Schilderij en-galerij uit het kunstbezit belangstellenden kunst laleiöoscoqp IN MUSEUM „DE LAKENHAL' Aanbieding beeldje van P. Met wat slagroom doet u wonderen! MR. GUILLAUME LANDRE ONTVING SWEELINCKPRIJS 2.85 Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 26 februari 1965 Vierde blad no. 31502 T7 EN interessante tentoonstelling, omvattende niet minder dan '_i 112 nummers, is gisteravond in het museum ,.De Lakenhal" door de voorziter van de ..Vereniging van belangstellenden in de Lakenhal", de heer P. Herfst geopend. Zij omvat inzendingen van leden dezer vereniging, die met een spontaan enthousiasme hun medewerking aan deze expositie ver leenden en de werken, welke hun kunstbezit zijn, met graagte tijde lijk in bruikleen afstonden. Zó groot zelfs was de bereidheid daartoe, dat besloten moest worden tot het organiseren van twee tentoonstellingen. De eerse, welke nu kant en klaar is en met uitgelezen smaak werd ingericht door mej. L. Thijssen, aan het museum verbonden als wetenschap pelijk assistente presenteert in hoofdzaak schilderijen en tekeningen van kunstenaars, behorend tot de romantische en Haagse School en aanverwante groeperingen tot ongeveer 1900 op de tweede zul len talrijke scheppingen van meer moderne meesters te zien zijn. Bovengenoemde vereniging telt thans 550 leden. Uit het eigendom van 50 van hen werd door de di recteur van „De Lakenhal" drs. J. N. van Wessem een zorgvuldige keuze gedaan en het resultaat is alleszins bezienswaardig. Niet dat alles tot de „topklasse" behoort, dat zeker niet, doch het geheel munt toch uit door een hoog niveau, waarbij speciaal werken van Leidse schilders als Cornet, Verster, Van der Nat, Van Driesten, Van der Windt en Men- so Kamerlingh Onnes de aan dacht trekken. Om nog enkele andere namen uit de getoonde veelheid te noemen: er is werk van Floris Artnzenius (Bloemstuk en Zittende man), Suze Bisschop-Robertson (Koolsnijdend vrouwtje, Aan de wastobbe, Model studie), F. Bonvin (Keukenstilleven met vissen), J. Bosboom (Ruïne, Boe rendeel, Boerenerf Waalsdorp), G. H. Breitner (Ruiters), J. B. Cornet (Ge zicht in de ruïne van de Mariakerk in Van Dalsum exposeert schilderijen „Een afgerond begin", zo karak teriseerde de tengere tekenares mej. Ro Mogendorff de tentoonstelling die zij gistermiddag opende in Kunst zaal van Stockum te Den Haag. De expositie waarom het ging omvat schilderijen, van Albert van Dalsum die zich na zijn afscheid op 75- jarige leeftijd van het toneel in sep tember van het vorige jaar ge heel gewijd heeft aan zijn tweede artistieke bestaan, de schilderkunst. Op zijn verbouwde boerderij in Eeni- genburg in de kop van Noord-Hol land heeft hij hiervoor de nodige rust gevonden. Hij heeft de onderwerpen voor zijn doeken niet, zoals men wellicht zou venvachten, gezocht in de to neelwereld. Zijn schilderijen bestaan hoofdzakelijk uit landschappen en stillevens. Er is slechts een uitzon dering een zelfportret waarop hij met hoog opgetrokken wenkbrauwen, verbaasd en geamuseerd de wereld ln kijkt. Vele kunstvrienden van Van Dal sum hebben zich om de opening van zijn tentoonstelling mee te maken samengeperst in het kleine kunst zaaltje boven Van Stockum's Boek handel naast de Gevangenpoort. Paul Steenbergen hield een inleidend woord waarin hij aangaf hoeveel de schilderkunst steeds voor Van Dal sum heeft betekend. De expositie is tot 13 maait te be zichtigen. de Haarlemmerstraat), A. J. van Driesten (Gevel oude boerderij, Boer derij aan het water, Avond bij Noor den en Nascissen), James Ensor (Bosrand), Theo Goedvriend (Stille ven), Vincent van Gogh (Vrouw aan spinnewiel), H. J. Haverman (Ezels aan het strand), Isaac Israels (Hom mage Van Gogh, Meisje aan het strand, Stadsgezicht Amsterdam), Jo zef Israëls (Breistertje), J. B. Jong kind (Havengezicht Bretagne), Menso