Nieuwe „Nederlandse Opera"
moet een „eigen huis" hebben
Collegium Musicum' en
Leids Studenten Koor
kunst
kaleiöoscoQP
PLANNEN VAN INTENDANT HUISMAN
BENDER
Kwaliteit gelijk
aan het buitenland
André Kaart: een
muzikaal pedagoog
Uitreiking twintig
Visser - Neerlandia -
prijzen zaterdag a.s
Regeling ziektekosten
ambtenaren gereed
Opgericht 1 maart 1860
Donderdag 18 februari 1965
Vierde blad no. 31495
Uw muzikale kinderen hebben een pisno nodig.
Ook U kunt Uw gezin verrijken met zo'n nobel
instrument... desnoods een half jaar op proef.
Komt U daarover eens met ons praten. Wij advise
ren U graag over onze vele merken (w.o. enkele
exclusief voor Bender) en mogelijkheden.
Bel of schrijf om onze foto-brochure nr. 60 A
Leiden, Hoogewoerd 90, - tel. 20097 Amsterdam - Arnhem Breda Rotterdam
deskundig in klank
(Van onze Kunstredactie)
De nieuwe Nederlandse Operastichting zal in september van dit
jaar haar eerste voorstellingen geven.
Opera-intendant Maurice Huisman heeft dit in Amsterdam ge
zegd op de eerste persconferentie van de nieuwe stichting. De heer
Huisman onderstreepte nog eens zijn steling, dat het in leven hou
den van een opera in Nederland staat of valt mét; de oplossing van
het zalenprobleem in de grote steden.
De nieuwe opera zal zijn voorstellingen brengen in Amsterdam,
Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en bij gelegenheid ook in andere
goede schouwburgen van het land. Nu het Gebouw voor Kunsten
en Wetenschappen afgebrand is, kan Den Haag helaas alleen voor
opera's met kleinere bezetting in aanmerking komen.
Decentraliseren op operagebied is
een kostbare aangelegenheid. „Wü
zullen" aldus de heer Huisman
decentraliseren, doch de artistieke
kwaliteit der voorstellingen mag
in géén geval onder lijden. Voorop
gezet dient z.i. dus te worden een
een zekere rationalisatie van de tech
nische condities en de beschikking
over geschoold extra personeel. En
als essentieel punt ziet hjj hier de
noodzaak lang genoeg over de zalen
te kunnen beschikken voor het voor
bereiden en opbouwen van de voor
stellingen. De beschikking over een
eigen huis, waar de voorstellingen
hun première beleven en ook verder
gegeven kunnen worden, is een
noodzakelijke voorwaarde. Een perio
de, waarin de Nederlandse Opera
stichting moet reizen en trekken
kan slechts van korte duur zijn".
Geen middelmatigheid
„Mijn bedoeling is niet" zo ver
volgde de intendant de staf te
breken over de bestaande zalen. An
deren hebben dit al gedaan. De ope
ra heeft eigen ruimte nodig. In de
periode van opkomst moet hard ge
werkt worden, met concentratie van
alle krachten, de groei van de nieu
we opera kan sleohts volkomen zijn,
indien alle elementen: orkestleden,
zangers, dansers, technici enz
onbelemmerd hun kwaliteiten kun
nen ontplooien. Een middelmatige of
slecht voorbereide opera is onverde
digbaar. De inspanning die gevergd
wordt, èn op artistiek èn op finan
cieel gebied, is van zodanige aard
dajt minderwaardige kwaliteit niet
gedoogd mag worden. Alleen opera
op hoog peil vindt in deze 20-ste
eeuw zijn rechtvaardiging. Een opera
avond moet een „féést" zijn.
De heer Huisman zei zich te kun
nen indenken dat men aarzelt, want
er dringen zich belangrijke vragen
op, o.m. omtrent het publiek van
morgen en de aard der voorstellin
gen die in de toekomst zullen ge
bracht worden.
