f.1.600: SAMSON )uiis kerkkoor met heilige zong ernst kunst kalei öoscqqp 10 WINNAARS UIT DE VOETBALTOTO te Eindhoven Sweelincks werken aluut aan ons land Boeiende expositie van schilderijen en bronssculpturen KREGEN ELK de koning van de shag Vermaard Windmill'- theater gesloten Opening schouwburg LEIDSCH DAGBLAD MAANDAG 5 OKTOBER 1964 ade Geref. Kerk van Noordwijk aan Zee Geref. Kerk van Noordwijk/ had het kerkkoor van de dus-kerk in Essen-Altendorf •st, een 30-tal zangers, geleid fierce Cunningham Dance Company Mcrce Cunningham Dance my uit New York, die sinds maanden in Europa op tour- zal donderdag 8 oktober een bezoek aan ons land brengen, rdt één enkele voorstelling ge in de Kurzaal te Schevenin- ce Cunningham, die kort gele en reeks voorstellingen gaf in n, is een exponent van de mo- dans en zijn kunst kan men 1 bij die van de nieuwe realis- Cunningham heeft zijn jjl, die men abstract en expres- an noemen, sinds 1944 in deze ïg ontwikkeld. Hij maakte vele deel uit van de groep van Mar- traham en richtte in 1952 het :hap op. waarmee hij thans a bezoekt. Maxim Gorki's inderen van de zon" Haagse Comedie" heeft een de première gegeven van 1 Gorki's „Kinderen van de van 1905) in de Kon. Schouw- e Den Haag, zulks onder de eus verzorgde regie van Peter ff. De hoofdrollen werden ver door Bob de Lange, Anny de Anne-Marie Heyligers, Pim rs, Do van Stek, Joris Diels en van der Lingen. Wij hopen 1 nader terug te komen. Hainburgse prijs or Rolf Italiaander linds zyn elfde jaar in Ham- )Uponende Nederlander Rolf Ita- .|^pr, (52), als auteur vooral be- [rnaoor zijn boeken over Afrika, <0pde Hans-Henny-Jahnn-prijs sj^ Vrye Academie voor Kun- zyn woonplaats gekregen. De ledraagt ongeveer f 9.000 gul- His land is Rolf Italiaander niet Hij heeft veel in Afrika gereisd. Als amateur-ethno- tffeaat zijn belangstelling vooral de levenswijze van de be- waarbij de Afrikaanse kunst zijn speciale be- SBlling hebben. Hran getuigen o.a. de boeken: kunst in Afrika", „In het •an Albert Schweitzer", „Door erwoud naar de woestijn", ■dschap met dieren" (Afrikaam- IJsprookjes) en het jongensboek ■ange". vrnaast heeft Italiaander veel over de historische en po- ontwikkeling in Afrika. Voor- 2ü hiervan zijn: „Afrika in op- het in het Duits als pocket APinen „Wanneer vertrekt gij waarin hij het zwart- 9 probleem in Afrika behan- a n het eveneens in het Duits ^|lceerde „Zwarte huis in rode waarin hij de invloed van >P£.a in Afrika beschrijft. Bin- CE t verschijnt „De nieuwe lei- APUi Afrika", als vervolg op „De leiders van Azië". is lid van de Vrije Aca- voor Kunsten te Hamburg Win de leden dichters, schrij- p beeldende kunstenaars zijn. ^oto-expositie 0.7( ^pensen op weg" 1.-1 fpeet Stedelyk museum te Am- 0.7fn is de wereldtentoonstelling fotografie over het thema de mens? geopend. Deze ex- oor, getiteld „Mensen op weg" die tjo's omvat van 264 fotografen l landen wordt, met dezelfde ^elyktydig in zes andere Euro- ._,eden, waarvan vyf Duitse, ge- L De tentoonstelling is door ropese musea, kunstzalen en *Me instellingen uit totaal 12 E georganiseerd, in verband Jijt feit dat 125 jaar geleden de npafie werd uitgevonden De or- |||or der tentoonstelling is dr. IjjSawek, redacteur van het ge- dBerde weekblad „Ster" te Ham- ^fflat tot standkoming der ten- Kglling mogelijk heeft gemaakt. Foto's dragen geen onderschrift, sjleten voor zichzelf spreken. Dr. heeft een keus gemaakt uit ginder dan 22000 foto's die uit wereld afkomstig zijn. Hij *^200 fotografen aangeschreven het materiaal te komen. Dr. schrijft in het voorwoord van lalogus dat hij zijn selectie niet B ffreerste plaats gericht heeft op goed arrangeerde of met uit- antde fotografische middelen ge- aaie foto's maar op éclatante fo- expositie duur tot en met 8 rs 4ber. MD door hun (ongenoemde) cantor organist. Wanneer we vernemen, dat dit koor (niet te denken als een ensemble op toernee), buiten de wekelijkse liturgische functie, nog zes concerten per jaar geeft, waarin (oud en modern) motet ten, kantates, oratoria en passie muziek aan de orde zijn, dan ver vult dit ons met diep respect. Dit houdt een eruditie en een dienst- besef in, als wij ons hier te lande van amateurs nauwelijks vermo gen voor te stellen. Heilige ernst en discipline bleek al by oogopslag uit het a cappella pro gramma-onderdeel: drie motetten van Distier, Psalmen 122 en 121 van onze Sweelinck, twee 5 st. „geeste lijke madrigalen" van Schein en een i-st. motet van Schütz. de verstaanbaarheid van de tekst, j gemusiceerdTrio Sonate in c vai een belangrijk liturgische vereiste, j Quantz, Geistliches Konzert für So Dat lukt alleen wanneer de stemlij- pran und Bass van Schütz, begeleid nen helder; bescheiden en rank blij- of aangevuld door de eigen organist ven. Stemuitzetting wordt vermeden, en door deze laatste is het Magnifi- dit schaadt de mededeling van de j cat voor orgel van Buxtehude boodschap in de teksten vervat. tolkt met onmiskenbaar talent. Bij het verlaten van het <met een vrij talrijk gehoor gevulde) kerk gebouw vroegen allerlei leden van het Noordwij kse koor „Cantate Domino" ons om een vergelijkend oordeel. Zij erkenden superioriteit van het Duitse koor. Nu, zowel Noordwijk als Essen noemen we superieur. Alleen, deze Duitsers zijn veel productiever en, het kan nauwelijks anders, overwegend muzikaal individueel geschoold. En, hoe jong ook, zij zijn constant present bij hun koorsamenkom sten! Noordwijk is, ondanks het ontbre ken van deze elementen, daarentegen artistieker, Wat Johan Admiraal op het stuk van klankschaving en het doen bijeenkleuren van de stemmen presteert, hebben we niet van de Duitsers gehoord. De Essense diri gent is musicologischer, de Noord wij kse intuïtiever en spontaner in gesteld. We wensten zaterdagavond wel eens meer losheid, beweeglijk heid, vreugde, straling, de toonkleur voor „Herrlich, Jerusalem, Freude" enz. In ,,'t Regtliuys" in Nieuwkoop Argentijnse auteur Borges naar ons land De in de hele wereld bekende Argentynse schrijver en dichter Jose Louis Borges zal van 12 tot en met 16 oktober een bezoek aan ons land brengen. Hy is de gast van de Nederlandse regering. De 65-jarige borges, van wie ook werk in het Nederlands is vertaald, brengt thans bezoeken aan Engeland en Duitsland. De Staatssecretaris van O., K. en W., drs. L. J. ML van de Laar, zal de heer Borges op de eerste dag van zijn bezoek ontvangen. Op 13 okto ber houdt de heer Borges een inlei ding voor de studenten van prof. dr. J. A. van Praag, die aan de universi teit van Amsterdam Spaanse taal en letterkunde doceert. Dezelfde inlei ding („La poesia gauchesca" de poëzie van de Zuid-Amerikaanse cow-boys) houdt de heer Borges op 14 oktober voor belangstellenden in het Spaans-Portugees en Ibero- Amerikaans instituut van prof. dr. C. F. A. van Dam in Utrecht. Op het programma staat voorts nog een be zoek aan zijn uitgever, „De bezige bij" in Amsterdam. De heer Borges bracht zijn jeugd door in Europa, waar hij