NEDERLAND KOOPT IN BOSKOOP ZIJN HULST SAMEN )enkt u met Kerstmis ook aan uw hond? POLITIE MAG WEERZOEKEN HONDERD JAAR WINTERSPORT KOMT allen tezamen. Dit is de beginregel van een bekend kerstlied. Komt allen tezamen, Het klinkt zo vanzelfsprekend. Kerstfeest is immers een geza menlijk feest. Daarom geven wij in deze tijd van het jaar ook meer aandacht aan anderen dan gewoonlijk Ook de saamhorig heid van gezinnen en in families wordt tegen het einde van het jaar sterker. Wij geven elkaar geschenken. Wij gaan op bezoek of ontvangen bezoek. Toch lijkt het mij waarschijn lijk dat iemand in de uitnodi ging: Komt allen tezamen, een overdreven ijver bespeurt. De oproep is ook wel zeer alge meen: Komt allen tezamen. Als of nu ook maar iedereen komen moet. Er zijn toch ook mensen, die hiervan niet gediend zijn. Bij velen zal de uitnodiging pre cies averechts werken. Ik hoor al het antwoord: „Laat me met rust. Ik kom toch niet. Ik heb geen interesse". Of alleen maar een zwijgend hoofdschudden. Nu kan ook worden gezegd: „Vergeet niet dat het aange haalde Kerstlied voor gelovigen is bestemd". Niet alle mensen, maar alle kerkmensen worden opgeroepen om samen, door het luisteren naar het Evangeliever haal, naar Bethlehem te gaan. Bovendien gaat het in dat lied om de aanbidding van Christus. WOORD VAN BEZINNING En die aanbidding kun je toch maar niet van ieder willekeurig mens verwachten. Komt allen tezamen, dat is bedoeld voor mensen, die reeds met Jezus in hun leven rekenen. Zij komen Hem op kerst aanbidden. Voor hen klinkt de oproep: Komt al len tezamen. Maar ook hiertegen kan weer ernstig bezwaar worden gemaakt, dunkt mij. Wü zouden immers kunnen tegenwerpen: „Als de uitnodi ging niet letterlijk voor alle mensen is bedoeld, waarom wordt dan toch van allen, zonder duidelijke uitzondering, gespro ken?" Al deze opmerkingen zijn vol komen juist. Daarom nodig ik U uit hier over met mij nog even dieper te willen nadenken. In de eerste plaats moeten wij ons ook tegen de tijd van Kerst goed bewust zijn dat de wereld groter is dan onze eigen kleine levenskring. Wat wij belangrijk of onmisbaar achten, kan voor een ander wel totaal geen betekenis hebben. Waarom? Daarvoor zijn allerlei redenen. Vaak heel persoonlijke ervaringen. Ook op godsdienstig terrein. Misschien is iemand wel min of meer vervreemd geraakt van het Evangelie, juist omdat mensen in zijn naaste omgeving, met de beste bedoelingen overi gens, zo sterk hebben aange drongen om toch vooral naar de kerk te komen en daar samen te zijn met andere gelovigen. Die sterke aandrang k&n in bepaalde omstandigheden een averechtse uitwerking hebben. Dring niet verder aan. Laat die mens met rust. Laat hem of haar zelfs met rust als U zou willen uitnodigen: Kom bij ons, om kerstfeest te vieren. Het vieren van kerstfeest is immers niet afhankelijk van U of mij. In de tweede plaats, laten wij niet vergeten om zelf de uitno diging aan te nemen. Het ge beurt maar al te vaak dat dege nen, die de voorbereidingen ver zorgen zelf niet aan het feest toekomen. Vergeet bij alle aan dacht en zorg voor anderen uzelf niet. Dat is geen egoïsme. Als wij anderen vragen mee te doen, moeten wij zelf niet achterblij ven. Voor een ander, maar ook voor U en mij klinkt: Komt al len tezamen. Dr. P. L. Schoonheim, Pred. Bijz. Kerkewerk Herv. Gem. Leiden. w Vertel het maar niet aan Fikkie, maar als hU niet lifter wil staan bij de waar- voorname honden, moet Imet Kerstmis een flanel- pyjama hebben, een elek- -foch verwarmd slaapkussen een hondebroodautomaat >or zelfbediening. Dat zeg- tenminste de heren die van de mode in de Ame- aanse hondenwereld afwe- En i warenhuizen nog de volgende zaken in voorraad: een Ara bische tent, compleet met