scholieren achter "Ie gamelan Plan van Prof. Profili Levensverhaal van een fabriekspijp FAVORIETEN Scholen en schepen ^Proe^werk r \n regenachtige herfstavond in Leiden. Op een bovenverdieping het Rijksmuseum voor Volkenkunde klinkt gamelan-muziek. 'uziek, die heel andere beelden voor de geest roept dan glim- idnatte straten en neon-reclames. Muziek ook, die heel andere ers doet verwachten dan een groepje middelbare scholieren van Rijnlands Lyceum in Oegstgeest. Alsof ze nooit iets anders ge- hebben, bespelen zij kenong, ketoék, gambangkajoe en gong. is minder waar: de jongens en meisjes zien die avond voor eerst van hun leven een instrument uit een gamelan. Hun mu le prestaties beperken zich weliswaar tot één enkele simpele tanse melodie, maar het blijft onvervalste gamelan-muziek. G. W. van Wengen is het van de educatieve afdeling het Ryksmuseum voor Volken- in Leiden. Hij is de man in slaagt om twintig Neder - jongens en meisjes in één d de elementaire techniek van gamelan spelen by te bren- Hij is ook de ziel van het or de man achter het kegel- lige trommeltje, dat „kendang" genoemd en dat het ritme en tempo van de muziek aangeeft. Javaanse muziek klinkt een Eu- (aan vreemd en verward in de 1", zegt dr. Van Wengen. Een c op de knop van een bandre- ier bevestigt zijn woorden. „Dat it in de eerste plaats door het notenstelsel, dat de Javaan et. Onze westerse oren zijn liastgeroest in 't 7-tonige straat- lat iedere afwijking van dat stel sel ons volmaakt vreemd in de oren klinkt. De „klankkleur" van Ja vaanse muziek is anders". Dr. van Wengen gebruikt dit door een gloeilampenfabriek ingevoerde woord om duidelijk te maken dat het geheel van klanken, dat voort gebracht wordt door een uit lou ter slaginstrumenten bestaande ga melan, wezenlijk verschilt dan het geluid dat 'n symfonieorkest voort brengt met alle strijkinstru menten, hout- en kopersecties. Middel Een verwyt, dat vaak tot Javaan se muziek gericht wordt (niet al leen door leken, maar ook door mensen, die jarenlang in Indonesië gewoond hebben) is: de muziek is zo eentonig, zo statisch, ze kabbelt maar door. Inderdaad, Javaanse muziek is statisch. Eenzelfde thema rN We mogen van Nederlands koloniaal verleden denken wat we willen: voor de In donesische cultuur bestaat in ons land nog steeds grote be langstelling. De uitgebreide schat aan Indonesische kunstvoorwerpen in de Ne derlandse musea zal daar niet vreemd aan zijn. Dage lijks is de Nederlander in staat kennis te nemen van de vaak feeërieke en mystieke kunstuitingen uit de „gordel van smaragd". Ook by de jeugd bestaat er belangstel ling voor kunstuitingen uit het Verre Oosten. Hoewel de geaardheid van oosterse kunst totaal anders is dan de westerse, blijkt b.v. gamelan- muziek voor Nederlandse jongelui bijzonder aantrekke- lijk. En dan vooral om zelf te doen. Zo werd onlangs in het Rijksmuseum voor Vol kenkunde in Leiden een groep middelbare scholieren in anderhalf uur omgevormd van volslagen leek tot ver- iienstelijk gamelan-orkest. Hoe dat in zijn werk ging, wordt in dit artikel uit de doeken gedaan. zet! even wat aandacht voor de slagtechniek en het simpele 4-to- nige melodietje klinkt helder uit de metalen staafjes van de „sarons". De twee instrumenten in de ga melan die nu nog niet bezet zijn een soort xylofoon (gambang kajoe) en een „gender" zijn het moeilijkst te bespelen. Met deze in strumenten kan ook vrijuit geïm proviseerd worden. Dat lukte niet de eerste de beste keer, maar dat deed aan het enthousiasme van de jonge gamelanspelers niet veel af. Zeventig jaar wordt in sommige streken op Java efndeloos herhaald. Maar de mu ziek heeft ook talloze variaties in toonaard, ritme