RICHARD BENNETTS OPERA rw™,T..'« „DE ZWAVELMIJNEN" WERELDPREMIERE IN LONDEN „Gij zult niet Een jonge componist vestigde zijn naam „Ik zal de Goya terugsturen" Weer anonieme brief over gestolen portret Hertog van Wellington eeüesed FRANSEN SPEELDEN MOLIÈRE'S „L'AVARE" VOOR DE JONGEREN PORTRET van REMBRANDTS ZOON TITI S OP VEILING Opgericht 1 maart 1860 Woensdag 17 maart 1965 Vierde blad no. 31518 (Van onze Londense correspondent) RICHARD BENNETTS nieuwe opera ,,De zwavelmijnen" welke in het Sadler Wells Theatre in Londen zijn wereld première beleefde, is ondanks de onaantrekkelijke en misleidende titel, een groot succes geworden. Wie een fel onderwerp van deze tijd verwacht, komt bedrogen uit, want de moderne schrijver Beverley Cross schiep een roman tisch 18de eeuws kostuumstuk. Maar deze „namaak-antiek" vol „gotische" ang staan jaging slaat niettemin in, omdat deze melodra matische „thriller" de aandacht van het begin tot het einde ge spannen houdt en men gegrepen wordt door de sterke, allerminst romantische muziek. Geen langdradigheid Hoewel Bennett vooral zangstem - len op het oog had, ligt de nadruk i Wagneriaanse zin toch meer op Be orkestpartituur, welke de slechts :ort door erotische scènes onderbro- A :en macabere atmosfeer met grote 685 iondigheid, zonder de langdradige oitweidinegn, die opera's vaak tot een elJ lezoeking maken, uitbeeldt. Het is i en opera zonder grote scènes, zon- lei grote aria's en zonder koor, maar 1 laarom niet minder aantrekkelijk. Trouwens de kleine aria's en de 'p toetten vergoeden veel. De partituur, ki 'ol muzikale contrasten en van een ijke toon, zal men verscheidene ma- 1Ie en moeten horen om er geheel mee trtrouwd te raken. Het belangrijk- 5* te is, dat Bennett, dank zij bepaalde ampromissen met traditionale vor- zijn vaak lenfngewikkelde 12-tonige systeem een leken begrijpelijk communica- .7i|tiemiddel te scheppen. Er is geen twijfel aan, dat de 28- jMge Bennett een nieuwe glanzen- ®ie ster is aan het operafinnament, !jj iie met deze tweede opera de eer- te was een één-acter, „The Ledge" (De Rand), over een man, die van 01 tn dak wilde springen (opgevoerd 1961) bewezen heeft uit het cede hout te zijn gesneden, ie Beïnvloed door Britten en Hanz Werner Henze Bennett heeft zijn nieuwe opera aan Benjamin Britten, wie hij evenals door de Duitse wnponist Hans Werner Henze sterk beinvloed. Hoewel het lyrische ele- cent in traditionale zin ontbreekt en Rr weinig is, dat het oor moeiteloos H-reelt, doet Bennett de zangstem- len niets te kort. Hij is er goeddeels B2 b geslaagd het recitatief integreren en zodoende de kloof tussen de gesproken en gezongen tek- ten te overbruggen. Van grote kwa- iteit is vooral Jenny' p Bet slot. Bennett vond in het Libretto het Bwelddadige sinistere element, dat zijn muziek zocht. Het half- ealistische, half-poëtische, [j thynlijke verhaal, dat nauwelijks i i«n moraal bezit, bevat echter vol- htude dramatische inhoud aanvaardbare operatekst te kun nen dienen. Werkelijkheid en sprookje De opera speelt in de sombere hal bïfton een oud landhuis, welks eige- rijke grondbezitter, zodra Bet doek opgaat door een laaghartige udringer, de deserteur Boconnion, J*ordt vermoord. Hij en zijn twee de zigeunerin Rosalind de clochard Tovye, willen er met p de buit vandoor gaan, maar worden io lesfoord door een troep reizende i feurs, die om onderdak vragen. Ze *orden toegelaten op voorwaarde Be Hamlet-techniek! dat zij i De acteurs weten de rollen om te draaien. l bed t stuk opvoeren voor hun „gastheren". Ze kiezen „De zwavelmijnen", een titel ontleend aan een passage uit Shakespeare's „Othello", waarin Iago zegt, dat ge vaarlijke hoogmoed als zwavelmij