r TOERISME IN ROEMENIE, LIS NOG PIONIERSWERK-1 Weense Opera zonder Kara jan: nu rustig en meer toewijding BUREAUCRATISCHE ROMPSLOMP BIJ CARPATI BETERE ROUTINE-VOORSTELLINGEN Hoogtepuntenballet9 toneel en musical Zaterdag 7 november 1964 Pagina 2 Terwijl het betere publiek e nen nu al jarenlang vel n dat de oude Weense operel n is, dweept de kleine burger tijd met dit genre. Avol avond Is de zaal van het Rs d theater gevuld, dat samen e Volksopera de goede I Weense operette verzorgt gens worden de operette' lingen in de Volkeopera l k keur door buitenlanders bi P In het Raimundtheater U h serie operettes in dit seizoej d moeten maken voor een I e waarvan de oorspronkelijk r ver niemand minder is ds g Wilde. De oude titel ,Lady' Mere's waaier' werd verat e ,Lady uit Parijs'. De onverv d Weense conferencier en ci k Parkas maakte er een t gepeperd Libretto van e r Kreuder zou het geheel g musical om werken. In di: r opzicht is het een mislukt s worden. De muziek is zo i gend en zonder invallen/ toehoorder er niets van o s Wat hem later van dit I r binnen schiet, is de goede, i story van Wilde en een t c kruide bon-mots van Farkf de figuur waar alles om d Zara Leander. Toen wij i gere idool uit de dertiger Jt1 s haar donkere zonnebril op veld zagen, dachten wij .comeback' op 'n mislukkiij uitlopen. Wij hebben ons de 3 gist. Zara Leander met h6 kere, nog altijd welluident met die rollende r en de manier waarop zij de nadj op de laatste lettergreep, b verwoestbaar te zijn. Men kan zelfs zeggen da per is geworden, want zjj W zonder een enkele truc gehele toneel en zelfs Paul! kon met al zün Weense niet op tegen deze mengelt ironie, sentimentaliteit, ht persiflage, waarmee Lady werd uitgebeeld. De prei het enigszins afgetakelde Es theater werd bijgewoond dd sident Scharf en aan het si het staatshoofd mee appl» ren totdat het laatste val doekjes voor Zara Leai 1 definitief was gevallen. i Later wordt ik ontvangen door Sandu David, algemeen manager van de afdeling publiciteit van Carpati. Het interieur is weer een strakke kamer met een zware con ferentie- tafeL Sandu David maakt van elk antwoord een reisbrochure tekst, raakt ^tenslotte zo betrokken bij zijn proza dat hij de meeste vragen negeert. Rozen „Roemenië strekt zich uit over 230.000 vierkante kilometer en biedt een grote variëteit voor de toerist Bergen, vlakten, stranden Mamaia, bijvoorbeeld, vijf kilo meter ten noorden van Constantza, Roemeniës grootste haven. Mamaia en Constantza zijn verbonden door een prachtige twee-baans autoweg met rozenperken in het midden. 'Tiet in het midden van de weg, natuurlijk, maar tussen de twee banen (De weg van Constantza naar Mamaia is een klinkerweg met onzekere bochten, waarop men met moeite passeert. Maar er zijn inder daad rozen. Tussen de banen in, niet in het midden van de weg). Dertig „Sinds 1956 werden in Mamaia dertig moderne hotels gebouwd met een totale capaciteit van 13.000 bedden Het strand, het is moei lijk te beschrijven, het strand heeft een goud-gele kleur Ongeveer zes kilometer is er nu in gebruik, 450 kilometer breed Het zand wordt elke morgen door speciaal opgeleid personeel gereinigd (Bij aan komst in het Pare Hotel in Ma maia blijkt men van mijn vanuit Boekarest gereserveerde kamer niets te weten. Een kamer wordt tenslotte toegewezen en blijkt reeds bezet te zijn. Het vijf talige menu in het hotelrestaurant bevat bij dragen als „oefs", „petit-dejeuner", „brekfast", „kese", „eier