studeerde 1 (Genève). Zijn Zuid-Amerikaanse bewonderaars hebben hem al enkele malen als kandidaat voor de Nobel prijs voorgedragen op basis van zijn kwaliteiten als schrijver van korte verhalen. Richard Flink onderscheiden Dc acteur Richard Flink te Rot terdam, directeur van het Nieuw Rot terdams Toneel, is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nas- De versierselen behorende by deze onderscheiding werden de heer Flink na afloop van de toneelvoorstelling in de Rotterdamse schouwburg door de burgemeester van Rotterdam, mr. G. F. van VValsum, uitgereikt ter ge legenheid van zyn 40-jarig toneel- jubileum. De huldiging van Richard Flink geschiedde aan het einde van de pre mière van Faust van Goethe, dat door Flink was geregisseerd. De ver taling was van Gerrit Kouwenaar. De hoofdrol Mefistofeles was toever trouwd aan Ko van Dijk, die gedu rende het eerste half jaar van dit seizoen aan het Nieuw Rotterdams Toneel is verbonden. Johan Schmitz speelde de rol van Faust en Ida Bons was Gretchen. De suggestieve muziek was gecomponeerd door Otto Ketting. De décors en kostuums wa ren van Johan Greter, die erin was geslaagd deze eerste voorstelling van Faust op de Nederlandse planken sinds ruim dertig jaar een zeer ver zorgde afwerking te geven. Overigens beperkt de voorstelling zich tot het eerste deel van het drama. SAMSON Voor de vierde maal in dit sei zoen is onder auspiciën van het Kunstgenootschap ,,'t Regthuys" een expositie geopend in het Oude Raadhuis. Thans zijn het de schilderes Eliza de Lormvan Mussenbrug en de beeldhouwster Jetty Homanvan Beek, die hun werk in Nieuwkoop tentoonstel len. In aanwezigheid van vele genodig den werd zaterdagmiddag deze expo sitie officieel geopend. De voorzit- te van het genootschap, dokter G. J. Bremer, opende de bijeenkomst met een welkomstwoord, in het bijzonder tot de kunstcriticus Hans Redeker, die het officiële openingswoord zou uitspreken. Hans Redeker besprak eerst het werk van Eliza de Lorm. een kunste nares. die volledig gebruik maakt van de eenheid van licht en ruimte, het geen steeds in haar werk is terug te vinden. Zij is een volgelinge van de expressionisten, die de helderheid van de zonnige zuidelijke landen in zulk een boeiende wijze heeft uitge beeld. Zij heeft veel gereisd. Dit komt eveneens in haar werk tot uitdruk king. Er is volgens de heer Redeker geen sprake van. dat de vrouw in het creatieve vlak minder is dan de man. We dienen respect, erkenning en herkenning te betonen in het geeste lijke en creatieve van de kunstena- Vervolgens besprak Hans Redeker het werk van Jetty Homan, die met een aantal verrassende bronssculp turen. Deze expositie verseirt. Hij noemde dit een zeer gelukkige en passende combinatie in dit histori sche gebouw. Jetty Homan is als danseres begon nen en heeft daar bijzonder de plaats van de mens in de ruimte leren ken nen en dit heeft zij in haar sculptu ren van toepassing gebracht. In haar werk kan men de menselijke gestalte ontdekken, uitgebeeld in onderwer pen, die eerder ernstig dan speels zijn. We zien haar „Gewond Wezen", de „Vervolgde" en „De Angst", maar evenzeer een indrukwekkend open plastiek „Opstanding" Jetty Homan heeft in haar werk gebruik gemaakt van de eigen mogelijkheden en de eigen grenzen en daarbij de mens willen benaderen in zijn werkelijk heid. Zy heeft een rythme in de open ruimte gevonden en de ruimtelijke mogelijkheden gebruikt iri een ex pressie, welke men elders vaak mist. Na zijn