nen in het bloed kan branden. Dit tragikomische stuk over een mislukte huwelijksnacht blijkt te veel voor de drie onverlaten, die in paniek raken omdat de intrige her inneringen oproept aan hun eigen euveldaad. Zij dwingen de acteurs het spel af te breken en vallen door de mand, nadat bovendien een der toneelspelers het werkelijke drama heeft ontdekt. Eerst zijn de acteurs aan de gena de van het gewapende trio overgele verd, maar tenslotte veranderen zij in instrumenten van het recht. De ontknoping vormt een merkwaardige overgang van tastbare werkelijkheid naar het sprookje. De acteurs, door Boconnion in de kelder opgesloten om met het huis levend te worden verbrand, blijken gevlogen omdat zij geesten waren. En Jennie de actrice, die door Boconnion is achtergehou den en hem aan de praat houdt om haar lot af te wenden, doet hem tenslotte door de knieën gaan als zjj onthult dat de ontkomen acteurs de hoorn van hun koetsier klinkt van verre als bacillendragers de pest hebben meegebracht en om hem te overtuigen het zwarte plekje op haar borst laat zien. Het Sadler Wells'-orkest en de zan gers leverden onder leiding van de voortreffelijke dirigent Colin Davis een opmerkelijke prestatie. Sadler Wells gaat deze zomer o.a. met „De zwavelmijnen" naar het vasteland van Europa. Van de vocalisten dienen speciaal de haar hart uitzingende Joyce Blackham (Rosalind), de grotes ke Ann Howard (de actrice Leda Nieuwe Sowjet-richtlijn voor auteursrechten Aan de al bijna 50 jaar durende strijd tussen de Sowjet-Unie en de niet-communistische landen over de bescherming van de auteursrechten is gisteren in Genève een einde geko- een bijeenkomst op het interna tionale bureau voor de arbeid in Ge- maakte de Rus Artemjev bekend de Russische regering besloten heeft de in 1958 in Lissabon aange vulde versie van de in 1883 in Parijs gesloten overeenkomst over de be scherming van de geestelijke eigen dom te ondertekenen. In Genève meent men dat met deze verklaring nieuw tijdperk inzake het au teursrecht is ingeluid. Aan de vele spanningen, die op dit gebied tussen de Sowjet-Unie en de westelijke lan den hebben bestaan, is nu een einde gekomen. (Van onze Londense correspondent) Een geheimzinnige briefschrijver, die beweert het gestolen Goya- portret van de Hertog van Wellington in zijn bezit te hebben, heeft gisteren een nieuw aanbod gedaan. Hij zond een anonieme brief aan een Londens persbureau, waar in hij aanbood het paneeltje te retourneren, op voorwaarde dat het gedurende een maand voor een door hem te noemen liefdadig doel, zal worden tentoongesteld, tegen een entrée-prijs van 5 shillings (f2.50,-). Een verdere voorwaarde was, dat de politie geen ver der onderzoek naar de dader zou doen. Hij voegde er aan toe „Wellington is nog steeds veilig". Bij het briefje was een afge scheurd stukje papier met de letters F.H.C. ingesloten. vertolkend)alsmede de krachtige tenor van Gregory Dempsey als de stoere Boconnion te worden ge noemd. Catherine Wilson als Jenny stelde door haar veel te schrille stem teleur. Ook naar andere landen Wie is Bennett Richard Rodney Bennett komt uit een muzikale familie. Zijn moeder was een leerlinge van de componist Gustav Holst en componeerde totdat zij een gezin stichtte. Bennett schreef zijn eerste 12-noten-stuk voor sopraan-solo en koor toen hij 16 jaar was. In recente jaren schreef hij twee voortreffelijke lie deren voor Peter Pears. Hjj maakte ook de muziek voor drie Peter Sel lers-films en componeerde verder voor t.v., toneel en revues. Dat een belangrijke instelling als Sadler Wells Bennett opdracht gaf voor twee nieuwe opera's, waarvan „De zwavelmijnen" de eerste is, zegt vol doende voor