JLBERT VAN DALSUM ALS KING LEAR Imposante huldiging van Albert van Dalsum eerlegde tragedie van de ouderdom Pisa's toren staat thans op invallen VERONTRUSTENDE TRILLINGEN Belgisch-Nederlandse expositie in Delft kunst kAleiÖOSCQQP MILJOENEN SCHADE BIJ BRAND «richt 1 maart I860 Maandag 16 november 1964 Vijfde blad no. 3141T GROOTS AFSCHEID VAN GROOT ACTEUR 95 tANNEER men oud mag worden als Albert van Dalsum I hoeft men het klimmen van de jaren niet te vrezen. De 75- acteur heeft in de Kon. Schouwburg met het spelen van King in de .Tragedie van de ouderdom" Shakespeare zelf getart .nog eens op magistrale wijze te tonen welk groot acteur hij is, ook nu hij besloten heeft afscheid van het toneel te nemen, •n van de moeilijkst op het toneel te realiseren stukken van de ster van Stratford werd zaterdag bij de Haagsche Comedie tot luiappe voorstelling, volkomen waardig het afscheid te mar- nvan een man, die meer dan een halve eeuw een grote beteke- lieeft gehad in ons toneelleven. Indrukwekkend alleen zijn eigen indrukwek- vertolking van de titelrol, maar uiterst bekwame regie van IDiels en de verrassende aan- Abd'elkader Farah m het tweede aandeel van de :he Comedie in dit Shakespea- bij zonder. Diels heeft het met deze g ongetwijfeld het moei- ;had voorzover het onder huldiging niet de allermoei- taak is want hij kreeg de toegeschoven van de vermaar- ig Lear" van het Amsterdams Igezelschap na de oorlog, in opvoering toen Van Dalsum an zijn grootste spelprestaties J e. Het min of meer kopieren i ie regie van A. Defresne zou dankbaar zijn, terwijl er toch 1 in het bijzonder veel aan was de voorstelling af te stem- p Van Dalsum. is de regisseur met grote in- itie in geslaagd door zijn opzet. van de vorst tegenover die rest van de bezetting werd er die van de pianosolist tegen- et symfonie-orkest. Diels wist heel bijzondere synthese rnd te brengen. Tussen de ver- van de man, die in het ex- nisme zijn stijl gevonden heeft martiale zakelijke Shakespeare- ie furore maakte bij de Hage- sinds Croft er zjjn invloed laten gelden. .lenen" van de ontwerper van oyal Shakespeare Theatre bleek iien een gelukkig besluit dat in zeer eigen klimaat in deze rersie leidde. Shakespeare's drama mondden schillende versies van een vele oude legende op geniale wijze en allegorie met een zeer bre- ie op de mens. De datering van rhaai plaatst vraagtekens. De tfrikaanse ontwerpér schiep J lorme ruimtesuggestie met zijn ute wanden aan drie zijden, een ie, die de menselijke eenzaam- zoals die zo vaak in deze tra naar voren komt te sterker lieert. In de kostuums en attri- domineerden metalige tinten ader het brons in een ruige eving. die nog het best valt ken met de ongenaakbare der Noormannen. Virtuoze ensenerering i welhaast geen stuk van Sha- •e te noemen, waarbij men lan raakt, zo geëngageerd is t lot van de hoofdpersoon en eft één van zijn latere trage- n eeuwig durende actuali- igeven. Het persoonlijk getinte t van „Othello" eerder dit oor de Haagsche Comedie ge- ijdelijke sluiting uziekschool Breda bestuur van de particuliere en balletschool in Breda ch genoodzaakt tot (tijdelijke) ig van de school over te gaan e leraren aan een werkeloos - itkering te helpen, nu de mid- tot uitbetaling van de salaris- In uitgeput. deelt het bestuur mee in een f spoed-rekest aan de minis- f Binnenlandse Zaken mr. E. is, zelf oud-leerling 'van de Mevrouw H. van Someren- en drs Y. van der Werffresp. ie Kamerlid en gemeenteraads- ebben inmiddels aangedrongen au voorzetten van de particu- school in het belang van het fljs in Breda. uitenlands tournee 'an Danzi-kwintet Danzi-kwintet is vanmorgen liphol vertrokken voor een van negen dagen door Duits- Scandinavië. Na het eerste in Heidelberg gaat het kwin- ir Keulen en Berlijn waar op- voor radio-uitzendingen wor- aakt. Zondag 22 november ||het Danzi-kwintet een concert in samenwerking