lijd Henri de Montherlant gelooft in niets meer... kunst ]mn viww-een Een meester van de Franse taal in „De burgeroorlog" RENATO CAPECCHI ZONG IN HET CONCERTGEBOUW personenauto's Biesheuvel: ruimte voor prijsverhoging in landbouw klein Opgericht 1 maart 1860 Donderdag 25 februari 1965 Vierde blad no. 31501 TONEEL IN PARIJS Continuïteit Opera lijkt gewaarborgd In antwoord op schriftelijke vragen Beide stichingen zullen werkgele- het Tweede-Kamerlid Willems (PvdA) heeft staatssecretaris drs. J. M. van der Laar (O K en W) m gedeeld, dat voorbereidingen worden getroffen voor de oprichting van stichting tot instandhouding van orkest voor begeleiding van ballet kooruitvoeringen, alsmede van stichting tot instandhouding van operakoor. (Van onze correspondent) ET lopende toneelseizoen in Parijs heeft het publiek tot dus- zeker nog niet met belangrijke noviteiten en historische ge beurtenissen overstelpt. Van de gerenommeerde meesters in de categorie der Anouilh's, Ionesco's, Beckett's, Genets en zelfs Ayme's heeft alleen Henry de Montherlant nog maar blijk van aanwezigheid gegeven. Over zijn verschijning middels het to neeldrama "La guerre civile", (de burgeroorlog) kan men zich dan bovendien ook nog maar moeilijk tomeloos gelukkig tonen. sprekken van hoog bot laag in de mi litaire hiërargie voortdurend om die zelfde as: egoïsme en materialisme, enige bron zijn van de opstand. Dat de Montherlant die opstand ten slotte laat mislukken, is hem intussen zeker evenmin ingegeven door de een morele les uit de gebeur tenissen te kunnen trekken. Voor moraliseren heeft de schrijver nooit veel gevoeld en uit allerlei duidelijke toespelingen op actuelere gebeurte- ■n figuren de bevrijding, de Algerijnse oorlog, de OAS, De Gaulle wordt integendeel wel duidelijk, dat zijn hele staatkundige filosofie, door ditzelfde cynisme en nihilisme wordt gevoed. Twee grote rollen Het ganse stuk wordt zo eigenlijk alleen maar door twee rollen gedra gen: door Pompejus en Cato die Pierre Dux en Pierre Fresnay dan ook overvloedige gelegenheid bieden tot briljant en „sterk spel" maar die overigens en als gezegd, qua karakter weinig, te weinig met elkaar contras teren. Een bezwaar dat nog verhoogd wordt door het feit dat het kleine L'Oeuvre-theater ook maar een be scheiden ruimte biedt om in de regie eventuele verborgen facetten van het stuk te belichten. De Montherlant blijft niettemin een meester van de Franse taal die hij als een barok- orgel met vele donkere registers nog die bronzen galm van zijn klank ver- Dit stuk zal vermoedelijk binnen kort ook door de Haagse Comedie op het repertoire worden genomen. Dat deze burgeroorlog geen celebratie van de geest der heilige opstandigheid, geen vurige hartekreet tegen alle vor men van uitbuiting en onrecht, geen juichend loflied op de triniteit van de gelijkheid, de broederschap en de vrijheid zou worden, had iedere op pervlakkige kenner van het oeuvre van de oude scepticus uiteraard te voren wel kunnen voorspellen. Maar dat de hoogbejaarde academicien dit reactionaire en derhalve primaire cynisme voor zijn rekening had zul len nemen. De strekking van „La guerre civile" waarmee De Montherlant het eerste dozijn, overwegend historische, dra ma's waaruit zijn oevre bestaat, nu vol maakt, is inderdaad dat alle so ciale spanningen en tegenstellingen die In een burgeroorlog tot geweldda dige ontlading geraken, hun uitslui tende verklaring vinden in persoon lijke eerzucht, machtswellust en dorst naar rijkdom. Er komt geen greintje idealisme of vernieuwingsstreven bü kijken en door de genoemde drijfve ren worden alle handelingen zowel der leiders als van het gemene volk exclusief bepaald. Een praatstuk Voor die demonstratie heeft De Montherlant zich dit keer nu eens niet tot de Spaanse middeleeuwers