zijn capaciteiten. Ben nett hoopt zijn tweede grote werk in de zomer van 1967 ai te leveren. Zjjn plan is er een „zonnige, maar ernstige" opera van te maken. Hij wil ook een door kinderen op te voe- •-opera schrijven. De film, die gisteravond in de Uni versiteit voor K. en O.'s Filmkring draaide, „Gij zult niet doden", is ten dele nog alleszins de moeite waard. Als protest tegen een volkomen ver ouderde behandeling van principiële dienstweigeraars heeft dit werk van Claude Autant-Lara een zeer geluk kig gevolg gehad: er kwam een betere regeling (tweemaal zolang burger diensten dan de duur van de militaire dienstplicht). Als de hier getoonde behandeling van soldaat Cordier een „reconstructie" is van de werkelijk heid, was die nieuwe regeling niet overbodig. Cordier wordt in dezelfde gevangenis als Duitse oorlogsmisdadi gers opgeborgen. Overigens moet ons van het hart, dat de hoofdrolspeler geen figuur is, die bijzonder veel sympathie wekt. Dit verhinderde niet, dat er in deze film vaak ogenblikken van grote gevoeligheid en zelfs ont roering voorkomen, die helaas kort daarop teniet worden gedaan door drakerige passages, min of meer kari katurale voorstellingen van andere opvattingen en ontwijken vah de kernpunten in de tegenstelling tus sen „militaire" en „anti-militaire" in zichten. De toespitsing van de tegen stelling in de figuren van de r.-k. geestelijke Adler, die op bevel een Franse gijzelaar doodschoot, en de dienstweigeraar Cordier, alsmede het gelijktijdige proces, heeft zich mis schien in werkelijkheid voorgedaan, maar toont dan toch niet meer dan één enkel facet van het probleem en is daardoor eenzijdig. Maar ook die eenzijdigheid heeft haar waarde en noopt tot nadenken. de beste medicijn Verzorgd, licht, speels en variabel De commissie uitgaande van K. en O. en de Leidse Jeugd Actie organi seerde gistermiddag voor de leerlingen van het V.H.M.O een opvoering door Les realisations theatrales de Roger Colas Paris van l'Avare" comedie in vijf bedrijven van Molière, pseudoniem voor Jean Baptiste Poquelin (1622-1673) Er zijn van deze wereldberoemde schrijver, die zijn loopbaan als acteur begon, een dertigtal toneelwerken bewaard gebleven, waarvan l'Avare (1666), het enige dat hij in proza schreef, „Tartuffe" (1664), „La malade imaginaire", (1673) „Le medicin malgré lui" (1666) en „George Dandin" (1668) nog regelmatig op het wereldrepertoire voorkomen. Molière gaat door voor de grootmeester van de karakter-comedie, die bjj hem een universele betekenis heeft gekregen. Het portret van de „Yzeren Her tog", dat 140.000 pond (1,4 miljoen gulden) waard is, werd in de nacht van 21 op 22 augustus 1961 uit het National Gallery in Londen, het Britse Rijksmuseum, gestolen. In het briefje zegt de schrijver: ,Het was een avonturiersstreek, die niet als zodanig werd gewaardeerd. Ik weet nu dat ik iets verkeerds heb gedaan, maar het is nu te ver om nog terug te krabbelen". Dit is de vijfde anonieme brief die hij heeft gestuurd en het is de eerste maal sinds 31 december 1963 dat de onbe kende schryver weer iets van zich heeft laten horen. Destijds eiste hij lossom, er aan toevoegend dat, indien deze werd geweigerd, hij op nieuw een jaar zou zwygen. Sir Charles Wheeler, de president van de Kon. Academie, die mede directeur is van de National Gallery, verklaarde „Ik begin hoe langer hoe r vertrouwen te verliezen in deze lieme brieven; ik heb er zelf ver scheidene ontvangen. Maar indien deze man werkelijk het schilderij be zit, dan willen we natuurlijk graag dat het teruggezonden wordt. Maar de beslissing hierover dient door Schotland Yard te worden genomen. Tenslotte heeft deze man een mis daad begaan. En ik geloof