met „The itional society for comtempo- en in het kader van 'oord-Nederlands cultureel ak- De laatste dagen verblijft het chap in Kopenhagen waar ra- jnamen worden gemaakt. speeld verruimde zich in Shake speare's volgende drama tot een bre der, algemeen perspectief. Diels heeft zijn virtuoze ensceneer kunst het sterkst laten spreken door de vloeiende manier, waarop hij de scenes in het complexe geheel wist samen te voegen. De beperking, die de regie hem oplegde, moest tot de compromissen voeren, die de schaal eerder naar het imposante dan het diep ontroerende zal hebben laten doorslaan. Andere prestaties op minder niveau Albert Van Dalsum deed zijn zelf zuchtige eigengereidheid overgaan in het argwanend zelfonderzoek van de buitengeslotene. Treffend was zijn scène met de nar als hij alleen gela ten is, later is hij genereus en ziel togend in zijn laatste levensfase. De ze beelden van King Lear zal men niet spoedig vergeten. De spelprestaties in andere rollen waren niet overal van de intensiteit om van een goed tegenwicht te spre ken. Paula Petri bleek niet de Juiste keuze voor de rol van Cordelia en de voorstelling kwam ook niet helemaal overtuigend op gang daar zij het samengaan van schroom en karak tervastheid, die de toorn opwekte van Lear, niet wist te geven. Haar ver tolking bleek de gehele avond wat aan de te koele kant. Gijsbert Ter- steeg in de rol van de graaf van Gloster Vermocht ook niet de warmte in zijn spel leggen, die het effect van de Lear- rol moet versterken. En dat ofschoon zijn beide zoons Ed gar en Edmond bij Wim van Rooij en Jules Croiset een forse dosis warm bloedige emotie meekregen. Vooral de eerste verraste met zijn gedreven spel als de verwilderde vluchteling, die zijn vader met shocktherapie(l) tot betere inzichten tracht te bren gen. De toewyding van Kent bleek ÉIÉP? •No W$W' 'jt'l 1 t 'i Ju 1 JJ ALBERT VAN DALSUM bij Frans van Lingen in goede han den, Bas ten Batenburg gaf aan zijn nar een heel eigen opvallende stijl mee, maar de schuchtere brutaliteit zal de verstaanbaarheid van zijn tekst niet overal in de hand hebben gewerkt en de twee ladies Macbeth, die Anny de Lange en Do van Stek van de boosaardige dochters maakten, waren heel aanvaardbaar, maar ook niet meer dan dat. Een grappig getypeerde engerd van Man fred de Graaf zag men voorts naast de vertolkingen door Kees Coolen, Carl van der Plas, Reinier Heide- mann, Eduard Palmers, Jack Horn, Gaston van Erven en Gerard de Groot. Deze King Lear zal ongetwijfeld nog een grote reeks reprises beleven. De muziek van Jurriaan Andriessen werd onder leiding van Gys Reyns door leden van het Redidentie-Or- kest op de band vastgelegd. Dolf de Vries trad op als regie-assistent in de ondanks naar voren gebrachte detail kritiek lof lij ke voorstelling. neming van het nieuwe kantoorge^ bouw geschied ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Buma. Op de tot 11 december durende ex positie wordt werk getoond van Nico Bakker (wandschildering», Nic. Jonk (bronzen beeld dat voor het gebouw komt te staan», Antoine Mes (wand schildering), Nico Rolle (mozaïek wand) en Willem Thijs (gobelin). Voorts worden door A. Dolleman en Grothausen ontworpen meubelen ge toond en werk van de grafische ont werpers J. M. Tjepkema en P. J. J. van Trigt. Een vooraanstaande Italiaanse geleerde heeft de regering ge* waarschuwd dat de beroemde scheve toren van Pisa ieder ogenblik kan omvallen. Prof. Gustavo Colonnetti, de ere-president van de Nationale Onderzoekingsraad, beweert dat één krachtige storm voldoende is om de 56 meter hoge witmarmeren toren te doen neerstorten op het prachtige ..plein der mirakelen". Het ministerie voor Openbare Werken heeft meegedeeld dat men de waarschuwing en het rapport van de professor over de toe- Opdracht van Buma aan kunstenaars Het bureau voor muziekauteurs- rechten (Buma) heeft voor