In de 19de eeuw was het publiek
geen probleem: het was samenge
steld uit de merendeels gegoede bur
gerij, die een open oog en oor had
voor cultuur, een duidelijk omlijnde
en begrensde maatschappij, voor
welke zalen van 1.000 a 1.200 plaat
sen voldoende ruimte boden.
Dubbele opgave
Geplaatst voor de dubbele nood
zaak, enerzijds als hoeders op de
treden van een waardevol Europees
cultureel erfgoed uit vroeger tijden,
dat voortdurend opgefrist dient te
worden, en anderzijds het ontstaan
van een nieuw type voorstellingen in
de stijl van onze eeuw te bevorderen,
schouwspelen die zowel de grote
hedendaagse operamiddelen als deze
van de huidige techniek zullen be
hoeven willen wü, aldus de heer
Huisman, een „nationaal" gebouw
dat ons in staat stelt aan die dub
bele opgave te voldoen.
Een gemeentebestuur, dat, zoals
uit alles blijkt, overtuigd is van de
essentiële noodzaak de cultuur te be
vorderen, kan de stoot geven tot het
vormen van een studiegroep, die zich
in de problemen verdiept en tot
nieuwe concepties komt.
Met deze beschouwingen wilde de
intendant bewijzen niet te bedoelen
stil te blijven staan bij een over
gangsoplossing en zich met de hui
dige situatie te vergenoegen: „In
tegendeel, wij willen al onze krach
ten inspannen om een definitieve
oplossing te vinden".
Met betrekking tot het program
ma op zichzelf wijdde hij enkele
woorden aan de missie die hij heeft
toebedacht aan de nieuwe Neder
landse Opera, zowel op nationaal als
op internationaal terrein:
De NOS moet een opera zijn, van
een kwaliteit en een vitaliteit die er
van de beginne af naar streeft, de
vergelijking te kunnen doorstaan
met vooraanstaande opera's in het
buitenland.
De opera moet een breder, een
jonger publiek zien toestromen, en
ook een publiek, dat op andere wijze
muzikaal georiënteerd is, o.a. het
concertpubliek, dat verwachtingen
stelt, waaraan voldaan moet worden:
een „opera-feest", een voorstelling
waaraan de beste regisseurs en ver
tolkers van rang zullen medewer
ken. „U zult over mij oordelen, zo
dra ik met realisaties kom" aldus
Maurice Huisman.
Drie periodes van
activiteit
Het eerste seizoen zal drie perio
des van activiteit omvatten. De eer
ste periode in september, oktober en
november „Der Rosenkavalier"
van Richard Strauss, onder leiding
van Richard Kraus met de mede
werking van het Residentie Orkest,
op te voeren in de Amsterdamse
Stadsschouwburg, „Götterdamme-
rung" van Wagner, een voorstelling
met in één avond de voornaamste
In Gevangenpoort:
Aardewerk uit
vervlogen tijden
Aardewerk, dat in de loop der
eeuwen in ons land werd gebruikt,
is tot zondag 11 april in de Ge
vangenpoort in Den Haag tentoon
gesteld. De kannen, potten, borden,
vazen en sieraden werden gemaakt
in de Frankische tüd en later, tot in
de 19de eeuw. De expositie zal na
Den Haag nog elders in ons land te
zien zijn. De Rijksinspecteur voor
roerende monumenten, de heer D. F.
Scheurleer, die de expositie inrichtte,
zei te verwachten, dat het een tour
nee van een paar jaar kan worden.
Een en ander is samengebracht uit
het bezit van diverse musea in ons
land als die in Middelburg en Schok
land, maar ook het Rijksmuseum in
Amsterdam en Boymans in Rotter
dam. Er is een grote hoeveelheid
aardewerk bij: Merovingisch, Angel
saksisch en Karolingisch werk uit de
6de tot 8ste eeuw. Er is ook te zien
een vitrine met ongeglazuurd aarde
werk uit de middeleeuwen. Aarde
werk met loodglazuur uit de 14e
tot de 17e eeuw, Duits steengoed uit
die tijd en uit latere eeuwen en veel
aardewerk uit de 17e tot de 19e
eeuw, dat met loodglazuur is gedekt
en waarvan nogal wat gave exem
plaren zijn gevonden in Rotterdam
nadat deze stad tijdens de tweede
wereldoorlog grotendeels was ver
woest.