die hij in „La reine morte", „Malatesta" of „Le maitre de Santiago" ten tonele voerde, maar tot de Romeinse antie ken gewend. „La guerre civile" speelt een halve eeuw vóór Christus op het moment dat Pompejus in zijn verzet tegen Cesar, sedert 18 maanden, terug heeft moeten trekken tot in Albanië, waar nu de beslissende slag zal wor den uitgevochten. Van die slag zelf krijgt men niets te zien: de ontkno ping, Pompejus' nederlaag, zijn vlucht zijn dood en de zelfmoord van al zijn generaals en metgezellen worden bij wijze van epiloog, aan het einde door luidsprekers verhaald. De drie bedrij ven waaruit het stuk bestaat, spelen in de commandopost van Pompejus en dus in de schaduw van het slag veld, waarvan men zich het bestaan echter alleen bewust wordt doordat van tjjd tot tijd een pijl de lucht doorklieft, gevangenen worden voor geleid, gewonden en doden aange dragen, Doch al die spectaculaire dramatiek heeft De Montherlant toch siiet weerhouden, met zijn „Guerre civile" bovenal een typisch praatstuk te schrijven, En een praatstuk waar bij door bijna alle personages dezelfde (Montherlantse) thesen en opvattin gen worden vertolkt. Cesar zelf ver toont zich nimmer. Alleen zijn adju dant, Acilius, die een persoonlijke vijand is van Pompejus, verschijnt als gevangene even ten tonele, om, na een kort en geladen onderhoud, uit een mengsel van generositeit en haat, door hem weer bevrijd te wor den. Pompejus' werkelijke tegenspe ler in het drama is zijn luitenant- generaal Cato, de wijze, die, ofschoon iets genuanceerder in zijn zelfrecht vaardiging, zijn rebelle tegen Cesar toch ook wel voornamelijk motiveert door zijn opportunistische lust „er be ter op te worden". En zelfs in het heetst van de strijd draaien de ge- Expositie „Vijf eeuwen Italiaans stilleven" Vrijdag 5 maart wordt in het mu- eeum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam geopend de omvangrijke tentoonstelling „Het Italiaanse stil leven van de zestiende eeuw tot he den". De expositie wordt geopend door de Italiaanse ambassadeur in ons land, de heer A. M. Mazio. Zij zal duren tot 25 april. altyd indrukwekkend bespeelt. Maar helpt helaas toch niet dat de noten van zijn solo, door gebrek aan warmte en vervoering, zowel het hart als het verstand ternauwernood Pierre Duxregisseur en vertolker van de Pompejus- hoofdrol in de Montherlant's laatste drama. Een groot vocaal talent in drie aria s van Mozart (Bijzondere medewerking) Renato Capecchi's optreden gisteravond met het Concertge bouworkest in Amsterdam was natuurlijk een evenement. Niet ten onrechte had men zich op zijn zangkunst gespitst en is daarin met zijn vertolking van Mozart's aria's niet teleurgesteld. Alvorens deze Italiaanse zanger op het podium kwam, opende de Hongaarse gastdirigent Istvèn Kertesz het concert met Mozarts Symfonie in e gr. t. KV 543. Het was een goede keuze ter introductie van Capecchi's te ver tolken concertaria's. eerder leren kennen, onlangs in de interpretatie van Willem van Otter- loo. Deze compositie is een tamme aangelegenheid met vele terugblik ken op wat Mahler, Hindemith, Tsjaikowski en Strawinski schreven. Istvan Kertesz heeft de forti op zijn hevigst laten horen, niet het geringst in de finale. Hij heeft met zijn ver tolking allerminst een overtuigend pleidooi voor deze muziek gegeven. genheid bieden voor een aantal daar voor in aanmerking komende krach ten van de in liquidatie zijnde Ned. Opera. Het ligt in de bedoeling, dat deze stichtingen in het leven worden geroepen door de Rijksoverheid. Het exploitatietekort van de orkeststich ting zal voor rekening komen van het Rijk. Het ligt in de bedoeling, dat de Nederlandse Operastichting voor de medewerking aan haar voorstellingen door de op te richten koorstichting een zodanige