,Sensaties' van Bruno Maderna met het Residentie-Orkest kunst Wilhelm Kempff en Koos Verheul eminent kaleiöosco^p ISRAËLISCH ECHTPAAR YAKIN EXPOSEERT IN „LAKENHAL" Kustplaatsen zingen op grammofoonplaten t vees gezellig neem 'n echte borrel Charles de Wolff dirigent van het N. H. Filh. Orkest SPREKEND FIGURATIEF WERK IN CONTRASTRIJKE VERSCHILLEN Met wat slagroom doet u wonderen Liever vrouwen ELISABETH BAS "PARAAT" 29ct Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 30 oktober 1964 SCHOONHEID EN CHAOS Twee „sensaties" kenmerkten het tweede concert van het Resi dentie-Orkest onder directie van de ultra-progressieve dirigent Bruno Maderna, maar of men er mee ingenomen was, valt sterk te betwijfelen. Waarom een nieuwe visie te geven op Bachs' zesstemmige „Ricercare" uit ,,Das musikalische Opfer" van Bach, gelijk Anton Webern dat in 1935 gedaan heeft, als de oorspronkelijke zo uit nemend voldoet? Wij zien daar de noodzaak abso luut niet van in, ook al geeft de z.g. „Klangfarbentheorie" van Webern aan de instrumenten de gelegenheid deze fuga alle denkbare suggestieve kleurwerkingen te verlenen: eei veelzijdige registratie dus, welke in tussen op het orgel volkomen zoi misstaan. Deze o.i. stylistisch onverantwoor de ingreep bracht het geniale werk, dat weliswaar structureel noot noot gevolgd en belicht werd, toch op een verre en ongeoorloofde af stand van Bach, wiens oren er bij getuit zouden hebben Het geheel maakte een verbrokkel de indruk, verkreeg daarbij zulk eer dwingend persoonlijk karakter, dat het onmogelijk als een eerbetoon de grote Thomascantor kon gelden. Wat de tweede „sensatie" betreft: de voorvechter der seriële muziek Maderna kwam thans met een eigen compositie voor de dag, diens Di- mensioni III c, daterend uit dit Jaar, waarvan de inkt nauwelijks opgedroogd. Deze is gebaseerd op zijn Dimension! Ilia en Dimensioni Illb (ophra) doch wat hij met dit louter cerebraal en dan nog wankel experiment, wil zeggen, is ons niet duidelijk. Het werk vergt een -enorm orkest apparaat (ongeveer 50 instrumenten, waaronder twee vleugels). Als het de bedoeling is geweest de toehoorders hiermee te overbluffen, dan is dit Advertentie vaderlandse OUDE GENEVER JONGE JENEVER BRANDEWIJN Maderna zeker niet gelukt. Hoewel „geordend materiaal" er aan ten grondslag ligt, bleek het klinkend re sultaat toch, althans bij eerste aan horen, onordelijk, verward, zelfs compleet chaotisch. Hoogstens kon men bewondering opbrengen voor de formidabel moeilijke fluit-, altfluit- en piccolo- soli van Koos Verheul, die zijn hoog ste en laagste troeven uitblies, veel al op de vereiste krampachtige wijze, maar waarbij tevens zijn allesbe heersend technisch kunnen duide lijk bleek. Men moet wel „geloof" in muziek als deze hebben, om haar zo te realiseren, gelijk ook het orkest dit al even bewonderenswaardig deed. Dat Maderna de meest bevreemden de, soms ook boeiende effecten in het rijk-gevarieerd orkest palet weet te bereiken en daarbij verzekerd is van een solist met een oneindig lange adem waarover Verheul gelukkig beschikt! kon ons toch geenszins van de belangrijkheid of de inner lijke nodzaak van dit werk overtui gen. De heksentoeren, die de solist en ook het orkest moesten verrichten, verliepen onder de accurate directie van Maderna volkomen naar de eis. Het applaus leek ons dan ook meer bedoeld als een erkenning voor aller fenomenale prestaties, dan voortko mend uit een gevoel van verbonden heid met deze wirwar van uxtreme, kille en lege geluiden. Om voor het scherp contrasteren de evenwicht te zorgen, was ook Beethoven aan het woord met diens weinig gespeeld tweede pianoconcert in Bes gr. t. Daarin vertolkte de vermaarde, welhaast 70-jarige Wil helm Kempff subtiel en tevens pittig de solopartij. En juist de hechte ver bondenheid met deze muziek bleek uit het warmgestemde applaus dat deze meester van een welhaast ver vlogen generatie nog altijd weet op te roepen, vervuld als zijn spel is een intense muzikaliteit, ver vuld ook van zin voor ware schoon- De pianist Wilhelm Kemp[[ en de dirigent Bruno Maderna voor hun optreden. (Foto