eruzalem bakermat van drie wereldgodsdiensten VERDEELDHEID ONDER HRISTENEN ZEER GROOT tad vol tegenstrijdigheden iRUZALEM IS WEL GEBOUWD... KERKDIENSTEN GOEDE VRIJDAG J HIJ LIET EEN KLEED NA LETOSCH DAGBLAD DONDERDAG 15 APRIL 1965 ZESDE BLAD jÉKSL ie als vreemdeling vanuit Jericho de stad Jeruzalem nadert, vanneer hij de minaretten ziet en even later, wanneer de stad ar geheel opnieuw voor hem opduikt, de gouden koepel waar- die zich welft boven de rots Moria, niet kunnen instemmen le woorden van de psalmendichter uit het verre verleden: :e voeten zijn staande in uw poorten, o, Jeruzalem; Jeruzalem |gebouwd". egendeel een gevoel van intense, teleurstelling zal zich van neester maken, want hij nadert geen Oud-Israël. maar hij na- :en Arabische stad, waarin voor zijn oog gebouwen oprijzen, ijn voortgekomen uit de geest van het latere mohammedanis- \1 het joodse is weggewerkt, al het christelijke is verscholen ar de achtergrond geraakt. globale indruk, die men bij het naderen van Jeruzalem krijgt is een mohammedaanse stad. ÏEEN VIJANDEN meer men echter het grote cht heeft om een paar we- innen deze stad te verblij- Ian ontdekt men ook veel aspecten, die onze eerste beslist zullen moeten cor- mohammedaan met wie ik yeruzalem een interessant k hield, zei tegen mij: u eerst maar eens goed dan zult u ontdekken, dat ohammedanen en de chris- hier in Jeruzalem geen zijn, maar vrienden, zij ook, religieus gespro- (it elkaar liggen", oet eerlijk erkennen dat iijk had. ieus gezien is Jeruzalem de at van drie wereldgodsdien- de joodse, de christelijke en hammedaanse. Zo moet ik ze onologische volgorde tenmin- k lemen. e bijbel komt Jeruzalem reeds t roeg voor. In Genesis 14 wordt d Salem genoemd. Melchize- haar koning en hij is een ko- Es vredes. Ook in een buiten bron wordt Jeruzalem ge- als stad in Kanaan, nl. in de .brieven uit de veertiende g eerste dagen van Israels in Kanaan heeft men geen al heiligdom gekend. Er werd geofferd op de hoogten, waar drie bekend zijn, die een min sr officieel karakter hebben ge- nl. Nob, Silo en Gibeon. Zij alle drie niet zo heel ver van lem. Echter eerst onder Da- Salomo vindt er centralisa- de cultus plaats. Dit duurde kort. Jerobeam de zoon van richt zijn eigen staatsheilig- en op in Dan en Bethel. Voor blijft echter Jeruzalem de of- plaats voor de dienst van Maar dit heeft niet zo heel [eduurd. In 586 worden stad Bpel verwoest. Na de opbouw Israël vooral aan de Idumaeër és veel te danken gehad voor tihaving van het centrale hei- Maar hoewel Jeruzalem dus De gouden rotskoepel op het Tempelplein. steeds een toneel is geweest van strijd en er dikwijls vele afwijkin gen waren in godsdienstig opzicht, het is en blijft voor Israël de heilige plaats, waar men naar terugverlangt om te aanbidden. Centrum van Christusverering waar Jezus heeft gesproken en gele den. Hy is daar gekruisigd en begra ven en vooral ten derde dage weder - lem een heilige plaats. Het is de stad, Ook voor de christenen is Jeruza- oni opgestaan van de doden. De christenen