De tentoonstelling toont voorts een
grote verscheidenheid aan Limburgs
aardeewrk, majolica, wit Delfts en
Delfts. Fries, Maastrichts en buiten
lands aardewerk, zoals dat uit Wed-
gewood. Foto's van curiosa en bijzon
der kostbare stukken completeren
het geheel.
Volledige brieven
van Dickens
Het eerste deel van de volledige
verzameling brieven van Charles
Dickens is vorige week in Londen
verschenen. Er zijn in het totaal
12.000 brieven waarvan de helft tot
nu toe nooit is gepubliceerd.
Zestien jaar geleden begon de cri
ticus Humphrey House, die in 1955
is gestorven, met het verzamelen en
redigeren van de brieven. Sindsdien
is de taak overgenomen door zijn
weduwe, Madeline House en de ge
schiedkundige Grahaan Storey. Het
eerste deel bevat 790 pagina's en
loopt tot Dickens 28ste jaar. De vol
tooiing van de reeks zal een grote
prestatie betekenen die te vergelij
ken is met overeenkomstige monu
mentale werken zoals de brieven van
Voltaire en Horace Walpole. De meest
ingenieuze speurmetlhoden zijn ge
bruikt om vrijwel elke brief te da
teren. Alle misspellingen, die getui
gen van zijn korte soholing, zijn ge
handhaafd.
De plaatsbekleder:
verbod verdedigd
De Italiaanse minister van Binnen
landse Zaken Paola Taviani, heeft
gisteren het verbod op uitvoering van
„De plaatsbekleder" van Hochhuth
verdedigd. „Dit verbod heeft niets te
maken met culturele vrüheid", zei hij.
In antwoord op vragen van socialis
ten, communisten en andere parle
mentariërs in de Senaat zei hij dat
het verbod voortvloeit uit de ver
plichtingen van het Lateraanse ver
drag tussen Italië en het Vaticaan en
uit de Italiaanse grondwet.
Het Vaticaanse weekblad Osseva-
tore Delia Dominica noemde het spel
gisteren „niet anders dan een opzet
telijke en weloverwogen vervalsing".
De communisten zijn het meest vast
houdend in hun eis van „vrüheid van
meningsuiting, die in dit geval vrü
heid om te beledigen is".
Intussen veroordeelde het Vaticaan
de ontploffing op het Sint Pieters
plein van gisterochtend als een mis
dadig gebaar mogelük bedoeld als de
monstratie tegen het verbod.
:ènes uit de „Ring", met het USO
en „Madame Butterfly" met het Rot
terdams Philh. Orkest in het RAI
centrum.
Mevrouw Brouwenstün is gevraagd
de rol van de Marschallin in „Der
Rosenkavalierte willen zingen. Het
is de eerste maal dat zü deze rol
vervullen zal. Arnold van Mill zal
de Baron Ochs-rol zingen.
Voor de Wagnervoorstellingen
doet de intendant een beroep op
Bayreuth-solisten. De eerste rollen
van „Madame Butterfly" zullen ge
zongen werden door artiesten van
de Scala van Milaan.
De Ring-avond zal een co-produk-
tie zün met de Nationale Opera van
België en zal na de voorstellingen
in Nederland, te Brussel gepresen
teerd worden.
In de tweede periode januari
en februari worden opgevoerd
„Wozzeck" van Alban Berg met het
Brabants Orkest in het Rai-centrum,
„Le nozze di Figaro" van Mozart
met het Ned. Kamerorkest in de
hoofdstedelijke schouwburg en „Ma-
non" van Massenet met het Rot
terdams Philh. Orkest in het Rai-
centrum. Deze drie voorstellingen
zullen een co-produktie zün van de
NOS en de Nationale Opera van Bel
gië.