vergoeding zal betalen, dat de instandhouding daarvan mo gelijk zal zijn. De intendant van de Ned. Opera stichting is reeds zover gevorderd met zijn voorbereidingen voor het geven van operavoorstellingen in het seizoen 1965/66 dat redelijkerwijze verwacht kan worden, dat de continuïteit van opera-uitvoeringen verzekerd is. Paul Getty leent ontdekkingen van deze eeuw uit Voor Londense expositie De Amerikaanse oliemagnaat Paul Getty, de rijkste man ter wereld, heeft aan de Britse Na tional Galery uit zijn verzame ling twee schilderijen geleend, die Toehoren tot de grootste ontdek kingen van deze eeuw op gebied van de kunst. Deze twee schilderijen, die van den af zullen worden tentoongesteld, zijn: De Madonna van Loreto van Ra phael, welke volgens \ele deskundi gen de beroemde verloren „Madonna van Loretto" is en een portret een man door Paola Veronese. Fen afstammeling van Veronese heeft laatstegenoemd werk in 18 geïdentificeerd als een zelfportret. Getty heeft de Raphael 25 jaar geleden voor slechts 40 pond (122 dollar) op een veiling gekocht. De waarde van het werk wordt thans een bedrag van zes cijfers ge schat. De Veronese werd in 1953 door Sooheby verkocht als het werk een minder bekende Italiaanse kun stenaar Moroni. Dit schildrij werd toen door een inwoner van Londen voor 90 pond (252 dollar) gekocht. Deze heeft hem vijf maanden la ter aan de „Sildenstein gallery" ver kocht voor 450 pond (1.360 dollar). Later is vastgesteld dat het werk een van een prachtigste portretten van mannen is, welke door Verone se werden geschilderd. Ook de waar de hiervan loopt in de 6 cijfers. Getty heeft echter nooit bekend gemaakt, hoeveel hij ervoor heeft De twee 16e eeuwse werken zijn in alle stilte uit het huis van Getty het museum overgebracht. Hieronder de twee oudste zangers, die er in ons land onge twijfeld zijn, namelijk Jac. De nijs (81) en Joh. Schenk (90). Zij zijn al zestig jaren lid van de Kon. Mannenzangvereniging Apollo" in Amsterdam, in ver band waarmee hun een grootse hulde is gebracht. Hij begon met twee ernstige aria's die Mozart componeerde voor Karl Ludwig Fischer, de eerste zanger van de Osmin-rol in de Entftihrung aus dem Serail". Deze deed dit drie sei- ,en achtereen, van 1780 tot 1783. In het laatste jaar schreef Mozart voor hem de opera-achtige aria „Aspri rimorsi atroci". Vier jaar la ter componeerde hij opnieuw een aria voor hem en wel „Non so d'onde viene". De derde aria is een uitge sproken opera-inlas uit de tijd toen Mozart zijn „Don Giovanni" compo neerde en tintelt van de opwinding die een verliefd man kan hebben bij c'e gemoedsverwarring na een hand kus. Eigenlijk is het een „Cosi fan tutte-aria" in echte Buffo-stijl. Mo zart moet zelf bijzonder genoegen in deze muziek hebben gehad want wij vinden de melodie later nog eens WETENSCHAPPELIJK terug in het eerste deel van zijn Jupiter-symfonie". Renato Capecchi heeft met de weergave van deze aria zijn breed vocaal talent laten horen. Hij mag naam hebben gemaakt als komisch zanger speciaal in Figaro- rollen, maar voor het ernstige genre leent zijn vocale dispositie en zijn muzikale instelling zich minstens even goed. Hoewel hij bariton is, zong hij deze voor basstem geschreven aria's op volkomen beheerste wijze. Hij creëerde een diep bewogen dramatiek, die het klassieke even wicht van Mozarts muziek zozeer kenmerkt. Capecchi's voordracht was van vocale schoonheid, maar even zeer een subtiel spel met al de nuan ceringen van voordrachten die Mo zart heeft bedoeld. Met „Un baccio di mano" (een handkus) gaf Capec chi het spectaculaire slot voor de pauze. Het was geestig en vooral speels zoals we deze buffo-muziek van de „Cosi fan tutte" kennen. Istvan Kertesz in Sjostakovvitsj Daarna kreeg de gastdirigent Ist van Kertesz zijn kans. Hij