hebben daarom altijd veel belangstelling gehad voor Jeruzalem. Een belangstelling, die niet altijd even vroom naar voren is gekomen ik denk hier aan de tijd van de kruisvaarder maar toch een be langstelling, die zich ook heeft ge uit in het bouwen van kerken boven de belangrijke plaatsen in het leven van Jezus. Jeruzalem is een cen trum van Christusverering geworden, soms meer in de weg van de zienlij ke dingen dan in de weg van geest en waarheid. Maar de christelijke kerk heeft zich in Jeruzalem altijd willen laten gelden. En zij is er tot op dit ogenblik nog sterk vertegen woordigd. Sommige plaatsen in Je ruzalem dragen zo het stempel van de christelijke religie, dat je de in druk hebt, dat Jeruzalem alleen maar een christelijke stad is. Verheven heiligdom Tenslotte hebben ook de moham medanen hoewel hun godsdienst van veel jongere datum is Jeru zalem gezien als een heilige stad. Zij noemde Jeruzalem het verheven heiligdom en vereren het in het bij zonder omdat zij de aartsvader Abra ham erkennen als een groot profeet, die zich bereid toonde om in dienst van Jahwe zelfs het liefste dat hij bezat te offeren, zijn enige zoon, Izak. Volgens de mohammedaanse traditie is Mohammed ook in Jeru zalem geweest, heeft daar aangebe den op de plaats van de rots Moria en is vanaf die rots ook ten hemel gevaren. Het mohammedanisme heeft zich meester gemaakt van de centrale cul tusplaats van Jeruzalem en zij heb ben er naar hun inzichten ook iets van gemaakt. Ook zullen wij moeten De graven van Absalom. Josafat Jacobus en de profeet Zacharia, even buiten Jeruzalem. Nu in deze stille week, welke uitmondt op Pasen, de gedachten van vele gelovi gen bepaald worden bij Christus' dood en opstan ding. deed dr. K. Dronkert Leids geref. predikant ons zijn impressies toekomen over een bezoek aan Jeruza lem. religieus gezien de ba kermat van drie wereldgods diensten. evkennen, dat zij geen geld en moei ten gespaard hebben om het heilig dom inderdaad een waardig heilig dom te doen zijn. De gouden rotskoe pel beheerst niet alleen het gehele Tempelplein maar voor een groot deel zelfs de gehele stad. Koewei de eigenlijke moskee de Akse-moskee is en daar dan ook de gebeden worden gezegd, heeft men in de kapel van de gouden rotskoe pel ook gelegenheid te bidden en zag ik in de gouden rotskoepel menige mohammedaan ter aarde liggend en met het gezicht naar Mekka zijn gebeden zeggen. Nu is op dit ogenblik de joodse godsdienst geheel uit her. Jordaanse Jeruzalem verdwenen. Vroeger woon den de joden in een afzonderlijke wijk in Jeruzalem evenals de mo hammedanen en de christenen. Ook toen dus een zekere verdeling van de stad naar godsdienstige overtuiging. Nu zijn de joden geheel verdwenen en wonen christenen en mohammedanen samen. Wat mij nu opviel is, dat de mohammedanen en de christenen de overblijfselen van het vroeger jood se element niet hebben vernietigd. Wat bijbels was en wat zelfs tra ditioneel was hebben zjj laten staan zoals het was. Er heerst ten aanzien van he* Oudtestamentische