In de derde periode juni en
juli brengt de NOS in samenwer
king met het Holland Festival twee
of drie opera's. Maurice Huisman
onderzoekt op het ogenblik de mo
gelijkheid van opvoeringen van „Het
Labyrinth", muziek van Peter Schat
in de regie van Peter Oosthoek
Hieromtrent en over het totale ope
ra-programma in de derde periode
zullen t.z.t. mededelingen worden ge
daan.
De intendant zei reeds contacten
te hebben opgevat met Nederlandse
en buitenlandse artiesten om com
plete rolverdelingen te kunnen sa
menstellen.
Praktijkvorming van
jonge talenten
Bijzondere zorg wenst de nieuwe
intendant te zullen besteden aan de
praktükvorming van jonge zangers.
Hy heeft in dit verband het voor
nemen een opera-studio op te rich
ten, waarvoor hij meent in ons land
de leidende krachten te kunnen vin
den. Deze studio zal in werkelijkheid
een podium zün waarop jonge kun
stenaars in staat worden gesteld con
tact te hebben met toneel en pu
bliek. Naar verwacht zal de studio
in november van dit jaar het werk
beginnen. Het ligt in het voornemen
van de heer Huisman circa mei 1966
in Eindhoven een Festival „Lente-
Opera" te organiseren, waar jon
ge talenten aan bod zullen komen.
Gedurende die eerste mei-weken zul
len de jonge zangers een eigentüds
werk voorbereiden, dat daarna in
verschillende schouwburgen van ons
land en eventueel ook in het nabüe
buitenland zal worden opgevoerd.
Medegedeeld werd dat mr. J. den
Daas is benoemd tot administratief
directeur en de heer J. van Doveren
als chef voor pers- en publiciteitsza-
CONCERT IN LUTHERSE KERK:
Gehoord de gunstige resultaten, die de Haarlemse dirigent
André Kaart op het vorige concert met het Collegium Musicum
en het Leids Studenten Koor" behaalde, konden voor dat van
gisteravond in de Lutherse Kerk goede verwachtingen gekoesterd
worden. Ernst en toewijding heersen zowel bij dirigent als orkest
en koor. Beide ensembles lijken ons wederom gegroeid, de animo
voor het zelf-musiceren is dus onder de studerende jongeren geens
zins verflauwd, hetgeen een speciale aantekening en erkenning
verdient!
Het Algem. Ned. Verbond heeft dit jaar aan 12 personen en 8
instellingen de Visser—Neerlandiaprijzen toegekend. Er wordt to
taal f 49.500 uitgereikt, waarvan f 21.500 naar België gaat.
Zaterdag 20 februari worden in de Rolzaal op het Binnenhof in
Den Haag 17 prijzen uitgereikt door de voorzitter van het Alg.
Ned. Verbond, de heer F. Koote, die op 6 maart in het St.-facobus-
college in Enschede nog twee prijzen zal uitreiken. Deze maand
wordt voorts nog een Visser-Neerlandiaprijs uitgereikt op Cura
sao.
i, die zaterdag de prij
zen in ontvangst zullen nemen zijn:
Wim Decoodt uit St. Amandsberg bü
Gent, Rudolf Korver uit Amsterdam,
mevrouw S. M. H. van Hooff-Van
Dück uit Rotterdam, pastoor G. van
den Driessche uit Abele in West-
Vlaanderen, Luc Verbeke uit Ware-
gem bij Kortrijk, R. Viotoor uit Ke-
pelle bü Duinkerken, j'hr. I. F. Den
Beer Portugaal uit Veere, mr. H. A.
