MODE STICHT
VERWARRING
lï
't Was
te vermoeiend
Is het nu
een jongen of een
meisje?
EVEN ZUINIG ZIJN
Zaterdag 12 december 1964 Pagina 3 Wekelijks bijvoegsel Uw Wereld
Een elegante combinatie van de kunstvezel tergal: een wit
mousseline blouse met geplisseerde mouwen en een lange
cloqué-avondrok.
(W)ETENS WAARD
In de weken tussen Sinterklaas en kerst zullen
veel huisvrouwen heel zuinig aan moeten doen.
December is toch al zo'n dure maand en de
kerstdagen zullen veel van het huishoudbudget
opslurpen. Laten we daarom deze week eens
denken aan de peulvruchten, die ertoe bijdragen
dat we de nodige voedingsstoffen op een goed
kope wijze binnenkrijgen. Vooral in combinatie
met kaas krijgen we een zeer smakelijk en voed
zaam geheel. Onze Franse bonenschotel" is
hiervan een goed voorbeeld.
Franse bonenschotel
Kook 300 gr geweekte bruine bo
nen gaar in het weekwater met iets
zout, waaraan 2 gesnipperde uien,
laurier, 2 kruidnagelen en wat
tijm is toegevoegd. Giet, als de bo
nen gaar zijn het vocht af en meng
4 lepels geraspte oude kaas en 100
gr klein gesneden ham door de bo
nen. Maak alles op smaak met
peper en kruiden en roer er ten
slotte 2 losgeklopte eieren en veel
gehakte peterselie door. Breng de
massa over in een ingevette vuur
vaste schaal en dek deze af met
paneermeel en klontjes boter. Geef
deze in een hete oven een goud
bruine korst.
Aardappelschotel
met worst
Kook een rookworst gaar, snijd
deze in plakjes en leg een gedeelte
in een beboterde vuurvaste schaal.
Hierop komt een laag in plakjes
gesneden aardappel en vervolgens
weer een laag worst. Tot slot een
laag aardappelplakjes. Giet een
deel van het worstnat erover en
dek het geheel af met een mengsel
van paneermeel en geraspte kaas.
Bak het gerecht in een hete oven
goudbruin.
Kruidkoek
(in een cakevorm van 30x7 cm)
250 gr pond) bruine basterd
suiker, 100 gr (12 eetl.) haver
mout, 150 gr. {V/2 ons) tarwe
bloem. IVz theel. bakpoeder, 1
theel. kaneel, 1 theel. gemberpoe
der. Vz theel. nootmuskaat. Vz
theel. gemalen kruidnagelen,
mespunt peper, 2 dl melk, 250 gr
pond) gewassen rozijnen, 50
gr oranjesnippers.
Beboter de vorm en bestuif deze
met bloem. Roer alle ingrediënten
door elkaar tot een samenhangend
geheel. Vul de vorm met het deeg
voor 2/3. Zet de vorm in de oven
op het rooster en bak de kruidkoek
gaar en lichtbruin van kleur. Laat
ze eerst 10 minuten in de vorm
en daarna uit de vorm gestort op
een taartrooster afkoelen. Besmeer
de plakken koek desverkiezend met
boter of margarine.
Ik moet het eerlijk bekennen:
we zijn hopeloos achter ge-
raakt en nooit, nooit zullen we
de achterstand meer inhalen
Een tijdje ging het goed en
konden we de wedloop-met-de
produktie aardig bijhouden.
We kochten een auto toen
iedereen zich een auto aan
schafte en kampeerden toen
kamperen mode werd. Zelfs
brachten we het tot een elektri
sche koffiemolen, een mixert'je
en een broodrooster. In een
roekeloze bui bestelden we een
convector (toen nog modern)
en legden linoleum op de trap
in plaats van de traditionele lo
per.
Maar daarna verslapte onze ijver
en raakten we achter. De eerste
noot die we misten was het tele
visietoestel. Vanwege de studerende
kinderen hadden we de aankoop
van een kijkkastje uitgesteld en
daarna was er steeds iets dat ons
verhinderde zo'n apparaat aan te
schaffen: de barse kritieken in de
dagbladen of de gedachte 's avonds
niet meer te kunnen lezen Op
eens realiseerden we ons dat we
zo'n ding helemaal niet wilden heb
ben Bovendien kwam er opeens
een Tweede Net, plus een commer-
diéle televisiezender en bij anderen
zagen we, dat je voor die nieuwig
heden telkens nog een antenne no
dig had, tot het dak vol stond en
niemand meer wist naar wie .of
wat hij wilde kijken. Thuisgeko
men grepen we haastig naar een
boek en vergaten spoedig dat we
niet .modern' meer waren. Intussen
vertelden de dagbladen ons dat er
proeven werden genomen met kleu-
ren-t.v. en sterco-t.v., waarvoor
dan een tweede en een derde toe
stel nodig zouden zijn en toen ga
ven we het op. Drie toestellen, zes
antennesdaartoe zouden we
nooit meer de moed kunnen op
brengen.
