"PEURSLUITER Museum of modern art belangrijk uitgebreid TJEGOLEW: Kom er ACHT-er Pj 1 m m m i i i IN HET HARTJE VAN NEW YORK Fraaie resultaten van activiteit HOE WERKT HET BLUNDER of.... grootse combinatie? sterke strategie randschijf tegen Maar omdat deze simpele veer- sluiters met zo'n harde Klap dichtslaan, heeft men ze gecom bineerd met een schokdemper. Moderne schokbrekers hebben als beginsel.dat men olie bij samendruk king een gemakkelijke weg heen biedt, maar voor de terugweg slechts een kleine opening vrijlaat. 1 I 4 i 1 Zwart gaat de dame winnen7. d6—dö; 8. e4xd5, Lf8—b4; 9. d5xc6, Lb4xc3t10. Pblxc3, b7xc6; 11. 00, Pgge7. Zo op 't oog de normale voortzetting. Achteraf blijkt dat Df5 en op Tel, Le6 beter was ge weest. 12. Lc4xf7t, Ke8—f8 (Kxf7; 13. Peöt enz. zou 't materiaal weer gelijk brengen, maar psychologisch Kom er ACHT-er 1. krukje heeft andere poot 2. tas op krukje is anders 3. deurslot omgekeerd 4. E op raam is F geworden 5. hemd rechter dief anders 6. middelste man vinger minder 7. oren van vaas links anders 8. pet politieagent anders Zwart geeft mat in drie zetten. CLXVHI a b o <3 f«b 1 i c 1 1 i I "i£ t 4 B Zwart wint met Txb2 nog een stuk. Waarom? Oplossingen uiterlijk 13 november aan W. H. van der Nat, Acacialaan 25, Leiderdorp. X 1 4 1 1 M B 1 4 Zaterdag 26 september 1964 hele grote stukken te tonen, zoals de drie meter brede muurschilde ring van Miro, die van de Har vard-universiteit afkomstig is, en Matisse's dansers. Picasso's beroem de Guermica, door de schilder in bruikleen gegeven, is te zien, even als Monets immense tryptiek wa terlelies, waarvoor een speciale hal is gebouwd. Opvallend is in het museum vooral de enorme ver scheidenheid van het bezit. Wie er zijn Niets ontbreekt. De Franse im pressionisten zyn uitvoerig verte genwoordigd, evenals de kubisten, de neo-impressionisten, expressio nisten, abstracten. Rouault, De tain en Soutaine naast de Duitsers Kolde, Kirchner en Beekmann, waarnaast weer de Amerikanen Weber, Hartley en Hopper. De Na bis (Vuillard, Bonnard) vindt men even goed vertegenwoordigd als de futuristen, dada en het surrealis- Vooral interessant voor de Euro pese bezoeker zijn de vele voorbeel den van Amerikaanse kunst in de uitgebreidste zin van het woord. Men vindt Orozco, Siqueiros, Ben Shahn goed gerepresenteerd in dit wonderbaarlijke museum en na tuurlijk ook Pollock. Willem de Kooning, Georgia O'keefe en an dere in Europa vrij weinig geziene schilders, die hier tot de klassieke Amerikaanse modernen gerekend worden. Daarnaast geeft het „Mu seum of modern art" veel aan dacht aan de meest recente stro mingen. Marisol, Burri, Ruaschen- berg, Claes Oldenburg, zij zijn al len te vinden met hun collega's, assemblages en hoekige figuren. ontwerpen", en niet minder boeiend kort daarop een overzicht van es thetisch speelgoed. Bijzonder veel aandacht besteedt het museum verder al sinds zijn oprichting aan fotografie. Edward Steichen heeft een one-man-show gehad, de be roemde „Family of man" was er te zien en nu kan men een fo totentoonstelling „The photogra pher's eye" bewonderen, vol van saillante, vaak historische beelden. Permanente exposities Als permanente exposities zijn sinds de heropening van het mu seum verder te zien: tekeningen en grafiek, foto's uit het archief, meu bels (waarbij vele van Scandina vische en Nederlandse herkomst) en architectonische ontwerpen. Be halve de beelden in de marmeren tuin, waaronder werken van Rodin (Bazac), Maillol, Matisse, Lipschitz, Henry Moore en Calder, treft men voorts ook binnen interessante sculptuur aan. Een aantal kleine re plastieken, van Matisse, Picasso, Arp, Boccioni, Pevsner vindt men in de zalen met schilderijen. 