zijn nieu we gebouw dat medio volgende maand in Amsterdam-West officieel in gebruik wordt genomen aan vijf beeldende kunstenaars opdrachten voor kunstwerken in en bij het ge bouw gegeven. Een keuze daaruit wordt getoond in de Rijksacademie van beeldende kunsten op een ten toonstelling getiteld „Samenspel", ontmoeting tussen architectuur en beeldende kunst. Het nieuwe Buma- huis dat staat aan het Augus Allebe- plein is ontworpen door architect Maurice Grothausen. De in gebruik- stancj van toren ontvangen heeft en dat dit door de minister be handeld zal worden zodra hij terug is van een reis naar Calabrië. De toren van Pisa hangt nu 3.30 meter uit het lood. De helling is de afgelopen 45 jaar met een 0.5 cm verergerd. is omdat het fundament begint te trillen wanneer de 14.000 ton zware toren door een hevig wind „gewiegd" wordt. Dit werd het eerst tijdens de zware storm van 13 oktober opge merkt. Bij metingen is toen geble ken dat de trilling van het funda ment zes uur aangehouden heeft. Talrijke meesterwerken In het gemeentemuseum „Het Prinsenhof" te Delft zal van 20 de cember tot 24 januari de jaarlijkse Kersttentoonstelling worden gehou- Daarna gaat de expositie, die de ti tel draagt „De schilder en zyn we reld" naar het Kon. Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. De collectie is uitgezocht door dr. A. B. de Vries, directeur van het Maurits- huis in Den Haag. Zij omvat 120 schilderijen en 60 tekeningen en gra vures. Het zijn werken uit de 15de tot en met de 19de eeuw en zy omvatten zelfportretten, gezins- en familie groepen, de sohilders in hun atelier enz. Het oudste sohildery is „De vrouw" van Jan van Eyck, vervaar digd door Van Eyck zelf. Uit de 15e en 16e eeuw zyn er werken van Maarten van Heemskerk, Willem Key en Lucas van Ley den. Het belang- rykste werk uit de 17e eeuw zyn de twee zelfportretten van Rembrandt uit Kassei, het atelier van Rem brandt uit Boston, het portret van Saskia uit Dresden en het portret van Hendrik je Stoffels uit het Lou vre. Van Vermeer komt het beroemde sohildery „Het atelier", dat in We- MINUTENLANGE OVATIES Koninklijke belangstelling gaf hieraan extra glans Voor de laatste maal op deze glorieuze afscheidsavond brak een ovatie los in de stampvolle Kon. Schouwburg. Opnieuw schreed de bejaarde acteur Van Dalsum enkele passen naar voren om het geestdriftige publiek te danken. Maar eerst sloeg hij de ogen op naar de Koninklijke loge om vervolgens diep neigend eerbiedig dank te brengen aan de hoge bezoekster in wier richting hij even tevoren in zijn bewogen dankwoord had gezegd, dat haar aan wezigheid het grootste was, dat hem aan deze avond zou blijven herinneren. De 75-jarige Albert van Dalsum, eerder op de avond door Paul Steenbergen ,,Onze majesteit van het toneel" genoemd dankte H.M. de Koningin ontroerd voor het feit, dat zij hem de grote eer had aangedaan bij de première van zijn af scheidsvoorstel ling en de daarop volgende huldiging aanwezig te willen zijn. Dat zij, vergezeld door Prinses Margriet de hele lange avond had wil len bijwonen. Want inmiddels was het kwart voor één geworden! vyf kwartier eerder, om even over half twaalf, was Albert van Dalsum, na reeds een minutenlange ovatie van het als één man uit zijn zetels omhooggerezen publiek in ontvangst te hebben genomen nadat het doek over zijn grandioze „King Lear"- creatie voor de laatste maal was ge vallen, door Ida Wasserman opnieuw het toneel opgeleid. Het toneel, waar de troon uit het eerste bedryf van deze prachtige voorstelling weer op zyn Koning wachtte, ditmaal ver sierd met een schat van bloemen en omgeven door vrywel alle leden van de „Haagsche Comedie" en een aan tal vooraanstaande illustere feestre- Dankbaarheid De eerste spreker was de staatsse cretaris van O.K. en W.. drs. L. J. M. van de Laar. Hy bracht de dank van de regering over voor het feit, dat hij