en tempo. Javaan se muziek moet ook niet voor hon derd procent gezien worden als Dr. VAN WENGEN „muziek om de muziek. Bij alle mogelijke gelegenheden speelt de gamelan: als begeleiding van de dans, bij een wajangspel, bij een begroeting van een gast, enz. De muziek is bijna altijd middel, geen doel. Veel van de verwarde en een tonige indruk verdwyni als dr. Van Wengen uiteenzet hoe de gamelan is opgebouwd. Welke instrumenten aan een vast motief gebonden zijn, welke instrumenten zich kunnen uit leven in eindeloze improvisaties en welke instrumenten het ritme bepalen. Deze drie groepen i de basis van de gamelan. Keteltje'1 Op dit instrument wordt de hoofdmelodie De ritmegroep. Vier Jongelui wor den door dr. Van Wengen achter een grote gong, een kleine gong, een groot „keteltje" en een klein „keteltje" gezet. De 32 maten van het Javaanse melodietje dat de jongens en meisjes gaan instude ren worden verdeeld. Niet helemaal eerlijk: de grote gong slaat maar twee keer aan begin en eind (1 en 32), de kléine slaat wat va ker en de keteltjes nog meer. Vijf minuten oefenen en de ritmesectie is rond. Ook de groep instrumen ten, die de steeds weer herhaalde hoofdmelodie speelt is spoedig be- „Het instrumentarium van deze gamelan is ongeveer 70 jaar oud", vertelt dr. Van Wengen. „Een groep studenten heeft een poosje gebruik gemaakt van dit orkest om voor stellingen in 't hele land te geven. Het museum heeft zelf ook een „huisorkest". Hoewel dat niet meer zo vaak by elkaar komt om te spe len, gebeurt 't toch nog wel eens, dat jongelui, die werkzaam zijn in 't museum, achter de instrumenten kruipen. Er komen zelfs wel men sen uit Rotterdam naar Leiden om van de gamelan gebruik te maken" Voor het vierde achtereenvolgen de jaar hebben de Nederlandse teenagers hun favorieten gekozen via de populariteitsverkiezingen van het maandblad Muziek Expres. De ze enquête werd gecontroleerd door een Haagse notaris. De Nederland se winnaars van dit jaar werden Willeke Alberti bij de zangeressen (35,6pct), Rob de Nijs by de zan gers (43,3 pet), de Blue Diamonds bij de vocale groepen (20,2 pet), de Dutch Swing College Band bij de Jazzorkesten (66,9 pet), het Vara- dansorkest bij de grote orkesten (29,2 pet), de Jumping Jewels by de combo's (56,9 pet), Tyd voor Teenagers by de radioprogramma's (27,3 pet), Top of Flop in de ru briek tv-programma's (54,7 pet) en Joost de Draayer by de disc-joc keys (46,4 pet). Als Nederlandse topsong kwam uit de bus „De winter was lang" van Willeke Alberti. In de groep buitenland gingen de eerste plaatsen naar Cilla Black, Cliff Richard, Beatles, Dave Bru- beck, Norrie Paramor, Shadows, Top Twenty, Bonanza, Chris Howl and en de Beatles-tophit „A hard day's night" Doris Day en Cliff Richard waren de favoriete filmsterrren van de teenagers. Voor wie de zee uitsluitend van het strand gade slaat, spreken schepen meestal ten zeerste tot de verbeelding. Zy zyn nauw ver bonden met avonturen, vreemde volken, geheimzinnige ladingen en romantische eilanden. Wie heeft er op school, in de zanderige uren tussen twee en vier, niet eens van gedroomd weg te kunnen varen om te ontdekken wat achter de horizon verborgen is? Vele scholieren in Engeland ontdekken daar iets van, zonder zelf te varen. Zij danken dat aan een organisatie, die al 28 jaar bestaat: de Vereniging tot het Adopteren van Schepen. Op dit ogenblik be staan er contacten tussen 800 Engelse scholen en schepen. De kapi tein en de bemanning van zo'n geadopteerd schip zorgen er voor dat zy goed op de hoogte blyven van alle wensen van leraren en scholieren. Met hun brieven uit verre havens helpen zy het vak aardrijkskunde wat meer tot leven te brengen. Een