Spaanse protestanten wachten op nieuwe wet Europoort in 1972 gereed PAUS PIUS XII STOND AAN KANT ASMOGENDHEDEN Nog steeds verstoken van ^/llaAdAsi legale bescherming Clausules van het concordaat worden echter soepel toegepast Publiekrechtelijke veilplicht eindigt 1 januari 1966 SCHEMA OVER R.-K. OPVOEDING „IS VEEL TE CONSERVATIEF" GEHECHTHEID AAN DUITSERS LEIDSCH DAGBLAD DONDERDAG 19 NOVEMBER 1964 (Van onze correspondent) Een kerkhof in Madrid was dezer dagen het toneel van een van de frappanste godsdienstige plechtigheden, die sedert de burgeroorlog in de Spaanse hoofdstad gehouden zijn. Twee- tot drieduizend Spaanse protestanten, die nog steeds verstoken zijn van legale bescherming voor zichzelf en hun kerkgenootschappen. stroomden er samen om te bidden, psalmen te zingen en te luisteren naar toespraken van en kele predikanten. Het was in zekere zin een de monstratie van verzet, alleen al door het feit, dat hun optreden in het openbaar tegen alle voorschriften van het regime indruist. Advertentie ^Sggsi ca. 365 dagen lang loopt een echte Mauthe-klok op één enkele batterij. magnifiek! Gratis kleurenfolder op aanvraag bij: Mauthe - Nederland Postbus 2140 - Utrecht Het duurde dan ook niet lang of een politieman kwam op de menigte af, met de sommatie, dat de bijeenkomst onmiddellijk gestaakt diende te wor den. „Heft u de plechtigheid zelf maar op" zei de predikant, die hy met dit bevel aanschoot. De Guardia deinsde daar kennelijk voor terug. Hy riep er een collega bij, die het bevel nog eens tegen de dominee herhaalde. „Gaat u gang, u hebt de macht hier" antwoordde de predikant opnieuw. „LAAT DIE MENSEN HUN GANG GAAN" Na enig overleg besloten de agenten om de onwillige geeste lijke mee naar hun bureau te ne men en het dictoraat-g ener aal voor de openbare veiligheid te vragen wat hen te doen stond. Toen zij even later het antwoord vernamen van de functionaris van de veiligheidsdienst, spron gen zij van verbouwereerdheid in de houding. „Laat die mensen hun gang gaan", kregen zij te horen, „en bied hun je excuses aan voor je bemoeizucht. Dit voorval is min of meer teke nend voor de positie waarin de 30.000 Spaanse protestanten verkeren. Zij ontdekken vaak, tot hun eigen ver rassing, dat de clausules van het concordaat tussen Madrid en het Vaticaan, over het „monopolie" van de R.K.Kerk in Spanje met uiterste soepelheid geïnterpreteerd wor den. Aan de andere kant ontmoeten zij dikwijls kleinzielige restricties, die zelfs zover kunnen gaan als het ver bod om op de deur van hun bede huizen een stuk papier aan te bren gen waarop de aanvangstijden van de diensten vermeld staan. WILLEKEUR Toestemming of verbod van hun godsdienstige uitingen in het open baar zijn eigenlijk volkomen afhan kelijk van de willekeur van de plaat selijke politie. Die situatie is een ty pisch Spaans verschijnsel en heeft concrete verklaring in het feit er nog steeds geen vastomlijnde Wet is die de positie van de prote- tantse kerken regelt. Voor de wet is er geen protestantse kerk in Spanje. De laatste jaren is herhaaldelijk gebleken en de. Madrileense demonstratie is daar een voorbeeld van dat die situatie voordelen kan bieden voor de tien protestantse kerkgenootschappen die het land telt. Er zijn dan ook pre dikanten, die er de voorkeur aan ge ven, dat de huidige situatie van prak tische rechteloosheid gecontinueerd wordt. Een speciale wet, zoals van buitenlandse zijde geëist is, zal on vermijdelijk concrete aanwijzingen bevatten voor de beperking van hun activiteiten naar buiten en op het moment dat ze van kracht wordt, zullen zij nauwelijks meer kunnen rekenen op de goodwill of de laks heid van de plaatselijke agent. De meeste protestanten zien echter met ongeduld uit naar de invoering van deze, reeds lang geleden aangekon digde wet, omdat