matras, waar de vermoeide hond zich kan terugtrekken en ongestoord wat rusten een skijasje en pet van nylon voor de hond die buitenshuis verblijf; oorkleppen, beves tigd aan een baret met een rinkelbelletje er bovenop voor de hond die binnen woont, maar van tijd tot tijd moet worden uitgelaten. Voor het dameshondje, dat met mevrouw meegaat naar cocktailparty's en zo, een cocktailhalsband van laven- delkleurig fluweel, afgezet met roosjes en versierd met halfedelstenen. De herenhond die met zijn baas mee naar het café gaat, is ook niet vergeten. Voor hem een halsband van zwart fluweel met een wit vlinder- dasje. Voor honden waarvan de bazen voor kerstman moeten spelen, is er een zeer fraai kerstmannenkostlum, com pleet met baard. Sommige kieskeurige hon den moeten misschien niets van confectiekleding hebben. Aan him verfijnde smaak kan men tegemoetkomen door een minkajasje naar maat voor ze te laten maken. De hondebroodautomaat is voor de hond, die tussen de maaltijden door ook wel eens een kleinigheid wil gebruiken. Hij hoeft maar met een poot op een knop te drukken en er valt een hondebiscuitje uit. Op de vraag, of een hond werkelijk een pyjama nodig heeft om in te slapen, ant woordde een verkoper: „We verkopen heel veel van die pyjama's. U moet bedenken, dat de hond het koud krijgt als 's nachts de verwarming wordt getemperd, dat hij zich niet, zoals een mens, in een deken kan wikkelen". «terdag 19 december 1964 Pagina 1 Een rechter in Minneapolis I (Minnesota) zag achter in de j rechtszaal een man zitten, die zijn hoed op zijn hoofd had. Verontwaardigd over zoveel minachting voor de rechtbank, j beval de rechter de man de zaal ie verlaten, hetgeen deze deed. De parketwachter riep ver volgens de 44-jarige George Rogde, een inbreker, voor de magistraat. Maar George kwam niet. „Edelachtbare", zei toen de officier van Justitie, „dat is de man, die u de zaal uit hebt ge stuurd". De politie zoekt nog naar hem. Honderd jaar geleden sloot een herbergier in Sankt Moritz een weddenschap af met vier Engelsen, dat zij de „barre" winter in de Zwitserse Alpen niet zouden verdragen. De inzet was de kosten van drie maanden logies met pen sion. De Engelsen wonnen en het idee van de wintersport vakantie was geboren. Overal in Zwitserland zal deze beroemde weddenschap volgend jaar, het „Alpenjaar", herdacht worden. Vele malen zal het glas ge heven worden op die oude herber gier, Johannes Badrutt, wieiis han dige zet het begin vormde van een winterse vreemdelingenindustrie, die Zwitserland thans ruim 540 mil joen gulden per jaar aan vreemde valuta oplevert. Tot het tijdstip van de1 wedden schap lachten de toeristen/die in de zomermaanden de Alpen bezochten, altijd hartelijk om de verhalen van de dorpelingen over warme winter zonneschijn en verblindend mooi Maar toen de vier Engelsen in maart 1865 gezond en met een bron zen gelaatskleur naar hun land te- (Van een onzer redacteuren) IN BOSKOOP is in deze tijd van het jaar het kerstman netje de meest geziene gast. Met ongekende ijver en royale hand komt hij er sinds 4 de cember inkopen doen. In het weekeinde neemt de oude baas vrijaf, maar verder is hij elke dag present om hulst, groen, takken ilex en blauwspar te halen voor de kerststukjes, welke straks bij u thuis op tafel of in de vensterbank staan te pronken. En elke dag moet hij weer tot de slotsom komen, dat hij méér nodig heeft dan hij kan bemachtigen. „Wat verleden week een rijks daalder kostte, moet nu vijf gul den opbrengen", verzuchtte een koopman. Hij wees op de eivolle banken voor de veilingklok: „Het wordt mét de dag drukker. Heel Nederland komt hier ko pen. En er zijn er heel wat die straks met lége. handen naar huis moeten gaan". Op de ban ken zaten ze