PROF. SICKING AANVAARDDE LEIDSE LEERSTOEL GRIEKS GEEN TIJD VOOR TEDERHEID 5? Christen kdn niet akkoord gaan met atoombewapening5 5 Kerk en vrede KERSTMIS VOOR DE LAATSTE VLUCHTELINGEN Declamatie wedstrijd tussen gymnasiasten en h.b.s. - meisjes PASTOOR ZET SINTERKLAAS VOET DWARS Ball weer naar Europa LEGER DES HEILS GEEFT ANDERE VORM AAN KERSTFEESTVIERING Moet zomerhuisje verdwijnen? De papieren rijksdaalders blijven nog Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 28 november 1964 Tweede blad no. 31428 Prometheus-trilogie van Aeschylus Gistermiddag heeft prof. dr. C. M. J. Sicking als opvolger van prof. dr. B. A. van Gronin gen het ambt van gewoon Leids hoogleraar in de Griekse taai en letterkunde officieel aanvaard met een oratie in het Groot Au ditorium over „Aeschylus' Pro metheus trilogie. Prometheus is in Europa een dui delijk en levend symbool. Het stuk dat Aeschylus aan hem wijdde, stelt echter de klassieke filologie voor grote problemen, vooral sinds de theorie werd gelancheerd, dat 't stuk niet van Aeschylus zou zijn. Deze extreme conclusie uit de verschillen tussen dit stuk van Aeschylus' ver dere werken wordt weliswaar meest al verworpen, maar desondanks zijn de methoden die bij het stellen en oplossen van de problemen worden gehanteerd zeer vaak door de denk wijze van wie het stuk voor onecht hield beinvloed. Wanneer men tracht, tot een beeld van het denken van Aeschylus te komen zonder dit stuk a priori in een uitzonderingspositie te plaatsen, is het mogelijk, de een- Zonder twijfel heeft de Contact commissie Kinderbescherming Lei den en omstreken gisteravond men kwam in de Lidwinaschool bij een met de vertoning van de Deense film „Geen tijd voor teder heid" het winterseizoen op buiten gewoon interessante wijze geopend. De film geeft een boeiend beeld van de talloze problemen, waarmede de ouders en ook het kind te maken krijgen indien het kind te veel aan eigen lot wordt overgelaten. Veelal, zoals in dit geval, ligt dit aan de schuld van de ouders. Uit voerig en in tal van indringende beelden houdt „Geen tijd voor teder heid" ons bezig met het probleem van het verwaarloosde kind. Het gaat hier echter niet om de „ouderwetse" vorm van verwaarlo zing, waarbij het kind in materiële verzorging te kort komt. De ouders van de kleine Lene, die in deze film de hoofdrol speelt, hebben een heel behoorlijk inkomen en kunnen royaal leven. De vader is zakenman, de moe der actrice. De ouders zorgen ervoor, dat hun kind van al het materieel- nodige uitstekend voorzien wordt. Zij houden ook echt van het meisje. Maarzy hebben zo weinig tijd. In enkele droomscènes wordt aan geduid hoe dit voortdurende tijdsge brek het altijd moeten telefoneren en confronteren van de vader, het altijd moeten acteren of poseren van de moeder psychisch op het kind Inwerkt en hoe het meer en meef gaat hunkeren naar een liefdevol contact met de ouders. Eindelijk zal het ervan komen; moeder heeft haar beloofd op een vrije zaterdagmiddag met haar naar het strand te zullen gaan. Maar er komt toch weer iets tussen en nu gaat Lene alleen op avontuur. De tocht naar het strand brengt haar allereerst in aanraking met een gezin, waarin nog wel degelijk van verwaarlozing in de oude betekenis van het woord sprake is. Vervolgens ontmoet zij een jongeman, die abnor male neigingen schijnt te hebben. Tenslotte komt zij veilig op het strand en als de avond valt en zij in de bos sen verdwaald dreigt te raken, wordt zij opgenomen door een smokkelaars familie. Eindelijk keert zij toch nog bij haar ouders terug maar niet dan nadat deze en de toeschouwers er diep van doordrongen zijn geraakt, dat wij tijd en tederheid aan onze kinderen moeten geven. De avond, welke in samenwerking met de Vereniging Pro Juventute en de r.