L.D./Holvaat) heid, welke ons niet in het vage, het duistere laat of in een peilloze afgrond doet storten. Integendeel: ons verheft en nog altijd fascineert. Hoe vertrouwd deze muziek ook mag zRn! Moeiteloos en met een verbazing wekkende vitaliteit presenteerde Kempff dit concert, in volledige sa menwerking met het orkest, dat hem ook in enkele vrij genomen passa ges met opvallende precisie wist te volgen. Om, na Madema's Dimensioni IIIc weer op adem te komen volg de tot besluit Ravels uit 1908 date rend „Ma Mère l'Oye", In 1912 door de componist zó perfect geïnstrumen teerd, dat men er in deze tRd nog steeds zRn innigste vreugde aan kan beleven. Deze voor kinderen geschreven suite weer eens te horen, was een verrukkelijke gewaarwording na de voorlopig nog onoplosbare, althans ondoorgrondelijke problemen en complicaties, waarvoor de bekwaam dirigerende Maderna ons had ge steld. H. (Van onze Groningse correspondent) De 32-jarige organist en dirigent Charles de Wolff uit Enschede is voor het seizoen 1965'66 benoemd tot vaste dirigent van het Noordelijk Fil harmonisch Orkest te Groningen. De benoeming geldt in tegenstelling tot andere berichten als zou De Wolff een verbintenis voor langere termijn hebben aangegaan ingaande het reeds lopende contractseizoen - voor lopig alleen voor het volgende sei- Reeds in augustus werd deze aan stelling in overweging genomen, De heer Roelof Krol uit Amsterdam, die al enige jaren het leeuwedeel van de concerten van het Noordelijk Filhar monisch Orkest voor zijn rekening neemt en ook dit jaar de meeste con certen leidt verklaart toen dat hij van het begin af aan verklaard per seizoen niet meer dan circa vier maanden voor Gron'ngen ter be schikking te hebben. Hij zag overi gens geen kans zijn domicilie in A"dam op te geven, een voorwaarde die aan een vaste benoeming bonden is. Intussen hoopt het bestuur dat Roelof Krol ook het volgend seizoen 1 nog een flink aantal concerten zal willen dirigeren. Merkwaardige combinatie In het hartje van het oude Jeruzalem een 17de eeuwse toren fn de tuin van een Frans klooster woont het echtpaar Abraham Yakin (40) en Hannah YakinVan Hulst. Een belangwekkende expositie van hun sterk uiteenlopend figuratief werk is gister avond in de Lakenhal geopend door de kunstcriticus Jelle Troel stra. Hugo Claus weigert weer boekenbeursprijs (Van onze Brusselse correspondent) Ter gelegenheid van de Vlaamse boekenbeurs, die zaterdag te Antwer pen wordt geopend, werd onder de lezers een soort referendum gehou den door de Vereniging van Vlaamse letterkundigen en de Vereniging tot bevordering van het Vlaamse boeken lezen. Hugo Claus' roman „Omtrent Dedee" behoorde dit jaar tot de ver kozen boeken. En de auteur zou dus plaquette ontvangen tijdens de plechtige opening van de boeken beurs. Naar Claus heeft medegedeeld zal hij ook deze keer die onderscheiding weigeren, omdat hij ze als een onder onsje van reclamemensen beschouwt. Verleden jaar heeft hij dat ook ge daan toen hij voor zijn boek „De verwondering" was onderscheiden. Hij heeft toen laten weten dat hij alleen prijzen zou aannemen, die een hoger bedrag vertegenwoordigden dan het „maandloon van een onge schoolde arbeider". Claus heeft nog verklaard dat hR >k van de publiciteit, welke een dergelijke prijs betekent, niet is ge diend zolang hR zelf van de verkoop prijs van een boek 10 honorarium toucheert en de boekhandelaar 33 krRgt. Abraham Yakin, winnaar van de Adolf Neumannprijs (1962) te Parijs, is aanvankelijk van alles geweest: loopjongen, schoenpoetser, melk jon gen en krantenjongen. Na de oprichting van de Staat Is raël volgde hij de avondcursussen aan de Academie Bezaïel in Jeruza lem, waar hij zich bekwaamde in de techniek van het houtsnijden ei grafische kunst. In 1957 volgde zijn huwelijk met Hannalh van Hulst (31) uit Amersfoort, die na haar studies aan de avondacademie in Utrecht en bij Paul Collin In Parijs, in 1956 naar Israël emigreerde en daar even. eens een cursus volgde aan de Aca demie Bezaïel, waar zrij haar echtge noot leerde kennen. Belden betonen zich, naar hetgeen wij op deze