alaconcert Sempre Crescendo met heerlijke „uitsmijter" kunst kalei öoscqqp Irigineel programma tnder André Presser MANIFESTATIE DANS '64: ABSURDE EXPERIMENTEN Fa ""Ti J NIEUW GEBOUW VAN BUMA: OPENING 15 DECEMBER ^gericht 1 maart 1860 NAAR ENGELAND? voor vakantie of zaken GA PER HARWICH-BOOT VAART ER WEL BIJ Woensdag 9 december 1964 Vierde blad no. 31437 V Per dagboot: voordelige Off-Season tarieven voor begeleide auto's Per nachtboot: Een comfortabele "tijd is geld reis" voor de zakenm Varen terwijl u slaapt, 's morgens fit in Engeland. Snelle moderne treinen brengen u naar Londen of verdere bestemmingen. Vertrektijd: dagelijks 23.40 uür. r Reizen per Harwich-boot is een modern genoegen, een veilig over steken. een zorgeloos comfort. U arriveert op tijd - een prettig# zekerheid voor de zakenman en voor het vakantieplan. Ook uw auto kan mee. Neem de boot - u vaart er wel bij! Boek vla DE HOEK Reis rustig en betrouwbaar per dag- of nachtdienst. HOEK VAN HOLLAND - HARWICH iet is op het galaconcert van het studentenmuziekgezelschap pjmpre Crescendo" elk jaar hetzelfde o Aanvang 8.15 uur precies" staat op de uitnodiging, maar half tien voor het startsein klinkt. Zo wordt het twaalf uur, het concertgedeele eindigt, waarna dan nog de stroom i traditionele toespraken verwerkt moet worden. Een eindeloze zit on/oor de betrokkenen misschien hèèl leuk, maar tegenover de töp gasten toch wel erg onhoffelijk. Idi/indt U ook niet? )#den kappe in den vervolge de stroom van receptiegangers en het vastgestelde aanvangsuur eenvoudig af en beginne cies op tijd. iVanneer zal dat nu eens gebeüren? It moest ons van het hart. voor het concert zelf, door Prinses Mar- t, veel lof. Een dit jaar zeer sterk ,tflt „Sempre", met een al even fik vertegenwoordigd vrouwelijk _pent, wijdde zich na de enthou- =t meegezongen „studentenliede- onder de bekwame, accurate en Ie leiding van de nieuwe dirigent tré Presser, aan een origineel sa- Igesteld programma, hoofdzake- bestaande uit onbekende num- s, die wij met gerechtvaardigde k»ngstelling hebben beluisterd, ■let begon met de ouverture van /l^ini's opera "I viaggio a Reims" de aanvang van diens verblijf in ^js. Rossini op en top, met melo- jr^ie solo trekjes voor de blazers e(j>o en fluit) en een triangel, die s net even te laat kwam om pre- op tijd te zijn. Het geheel werd j de vereiste luchtigheid en sou- gespeeld. ct bas J. H. Meerdink zong ver- Cis Sarastro's aria „O Isis und met mannenkoor, perfect in- 'ludeerd door Louis van Wijngaar- i gelijk wij dit hierna ook in het isterkoor uit de gelijknamige ope- mochten constateren. Dit wèlklin- de koor van studenten is een ware na het succes van het vo- met het Soldatenkoor uit kon een nieuw en groot suc- terecht geboekt worden. teerdink bezit op zichzelf een jl geluid, de zangtechnisch ge- bken duidelijk aanwezige „gehe- tetoon" belemmert echter helaas -^alsnog een vrije uitstroming, het- -b echter bissering, zowel voor hem -voor het koor niet uitsloot. Van pgaarden mocht, tezamen met dre Presser, terecht in de hulde lozarts concert voor fluit en harp, ld, met zorgvuldige begeleiding 1 het orkest, voorgedragen door de itlst M. C. Matthijsen en de har te Ada Brussen, dochter van diri- it Jan Brussen van het Ned. Stu- 1 ten-Orkest. Het ware muzikan- Ibloed verloochende zich niet; zij leerste haar partij volkomen, itthijsen frappeerde door zijn rei- doch kleine toon, maar de voor echt was nog te vlak, en te weinig üuanceerd, om een werkelijk boei de verklanking van dit niet bij- ader geinspireerd geschreven con- ft te kunnen geven. Beide execu- iten oogstten evenwel een door- pnd succes. Na de langdurige pauze speelde het Kst