üj> Zomeravondfeest Molyneux weer „in de mode HAWe couiw® JONGERABARBER /if j y. Zaterdag 27 maart 1965 Pagina 3 Wekelijks bijvoegsel Uw Wereld V) Vijftien jaar geleden, bij het afscheid van Molyneux, schre ven we een droef en weemoe dig verhaal: ,,Zijn huis In Lon den werd gesloten, van zijn maison in Parijs gingen de deu ren voor altijd dicht. Molyneux heeft zijn laatste akte gespeeld, het gordijn is gevallen. En over de vermoeide ogen van de mo- devorst daalt langzaam het gordijn der duisternis, de sluier der blindheid die een eind maakt aan zijn voorspoedige en lange modecarrière" Weinig vermoedden we dat het allemaal zo droevig en voorgoed niet was. Molyneux trok zich in Zuid- Frankrijk terug om te schilderen en anjers te kweken. Hij was de vijf tig lang gepasseerd. Hoe konden we vermoedden dat hij vijftien Jaar later, op een leeftijd waarop alleen staatsmannen nog niet met pensioen zijn, terug zou keren in het moderijk? Dat hij ooit weer de scepter zou zwaaien in het we reldbekende huis in de Rue Royale, waar hij tussen de twee wereldoor logen vorstinnen, prinsessen en her toginnen kleedde en twee intussen klassiek geworden nouveauté's lan ceerde: het marineblauwe voorj aars tenue met witte garnering en de Molyneux, telg uit een Iers ge slacht, had in het voetsporen van zijn grootvader willen treden en kunstschilder willen worden. Schil deren werd echter zijn hobby, niet zijn beroep. Toen de jonge Moly neux vijftien was won hij een prijs In een modeontwerp-prijsvraag van de „Daily Mail", het was zijn eerste stap op het modepad dat hem niet dan na een omweg naar Parijs zou voeren. Een week na het uitbreken was de eerste wereldoorlog trok Molyneux vrijwillig het militaire uniform aan. Hij streed in de loop graven van Frankrijk. Drie maal werd hij gewond en toen hij voor goed uit de oorlog terugkeerde, had hij een oog verloren en de officiers rang verworven die hem later als couturier altijd is bijgebleven. De jonge kapitein, voor altijd invalide, zag van een kunstnaarsloopbaan af en vestigde zich in 1919 als cou turier in Parijs niettegenstaande de sarcastische opmerkingen over „die jonge Engelsman, die daar de Franse couture eens zou komen ver nieuwen". Molyneux had door zijn moed zijn rang in het leger ver diend en hij was er dan man niet naast zich in de gelederen der Franse modevorsten te laten intimideren: weldra had hy ook daar zyn naam verdiend en had het huis Molyneux alle zeven ver diepingen van het grote pand aan de Rue Royale in gebruik. Molyneux opende in Londen en aan de Cóte d'Azur, en toen de tweede wereld oorlog uitbrak stond hy aan het hoofd van een duizend employés, terwyi nog eens zovelen indirect voor zyn mode- en parfumonderne mingen werkten. Vandaag is Molyneux terug in huis in de Rue Royale, dat na zijn afscheid in 1950 door Jac ques Griffe werd overgenomen. Griffe bezet er de eerste en tweede verdieping, deelt zijn voordeurmat met Molyneux, die de derde verdieping in gebruik genomen heeft zonder de luxe van een dertig jaar terug. „Het is niet meer als vroeger", zegt Een vrouw is een vrouw is een vrouw, ze wil nylons die heel zijn, maar ze heeft wel 'nspech. Daarom wil ze 'n reserve, zelfde Ttleur, zelfde maat. En wat wenst ze dus, koopt ze dus voordeligverstandigjl De praktische drie van Ten Cate 3.' Drie nylons in een verpakking: één maat—één lengte—één kleur—fL 2.90 hij. „De dagen van de rijke her toginnen zijn voorbij. Ik zou niet meer een enorm, luxueus huis met dozijnen eerste verkoopsters en tweede verkoopsters en kris tallen lusters willen hebben. Die dagen zijn voorbij". En in een veel eenvoudiger, moderner de cor ontwerpt Molyneux vandaag niet voor voorstinnen en ambas sadrices, zelfs niet voor de min der bekende particuliere klant, maar (voorlopig althans) uit sluitend voor de confectie. Waarom hy terugkwam in de cou ture? Omdat hij zich verveelde. „Wat doe Je 's middags en 's avonds als je niet werkt? Als je alleen 's ochtends schildert en geen bridge speelt en niet van cocktailparties houdt?" Uit diverse verleidelJjke voorstellen, uit Londen, New York en Parijs, koos hy het aanbod van een groep Franse parfumfabri kanten en her-installeerde hy