tentoonstelling mochten constateren, rasechte artiesten. Bewust zonden zij verschillend werk in: hij kleurige, blijde aquarel len, monotypen en tekeningen, zR houtsneden en etsen. Hun produktie is fris en levend, tintelt van artistieke bezetenheid, is bemoedigend door het brandende verlangen naar opbouw, terwijl Hannah tevens geobsedeerd lijkt door twee typische vrouwelijke kenmerkende zwangerschap en de geboorte. Beider technische be kwaamheid is frappant, ook al zijn n een „Treurende vrouw" van Abraham Yakin anatomische zwak heden, welke echter van weinig be lang zijn, aan te tonen. Maar zijn portretten, o.a. het fantastisch goud. glanzende van Paus Joannes XXIII (gemengde techniek) getuigen van een onbetwistbare begaafdheid. Ook zijn „Philosoof", een indringende Christusfiguur, treft diep, even als de beeltenissen van de in zajn mu ziek verzonken, verstilde figuur Je- hudl Menuhin en van de theologische wijsgeer Martin Buber. Aziatische, in het bijzonder Japan se invloeden zijn te onderkennen in zijn vele landschappen. Het valt niet to verwonderen, dat hij met zijn „Acco", waarin zo kernachtig de es sentie getroffen wordt en zoveel weg gelaten Is, de Neumannprijs ver wierf. Origineel is ook Hannah Yakin: haar karakteristieke, veelal strak ge houden en fraai gestyleerde houtsne den in rood en zwart, geel of bruin (o.a. 't Forellenkwintet) haar bR uitstek fijnzinnige tedere portretten en nog zo veel meer, spreken van on_ gemene kracht, van zuiver gevoel en intense bezieling ook. Inspiratie gaat bij haar gepaard aan concentratie, eenzelfde concentratie, waarvan ook het werk van de overigens totaal an ders geaarde echtgenoot duidelRk ge tuigt. Van haar groot kunnen zRn spe ciaal het „Myriam" en de maagden, dansende aan de Rode Zee" en „Vreugde der wet" opmerkelijke voor beelden. Kortom: het ls een vreugde kennis te mogen maken met twee uitzonder- lRke talenten, die ook op de aller jongste generatie een sterke, wel haast magische invloed uitoefenen. Enige prachtig geslaagde houtsneden van leerlingen van 4 tot 14 jaar welke ons onder het oog kwamen, vormen daarvan het overtuigend be- wRs. Men zou kunnen zeggen, dat het echtpaar Yakin in Israël bezig is een school" te vormen: ook in dit op zicht werken zR aan de Israëlische opbouw krachtdadig en doeltreffend h. Dank aan directie van de Lakenhal De heer Jelle Troelstra heeft ln zajn openingswoord gezegd, dat het echtpaar Yakin, ondanks grote ver schillen, een positief warme mense lijkheid gemeen heeft. Hun onderlin ge samenspraak is niet gericht op eigen ontplooiing, maar op een ge meenschappelijk samengaan. Daarbij werken zdj ook niet in de eerste plaats voor hun gezin (vier kinderen en een op komst), maar op het land dat zR vertegenwoordigen. Abraham tekent het warme zuide lijke zonlicht, dat zRn hoogtepunt vindt in kleuren en expressieve lij nen, zijn vrouw werkt meer monu mentaal met sobere grafische midde. len. Het figuratieve in een decora tieve vorm stelt zR primair. BR haar valt een argeloze vrouwelijke sensi tieve charme waar te nemen. Spreker uitte tenslotte oprechte woorden van waardering voor het be leid van de directie van de Laken hal. In de Jaren dat de figuratieve kunst voltooid verleden tRd was, heb. ben de eigentRdse figuratieve kunste naars altijd de gelegenheid gehad, om ln de Lakenhal te exposeren, waar him een kans geboden werd, die zR elders niet kregen. Intussen is het getR weer gekeerd en staan de schijnwerpers gericht op de figura tieve, realistische kunst. Als voor beeld haalde de heer Troelstra de uitspraak van G. Lampe aan, dat de Cobragroep en de andere schilders, die hier him aanloop namen naar de non-figuratieve kunst volkomen ver leden tRd zRn. Hulde daarom aan de leiding, die altRd strak haar eigen weg gegaan is. HANNAH YAKIN „Zwangere vrouwen" Koffie, cake, pudding, vla-flip, vruchten alles wordt nóg lekkerder en nóg gezelliger met slagroom. (Tomatensoep ook, met een wolkje ongeklopte slagroom). Vraag morgen zo'n "huiselijk" flesje slagroom aan uw melkman! De Nederlandse kustplaatsen gaan zingen op de grammofoon plaat^ De eerste plaat