GRATIS Twee koninklijke creaties in Schillers Maria Stuart SPELDJE Heij ermans honderd jaar geleden geboren kunst kaleiöoscgop Die van Ank v. d. Moer en Ellen Vogel JAN MAKKES EXPOSEERT ZIJN WERK IN NOORDWIJK DRAMA VAN MENSELIJKE EENZAAMHEID OKKER WINT Schrijver blijft in arrest GESPREK MET ZIJN WEDUWE Hij is herontdekt en werkelijkheid PRODUKTIEF KUNSTENAAR MET SCHERPE UITBEELDINGSKRACHT Opgericht 1 maart 1860 Donderdag 3 december 1964 Vierde blad no. 31432 Tom Okker tennist weer. De Neder landse kampioen, die zich vorige week woensdag wegens „rode hond" had moeten terugtrekken uit het toernooi om de tenniskampioenschappen Nieuw-Zuid-Wales in Sydney, komt thans uit in de kampioenschappen van Victoria in Melbourne. De Haar lemmer vierde zijn rentree op de baan met een overwinning in de t ste ronde van het heren-enkelspel op de Australiër N. Holland met 63, 6—4, 6—4. Sportsplinters Het Nederlandse militaire elftal, dat zaterdag 6 december in het Neckarstadion in Stuttgart in de voorronden van het toernooi om het internationale militaire kampioen schap tegen het Amerikaanse leger- team in het veld komt, is als volgt samengesteld (4—24): doel: Stuy (Telstar); achter: De Haan (Ajax), Brouwer (Baronie), Geestman (BI. Wit) en Spinhoven (Xerxes)mid den: Vrauwdeunt (FeiJenoord) en Stapper (Blauw Wit); voor: Wolbers (PSV), Mares (MW), Libregts (FeiJenoord) en Verdonk (PSV). De Amsterdamse auteur, die vorige week werd aangehouden wegens le vering van 25 gram marihuana aan een vriend, blijft in voorarrest. De raadkamer van de Amsterdamse rechtbank heeft zijn gevangenhou ding voor 30 dagen bevolen. Zijn raadsman, mr. H. A. Kater, heeft te gen dit besluit appèl aangetekend by het Gerechtshof. Inmiddels is het vooronderzoek tegen de schrijver, die bekend heeft, reeds gesloten. De be handeling van deze strafzaak wordt binnen afzienbare tyd tegemoet ge- TWEE figuren beheersen, boven alle anderen uit, Schillers uit 1800 daterend machtig, historisch slechts ten dele waarheids getrouw treurspel „Maria Stuart", dat gisteravond in de Kon. Schouwburg bij de „Nederlandse Comedie" onder de moderne regie van Ton Lutz en in de heldere vertaling van Gerrit Kouwe- naar zijn Haagse première beleefde, d.w.z. na de opvoeringen, die de Haagsche Comedie er in 1954 van gegeven heeft. Zij zijn de vorstinnen Elisabeth van Engeland en Maria Stuart. Ton Lutz schrijft in zyn program- ma-inleiding o.a.: „de dichter ver beeldde, wat de historicus wist, maar de historicus verloor het van de dich ter". Daar moet men in dit stuk, waarin de menselijke eenzaamheid primair staat, dan ook wel degelijk rekening mee houden. Schiller schilderde, zonder zich al te veel te bekommeren om de ware geschiedenis de machtsstrijd tus sen het Franse katholicisme en de Engelse Puriteinen b.v. komt slechts terloops ter sprake vóór alles de mens in alle situaties, waarin het (nood)lot hem plaatst: tot het hoog ste geroepen, tot het laagste in staat. In dit stuk treft diep de tragiek der beide ongelukkige koninginnen: de heers- en praalzuchtige, hooghartige, Jongens en meisjes dit mooie meialen bij elk potje nieuwe QUAU7V Vlug Maxwell coffee halen I zich voortdurend bedreigd voelende "Queen Elisabeth", met daartegen over, in schril contrast, de eertijds, al evenzeer lichtzinnige, doch na jaren van bitter gevangenisiyden gelouter de .waardige, beheerste en nobele ko ningin van Schotland, Maria Stuart. De uitbeeldingen dezer twee zijn van monumentale allure en tot ster ke creaties uitgegroeid in de presen tatie van resp. Ank van der Moer en Ellen Vogel. Zij zyn in dit bekorte drama om ringd door vele andere figuren, ech ter niet allen op hetzelfde niveau. Bepaald excellerend echter zijn Han Bentz van den Berg (de intri gerende graaf Leicester), hoewel wij hem toch jeugdiger en charmanter denken, Max Croiset (de sluwe Bur leigh), Julien Schoenaerts (de idea listische en temperamentvolle Mor timer) en Elisabeth Hoytink, Maria Stuarts kamenier. Er zijn vele aangrijpende en ex pressieve scènes als hoogtepunten. Wij denken o.a. aan de beklem mende, adembenemende ontmoeting tussen de beide koninginnen, waar het stuk naar toe speelt of aan de momenten, voordat Maria Stuart, na verloochend te zyn door de van twee wallen etende Leicester, zich in grote vroomheid voorbereidt op haar gang naar het schavot. Alles voert tenslotte naar de cli max vol vertwijfeling; de op haar hoge zetel volkomen alleen gelaten, verstarde Elisabeth, nadat het vonnis aan Maria is voltrokken, zy wordt door schuldgevoelens gekweld Wat ons in dit, ondanks de statische handeling en de pathetische schrijf trant, toch welhaast bij voortduring in hoge spanningsgraad gehouden drama het meest geboeid heeft, is de als uit steen gehouwen Ank van der Moer, wier clowneske verschijning (wit gegrimeerd en met rode pruik), een onvergetelijke indruk maakte. Doch ook Ellen Vogel imponeert door trotse houding, gevoelig gebaar perfecte dictie. overtuigende succes dezer rijk geschakeerde en langdurige voorstelling geen afbreuk kun nen doen. De gespannen stilte na be ëindiging van het spel, voordat het applaus losbarstte, sprak boekdelen voor de geopenbaarde overtuigingskracht. ANK VAN DER MOER als KONINGIN ELISABETH (Foto Lemalre en Wennlnk) Met een Ank van der Moer met bloemen gehuldigd en een Ellen Vogel in het centrum van oprechte dankbaarheid. H. NIET alleen op de Nederlandse planken is de toneelschrijver Herman Heijermans die vandaag 100 jaar geleden geboren werd nog en weer levende werkelijkheid. Hij is herontdekt. Zes maal in korte tijd was werk van hem te zien: Uitkomst", „Op hoop van zegen", „De wijze kater" „.Schakels", „Robert, Bertram en Compagnie" en „Eva Bonheur". Het blijkt dat zijn toneel oeuvre aan een benauwd naturalisme kan ontstijgen en een breder allure aannemen. Buiten de planhen leeft grootste toneelschrijver ook nog heel sterk bij zyn weduwe, mevrouw nie Heyermans-Jurgens. Het is haar, dat bljjkt uit heel haar nier van spreken een nog-pas-gis te- al is het dan ook veertig jaar geleden dat haar man overleed, zy woont nu aan een landelijke laan temidden van vele dingen, die aan glorie van Heyermans herin- n: een groot geschilderd por tret, een Kniertje uit hout gesneden, Kniertje als pop, een stuk steen kool door haar man zelf gedolven by de voorstudie van „Glück auf" vele ,vele boeken. Mevrouw Heyermans is kleine, geestige vrouw met schalkse ironie en een heel nuchter relativeringsvermogen. Zy heeft geen gemakkelijk leven gehad. Toen haar man in 1924 over- was zy zes jaar met hem ge trouwd geweest, zy bleef achter met twee Jonge kinderen zonder veel middelen van bestaan. Men weet dat de laatste levensjaren van Heyer- 3 uitermate zargehjk voor hem zyn geweest. Hy had de verplich tingen overgenomen, een alles behalve lucratieve zaak in de jaren dat subsidie een nog nauweiyks be kend woord was. Het noopte hem tot Twee dagen geleden zat hij nog in Wenen. Gisteravond dook hij op in Noordwijk. Om zes uur was in badhotel ..Zeerust" nog geen schilderij te bekennen. Twee uur later bleek daar een per fecte expositie te zijn ingericht. Wij treffen hem dan in de knusse Peter Cuyper-taveerne van het hotel, waar hij net nog even tijd vindt voor een hartig hapje. Dat is nu fan Makkes. Een flitsend schilder-tekenaar, onvoorstelbaar produktief, en met een haarscherpe uitbeeldingskracht. Alles heel typerend voor een kunstenaar in de 20e eeuw, die met beide voeten in het brui sende leven van zijn tijd staat. Met penseel en tekenstift legde hij de techniek, de industrie, het landschap, de wereld van thans vast. of beter gezegd: hij laat het op papier en doek voor anderen leven. „Jan tekent wat hy ziet en voelt", gewerkt Makkes is nog géén der- zegt zyn vriend Dykman. En