„Toch ben ik de beste L.D. OVER T.V. Stiefbeen-vertaler houdt niet van de „Stiefbeen-gein ELISABETH BAS SINT HEEFT SOMS MOEILIJK Opgericht 1 maart 1860 Donderdag 3 december 1964 Derde blad no. 31432 L.D. OVER RADIO EN T.V. L D, OVFR RADIO EN T.V. L.D. OVER RADIO FN T.V. CABARETIER JAAP VAN DER MERWE: 55 duur voor ee iets puntigs lastig". (Van onze rtv-medewerkster) Cabaretier en Stiefbeen-ver- jaler Jaap van der Merwe zat Dp de plek, waar hij het liefst sverkt. Aan een tafeltje ergens nidden in Araericain aan het Amsterdamse Leidseplein. „Ik houd van deze plek", zegt h,ij. „Hier héb je zo'n fijn geluids- iecor. Zo'n stolp van lawaai, die jeen beroep op je aandacht doet'. Hij is eigenlijk een onopvallende, dille figuur, zoals hij daar zit ichter z'n kopje koffie, met zijn tnafscheidélijke pen en papier. Zijn toat felle, recalcitrante manier van spreken is haast in \egenstelling met zijn uiterlijk. Jaap van der Merwe werkt weer in ajn eentje. Een proefprogramma met tart Brouwer werd geen succes. „We lebben op het toneel onvoldoen- le. eigenlijk helemaal geen raakpun- ien met elkaar. Aart is erg visueel m ik ben onvisueel. Nu ben ik dan veer solo-entertainer geworden. Dat levalt me best. Ik kan het en ik irord er niet moe van. Daar ben ik reel te vrolijk voor. Het slot applaus s voor my een soort dope, die me n een dronkenschap van triomf jrengt". Nieuwe plaat Binnenkort. vermoedelijk rond Kerstmis, komt er een nieuwe grote plaat van hem op de markt. Ook litmaal is by na weer alle muziek ran hemzelf. „Ik heb geen muziek- Dpleiding gehad. Maar muziek zit by Dns in de familie. Mijn vader en zijn rier broers waren sterren in de harmonie. Mijn vader heeft bij voor beeld jarenlang tuba gespeeld in de Rotterdamse politie-harmonie". Vyf jaar geleden, na een twaalf- |arige ervaring als verslaggever en kunstcriticus bij Het Vrije Volk, kwam Jaap van der Merwe defini tief in het cabaretvak. Hij begon al fets eerder, want voor Wim Sonne- Peld schreef hij voordien al diverse teksten. Hij ging van start in een |ege timmermanswerkplaats achter het Leidseplein-Theater. Het succes was op slag enorm. Nieuwe stijl „Het sloeg in als een bom", vertelt hij. „Mijn cabaret was nl. nieuw van Btyl. De cabarets van nu, zoals Lu- relei en dat van Ferdinandusse, zou den ondenkbaar zijn zonder het idee, dat ik vyf jaar geleden had. Maar goed, nu zijn we inmiddels dan vyf jaar verder en mijn ideeën van toen zijn nu niet meer bruikbaar. Maar de anderen hollen er nog steeds ach teraan". „Het Nederlandse cabaret is in het slop geraakt, zonder het zelf te we ten. Alle heilige huisjes zijn omge gooid en op die plaatsen staan nu betonnen bunkers. Waarachtig, het kan niet schuiner dan nu het geval is en eigenlijk is het publiek er vol maakt zat van. Ik houd wel van een pikanterietje, maar niet van schuin heid. Een grapje mag alleen schuin zijn als het functioneel is. Als het vorm geeft aan kritiek op de maat schappij. Ontbreekt dat, nou, laat het dan maar". „Ik kies nu een andere richting, een moeilijke. Persoonlijke grapjes over Luns en dergelijke wil ik niet meer net zomin als Wim Kan trouwens. Wel wil ik maatschappe lijke kritiek spuien. In de hoop dat er wat van blijft hangen. Maar de ellende is: de maatschappij wordt ieder jaar moeilijker. Je krijgt alle maal nare begrippen, zoals bijvoor beeld de EEG. Dit zegt de niets, ze vinden het over bloemkolen. Om dat nou binnen vijf minuten de maximale tijds- Advertentle "PARAAT" -I 29ct y:; "'J v: i- Onze melangeur gaf u VA het beste! Calvinistisch Ze noemen Jaap van der Merwe weieens een calvinistische cabaretier, ook al weet niemand, dat hy een blauwe maandag in Leiden theologie heeft gestudeerd. Hij verklaart het zelf als volgt: „Ik heb geen jiddi- sche gein, geen roomse lol en geen Amsterdamse humor. Het etiket, dat je dan krygt opgeplakt, heet calvi nistisch". Hij heeft een klein