Kamerlingh Onnes (Inmaakfles met bloemen, Glazen bol en Witte rozen), W. van Konijnenburg (Ruiter te paard), Jacob Maris (Vroeg voor jaar), A. Mauve (Drie oude mensen, Liggende koe), W. van der Nat Boerderijtje bij Noordwijkerhout, Bloemkoolmeisje, Puik en duin. De drie portretten), Willem Roelofs (Water en bomen bij De Kaag), R. N. Roland Holst (Schepen in de haven), Georg Rue ter (Kinderportret), Theo VINCENT VAN GOGH: „Vrouw aan spinnewiel van Rijsselberghe (Voorjaar op Sici lië), A. Schelfhout (De jacht, Land schap met wandelaars, Landschap met stadsgezicht), David Schulman (Na de onweersbui. Winterland schap), Thérèse Schwartze (Meisje met bloemen, de twee wezen), Jan Sluyters (Zittende vrouw). Prof de Sitter, een waarlijk uniek portret, (Jantje), J. J. C. Spohler (Winterge- zicht), W. B. Tholen (Avondgezicht bij Enkhuizen i, Jan Toorop (Kant werkster, Loerende poes, Vissersdorp, Kinderen op een duin), Floris Ver ster, (Pyrus Japonica, Bruidsbloemp jes. Schuiten op het strand). Jan Veth (Prof. dr. J. P. Kuenen, Hui- zer meisje), Jan Voerman (IJsselge- zicht met paaiden), Ch. van der Windt (een serie doeken en tekenin gen) en Gustave van de Woestijnè (Karei van de Woestjjne). Deze opsomming vormt slechts een klein onderdeel van al hetgeen op deze schilderijen-galerij aanwezig is en waarvan men, mede door de grote veelzijdigheid, ongetwijfeld in hoge mate zal genieten. Ook enige plas tieken, o.a. van George Minne (Bron figuur), P. J. van der Nat (Hertje) en John Raedecker (Hertje) verhogen de waarde ervan. Het is een prijzenswaardig initia tief, dat het bestuur van de „Vereni ging van belangstellenden in de La kenhal" genomen heeft. Het feit, dat zovelen een gretig gebruik gemaakt hebben van de gelegenheid hun dik wijls verrassend eigendom in de openbaarheid te kunnen tonen en dus aan de „beslotenheid" van de eigen woning te onttrekken, mag stellig met dankbaarheid gereleveerd wor den. n P. Xavery ..DE BEDELAAR (Foto: A. Dingjan) De voorzitter dezer vereniging heeft na zijn inleidend woord, nog voor een ware extra-verrassing gezorgd: namens de Vereniging bood hij het Gemeentebestuur van Leiden een prachtig terra cotta beeldje aan. daterend uit 1673, van de Vlaamse beeldhouwer P. Xaverydie zich in 1670 aan de Leidse Universiteit als student in de wiskunde liet inschrijven en tot 1674 in onze stad studeerde. Dit beeldje voorstellend een bede laar, dat een plaats zal vinden in het museum „De Lakenhal", is vanzelfsprekend met grote erken telijkheid aanvaard. „De Plaatsbekleder" nu in Florence opgevoerd A'oor het eerst is gisteren het to neelstuk „De plaatsbekleder" van Rolf Hochhuth in Italië opgevoerd, het stuk, waarin kritiek wordt ge leverd op wijlen Paus Pius XII, werd gespeeld voor 400 genodigden in het theater Sant Appollonia in Florence. Vcrige week verbood de Italiaan se regering vertoning in Rome ten einde het gewijde karakter van de stad te bewaren. Het werd toen wel gelijk gemeld in besloten kring opgevoerd voor een klein, geselecteerd publiek. In Florence bestond het pubüek voornamelijk uit autoriteiten, studen ten en toneelresencenten. De opvoe ring was mogelijk gemaakt door de jeugdbeweging van de republikeinse partij. Uitvoerenden waren de leden van het gezelschap „Teatro Scelto" van Gian Mario Volonte. Twaalfde eeuwse koorkap voor restauratie naar Zweden Een twaalfde eeuwse koorkap, af komstig uit Dokkum en thans deel uitmakend van de collectie van het .Aartsbisschoppelijk Museum in Utrecht, is per vliegtuig overge bracht naar het restauratie-atelier van het Historisch Museum in Stockholm om daar onder toezicht van enkele zeer vooraanstaande Zweedse textielexperts, gewassen en gerestaureerd te worden. De adjunct-directrice van het Aartsbisschoppelijk Museum, mej. dra. A. M. Janssens, blijft tot zater dag 27 februari in de