op zulk een voortreffelyke wyze het toneel had gediend en bood een bak met bloemen en vaste plan ten aan voor Van Dalsums boerdery in het Noord-Hollands Eenigenburg. Burgemeester Kolfschoten gewaag de van de gevoelens van de inwoners van zyn gemeente, die „door deze zaal vol met dankbare Hagenaars" al zo nadrukkelijk naar voren waren ge bracht. „Wy worden weer een brokje ar mer aan het toneel. Toen ik jou van avond bezig zag dacht ik, daar zou den twintig acteurs uit gemaakt kun nen worden Deze woorden wer den gesproken door een zelf ook dui delijk geroerde Paul Steenbergen, di recteur van de „Haagsche Comedie die, na „Dal" de eretitel „Onze ma jesteit van het toneel" te hebben ge geven, voor mevr. van Dalsum „een muziekdoossie" aanbood. Ook Georgette Hagedoorn bleef met het door haar namens alle collega's van de „Haagsche Comedie" aange boden geschenk in de muzikale sfeer. Het fraai verpakte cadeau, dat zy op een karretje het toneel opreed, bleek namelijk een grammofoon te I zijn. Dr. Bruining, de voorzitter van de Vereniging „Vrienden van de Haag sche Comedie", die als zyn mening uitsprak dat, evenals men vroeger placht te zeggen „wy hebben Bouw meester nog zien spelen", de huidige generatie later trots zal zeggen „wy hebben Van Dalsum nog gezien". Hy bood een geschenk aan, dat de acteur zeer van pas zal komen nu hij zich meer op zyn hobby, het schilderen zal gaan toeleggen, namelyk een schil dersezel. Een cadeau, waarvan even later nog een exemplaar het toneel zou worden opgedragen. Jules Croiset bood namelyk namens alle jonge ren van het Nederlandse toneel ook een schildersezel aan, behangen met allerlei verdere attributen om te schilderen: een palet, penselen, verf, linnen etc. Zeer persooniyke woorden sprak Rob de Vries, directeur van het Nieuw Rotterdams toneel en eens talentvol beginneling by de toneel groep van Albert van Dalsum. Hy bracht de fiere houding van Van Dalsum tydens de oorlogsjaren in herinnering en sprak met waardering over de tyd, dat hy in A.T.G. ver band, samen met de nu 75-jarige in de Amsterdamse Stadsschouwburg speelde. Nadat Bob van Leersum nog een greep had gedaan in de stapel ge lukstelegrammen en o.a. had laten horen, dat op deze avond met Van Dalsum werd meegeleefd door Jacqueline RoyaardsSandberg, Het ty Beck, Charlotte Kohier, Fie Ca- relsen, Dora Paulsen, Richard Flink. Ben Royaards, het Ned. Kamertoneel te Antwerpen en nog een heleboel oudere en Jongere collega's, schouw burgdirecteuren, toneelgezelschappen e.d. meer, was het laatste bewogen woord aan Albert van Dalsum. Weemoed Een woord van dank. gepaard aan weemoed en een zeker verdriet. „Want ik ga niet heen, omdat ik mü nen thuis hoort. Voorts zyn er wer ken van Frans Hals, Terborgh, Fa- britius en Jan Steen, alle zelfpor tretten. Uit Zuid-Nederland komen werken van Rubens, Van Dyck, Da vid Teniers en Jordeans. De 18e eeuw is vertegenwoordigd door tekeningen van Cornells Troost en de 19e eeuw brengt werken van Van Gogh, de Brackeleer en James Ensor. De expositie is tot stand ge komen door samenwerking van de di- recties der musea in Delft en Ant werpen in het kader van het Neder lands-Belgisch cultureel akkoord. Busramp: 12 doden Schoolkinde ren werden zaterdag gedood en 20 ge wond toen een vrachtwagen van het. leger van Oeganda tegen hun bus bot ste. De kinderen kwamen van een voetbalwedstrijd tussen schoolelftallen, hun recht te laten komen, hebben de Te Middelburg Unieke expositie van ikonen (Van onze correspondent) In Middelburg is een unieke tentoonstelling van ikonen geopend. Deze expositie staat onder leiding van de deskundige, mevrouw P. van Empel-Boddaert uit Middel burg. Ter gelegenheid van de ope ning heeft prof. dr. P. Hendrix uit Dordrecht een lezing met lichtbeelden gehouden in de koorkerk te Middel burg. Het onderwerp van de causerie was: „Ikonen, het zichtbare en on