pantalon. Ze adopteerden Jak en
jekker, trui en pullover en het spor
tieve herenoverhemd (al die dingen
stonden beter en waren vooral com
fortabeler in herensnit dan wan
neer ze waren gesneden voor de
vrouwelijke figuur). Ze stapten op
platte schoenen rond, ferm als een
man. Ze droegen het haar kort, on-
gekapt, het gelaat bleek, onopge
maakt en de nagels stoer, kort en
ongekleurd. Ze verborgen mèt de
Jongens hun wimpers achter don
kere brill eglazen en hun onzeker
heid achter een stoere wijdbeense
houding.
De jongens, om het allemaal
gemakkelijker te maken, sloegen
een paar bezoeken aan de bar
bier over en lieten het haar
groeien behalve dat van snor
of baard, waarmee voorlopig
toch geen eer te behalen viel. Ze
hulden zich zoals de meisjes in
leren jasjes (bijvoorbeeld zwart)
en suède pullovers, ze tooiden
zich met de kleurigste kleuren
en brachten gepatroneerde kle
ding in hun uitzet binnen. Ze
legden een ketting om de das-
loze nek, een sjaal in de trui
hals. Op lichte, soepele, smalle,
puntige en veterloze schoenen
stapten ze ferm en licht als de
meisjes. Ze verborgen hun ge
spierde jongensbenen in pantas
van de nauwste soort en hun
onzekerheid achter een nieuwe
onbevangen mode.
Handige fabrikanten voelden de
situatie aan, zagen geld in de ont
luikende stroming en de massa-in
dividualiteit van de jeugd die in
deze tijd een financieel florerende
jeugd geworden is. Ze brachten
„mannentruien" in hun Jongeda
mescollecties, herenshirts voor het
zwakke geslacht. En voor Adam
kleinere, meisjesachtige overhemd-
boorden, smallere, jeugdigere strop
dassen. Ze gingen verder met pas-
telkleurige zelfs roze over
hemden, beplooid, bestlkt, beruched
op 't front en aan de polsen, ge
streept, genopt als een meisjesbloes.
Ze sneden him „slacks" van week
tot week nauwer en uit stoffen die
geen respectabel heer ooit respec
tabel voor een heer zou hebben ge
acht. Het ging er allemaal in als
zoete pap. De kleermakers die zich
gewillig genoeg toonden, maakten,
in opdracht, kostuums van een
coupe die ze nooit eerder hadden
gezien, geheel naar aanwijzing en
het idee van hun jeugdige, nieuwe
klant. De damesmode leverde tal
van details voor wat er in jonge
mannenkleding nieuw en revolutio
nair was.
De „beat-groepen" en bands,
de jeugdige sterren uit de teen
agerswereld, met de Beatles in
de voorste rij, hebben zeker veel
bijgedragen tot de fantasie en
de verfijning van de jongeman-
nenkleding, vooral die van hei
niet-sportieve genre. En de Ita
lianen met hun gevoel voor
mode en mannelijk schoon heb
ben hun gewicht in de schaal
gelegd. De modezaken voor jon
gemannen die in de grote cen
tra van deze westerse wereld al
lang geen unicum meer zijn, zijn
een genot om te zien: zelfs de
meisjes staan er te watertanden
voor de kleurrijke, magnetische
etalages.
Ja, het zwakke geslacht waagt er
zich zelts binnen, want wat het er
in de overhemden en truienafdeling
vindt, vindt het zo gemakkelijk niet
in de lingerie-en-bloesjeswinkel.
Zelfs een pantalon vindt vandaar
zijn weg soms naar de meisjesgar
derobe hij is immers keurig ge
sneden, van degelijk materiaal, een
stukje kleermakerswerk dat boven
dien vaak vergezeld gaat van dat
extra beetje service (snel vermaken,
zonder extra kosten) dat in de he
renwinkel courant en in de dames
winkel geschiedenis is.
De beste en bestgeklede klanten
van die a van tg ar de jongemannen-
het niveau van mijn grootmoe
der, die ook geen behoefte had
aan centrale oliestook, een
diepvrieskast of een elektrische
brilpoetser. Toch werd zij bijns
tachtig en was heel gelukkig.
Het gekke is, dat wij dikwijls
nét zo gelukkig zijn en met een
gerust hart alle advertenties waar
in wordt aangekondigd dat „mo
derne mensen" dit of dat gebrui
ken kunnen overslaan. Want we
hebben ons teruggetrokken uit de
gelederen van de „moderne men
sen", Het was te vermoeiend
THEA BECKMAN
Het is u, in de stad, vast wel wel eens overkomen dat u zich af
vroeg „is dat een jongen of een meisje?" Misschien heeft u zelf
wel een zoon of een dochter van wie u niet zou weten of het Jan
of Jaantje, Piet of Miep is, ware het niet dat u het kind van
klein-af heeft grootgebracht.