niet dat de polite bereid is dit zo gauw te vergeten". Het handschrift en de aard van de brief vertonen veel overeenkomst met de vorige brieven. Scotland Yard nam vingerfdrukken en onderzocht de brief onder de microscoop. In de voiige brief stelde de schrijver voor dat het losgeld bestemd zou moe ten worden voor door hem zelf aan te wijzen liefdadige instellingen en goedgekeurd door een commissie be staande uit 5 personen. Thans doet hij, wat betreft de tentoonstelling, een soortgelijk voorstel. Destijds kwam de brief als een grote schok voor het museum en kunstexperts over de gehele wereld. De National Gallery loofde een bedrag van 5.000 pond (f 50.000) uit voor de opspo ring van het schilderij en de rege ring stelde een speciaal onderzoek Bij de derde anonieme brief, welke in juli 1962 werd ontvangen, was de label ingesloten welke zich aan de achterkant van het schilderij bevond en waarop stond dat het schilderij was opgeslagen in een deposito op het eiland Jersey ten behoeve van een vroegere eigenaar, de hertog van Leeds. Het portret werd later door een Amerikaanse verzamelaar gekocht. Na protesten in het Parlement bood de koper het schilderij voor de zelfde prijs aan de Natie aan. Het werd daarop door de National Gal lery gekocht met behulp van 100.000 pond (1 miljoen gulden) van een kunst-stichting. Bovenstaand portret van Rembrandts zoon Titus wordt vrijdag a.s. bij Christies' in Londen ge veild. Rembrandt heeft Titus vele malen geschilderd. Op het portret in Rotterdamin het museum Boymans-Van Beu- ningen schijnt hij ongeveer dertien jaar te zijn, op een tekening in het Prentenkabi net in Dresden ziet men hem „en profile" onder een grote, zwarte hoed, geabsorbeerd kijkend op het papier voor hem. Op het portret, beho rend tot de Wallace-collectie, is hij 15 of 16 jaar, met een rode baret op zijn kastanje kleurige krullen en met een gouden ketting. Een portret in Wenen toont hem, onge veer twee jaar later, zittend. Hij leest en lacht. Op weer een ander portret in Bal- timore ziet men hem met de kin in de hand, hij geniet blijkbaar van een grap. die zijn vader hem vertelt. Dit is een schilderij, vermoedelijk uit 1660, toen Titus 19 jaar was. Het laatste tragische portret is door het Louvre uitgeleend aan het Rijksmu seum in Amsterdam. Titus is ook meermalen tus. Een niet minder beroemde beeltenis van Titus is, die, welke nu geveild zal worden. Hij was toen nog een kleine jongen van misschien zeven jaar. Hoewel er wel eens aan ge twijfeld is, verklaren toch de meeste experts, dat het Titus moet zijn. Het schilderij is in het begin van de 19de eeuw in ons land gekocht door Lord Spencer en kivam in 1915 in handen van Sir Her- bert Cook, in wiens grote col lectie in Doughty House Richmond Hill) het een plaats kreeg. In de catalogus wordt ver meld, dat deze Titus een maal ook is aangezien voor een portret van Willem III van Oranje als jongen. Als zodanig nog is het ook ge ëxposeerd geweest op de Nationale Portret Expositie" van 1867. Het betoverende kind, dat hier is afgebeeld, zou zelfs het kille hart van een Scrooge verwarmd hebben. Rembrandt heeft hem aan gekleed als of hij een kleine prins is uit een tijdperk, dat honderd jaar vroeger ligt. Hij lijkt een echte jongen uit de periode van Holbein, geschil derd met de van Rembrandt bekende warme kleuren, draagt een bruin fluwelen baret, met gele en rode plui men en kijkt eerlijk en sym pathiek de wereld in. De me ningen omtrent de totstand koming verier en van 1645 tot 1648. Toen hadden twee cata strofes Rembrandt getroffen, n.l. de dood van zijn geliefde vrouio Saskia en de verande ring in de publieke smaak. Toen Titus opgroeide, werd Rembrandts