sgeisen". Het doet er weinig toe. want er is keuze uit twee gerechten. De menu's zijn in alle dertig hotels hetzelfde. Om twaalf uur gaan alle lichten uit en kan men op de tast r.aar de kamer. Het strand, ver moedelijk kunstmatig aangelegd, is niet meer dan honderd meter breed. De constructie van de hotels is zo danig dat de lift door het hele gebouw dag en nacht hoorbaar is, en het sluiten van een deur galmt als een donderslag. Oud „Constantza is een van de oudste steden in Roemenië De stad Triomf vod" Zarah Léand s Lido-hotel. Na een kwartier wachten aan de balie wordt ik verwezen naar Carpati. Blijkt: Carpati heeft alle hotels, op een of twee na, voor het seizoen ge charterd. Dat wil zeggen dat niet de hotels de kamers toewij zen, maar Carpati. In de lobby van Carpati waohten ongeveer dertig buitenlandse toeristen. Het is drie uur in de middag, maar in Boekarest wor den de hotelkamers pas om zes uur opgeleverd. Carpati stuurt mij naar Athenee Palace Hotel. In Athenee Palace dromt een menigte om de receptie-toon bank. „Meneer", zegt de mana ger. „we hebben niets vrij, ze slapen al in de badkuipen en op de banken in de lobby". kamers. De Inlichtingen komen blijkbaar ergens in het gebouw per telefoon binnen. Centrale lijsten zijn er ndet. Om half acht krijg ik een kamer in het Union Hotel, voor één nacht. Ik wil er een voor vier dagen. Onmoge lijk. Dus morgen opnieuw in de rij? Ja. In vijfvoud Een briefje wordt (in vijfvoud) uitgeschreven. Het is het bewijs van kamertoewijzing. Daarmee dien ik mij bij een ander bureau te vervoegen, waar ik voor de kamer betaal en voor drie maal tijden. Ik zeg dat ik graag vrij ben om te eten waar ik wil. Dat kan, maar dan moet u bij een ander bureau zijn. biedt een grote verscheidenlj vertier.Er staat een vuurtoren, die als een de hemel inschietEe riantste gebouwen ïn Col is het Casino. Het ligt als el balkon aan de Zwarte r moedelijk opgetrokken in 1 van deze eeuw, heeft het| de allure van het verdw triciaat. In de grootste zae sen marmeren pilaren, eer. nig publiek. Een ober baard van drie dagen neem] stelling op, maar bij he „bier" betrekt zijn gezicht, i mag het niet geserveerd Het menu komt bekend hotel Continental aan te bieden. De casino ligt doods en generend relekwie van een er geen katten bedelend eettafels in het Sandu David schetst nog schillende vertelt van het rijke in de Roemeense bergen krijgen 300 lei uitbetaald geschoten vos), en gee"' ming van het aantal den (er zijn ruim 2< water bronnen). niet door Sandu David vn maar komen uit een andetf j In 1956 werd het land bezocj vijfduizend buitenlandse v Oosteuropese) toeristen, waren het er 30.000, in (vanwie 36.000 uit niet-i pene landen). Het afgë bracht de staatskas miljoen toeristen-dollars, vertrek uit Mamaia, op Bulgarije, weet een relatie jj kerheld te vertellen dat Sat vid, algemeen manager var deling publiciteit van Carpjac nooit in het buitenland is JOl juu lok In de eerste plaat» doof0' Sutter, die Maggie (Monroe! i de. In het rustige en verst beheerste spel van Erikap herkende men het karakter treden van Millers symj^ derde vrouw. Met deze op heeft het Burgtheater wj -i een Inbreuk gemaakt op z, servatieve beleid, maar h| toch vast aan het aller ee' J ginsel, dat namelijk dit e niet zozeer de voorkeur I geven aan het stuk, maar interpretatie. En die stond j e geval op zéér hoog peil. n (Van onze reisredacteur, mr. H. L. Leffelaar) (in) Wat Intoerist is in de Sow- jet-Unie, is