EEMSTROMING
Nu in volledige
Eucharistisch Congres
Eindelijk oplossing
W oldouby- mysterie
Kom er
ACHT-er
Eén van de „zwarte zes"
Problemen blijven
ook na afruilen
„Weg naar solotoneel
niet bewust gekozen
IJSBREKER
kunstmatig
Het aggregaat bestaat uit een
s, -~T~ waterdichte elektromotor, een
y4. vleugelpomp, een stroomrichte
/-4een ponton en een bevestiging:
inrichting.
stroomrichter
ponton
verankering j
De stromingsijsbreker vormt in enkele uren.cn
in decimeters dik ijs,kunstmatige wakken van
een paar hectare, door warmer dicptcwater
onder tegen het ijs te stuwen.
motor
pomp]
Zaterdag 24 oktober 1964
Kunt U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen
vinden?' De juiste oplossing vindt U elders in dit Bijvoegsel.
HOE
WERKT
HET
Steeds tournee's
Tournee's.de plaatsnamen rol
len uit haar mond. Londen, Edin
burgh, het Caraibische gebied, In
dia, Mexico, Miami, Washington,
Gettysburgh.Nel Oosthout heeft
er op het toneel gestaan. In Gettys
burgh, het Amerikaanse stadje met
de grote historische betekenis uit de
burgeroorlog, kreeg zij haar con
tact met het „Non-Profit theater
bureau", dat alle Amerikaanse uni
versiteiten bedient, het z.g. „Arts
program college". Dit bureau, ge
ïmponeerd door haar kunst, bood
aan haar op te nemen in het pro
gram met een minimum van zes
voorstellingen op Amerikaanse uni
versiteiten. „Dat worden er wel
meer", zegt Nel Oosthout vol ver
trouwen voor haar Amerikaanse
reis van 1965.
En nieuwe ideeën
Dat betekent allemaal niet, dat
ik liever in het buitenland zou op
treden dan in eigen land. Het Ne
derlandse publiek is toch wel héél
erg prettig, al heeft het mü nooit
verwend, zegt Nel Oosthout. Maar
ik merk iedere keer dat er oprechte
belangstelling voor mijn werk is,
ook bü de jeugd".
Belangstelling, weerklank, succes
Zonder deze ka,n geen toneel
speelster blijvend hoge prestaties
leveren. Zij vallen Nel Oosthout
toe, die daardoor aangespoord haar
volle energie richt op de verwezen
lijking van nieuwe ideeën, nieuwe
nlannen.
Altijd vol plannen repertoire
V .Mr. "Mal rkrrc<
Nel Oosthout, voorste in het ge
lid van die Nederlandse voordracht
kunst en solo-toneel heeft altijd
plannen. Op het ogenblik concen
treert zij zich op haar uitzending
door de Nederlandse regering naar
het Eucharistisch Congres, dat in
november in InJdia plaats vindt.
„Alle kardinalen van de wereld ko
men er, zelfs de paus wordt ver
wacht", zegt Nel Oosthout, die voor
*t congres in Bombay Paul Gallico's
.Foolish immortals" (De onsterfe-
Kom er ACHT-er
1. potlood achter oor weg
2. op bord werd rp
3. reageerbuisje op de grond
4. vlag op helm anders
5. minder vloeistof in reageerbuis
in hand
6. linkse kast heeft 3 laden
7. touwtje instrument links achter
weg
8. brilletje anders
Als Nel Oosthout vertelt, Hikt
het alsof deze Nederlandse kunste
nares meer in het buitenland is
dan in Nederland. Zij heeft dan
ook een indrukwekkend repertoire
in de Engelse taal opgebouwd,
waarin naast het stuk van Paul
Gallico o.m. voorkomen Jeanne
d'Arc (Saint Jeon) van Bernard
Shaw en The chalk circle („De
Chinese krijtkring) van Klabund.