zich in Pary». En precies om elf uur op 1 februari 1965, kort voordat zyn eerste show begon,betrad Molyneux, die nu 71 is, zyn salon, begroette zyn gasten en nam plaats op een van de comfortabele couches om de voorstelling by te wonen. Er stonden vazen met witte hyacin ten op de lage tafels. Er waren witte tulpen van Chanel, Coco Chanel, die hy als een van de grootste modefiguren van deze tyd beschouwt. Met zijn eerste collectie bracht Molyneux de sfeer van de jaren dertig en de elegantie van de dames van dat tijdperk op het showpodium terug. Hij toonde de langste rokken (een tien centi meter onder de knie) en de roodste lippen in Parijs een Hulpjes bij de schoonmaak De huisvrouw anno 1965 heeft het by de schoonmaak heel wat ge- mak kei ijker dan haar grootmoeder, want haar staan tal van praktische hulpmiddelen ter beschikking waar van oma zelfs niet droomde. Ter voorbereiding van de grote schoon maak is het goed, een wandeling in de huishoud-afdeling van een groot warenhuis maken. Daar vindt men de laatste snufjes om het huishoud- werk te verlichten. Voor het weg bergen van winterkleren zyn de motvrye plastic zakken niets nieuws. Wèl nieuw is de plastic combi, waarin vyf tassen en achttien schoenen stofvry opgeborgen kun nen worden. Nog beter afgesloten is een plastic set voor tien paar schoe nen. Deze is van doorzichtig plas tic, zodat men zonder de set te openen kan zien, welke paren schoe nen er in zitten. Ook voor het dage- ïyka gebruik is deze set, die opge hangen wordt, geschikt. Handige ragebollen met uitschuif- bare stelen zorgen ervoor, dat u ook zonder gebruik van de trap allt splnnewebben kunt laten verdwy nen. Het aantal vloeistoffen en spuitbus sen om tapyten- en meubelkledini te reinigen, groeit gestadig. Hier i, echter vooral als het tapyt var kunststof ia voorzichtigheid ge boden. De snel stoffig wordende plastic zongordynen vragen veel onder houd. Hiervoor is weer een nleuwi borstel ontworpen, bestaande ui een steel waaraan vyf rollen, be dekt met een stof die vuil aantrekt en vasthoudt. Op deze wyze kunt u vyf «trips van de Jalouzle met één handgreep schoonmaken. hart onder de riem voor de vele ouderen die die roklengte nog steeds dragen en altijd trouw zijn gebleven aan de kersrode lippenstift, niettegenstaande het ouderwetse en oudmakende ef fect van beide. Molyneux ver klaart: „Mijn collectie is geen reprise, maar een voortzetting". Hij laat bijgevolg nogal wat ma rineblauw met wit zien, dat eens zijn kleurenmotto was. Doch in een modeseizoen waarin het we melt van plooien en plissé's (Molyneux' stokpaardje van weleer), daar showt hij amper éen plooi. „Iedereen ontwerpt Molyneux, behalve Molyneux", commentarieert hij droog. Maar ondanks de invloed van de mode der jaren dertig, die over al in de Parijse collecties te onder kennen is, is toch geen ontwerper zozeer Molyneux als Molyneux zelf. En om het te waarderen moet je de avant-garde mode van deze tyd de rug toe keren, vergeten hoe de mo de in 't algemeen zich de laatste vyftien jaar, via Dior, Fath, Balen- ciaga en Cardin ontwikkeld heeft en teruggaan naar de tyd dat een jurk een japon en een Japon een robe was. Molyneux' collectie is een ouderwetse collectie, maar een met ouderwetse elegantie, distinctie en dito finesse, het is een collectie voor Mocht u deze zomer worden uitgenodigd voor een avondfeest dan kunt u zich met een gerust hart uitleven in romantische kleding, want de Parijse haute couture geeft het voorbeeld. Geheel links: een creatie van het huis Dior, bestaande uit een pantalon en een bijpassend lijfje van chiffon, die samen een avondjapon vormen. Midden: van Jeanne Lanvin is dit avondtoilet van mauve-blauwgcoen-witte mousse line. Het bijzondere aan dit ontwerp is de grote sjaal afgezet met een boa van wui vende struisveren in dezelfde tinten. Rechts: een perzikkleurige lange zijden avondjapon van Jean Patou. Over de japon wordt een witsatijnen bolero gedragen, uitlopend in een soort vleugel die bij de ceintuur weer samenkomt. Op de brede witte ceintuur wordt een grote witte roos V, J de rijpere generatie, in de styi en de smaak waarom Molyneux zo be kend was. Hetgeen allemaal niet wil zeggen dat