-k. vereniging -voor gezinsvoog dij en patronage was belegd, werd geopend met een kort inleidend woord van de voorzitter van de Contact commissie, de heer A. J. D. van Oos ten, die speciaal welkom heette het nieuwe bestuurslid (vacature-Mul der) drs. Nobbe, psycholoog aan de Dr. v. d. Berghstichting in Noordwijk. Na afloop van de filmvoorstelling was er gelegenheid tot een korte dis cussie over het aan de orde gestelde onderwerp. heid in dat denken te ontdekken, die alle stukken begrijpelijk maakt mits men tracht, niet in onze, maar in Aeschylus' termen te denken. Het blijkt dan dat Aeschylus enerzijds hartstochtelijk heeft verlangd naar een begrijpelijk en rechtvaardig be leid van zijn goden, maar anderzijds de ogen niet heeft gesloten voor de bestaansfeiten, die met een dergelijke theodicee in strijd zijn. Deze laatste vindt men in al zijn stukken terug, maar in de Prometheus worden ze uitzondelijk fel belicht. Het conflict tussen Zeus en Prometheus, tussen goden en mensen, eindigt in een van beide zijden gedwongen aanvaarde status quo; de daarbij vastgelegde grenzen worden nadien steeds weer overschreden, hetgeen het onrecht Prof. Sicking wordt na de oratie gelukgewenst door zijn leermeester en voorganger prof. dr. B. A. van Groningen. (Foto L.D./Holvast) van de goden zo goed als de hybris van de mensen verklaart. De mens is aldus in relatie tot zijn goden een tragische figuur geworden. Veeleer dan een uitzondering is het stuk, of beter de op één stuk na verloren gegane trilogie, een van de meest centrale werken in het geheel van Aeschylus' oeuvre. Na de oratie, die met de gebruike lijke toespraken werd besloten, reci pieerde prof. Sicking in de ontvangst zaal van de Academie. Prof. H. Berkhof voor afdeling Leiden van „Kerk en Vrede": „Hét gebod van dit uur voor iedere christen is: de vrede. Alle zeilen moeten worden bijgezet om een atoomoorlog te voorkomen. Laat op dit gebied de christen nu eens niet achteraan komen". Dit zei prof. dr. H. Berkhof gisteravond in een rede ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van „Kerk en Vrede". De synode van de Nederlandse Hervormde Kerk sprak zich in een herderlijk schrijven van 1963 zeer nadrukkelijk over dit onderwerp uit: „Geen christen kan het gebruik van kernwapens verantwoorden". Prof. Berkhof wil verder gaan dan deze uitspraak, die tot zijn spijt onlangs zelfs nog verzacht is. Tegen het besluit van de synode kwamen van verschillende zyde ernstige bezwaren. Parlementsle den vroegen zich af of zfj nog lid van de kerk konden blijven, zfj steunden immers de defensieplan nen. Was de uitspraak van de her vormde synode zo bindend dat het hier gold: óf de band met de kerk verbreken, óf de stem verheffen te gen de atoombewapening als vol strekt onaanvaardbaar voor de christen? In een geschrift, dat de synode liet uitgeven als antwoord op de vele bezwaren zwakt zjj haar eigen uitspraak enigszins af, waar door deze niet bindend is voor de christen. Prof. Berkhof betreurt dat. Verschil „Een christen die het voor mogelijk houdt, dat hij in een nucleaire oorlog een actieve rol kan spelen, kan ik mij niet voorstellen als lid van de kerk", zei prof. Berkhof. Hij noemde als essentiële punten van een atoom oorlog, die verschillen met die van een conventionele: Er is in een atoomoorlog geen verschil tussen militairen en burgers, geen verschil tussen de generatie van nu en de ge neratie na ons, geen verschil tussen vijanden en neutralen en geen ver schil tussen overwinnaars en over- T ijdsgebod Deze feiten maken dat het taal kundige begrip „oorlog" niet meer te gebruiken is. Er kan ook niet meer gesproken worden van een „recht- Advertentle Zoekt u een GERO-CASSETTE van f40.- of f400.