Keuls uit Amsterdam voor zijn to
neelstuk „Johan van Oldenbame-
velt", drs. M. van Loggem uit Am
sterdam voor zijn toneelstuk „Jeugd
proces", prof. dr. Libbe van der Wal
uit Delft voor zijn toneelstuk „Schrü-
ven is niet genoeg", en de Stichting
„Nazorg buitengewoon lager onder
wijs" in Rotterdam, de werkgemeen
schap „Christophorus" in Huis ter
Heide, het Dominiek-Savio Instituut
in Gits (België), de volkshogeschool
„De Blankaart" in Woumen (Bel
gië), de Vereniging Openiuchtopvoe-
ding in Brassachaat bij Antwerpen,
en de vereniging „De Wiekslag" in
Hasselt (Belgisoh-Limburg
6 maart worden prijzen uitgereikt
aan Hans Heitkamp en Frits Boom
kamp. De Visser-Neerlandia-Prüs, die
in Willemstad op Curacao wordt uit
gereikt, gaat naar de Stichting Casa
Cuna Villa Maria.
Annet Men wenliuvzen
niet rust houden
Annet Nieuwenhuyzen, actrice bü
het Nieuw Rotterdams Toneel, moet
op advies van haar dokter enige we
ken rust houden. In verband hier
mede zal het blijspel „Op blote voe
ten in het park" gedurende haar af
wezigheid van het repertoire wor
den afgevoerd. De voorstellingen van
de musical .Kiss me Kate" zullen
echter wel doorgang vinden. In dit
stuk zal zü worden vervangen door
Trees van dei- Donck. Door deze wü-
zigingen zal thans het komende
weekeinde in Rotterdam op beide da
gen worden gespeeld „Incident in
Vichy".
In verband met. de kou men had
blükbaar aanvankelük vergeten de
kerk te verwarmen moest het be
gin enige tijd uitgesteld worden, tot
dat de temperatuur het zou toestaan,
dat de musici hun instrumenten kon
den bespelen. Inderdaad: een aller
eerste vereiste om tot musiceren te
komen
Toen het eenmaal zo ver gekomen
was, opende het „Collegium Musi
cum" met een driedelig Concerto
Grosso in G van Johan David Heini-
chen (1683—1729), een van de min
dere goden uit Bach's tijd. Oorspron
kelijkheid valt er niet in te onder
kennen. Niettemin biedt dit vriende-
lük en luchtig gecomponeerde werk
een amateurgezelschap alle gelegen
heid zich van zijn beste zijde te doen
kennen, hetgeen dan ook het geval
was. In het bijzonder onderscheidde
zich het Concertino (viool, fluiten,
hobo's en fagot)het „Collegium
Musicum" mag zich gelukkig prüzen
over daartoe geëigende technisch, zo
wel als muzikaal uitstekend geschool
de krachten te beschikken. Er werd
vloeiend en homogeen gespeeld, waar
mee deze voormalige dirigent van het
„Collegium Musicum" in Leipzig veel
eer bewezen werd.
Het Leids Studenten Koor zong
hierop twee canons van Antonio Cal-
dara (16701736), de Italiaan, die
destüds als Keizerlijk kapelmeester in
Wenen veel van zich deed spreken. De
gave en ongeforceerde klank was op
merkelijk, alsmede de grote eensge
zindheid.
Büzondere vreugde bood vervolgens
de kennismaking met onze stadgeno
te, mevrouw Everdien v. d. Vegt
Daan je (eindexamen Conservatorium
Amsterdam), die in het tintelende
klavecimbelconcert van de Rotter
damse componist Nicolaas Lentz
(17201782), afgezien van enkele on
gelukjes, een hoog opgevoerde virtuo
siteit demonstreerde, in accuraat sa
mengaan met het orkest, onder de
stylistisch verantwoorde en aanvu
rende directie van André Kaart. De
soliste is voor haar kranige prestatie
bijzonder hartelijk ook met bloe
men gehuldigd.