Het toneelstuk van Bernard
Shaw heeft ook een rol gespeeld
in het prille begin van Nel Oost-
houts carrière. Als jong studentje
van de toneelschool van Balthasar
Verhagen kon zij figureren bjj
het toenmalig Verenigd Toneel
van Eduard Verkade. In Jeanne
d'Arc stond zü zo de eerste maal
op de planken, wat schuchter, wat
verlegen misschien maar met de
overtuiging dat zü „aan. het toneel"
zou gaan.
„Ik had misschien ook concert
pianiste kunnen worden", meent
Nel Oosthout, maar ik heb mijn
muziekstudie voor het toneel laten
lopen. Dat was in Duitsland, waar i
zij als jong meisje voor pianolessen J
Onze damrubriek
Het was omstreeks het jaar 1910,
dat een groep Senegalezen Europa
afreisde en te Parus in de Jardin
des Plantes domicilie koos. Onder
deze groep, die in het levensonder
houd voorzag met het werken op
tentoonstellingen, was er een die
optrad als damspeler. Tegen inzet
van enkele franken kon iedere be
zoeker een partij met hem spelen.
Slaagde men erin van hem te win
nen dan werd de inzet verdubbeld
terugontvangen. Maar hü was een
sterk speler en vrüwel niemand
lukte het om hem te verslaan.
Na beëindiging van de tournee
keerde Woldouby niet meer naar
zijn land terug. Hij bleef in Parijs,
waarvan hij een keer het kam
pioenschap op zijn naam bracht
vóór spelers als Weiss, Fabre, Bizot
en Ottina.
Het was in die tijd, dat in een
van zijn partijen een klassieke
stand ontstond, die de geschiedenis
van ons spel zou ingaan als het
Woldouby-mysterie. Zo'n slordige
veertig jaar hebben de analytici
zich bezig gehouden met het zoe
ken naar de winst. Een lawine van
varianten was het resultaat van
deze jarenlange analyses. Maar de
conclusie was altijd: remise. En
omdat zwart in deze positie aan
merkelijk voordeel heeft, gaf dit al
tijd een onbevredigend gevoel. Het
betreft de volgende stand:
1 2 8 4 5
We merken nog even op dat Wol
douby deze stand wist te winnen,
terwijl de destijds aanwezige mees
ters van oordeel waren dat hij re
mise was. Zoals u ziet, heeft wit
hier maar één voortzetting n.l. 1.
34—29, op 2822 volgt: 2328.
32x23 18x40. 35x44; 21x41 en zwart
Wint. Dus 1. 34-29, 23x34; 2. 30x29,
Wit staat nu zeer moeilijk. Op 34
—30 vólgt 12—17 en zwart wint. Op
2822, 23—28! en zwart wint. Op
35—30, 24x35, 28—22 volgt: 23—28,
22x24, 28x19. Op 34—29, 23x34; 28—
22 volgt: 19—23, 22x13; 12—18, 13x
22; 23—28, 32x33; 21x41 en zwart
Wint. Men kwam toen tot het vol
gende zeer sterke offer; 4. 2520,
24x15A5. 34—30, het is niet de be
doeling, dat wij u een uitgebreid
exposé geven van de analyses van
deze stand. We willen volstaan met
te zeggen dat men nu dacht te win
nen door: 5. 12—17; 6. 30—24,
19x30; 7. 28x10. 15x4; 8. 35x24, 17—
22; 9. 24—19, 22x42; 10. 38x47, 21—
27; 11. 32x21, 16x27; 12. 33—28. Kei
ler concludeerde hier winst door:
12. 18—23; P. Schaaf weerlegde
dit. In een prachtige analyse be
wees P. N. Faure de winst-na 12.