De verwarring schuilt uitsluitend
in de mode en dateert niet van
vandaag. Het is allemaal waar
schijnlijk heel onschuldig begon
nen toen het eerste meisje (wie?)
voor de eerste maal (wanneer?) 'n
mannentrui (van broer of verloof
de) aantrok ener leuk en
sportief mee uitzag. Een ware plun
dering is gevolgd. Meisjes haalden
uit de herenmode wat er in zat. Ze
verschenen in blue Jeans, in lange
Bij de tekeningen:
1. Modern Jongeluisuniform:
zwart leren jasje, geel overhemd
met gehaakte 6tropdas. Nauwe
pantalon van een fantasiestreep in
zwart, bruin en goud, te dragen
met zwarte leren laarzen over de
pijpen of met veterloze hoge schoe
nen tot de enkel.
2. Een van de luxes voor het aan
komende sterke geslacht: de suède
driekwart jas met voering en kraag
van bont, roodvos, opossum of
nerts.
Uit Berlijn komt tleze zomerse zeer vrouwelijke Japon van ge
nopte witte trevira-georgette om u er even aan te herinneren dat
het nog een paar maandjes winter is.
zaken zijn uiteraard de oudere
teenagers en meerderjarige jonge
mannen die wat meer geld te spen
deren hebben, zoals de zingende,
gitaarspelende of drummende ido
len van nationale of internationale
faam, en de meer kunstzinnige
moot der jongere generatie die vla
kunstacademie, toneelschool etc.
carrière tracht te maken en van
nature meer selectief is waar het
om kleding gaat. Onder hen zijn er
velen die althans hun kostuums
laten aanmeten en volgens hun
eigen schetsen en ontwerpen laten
uitvoeren.
Vooral in Engeland, waar de he
renmode altijd een bijzondere sta
tus heeft gehad, komt de jonge-
mannenmode uitstekend en finan
cieel betrekkelijk voordelig uit de
bus. In de confectie vind je er voor
normale prijs een modern over
hemd met frutsels op het front en
frutsels aan de manchetten. Onder
de goedkopere kleermakers zijn er
die zich welwillend buigen voor de
excentrieke wensen der avant-garde
jongeren. En in de meer luxueuze
klasse zijn er ontwerpers aam 't
werk die, gelijk in de haute couture,
hun niet conventionele creaties in
stof, linnen en knopen uitvoeren,
waarna de bestellingen worden in
gewacht.
Tot de nieuwste creaties voor
deze winter horen de driekwart
bontjas van nutria, bever of aeal-
skin. of van suède met een voering
en kraag van roodvos, nerts of
opossum. Nieuw zijn de bij een-
horende separates voor jongeman
nen, bijvoorbeeld: het kostuumjasje
van grijze flanel, gevoerd met een
zwart en wit pied de poule ruitje,
bij een pantalon van identieke pied
de poule. „Kostuum" ook ia een ge
heel van zwart leren jasje (figuur
1) en een nauwe pantalon van een
fantasiestreep (in fantasiekleuren)
die tot de kuit in zwarte leren laar
zen verdwijnt. Daarbij een licht ge
kleurd overhemd dat met de kleu
ren van de pantalon harmonieert.
Modern 't pak met kraagloos jasje
en nauwe kniebroek van het soort
dat St.-Laurent verleden jaar voor
het zwakke geslacht lanceerde; uit
gevoerd in geruite tweed, aangevuld
met zwarte kousen (waar de broek
overheen valt) en een zwarte trui
onder een vest van het kostuum
ruitje. Het bijpassende schoeisel?
Caramelkleurige suède schoenen tot
de enkelAls we nog negentien
waren en van het andere geslacht,
zouden we zo voor al die smaakvolle
kleding bezwijken. Want een van
de grote attracties is dat deze, on
danks alle details aan de meisjes
mode ontleend, helemaal niet ver
wijfd is, helemaal niet equivoque ia
en dat het absoluut niet langer het
privilege is van een handjevol ex
centriekelingen of een handjevol
rijkeluiszoontjes. Het enige, werke
lijk enige nadeel dat we er in kun
nen zien is dat.onze jonge hel
den wanneer ze eenmaal de late
leeftijd der rede en het begin van
een goede, serieuze carrière berei
ken, conservatiever worden in hun
keus niet omdat ze ineens dat
aparte niet meer waarderen, maar
omdat ze voelen dat de oudere ge
neratie, die hen tenslotte straks in
het zadel helpt, de jeugdige expres
sie van mannelijke exotica maar
half of niet aanvaardt. Of, zoals
een van de succesvolle jongeren het
uitdrukt: als ik in mijn donkere
streepjespak verschijn, krijg ik aan
zienlijk hogere prijzen voor mijn
(illustratie) werk, dan wanneer ik in
mijn zo-en-zo (lees: naam van een
avant-garde kleermaker) een be
zoek afleg.