Haydns merkwaardigerwijze ti-delige Symfonie no. 26 „Lamen- one" uit omstreeks 1768. De titel ontleent deze symfonie aan de Gre goriaanse koraalmelodie, basis van het tweede deel. De beschaafde ho mogene en verzadigde orkestklank was hier opmerkelijk evenals de leven digheid, de precisie en de accurates se in de beide snelle hoekdelen. Een alleszins plezierige kennismaking, met een vloeiende cantabiliteit in het ver heven Adagio. Het orkest deed zich hier van zijn beste zijde kennen! Tot besluit een „uitsmijter", een „trouvaille" om naar hartelust van te smullen: de „Symfonie No. 5W' van de ons onbekende Don Gilles. Volgens het programma een En gelsman, maar wie mag hij zijn? In ieder geval iemand, die „opzette- Centraal Museum: Plaquettes van Paulus van Vianen De gemeente Utrecht heeft voor de stedelijke verzameling van het Centraal Museum twee verguld zilveren plaquettes, da terend uit 1612 en 1613, van de Utrechtse zilversmid Paulus van Vianen aangekocht voor een be drag van f 50.000. De plaquettes zijn 82 bij 112 milli meter groot en stellen resp. Diana en Actaeon en Pan en Syrinx voor. Ze zijn afkomstig uit de vroegere collec tie Dreesman in Amsterdam. Belde stukken zijn gemonogrammeerd en gedateerd. Totnutoe bezat het Cen traal Museum nog geen gedateerd werk van Paulus van Vianen. De „Vereenlging Rembrandt tot behoud van kunstschatten in Neder land" heeft zich bereid verklaard, voor deze aankoop een schenking van f 10.000 en een renteloos voor schot van f 40.000 te verlenen. Expositie werken van Albert v. Dalsum uitgesteld De overzichtstentoonstelling van schilderden van Albert van Dalsum, die morgen in Kunstzaal van Stockum in Den Haag zou worden geopend, moet door omstandigheden worden uitgesteld. Deze tentoonstel ling zal niet eerder dan eind januari 1965 kunnen worden gehouden. Dirigent en solisten tijdens het Sempre'-concert van gisteravond V.l.n.r. J. H. Meerdink (bas), M. C. Mathijsen (fluit), Ada Brussen (harp) en André Presser (diri gent). (Foto L.D./Holvast) lijk" de Gershwinstijl tot in de nerf weet te imiteren en te parodiëren en in de drie delen: „Perpetual emo tion", „Spiritual?" en „Scherzofrenia" allergeestigst en vooral ritmisch knap te keer gaat, met allerlei instru mentale grapjes de klap op de klok, (he stormachtige hilariteit op riep! en nog zoveel méér, waarom men hartelijk lachen kon. Al even knap uitgevoerd door het ganse ensemble, dat zich hier als een vis in het water voelde en 'n kolos sale pret had, evenals de stampvolle zaal, die om een herhaling brulde, wat dan ook met het eerste en laat ste deel prompt gebeurde. Het ging hier dan ook zó vlot en humoristisch toe, dat zelfs de groot ste nurks er door in een goed humeur kwam. Het late uur vergat iedereen totaal. Hulde aan André Presser en aan „Sempre", voor wie dit humoristische en meeslepende geval een kolfje naar hun hand was. En voortreffelijk ge realiseerd: dat moet volmondig ge zegd! Een feestelijk besluit van een avond die, nadat de gebruikelijke redevoe ringen, met de rector-magnificus prof dr. D. J. Kuenen vooraan, zijn glo rieus einde vond in het tot aan de glorende morgenuren durend studen tikoos en gezellig „onder-ons" zijn. H. Beeldende kunst in Horeca-bedrijven In het kader van het plan van dr. L. Gans tot verspreiding van eigen tijdse beeldende kunst is een nieuw initiatief ontwikkeld om hierbij ook de Horeca-sector te betrekken. In samenwerking met een bekende Amsterdamse wijnkopersfirma zal een verzameling van schilderijen, aquarellen, gouaches en grafiek wor den aangelegd, die bedoeld is als uitleencollectie voor bedrijven in de Horeca-sector. Eenmaal per jaar beginnend in maart 1965 zullen