zichtbare mysterie van de oosterse orthodoxie". Na afloop begaven de genodigden, w.o. burgemeester J. Dryber van Middelburg, zich naar de expositie ruimte boven de boekhandel van de heer B. P. Carrière. „Ik heb de eige naars van de ikonen de oren van het hoofd moeten praten, voor ze bereid waren de kostbare kunstwer ken af te staan", zegt de heer Car rière. De ikonen zyn afkomstig uit Brabant, Zeeland en Zuid-Holland, uit versohillende musea en uit het kasteel Dinther ln Heeswijk. Om de Ikonen zoveel mogelijk tot De trillingen welke zich voortplan- t^i in de zandgrond onder de toren zouden tot verschuiving van het zand kunnen leiden in de richting waar onder het fundament de min ste druk bestaat". Prof. Colonnetti wees er op dat aan de zwakke voet van het fun dament de druk reeds 1 kg. per cm2 is. Indien een zware wind uit tegen over gestelde richting op de toren staat, zou deze druk nog hoger wor den en zou de toren kunnen om vallen. In 1173 werd begonnen met de bouw van de toren toen Pisa één van de machtigste zeevarende repu blieken van Italië was. Toen de to ren nauwelyks voor de helft gereed was begon de zandbodem te wer ken. Het werk werd stopgezet. In 1275 werd de bouw heirat en in 1284 werd de toren voltooid. De laatste 45 jaar heeft het ge meentebestuur van Pisa 13.000 sug gesties uit de gehele wereld ontvan gen over de manier waarop het ge vaar dat de toren zou omvallen, zou kunnen worden gekeerd. In februari heeft Pisa de regering 1.12 miljoen dollar gevraagd voor een plan om de toren iets rechter te zetten, maar niet zoveel dat daar door de toeristische trekpleister zou wegvallen. Het plan werd niet aan genomen. Eigen veestapel voor Russen Het presidium van de Opperste Sow jet van de Russische federatie, de grootste republiek van de Sowjet- Unle, heeft de „ongemotiveerde" be perking op het fokken van vee op geheven. Dit is door het Russische persbureau Tass bekendgemaakt. Het besluit is een gevolg van de liberal 1- satiemaiatu'egelen, door het nieuwe Russische bewind op 7 oktober aan- Het besluit geldt voor het platte land zowel als voor de stadsbewo ners. De kolchozen, staatslandbouw- bedryven, wordt aanbevolen hun be palingen omtrent het fokken van vee en bebouwen van grond voor parti culiere behoeften te herzien. organisatoren van de expositie een kapel Ingericht, Hierin zijn de origi nele ikoondeuren, de lconostase en een altaar met de attributen van de priester te bezichtigen. Op de achter grond klinkt passende Russische ker kelijke koormuziek. De expositie Is tot en met 16 januari op werkdagen van 10 uur tot 18 uur geopend. Een brand die gistermorgen driekwart van het Goorse bedrijf van de textielfabriek J. F. Schol- op het hedendaagse toneel niet meer thuis zou voelen of niet meer mee zou kunnen, maar omdat een kun stenaar ergens waardig de deur ach ter zich moet dicht trekken". Welnu, dat heeft Albert van Dal sum waardig en majestueus gedaan. Tenslotte volgde een zeer geani meerde ontvangst in het Stadhuis, welke hem door het Haagse gemeen tebestuur werd aangeboden. ten en Zn N.V. in as legde, heeft 8500 vierkante meter fa brieksgebouwen verwoest. De directe schade wordt door de di rectie op acht a negen miljoen gulden geschat. De bedrijfsschade is nog niet te overzien. Behalve de 108 weefgetouwen ging ook de appa ratuur verloren, die voor monta ge in het gespaarde deel van de fabriek gereed stond. Doordat de afdeling voorbereiding uitge brand is, kunnen de overgeble ven weverijen niet draaien. Met behulp van zusterbedrijven uit het KNTU-concern (Konink lijke Nederlandse Textielunie) denkt men deze moeilijkheid te kunnen opvangen, zodat er voor stagnatie in de aflevering geen vrees bestaat. Op het fabrieksterrein is een leeg geldkistje gevonden, het geen volgens de politie op in braak zou kunnen wijzen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 15