select publiek. Hy treedt op tijdens beslo ten party's, voor clubs van intellec tuelen en veel en graag voor studen ten. „Hoe beter en leuker het publiek is, des te dichter sta ik bij het voet licht. Ik heb trouwens nooit veel moeite met het publiek. De mensen houden van een one-man-optreden. >r geen echte volksmenners meer zijn, hangen ze zich op aan ons". Stiefbeen We krijgen het over Stiefbeen, de overal zo gewaardeerde serie, die zelfs tot grote verbazing van haar twee Engelse schrijvers Allen Simp en Ray Galton, in ons land zo'n doorslaand succes is. Dat succes is twee dingen te danken: ten eer- aan de simpelheid van de pro bleemstelling (velen hebben in hun familie of vriendenkring een derge lijke senior en junior, die elkaar het leven staan, maai- elkaar niet kunnen missen) en ten tweede vertaler Van der Merwe, die kans heeft gezien deze serie in typisch Nederlandse sfeer te bren gen. Voor de NCRV gaat Van der Merwe binnenkort nog twee Engelse s vertalen: „Tonx Hancock", met in de hoofdrol Joop Doderer als Joop Nachtegaal. en „Frankie Howard", met in de hoofdrol de Bel gische acteur Anton Peters als Fons Pardoes. Van Stiefbeen is sinds kort ook een boekje uit. „Ik ben er niet trots op. Die Stiefbeen-lol is name lijk een soort humor, die ik door gaans vermijd. Ik vermeld bij mijn optreden dan ook nooit, dat ik nou die man van Stiefbeen ben. Ik ben niet zo'n lollige vent". Krasse uitspraak En tot slot zegt hij: „Wilt u nog een krasse uitspraak van me? Dat wordt namelijk altijd van me ver- wacht. Vorige keer heb ik tegen een journalist gezegd, dat ik de beste op myn gebied ben. Maar toen werd iedereen kwaad. Onzin, want het is toch zo! Myn collega's zijn allemaal beste lieden, maar ze missen poëzie en hun produkten zyn gewoonweg niet over het voetlicht te krijgen. Je kan ze niet spelen. Die jongens missen bovendien allemaal een kritisch brein achter zich. Waarom ik het dan wel alleen doe? Omdat iedereen het slechter doet dan ik. Dan doe ik het liever zelf Rijdt veilig met melk Mist, gladheid, duisternis. En soms alle drie tegelijk. Man achter 't stuur, denk aan melk. Melk houdt fit, spitst ogen en oren, verhoogt concentratie- en reactievermogen. Drink een glas extra, thuis of onderweg. Dat is verstandig, veilig ea nog lekker óók. Vraag per briefkaart aan het Nederlands Zuivelbureau, postbus 4530Rijswijk (Z.H.) het zelfklevende M-embleem (7x8 cm) voor de achterruit van uw auto. Dan steunt u de nuttige aktie Rijdt veilig met melk". (Van i correspondent'. Sint-Nicolaas heeft in deze da gen soms teleurstellingen te in casseren. De vorige week zag hij zich door een pastoor in een Bra bants dorpje al de toegang tot een school geweigerd, omdat hij geen „niet-tb-verklaring" had, en nu is hij in zijn streven om ook het nog niet voor hem toegankelijke Stap horst te bezoeken, weer op ernstig verzet gestuit. Sints voornaamste tegenstander in de Staphorster raad toonde zich een SGP-afgevaardigde, die. Verolme ontkent T.R.O.S.-werving (Van onze Haagse correspondent). Zoals eerder vermeld, beschuldigt „De Metaalkoerier" van de ANMB scheepsbouwer Verolme ervan, dat hij TROS-aanmeldingsformulieren onder zijn personeel heeft laten verspreiden, om op die manier een ietwat gefor ceerde steun voor zijn TV-Noordzee te verkrijgen. De voorlichtingsdienst van het Ver- olme-concem heeft hierop thans ge reageerd met de mededeling, dat dit aar is. De heer Verolme is reeds maanden in Brazilië en kan dus geen TROS-formulieren op zijn werf in Rozenburg hebben laten uitdelen. Er is inderdaad sprake geweest van uit deling van formuleren op de werf, r dit gebeurde op initiatief van portier en een typiste. Toen de secretaris van de ondernemingsraad dit opmerkte en hierover opheldering vroeg, is de TROS-actie op de werf verboden. Het Verolme-bedrijf is voorts nog door de REM benaderd, die formulieren voor uitdeling wilde