gezagvoerder van een olietanker stuurde byv. een gebeds kleedje uit Egypte, poppen uit Libanon en India en een boemerang uit Australië. Op school werd zyn reis nauwkeurig gevolgd op de kaart. Leraren hebben al meer dan eens verklaard, dat de belang stelling voor en de kennis van landen waarvan de leerlingen berich ten en pakjes ontvangen, vele malen groter is dan van die, welke men alleen per kaart en via het leerboek kan behandelen. Herhaaldeiyk brengt de kapitein of een lid van de bemanning een bezoek aan de school, waarmee zij in contact staan om te ver tellen van de reis en de landen die werden aangedaan. Een school ontving eens een verslag van een van de leden van het geadopteerde i houtzagerij in Canada. Op verzoek van de scholieren byzonderheden van de sagery. Op i model van luciferhoutjes. schip over zond de eigenaar later foto's de Engelse school maakte i daarvan Speciale editie van De Vonkschoolkrant van het R.-K. Lyceum St. Bonaventura insdag 27 april 1965 is de dag irop de aandacht van insiders z®alle continenten in spanning is nicht. Op die dag zal om precies (jjnur in de morgen het experi- a|lt een aanvang nemen dat wel belangwekkendste genoemd t worden sinds mensenheugenis, experiment dat de wereld zal ;e|b schokken, verbysteren en ((letteren. professor I. Profili, die de supervisie heeft over dit experiment dat ruim 72.000 (inische medewerkers en 'n zeer ebreide staf psychologen in de p wereld 'n week van uitputten- spanning zal brengen, zal dit iriment daar is hy van over- de oplossing bevestigen, met zoveel volhardende :ie, taaie vasthoudendheid en telbaar doorzettingsvermo- heeft gevonden voor het pro- waarmee de mensheid al de ontdekking ervan worstelt, probleem dat hen doet sidderen cyaankali grypen, het pro kortom van het roodgroene levretertje. it reeds genoemde volharden- I energie, taaie vasthoudendheid onvoorstelbaar doorzettingsver- professor Profili, die ove- n buitengewoon eervolle n de wysbegeerte aan de rersiteit van Milaan weigerde zich geheel te kunnen inzetten het doel, dat hy zich gesteld te langen leste in ge- agd de oorzaak van de aftake lde psychose en uitputtende neu- ||e, waarin de wereldbevolking momenteel wentelt, te vinden, lij zelf zegt hierover op de hem 6n bescheiden wyze: „Och ja, heb 'n goede opvoeding gehad Sherlock Holmes gelezen, van nan Doyle, Arthur you know, en it heb ik nu m'n voordeel mee laan: deduceren, combineren concluderen, e'est tout. Toen ik ook jong en enthousiast (en 'ar anderen zeiden zeer briljant) de universiteit kwam, vond ik probleem. Het wachtte my op tartte my. En ik pakte het aan, wil je. E». wat oi&ar zegt, ob- durende 46 jaar heb ik niet opge houden het aan te pakken en toen vond ik de oplossing uiteraard. Ik zal u myn methode verkla ren tot lering let wel, niet tot ver maak. Welnu 46 jaar heb ik ge neusd en gesnuffeld in vergeelde boekwerken, oude en jongen hand schriften en buitengewoon om vangrijke verhandelingen waaruit myn intellect, door steeds op het juiste moment in actie te komen, immer datgene wist te peuren wat van essentieel belang was voor het komen tot de oplossing. Ik vond dan, nooit in dezelfde woor den uiteraard, maar ik vond dan telkens de volgende begrippen:rood. groen, stenen en vretertje Holmes, myn universitaire opleiding en bo venal mijn genie deden de rest. De oplossing moest, my bleef beslist geen andere keus, zijn: het rood groene stenevretertje. Nu rest te my evenwel nog het belangryk- ste deel van r taak, nl. het te lyf gaan en ver nietigen van het probleem. Welnu, hierin ligt en hieruit be staat de taak van het experiment dat op 27 april zal plaatsvinden. Ben ik inderdaad een genie, waar ik