- v. d. WATER De Gero Specialist Haarlemmerstraat 181 heeft ALTIJD VOORDELIG. Een veertigjarig jubileum is door gaans een heugelijk feit. Niet voor „Kerk en Vrede". Deze organisatie de Nederlandse afdeling van de „International fellowship of recon- cilation" noemt het veertigjarig bestaan in haar orgaan „Militia Christi" een „betreurenswaardig feit". De organisatie werd in 1924 uit nood geboren: toen pas werd het begrip „oorlog" een probleem voor kerk en christen. De beweging be toogt, dat evangelie en oorlog ten enenmale onverzoenlijk zijn. Hoewel de vredestaak van de kerk in die veertig jaar wel algemeen aan vaard is, hinken velen nog op twee gedachten: óf meewerken aan de atoombewapening (en uit de kerk gaan) óf de stem verheffen tegen de „atoomwaanzin". Dat „Kerk en Vrede" het maken van die keuze in veertig jaar niet heeft kunnen be reiken, noemt het hoofdbestuur van de organisatie „een betreurenswaar dig feit. vaardige oorlog". „De vrede is daar om hét tjjdsgebod van nu en soms is dat tjjdsgebod bepalend voor staan of vallen van de christen en de kerk" zei prof. Berkhof. Hy ging in zRn betoog uit van Collesenzen 3, vers 4: „Bedenk de dingen die boven zijn". In verschillende perloden in de ge schiedenis werd de mensheid wak- kergeschud voor bepaalde toestanden die tot dan volledig over het hoofd waren gezien. Prof. Berkhof noemde onder meer het probleem van de sla vernij (1840), de kinderarbeid (1870), de emancipatie van de vrouw (1910) en de koloniale verhoudingen (1930). Na 1945 zijn er het rassenvraagstuk en het probleem van de atoombewa pening. Prof. Berkhof zag in dit „wakker schudden", in dit openen van de ogen voor „onmogelijkheden", het werk van de Heilige Geest. „Maar het trieste is dikwijls", zei prof. Berkhof, „dat juist nlet-chrls- tenen in deze problemen vaak de grote voorgangers waren. Zij werden dan door de christenen met bijbel teksten om de oren geslagen. Een be schamende zaak, waar voor wij onze tol betalen in de vorm van een toe nemende onkerkelijkheid. Laat daar om de christen op het gebied van het atoomvraagstuk eens niet achteraan komen. Laten zij met Kennedy zeg gen: „Wij moeten de atoomwapens afschaffen voor zü óns afschaffen". Miljoenenwerk gegund aan de Gebr. Schouls De Rijkswaterstaat, directie wegen, te Den Haag heeft aan het aanne mersbedrijf Gebr. Schouls N.V. te Leiden gegund het maken van grond werken voor en het aanbrengen van verhardingen in het klaverblad Oudenrijn in de kruising van de wegen no's 2, 12 en 26 gelegen in Utrecht, Jutphaas en VleutenDe Meern voor 'n bedrag van f 8.345.000. Juridische voordracht In het kader van de voordrachten voor afgestudeerde juristen die mede toegankelijk zijn voor notarissen en kandidaat-notarissen, alsmede voor bestuursambtenaren, ambtenaren van de belastingdienst en andere belang stellenden, spreekt oP 9 december a.s. van 19.45 uur tot 21.30 uur in het Juridisch Studiecentrum „Graven steen", prof. mr. W. H. Nagel over „Culturele aspecten van de misdaad". Laatste beroep op lezerskring Het is nu zes jaar geleden, dat de eerste hulp van u werd gevraagd voor Lager Haid, waar toen vluchtelingen van de tweede wereldoorlog al veer tien jaar in barakken hadden ge leefd. Er volgde toen de eerste Kerst- reis daarheen en de kennismaking met het „Jammertal" (het ergste deel van Lager Haid) en de vluch telingen daar. Al die jaren is er door velen geholpen om de vluchtelingen daar, en later ook in andere kampten, een wat draaglijker bestaan te geven. Nu zitten in Haid werkelijk bijna allen in flatjes en hoewel hun le vens tè verwoest zijn om ooit weer een normaal bestaan te leiden, is er dankbaarheid vooral bij deze laat- Proza en poëzie Leerlingen van het Sted. Gymnasium en de Louise de Coligny-h.b.s. droegen gister avond in de aula van de school aan