Éi Noviteiten van Badings en Kox op concert Residentie-Orkest Verstopte neus kunst kaleiöoscoQP Kr edorff - kwartet zong met magische kracht JÉ EEN STERK STAALTJE WEINIG „WERKELIJK" NIEUWS... Olof en Krebbers een formidabel duo OPLAND ZET DE POLITIEK TE KIJK Zangen uit Russiscli- orthodoxe eredienst i vees gezellig neem er 're echte vaderlandst borrel Schots geruite stola 9,75 Hoge prijzen op kunstveilingen Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 27 november 1964 Vijfde blad no. 31427 T W recensent moet zó maar pardoes na een eerste aanhoren J tijdens het derde abonnementsconcert van het Residentie- Drkest onder leiding van Willem van Otterloo zijn oordeel leven over twee nieuwe Nederlandse werken, geschreven in op- Iracht van resp. de Joh. Wagenaarstichting en het Ministerie van K. en W. ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum van dit irkest, n.l. „Symfonische klankfiguren" van Henk Badings (diens ogeheten 12e symfonie) en het Concert voor twee violen en orkest an de thans 34-jarige Hans Kox, waarin de virtuoze „cracks" Theo Olof en Herman Krebbers het neusje van de zalm! de nvoorstelbaar acrobatisch geschreven solopartijen speelden. Géén geringe taak, maar allah, daar gaat-ie Het ljjkt dan ,dat beide totaal uit- inlopende composities toch wel één ing gemeen hebben: beide geven, het elk op eigen wijze in zeker op- ht een suggestief beeld van de ge- lagde onrust, welke als een pest de nldige mensheid teistert. Daarmee gezegd zijn, dat zowel Badings Is Kox „midden-in-de-tjjd" staan. Maar dat is volstrekt niet het ge il. Badings steekt in zijn massale, wel er dan lawaaiige partituur, waar door middel van een achttal ge- irieerde episodes alle instrumen- coloristische mogelijkheden g zijn uitgebuit en een schijn -. modernisme wordt Lees, hoe een handige inhaler dit vlug kan verdrijven Nu hoeft u niet langer te suk kelen met een verstopte neus. Omdat Vicks vijf doeltreffende be standdelen heeft samengebracht tot één kleine, handige Inhaler, die u weer vrij laat ademen... vlug en gemakkelijkl De heilzame lucht, die u door de Inhaler opsnuift, wordt regel recht naar de bron van de aan doening gebracht - maakt uw verstopte luchtwegen snel vrij. In een ogenblik is het verstopte gevoel weg! Vicks Inhaler kan zó in zak of tas meegenomen worden. Haal gauw een Vicks Inhaler en ont dek zelf hoe heerlijk het Is weer vrij te ademen. Verlicht verstopte neus snel pen door toepassing van ingenieus gevonden, nieuwe en stellig interes sante elektronische verworvenheden, toch in de grond midden in de neo romantiek. En Kox? Ook bij hem is van een reëel mo dernisme dodecafonisch of serieel evenmin sprake. Veeleer hanteert hij op een vernuftige, maar bovenal behendige wijze aan de lopende band alle mogelijke vondsten van anderen waarbij slechts weinig origineels om de hoek komt kijken. Anderzijds geeft hij de solisten alle kansen om zowel in de bü uitstek pé- tillante dan wel te korte lyrische passages het virtuozendom briljant, effectrijk en schitterend toe te pas sen. Zij kunnen zich daarin uitleven op eeen manier, die boven alle lof verheven is. Niet anders denkbaar dan bij een zulk een formidabel duo! Hoe zij, b.v. in het sprankelende spirituele en doorzichtige Vivace, elkaar, in volstrekte eenheid met een vibrerend spelend or kest, als jongleurs telkens weer de bal toewerpen, grenst aan het onge loofwaardige. En dat zjj Kox toege rekend: hjj heeft voor deze twee ge schreven. zoals slechts weinig ande- hem dit kunnen nadoen. Zo concluderen wij, dat nóch Ba dings, noch Kox werkelijk iets nieuws gebracht hebben. Badings lijkt zijn gehoor te willen schokken met zijn aan klanken over verzadigde erupties. Gedonder, geruis van generatoren, gesteun, gezucht en gekreun, neger tam-tams, ja wat niet al haalt hij er bij, om te épateren. Doch daarmee wordt een te gerin ge zeggingskracht gemaskeerd. Daar naast schildert Badings een nervosi teit, welke bij de houtblazers haar climax vindt. Tevens