sturen, maar de bedrijfsleiding heeft geweigerd hierop in te gaan. Aldus de mededeling van de Verolme-voor- hchtingsdienst. Het nieuwe luchthavenkantoor van Schiphol, waarin tevens het bemanningscentrum wordt on dergebracht, komt steeds hoger van de grond. Men is nu bezig aan de negende verdieping. Spaak in Londen Wilson naar VS De Belgische minister van Buiten landse Zaken, Paul-Henri Spaak, is gisteren in Londen aangekomen voor besprekingen met Britse ministers over de ontwikkeling in Kongo, over voorstellen voor een Atlantische kernmacht en over de economische moeilijkheden die Engeland onder vindt. Het bezoek vindt plaats op uit nodiging van de Britse minister van Buitenlandse Zaken, Patrick Gordon Walker. De Britse premier Harold Wilson zal zondag a.s. naar Washington vertrekken, waar hij maandag en dinsdag besprekingen zal voeren met president Johnson. De Britse premier zal bij zijn bezoek aan de Verenigde Staten vergezeld zyn van minister van Buitenl. Zaken Gordon Walker, de minister van Defensie Healey, de chef van de Britse generale staf Lord Mountbatten en twee andere hoge ambtenaren. Minister Healy zal, voor bespre kingen met zijn Amerikaanse ambt genoot McNamara, een dag langer in Washington blijven dan de premier en de minister van Buitenlandse Za ken. Beide laatstgenoemden reizen woensdag door naar New York, waar zij dan een ontmoeting zullen heb ben met secretaris-generaal Oe Thant. Dezelfde dag nog vertrekken zij naar Ottawa, voor besprekingen met de Canadese premier Lester Pearson. waarschijnlijk tot zijn ergernis, onder de naam Bisschop door het leven moet. Hij trok van leer te gen de plaatselijke middenstand, die om commerciële redenen wel iets schijnt te voelen voor een be zoek van Sint-Nicolaas. Op felle toon riep het raadslid uit, dat „dit spotten met de heilige beginselen van de reformatie" in de kiem moest worden gesmoord. Welis waar verklaarde burgemeester Haverkamp hierin geen taak voor de overheid te zien, maar de woorden van de gereformeerde spreker hebben de „echte bis schop" toch wel zo aangegrepen, dat hij zich nog niet in Staphorst heeft laten zien Baldadig Sinterklaas, in een baldadige bui, heeft een rel rond de dorps pastorie in Maartensdijk veroor zaakt. De goedheiligman liet zich dezer dagen in het avonduur met een auto by de pastorie afzetten, met de bedoeling ds. A. J. Wijn- maaien te vragen waarom hij niet in hem gelooft. Van de dominee is bekend dat hij bezwaren tegen het Sinterklaasfeest heeft. Voor Sinterklaas werd ondanks herhaalde malen bellen niet opengedaan. Wel verscheen even later op last van de dominee de rijkspolitie, die de Sint met zijn knecht zonder pardon uit de pas- torietuin verwijderde. „Dat doen met iedereen, die er niets te maken heeft, Sint of geen Sint" aldus de politie. Buiten het hek wachtte de jeugd van Maartensdijk, die juist de catechesatieles bij de dominee achter de rug had. Onder luid ge joel werd Sinterklaas door de strenge arm naar de auto terug gebracht. Vrees voor angst De documentaire .Durven we bang te zijn?" van Gabri de Wagt kan op twee manieren be sproken worden. In de eerste plaats als werkstuk van een aankomend televisieregisseur, in welk geval het goede camera werk, de vloeiende montage, het belangwekkende onderwerp, de distinctie waarmee het onder werp aangepakt werd, de zorg zame afwerking op allerlei on derdelen (muziek, stem van commentator) en bovenal het vele verzette werk te prijzen zou zijn. In de tweede plaats als het verlengstuk op televisie van de eminente radio -docum entarist Gabri de Wagt, die ons met se ries als „Signalementen van het ik" en „Signalement van het an dere ik" radio-documentaires schonk die voor de Nederlandse radio de waarde van „klassie ken" hebben. In dat laatste ge val zou zijn te reppen van te leurstelling over een eersteling die meteen al een „eenling" had moeten worden, maar