Carpati (op z'n Roemeens: Carpatsj) in Roe menië. Carpati's hoofdbureau is gehuisvest in een van de tal rijke in „sociaal-realistische" stijl opgetrokken gebouwen in Boekarest. Alle „sociaal-realis tische" gebouwen hebben dit gemeen: het is alsof men begon met een blok cement dat van buitenaf, steeds verder bik kend, werd voorzien van ra men, deuren en kamers. Car pati. zo zou men het onvriende lijk kunnen zeggen, handelt in toeristen. Tot 1963 was het niet mogelijk (als men al een visum kreeg) Roe menië zelfstandig te bereizen Carpati stippelde de reisroute uit, stelde vast ln welke hotels men zou overnachten, bepaalde ook wat men aan maaltijden zou uitgeven. Daar is nu verandering in geko men. Een Roemeens visum is zon der moeite te krijgen (zelfs aan de grens), op enkele gebieden na (zo als de Donau-delta) mag men rei zen waar men wil. Ook slapen en eten mag weer op eigen Initiatief en op eigen risico. Maar Carpati, lijkt het, heeft de ommezwaai van geleid tot vrij toe risme nog niet helemaal kunnen maken. Dit, in telegram-stijl, wa ren mjjn ervaringen bij aankomst in Boekarest (waar, volledigheids halve, op dat ogenblik twee con gressen plaats hadden) Mijn eerste gang is raaeir het De enige concrete het toerisme in Ander bureau. Hier wordt het reeds betaalde geld voor de drie maaltijden, tegen ontvangst van het re?u, weer terugbetaald. De volgende dag terug naar Car pati. Door tussenkomst van een relatie lukt het een kamer voor drie dagen ln het Ambassador- hotel te 'krijgen. De toegewezen kamer in Amiba- sador is nog bevolkt. Het is wel iswaar half zeven in de avond, maar een echtpaar op leeftijd zit er nog brood te eten. Als zij een half uur later vertrekken, betrek ik de kamer terwijl een meisje de lakens verwisselt en de broodkruimels van het vloer kleed veegt. Système De meisjes van Carpati glimla chen, wanneer men zich verbaast over de inefficiënte en bureaucra tische rompslomp. „C'est le système", zegt een hunner. Ik moet nog een hotelkamer voor drie da gen in Mamaia, badplaats aan de Zwarte Zee, bemachtigen en ik knik: „C'est le système". Of fideel kent men alleen nog maar de grijze, bruine en zwarte Duitse herder, maar de fokker Harry Kirves uit Bür bij Osna- brück is erin geslaagd nu ook een witte Duitse herder géén al binote fokken, een dier met een witte vacht, een zwarte neus en donkerbruine ogen. Dit exemplaar werd de stamvader van de ras zuivere drie reuen en vier teven, waarmee Kirves het fokken van d%witte variëteit wil voortzetten (Van onze Weense correspondent) „Nu Von Karajan weg is, kunnen wij veel rustiger en met veel meer toewijding werken". Dat is het oordeel van een Hollandse dame die meer dan 20 jaar lid is van het Weense Operakoor en die hiermee de mening weergeeft van solisten, orkest, koor en technisch personeel. Het valt niet te ontkennen dat Von Karajan een zeer beperkt aantal uiterst geperfectioneerde voor stellingen tot stand wist te brengen, die zeker boven het inter nationale niveau stonden, maar hij verwaarloosde de z.g. „rou tine-voorstellingen", dus de dagelijkse kost. Welk peil vertoont nu de Opera nadat Von Karajan woedend is weggegaan en zijn vroegere mede-directeur Hilbert alleen de leiding heeft? Wie eerlijk is, moet toegeven dat de routine-voor stellingen er eigenlijk beter op zijn geworden. Bovendien is het niet waar dat het vertrek van Von Karajan gevolgd zou zijn door een exodus van de beste voornamelijk buitenlandse solisten. Zelfs