ze een eind zal maken aan onzekerheid en ook om dat ze definitief een stap vooruit be tekent in hun emancipatie. Het heeft er tot voor kort naar uit gezien, dat deze wet zeer spoedig afgekondigd zou worden. Ze zou de protestantse kerkgenootschappen een legale basis en juridische bescher ming bieden, hun recht van bezit erkennen zowel als het openen van eigen sdholen en seminaries toe staan. Het klimaat voor wijziging van het concordaat was gunstig. Er zUn zelfs bij herhaling stemmen uit het r.katholieke kamp ifl Spanje i dit verdrag maar he lemaal op te heffen. Het episcopaat is het weliswaar niet met deze ziens wijze eens, maar een bisschoppelijke commissie bleek na enig delibereren toch een akkoord met de regerings experts te kunnen bereiken, die de artikelen van het nieuwe stuk wet geving opstelden. Er heerste een zekere hoop onder de Spaanse protestanten, hoewel van uitgesproken enthousiasme nau welijks sprake kon zijn. Zeer gema tigde protestantse predikanten, zo als Jose Lana uit Barcelona kenden de nieuwe houding van de regering zelfs een grote mate van realiteitsge voel toe, op grond van de restricties die het wetsontwerp voorname lijk het werk van minister Castiella (buitenlandse zaken) bevat ten aan zien van het voeren van godsdien stige propaganda. „Het Spaanse volk is nog niet rijp voor een open con frontatie tussen het r.katholicis- ie en de reformatie" verklaarde hij. ONTSTEMMING; 00K BIJ CARLISTEN Militante r.katholieke groeperingen hebben de laatste maanden echter al hun krachten ingespannen om de wet alsnog te torpederen, ondanks het feit, dat de bisschoppelijke com missie zich al akkoord had verklaard met de tekst van het statuut en ondanks de positieve houding die het concilie in september innam ten opzichte van het principe van de godsdienstvrijheid. De Falange, de enige politieke par tij die in Spanje is toegestaan, heeft bij de regering duidelijk van haar ontstemming blijk gegeven over de nieuwe ontwikkeling. In het maand blad „Montejurra" bestempelden de Carlisten het statuut als „verkrach ting van de fundamentele waarden, vernietiging van de r.katholieke een heid van het land en verraad je gens de doden die aan Franco's zij de in de burgeroorlog gevallen zijn. In sommige plaatsen werd in de af gelopen weken vlugschriftjes ver spreid, waarin de r.katholieke bevol king werd aangespoord zich te ver zetten tegen de „bedreiging van de godsdienst van hun kinderen". Het is overigens niet bij deze de magogie gebleven. Het statuut heeft, zoals nu gebleken is, zijn tegen standers niet alleen in de extremis tische benden die op gezette tijden ook verantwoordelijk waren voor brandstichting en vernieling in sommige protestantse kerken. Het heeft er ook enkele onder de naaste medewerkers van Franco. Tijdens de vergadering van de mi nisterraad, waar het statuut doorge werd, namen enkele oudere ministers zo'n onverzoenlijke hou ding aan, dat Franco geen andere keus had dan zijn toevlucht te zoe ken tot een handig compromis. Er werd besloten het statuut voorlopig in een la op te bergen, totdat het concilie definitief zijn standpunt be paald heeft ten aanzien van de gods dienstvrijheid. VERDEDIGERS Dat dit het eind zal betekenen van het wetsontwerp gelooft natuurlijk niemand. De pressie die, voorname lijk van Amerikaanse zijde, op de Spaanse regering uitgeoefend wordt om voor de 30.000 protestanten en hun kerkgenootschappen juridische bescherming te verkrijgen, ls te sterk dan dat ze zomaar genegeerd kan worden. Bovendien bezit het statuut ver dedigers van formaat in Spanje zelf, zoals ministers als Castiella en Fra- ga (informatie en toerisme). De Spaanse protestanten beseffen dit maar al te goed en zii zijn de laat ste tyd opvallend vrijmoedig. Zo werd ik een dezer dagen in een drukke straat in