grijpt hij meer malen terug op vroegere, stellig be langrijkere inventies. Het gaat snel en voortvarend toe, maar ondanks al het enorme klankvolume, blijft er per slot bitter weinig van hangen. En Kox vond een grillig spel uit, waarbij men voornamelijk aan de verbazing wekkende knapheid van Olof en Krebbers, dit dit spel in alle vol maaktheid grandioos beheersen, zijn aandacht kon wijden en zijn verwon dering kon beleven. Als iedereen ver bluffende goochelaars zijn zij te werk gegaan, doch hun moeiteloze inspan ning ware toch een betere zaak waardig geweest! Het positieve bij Badings: hij geeft het moderne orkestapparaat van A tot Z de gelegenheid (en het orkest deed het fabuleus!) te tonen wat het kan, 't positieve bij Kox: hij schreef voor Olof en Krebers zodanig, dat zij er nieuwe en grandioze glorie mee konden behalen. Wat zij dan ook gedaan hebben: het uitbundige applaus getuigde er van, ongetwijfeld méér dan voor het werk op zichzelf. En het applaus na Badings? Dat was uitermate lauw Na de pauze verraste Van Otterloo met een bezielend uit gevoerde Vijfde Symfonie van Theo Olof, Willem van Otter loo en Herman Krebbers voor hun optreden van gisteravond. (Foto L.D./Holvast) Beethoven: die met het uit de oorlog vermaarde klopmotief g-g-g-es. Nu had men weer vaste grond onder de voet! Een symfonie als Advertentie Agfa Isoly Dit Is de succesvolle 4x4 camera: 16 opnamen op een ^^wone rolfilm. Keu3 uit 3 uit voeringen. Isoly Junior f26,-. Isoly I f 38,-. Isoly Ha (afgebeeld) f59,-. De Isoly Junior, I en Ha in kleur- rijke cadeausets .knipklaar'verpakt. i Vraag Uw fotohandelaar naar de uitvoerige Agfa-krant. lenxen ,<£k i Agfa/Gevaert A.G. deze, kan Iedere rechtgeaarde muziekliefhebber dromen. De enige aanmerking, meer met betrekking tot Van Otter- loo's opvatting gemaakt: de zeer snelle, menigmaal te snelle en resolute aanpak doet afbreuk aan de muzikale inhoud. Er was vóór de pauze al genoeg gejaagde onrust g weest. H. Hendrik de Vriesprijs voor Simon van Wattum De Hendrik de Vries-prjjs van de stad Groningen is toegekend aan de Groninger dichter-schrljver. Simon van Wattum uit Winschoten. De prijs zal woensdagmiddag 16 december in het stadhuis van Groningen worden uitgereikt in aanwezigheid van vele genodigden, o.w. de naamgever de schilder, dichter, essayist en criticus Hendrik de Vries. DE Hendrik de Vries prijs werd in 1946 door de stad Groningen inge steld. Hendrik de Vries was zelf de eerste bekroonde. In 1961 besloot de Groninger raad de prijs eens in de vier jaren uit te reiken en te verho gen tot f 2000 waarvan f 1000 dient te worden besteed aan een feestelijke artistiek verantwoorde uitgave van een werk van de prijswinnaar. Simon van Wattum werd op 11 december 1930 te Stadskanaal ge boren. Hjj wordt beschouwd als een van de beste Groninger streektaal- schrijvers van het ogenblik en is o.a. redacteur van de Winschoter courant en medewerker aan het culturele maandblad Groningen. Operette „Droomvlucht" van van der Linden Ruimtevaart en „science fiction" (Bijzondere medewerking) Het Haarlemse nieuw-operettegezelschap NOG, viel de eer te beurt de eerste uitvoering te mogen geven van de operette „Droomvlucht", van de dirigent-componist Nico van der Linden. Het operette-ensemble dat gevormd wordt door geestdriftige amateurs, stond met het verzorgen van deze première voor een veeleisende taak. Het ging om de opvoering van een operette die door de com ponist bewust in een moderne sfeer gehouden was, betrokken op de situatie van het leven in onze tijd. Nico van der Linden heeft blijkbaar zijn genegenheid voor de kunstvorm van de operette niet willen uiten in het imiteren van de Weense operette. Hij heeft naar andere elementen voor zijn operette gezocht en die gevon den in de fascinerende ruimtevaart waarvan de fabelachtige ontwikke ling als science-fiction wordt gede monstreerd. Nico van der Linden schreef zelf het libretto in een taal, waarvan de zeer overwogen woordkeuze frappant is. In