van minstens 5 kunstenaars werken worden aange kocht uit een fonds, waarvoor de firma jaartijks zes mille ter beschik king stelt. Na elke aankoop zullen de directies van de Nederlandse hotels, restaurants en café's, via een geïllustreerde catalogus van de aan winsten op de hoogte worden gesteld en een aanvraag kunnen indienen om gedurende één seizoen een kunst werk in hun bedrijven op te hangen. Dr. Gans, die in 1963 ontslag nam als conservator van het Stedelijk Museum in Amsterdam, wil de kunst als koopwaar onder de mensen bren gen. De minister van Justitie opent dinsdagmiddag 15 december het nieuwe kantoorgebouw van het bureau voor muziekauteursrecht Buma in Amsterdam. Daarmee is gecombineerd de herdenking van het 50-jarig bestaan van Buma, dat in 1963 viel. 's Avonds wordt in het Concertgebouw een besloten feestconcert gegeven. Voor de pauze voert het Ned. Kamerkoor Nederlandse koorwerken uit en na de pauze brengt het Metropole-orkest werken van Neder landse lichte muziek ten gehore. Woensdagmorgen 16 december wordt in het Buma-gebouw een academi sche zitting gehouden waarop vier cultuurfilosofen het begrip creativi teit zullen belichten. Prof. dr. J. M. M. Aler (Ned.) spreekt over „Creati viteit en het woerd", Georges Auric componist en directeur van de Fran se opera over: „Creativiteit en de moderne communicatiemiddelen", de Franse schrijver André Chamson over: „Creativiteit en het beeld" de Poolse professor Roman Ingarden over: Creativiteit en de co-creativi- Koert Stuyf breekt met elke traditie: schoonheid tahoe (Van onze Amsterdamse correspondent) Vernieuwing in de kunst is een goede zaak en onze overtuiging van de noodzaak in deze heeft ons menigmaal door de zure appel van een progressieve compositie doen bijten. Maar deze appel kan ook wel eens zo onrijp blijken, dat de pitten nog blank va ntint zijn. We willen geloven dat deze blanke pit te vinden zal zijn in de bedoelingen van de Stichting eigentijdse danskunst", die gisteravond in Carré in Amsterdam een balletvoorstelling gaf onder de leuze van Dans '6lf. Breedsprakig Een man met de pushing power van deze onmiskenbare talentrijke groep van Jonge dansers is Koert Stuyf, een Amsterdammer die 5 jaar lang het harde leven van New York leerde kennen en naast zijn bittere strijd om het dagelijks bestaan toch nog kans zag zich bij befaamde dans- „Somata da Camera" gaf een uniek concert in Chelsea NEDERLANDS-ENGELSE MUZIEK KWAM TOT NIEUW LEVEN (Van onze Londense correspondent) In een omgeving volkomen passend bij het karakter van het concert, heeft Sonata da Camera" (Willem Noske en Piet Nij- land (viool), Carel van Leeuwen Boomkamp, (viola da gamba). Hans Schouwman (klavecimbel, met als extra viola da gamba spelende Louis Goossens) gisteravond in de historische 15e eeuwse Crosby Hall, gelegen aan de Theems in Chelsea, een belangwekkend stuk Engels-Nederlandse muziekgeschiedenis tot nieuw leven gebracht. In Sweelinck's tijd bestond een intensief contact en voortdurende uitwisseling tussen elkaar vaak inspire rende Engelse en Nederlandse componisten. Zo bevatte het programma een fantasie op een (verloren gegane) fuga van J. P. Sweelinck door de Engelse componist John Bull. Van dezelfde componist werd een buiten gewoon charmante „Dutch Dan ce" uitgevoerd. Sweelinck componeer de op zijn beurt variaties op een stuk van John Dowland, dat het ensemble ten gehore bracht. Ver der speelde het o.a. een werkje van Orlando Gibbons, die ln zijn „fan tasia" vaak gebruik maakte van Ne derlandse melodieën welke in de 16e en de 17e eeuw populair waren ln Engeland en die waarschijnlijk daarheen waren overgebracht door Engelse soldaten, die ln Holland