20.000 kunstwerken Maar er zyn nu ook vjjf zalen, die uitsluitend aan beeldhouw kunst gewjjd z\jn en eenzelfde soort historisch en systematisch overzicht geven als de schilder kunstafdeling. Het „Museum of mo dern art" bezit 20.000 kunstwerken. 30.000 mensen zijn lid van de ver eniging, die het ondersteunt. Rond 800.000 bezoekers telt men per jaar. Zijn bestaan toont weer eens ten overvloede aan tot welke artis tieke hoogtepunten men in de VS door een samengaan van financiële offervaardigheid, toewijding en pu blieke belangstelling in staat is. TJEGOLEW Hier verraste wit zijn tegenstan der met: 34. 29—23, 18x29; 35. 3127, zwart kan nu wel 2934, 40 x 29, maar moet dan toch met 2430 verder met groot voordeel voor wit. Op 25—30 volgt: 40—34, 29x40; 45x25, waarna zwart met 2429 moet ontwikkelen en dat is hier niet best. 35. 6—11; 36. 37—32, 11—17; op 13—18 volgt 35— 30, 24 x 44 33x4, 44x31; 4x36. 37. 21—21, 16x27; 38. 32x12, 13— 18 op direct 26—31, 12—7 enz. zal zwart zeker verliezen. Op 2934, 40x29; 13—18, 12x23; 26—31, volgt: 23—18, 9—13 of? 18x9, 14x3; 35—30, 25x32; 38x39. 39. 12x34, 9—13; op 28—22 volgt 24— 29 en op 38—32 volgt 24—30. 40. 34—29, 26—31; 41. 35—30, 25 x 32; (zwart sloeg hier eerst 24 x 44) 42. 8x36, en zwart gaf op. F. GORDIJN. (Van onze correspondent) Sinds zijn bescheiden begin in 1929, toen mevrouw Abby Al- drich Rockefeller met een paar vrienden een zes kamer apparte ment op Manhattan huurde om schilders als Van Gogh, Seurat en Gauguin aan het Amerikaanse publiek bekend te maken, heeft New Yorks wereldberoemde „Museum of modern arts" al heel wat vernieuwingen en uitbreidingen meegemaakt. Eind mei van dit jaar heeft het sinds 1948 in de 53ste straat West gevestigde museum zijn poorten na vijf en een halve maand onderbreking heropend om te laten zien, welke resultaten de eer ste fase van het meest recente drastische uitbreidingsplan hadden opgeleverd. De tweede fase wordt pas werkelijkheid aan het eind van de zestiger jaren. Onze schaakrubriek Het type deursluiten berustend' op het uit het lood plaatsen een der stijlen, werd reeds in de late Steentijd uitgevonden. Kunt U de acht afwijkingen In de belde bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit Bijvoegsel. Muurschilderingen in het Museum of modern arts". De binnenplaats van Rocke feller's tuin voor de beeldhouw kunst Nieuwe vleugels De uitbreiding, die nu al klaar ts, omvat twee gloednieuwe vleu gels en een belangrijke vergroting van de beeldhouwkunsttuin, die mee zijn bomen, zijn grondbedek- king van marmeren tegels uit Ver mont, zyn ruim opgestelde en goed uitkomendè beelden een oase van in steen en brons gevangen rust is temidden van het turbu lente leven in het hartje van New York. Een cafè-restaurtnt met ter ras maakt de museumtuin boven dien tot een geliefkoosde plek om uit te rusten en de roezigheid van het denderend verkeer voor een ogenblik te ontsnappen. Door de nieuwe vleugels is het mogelijk ge worden een veel groter deel van het museumbezit te exposeren dan tot nu toe het geval was. Dertig pro cent van de schilderijen en beeld houwwerken, die het museum be zit, zijn nu te zien in een hoogst interessant overzicht van de moder ne kunst: van impressionisme tot pop-art. Ook is er nu ruimte om Geen „mausoleum" Het museum, dat in 1935 Van Gogh in Amerika bekend maakte door een grote reizende tentoon stelling samen te stellen stelt er een eer in niet een mausoleum te zyn, waarin kunstwerken met eer en achting worden bijgezet. Inte gendeel. Het lanceert voortdurend nieuwigheden, het steunt experi menten en probeert door voor drachten en films een actieve rol te spelen in het cultureel toch al verre van slaperige New York. Dichters als W. H. Auden, Mari anne Moore, E. E. Cummings en Robert Frost lezen er uit hun