ogenschijnlijk heel broederlijk naast elkaar: de grote grossier en de kleine marktkoopman, de straathande laar en de winkelier maar voortdurend keken zij elkaar op de vingers, vingers die wedijver den op het juiste moment het knopje in te drukken en steeds vlugger gingen de vingers naar de knopjes veilers en veiling konden tevreden zijn. De hulst wordt duur betaald Er is nog iemand die in het Veilinggebouw goede zaken doet: de koffiejuffrouw. Eén troost voor de lezer, die misschien van al deze prijzen is geschrokken: „Vorig jaar was alles nog duurder, want toen was er helemaal niet aan te ko men". Zodat het kerststukje waarschijnlijk niet het zoveelste artikel wordt, dat in de prijzen- hausse van dit jaar wordt opge nomen. Dat zou een „feestelijke" uitzondering zijn. Anders gezegd: de kerstveilin gen brengen de Boskoopse kwe kers aardig wat geld in het laatje. De vraag is beduidend groter dan het aanbod, met het gevolg dat de prijzen aan de hoge kant blijven. De laatste paar weken zijn er omzetten ge boekt van acht, negen en zelfs elf mille per dag, zo vertelde ons veilingmeester L. Plaisier. Zon der blikken of blozen wordt voor één takje ilex verticilata, een rode bes zonder blad, een-twin tig neergèteld en voor een kilo zilverbontehulst ruim negen gul den. Het aanbod van bladhoudende, hulst verzinkt dit jaar overigens vrijwel in het niet bij de aan voer van ilex. Het stormachtige decemberweer heeft de hulst niet gespaard, terwijl de „laag- bijdegrondse" ilex, zonder blade ren toch al een slechte windvan ger, daar weinig van te lijden heeft gehad. Volle veilingbanken Het is trouwens een tendens van de laatste jaren, vertelde ons een bloemenkoopman, dat de ilex terrein wint ten koste van de hulst. „Met hulst ben je als kweker altijd van de natuur afhankelijk, maar ilex, daar kun je zelf veel aan doen. Zo'n takje ilex met al die rode bessen doet het trouwens bijzonder aardig in een kerstbakje. Natuurlijk, er zijn nog mensen die beslist hulst willen hebben, maar dat is een traditie welke er uit gaat. Mist letoe wordt immers ook niet meer verkocht? Vroeger mocht je een meisje pas kussen, als zij onder de misletoe stond. Tegen woordig geven zij elkaar wel een pakkerd onder een lantaarn". Dé weinige hulst, die wordt aangeboden, is zeer gezocht. Op de ochtend dat wij in het Bos koopse Veilinggebouw waren, liep de prijs van zilverbon te op van f5,50 tot 9,30 per kilo, van goudbonte tot vijf gulden, van gele bes van f5,70 tot 8,70, ter wijl de gewone rode beshulst nog altijd vier tot vijf gulden per kilo deed. rugkeerden, wisten zij hun vrienden gemakkelijk te overreden de vol gende winter met hen terug te ke ren naar Zwitserland. Het nieuws van de winterse ge neugten der Alpen verbreidde zich als een lopend vuurtje door Europa. Zwitserland werd het eerste winter sportcentrum van de wereld. Toen de Scandinaviërs rond de eeuwwis seling de skisport introduceerden, was het succes van een winterva- kantie in de bergen gegarandeerd. Alle beroemde Zwitserse skicentra zullen aan de feestelijkheden deel nemen. De Zwitserse dienst voor vreemdelingenverkeer zal op grote schaal in het buitenland reclame maken om een zo groot mogelijk aantal bezoekers te trekken.. De voornaamste media zullen adverten ties in dagbladen en tijdschriften zijn, alsmede affiches. Een andere koopman: „Als je dat kerstspul voor het avontuur koopt, ik bedoel voor de markt of straathandel, is het een hele gok. Uit een kilo hulst haal je twee goede bossen. Dat is, gauw uitgerekend, een riks inkoop per bos. Daar komt je winst nog eens bij en dan moet je maar zien het te verkopen". ■jV it it De veilingmeester bekijkt een partij ilex it

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 9