overigens niet aan twyfel, dan zal op die dag de oorzaak van de onmenselyke spanning die op het mensdom rust worden weggenomen en dit zal tot gevolg hebben dat ook het gevolg van die onmensely ke spanning successievelijk deze vreselijke neurose en angstpsycho se, in het niet zal verdwynen. Hiertoe zal myn technische staf die reeds heeft berekend dat ge noemd stenevretertje, de soort wel te verstaan, zich pleegt op te hou den op 'n diepte van 15 meter on der de grond en bezig te houden met het vreten van stenen op genoemde vyftien meter diepte een gordel leggen van explosieven over Vakantieplannen zyn er al. Het reisdoel is al bepaald en de route al uitgestippeld. Het enige wat er nog aan ontbreekt is het geld. Er zit dus niets anders op dan een baantje te zoeken. Nu is dat in de vakantietijd niet zo moeilijk, daar er dan al tyd werk genoeg is. Je leest de advertentiebladen door, se lecteert en selecteert nog eens tot dat er nog enkele overblijven. Dan, nadat je op twee advertenties bent af geweest zonder resultaat, krijg je van een kennis de tip om het eens by de gezinszorg te proberen. Om kort te gaan, het wordt de gezinszorg waarbij je gaat werken. Werken in gezinnen waar moeilyk- heden zijn. De eerste dag kom je dan bij een vrouw die ziek te bed ligt. Haar man is reeds naar kan toor en vier kleine kinderen lopen rond in afgezakte luiers. Natuurlijk staan je handen die eerste dag ver keerd, want een huishouden draaiende houden, en dan nog wel een huishouden waarby de jongste twee d» waterpokken blijken te 'GEZINSHULP' hebben, is je beslist niet aangebo- Twee weken lang werk je er en dan ben je al doodmoe. Moe van al die ellende. Drie leden van het ge zin ziek te bed. Ruzie tussen man en vrouw en moeilykheden met de financiën. Dan kryg je het bericht dat je in een ander gezin moet Je probeert je net als de vorige keer voor te stellen hoe het zal zijn, maar de werkelijkheid blijkt dan heel anders, als je die maan dagmorgen met 'n opgewekt en vriendelijk goedemorgen by de nieuyre mensen binnenstapt. Je maakt kennis en je probeert ze zo veel mogelyk van je goede voorne mens te overtuigen. Je zult alles goed schoonhouden en vooral bo ven de slaapkamers. Mevrouw is immers al sinds vier jaar niet meer op de bovenverdieping geweest. Je voelt je die eerste dag teveel, want je beseft dat in de wereld alles zo ongelijk verdeeld is. Elke dag drink je samen koffie met haar en je praat over alles en nog of liever onder het ganse wereld oppervlak en dit zal waarschynlijk het einde betekenen van oorzaak en gevolg. Inderdaad bestaat de by na aan zekerheid grenzende waarschynlykheid dat de aardbol ontdaan zal worden van z'n bul- i tenste vyftien meter, inderdaad i kan dit gevolgen hebben wat be treft het menselyk ras, maar deze eventuele gevolgen schrikken ons beslist niet af, integendeel mag ik wel zeggen ze zouden het experi ment enkel des te belangwekkender maken en ook de psychologen die niet op het terrein van het pro bleem werkzaam zyn, ruimschoots de gelegenheid bieden hun vak-lus ten bot te vieren". Het enige wat de onvervalste leek uit bovenstaande zou kunnen con cluderen is waarschynlyk hetzelf de als wy namelyk dat op de dag voor het experiment een enorme stormloop zal losbarsten op biecht vaders en andere lieden die geeste- ïyk verzorgen. „De leek zy zyn leekzyn verge ven", zei professor Profili hierover. K. Zoet (A 5 b). veel meer en je voelt de laatste dagen dat je er bent, dat ze alweer op je ligt te wachten. In 14 dagen tyd ben je aan el kaar gewend geraakt. Ze zegt niet dat ze op je ligt te wachten, maar je voelt het. En dan neem je af scheid. Afscheid van een vrouw, invalide geworden bij de geboorte