Zweedse hoofdstad waar zjj de belangrijke eerste behandelingen volgt van het tere Siciliaanse zijdeweefsel, dat door de tand des tijds zwi Mej. N. Veltkamp, restauratrice van het Centraal Laboratorium voor onderzoek van voorwerpen van kunst en wetenschap te Amsterdam, zal die werkzaamheden vier maanden lang bijwonen om zich de techniek hiervan eigen te maken. Het ligt in de bedoeling in de toekomst soort gelijke restauraties in Nederland uit te voeren op het genoemde Centraal Laboratorium. Er zün maar weinig vroege weef sels als deze kap in Europa bewaard gebleven. Niet alleen daarom is deze koorkap van uitzonderlijk belang, maar ook omdat dit kerkelijk ge waad zijn oorspronkelijke 12de eeuw se vorm heeft behouden. Dirigent Heinz Unger overleden De 69-jarige dirigent Heinz Unger, een van de bekendste Mahler-vertol- kers, is gisteravond in Toronto over- Tot 1933 was hij dirigent van het Berlijnse Symfonie-Orkest. In dat jaar ging hij naar Londen, waar hij het Filharmonisch- en Symfonie orkest leidde. In 1952 werd hij in Toronto (Canada) dirigent van het New York Concert Society Orchestra. Unger heeft kort geleden zijn 50- jarig dirigentschap gevierd. Cake, koffie, pudding, vla-flip, vruchten alles wordt nog lekkerder en nóg gezelliger met slagroom. (Tomatensoep ook, met een wolkje ongeklopte slagroom). Vraag morgen zo'n "huiselijk" flesje slagroom aan uw melkman! Internationale dirigentencursus De Nederlandclis Radio Unie be legt evenals voorgaande jaren ook 1965 een Internationale Dirigenten- us. Aan deze cursus, die vai juni tot en met 15 juli in Hilversum wordt gehouden, kunnen maximaal tien werkende cursisten en vjjf wer kende hospitanten deelnemen. Ver der bestaat de mogelijkheid de cursus als toehoorder bij te wonen. De artistiek-pedagogische leiding van de cursus is toevertrouwd aan de docenten pref. Franco Ferrara, hoogleraar aan de Academia di S. Cecilia in Rome. en Willem Hijstek, directeur van het Conservatorium en de Stedelijke Muziekschool in Maas tricht. De NRU stelt ten behoeve van deze cursus zonodig een strijkkwartet met piano, het Promenade Orkest, het Omroeporkest, het Radio Kamer orkest. het Radio Filharmonisch Orkest, instrumentale en vocale solisten en een koor ter beschikking. GROOTSE HULDIGING IN UTRECHT (Bijzonder medewerking) De Nederlandse componist Guillaume Landré, die 60 jaar is geworden, werd gisteravond in Utrecht gehuldigd met een concert dat geheel aan de uitvoering van enige zijner werken was besteed. Maar na het muzikale element deed zich ook de retoriek gelden, want enkele weken geleden werd reeds meegedeeld dat de staats secretaris van O. K. en W.. drs. L. J. M. van de Laar. hem de Sweelinck-prijs 1964 had toegekend. En deze driejaarlijkse staats onderscheiding werd bij monde van mr. H. J. Reinink ,de directeur- generaal voor de Kunsten en voor internationale culturele betrek kingen, namens de staatssecretaris uitgereikt. Voordien was reeds het woord ge voerd door dr. Jos Wouters over Guillaume Landré en zijn werk. Dit alles stond onder auspiciën van de combinatie van Utrechtse muziekbe- langen, t.w. het USO, de Utrechtse Kring Gaudeamus en de afdeling Utrecht van de moderne muziek. Toch hebben wij door dit bos van huldigingen de muziek zelf nog kun- beluisteren, waarover wij slechts hebben na te volgen wat de jury heeft geformuleerd, nl. over Landré's veelzijdigheid in bezetting en vorm z(jn composities, zijn denk- disipline om het muzikale materiaal te combineren met de spontaniteit de muzikale inval en tenslotte zijn vakmanschap in het ge bruik van de compositorische attri buten. Ko van Dijk in Voerman Henschel' De toneelgroep „Ensemble" geeft vrijdag 5 maart in de Stadsschouw burg ln Eindhoven de première van Gerhart Hauptmanns „Voerman Henschel" met Ko van Dijk in de titelrol. Verdere