J.V.
Voor deze winter oncwierp
de Parijse fourreur Chombert
dit giraffe-ensemble in zwart
wit. Blouse en rokrand zijn van
wollen stof
3. Revolutionair: dit geklede
kostuum, dat het equivalent is van
de meer bedaagde klassieke smo
king. Extentriek: de soepele, zwarte
leren laarzen die erbij horen. In dit
Engelse avant-garde ontwerp zijn
de schouders ultrabreed, terwijl het
jasje verder smal en zeer lang is.
Het heeft vier satijnen knopen,
waarvan de onderste niet gesloten
wordt, bezit een fluwelen kraagje
zonder revers, dat evenals de over
slag van het Jasje met zwarte satijn
gebiesd is. En voor wie betwijfelt
of laarzen wel de passende avond
dracht zijn, wordt erbij verteld dat
ze licht en soepel genoeg zijn om in
te dansen. En daar gaat het ten
slotte maar om. De bekende kozak
ken zijn hele generaties op laarzen
door gedanst, onze jongeren twisten
er hoogstens een, twee seizoenen
op.._
derde, al naar mijn stemming was,
en de kinderen konden van harte
meedoen aan de Beatle-rage, de
Rolling Stones-lawine of Shadow-
achtig gitaarspel, het ding was en
bleef: mono. Dat werd me kwalijk
genomen zowel door de kinderen
als door high-brows. „Heb Jij nog
altijd een mono? Waarom neem Je
geen stereo? De platen zijn dan
wel de helft duurder, maar daar
heb je dan ook wat voor".
Ik begreep het niet goed, want
op mijn mono-platen had ik ook
wat: pure schoonheid en ver
rukking, de noodkreten van een
doof wordende Beethoven, de
Stradivarius van Grumiaux. Ik
zag dus af van de stereo, omdat
ik voor hetzelfde geld liever drie
platen koop dan twee. Maar
mijn reputatie van muzieklief
hebster was grondig vernield.
Desondanks kochten we ook geen
bandrecorder. De radio, én de pick
up, én de kinderen maakten al la
waai genoeg. Dat alles nog eens
opnemen en afspelen leek me niet
noodzakelijk. Maar zie, zelfs de
bandrecorder is intussen verouderd
en zal zeer spoedig door een video
recorder, waarmee Je beeld en ge
luid kunt opnemen en weergeven
zodat je alles twee keer kunt be
leven. Ik weet nog niet, of ik alles
wel twee keer wil beleven.!
De Techniek weet echter var
geen ophouden. Om weer „bij" te
te komen zou ik een elektronisch
orgel moeten aanschaffen, plus
machines om boontjes af te halen,
aardappelen te schrappen, eieren
te onthoofden, honden te borstelen,
stenen vloeren te dweilen, ramen te
zemen, vaten te wassen, de heg te
snoeien en kamerplanten te be
spuiten.Maar wat moet ik daar
mee? Nog altijd wacht ik tot ze
een koelkast bij de boter cadeau
geven
We halen het nooit meer in.
Bij deze wedloop in „modern
comfort" zijn we amechtig ach
tergebleven en langzaam aan
beginnen wt terug te vallen tot
Met de andere statusattribu-
ten ging het precies zo. Eerst dis
cuteerden vader en ik over wat
voorrang diende te hebben: was
machine of centrifuge. Juist toen
we tot een besluit waren gekomen
werden de half-automaten gelan
ceerd en daarna de volledig auto
matische wasmachines, plus de
strijkmachines, de naaimachines
die knopen aanzetten, gordijnen
konden afmeten en kleedjes konden
borduren. Apathisch liet ik me
terugvallen op de emmer heet sop
en het drooglijntje.
Met het fornuis voelde ik me be
drogen. Na lang aarzelen had ik
een elektrisch fornuis gekocht en
ik voelde me in één slag mooi „bij".
Maar nauwelijks had ik geleerd
een kip in een braadslede klaar
te maken, de melk niet te laten
overkoken, of de grill, de Barbecue
en de Fondue-pan veroverden de
wereld. Daar zat ik met mijn dure
kookapparaat: hopeloos verou
derd. Ik liet het maar zo; we eten
toch meestal aardappelen rnet an
dijvie en een runderlapje.
Zelfs de pick-up bleek een mis
verstand. Weliswaar kon ik dage
lijks genieten van Arthur Gru
miaux, van Richter of Ansermet,
van Brahm's eerste of Beethovens
overpeinzing