een zeke re vi ede. Dit is wel te verklaren om dat alle drie religies tenslotte een oer-semietische wortel hebben. Mo hammedanen en christenen leven eveneens in vrede met elkaar. Zjj storen elkaar niet. Zij verdragen el kaar tenvolle. Verdeeldheid ook in Heilige Grafkerk Wat wel opvalt en wat ons ook een beetje zeer doet is dit, dat het mohammedanisme als een eenheid, in ieder geval naar buiten treedt. Natuurlijk zijn er onder de moham medanen ook verschillende richtin gen. Maar naar buiten treedt de Is lam, in Jeruzalem in ieder geval, als een eenheid op. Niet alzo de christenen. Zy heb ben het niet kunnen laten om zelfs op de meest belangrijke plaat sen hun verdeeldheid te demonstre ren. Neem als voorbeeld de Heilige Grafkerk. Deze is gebouwd op de plaats waar men meende, dat Gol gotha en de hof van Arimathea moe ten worden gezocht. Het is alles niet heel zeker, maar hierin scheen dan toch een zekere overeenstemming van gevoelens te heersen Maar ver schillende denominaties van de christelijke kerk wilden beslag op deze plaatsen leggen. Dat wordt ook gedemonstreerd. Er hangen in de kerk bv. in totaal 43 wijlampen. Zjj branden maar schaars en maken dus niet zo heel veel indruk. Maar wat het bespottelijke is: zij behoren aan vier verschillende kerken. De rooms-katholieken, de Grieks katholieken en de Armenische chris tenen, die er ook nogal in Jeruza- len zijn, hebben er elk dertien voor hun rekening, terwijl de Koptische christenen er vier voor zich hebben gereserveerd. Soms dacht ik het valt me mee, dat zij ook geen vier Gol gotha's en vier tuinen er op na hou den. Dit is een ergernis, waaraan de christenen moesten proberen zo snel mogelijk een einde te maken. Maar wie zal ook hier het verlossende woord spreken. Is Jeruzalem en de christelijke kerk dan nog zo interes sant wanneer de strijd en het tegen strijdige er uit gehaald worden? Maakt de heilige oorlog, in welke vorm, het leven, ook het religieuze leven alleen maar de moeite waard? Je zou het soms zeggen en hier in Jeruzalem wordt het dan ook niet verbloemd. Jeruzalem geen stad des vredes Maar zo is Jeruzalem geen stad des vredes. En waar het religieuze leven de dicpfte drijfveer voor heel het leven is, zal er religieus eerst veel moeten veranderen, ook in de christelijke kerken, voordat men aan een andere vorm van vrede denken kan. Het joodse geloof is een museum stuk geworden in Jeruzalem. Het christelijke geloof is verdeeld tot in de kleinste bijzonderheden toe. Het mohammedaanse geloof heeft een bepaalde kracht en zet er in al les een stempel op. Maar in de diepste grond is het al le.