de Spaanse hoofdstad aan- geklapt door enkele jonge pro testanten, die aan voorbijgangers godsdienstige geschriftjes uitdeelden en een uitnodiging om een lezing i bij te wonen over „godsdienstvrij- heid". Een paar agenten keken uit- j drukkelijk een andere kant op, toen zij de propagandisten passeerden, j Het was bepaald opvallend. Maar opmerkelijker was misschien de geringe belangstelling voor de le- I zing, die nota bene gehouden werd door een van de belangrijkste ju ridische experts waarover de Spaan se protestanten beschikken. Zijn ge hoor bestond uit welgeteld 29 men sen, die speciaal gekomen waren voor de „gedachtenwisseling" na afloop. Voor de Spaanse protestanten is het vraagstuk waaraan de spreek beurt gewijd was, blijkbaar al niet „heet" meer. De publiekrechtelijke veilplicht, waarbij telers van groenten en fruit verplicht zijn hun produkten via vei lingen af te zetten, verdwijnt 1 Januari 1966. Voor 1965 zal een over gangsregeling gelden. De minister van Landbouw en Visserij, mr. B. W. Biesheuvel, heeft hiertoe besloten. Hij heeft zijn goedkeuring onthou den aan een verordening van het Produktschap voor Groenten en Fruit, die diende om de tuinbouw- afzetverordening van dit produkt schap, waarin de publiekrechtelijke veilplicht is neergelegd, andermaal met twee jaar, dus tot begin-1967, te verlengen. de handen ineengeslagen om gezamen lijk een bedrijf met mestvarkens, leg kippen en mestklppen op te richten. Zij hebben daartoe de „Centrale vee houderij Musselkartaal N.V." opgericht. Een dergelijke boerensamenwerklng by de agrarische produktie is een unicum land. Met deae onderneming (Van i correspondent) Het concilie heeft gisteren de discussie voortgezet over het r.-k. onderwijs of zoals het schema eigenlijk heet de rooms-katholieke opvoeding. Er zijn nogal wat bezwaren tegen dit schema gerezen. Kardinaal Leger van Montreal meende, dat het beter zou zijn de tekst terug te sturen naar de commissie van voorbereiding om dat de tijd en ook de krachten ontbreken zich nu al te wijden aan de studie van dit zo belangrijke onderwerp terwijl het einde van de zitting voor de deur staat. De kardinaal vindt dat er wel goede gedeelten in het schema zijn maar het geheel is weinig geinspireerd. Hij heeft de indruk, dat zeer belangrijke zaken zelfs niet genoemd worden. Later kwamen nog verschillende Zuid- Amerikaanse bisschoppen, o.w. de bisschop van Caracas, die be gon met deze woorden: „dit schema verdient absoluut te wor den verworpen. Het is veel te conservatief en het zegt niets nieuws, draagt op generlei wijze bij tot de vernieuwing van het rooms-katholieke onderwijs. De samenstellers vergeten dat de meeste r.-katholieke kinderen scho len bezoeken, die niet r.-katholiek zijn maar staats. Ze vergeten ook dat de r.-katholieke scholen door gaans veel duurder zijn en dus voor de armen onbereikbaar. Het diende juist zo te zyn dat r.-katholieke scholen het voorbeeld gaven van ar moe en naastenliefde en dat ze dus toegankelijk zouden zijn ook voor de armsten der armen. Maar de kerk zou nooit het geld bijeen kunnen krijgen, dat daarvoor nodig is. Van daar dat met grote kracht stelling genomen moet worden tegen het soort monopolie, dat de staat Uit oefent op het onderwijs. Deze zelfde toon hoorde mén bij verschillende andere Zuid-Ame rikaanse bisschoppen en kenne lijk hebben al deze republieken van Zuid-Amerika geen r.-katholieke scholen zoals we die In Nederland kennen en is daar zoals ook in Italië het geval is het r.-katho lieke onderwijs nog particulier, het geen bijzonder duur is en waar de staat geen subsidie aan toekent. Ook de bisschop van Liverpool, mgr. Beck, kwam met soortgelijke klachten. De tekst zei hij moet met veel grotere kracht het recht uit eenzetten wat ouders hebben om hun kinderen te sturen naar scholen die zij wensen. R.