27—31; Het was Stanislas Bizot die
weer remise vondè In de stand na
zwart 5, 12—17; vervolgde hij
met; 6. 27—22! 18x27; 7. 30—24,
19x30; 8. 28x10, 15x4; 9. 35x24, en
deze stand is onweerlegbaar remise
Toch is het ons inziens Bizot ge
weest, die dicht bü de winst heeft
gebalanceerd maar op een gegeven
moment bleef steken. Wij hopen u
dit in die volgende rubriek te laten
zien en dan tevens aan te tonen
hoe wij denken de winst in dit veer
tigjarige gevecht van remise of
winst te hebben gevonden.
F. GORDIJN.
De bestuurder, die door de mid
denberm tracht te keren, krügt on-
getwijfeld de schrik van zijn leven,
als hij de massieve tankauto op zich
ziet afkomen. De schrik van de
chauffeur van die tankauto is zo
mogelijk nog groter, want volkomen
onverwacht ziet hü een auto tus
sen het haagje van de middenberm
schieten. Een rampzalige botsing
kan het gevolg zün van de grove
verkeersfout van de personenauto -
bestuurder.
Keren door de middenberm is
levensgevaarlijk. Dat is ongelukken
uitlokken. Dat is één van de
„zwarte zes" ernstige fouten.
Als u merkt dat u te ver bent ge
reden, rijdt dan door tot de vol
gende afrit, ver een viaduct of via
een onderdoorgang kunt u dan de
andere rijbaan weer bereiken en
terugkeren.
1. Kbl—a2 zou voor wit verloren
zijn n.l. Kf6e5; 2. Ka2—b3. Ke5—
d4 enz. Dus: 1. Kbl—cl, Kf6—e5;
2. Kcl—dl, Keöd4; 3. Kdl—e2,
Kd4—e4; 4. Ke2—f2, Ke4—f4;
5. Kf2e2, Kf4g3? 6. Ke2—
d8 (a) e6e5; 7. Kd3—e3! (op
Kxc3 wint e4; Kd2, Kf2 enz)7.
Kg3g2; 8. Ke3e2!. e5e4; 9.
Ke2—el. Kg2—13; 10. Kei—fl, e4—
Wit aan zet maakt remise.
Wit: Kgl, pion f7; zwart: Kh3.
Th2.
CLXXH
Wit: Kf3, Th7, Lh8, pion g6;
zwart: Kg8, Tf8.
Oplossingen uiterlük 13 november
aan W. H. van der Nat Acacialaan
25, Leiderdorp.
Nel Oosthout
verteltconcentratie voor
„Ik heb de gekste carrière, die een mens maar kan volgen. Deze
verzuchting is van de Nederlandse voordrachtskunstenares en
solo-toneelspeelster Nel Oosthout, die zij slaakt als zij een ogen
blik rust vindt in de maalstroom van het leven, waarin die car
rière haar heeft meegesleept. Optreden in Nederland, tournees
maken in verschillende continenten, geheel op eigen kracht haar
artistieke en zakelijke belangen behartigen en verdedigen, tijd
binden om te kijken naar het toneel van anderen en het eigen re
pertoire bij te slijpen, in te studeren, uit te breiden.
Haar sluik, rood haar wappert
om haar expressief gezicht als een
uiterlük teken van haar niet-af
latende vitaliteit.
„Soms zat ik 's avond sin een
stoel om uit te blazen na te
denken. Dan wil ik even zitten"
Maar de accu, die Nel Oosthout
haar energie levert, laadt snel op.
Later op zo'n rustavond schrijft
zij brieven, handelt haar zakelijke
correspondentie af. „Om half één
's nachts stop ik ze in de bus. Fün,
klaar".
lüke dwazen) in de Engelse taal
zal opvoeren. Zü reist in gezelschap
van de eveneens naar het congres
uitgezonden musici Toos Onderden-
wyngaard en Ton Hartsuiker,
maar mevrouw Oosthout hoopt er
nog een hele tournee door India
aan vast te knopen. Dat zou niet
haar eerste zün: in 1961 bereisde
zü India ook reeds en met groot
Indrukwekkend
was heengegaan maar met de dra
maturg van het „Müncher Hof
theater" toneel studeerde.