Van weldoordachte studiezin ge
tuigde het „Magnificat" van Buxte-
hude (16371707), dat ondanks de
nog wat prille koorklank toch een
alleszins tevredenstellende indruk
maakte. Zuiverheid en dictie vielen te
loven.
De filmster Linda Christian
heeft tijdens haar bezoek aan
ons land ook haar opwachting
gemaakt in de Doofpot", waar
zij de gast was van Max Tail
leur.
Na de wel zeer langdurige pauze
dat schünt. er zo bij te horen! pre
senteerde de leraar aan het Kon.
Conservatorium in Den Haag Jan van
Dük, in samenwerking met zoon Ys-
brand zijn Concert voor piano vier
handig en orkest. De zin van deze
quasi-moderne, verwarrend aandoen
de compositie, met veel roffelend
slagwerk, is ons vooralsnog ontgaan.
Niettegenstaande de voor dilettanten
verbluffend knappe wüze, waarop het
„Collegium Musicum" de begeleiding
verzorgde, heeft dit halfslachtig ge
tinte concert al heel weinig indruk op
ons kunnen maken. De klankeffecten
leken zonder enige natuurlijke logica
aangebracht en deden meermalen
zelfs pünlijk aan. Niettemin oogstten
vader en zoon Van Dijk er een groot
Kritiek van Miller
De Amerikaanse toneel-
schrijver Arthus Miller heeft f
tijdens een bijeenkomst in de f
Amerikaanse bibliotheek in J
Warschau verklaard, dat de
ideale criticus „heel klein f
dient te zijn, onzichtbaar en J
doofstom".
Hij voegde hieraan toe dat
het niet toe doet of hij wel of
niet een schijf machiene bezit,
zolang daar maar niets uit
l komtOok zei hij: „Ik heb J
nog nooit iemand ontmoet,
J die iets van de kritiek had
opgestoken. Critici zijn er
J voor het -publiek, niet voor de
succes mee, zodat het zelfs gedeelte
lijk gebisseerd moest worden. Voor de
zorgvuldige interprettatie van dit
veeleisende werk intussen alle hulde.
Tot besluit het door vele koren
steeds met groot succes gezongen
„Van der Mollenfeeste" van Herman
Strategier, kostelijk-ironische, maar
muzikaal niet steeds even waarde
volle illustratie van Anthonius de
Rooveres middeleeuws gedicht. Ook
hier bleek overduidelük, dat dirigent
Kaart zijn discipelen vast in de hand
heeft en hen tot een alleszins loffe
lijk niveau kan opvoeren. Van zün
muzikale directie gaat een weldadig
stimulerende invloed uit, die hem
voor studentenensembles tot de juiste
man op de juiste plaats maakt. Geen
geringe taak rust op hem maar zü
wordt met verve en pedagogisch in
zicht volvoerd!
H.
Alexandra Radius
kreeg voetblessure
De danseres Alexandra Radlus van
het Ned. Dans Theater heeft een
voetblessure opgelopen. In verband
hiermee zal het Dans Theater, dat
van 18 tot en met 20 februari in
Theater Carré in Amsterdam op
treedt, het openingsballet van de
eerste voorstelling, Réjouissance, ver
vangen door het ballet Concertino
van Hans van Manen op muziek van
Boris Blacher en het balletkwartet
van Benjamin Harkavy op muziek
van Lex van Delden.
In het prgoramma van zaterdag 20
februari wordt de Pas de deux uit
de Notenkraker vervangen door Don
Quichotte, welke wordt uitgevoerd
door Marian Sarstadt en Job San
ders.
Veiling tekeningen
Donienico Tiepolo
Een tot nu toe onbekende verza
meling van 166 tekeningen van de
18de eeuwse Italiaanse meester Do
nienico Tipolo zal op 4 mei in Lon
den door de kunstveiling Christie
worden verkocht. De tekeningen zün
in de 18de eeuw door de Britse schrij
ver Horace Walpole aangekocht en
waren sindsdien verdwenen. De eige
naar van de tekeningen wenste onbe
kend te blüven.