dat tig! al heel wat geweest, is in de vry korte tijd, dat hy zich tot zyn leven begint als dat van ve- jnstenaar van formaat heeft op- I len. Eerst de Mulo. Vader Het geheel voltrekt zich in sobere, ruimte suggererende en betekenisvolle décors van Nicolaas Wijnberg, die de huiveringwekkende sfeer sterk ac centueren. Diens verzorging van de schitterende, styivolle kostuums draagt tevens bij tot het waardevolle, visuele aanzien. Summa summarum: een zware en grootse opgave, die voor de Nederlandse Comedie een waagstuk betekent. Zij heeft cr zich op eervolle wijze doorheen geslagen, voor zover ook de krachten voor de minder belang rijke rollen daartoe konden rei- ken. Dat er soms nog zwakke momenten waren heeft aan het reclame-tekenaar. Is het een wonder dat Jan ook die kant op wil. Het tekenen zit hem in het bloed. Dan het gymnasium. Op eens een won derlijke wending. Jan Makkes schynt een andere koers te kiezen, want hy verwisselt het gym. voor het semi narium. De teken- en schilderdrift prikt hem echter in de vingers en het volgende station is de academie van Jan van Tongeren in Amsterdam. Aan de Rijksacademie voor Beel dende Kunsten voltooit hy zyn vor ming onder leiding van Prof. Röling en Prof. Wiegers. Zyn ideaal is mensen trekken en boeien, die nog nooit een schildery hebben gezien. Met dit doel voor ogen leeft en werkt hy. Nog maar zeventien jaar oud houdt hy in zijn woonplaats Santpoort zyn eerste expositie. Het waren portret ten, maar daarna pakt de techniek hem: zand, stenen, beton en staal, kranen, draglines, bruggen, wegen, fabrieken, de industrie. 't Begint met de Velser-tunnel. En vervolgens verschijnt het ene project na het andere op zyn tekenpapier. Onder de titel „Nederland bouwt!" brengt de N.C.R.V. het op het beeld scherm van de kijkkast. In kranten en periodieken worden tekeningen van Jan Makkes opgenomen. De een na de ander, als uit een onuitputte- lyke bron. Reizen en exposities Maar niet alleen de techniek in spireert de kunstenaar. Evenzeer boeit hem het landschap. In zyn volkswagen trekt hy door Europa: naar de Beriynse muur, het ghetto in warchau, 'n kerkinterieur in Praag, de sympathieke bevolking van Bul garije, de moskees van Istanboel, Thessalonica in Noord-Griekenland Macedonië en Servië, onder een glas wyn contact zoekend met de platte landers en de mensen tekenend, zo als hy ze ziet en zoals ze zyn. In Frankrijk heeft hy contact met 't kunstenaarscentrum van de miljo nair Méchen, de rechterhand van de beroemde Abbé Pière. Reeksen tentoonstellingen en ex posities volgen, onder meer in het befaamde kunstcentrum Hamdorf te JAN MAKKES: het Zuidfranse bergdorp Ardèche enorme produktiviteit als brood schrijver. Hy moest van zyn inkom sten schulden betalen en zyn gezin onderhouden. Dat heeft hem onge twijfeld van veel groot werk afge houden. Naar het ziekenhuis, waar hy kort voor zyn overlyden is gebracht nam hy zyn schrijfmachine mee om de krantenlezers te kunnen vertellen dat zy even op een volgende Vuur vlinder moesten wachten. Dat stukje bleef onaf in de machine achter. „Myn man heeft nooit Iets ge- schi even wat niet bestaat", zegt zy over de sociale achtergrond van de stukken van haar man en zy weer legt daarmee nog eens recente aan vechtingen. Een onderwyzer wilde bijvoorbeeld de betekenis weten van het woord „knijzer" dat in „Pant ser", een anti-militaristisch stuk, voorkomt. Het moest een zwaar voor werp zyn dat in een ketel soep te recht kwam. Niemand kon er uit komst over geven. „Dat heeft Heyer- mans verzonnen" beslisten deskun digen. „Dat kan niet" zei zyn vrouw en zy kreeg gelyk. Toen haar werd gevraagd wat vragen op te stellen een Heyermans-specialist te toet in „Je neemt erwat van mee" Theo Eerdmans stelde zy met schrander gevoel voor economie de vraag „wat is een knyzer?" Zelfs Bronbeek had het tevoren niet ge weten, maar de televisie-uitzending