Molyneux geen contact zou hebben met de tyd waarin we •nu leven. De avondjaponnen waar mee hy zyn show besluit bewyzen het. Ze zyn van zyden jersey, dun, doorzichtig en schuin genomen, wit, zwart, roze of peach. En wat Moly neux in de tyd van de rijke gra vinnen beslist niet had kunnen doen, dat deed hy nu: hy liet er de onderrok onder weg en stelde daar voor een vleeskleurige collant in de plaats. Een stimulerende moderni teit (ook Heim fantaseert op dit gegeven) die vóór de tweede we reldoorlog, ja, zelfs vyftien Jaar ge leden, bepaald niet door de beugel had gekund. We herinneren ons nog de adembenemende ontstelte nis, in Fath's salon, die in enkele seconden groeide en groeide en groeide, totdat hy barstte als een tezeer opgeblazen ballon, toen een der mannnequins zich nietsvermoe dend presenteerde in een beeld van een doorzichtige avondjapon met vergeten onderrok J.V. Telefoon 01710—21271 (W)ETENS WAARD We zien in de groentewinkels op het ogenblik al weer heel jonge rabarber liggen; een van de eerste tekenen van een naderend voorjaar. De voedingswaarde is niet zo groot, maar menigeen zal de aangenaam fris-zure smaak van deze groente zeker waarderen. Jonge rabarber be-* hoeft niet te worden geschild; de kleur blijft dan ook na het koken aantrekkelijk. Kook de in 3 cm lange stukjes gesneden rabarber niet langer dan 5 minuten (met heel weinig water) en bind het vocht met wat aangemengde maizena. Rabarbercompöte 500 gr. rabarber, suiker, liter melk, pakje vanillesuiker, 30 gr. custard, 30 gr. suiker, 1 ei. Kook van de rabarber 'n compóte en bind het vocht met iets maizena. Meng de custard met de suiker, de vanillesuiker en de eierdooier met wat melk aan. Kook de rest van de melk en bind deze met het custard- mengsel. Klop het eiwit stijf en ver meng het luchtig met de warme va- nillevla. Laat de vla afkoélen en serveer deze apart by de eveneens afgekoelde compóte. Italiaanse kipperagoüt met spaghetti Was 500 gr. kippepoelet en doe deze in een pan met wat peterselie, uitje, 2 kruidnagelen, 3 in plakjes gesneden worteltjes. Giet er zoveel water op, dat de poelet net onder ligt, voeg wat zout toe en kook de kip in ongeveer 3 kwartier gaar. Maak een gebonden saus van 30 gr. boter, 30 gr. bloem, klein blikje to matenpuree, 200 gr. gekookte cham pignons en Va liter gezeefde kippe- bouillon. Schik de poelet op een scotel, giet de saus erover en leg langs de rand de gaargekookte spaghetti. Bestrooi de saus ook met geraspte oude kaas. Crêpes suzettes Maak van 125 g bloem, 3 eieren, melk, zout en iets rum een glad flensjesbeslag. Roer voor de vulling 100 g roomboter tot room met 75 g gezeefde poedersuiker. Doe hier het sap van 1 sinaasappel en de gerasp- teschll druppclsgewys doorheen. Bak snel in hete boter mooie, dunne flensjes en houdt deze warm. Be strijk ze stuk voor stuk met de si- naas appelcrême en rol ze op. Leg ze op een vuurvaste schotel of in een koperen koekepan, be sprenkel ze met iets rum, steek deze aan en serveer de crêpes suzet tes brandend. Ananas-dip 1 klein blokje ananas, H 1 slagroom peper, zout, 2 eetlepels geraspte oude kaas, 2 eetlepels mayonaise. 100 g ham. Klop de slagroom styf en snyd de ananas en de ham zeer fyn. Meng alle ingrediënten dooreen en maak het geheel op smaak af met de krul den. Fricassê van kip 1 kip, 50 g boter, 50 g bloem, 50 g geraspte kaas, 1 blikje champignons, 2 eidooiers, 3 lepels room, zout, 2 peentjes, peterselie, uitje. De kip rauw trancheren, zouten en met peper inwrijven. De kip gaar koken met 1 liter kokend water en de kruiden. De eidooiers kloppen met wat zout, de room toevoegen, boter en bloem vermengen, langza merhand een halve liter gezeefde kippenbouillon toevoegen. Dit mengsel vervolgens voorzichtig voe gen by de eidooiers en room. De champignons en het nat ervan erby doen. De stukken kip nog een half uur in deze saus laten stoven, daar na op een schotel leggen, de saus erover gieten en flink bestrooien met geraspte kaas en peterselie. Pierre Cardin ontwierp deze avondjapon van gele en zachtroze bedrukte zijde. Het lijfje is mouwloos, de lange rok geplisseerd. Advertentie f/T

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 11