-katholieken zijn gelijkrechtigd als alle anderen en mogen niet ten achter worden gesteld. De staat zou veeleer moeten bedenken, welke goe de vruchten het r.-katholieke onder wijs afwerpt en daarom dit onder wijs met subsidie moeten belonen. Verder zou het concilie in deze tekst woorden van lof kunnen inlassen voor die regeringen, die reeds thans aan het r.-katholieke onderwijs sub sidie verlenen. Godsdienstvrijheid Veel bisschoppen hebben er bij de concilieleiding op aangedrongen in deze zitting ook nog de verklaring over de godsdienstvrijheid af te wer ken. Mgr. Felici, secretaris-generaal van het Concilie, deelde mee, dat be sloten is om de verklaring over de godsdienstvrijheid, welke nagenoeg geheel is omgewerkt, donderdag in voorlopige stemming te brengen. Deze voorlopige stemming zal moe ten beslissen of er eerst nog over de herziene tekst zal moeten worden gediscussieerd, of dat zij direct in eindstemming kan worden gebracht. Wanneer tot discussie zou worden besloten betekent dit, dat de verkla ring over de godsdienstvrijheid za terdag niet door het concilie zal kun nen worden bevestigd. Voor de tweede maal heeft de Paus gisteren een werkbijeenkomst van het concilie bijgewoond. De Paus bleef echter niet tot het einde van de vergadering in de Sint Pieter. Advertentie Pracht handen en nimmer ruw of schraal T"be1i°-,s" HameaGelei Een zware ontploffing deed zich gisteren voor in een inkt- fabriek in Ukkel bij Brussel. Verscheidene arbeiders kwa men om het leven, terwijl vijf tien van de vele gewonden er ernstig aan toe zijn. Een beeld van de felle brand na de explo- Kerkelijk Leven NED. HERT. KERK Kollum J. ter Steege. GEREF. KERKEN Beroepen te Middelburg (4e pred.pl.) P. Noomen te Wormerveer te St.- Laurens M. V. J. de Craene te Baar land. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Werkendam B. Byie- veld te Bussum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Clifton (USA) A. Ver- MARIA MOEDER DER KERK Paus Paulus heeft gisteren ver klaard, dat het Vaticaanse concilie aan de maagd Maria de ere-titel „Moeder der kerk" zal toekennen. Het concilie zal dit onderwerp za terdag behandelen. De Paus sprak tot 4.000 mensen op zijn wekelijkse algemene audiën tie in de Sint Pieter. De Paus heeft geen verdere bij zonderheden gegeven en het is niet duidelijk of de titel zal worden af gekondigd in het Ecclesia-decreet van het concilie of dat dit afzonder lijk zal geschieden. Vaticaanse zegslieden hebben on derstreept, dat de Paus een ere-titel bedoelt voor de maagd Maria geen titel die als doctrine moet den aanvaard. Tijdens de huidige concilie-zitting sprak de Mexicaanse bisschop mgr. Sergio Arceo Mendez zich uit tegen de titel „Maria moeder der kerk' Sprekende namens een veertigtal Latijns-Amerikaanse prelaten zei hij: „Als de kerk onze moeder is Maria de moeder van de kerk is, dan is Maria onze grootmoeder". Volgens Vaticaanse kringen zal de Paus Maria misschien met boven staande titel aanroepen in zijn rede van a.s. zaterdag op de slotbijeen komst van de huidige concilie-zitting, waarin hij over het „De ecclesia" zal spreken. PROTESTEN tegen eucharistisch congres De rechtse Hindoestaanse party Maha Sabha heeft gisteren met nieuwe betogingen tegen de Paus en 't te houden eucharistisch congres ge dreigd. De party hield gisteren een „anti-congres"-dag, met een betoging voor het parlementsgebouw van de staat Maharasjtra. Er hebben zich geen incidenten voorgedaan. De secretaris-generaal van de par ty. B. J. Brisjesj heeft in Bombay verklaard, dat zyn groep „unaniem en onverbiddelyk" voornemens is be togingen tegen 't congres en 't be zoek van de Paus te houden. De eerste betoging is vastgesteld voor 28 november, de openingsdag van het congres. Paus Paulus zal, volgens