de meeste Italiaanse zangers en zangeressen zijn de Weense Opera trouw gebleven en het klimaat is er zeker niet op achteruit gegaan. en smartelijke levenservaringen, is het optreden van Noerejew volko men natuurlijk en nog niet ge tekend door het leven. Toch weet hij zich met zijn ongelofelijke sprongen en pirouettes aan te pas sen bij het spirituele en subtiele dansen van de vrouw die bijna een generatie ouder te dan hij, maar die onder invloed van zijn tomeloze geestdrift een nieuwe bloei beleeft. Zodoende vormt dit in leeftijd on gelijke danspaar een onvergelijke- ke eenheid, die pok het Weense Corps de ballet tot een onvermoede hoogte wist op te voeren. Troef met ballet: F onteyn-Noere j ew Om te bewijzen dat hij ovenals Von Karajan topprestaties kan leveren begon Hilbert met het ballet, dat de grote maestro eigenlijk had ver waarloosd. Hilbert wist twee van de grootste balletkunstenaars te en gageren: Margot Fonteyn en de Rus Rudolf Noerejew. die het sei zoen hebben geopend met een on voorstelbaar grootse vertolking van Tsjaikowski's ballet „Zwanenmeer", waarmee Hilbert zijn eerste troef uitspeelde, zodat nu niemand meer over Von Karajan spreekt. Of schoon Margot Fonteyn al jaren geleden hét besluit had genomen om niet meer in dit ballet op te treden en er de dubbele rol van Odette en Odile in te vertolken, liet ze zich toch door de nieuwe choreo grafie van Noerejew overtuigen en door het enthousiasme van deze rasdanser meeslepen. De voorstel lingen zijn overweldigend en het stampubliek begint te geloven dat Wenen weer een balletstad te ge worden. Want noch in de tijd van Von Karajan, noch daarvoor heeft het publiek balletvoorstellingen beleefd en zo hoge perfectie. Terwijl de weergave van Margot Fonteyn het stempel draagt van diep gevoel en tragiek als gevolg van langdurige Autobiografie van Arthur Miller Een paar jaar geleden zau het niet mogelijk zün geweest dat het oer conservatieve Burgtheater zich aan een Duitse première van een schan daalstuk zou hebbein gewaagd. Maar de huidige directeur Haussermann wachtte niet af en waagde de sprong door het toneelstuk „Na de zondeval" van Arthur Miller op te voeren. Het Weense publiek be wondert nog altyd de schrüver van „De dood van een handels reiziger" en daarom was 't nieuws gierig, vooral ook omdat het wist Terug naar Carpati en waohten tot zeven uur. Er zün wel ka mers, geen kamers, misschien dat Miller in dit stuk zijn drie vrouwen Iaat optreden, dus ook zün derde vrouw, de Oostenrijkse journaliste Inge Mörath, met wie hü gelukkig getrouwd schijnt te zün. Over het stuk lopen de meningen uiteen en ook in Oostenrük gaan er stemmen op die zeggen, dat Miller zün tweede vrouw, Marilijn Monroe, niet op deze manier had mogen blootstellen. Beschouwt men echter het stuk in zün geheel, dan blijkt het voornamelijk een „zelfaan klacht" te zyn vol twijfels en wroe ging, of beter nog de autobiografie van een trauma, waarvan de schrü ver zich moest bevrüden. Voor de bezetting van de hoofd rol had het Burgtheater de uitste kende acteur Miinch uit Duits land weten te engageren. De overi ge rollen werden echter door vaste leden van het ensemble vertolkt. FONTEYN en NOEREJEW. in ..Zwanenmeer", Aan de rand van Constantza Roemeniës grootste haven, heeft men een boeiend uitzicht op de Zwarte Zee en een kust, volgebouwd met grotere ert kleine huizen die alszwaluw nesten tegen de rotsige wand kleven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 8