positie steeds moeilijker. In 1656 moesten zijn bezittingen verkocht worden en in 1660 werden Hendrikje Stoffels en Titus deelgenoten in een kunst handel, ivaar Rembrandt hun „employé" was. Maar in tussen bleef hij voor zijn schuldeisers gespaard. Het is een trieste historie geweest: Saskia, Hendrikje en Titus stierven allen vóór hem, maar zij zijn door middel van Rembrandts schilderijen voor de eeuwigheid bewaard gebleven! „l'Avare" is een typisch voorbeeld van zijn oeuvre, een fijnzinnige come die, de intriges neigend naar de klucht. De hoofdfiguur, de rijke maar vrekkerige hebzuchtige Harpagon, buiten zichzelf wegens de onvind baarheid van zijn geldkist en ge plaagd door de zorgeloze levenshou ding van zijn dochter Elise en zijn zoon Sicante, welke laatste verliefd is op Mariane, een meisje van onbe kende afkomst. Valere, dingende naar de hand van zijn dochter, be schikt over diplomatieke gaven en valt beter in zijn smaak. Verder ko men de verwikkelingen aan de lo pende band en zij culmineren in het laatste bedrijf, waarin Anseline, een heer van goede huize, in Valere zijn zoon en in Mariane zijn dochter weer vindt, waardoor niets het huwelijk van Elise met Valere en Mariane met Creante meer in de weg staat. En als klap op de vuurpijl komt de knecht aan het slot met de verloren gewaan de geldkist aandragen! Het Parifce ensemble gaf van deze comedie een «éér verzorgde opvoe ring, die uitmuntte door de lichte» speelse en variabele toon en het be wonderenswaardige tempo. De rolbezetting was over de gehele linie volwaardig met als uitblinkers Marius Balbinot, die een uiterst ver makelijke, zéér gevarieerde Harpagon uitbeeldde en Gabrielle Contanini, die de bechermster van Mariane, Madame Frosine met grote allure weer gaf. De voortreffelijke mise en scène lag in de bekwame handen van George Vitaly. Het décor en de charmante kos tuums ontwierp Madeleine Lonys. Het opgetogen, jeugdige publiek bracht de spelers aan het einde een enthousiaste, langdurige en wèlver- dlende hulde! B. H. Spotprenten in Wageningen Henri Pieck heeft gisteren in het gebouw van de Nuts- spaarbank in Wageningen een ten toonstelling geopend van spotpren ten getiteld „Hitier van begin tot end in beeld en prent". Deze ten toonstelling is georganiseerd door de Wageningse studenten-vereniging „Unitas Studiosorum Vadae", die deze week haar zesde lustrum viert. De expositie blijft geopend tot 31 maart, In de bevrijdingsweek wordt ze op nieuw opengesteld. De collectie omvat in hoofdzaak politieke spotprenten, maar ook treft men aantekeningen, foto's krante knipsels en proclamaties, ook uit de oorlogstijd. Het is de bedoeling van Unitas om de tegenwoordige generatie te confronteren met de ellende en de spanningen van de laatste we reldoorlog. Henri Pieck schonk vooral aan dacht aan de indringende wijze waarop David Low in zijn cartoons politieke figuren tot leven bracht. Hitier vindt men in alle standen en exclamaties met als tegenspeler zijn overwinnaar Churchill, maar de slappe houding van de geaillieerden tijdens het voorspel van de oorlog krijgt navrante aandacht. Kunst op scholen Het initiatief om een kunstenaar te laten werken in de hoogste klassen van een aantal Delftse lagere scho len, waartoe de Rijks-inspectie voor het. onderwijs goedkeuring verleen de, is dusdanig geslaagd dat een daartoe ingestelde mter gemeente lijke commissie waarin schoolhoof den en kunstenaars zitting hebben, uitbreiding aan dit experiment wil geven door alle lagere scholen hierin te betrekken. Het bezoek van de kun stenaars dat in het lesrooster is ge voegd, beslaat voor elke klas nu twee per week.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7