interessante bespreking maakte Hans Redeker met de aan wezigen een rondgang over de ten toonstelling, die in de benedenverdie ping schilderijen en plastieken bevat en boven nog is aangevuld met het werk van Eliza de Lorm. De tentoon stelling is tot 26 oktober dagelijks ge opend van 2 tot 5 uur. Dit zijn de gelukkige winnaars: ijk, G' W.I.A. van Wlnte des, R. d. Beere Straat 12B, Rotter J. Bolt, RoperIJwi straat 13, Ensch dstraat 38, Amersfoort. I J. Bor- 13, Tilburg. H. Engel, Hoekse m-11. A. Mulder, „Karsveld", Gulpen Z.L. 3, Garsthulzen. J.H. Scholten, Makassar- e. Michlel Tombal, Nleuwlandseweg 1, Blom, v. Walbeeckstraat 21'", Amsterdam- te-Prüst, Wijkeroogstraat 96. Velsen. M. t 3. Goes Zld. Doe de volgende keer ook mee! Opnieuw 10.000,- aan prijzen in de SAMSON voetbaltoto. Let op de krant van 12 oktober. Componist Ernst Toch overleden Een van de bekendste moderne componisten, de uit Wenen geboortig Ernst Toch, is op 76-jarige leeftijd in Los Angeles overleden. Hij woonde sinds 1934 in de V.S., nadat hij voor de nazi's was uitgeweken. Al toen hij nog op de middelbare school zat, werden werken van Toch in veel Europese landen uitgevoerd. Aanvankelijk componeerde hij hoofdzakelijk kamermuziek, doch la ter schreef hij o.a. werken voor piano waaronder zijn „Etudes" zeer wer den geprezen. Tot zyn oeuvre be horen ook Symfoniëen, waarvan de derde in 1956 werd bekroond met de Pullitzerprijs. Godfried Bomans veroverde Wenen als op slag BOEIDE PAAR MILJOEN MENSEN {Van onze correspondent) Nog steeds wijden de Oostenrijkse bladen uitvoerige besprekin gen aan het boek van Bomans dat in Wenen is verschenen en aan zijn optreden voor twee letterkundige genootschappen, maar echt populair is hij in Oostenrijk geworden door het televisie-optreden van zaterdagavond, waarin hij op zijn rustige en briljante manier een paar miljoen Oostenrijkers wist te boeien. Toen hy later door de 30ste win kelstraat van Wenen slenterde en een restaurant bezocht, werd hij on middellijk door een groot aantal Weners herkend. In het begin was hjj weliswaar bly om zyn anonimi teit, maar tenslotte glunderde hy toch van plezier over de populairiteit die hy op korte termyn wist te ver overen. Ik zou niet graag in de schoenen hebben gestaan van de Oostenrykse conferencier Conrads, die het televisiegesprek met hem had. Bomans beheerste het veld on- mlddellyk door hem dadelyk „prof- fessor" Conrads te noemen, waarme de hy de Oostenrykse eerbied voor titels hekelde. Zonder zich door de vragen van de interviewer te laten intimideren vertelde hy alles wat hy op zyn hart had: hoe hy over Oos- tenryk dacht, over zyn indrukken van de stad, over zyn studietyd en het ontstaan van zyn „Pieter Bas", over muziek, moderne literatuur en zyn eigen opera. Met een grote rust en zonder een spoor van opdringe righeid vuurde hij zyn opmerkingen af, terwyl de conferencier er geen speld, tussen kon krijgen. Kort na het interview belde een kennis my op die zei dat Bomans met Conrads speelde als een grote goedige hond met een klein peki- neesje. De Oostenrijkse pers oordeelt met de hoogste waardering over de literaire kwaliteiten van zijn werk en zyn gezonde opvattingen inzake de toekomst van onze cultuur. Bomans zelf heeft Wenen ontdekt als een charmante en toch nog een vry rus tige stad die hy beslist weer wil opzoeken, maar dan incognito. Na een week met hem te zyn rond getrokken heeft dit de diepste indruk op my gemaakt, n.l. dat hfj na een receptie, een bezoek, een