* ontsproten uit één grote semieti- sche wortel en die wordt helaas op dit ogenblik beheerst door een strjjd tegen elkander meer dan door de op dracht om de vrede te zoeken. Men spreekt veel van s a 1 e m, In de dagelijkse groet. Hebben zij er zo veel behoefte aan, dat zij er zich zelf telkens aan herinneren. Ik ge loof het weL Leiden Herv. Gem., Pie terkerk: 10 u dr. P. L. Schooahelm; 7.30 u ds. P. Kloek (HA). Hooglandse Kerk: geen dienst. Marekerk: 7.30 u ds. J. M D. van den Berg (HA). Oosterkerk: 7.30 u ds. J. Groot (HA). Bethlehemkerk: 7.30 u ds. Joh. Poort (HA). Maranathake'rk: 8.15 ds. H. J. van Achterberg (HA). Bevrijdingskerk: 7 u ds. H. Bouter (HA). Koningökark7.30 u d«. L, Kievit (HA) Herv. Ulo-school, Asserstr.j 10 en 7.30 u ds. D. J. Voseers (HA). Ver. Vrijz. Herv.: geen dienst. Egllse Wallonne: 7.30 u ds J. M. Charensol (HA). Acad. Ziekenhuis: 10 u pater H. J. van der Veldt en ds. J. Maaskant. Dlaconessenhuls: 10 u ds. J. de Wit (HA). Moriaen (Hoogl. Kerkgracht 44) t 10.30 u Jeugdkapel (leeftijd 13-10 Jr). Geref. Kerk. Zuiderkerkr 8 u ds. B. Bouma te Noordwijk aan Zee. Kerk Oude Vest: 8 u ds. Modderaar te Voorschoten. Petrakerk: 8 u ds. Haverkamp. Bevrijdingskerk: 8.30 u ds. Boven berg. Maranathakerk: 7 u ds. De Boer. Groenhoven: 8 u ds. Maaskant. Chr. Geref. Kerk: 7.30 u dr. W. Ve- Geref. Gem.: 7.30 u leesdlenst. Geref. Kerk (Vrijgemaakt): 8 u ds. J. v. d. Haar. Doopsgez. Gem.: 7.30 u ds. H. van Bilderbeek. Nieuw Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 8.30 uur dienst. Oud-Kath. Kerk (Zw. Singel 50): 8 u-ur dienst van Goede Vrijdag (zater dag 8.30 uur vm. Paasnachtviering). Rem. Gem.: 7.30 u dr. A. W. Cramer. Evang. Luth. Gem.: 7.30 u declama- torlum Marcus Baptlstengem.: 8 uur dienst. Evang. Chr. Gem. (Middelstegracht 3) 8 u HA voor alle gelovigen. Leger des Hells: 10.30 en 7.30 u bij zondere samenkomsten. Hazerswoude Herv. Gem.: 7.30 u ds. G. Jonkers (HA). Geref. Kerk: 7.30 u ds. Brink. Hillegom Herv. Gem.: 10 u ds. J. Bronsgeest (HA). Bejaardencentrum ..Parkwijk" ds. J. Bronsgeest 3 u (HA). Geref. Kerk: 7.30 u ds. A. K. Krabbe. Chr. Geref. Kerk: 8.15 u ds. L. S. den Bore te Sassenhelm. Ned. Prot. Bond: 7.30 u ln het Nutsgebouw, van den Endelaan 52 ds. S. Daalder uit Heem stede (HA). Hoogmade Herv. Gem.: 10 u ds. Fred. J. Broeyer (HA). Katwijk aan den Rijn Herv. Gem., Dorpskerk: 10 en 7.30 u ds. A. Mak- kenze (HA) Kapel Nwe Duinweg: 10 7.30 u ds A. Baas (HA). Geref Kerk: 7.30 u ds. A. C. van Beek. Katwijk aan Zee Herv. Gem.. Nwe Kerk: 10 u ds. L Kievit te Lelden: 7.30 u ds. Vroegindewey (HA). Oude Kerk: 7.30 u ds. Vink. Zeehospitium: 6.45 u ds. Hagen (HA). Geref. Kerk: Voorstraat: 7.30 u ds. De Vries. Chr. Geref. Kerk: 10 u ds. Roos te 's-Gra- venzande. Geref. Kerk (vrijgem.) 7 u ds. J. Bos te Lelden; 8.30 u ds. Breen. Geref. Gem.: 10 u ds. C. van Dam te Werkendam. Geref. Gem. In Ned.: 10 u ds. Steenblok te Gouda. Koudekerk Herv. Gem.: 10 en 7.30 uur (HA) ds. J. T. W. Quak. Geref. Kerk: 10 en 7.30 u ds. Makklnga. Leiderdorp Herv. Gem 10 en 6.30 u ds. J. P. Honnef (HA). Geref. Kerk: 6.30 u ds. F. Mlnnema. Leimuiden Herv. Gem.: 7.30 u ds. P. L. J. Wapenaar (HA). Lisse Herv. Gem.: 10 u (Openb. gel .bel) en 7 u (HA) ds. S. Koolstra. Helvetlakapel10 u en 7 u HA i ds. H. G. Oostlnga. Geref. Kerk: 7.30 u ds. J. van Drie te Leiderdorp. Chr. Geref. Kerk: 7 30 u ds. D. H. Biesma. Geref. Gem.: 7.30 u leesdlenst. Geref. Kerk (Vrijgem.) 