het niet werd. Wij kiezen toch maar de laat ste methode. De Wagt heeft dat aan zich zelf te wijten: dan had hij maar niet zo'n voortreffelijke reputatie als radioman moeten opbouwen. Een van de belang rijkste bezwaren is, dat hij een uitermate boeiend onderwerp de angst, versnipperde tot bang heid, vrees, schrik, zelfs verle genheid en andere lagere vor men van vrees. Angst is onbe stemd, vrees koestert men be wust voor iets bepaalds. Je hebt levensangst en hoogtevrees. In het spraakgebruik worden angst en vrees door elkaar heen ge bruikt, maar dat hoeft voor een documentaris nog geen reden te zijn om hetzelfde te doen. Een ander bezwaar was, dat Gabri de Wagt te ijverig was. Meer dan heeft hij voor de ca mera gehaald, en allemaal ver telden zij lets, d.wz. net iets meer dan niets, maar helaas lang niet alles. Mensen traden uit deze documentaire niet naar voren, niemand kwam tot ont wikkeling, het bleef bij een paar opmerkingen en daarmee basta. Het werd daardoor een soort dieptepeiling van de oppervlakte. Een derde bezwaar gold de „con ventionele wapenen" waarmee Gabri de Wagt ons te lijf ging. Alles werd opgesomd: de raket lancering, de muur, het Concilie, het nozemdom, het concentra tiekamp, de griezelfilm, de zee. Sinterklaas, de eerste schooldag, de oorlog, de werkloosheid, Cas tro, de hongersnood, de ouder dom, de dood, hoge huizen, brede pleinen, noem nog maar iets op. Het had allemaal te maken met die vraag: „Durven we bang te zijn?" Het was alsof men Gabri de Wagt als een telefoniste voor een schakelbord zag zitten waar in hij dan in een bewonderens waardig tempo links en rechts stakkertjes in de honderden gaatjes stopte zodat prompt van overal vandaan gesprekken, in dit geval beelden, binnenkwa men. Die beelden vulden echter niet aan, verhelderden het ge sprokene niet, maar liepen ge woon met de woorden op. Door prof. dr. L. N. J. Kamp. dominee C. Aalders. Nol Gregoor en prof. dr. R. Ryksen werden overigens wel enkele zinnige din gen over de angst en de vrees gezegd, maar zij bleven als losse opmerkingen in de lucht han gen. Aan het eind van de docu mentaire werd gezegd dat het niet meer dan een confrontatie met alle problemen was geweest. Het leek echter nog het meest op een inleidende samenvatting van wat in de komende twee uit zendingen nader bekeken en uit gediept, resp. duidelijk gemaakt zal worden. EERSTE NET KRO GERO CASSETTES in Zilvium - Zildura - Zilmeta uitvoering. JUWELIER - HORLOGER F. W. PLESSEN Agrarisch nieuws NTS-journaal Brandpunt, actualiteiten Kyk op kunst Judith, toneelspel van De Peyret Chappuis Epiloog NTS-journaal. TWEEDE NET AVRO 8.00 uur Nieuws in het kort NTS 8.01 uur Der Schauspieldirektor, opera van 8.35 uur Getrouwd, ongetrouwd, film 9.00 uur Los Indios Tabajaras 9.15 uur AVRO's Televiarier, actualiteiten 9.55 uur documentaire over Chr. Huygens. TV NOORDZEE de jeugd De ontvoering van mr. Ed, vo< Popeye, tekenfilm Wist u dat? Edgar Allen Poe Victory at sea: De ondergang van Graf Spee New Breed: Het dal van de drie Charley's. Was het Lurelei- cabaret kwetsend Het Eerste Kamerlid, de heer Van de Vliet (V.V.D.), heeft aan de mi nister van O. K. en W. schriftelijke vragen gesteld over de televisie-uit zending van het Lurelei-cabaret, die de VARA op dinsdag 24 november uitzond. Het Kamerlid vraagt of de minister de mening deelt, dat verscheidene bevolkingsgroepen zich terecht door deze uitzending gekwetst kunnen ge voelen. Voorts vraagt "hij of de be windsman zijn zienswijze ter kennis van de V.A.R.A. wil brengen. VOOR VRIJDAG 4 DECEMBER Hilversum I. 402 m. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Ouverture.... radio voor vroege mensen. (7.55 Overweging). 8.00 Nws. 8.15 Het bezoek van Paus Paulus VI aan het Eucharistische Congres te Bombay. 8.25 Ouverture (verv.). 8.50 V. d. huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.05 In de Platen - soos: gevar. progr. voor oudere luis- i tuinbouw. 