bracht licht. Het is een kommies- Annie Jurgens leerde het werk van haar man al vroeg kennen. Zij ging naar de toneelschool en was toen de eerste tegenspeelster van Albert van Lang is Annie Jurgens niet meer actrice geweest. Toen zij met de schryver gehuwd was, zei hy: „Een moederrol is toch ook zo gek niet". Een diepe wens van Heyermans ging in vervulling, Zy schonk hem een zoon. Natuurlijk bleef zij toch zeer by het toneelleven betrokken en zy weet met verve te vertellen hoe tel kens als er een stuk viel, er weer snel een Heyermans op het reper toire werd gezet. „Die deden het al tijd weer. Het pakte je altyd zo. Je zat er helemaal in" herinnert zij zich nog uit de tijd dat ze zelf Sien in „Uitkomst" speelde. De vader in „De opgaande zon" is voor haar de mooiste rol, die hy schreef, want deze roept het beeld van de schry ver zelf op. Annie Heijermans-Jurgens sluit ook de ogen niet voor de tekortko mingen van haar man. By het con stateren dat de critici het hem nooit gemakkeiyk hebben gemaakt, zegt zy: „Hy was ook zo gemakkeiyk niet". De toneelwerken uit zyn laatste jaren zoals „De vliegende Hol lander", waren geen van alle goede stukken, in tegenstelling tot de ro mans, die hy in die periode schreef. Willem Royaards zou ter gelegen heid van de zestigste verjaardag van de man, die stellig geen salonsocia list was, „Schakels" in de Stads schouwburg spelen, een hele over winning. Royaards en Heyermans waren vrienden tot concurrentie hen uit elkaar dreef, maar later werd de verhouding weer goed. De schryver heeft die voorstelling zeil niet meer kunnen zien want weinige dagen voor zyn zestigste verjaardag over leed hy in Zand voort. ,.Ik moet het beste nog schrijven", had hij tegen zijn vrouw gezegd. „Als ik dood ben is het met mijn stuk ken ook gedaan". Hy had er zelf geen idee van dat ze meer dan ac tualiteitswaarde hadden, stelt de vrouw vast die zes jaren van zyn rijke leven met hem deelde en die de nog sterk levende herinneringen daaraan neerschreef voor een boekje, dat binnenkort by Querido zal ver- scliijnen. Mevrouw A. Heijermans ver gezelde de Haagse Comedie waar dit voorjaar in Parijs Uit komst" werd gespeeld. Laren. Bekende figuren uit de radio- T.V.-wereld verrichten de ope ning. Honderden komen het werk in Jan Makkes bezichtigen. De kunstenaar is een nuchter man. De publiciteit is hem welkom en zyn tekeningen en schilderyen vinden vlot kopers. Men vindt zyn werk in fabriekskantoren, in aannemersbe drijven, in architectenbureau's, maar in de vergaderkamers van de grote vakbonden, by Max Tak, in Amerika, in alle werelddelen. Tussen de bedryven door voorziet hy schepen van de N.D.S.M. en de Holland-Amerikalyn van zeer smaak volle wandschilderingen. Enorm is zyn werklust. Nieuwe rei- n staan op het programma. Het komende voorjaar hoopt hy in zyn trouwe VW-tje naar Denemarken te rijden, verder naar Zweden, Lapland, Finland en mogeiyk ook nog naar Leningrad en Moskou. Ook is er een plan voor het houden van bliksemtentoonstellingen door geheel Nederland. In „Zeerust" De expositie in badhotel „Zeerust" is bescheiden in opzet, maar in alle opzichten representatief. De tentoon gestelde tekeningen en schilderstuk ken zyn juweeltjes: een schitterend duinlandschap in laaiende herfst kleuren, een rustiek beeld van de Griekse kust, een eminent doek van het Zuid-Franse bergdorpje Ardéche, dat een dag nadat Jan Makkes het had geschilderd, door een overstro ming weggevaagd werd. Wy kunnen slechts een bloemle zing geven. Tot kerstmis kan ieder deze expositie geheel gratis bewon deren. Zy is dageiyks van 's morgens 10 tot 's avonds 10 geopend. Tevens bestaat er gelegenheid om in de oud- Hollandse sfeer van de Peter Cuyper- taveerne zich even te verpozen. Een bezoek aan deze expositie van Makkes-werken is zeker de moeite waard.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 7