7.30 u ds. J. J. Verleur. Oud Geref. Gem.: 7.30 u Leesdlenst. Nieuwkoop Herv. Gem.: 7.30 u ds. ds. D. OllemanB (HA). Rem. Geref. Gem.: 7 u ds B. Nljholt (HA). Chr. Geref. Kerk: 7.30 u dhr. J. van Leeu wen te Den Haag. Nieuwveen Herv. Gem.: 7 u ds. Van Harten. Noordw(|kerhout Herv. Gem.: 10 en 7 u ds. Smits (HA). Oegstgeest Herv. Gem., Groene- of Willlbrordkerk10.30 u ds. W. E Verdonk (HA); 7 u ds. J. Irik. Paulus- kerk: 7 u ds. G. F. Callenbach (HA). Ver. v. Vrijz. Herv., W. de Zwijgerkerk: 7.30 u ds. M. J. Wagenvoorde (HA). Geref. Kerk: 8 u ds. Meijer. Ger. Kerk (Vrijgem.), W. de Zwijgerkerk: onbe- Oude Wetering Herv. Gem.: 9.30 en 7 u ds. Lalleman (HA). Ger. Kerk: 7.30 u ds. C. A. Verhoog. Rem. Geref. Gem.: donderdagavond 7 u dr. A. W. Cramer (HA). R(jnsaterwoude Herv. Gem.: 7.30 u ds. C. J. Baart (HA). RUnsburg Herv. Gem., Grote Kerk: 10 u ds. J. Stehouwer, em. pred. te Alphen; 7.30 u ds. J. Godthelp te Rot terdam. Bethelkerk: 10 u ds. H. van Gosliga (HA). Geref. Kerk (vrijgem) 130 u ds. De Vrlee te Den Haag. Chr. Geref. Kerk: 7.30 u Dienst des Woords. Geref. Kerk (Rapenburg)7.30 u ds. Bijleveld. Ter Aar Herv. Gem.: 7.30 u ds. Llndenburg. Geref. Kerk: 730 n ds. Heyner. Valkenburg Herv. Gem.! 10 en 6.80 u ds. D. Lekkerkerker (HA.). Ge- TOEN de soldaten Jezus ge kruisigd hadden zo verhaalt Johannes, de evangelist namen ze zijn kleren en deel den ze in vieren, voor iedere soldaat één deel. Ze namen óók de lijfrok, die echter zonder naad was, aan één stuk geweven van bovenaf. Daarom zeiden ze tot elkaar: Laten we die niet scheuren, maar er om loten wie hem krijgt. Aldus moest de Schrift vervuld worden: zij ver deelden mijn kleren onder el kaar en dobbelden om mijn Nu is de misdadiger aan het kruishout gehangen. Het mili taire viermanschap heeft Hem daartoe naakt uitgekleed. Zijn kleding is nu voor dit straf peloton. Dat was alles wat Jezus naliet: een kleed. Hij had geen WOORD VAN BEZINNING eigendom. Wat hij nodig had leende hijde kribbe, waarin hij lag (omdat er geen plaats was in de herberg): een boot. die hem tot spreekgestoelte dr.ende en ook het ezeltje, waarop wij hem zondag Jeruzalem zagen binnenrijden en straks tenslotte een graf. Want op de plaats waar Hij gekruisigd werd lag een tuin en in die tuin een nieuw graf, waarin nog nooit iemand was neergelegd; daarin hebben zij Jezus neergelegd. Alleen zijn kleren waren van hem. Maar dat was niet veel, je kunt het vierendelen: een overkleed, een paar sandalen, een gordel en dan nog een hoofddoek. Nu blijft over een onderkleed, de lijfrok. Uit één stuk geweven, kostbaarder dan al het andere samen. Jammer omdat in vieren te snijden, laten we erom dob belen Eeuwen geleden heeft een koning in een gedicht zo iets zien gebeuren met zichzelf en zijn volk: zij verdelen mijn kle deren onder elkaar en werpen het lot over mijn gewaad (psalm 22). Dat wordt nu bewaarheid. ref. Kerk: 7.30 u ds. Langeler. Geref. Kerk (vrijgem.): 7 u ds. R. Brands. Voorhout Herv. Gem 10 en 7 u (HA) ds. Elfferlch. Voorschoten Herv. Gem.. Dorps kerk: 10 u ds Meljering; 