de Fruinlaan proza en poëzie voor. Zij namen, enthou siast. deel aan de jaarlijkse de clamatiewedstrijd tussen de twee schoolverenigingen, U.S.A. en „Ende Dispereert Niet". De meisjes van de Louise de Co- ligny-lh.b.s. boekten ditmaal het beste resultaat, want de poëzieprijs ging naar „Ende Dispereert Niet". Behalve deze zilveren poëzie-beker waren er nog enkele individuele prijzen, zowel voor de junioren als voor de senio- (Van onze Venlose correspondent) Sint-Nicolaas, voor wie zelfs de hoogste daken geen noemenswaar dig struikelblok plegen te beteke nen, zag zich gisteren bij het be zoeken van een lagere school in het Brabantse plaatsje Soerendonk, voor een niet te nemen hindernis ge- plaats: de voorzitter van het schoolbestuur, pastoor Bos, had ont dekt dat de bejaarde bisschop niet het bezit was van een zoge naamde niet-t.b.-verklaring Hoe nijdig zwarte Piet ook met zijn gard zwaaide en dreigend op de zak wees, de pastoor hield voet bij stuk: de Sint mocht er niet in. Dit tot grote teleurstelling van zijn jeugdige vriendjes en vriendinnetjes hun klassen maar weinig De jury die onder leiding stond van dr. J. P. Naeff, heeft veel tijd nodig gehad om tot een juiste beoor deling te komen. Zij zou aanvanke lijk worden voorgezeten door Nel Noordzij, maar deze moest op het laatste ogenblik wegens ziekte laten afweten. Uit de langdurige beraadslagingen bleek overigens wel, dat er lang niet slecht was voorgedragen. Wat de junioren betreft, zij had den het voornamelijk in de dieren wereld en bij Annie M. G. Schmidt gezocht. In het jury-rapport werd dan ook duidelijk gesteld, dat er poëzie van hogere orde bestaat en dat een betere keus dus wel moge lijk is. Opvallend by de senioren was, dat zij, op Marsman na, geen werk van de grote Nederlandse dichters voordroegen. En waar bleven de klas sieke dichters? Wat het proza betreft, de jury sprak haar waardering tu over uit, dat lange, moeilijke frag menten voortreffelijk uit het hoofd waren geleerd. ste groep, die nu na 20 Jaar, Kerst mis gaat vieren in een eigen wo ning, door gordijnen uit Holland af geschut tot een eigen, besloten ge heel. Toch kwam het alarmerende be richt, dat niet kllen uit de barakken verlost zyn. En hulp blijft wel héél dringend nodig, want hoe zullen twee oude vrouwen, de enige overgebleven bewoonsters van een grote barak, die ooit warm krijgen? Dat is evenmin mogelijk voor de kelders van de ka zernes in Linz, waarin ook mensen en kinderen opgeborgen zijn. Door de Schotse sociale werkster in Linz een der weinigen, die nu ook weldra gaat vertrekken werd ik op deze kazernes opmerkzaam gemaakt en een Oostenrijkse ingenieur, die ik verzocht enkele opnamen van deze misère te maken, stuurde een be wogen brief over de ellende daar en de nog veel grotere ellende van een kazerne, die hij zelf „toevallig" had ontdekt. Een vergeten kazerne dus, met vergeten mensen, die nameloos veel koude zullen lijden in de komen de ijzige maanden. Juist de uitgaansdag van deze zo mer ook door Leiden gefinancierd bracht niet alleen blijdschap om al het goede van die dag zelf, maar bovenal vanwege het besef niet to taal vergeten te zijn. Het was, zoals een oude man toen schreef, een openbaring, dat in verre landen nog aan hen gedacht werd. Wij willen nu proberen door warm- waterzakken en vooral door brand stofuitdeling, hen te laten weten, dat het naderende Kerstfeest naast de openbaring van Gods Licht en liefde, ook een feest is van me"selijk mede dogen en warmte, die wy vanuit onze rijkdom zo eenvoudig kunnen schen ken. Girogaven voor dit doel wor den dankbaar ingewacht op nr. 285812 van Dr. E. A. FRANKEN-DUPARC, Lammenschansweg 133. Leiden, 1ste Advent 1964. Dat moet wel goed zijn Aan de Lange Mare 94, in 1946 nog niet gedempt, werd