Brisjesj, alleen welkom zyn als hij bereid is de voor en nadelen van het christen dom en de Hindoestaanse godsdienst te bespreken met de leiders van de Maha Sabha. Inmiddels heeft de Indische rechter Toelzapoerkar beweringen van Hindoestanen, dat het in stryd is met de grondwet om een interna tionaal eucharistisch congres in In dia te houden, van de hand gewezen. De rechter heeft verklaard, dat het optreden van de autoriteiten over eenkomstig him bevoegdheden is en er geen aanwyzingen zijn, dat zy het congres faciliteiten en con cessies hebben toegekend, welke niet eerder werden toegekend aan niet ,-katholike organisatoren van godsdienstige gebeurtenissen. In Uw eigen tijd - naar Uw eigen smaak thuis zelf Uw haar verzorgen met POLY-Color Kleur shampoo Was Uw haar thuis zelf met POLY-Color Kleursham. poo en zie hoe prachtig Uw haarkleur opgefrist wordt - en hoe de eerste grijze haar tjes hun oorspronkelijke kleur helemaal teruglmj. gen. Even gemakkelijk kunt U Uw haar ook een andere, modieuze tint geven. Keus uit 20 nuances, f2.25. Verkrijgbaar bij Uw dro gist of parfumerie-zaak. (Van onze parlementaire redactie) Minister Van Aartsen (Verkeer en Waterstaat) heeft gisteren in de open bare vergadering van de Kamercom missie voor Verkeer en Waterstaat bevestigd, dat Europoort in 1972 naar verwachting helemaal gereed zal zijn. De nieuwe havenmond zal In 1970 reeds te gebruiken zyn, vele aangrenzende werken zullen dan nog niet voltooid zyn. De werkzaamheden op midden- en oosteiyk-Roozenburg zullen in 1968 voltooid zyn. Mr. Van Aartsen deelde voorts mee dat het ontwerp voor de nieuwe ha- vendam in Hoek van Holland nu vrij wel vast staat. Ook de zuidelyke be grenzing van het havengebied staat IJmuiden De onderbouw van de hoofden van de haven in IJmuiden is vrijwel ge reed. Het hele werk zal eind 1966 klaar moeten zyn. In dat jaar hoopt ook de gezonken schepen in de haveningang in de zeebodem be graven te hebben. De proeven met het schaalmodel >or de Scheveningse buitenhaven hebben veel meer tyd gevergd dan werd verwacht. Hopelijk zullen de proeven volgend Jaar beëindigd wor den. De kosten veertig-miljoen moeten worden ingepast in de ande- waterstaatsuitgaven. Het is nodig dat de werkzaamheden in een snel tempo worden uitgevoerd. Er waren geen concrete mededelingen te doen over een eventuele nieuwe vissersha ven in Harlingen. Zulks hangt af van de haven, die de uit Zeeland vertrekkende vissers zullen kiezen. Het is nog nie>t zeker, dat zy de voor keur zullen geven aan Harlingen bo ven een andere haven. Urk De vissershaven van Urk ontwik kelt zich op „wonderbaariyke wijze". De gemeente Urk heeft een particu lier bureau opdracht verleend voor een concreet ontwerp van een nieuwe haven. De minister zal een plan met een „welwillend oog" bezien en is er van overtuigd dat er wel iets moet gebeuren. Mr. Van Aartsen heeft zich inmiddels tot zyn collega van Landbouw en Visserij gewend om diens oordeel over de Urker haven plannen te horen. Lange reis De 13-jarige Robert Mustard verloor In Juli van dit Jaar een grote plastic strandbal toen hJJ op het strand by Kirkcaldy In Schotland aan het spelen was. De bal raakte ln het water en verdween ln de zee. Maar de naam en het adres van Robert ston den erop. Hy heeft nu een brief ge kregen van een 15-Jarige Jongen ln Noorwegen, Morten Lunö uit Kragero, een dorpje aan de zuidkust van Noor* wegen, die de bal heeft gevonden. i twee families die het over de bouw van t tussen hun hulzen ln Sargodha, Rawal- on ge veer 4O0 kilometer plndl, Pakistan. In door de Britse regering gisteren gepubliceerde ln beslag genomen nazi-documenten wordt een Duits diplomaat in Rome geciteerd, die zou hebben gezegd, dat wijlen Paus Pius XII in de tweede wereldoorlog de zaak van de asmogendheden heeft