(Van onze Haagse correspondent)
Het wetsontwerp voor de ziektekostenregeling voor rijksambtenaren en
onderwijzend personeel (800.000 verzekerden inclusief de gezinsleden) is
thans vastgesteld. Het zal, naar verwachting, spoedig bij de Tweede Kamer
worden ingediend.
De premie van de ziektekostenre
geling gaat circa 4.6 procent van
pensioengrondslag plus eventuele
kindertoelage en kinderWjslag be
dragen. Het Rük betaalt hiervan de
helft. Maximum-grens voor premie
heffing is de maximale bezoldiging
voor de rang van hoofdcommies.
De verstrekkingslüst van de nieu
we regeling moet nog worden vast
gesteld. Als richtsnoer hiervoor zal
de reeds bestaande provinciale en
gemeentelüke I.Z.A.-regeling dienen.
De ambtenaren moeten dus een deel
van de ziektekosten zelf dragen. Hun
totale kosten, inclusief premie, zul
len per jaar niet de 5 procent van
de bezoldiging te boven kunnen gaan.
Zij hoeven de ziektekosten niet voor
te schieten, maar mogen aan de
hand van rekeningen vergoeding
vragen.
Arbeidscontractanten, die onder de
verplichte ziekenfondsverzekering
vallen, alsmede politiepersoneel, zün
van de regeling uitgesloten. Gepen
sioneerden en wachtgelders kunnen
v/el deelnemer zün. Voor hen wordt
de premie berekend over 70 procent
van het bedrag, waarnaar pensioen
of wachtgeld wordt vastgesteld.
Mr. Panthaleon
van Eek overleden
In Santa Barbara (Californië) is
op 84-jarige leeftüd overleden mr.
J. C. Panthaleon baron van Eek, één
van de grondleggers van de Shell
Oil Company in de Verenigde Staten
en oud-directeur van de Koninklüke
Shell groep.
Mr. J. C. Panthaleon baron van
Eek werd in 1937 directeur van de
Koninklüke. Hij bleef dit tot
1 januari 1947. Op 2 januari van dit
jaar werd hij commissaris van deze
maatschappü. welke functie hij op
30 juni 1950 neerlegde.
Het bestuur over de uitvoering van
de regeling wordt gevormd door ge
lijke aantallen representanten van
het Rük enerzüds en de vüf centra
les van overheidspersoneel ander
zijds.
Nieuwe uitgaven
De zonen van Ragousa, door E.
Wallace.
Penelope van de Polyanthe, door
E. Wallace.
Koude voeten voor de senator, door
D. B. Hughes.
En niemand wist waarom, door H.
Schmidt.
Dag zonder einde, door V. van
Praag.
Moord op de kerstman, door P.
Véry.
Duinkerken '40, door R. Collier.
Wie treurt om Mary Smith? door
F. en R. Lockridge. Verschenen in de
Witte Raven serie bij uitgeverij
„West-Friesland", Hoorn.
Verlaag zélf uw belasting. Belas-
tinggids 1965. Uitg.: Elsevier, Am
sterdam.
Reputatiebehartiging. Caleidoscoop
van de public relations, door M. J.
Kingma. Uitg.: Agon Elsevier, Am
sterdam.
De roos van Tibet, door L. Da
vidson. Uitg.: De Arbeiderspers, Am
sterdam.
De man in de stroming, door S.
Lenz.
Puber/Puberteit, door D. Odium.
Uitg.: Wereldbibliotheek, Amsterdam.
De opdracht van piloot Pym in Cy-
renaika, door Ivan Sou thai 1.
Piloot Pym's vlucht naar Gibraltar,
door Ivan Southall.
Nick Jordan op voet van oorlog,
door A Fernez.
Continent 6, door A Wouthy. Ma-
ra boe-pockets. Uitg.: A. W. Bruna en
Zoon, Utrecht.