in ok tober van dat jaar de eerste TEEKENS Slagerij gevestigd. Tijdens de distributieperiode van het vlees, waren er weinig mogelijkheden om tot ont plooiing te komen. Nadat evenwel de bonnen waren af geschaft, is het bedrijf een ge weldige vlucht gaan nemen. Met korte tussenpozen volgde op grootse wij ze de opening i het filiaal 1 het f dere. Wanneer wij op dit moment de balans opmaken, dan tel len wij in Leiden alleen al zeven winkels, die voor verre weg het grootste deel de in woners van Leiden en rand gemeenten, van vlees ook van het paard vleeswaren en poeliersartikelen voorzien. Ook in Leiderdorp is sedert kort een TEEKENS winkel ge- overweldigende belangstelling bestaat. Verder is er nog een inten sieve samenwerking met een zeer grote slagerij in Dor drecht en een aanzienlijk aan tal vleesbedrijven in Den Haag. Dit alles is tot stand kunnen komen door voortdurend scherpe verkoopprijzen en attractieve dag-, week- en ge legenheidsreclames. Als de kwaliteit door kundig inkoopbeleid en vakkundige behandeling niet op de ge rechtvaardigde eisen van de verbruikers was afgestemd ge weest. had het bedrijf de ge zonder basis gemist en daarom is de enig juiste conclusie: DAT MOET WEL GOED ZIJN bij TEEKENS' Slagerijen Prijzen Volgens de bepalingen van de wet t bescherming van leerlingen tegen besmettingsgevaar moet een veder, die aan een onderwijsinstel ling is verbonden, in het bezit zijn van een geldige verklaring waaruit blijkt dat hij niet lijdt aan tubercu lose van de ademhalingsorganen. Deze maatregel geldt ook voor bij oorbeeld surveillanten en het schoonmaa kpersoneel Dat zij ook op Sinterklaas van epassing is, staat echter nergens de wet vermeld Van de junioren won de gymna siast Wouter Hins met zijn „Mus- kietenjacht" de eerste prijs en het h.b.s.-meisje Margriet Kruizinga met „De Spin Bastiaan" de tweede. Bij de senioren ging de eerste i poëzie)- prijs naar Anandi Teeuw (Meisjes- h.b.s.) voor de drie gedichten van Mar ja en de tweede (proza) prijs naar Martine Verwey (gymnasium) voor Herman Heijermans „Bartje". Zij tot slot nog vermeld, dat een houtblazerskwartet van 'het gymna sium aan deze geslaagde voordrachts avond medewerking verleende door het ten gehore brengen van twee suites. De Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken George Ball""Ts gisteravond opnieuw naar Europa vertrokken. Hij zal in Londen en Parijs besprekingen voeren over mi litaire en economische vraagstukken in verband met het Atlantisch bond genootschap. Veertien dagen geleden verbleef Ball in Bonn. Uitdeling kerstpakketten vervalt Men schrijft ons: Het zou vreemd aandoen, als tijdens de kerst- voorbereiding de zo bekende KERSTPOT uit het stadsbeeld zou verdwijnen. In bijna al de landen waar het Leger des Heils werkt is dit een traditie geworden. Toch wordt de vraag wel eens gesteldt „moet dit in deze tijd nog wel volgehouden worden Als u bedoelt, dat er geen armen met een kussensloop bij de voorra den aardappelen, witte kolen en knol len enz. enz. moeten langs gaan om bedeeld te worden, dan heeft u ge lijk. Dat is gelukkig verleden tijd. Gezien de tijdsomstandigheden wordt er dan ook door het Leger des Heils naar gestreefd een andere vorn geven aan de kerstfeestvieringen Er zijn ook in onze stad nog vele ouden van dagen, die een vrij zaam bestaan leiden. Er zijn gezin nen waar men met ziekte te kampen heeft. Wie wil niet graag kinderen echt blij maken. Waarom geen zieken een blijk van medeleven gebracht. Zo zijn er velen die wachten op wat be langstelling en vriendelijkheid. Br zijn nog wel stille armen. Het Leger des Heils kent zijn clubhuis jeugd en de zondagschool-kinderen. Wat zyn de plannen voor Kerst feest 1964 in Leiden? Wat stelt het Leger des Heils zich voor om te doen? Hier