van haar enige kind, een dochter tje, en je weet met jezelf geen raad. 4 weken lang luisteren naar proble men, problemen van anderen, waar je eigenlijk nog lang niet aan toe bent omdat je toch nog zo weinig weet van wat er in de wereld té koop is, maar toch voel je dat het niet voor niets is geweest. Opgelucht stap je dam op je fiets en je gaat met vakantie. Je vergeet hen de eerste weken. Je hebt het zo druk. Maar als alles en iedereen weer in zijn gewone doen is terug gekeerd komen ze weer in je ge dachten. Je denkt niet constant aan hen, maar geregeld en dan in eens verlang je zo ontzettend naar hen. M. de Groot (a 5b), Weemoedig tekent ze zich af tegen haar omgeving, die fa briekspijp naast die speelplaats, eens was zij 'n fonkelend staal tje van vakmanschap, de trek pleister van hen die ook een graantje van de ivelvaart ivil- den meepikken, nu is zij der da gen zat, en heeft ze zich gevoegd naar het onverbiddelijke lot dat gewetenloze slopers, die ook met haar van geen genade willen weten, haar zullen toespinnen. Hoeveel lief en leed heeft zij in de korte jaren van haar lan ge bestaan al niet te delen ge had, hoeveel mensen ook heeft ze niet aan het dagelijks brood geholpen, maar hoe werd ze vaak niet misbruikt in tijden dat de arbeidsmarkt groter was dan ooit en zodoende het loon verminderde en wel zo zelfs, dat ze geen dartelende, maar zwoe gende kinderen in haar nabije omgeving moest gedogen. Van kinderen heeft de pijp altijd gehouden, omdat ze vindt, dat kinderen nog zo gelukkig kunnen zijn en geen stelling te gen de wereld hebben genomen. Ze heeft het altijd leuk gevon den. wanneer kinderen haar ge bruikten om te beklimmen dat kon zo gemakkelijk bij die speelplaats. Dikwijls hield ze haar adem evenwél in, als een windvlaag haar met de kinde ren op haar lichaam onvoorzien beukte. Nog bezorgder werd ze, toen kinderen met haar om moesten springen om den brode. Ze had het in haar vermogen zichzelf onklaar te maken, dan hoefde ze tenminste niet aan te zien, hoe kinderen door hun noeste arbeid liefde aan haar zouden betonen. Zij kokhalsde bij deze gedachte; ze kon toch onmoge lijk tevens het werk van de vol wassenen lam leggen: een hon gersnood stond je op zijn minst te wachten. Neener zat niets anders op dan maar geivoon door te draaien, maar zonder meer dulden dat kinderen, die veel liever „vader en moedertje" spelen, zich met haar in het zweet huns aanschijns verma ken. Dat haar kinderen - want zo beschouwde ze alle kinderen die met haar optrokken - langer dan 9 uur per dag en dat 6 keer in de week, als het aan de fa brieksbazen gelegen zou hebben, ook nog op zondag moesten werken maakte haar bijna krankzinnig. Nu moest de pijp het in te genstelling tot de zondagen in de jaren dat kinderarbeid in die mate uit den boze was, stellen zonder gelach en het aanvallige kindertaaltje; de kinderen wa ren op de zondag te afgemat om potsen met haar uit te halen. Roerloos stond ze daar toen, evenals nu, in de weken dat haar doodvonnis getekend is en zij van haar pensioen geniet door ook nu weer naar kinderen te kijken, die op de puinhopen van de om haar heen liggende, reeds ontmantelde gebouwen hun hoogste lied zingen, kinde ren, wier ouders 9 uur per dag in de fabriek werken en dat 5 maal per week. De kinderen zijn even blij en Ingenomen met de fabrieks schoorsteen als vroeger, maar, als je haar vraagt, of de ouders van die kinderen met hun t.v., hun koelkast en hun pronkerige kleren gelukkiger zijn in verge lijking met vroeger, dan zal ze waarschijnlijk wild het hoofd schudden en zo het zelfde lot ondergaan als haar omgeving. Daan v. Opseeland

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 9