7 30 u ds. Saraber. Rijndijk: 7.30 u ds. Meljering. Hulp en Heil: 10 u ds. Saraber; 7 u ds. Zijlstra. Geref. Kerk: 8 u ds. Smit. Geref. Kerk (vrijgem.): 6.30 u ds. J. Donner te Rijnsburg. Rem. Doopsgez. Kring (Cult. Centrum)7.30 u dr. S. L. Verheus te Amsterdam (HA). Waddinxveen Herv. Gem.: Imma- nuëlkerk7.30 u dr. A. van Haarlem (HA). Rem. Gem.: 6 30 u ds. J. G. Paardekooper (HA). Ohr. Afgesch. Ge meente: 7 u ds. A. P. Verioop. Warmond Herv. Gem.! 10 en T u ds. H. L. Boonstra (HA). Woubrugge Herv. Gem.: 7 u ds Kempenaar (HA). Geref. Kerk: 7.30 u ds. Dethmers. Zevenhoven Herv. Gem.: 7 u ds. C. A. van Harten te Bodegraven. Zoeterwoude Herv. Gem.i 10 en 7 u ds. Hengstmangers (HA). Zwammerdam Herv. Gem.l T.30 u ds, C. L. v. d. Broeck (HA), En de kruiseling protesteert niet „Als iemand uw onderkleed wil nemen, laat hem dan ook het bovenkleed' (bergrede). Nu nemen ze beide, boven- en onderkleed. Het was geen mantel, het was een simpel onderkleed, maar uit één stuk geweven. Van boven tot onder. De rok, die Jezus naliet, is men gaan zoeken. Er zijn men sen in Triër, die menen dat hun kostbare reliek de échte rok van Jezus is. Maar is Jezus' leven dan iets, dat voorbij is en dat wij nog alleen bereiken kunnen door in onze herinnering terug te gaan aan de hand van een kleed, dat Hij droeg? Kort en helder spreekt Hij: Zie, Ik ben bij u, alle dagen, tot aan het einde der wereld. Jezus' tegen woordigheid is werkelijk in Zijn woord, dat is, Zijn gepredikt evangelie in verkondiging en sacrament. De ongedeelde rok is een teken van het heilig Evangelie: van de waarheid, die Hij predikt, van de liefde, die Hij geeft, van de genade, die Hij openbaart. Wellicht dat heden in de christelijke kerk het besef wak ker wordt: laat ons dit niet scheuren. Of, zoals Johannes in zijn evangejie letterlijk schrijft: laat ons geen schisma maken. Laat ons het kleed zonder naad niet scheuren En laten wij toch ophouden te laten van wie Het zijn zal. Het is van allen samen. En voor allen tezamen is dit kleed, waar mee Hij Adam en Eva, dus óns, die naakt staan in het Oordeel, wil dekken. Het is het gewaad van Zijn nieuw leven, waarin wij samen als nieuwe mensen mogen wandelen. H. J. A. HAAN. Evang. Lyth. pred. in Lelden. In deze .fieta" heeft de schilder Rinze Hamstra een duidelijk verschil tot uiting gebracht tussen de verstilde smart van Maria over de dood van haar zoon en het folterende leed, dat Maria Magdalena (op de achtergrondheeft aangegrepen. De moeder, wetende dat een zwaard door haar ziel zou gaan zoals haar kort na Jezus geboorte door Simeon was voorzegd, doorstaat de pijn in geestelijke bewust heid, Maria Magdalena is nog niet tot aanvaarding gekomen. Links boven: Jozef van Arimathéa, in diepe meditatie verzon ken O hoofd, bedekt met wonden, belaan met smart en hoon. O hoofd, ten spot ombonden met ene doornenkroon. Eertijds gekroond met stralen van meer dan aardse gloed, waarlangs nu druppien dalen 'k Breng zeeg'nend U mijn groet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 21