begunstigd. Een der documenten was een op 12 september 1941 gedateerd memoran dum van de toenmalige ambassaderaad op de ambassade by de heilige stoel, Fritz Menhausen, waarin gezegd werd, dat men er ln zyn hart telkens weer wordt overtuigd, dat Plus XII „aan de kant van de asmogendheden staat". Een ander document was een later in hetzelfde jaar door de toenmalige Italiaanse ambassa deur bij de heilige stoel, Bernar do Attolico, opgesteld memoran dum, wacain werd medegedeeld, dat de Paus uiting had gegeven aan bezorgdheid over de houding van de nazi's tegenover de kerk in Duitsland maar werd opge merkt, dat hij vrijelijk Duitsers bleef ontvangen in het Vaticaan. In het memorandum wordt mede gedeeld, dat de Paus op 16 september 1941 tot Attolico zeide: „zelfs als de Führer last heeft gegeven de vervol gingen te staken, dan betekent dit niet, dat Christus weer is toegela ten in de scholen, waaruit hy is ver wijderd en dat de talrijke kloosters en godsdienstige Instellingen, die thans zijn gesloten, zullen worden heropend of dat de Duitse kinderen niet langer zullen worden genood zaakt de parodie van het Onze Vader op te zeggen, waarin zy Hitier dan ken voor hun dageiyks brood". De Paus, zo vervolgt het memo randum, heeft tegenover my gewag gemaakt van de vele jaren, die hy in Duitsland heeft doorgebracht en van zyn gehechtheid aan de Duit- .Zelfs hier ln Rome ontvangt hy elke dag in het Vaticaan alle Duit sers, die hem komen bezoeken zonder zelfs te eisen, dat zy voor hem knie len zoals alle anderen doen en soms onderbreekt hy zelfs het dageiykse rapport van de staatssecretaris om hen te ontvangen". Volgens het memorandum zou de Paus ook gezegd hebben: „O, als Duitsland my slechts met rust had gelaten., myn houding met betrek king tot deze oorlog, in het by zonder op dit tydstip, zou geheel anders zyn geweest". Over de betekenis van deze passage weidde het memorandum niet uit. Ook het gisteren verschenen West- duitse tydschrift „Der Spiegel" schenkt uitvoerig aandacht aan de ze documenten. „De plaatsvervanger van Christus heeft nauwelyks een duidelijk her- derlyk woord gesproken tegen de mis daden van de bruingehemde macht hebbers", aldus het tydschrift. De omslag van het blad toont een foto van de Paus terwyi deze tussen twee Duitse soldaten doorloopt die het ge weer voor hem presenteren. „Hy heeft de nazi's aldus het blad nooit met de kerkeiyke ban bedreigd zoals hy in 1949 wel met de commu nisten heeft gedaan. Hy is nooit in gaan op verzoeken van de Westerse geallieerden om zyn zegen te geven aan de kruistocht tegen Adolf Hit ler van de Westerse geallieerden". Het tydschrift meldt dat het ver slag is gebaseerd op geheime docu menten over de buitenlandse politiek van nazi-Duitsland die kortgeleden zyn gevonden in de archieven van het Westduitse ministerie van Bui tenlandse Zaken in Bonn en die spoedig in boekvorm zullen warden gepubliceerd. „Partijdig" Een hoge functionaris in het Va ticaan heeft gisteravond de bewe ringen uit Londen en Hamburg „par tijdig" genoemd. De functionaris, die niet wilde dat zijn naam zou worden gepubliceerd, zei: „Deze zaak heeft betrekking op duidelyke partijdige documenten. Het zyn documenten van slechts een van de belanghebbende partyen". Er is geen verder commentaar van het vaticaan gekomen. Voorts heeft ook het Amerikaanse ministerie van buitenlandse Zaken gisteravond een verslag vrij gegeven van een Duitse diplomaat (Fritz Menhausen) by het Vaticaan in 1941 over de houding van Paus Pius XII tegenover de asmogendheden. Het document is een van een serie documenten over de Duitse buiten landse politiek in de tweede helft van 1941, die gezamenlijk door de Amerikaanse, Franse en Engelse re geringen in een serie worden gepu bliceerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 11