12.33 Ballroomork. 12.45 Het bezoek van Paus Paulus VI aan het Eucharis tisch Congres te Bombay. 13.00 Nws. 13.15 Wissewassen, licht progr. 13.35 V. d. vrouw. 13.45 Lichte- en amus- muz. 15.00 Schoolradio. 15.30 V. d. zieken. 16.30 Alt en piano en instr. trio: Spaanse volksliederen en moderne Vliegende schijven 20.20 Zang militairen. 20.20 Omroepork.: Bombay. 19.35 progr. v. d. Act. documentaire. 21.40 Lichte gram. 22.00 Gram. of act. 22.15 Zwart op wit: act. publlkaties over Kerk land-~ en tuinbouw. 12.33 Act. 12.38 Licht instr. kwintet. 12.55 Tentoon stellingsagenda. AVRO: 13.00 Nws. 13.15 Meded.. Beursber. klass. liederen. 13.55 of gram. tan en i ij de tijd i sluitend: In eigen persoon, gesprek. natuurwetenschappen. 18.40 Jazz- rondo. 19.00 Kiosk: artikelen uit de weekbladen. 19.10 Koorzang. 19.30 Kunstkron. 19.55 Eerste kolom, praatje. Chansonprogr. 20.55 Openbaar Kun satirisch progr. 22.15 Zige' ork.: Hongaarse volksmelodieën. 22.30 Nws. 22.40 Spontane reacties: muzikale discussie. 23.10 Lichte gram. 23.45 Soc. (Over de 4e lijn van 18-20 uur) Modest Moussorgsky. „Boris Godou- lov". Opera in een proloog en vier geïns tr urnen- Christina Hadjikoleva, Ekaterii guieva, sopraan; Kina Kosse' Kalin, Mela Bougarinovltch, i-sopraan; Vasil Ben- Ouzounov. Milen Paounov, tenor; Nlcolaï Chris- Bojan Katzarsky, Jacques Mars, chev, John Lanigan, Kondov)Orkest torium van Pari Cluytens. TELEVISIEP 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Pa Pin kelman en Tante Pollewop, beeldver haal. 20.25 Attentie. 20.50 Stiefbeen en Zoon, TV-spel. 21.30 Ooggetuige, film- rep. over Suriname. 21.55 Nou Jij weer. amus.prog. 22.30 Delegeren, dagsluiting. NTS: 22.40-22.45 Journaal Nederland II: NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Langs de weg.... TV-film uit de Dick Powell-serie. NTS: 20.50 In vertrouwde handen, medisch progr. VARA: 21.15 Zang en gitaar. 21.45 Achter het i Presentatie deelnemers Songfestival in februari (Van onze t.v.-medewerkster) Op 8, 9, 10, 11 en 12 februari wor den aan de Nederlandse kijkers uit studio Concordia in Bussum de voca listen voorgiesteld. die een kansje gaan wagen om uitgezonden te wor den naar het Eurovisiesongfestival. Die vocalisten zijn Trea Dobbs, Ronnie Tober, Conny van den Bos, Gert Timmerman en Shirley Zwerus'. Deze uitzendingen duren elk 20 minuten. Ze worden geplaatst direct na afloop van het N.T.S.-joumaal. Dit keer is er een andere formule voor de keuze van het repertoire: de solisten mogen zelf kiezen uit wat hun tot 8 januari wordt toegezonden. Iedere solist zingt in de uitzending drie liedjes. Men is vrij in de keuze van de arrangeur. Vaste begeleider van alle artiesten wordt Dolf van der Linden met het Metropole-orkest. Tijdens de finale op 13 februari wordt de solist en het liedje uitge kozen, die Nederland zal vertegen woordigen op het songfestival dat op 20 maart 1965 in Napels zal wor den gehouden. De produktie van het Nederlandse songfestival berust bij Karei Prior. Ivens maakt film over Rotterdam •Van onze Haagse correspondent» Joris Ivens is in principe bereid i gevonden een film over Rotterdam I te maken. Het zal dan een geheel vrije film worden. i De moeilijke financiële situatie, i waarin de Maasstad zich thans be- vindt, maakt het moeilijk het beno- digde bedrag van circa f 125.000, voor deze Ivens-film uit te trekken. Er zullen echter door de gemeente toch naar mogelijkheden worden gezocht. Ondertussen heeft de Nederlandse Fllmproduktie Maatschappij zich be reid verklaard voor een voorfinancie ring te zorgen. Joris Ivens is thans in Nederland om zich op dit project te oriënteren. De stad is hem niet onbekend, want hy studeerde destijds aan de handels hogeschool en hij maakte er in 1928 zijn eerste volwaardige film „De 1 brug".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5