had in Mozarts b-dur symfonie helaas niet meer kunnen geven dan een weinig beheerste interpretatie, met wan kele tempi-wisselingen en allerminst muzikaal doordachte nuanceringen. Nu stond h(j voor de vertolking van Sjostakowitsj Ht^RkUSHBHI de Vijfde Symfonie var VtilAUl kVtO.C Dieven hebben t ook moeilijk voor K. en 0. De film „Dieven hebben het ook moeilijk", die gisteravond in twee voorstellingen als K. en O.'s „film van de maand in Camera draaide, is een merkwaardig mengsel van Britse stijl en Italiaans realisme. De Engelsen zouden de mislukte bero ving van de kluis van een bank van lening in strak volgehouden ironie hebben gefilmd, met het gevolg, dat de toeschouwer de indruk van een half tegen de werkelijkheid aanleu nende fantasie krijgt. In dit werk van regisseur Monicelli <met Vit- torio Gassman, Marcello Mastroian- ni en Claudia Cardinale in de hoofd rollen) is het eerder andersom. Hier is de werkelijkheid het uitgangspunt en wordt getracht, kennelijk onder Britse invloed, die werkelijkheid lich telijk ironisch te benaderen. Het zal van het karakter van de toeschou wer afhangen of hij aan het ene dan wel aan het andere resultaat de voorkeur geeft. Hoe dan ook, ook in de Italiaanse film van gisteravond was veel humor verwerkt, die vrijwel steeds vrij was van overdrijving. Gelet op de reacties hebben de toe schouwers een genoeglijke avond ge had. Wijziging van de geldscbieterswet uitgesteld (Van onze parlementaire redacteur) De Tweede Kamer heeft gister middag onverwacht besloten de ver dere behandeling van de wijziging van de geldschieterswet te schorsen. Aanleiding voor dit besluit was me ningsverschil over een amendement van de KVP-er Schoenmaker, waarin wordt voorgesteld om bij faillisse ment van een spaarkredietinstelling de spaarders een preferentie te ge ven. Zijn amendement, zo had mi nister Scholten al een dag eerder uiteen gezet, betekent eigenlijk een aanzienlijke verandering in ons bur gerlijk recht. 'Hij vroeg de Kamer met klem: „Maak van ons nieuwe burgerlijk wetboek geen schiettent". De kritiek van de minister van Justi tie bleek nogal wat indruk gemaakt te hebben op de vaste tweede Ka mercommissie voor JustitieHaar voorzitter mr. Van Rijckvorsel stel de gistermiddag voor om het amen dement nogeens in een commissie te bekijken. Een deel van de Kamer had bezwaren tegen dit voorstel, zo dat er tenslotte over gestemd moest worden. De uitslag van deze stem ming was, dat 59 leden voor schor sing van de behandeling van het wetsontwerp was, zodat de Kamer besloot de behandeling van het wets ontwerp pas voort te zetten als men zich nader bezonnen zou hebben over het amendement-Schoemaker. De Kamer is daarna zonder hoof delijke stemming akkoord gegaan met de noodwet arbeidsvoorziening. Slechts de communisten en de pa cifisten waren tegen het wetsont werp. De Tweede Kamer heeft gistermid dag ook besloten om een bijzondere commissie in te stellen, die verslag moet uitbrengen over de voorlich ting van het Koninklijk Huis. De Kamer besloot voorts de inter pellatie van de socialistische afge vaardigde mevr. Singer-Dekker in zake de gelijke beloning voor man en vrouwen op 23 maart te la ten houden. „Teisterbant" viert lustrum De Haarlemse sociëteit Teisterbant bestaat 11 maart 15 jaar. Eigenlijk bestaat zij iets langer, maar op 11 maart 1950 betrok dit gezelschap van kunstenaars en kunstminnenden de gewelven onder het pand Grote Markt 13, waar eens Bilderdijk woonde. Omdat deze literator zich krachtens afstamming een „graaf van Teisterbant" waande Teister bant was een graafschap tussen Maas en Hollandsche IJssel werd de sociëteit Teisterbant genoemd. De ruim 250 leden gaan het derde lustrum vieren met een feestweek van 6 tot 13 maart in de Vishal aan de Grote Markt die in „Theater Teis