Lelijk jong eendje
De weg naar het solotoneel heeft
Nel Oosthout niet bewust gekozen.
Zü is er als het ware toe gedreven,
toen haar bruisende energie en
virtuositeit geen emplooi konden
vinden op de vaderlandse planken.
Misschien zagen ze mij wel als
een lelijk jong eendje!, waarmee
ik niets ten nadele wil zeggen van
de prestaties van Verkade en an
deren uit d e periode, maar zü had
den kennelijk geen interesse om
het er bü mü uit te halen".
Jeanne d'Arc werd haar eerste
stuk, langzaam bedrijf voor bedrijf
ingestudeerd De door Nel Oost-
hout als acteur bewonderde
Cruys Voorbergh, expert op het ge
bied van kostuums, ontwierp haar
kleding voor Saint Joan.
Nel Oosthout heeft de muziek
nooit vergeten en steeds gestudeerd
en gespeeld. Haar muzikaal geheu
gen legt het echter af tegen dat
voor het woord, waarmee zij zich
een fenomenale schatkamer heeft
opgebouwd.
„Uit het hoofd leren is een gave",
denkt mevrouw Oosthout, „die je
echter zelf voor 'n belangrijk stuk
moet ontwikkelen". „Wat u op het
toneel dioet is een voort yoga, zei 'n
Bombayse Yoga-leraar tegen haar,
want het is 100% concentratie.
„Jawel", zegt Nel Oosthout, maar
het is ook je zaken voor 200% ken
nen. Zeker op een tournee waar
vermoeidheid, hitte en honderd zor-
gpn Darten spelen
Wanneer alle stukken gedurende
het verloop van de partij, zün af
geruild en er nog slechts enige
pionnen naast hun koningen
zün overgebleven, zou men mogen
veronderstellen, dat daarmee aan
de meeste moeilükheden een einde
is gekomen. Hierin kan men zich
echter ernstig vergissen en vaak
komt het voor, dat juist dan de
uiterste voorzichtigheid geboden is
om niet een zekere winst of veilige
remise door de schünbare eenvoud
te ontgaan.
In de volgende stelling, die welis
waar een compositie is (van Grigor-
jew) maar uit een praktische partü
kon zijn ontstaan, heeft zwart een
pion meer en kan, bü goed spel
van wit desondanks niet winnen.
e3; 11. Kfl—el, e3—e2 pat. Op (e)
6. Ke2e3? zou wit verliezen! nl.
6. e6e5; 7. Ke3—e2, Kg3-g2!j
8. Ke2e3, Kg2—fl (of Keö—el,
Kg2—f3; 9. Kfl. Ke3j 10. Ke4, ei
Grigorjew zond dèee en de voe
gende studie, met nog aoht andere
in naar een wedstrijd van „La
Strategie" In 1935 en cag alle tien
studies bekroond!
18—23; 3. 39—34, op 28—22 wint
zwart door: 2430 en 2328. Op
direct 2328 maakt wit remise
door: 32—23, 21—34; 33—29! 19x17;
29x7. 3. 13—18; waarna dan de
beroemde positie is ontstaan van
waar uit het jarenlang analyseren
begon.
1 2 3 4 5
Ladderwedstrijd
CLXXI
irp=r
Het is voor schaatslief hebbers gelukkig,
dat water soortelijk het zwaarst is bij
+4°C, zodat water van 0°C drijft op iets
warmer water; anders zouden plassen,
meren enz. veel trager dichtvriezen.
Nu kan water bij de bodem
aanmerkelijk warmer zijn
dan vlak onder het ijs.
Wit
1. Kd4
j dworsversteller
igteverstellc
Voor het ijsvrij houden
van o.a. aanlegsteigers I
wordt een vaste opstel-1
ling gebruikt.
In andere gevallen wordt
de stromingsvormer onder
water vertuid.