kortstondige kans kreeg, begon zelfstandig. Hy ls ongetwy- feld een talentvolle jongeman, die op de mode grote invloed zou kunnen hebben, doch in zyn genre voor de rype, elegante particuliere klant heeft hy nog niet de rypheid en standvastigheid gevonden die hem tot een dominerend couturier moeten maken. Twee maal per jaar kijkt u naar Parijs voor de nieuwe mo de. Twee maal per jaar ver diept u zich in de verslagen van de Parijse collecties. U spreekt over Dior, u bewondert Cha nel, u heeft gehoord van Cour règes, de nieuweling, maar wie verschuilen zich achter die namen? Laten we met de oudste be ginnen en voor de meest in vloedrijke huizen de meeste plaats inruimen. Er zijn mo menteel in Parijs nog twee hui zen die vóór 1900 werden ge sticht: Lanvin en Jacques Heim LANVIN het oudste, werd in 1892 door Jean Lanvin ge opend en was in zijn tijd heel bekend. Toen madame Lanvin 1946 overleed, werd het enorm uitgegroeide modehuis (met 1100 employés en een apart pand voor de herenbou- tique) voortgezet. Verschillen de ontwerpers volgden er el kaar op. De belangrijkste was Castillo, die in 1964 gevolgd werd door Jules-Fran^ois Cra- hay. DEL, de Spaanse edelman aam vele jaren (met CASTILLO, ANTONIO een streepje) met de naam Lanvin was verbonden, opende in 1964 een eigen maison.. Hij ontwerpt voor de elegante, welgestelde vrouw in een genre dat meer voor de particuliere klant dan voor de confectie is bedoeld. Verwacht van hem geen opzienbarende modes. „Opvallende modellen zijn couturier, de begaafde modekun stenaar, die vandaag aan het hoofd staat van een respectabel modehuis en een in vloedry ke boutique voor heren. Cardin behoort tot de avant- garde ontwerpers, wat hy maakt is voor de volwassen vrouw (en dan nog voor wie het dragen kan), het is technisch volmaakt en ingenieus, vaak onkopieerbaar. Cardin is een van de weinigen die het talent van de kunstenaar heeft en daarby het naai- en kleermakersvak van A tot Z kent. Hy heeft maar één lief- hebbery: couture met als speciali teit historische theater- en film kostuums. vulgair", zegt hij, en daarmee slaat hij de spijker op de kop, precies midden in de plank die zovele couturiers misslaan in hun pogingen om naam te ma ken en origineel te zijn. ,.Ik haat een bom die niet afgaat", voegt hij er aan toe, „een vrouw moet elegant zijn zonder dat je zeggen kunt waarom". U ziet hier een jeugdfoto van Castillo. GRIFFE GRIFFE, JACQUES, die in 1939 met drie man personeel, één mannequin in een mi nuscuul appartementje begon en in 1950 Molyneux's huis met tachtig procent van diens uitgebreide personeel RICCl RICCI, NINA, geboren ln Turijn (Italië) opende haar Parijse maison in 1932. Ze kwam op twaalfjarige leeftyd naar Frankryk en begon haar modecarrière een jaar later, toen ze als leerling by een naaister werd geplaatst. Nina Ricci tekent niet maar ontwerpt direct in stof. Ondanks haar nu spierwitte ha ren is ze vol energie en geeft ze zich volop aan haar werk. Haar huis heeft vooral de laatste jaren meer erkenning gewonnen, dank zy haar modelist Jules-Frangois Cra- hay, die nu voor Lanvin ontwerpt en die door Gérard Pipart (afkom stig uit de confeotie) werd opge volgd. BALMAIN HEIM, JACQUES. Gesticht in 1898 en oorspronkeUjk een bont huis. Toen zoon Jacques in 1929 het huis van zyn ouders overnam, breidde hy het uit met een afdeling couture, die het huis zyn bekend heid gaf. Het deed de laatste twee seizoenen vooral van zich spreken door de fantasiekousen waarmee de couturecreaties werden aangevuld. De collecties worden ontworpen door een modellist.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 11