terbant" is herdoopt. Daarmee treedt Teisterbant meer dan gebruikelijk in de openbaarheid want de programma's zijn ook door niet leden te bezoeken. Tijdens een persconferentie in de sociëteit heeft de eerste president en mede op richter Godfried Bomans een en an der schertsenderwijs medegedeeld. Een der verheugdste aspecten van het lustrum achtte hij dat de voor spelling van een aantal Amsterdam mers „als jullie drie jaar halen is het mooi" zeer duidelijk onjuist is gebleken. „Een sociëteit is eigen lijk alleen mogelijk in plaatsen die geen grote stad en geen dorp zijn. Haarlem als stad met dorpse trekken is ideaal. Als hier in het Heiligland een geveltje gaat hellen, praat mor gen héél Haarlem noord er over. De kracht van de sociëteit ligt in de ruzies," zei de ex-president, „de meeste Haarlemmers zijn met elkaar gebrouilleerd, niet om de ruzie maar cm de verzoening, die hier in de so ciëteit altijd met een maaltijd ge paard gaat Hij wees er op dat de leden kunstenaars en kunstmin nenden zijn: de laatste categorie be staat uit mensen die voor kunst voe len zonder zelf artistieke potentie te bezitten. „Zij betalen de contributie". Duitse prins ln Engels leger Prins Nicolaas van Pruisen, achterkleinzoon van de laatste Duitse keizer, is in dienst van het Britse leger getreden. De 18-jarige prins is de zoon van prins Fredenk van Pruisen, die in 1937 uit Duitsland geëmigreerd en tien laar la ter Brits staatsburger is geworden. Hij de rijfcQ Dr Na zdjn eerste oefening volbracht te hebben, gaat de 18 t/m 28 FEBRUARI Openingstijden: 10-17 uur en van 19-22 ut Zondagen van 10-17. Toegang: f2,75 (Van onze parlementaire redactie) Toekomstige kostenstijgingen in de landbouw zullen niet meer door verhoging van de garantieprijzen moeten ivorden opgevangen maar door bedrijfsvergrotingsamenwer king tussen bedrijven en door an dere maatregelen ter bevordering van de produktiviteit. Minister Biesheuvel (Landbouw) Is van mening, dat de ruimte voor prijs verhogingen nu zeer klein is gewor den, nu binnen de EEG een gemeen schappelijk prijsbeleid op gang komt en bovendien blijkt, dat de consument voor bepaalde landbouwprodukten zoals zuivel en rundvlees niet van plan is meer te gaan betalen. De kostenstijgingen van de laatste twee jaren (15 a 20 procent) konden tot nu toe nog meer dan gecompen seerd worden door optrekking van het garantieprijsniveau (20 25 pro cent), terwijl door de produktiviteits- verhoging binnen de bestaande be drijfsstructuur de verdiensten in de landbouw verhoogd konden worden. Minister Biesheuvel kondigde giste ren bij de behandeling van zijn be groting in de Tweede Kamer het einde van deze ontwikkelingsgang aan. Op de bestaande bedrijven is nu wel alles gedaan wat er gedaan kon worden aan de produktiviteit. Alleen door structuurverandering en maat regelen als kwaliteitsverbetering en verbetering van het verwerkings- en handelsapparaat kan er nog wat ruimte worden gemaakt. Dit alles zal gepaard moeten gaan met een ver dere ontvolking van de landbouw. „Wij dienen te beseffen dat dit proces veel gezinnen op het platteland voor grote problemen stelt", aldus de mi nister. In dit structuurbeleid is geen plaats voor verdere verhoging van de ga rantieprijzen. Minister Biesheuvel liet gisteren de Kamer dan ook duidelijk weten, dat hij de voorstellen van het Landbouwschap inzake de zuivel- en de rundvleesprijzen te optimistisch vindt. Hij zal niet op de voorstellen ingaan, maar zelf andere voorstellen formuleren, die hij binnenkort per brief aan de Tweede Kamer zal voor leggen. In de Kamer werd gisteren nogal gepleit voor enige verhoging, maar de minister gaf de pleiters zoals de CH-woordvoerder Mellema en de liberaal Tuijnmann niet veel hoop.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 7