is juist gereed gekomen, n.l. ..Scheveningen zingt". De grammofoonplatenmaatschappij die deze platen opneemt wil een serie platen op de markt brengen, waarop koren en ge meentezang uit de kustplaatsen te beluisteren zal zijn. De grammofoonplaten zijn van een uitstekende kwaliteit (30 cm lang speelplaat) met 40 minuten zang. ZR hebben een handelswaarde van f 20,- maar worden wegens de be langeloze medewerking van de koren verkocht tegen de aantrekkelijke prijs van f 8,- per stuk, terwijl de winst van f 2,50 zal worden besteed voor de restauratiefondsen van kerkorgels e.d. ter plaatse. Zo zal van de eerste Restauratie Martinikerk vergt vier miljoen Het comité restauratie Martini kerk heeft gevraagd het Jaarlijkse budget voor restauratie van dit his torische bouwwerk, dat thans f 200.000 bedraagt, te verhogen. Een snellere aanpak, dus een groter fi nancieel budget, per Jaar zal na melijk belangrijk kostenbesparend zijn. De kosten van de restauratie worden door de algemene stRging van lonen en prijzen van jaar tot jaar hoger en men vreest, dat als de restauratie zich over te veel Jaren uitstrekt, op een gegeven moment de overheidsgelden „verschoven" wor den en de werkzaamheden stil ko men te liggen. Het project zal rond vier miljoen gulden vergen. Tachtig procent wordt gesubsidieerd door RRk, provincie en gemeente, de rest moet uit particu liere bijdragen komen. Het comité- restauratie Martinikerk heeft nu f 200.000 bijeengebracht. Men is te vreden met het resultaat van de actie, al moet er nog heel wat geld komen. De Afrikaanse hoeren in het Keniase district Emboe hebben staatsleningen voor de grondver betering gebruikt om vrouwen te kopen. De onderminister van Land bouw heeft in het parlement ver klaard, dat in de afgelopen tien jaar 67.500 pond naar het district was gegaan in de vorm van lenin gen voor agrarische doeleinden. Een aantal boeren heeft de lenin gen niet kunnen aflossen, zei hij. Zij hebben het geld gebruikt om vrouwen te kopen. basketball UVV-Daggers te sterk voor The Üona Stars The Bona Stairs komt zondag avond voor één van de belangrijkste wedstrijden van de nog jonge bas ketballcompetitie te staan. De Lei- denaars, <he uit de eerste drie wed strijden de volle zes punten hebben veroverd, treden dan ln Utrecht aan tegen UW-Daggers, een formatie bestaande uit het uit de hoofdklasse gedegradeerde Holland Daggers en UW. TBS zal het beslist niet ge makkelijk krijgen en veel meer dan een eervolle nederlaag is er voor de Leidse ploeg waarsohflnlRk niet weggelegd. Opstelling: K. Pley, Th. Bark, A. de Jong, H. van Mameren, H. Ka per, H. van Haver, C. den Hollander en H. Stol. Het wedstrij dprogramma van TBS luidt: zaterdag: TBS 2—Aristor 1 (14.30 u.); Argus a—TBS b (19 u.); TBS a Fortuna D. a (15.30 u.). Zondag: Survriki 2—TBS 4 (14 u.); TBS 2 (d)—Te Werve 2 (12.30 u.): UW-Daggers—TBS (19.45 u.). uitgekomen plaat „Scheveningen zingt" het batig saldo worden be steed om het historische orgel in de Oude Kerk te Scheveningen te res taureren. Ook zRn de eerste schreden al ge zet om in KatwRk aan Zee een grammofoonplaat te maken onder de titel ..Katwijk zingt". Hiertoe heeft de voorzitter van het orgelcomité ln KatwRk aan Zee. de heer v. d. Plaa, de plaatselijke koren t.w. .Halleluja" en „Lenteklokjes" al benaderd om tot coördinatie te komen. Ook da voorzitter van 't mannenkoor „Hal leluja" is verzocht medewerking te verlenen. Gezien de kwaliteiten van de Katwljkse koren welke voor do opname ongetwijfeld him beste „beentje" en nummers zullen bren gen belooft het iet® moois te worden. De opbrengst van de plaat zal war den besteed voor het onderhoud van het orgel tn de Nieuwe Kerk aan de Voorstraat en voor het orgel in do nieuw te stichten kerk ln de Hoor- nespolder Voor diegenen, die alvast met de hele serie mee willen doen kan worden meegedeeld dat de Sche- veningse plaat in Katwijk reeds bR talrRke winkeliers verkrijgbaar is. Van de plaat .Scheveningen zingt** zRn inmiddels in Scheveningen nu al meer dan 2.000 verkocht. Onze melangeur gaf u het beste!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 21