te gen de Spanjaarden vochten en door de talrijke Engelse acteurs, die tour- nee's door de lage landen maakten. Dit unieke programma had veel te danken aan het musicologische speurwerk van Willem Noske. Verder werden o.a. werken uitge voerd van Pieter Hellendaal (in 1721 geboren in Rotterdam, die zich in Engeland vestigde) en van Willem de Fesch, de veelzijdige Nederland se componist uit de 18e eeuw, die tal van Engelse liederen op toon heeft gezet. Het concert werd gegeven in ver band met de Brits-Nederlande ten toonstelling „The 'Orange and the rose" in het Victoria en Albertmu- senm welke de wederzijdse invloed van wetenschap en cultuur tussen beide landen ln de 16e en de 17e eeuw ln beeld brengt. Wegens de grote belangstelling is deze tentoon stelling tot 10 januari verlengd. Museumbaten voor Engelse kunstenaars Gebaar van Koningin Elizabeth Koningin Elizabeth heeft thans besloten de baten van haar eigen museum dat de „Queen'g Gallery" heet, te bestemmen voor een beurs voor jonge kunstenaars, die ln het buitenland willen werken. Er zullen voor het jaar 1965 41 prijzen van 100 pond (f1000) elk beschikbaar worden gesteld voor leerlingen van evenzovele academies of kunstscholen. Wanneer dit plan slaagt en er genoeg geld binnen komt, zal het in 1966 worden her haald. Sinds het museum werd geopend werd het door driekwart miljoen personen bezocht. De opbrengst was ruim f 900.000. Dit is trouwens het enige Londense museum dat entrée heft. De grote nationale musea in Engeland zijn alle kosteloos. instituten te bekwamen in de moder ne balletkunst. Daarvan heeft hij ons gisteravond als danser en als cho reograaf een en ander laten zien. Dit dwong door zijn vitale kracht respect af, maar de overmatige lengte van het programma en in niet gerin gere mate de breedsprakigheid van zijn choreografiëen toonde ons in een steeds sterkere mate zwarte plekken van zijn produktie. Koert Stuyf breekt met alles wat naar traditie riekt. HU verklaart dat de persoonlijk heid van de danser de overkoepe ling moet zijn van de afzonderlijke te beschouwen aspecten van de dans en de muziek. En waren er in de groep ongetwijfeld dansers met per soonlijke aanleg die zijzelf exposeer den ondanks de uiterst moeilijke danstechniek van deze moderne ex pressie, toch gaven zij geen balans in de door hen geboden dans en beleefde muziek, om daar een over koepeling in te zien. Daartoe waren de door Koert Stuyf voorgeschreven choreografische bewegingen te kin- lijk of te absurd. Het met het lichaam over het toneel schuifelen geschiedde met grote elegance, dwaas was het vele lopen in de balletten en oerflauw dat dit met doorgezakte knieën werd gedaan. Raadselachtig Wat de choreograaf met al de ab surde houdingen voor de dansers bedoelde is ons een raadsel gebleven. Men kan nu wel alle tradities ter zijde schuiven, maar we moeten daar voor iets in de plaats stellen dat aan en!ge redelijkheid beantwoordt, waar bU we zwijgen over de schoonheid welk begrip hier blijkbaar taboe is geworden. Alleen de charmante jon ge danseres Ellen Edinoff, die met Koert Stuyf als echtgenote naar Ne derland was meegekomen, handhaaf de de esthetische zin van de schoon- Vondst van beeld uit Cicero's villa Een marmeren beeld, waaraan het hoofd ontbreekt, is opgehaald uit de Golf ran Pozzuoli ten noorden van Napels. Het beeld is eens wel licht eigendom geweest van Rome's beroemdste spreker en advocaat: Cicero. Het twee meter hoge werk, dat 600 kg weegt, werd gevonden op de plaats, waar volgens de overlevering een villa van Cicero aan zee gestaan moet hebben. De plaats, waar de villa gestaan heeft, ligt thans evenals het grootste deel van het oude Pozzuoli, beneden