de tekst kon men vaak van humor doortrokken kwinkslagen ont dekken. Daartegenover stonden vele contrasten van bewegen romantiek, die gedachten aan de opera opriepen. Men hoorde opgewekte melodieën, maar overwegend waren de lyrisch- gevoelige indrukken, die met de solo- verkregen werden en die DE LACH DREUNDE Mr. Luns in tekeningen onder schot Het internationaal perscentrum Nieuwspoort in Den Haag dreunde van de lach bij de opening van de expositie ..Luns" van Volkskrant-tekenaar Opland. De expositie werd geopend door minister Luns. De politieke machine aan het Binnenhof was een tijdje stilgelegd omdat kamervoorzitter Van Thiel en de meeste fractieleiders zich dit evenement niet wilden laten ontgaan. Politiek en satiriek tekenaar Op land, nam op vleugels van fantasie en eruditie onze minister van Bui tenlandse Zaken met de tekenpen onder schot. Bijzonder raak, vond de heer Luns, die met groot genoegen de tientallen spotprenten bekeek. „Ik hoop alleen maar, dat Op land met M.L.F. „met Luns fooruit bedoelt" was zijn commentaar in het openingswoord, waarin hij tevens met zwier van de bijzonder gave vorm van zijn neus gewaagde. „Humor speciaal politieke humor, is een groot goed", zo vond de be windsman, die met vreugd de grote naam en reputatie van Nederlandse politieke prenten in het buitenland vermeldde. Het in Parijs woonachtige Kedroff Kwartet was gisteren in de Leidse Lutherse kerk met zangen uit de Russisch-orthodoxe ere dienst. De heren heten Kedroff, Kidroff, Kiritschenko en Zapolski, twee tenoren en twee bassen. Oprichter, in 1897, was de vader van de huidige tenor Kedroff. De programma-indeling behelsde vesper-gezangen uit de kloostertraditie, voorbeelden van Westerse invloeden op de Russische kerkmuziek en ten slotte voorbeelden van pogingen tot bevrijding daarvan, d.i. tot terugkeer naar de oudslavische traditie. noodzakelijk ls dat dan heel grote en zeer sonore stemmen in het krijt treden. Dit klopte dan ook. Kedroff jr. beschikt zelf over een staalsterke stem van ongewone draagkracht, die menig belcanto-man uit het opera- bedrijf hem benijden kan. Vrij vreemd in de ogen van hen, die geheel of enigermate met het gregoriaans vertrouwd zijn dat toch op gelijke oorsprongen terug gaat als de byzantijns-slaviscne liturgische zangen was zeker het solisme dat het virtuoze stemgebruik van Kedroff aankleefde, waaraan de drie vocale medebroeders bijwijlen maar een klankdécor toevoegden. Met moet hier bjj ..kwartet" de ge dachte aan Palestirijnse polyfonie geheel loslaten, die juist bewust elk individualisme als gebrek aan ver ootmoediging voor God verwerpt. De muziek is hier veeleer harmo nisch-homofoon en een basis voor effecten, zodat we bijv. flinke zwel lingen horen gevolgd door een plot seling verglijden in een muzikantesk doorgevoerd pianissimo, of getuigen worden van rappe parlando's. Deze liturgie heeft op frappante wijze keer op keer tjjdsinvloeden ingezo gen, om ten slotte min of meer ge denatureerd dienaresse te worden van de romantiek, zelfs liedertafe- lende romantiek. De aanlopen tot zuivering, die we in composities van Balakirew, Kastolski, Tschesnokew en Kedroff sr. hebben gehoord, achten we maar gebrekkig overtuigend. Afstand doen van de „drieklank" (majeur en mineur) ten gunste van de oude modale toonsoorten is wel een stap, maar het gaat om een samenstel van factoren en denkelijk om een zeer langzaam verlopend proces. Dit kwartet-optreden in Nederland draagt er wellicht toe bij om de belangstelling voor deze fase van de muziekgeschiedenis aan te wakke ren. Het terrein ligt braak, ook in de courante handboeken Met ontlening vam. aan prof. Hendrix, gaf ds. Haan vooraf een zeer uitvoerig overzicht van het kerkslavisch kerkelijk jaar, met een schets van de betekenis van de kerkelijke dagen. De achtergron den, de symboliek en een beschrij ving van de liturgische gebruiken, en het hoofd van de Russische kerk in Den Haag verschafte bij de pro grammanummers nog nadere inlich