maaltyd of een ontmoeting zich onmiddellijk weer kan concentreren en dadelyk naar zyn schrijf bloc grypt om ver der te werken aan zyn nieuwste Acteur Charles Mahieu overleden De Belgische acteur Charles Ma hieu is te Brussel op 70 Jarige leef- tyd overleden. Mahieu, die voorzitter was van de Belgische bond van to neelspelers en operazangers, heeft onder meer deel uitgemaakt van de „Comedie Fran<?aise" voordat hy toe trad tot het gezelschap van Jean- Louis Barrault en Madeleine Re- naud. boek. Toen hy op het vliegveld paar minuten moest wachten voor dat het vliegtuig vertrok, zat hy alweer te schry ven. „Toeiluch tsoord m Soho SLAG VOOR SHEILA VAN DAMM (Van onze Londense correspondent) Het vermaarde ,,Windmill"-theater in Londen (Soho) met zijn doorlopende voorstellingen welke 's middags om 12 uur beginnen toevluchtsoord voor „vermoeide zakenlieden" wordt na 32 jaar op geheven om plaats te maken voor een bioscoop. De "Windmill" een waarlijk instituut in de Londense uitgangswereld, was vroeger, al thans voor Engelse begrippen een van de meest gewaagde Variété theaters waar lieftallige danseresjes zich op bevallige manier van hun toch al schaarse kleding ontdeden. Hier kon men jeugd en opgesmukte schoonheid" bewonderen. Maar de Victoriaanse wet verbood dat zij zich in haar natuurlijke staat ook maar een millimeter zouden bewegen. Zo stonden ze dan verstard en vastgenageld als standbeelden om by het uitfloepen van de schynwerpers van houding te veranderen of achter de coulissen te verdwynen. Het ver haal gaat van de man die het „stil leven" van vrouwelyk naakt trachtte te beinvloéden door niespoeder op het toneel te werpen. Het was te voorzien dat de tal rijke striptease-clubs vaak uiterst po ver en van verdacht allooi, die de laatste jaren overal in Soho te voor schijn zyn gekomen, het voortbe staan van de Windmill zouden be- PRINSES BEATRIX EN VELE AUTORITEITEN WAREN AANWEZIG (Van onze corrsepondent) De Eindhovense stadschouwburg het modernste toneeltechnische bouw werk van Nederland is vrydagmid- dag aan het Eindhovense stadsbe stuur overgedragen. Het gebouw dat f 12.000.000,- heeft gekost werd namens de gemeente aanvaard door burgemeester ir. Wit te, die daarby de voorgeschiedenis van dit theater memoreerde. Formeel droeg hy het bestuur van de stadsschouwburg reeds nu over aan de Stichting Stadsschouwburg, die de huurster van het theater zal worden en tevens de zorg voor de ex ploitatie zal dragen. Wethouder Van Eupen aanvaardde namens de Stichting Stadsschouw burg het beheer over het gebouw en de verantwoordelykheid voor het kunstbeleid, zich ervan bewustzUnde dat dit theater de gehele bevolking moet dienen en dat de kunst een giote waarde vertegenwoordigt by de vorming van de jonge mens. Wat de bespeling van de schouw burg betreft zei hy de heer Gutt- mann in de schouwburg byzonder harteiyk welkom te heten. Hy meen de te mogen verklaren dat alles in het werk gesteld zal worden om bin nen enkele jaren „Ensemble" in Eindhoven gevestigd te krygen. Na mens een burgery-comité werd aan het stadsbestuur een bronzen sculp tuur aangeboden voorstellende de zonnestier welke in het midden van het gebouw boven het monumentale trappenhuis staat. Het kunstwerk werd voor f22.000.