volgen de plannen. Op maandag 31 december, 's mid dags van 3 tot 5 uur, gaat men een Kerstfeest vieren met 300 bejaarden. In de eerste plaats met hen, die een zaam zijn en nergens anders een blij feest kunnen beleven. In een gezellige omgeving wordt hen een fijne middag aangeboden, er wordt rykelijk getrakteerd en de be jaarden krijgen een verrassing mee naar huis. Zondagmiddag 27 december wordt er voor 200 kinderen, die nergens Omstreeks april van dit jaar hebben B. en W. van Reeuwijk mevr. A. L. van der MeerIJsselstein in Leiden gevorderd het zomerhuisje aan de Oukoopse- weg 21 bij de Reeuwijkse plassen af te breken, om dat dit huisje zonder vergunning zou zijn verbouwd. Dit- wordt door de eigenaresse ten stelligste ontkend, reden waarom zij tegen deze vordering in beroep is gegaan. De raad van Reeuwijk zal maandagavond moeten beslissen over het voorstel van het college om het beroep niet ontvankelijk te verklaren en tot afbraak van het huisje over te gaan. Op het terrein stond een bouwvallig huisje, waar voor door B. en W. van Reeuwijk vergunning was afgegeven het in gebruik te nemen, aldus de raads man van mevr. Van der MeerIJsselstein. Later is de directeur van gemeentewerken met de broer van de eigenaresse, de heer A. IJsselstein, naar dit bouw vallige huisje gaan kijken, waarna toestemming werd verkregen het te vernieuwen. Kort daarna is het af gebroken. Op dezelfde plaats werd een nieuw zomer huisje gebouwd. Foto Leidsch Dagblad anders echt Kerstfeest kunnen vie ren, een middag georganiseerd. In de meest eenvoudige logeergele genheden wil het Leger, zoals voor gaande jaren ,ook wat vreugde bren gen. Voorts wordt aan een groot aan tal zieken een bakje fruit of kerst stukje uitgereikt. Dit is een greep uit de plannen j niet alles laat zich omschrijven. Al les wat straks gegeven wordt voor de Kerstcollecte, wordt besteed voor stadgenoten die vallen onder boven genoemde groepen. De Leger des Heils kerstcollecte wordt met lijsten en bussen huis aan huis van maandag 7 december tot en met vrijdag 11 december gehouden. Kerstpotten staan op de straat op zaterdag 12, maandag 14, woensdag 16 en zaterdag 19 december. Kaarten voor het be jaar de nfeest kunnen uitsluitend afgehaald wor den op vertoon van een geldig legi timatiebewijs (A.O.W. bescheiden) op dinsdag 1 december 's middags van 3 tot 5 uur in de zaal van het Le ger des Heils, Hooigracht 30, alhier, Kinder kaarten worden dan ook af gegeven. Hiermee vervallen de aan vraagbriefjes voor kerstpakketten. GEVEILDE PERCELEN In het Venduhuls der Notarissen in Leiden werden de navolgende per celen verkocht: r. Not. W. S. Jongsma in Leident Woonhuis Sumatrastraat 181 uit de hand verkocht; Woonhuis Rijn- en Schiekade 22 op f 17.600 door P. Moerman q.q.; Woonhuis Paul Kru- gerstraat 18/18a op f 10.201 door B. Leeuwen q.q.. o.v. not. J. A Post ln Leiden: Woonhuis Joubertstraat 12/12a op f 3300 door de dhr. v. d. Berg; Woon huis Cronjéstraat 1/la op f 4550 door v. d. Berg. r not. mr. S. M Brandenberg in Leiden: Woonhuis Wasstraat 31 op "".000 door L. Zitman q.q.; Woon huis Staalwijkstraat 13 uit de hand verkocht. Wegens de grote drukte bij 's Rijks Munt zullen de papieren Rijks daalders voorlopig nog ln omloop moeten blijven. DK blijkt uit het antwoord, dat minister Witteveen (Financiën) In een nota heeft gege ven op vragen uit de Tweede Ka- De minister deelt mee, dat de be hoefte aan kleingeld sterk toeneemt dat daarom het aanmaken van munten met een lagere nominale waarde een grotere prioriteit geniet, hetgeen ook geldt voor de aanmaak van zilveren guldens. Evenals in 1964 zal ook in 1965 derhalve het aanma- van zilveren rijksdaalders slechts op beperkte schaal mogelijk zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 3