de zeespiegel. Het gebied, waar zich een aantal gedoofde vulkanen be vindt, zinkt langzaam maar zeker weg Kikvorsmannen halen voortdurend oude kunstschatten op uit de modder en het zeewier. Het beeldhouwwerk een prach tige vrouwenfiguur in Hellenistische stijl is overgebracht naar het oude Amfietheater van Pozzuoli, waar andere beelden, die uit de zee opge haald zijn, eveneens een plaats heb ben gevonden. heid reeds door haar verschijning en mede door haar prachtige dans kunst. Zij weet alles tot een schoon gebaar te maken. We hepen dit nog eens te mogen zien in een klassiek of romantisch ballet. De enkelsoortigheid van bewegin gen in het niet willen dansen be heerste de door Koert Stuyf choreo grafisch ontworpen balletten „A per son of the place", „Two of yester years", „Within pale silence" en „Een Finse auto", waarvoor resp. de muziek van Peter Schat, Webern, en Berio werd benut. Jammer van al de onmiskenbaar geboden inspan ning, maar we dienen er toch voor te waken dat de voortgang en ontwikke ling van de balletkunst niet vast loopt in het slop van absurde expe rimenten. De weg terug wordt dan zo uiterst moeilijk! Beeldengroep te Tegelen beschadigd De 1.65 hoge beelden welke op een gazon nabij de gieterijschool fn Tegelen staan opgesteld zijn door onbekenden beschadigd. De heelden- groep, een creatie van de Utrechtse beeldhouwer José Pirkner is ver vaardigd van gietbrons en stelt voor een leraar en een leerling welke met een grote gietpan aan het metaal gieten zijn. Een circa 30 cm. lang uiteinde van de steel aan de gietpan is nu zodanig rondgedraaid en verbogen dat de hand van de leraar ook overbogen is. Het stuk steel Is zelfs afgebroken. In Tegelen is men trots op deze beel dengroep. De leerlingen van de gie terijschool zelf beschermen de beel den voor de spelende Jeugd. Onder de leerlingen moet de dader dan ook niet gezocht worden, zo zegt men op de school. Men noemt het een erger lijke baldadigheid. De beeldengroep staat er pas twee maanden en kostte f. 4.300 zonder het voetstuk. Congresgebouw 7 januari open Het congresgebouw in Amsterdam, de glorierijke uitbreiding van het enorme R.A.I.-complex wordt op 7 ja nuari door prinses Margriet officieel in gebruik gesteld. Bezoekers zullen dan meteen worden geconfronteerd met de grote veranderingen die zich thans nog in de omgeving van de R.A.I. voltrekken. De belangrijkste wijziging is wel die van de wegen rond het hallen - oomplex. Op het Europaplein is een groot circuit ontstaan, waar de uit de diverse richtingen komende auto's zich kunnen verdelen en waardoor het bij grote tentoonstellingen hope lijk niet meer zo zal zijn dat toe vallig parkerende automobilisten in een verkeerschaos stranden. Een tweede verandering is de ha ven, die bij het congresgebouw is ge graven en die in het voorjaar een fraaie groene omgeving zal krijgen. In die haven kunnen de rondvaart boten aanleggen voor het brengen en afhalen van congresgangers. Tenslot te zijn er werkzaamheden aan de gang aan de zijkant van het R.A.I.- gebouw, waar de toegangen tot de noord- en oosthallen worden voor zien van een enorme luifel waaronder een groot aantal kassa's. Bij grote evenementen zoals ijsrevues, die dui zenden mensen op één tijdstip aan trekken zal ook hier alles ten gerieve van het publiek ordelijk kunnen ver lopen. de uitvoerende Buma, in 1913 opgericht door het zelf twee jaar eerder opgerichte ge nootschap van Nederlandse compo nisten, werkt met concessie en onder toezicht der regering, op grond van artikel 30a van de Auteurswet van 1912. Buma wiens devies is: „Elck 't sijme", exploiteert het uitvoerings- recht. Het bureau heeft geen leden doch circa 3500 