medewerkenden zijn o.a. Ina van Faassen, Caro van Ejjck, Guus Verstraete, Lucas Wensing, Jos Knipscheer, Jan Apon, Jeanne Ver straete, Dlck Scheffer, Chris Baay, Tom van Beek en Geert Tjjssens. Hauptmanns drama is vertaald door Paul Rodenko; Lou Steenber gen heeft er de décors en kostuums voor ontworpen. De regie wordt ge voerd door Hans Bauer, die na een vaste verbintenis als Direktor des Schauspiels bij het Landestheater in Darmstadt thans aan verschillende grote Duitse theaters als gastregis seur werkzaam is. Op 1 maart neemt Ensemble het Ierse stuk „Poker" van Hugh Leonard opnieuw op het repertoire. Muziek uit het „emotionele" „Wij zouden de typering in het jury-rapport eigenlijk moeten uit breiden over al die jaren, dat Landré zijn oeuvre heeft opgebouwd. D.w.z., van circa 40 jaar geleden toen hij zijn eerste werken aan de publiciteit prijsgaf. Dan zou naar vo ren moeten treden zijn toepassing van de lange brede melodie en voorts de hem voorgestane eenvoud in expressie, waarin het melodisch aan zien gesteund is door een polytonale harmoniek. Deze beschrijving gaf Guillaume Landré ons bijna 20 jaar geleden. Naar wat gisteravond ten ge hore werd gebracht, met het Tweede Strijkkwartet het Sextet, de Ana grammen en de Derde Symfonie, valt dit grotendeels onder het be schreven bestek, zij het meer om lijnd getypeerd door de componist zelf, dan door de jury. Een groot deel van het oeuvre is bij Landré uit het emotionele ontstaan; van daar waarschijnlijk zijn vele in me mo riam composities en toongedichten naar herinneringen aan droeve en aangrijpende gebeurtenissen. Hij is daar dikwijls musisch dus danig door gegrepen dat hij tot de door hem geaccentueerde brede uit werking komt. Dan verspeelt hij zijn zeggingskracht wel eens in te grote langdurigheid. zoals gis teravond met zijn Tweede Strijk kwartet en de Derde Symfonie. In geringere mate is dit het geval met het Sextet en de Anagrammen wel ke van de afgelopen jaren dateren. Het laatstgenoemde werk geeft een veelzijdiger geïnstrumenteerd aan zien, maar blijft in wezen gelijk aan het vaste, lyrische patroon van Lan dré. Woorden van grote waardering weest en vond een hoogtepunt toen mr. H. J. Reinink van O., K. en W„ Guillaume Landré de oorkonde van de Sweelinckprijs overhandigde. Deze wees op Landré's ambities als bestuurder van tal van organisaties, maar complimenteerde hem vóór al les als componist. En met een woord van waardering aan de Utrechtse Combi voor het initiatief van deze huldigingsavond zal mr. Reinink stellig ook tot het hart van de pro gressief muzikalen van deze stad hebben gesproken. Het USO onder leiding van Paul Hupperts heeft de orkestwerken met veel elan gespeeld. En het Gaudea mus-kwartet versterkt met fluit (Pe ter van Muenster,) en klarinet (Leo Borghart) heeft de kamermuziek werken met zorgzaamheid vertolkt, Guillaume Landré had daarbij veel hulde te incasseren en veel dank aan zijn bewonderaars in r.oten en woor den te brengen. Het was een con certavond, zoals slechts weinige com ponisten bij hun leven ten deel val len! Aan de componist mr. Guil laume Landré werd gisteravond door de directeur-generaal voor de Kunsten in Tivoli in Utrecht de. Sweelinckprijs ten bedrage van f 10.000 uitgereikt. Aq uarellen-expositie in Londen In de kunstzaal Agnew's in Londen is een tentoonstelling te zien van werken van enkele van de beste Engelse aquarellisten. Onder de 200 aquarellen bevindt zich werk van Turner, Peter de Wint, Samuel Pal mer en Cotman. Slechts vijf van de werken zijn duurder dan 5000 gul den. Meer dan de helft kost nog gene 500 gulden. Schattig model. Prima was- baar.lnvelemooiekleurstel- linger). Normale prijs 3.50 Tijdelijk (als sterk staaltje) slechts Haarlemmerstraat 172 - 174 - 179 Herenstraat 9 MIDZA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7