tingen. Wanneer één ln een kwartet de rol opneemt van priester, diaken, voor ganger en de resterende drie respon- soriaal optreden in de suggestie van een kerkkoor, begrijpt men dat het „De politieke prent is bijzonder nuttig om problemen duidelijk en snel aan de krantenlezer door ge geven, zonder gevoelens van afkeer op te wekken", aldus minister Luns. En Godfried Bomans, die in een met zotternij doorspekte inleiding het eerste exemplaar van het Opland boekje „Te kijk" met geruchtmaken de politieke prenten (voorwoord: mi nister Luns) aan de minister aan bood, voegde daaraan toe: „humor is overwonnen ernst". Waarmee de heer Luns het volkomen eens was. Ofschoon de Nederlander in het buitenland wordt aangezien voor een doodernstig, hardwerkend en ietwat vervelend mens „wat heeft mi nister Luns een incasseringsvermo gen" vond Bomans. In het Kedroff-kwartet steekt iets ran een magische vocale mannelijke Het Kedroff-kwartet, dat gisteravond in de Lutherse kerk zong. kracht en pracht. De homogeniteit van de timbres is ongemeen fraai, hoewel die homogeniteit niet dwin gend mede betrekking heeft op de dynamische afstemming. Echter lig gen bjj een zo intensiverend gebruik van de stemmen intonatie-moeilijk heden voor de hand. Zjj zijn dan ook niet uitgebleven. V. wanneer de handeling stilstond, het werk het karakter van een concert- operette gaven. Bij deze opvoering werd nog afge zien van een orkestrale begeleiding. De bijzondere slagvaardige organist Johan Jong vervulde een aangepaste begeleiding op een elektronisch orgel waarvan de met raffinement toege paste dynamisch genuanceerde klank treffend harmonieerde me de eigen sfeer van de operette. Het koor en de solisten konden bjj Johan Jongs' stijl goed voor de dag komen. Het hartelijk appalus moet Nico van der Linden, die de uitvoering zelf leidde, de overtuiging hebben ge geven, dat men zijn werk zeer ge waardeerd heeft. Advertentie Wollen SJAAL NODIG, bjj ons keuze uit 1000 NATUURLIJK BIJ.. Haarlemmerstraat 172 174 - 179 Herenstraat 9 Min 7,A Op de kunstveiling bij Paul Brandt in Amsterdam is een gekleurde litho, voorstellende een gezicht op de ha ven van St. Tropez van de Franse meester Paul Signac, verkocht voor f 4600. Ook de overige geveilde etsen, prenten en litho's brachten zeer ho ge prijzen op. Kopers waren zowel Nederlanders als buitenlanders. Het gemeente-archief van Amster dam kocht voor f 520 een litho van Max Liebermann, waarop een Am sterdamse joodse markt staat afge beeld. Een klein plaatje van Paul Klee „Garten der Leidenschaft" uit 1913 kocht een Nederlandse particu lier voor f1150. Nog een etsje van Klee „Kleinwelt" bracht f550 op: een lithografie van Odilon Redon f 1600 en een etsje van Oskar Ko- koschka f750 exemplaren tot bjj de f 500 geboden. Op de jubileumvedling van de N.V. Mak te Dordrecht hebben klokken en oude meubelen hoge tot zeer hoge prjjzen opgebracht. Voor een staande Louis XVI klok met speelwerk uit de 18e eeuw werd f 4800 betaald. Een staande klok uit dezelfde tijd deed f 4000. Een verguld koperen Em pire pendule ging weg voor f 1150. Voor de staartklokken werd gemid deld f 400 betaald. Het hoogste bod bjj de klokken was f5600,- voor een staande klok in wortelnotenkast uit de 18de eeuw. F 3000 werd geboden voor een pa lissander oud-Hollandse rankenkist uit de 17de eeuw f 2400 voor een wor telnoten porseleinkast van omstreeks 1800 en f 3000 voor een eiken Oud hollandse balpoottafeL Een salonbankje en twee fauteuils met Rococoversiering in Louis XV stjjl leverden f 1500 op. f 1100 werd voorts betaald voor 'n eiken Utrecht se toogdeurkast. Goede prijzen wer den voorts gemaakt voor kabinetten en buffetten. Bij het Chinees en Japans porse lein waren enkele zeldzame stukken. Een roze theeserviesje Chine de com- mande deed f 4000. Voor een chine de commande bord werd f 850 be taald en voor een paar Sèvre vazen f 1900. Een Frans Empire koffieser- vles bracht f2400 op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 17