aangeslotenen, dat zijn de Nederlandse componisten, tekstdichters en uitgevers, die hun muziekuitvoeringsrecht bij contract aan Buma ter exploitatie hebben toevertrouwd. Daarnaast behartigt Buma de belangen van enige miljoe nen buitenlanders. Alle nationale bureau's voor muziekauteursrechten dragen nJ. over en weer hun natio nale repertoires over aan de buiten landse zusterorganisaties. Buma onderhoudt op deze wijze contact met 35 buitenlandse bureau's en heeft zodoende de exploitatie van het gehele wereldrepertoire van de muziek. Krachtens de Nederlandse auteurswet behouden de erfgenamen van de maker tot 50 Jaar na diens dood zijn rechten. De afgelopen tien jaar zijn de geïncasseerde muziekauteursrechten van één tot dit jaar bijna 6^ mil joen gulden gestegen. Buma werkt met een onkostenpercentage van 20 A 25%. Het bureau ontving verleden Jaar 8 ton uit het buitenland voor daar uitgevoerde Nederlandss muziek. Het nieuwe kantoorgebouw, dat vier verdiepingen heeft werd ontwor pen door de architect Maurice Grothausen. De bouwkosten bedroe gen nog geen 3 miljoen gulden. Buma gaf vijf jonge beeldende kunstenaars opdrachten voor vier kunstwerken binnen en een buiten het gebouw. Dit laatste is een beeld, voorstellen de Nereide op Triton gemaakt door de beeldhouwer N. I. C. Jonk. Het zal aan de gemeente Amsterdam worden aangeboden. Hard tegen hard in Zuid-Tirol Een 22-jarige militair van de Ita liaanse alpenjagers, Paolo Zanella, die gedetacheerd is by de Italiaanse troepen in Al to Adige, is met afge hakte handen In Bolzano aangeko men. Hy vertelde dat terroristen hem, met een prop in de mond, met beide armen hadden vastgebonden op de rails waarover even later een trein passeerde. Zanella was bijna buiten kennis en de politie kan nog geen samenhangend verhaal over het gebeurde van hem te horen krijgen. Men acht het mogelijk dat hy het slachtoffer is geworden van de wraak van de terroristen, die met deze daad de dood wilden wreken van de 50-jarige Josef Kerschbau- mer, die in een gevangenis te Verona is overleden. Als doodsoorzaak werd een hartaanval opgegeven. Kersch- baumer was eerder dit Jaar tijdens een massaproces veroordeeld tot 15 jaar en 11 maanden gevangenisstraf. Hij had bekend verantwoordelijk te zijn voor dynamietontploffingen. HIJ ontkende echter dat hy en andere „Zuidtiroolse vrijheidsstrijders" Alto Adige (Zuid-Tirool) by Oostenrijk willen inlijven. Volgens hem willen zij Italië alleen maar ertoe dwingen het gebied grotere vorm van zelfbe stuur toe te kennen. Zoals bekend werd het gebied na de tweede we reldoorlog bi) Italië ingelijfd. Voor heen behoorde het aan Oostenrijk. „Vrije" brandwacht 1 liet schoonmoeders schoorsteen branden (Van onze Venlose correspondent) Een bedenkelijk staaltje van plichtsbesef werd gistermiddag aan de dag gelegd door een hoofdbrand wacht van de Venlose beroepsbrand weer. Hy kreeg van buren de bood schap, dat in het nabygelegen huis van zijn schoonmoeder een schoor steenbrand woedde. Hem werd ver zocht of hy eens even wilde komen kyken. De man ging ééns poolshoog te neme'n en stelde vast dat er Inder daad brand was. Hy benadrukte evenwel, dat dit een klusje was voor de brandweer en deelde zijn schoon moeder mee, dat hy er zich derhalve niet om bekommerde. Hy had na melijk een vrije dag en wilde uitrus ten. Om zün schoonmoeder toch ter wille te zyn. belde hy in eigen per soon de brandweer op. Zonder de komst van zyn dientsdoende colle ga's af te wachten en hen eventueel een handje te helpen begaf de hoofd brandwacht zich huiswaarts. Hy had daags tevoren 24 uur dienst gedaan was nu immers vry van dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 11