- gekocht van de Limburgse beeldhouwer Spronken wiens werk op de biennale te Parys met de „Prix des jeunes" bekroond werd. Er is by na 3% jaar over de schouw burg gebouwd. Het gebouw dat aan- vankelyk op 7 miljoen werd geraamd is uiteindelyk voor 12% miljoen ge reed gekomen. Het volgende voorjaar zal echter alsnog het restaurant wor den aanbesteed. Ook opvallend is de entree en het imposante toneelhuis de grote zaal is sterk oplopend. On der de grote zaal 6% meter onder het maaiveld is een „theatre en ron de" gelegen met 450 zitplaatsen ter wyl de bovenzaal er ongeveer 1000 bezit. Op de openingsavond heeft Ensemble met medewerking van het Brabantsch orkest en het Nationale Ballet, „De bruiloft van Figaro" ten tonele gebracht. Het Franse stuk van de Beaumarchais werd voor de vyfde keer in de Nederlandse geschiedenis opgevoerd. By de opening was prin ses Beatrix aanwezig evenals de mi nisters Bot, Scholten, Witteveen. ba- lon van der Straten-Waillet. deken van het corps diplomatique, de voor zitters van de Eerste en Tweede Ka mer ,mr. Jonkman en mr. Van Thiel de commissarissen der Koningin uit Brabant en Limburg etc. eto. Mr. Th. Bot .minister van O.K. en IV. sprak het openingswoord uit waarin hij herinnerde aan de gene ra liteitsperiode waarbij het cultuur- eigene van Brabant verdween. Alleen dreigen. Inderdaad kan dit oude ver trouwde adres voor het lichter® genre het niet meer bolwerken tegen de concurrentie, inclusief van bio- scoopjes die als clubs vermomd ver boden films mogen vertonen. Toeristen uit de hele wereld kennen het theater zoals het geval is met de Paryse Folies Bergères. Maar de shows waren er minder grootscheeps en klaterend en ook niet zo duur als de Franse. Het is trouwens een van Londens kleinste schouwburgen, slechts 320 plaatsen tellend. Tydens de oorlog was de Windmill hec enige theater in Londen dat ge woon bleef doordraaien. Vandaar het trotse motto van de Windmill: „We never closed" (Wy hebben nooit onze deuren gesloten) De sluiting van de Windmill bete kent een zware slag voor de popu laire en enthousiaste directrice Shei la van Damm tevens een voortref- feiyke automobiliste die een Monte Carlo Rallye-zege op haar naam heeft staan. Zy wil de Windmill girls by el kaar houden en internationale tour nees met haar maken. Vele beroemde Engelse acteurs en variétékomieken begonnen hun loop baan by de Windmill o.a Peter Sel lers, Harry Secombe, Jimmy Edward and Alfred Marks. Lustrumzaak voor Job en Daphne" De procureur-generaal by het Gerechtshof te Den Haag heeft f. 25 boete geëist tegen een Haagse auteur-uitgever, wegens het uitgeven van het boek „Bob en Daphne" dat volgens hem pornografie bevat. De zaak werd integenstelling met de behandeling door de rechtbank met gesloten deuren behandeld. De slepende zaak „Bob en Daphne" beleeft zyn eerste lustrum, want in december 1959 diende zy voor de eerste maal voor de Haagse recht bank. Zowel voor de rechtbank als later voor het Hof en ook voor de Hoge Raad volgde toen vrijspraak in verband met een formele fout in de dagvaarding. Toen in 1963 weer een serie van deze boeken uit België in ons land werd ingevoerd, volgde een nieuwe dagvaarding tegen de auteur-ultge- de bouwwerken bleven over. Het ver- ver. De Haagse rechtbank sprak langen van Eindhoven naar een hem opnieuw vry, omdat het boek stadsschouwburg leidde er toe dat in 1952 deze plaats weer met een cul tuurhistorische daad van betekenis na een lange periode weer in de ge schiedenis trad. in het huidige tijdsbestek niet por nografisch werd geacht. De officier van Justitie, die een geldboete had geëist, ging van dit vonnis in hoger beroep by het gerechtshof.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 15