werk, jazzconcerten worden ge houden in de tuin en een film als „vorig jaar in Mariënbad" werd on der auspiciën van het museum voorvertoond. Bovendien schrikt men niet terug voor de meest on orthodoxe tentoonstellingen. In 1950 toonde men moderne meubels, het jaar daarop ontwer pen voor autocarrosserieën. Hoogst interessant was weer een jaar latei- de expositie: „Olivetti, industriële Onze damrubriek Wanneer een schaakspeler in zjjn partij een ernstige fout maakt, een „blunder begaat" zoals dat in schaaktermen heet' dan kan het wel gebeuren, dat het resultaat toch nog tot een overwinning leidt voor de „blunderaar". En dan is het vaak zo verlokkelijk om dan net te doen, of aan die blunder juist stoelt op een geniale conceptie! Loopt het echter mis, dan is „de blunder" toch nog enigszins een excuus voor het verlies. In de volgende partij begaat wit of een blunder of het is een geniale combinatie. In elk geval een plezier om na te spelen. Wit: T. J. Marshall. Zwart: N. Halper. Neuw-York 1941. 1. e2e4, e7—e5; 2. Pgl—f3, Pb8— c6; 3. di2—d4, e5xd4; 4. c2c3, d4x c3; 5. Lfl—c4, d7—d6; 6. Ddl—b3! (na 6. Pxc3, Le6 krijgt zwart een bevredigend spel). 6Dd8d7 (En nu komt de zet, die vermoede lijk toch echt wel een ernstige fout is geweest) 7. Db3xc3?!? moeilijk te verwerken zijn Boven dien houdt wit dan 't beste eind spel). 13. Lf7b3, Lc8b7; 14. Lel— e3, Pe7—f5; 15. Le3—c5t, Pf5—d6; 16. Pf3d4, Ta8e817. Tfl—el, h7h5 (op Txelt; 18. Txel, h5; 19. Pe6t; 20. Pxc7 wint wit, want na 20 Kf6; 21. Ld6 of 20 Ke8; 21. Ld6f, Dd6; 22. Te8 mat). 18. Pd4e6t, Te8xe619. Lb3xe6, Db7— d8; 20. Tel—e5, Th8—h6; 21. Tal- el, Lb7c8 (zwart zit vast in de greep) 22. Le6b3, Lc8b7; 23. Lc5 e3! Pd6f5 (op Th8, Lg5 en Le7 is 't uit). 24. Le3xh6, g7xh6; 25. Pc3 e4 (stelt men de waarde van een dame gelijk aan twee torens, dan is het materiaal evenwicht nog be houden, echter in een schaakpartij gelden andere waarden). 25... Kf8g7; 26. Pe4—c5, Kg7—f6; 27. Pc5xd7t, Dd8xd7; 28. Lh3—e6 en zwart gaf op. Ladderwedstrijd CLXvn 1. 33—29, 18—22; 2. 38—33, 12— 18; 3. 42—38, 7—12; 4. 32—28, 19— 23; 5. 28x19, 14x23; 6. 35—30, 1—7; 7. 40—35, 20—25; 8. 47—42, ÏO—14; 9. 33—28, 22x24; 10. 30x28, wit ziet dus wel wat in een rand- sohijf bij de tegenstander. 10. 17—22; 11. 28x17, 11x22; met het oog op zijn randschjjf leidt zwart direct het fla/nfcspel in. 12. 3933, 5—10; 13. 44—39, 14—19; 14. 37—32, 10—14; 15. 41—37, 14—20; 16. 50— 44, 9—14; 17. 46—41, 3—9; 18. 3228, 2024; de zwarte positie leent zich er niet goed voor om veld 22 te blijven bezetten. 19. 28x17, 12x21; 20. 37—32, 21—26; 21. 41—37, 7—12; 22. 44-^0, 2—7; hier vinden wij de weg die wit nu inslaat belangrijk. Lange vleugel In dit soort stellingen wordt altijd vervolgd met 3328 enz. mede met het oog op een gunstige schij venverdeling. Wit doet dit echter niet. Hij vervolgt met zijn lange vleugel waarop hij minder schijven heeft dan de andere en het lijkt dan alsof hij de strijd tegen het randstuk met weinig kans op succes kan voeren. Niets is echter minder waar! 23. 32—28, 14—20; 24. 37—32, 26 x 37 25. 42 x 31, 4—10 26. 48—42, 1822; u ziet het, zwart moet zich verklaren. 27. 28x17, 12x21; 28. 32—28, 10—14; 29. 31—26, 7—12; 30. 26x17, 12x21; 31. 36—31, 21— 26; 32. 42—37, 8—12 33. 34—29, 1218; zwart voelt niets voor de ruil 2430, waardoor het gehele centrum onder wits controle komt. Zie diagram. BOM Combinatie van .schroefveer en schokdemper bewerken een zo wel snelle als geruisloze sluiting. Het behalen van voordeel op een randschyf by de tegenstander is geen eenvoudige zaak. Dat zal menige damspeler in de praktijk wel hebben ondervonden. Het is daarom, dat wfj met meer dan ge wone aandacht het spel volgen van de Russische spelers Koeper - man en Tjegolew in het wereld kampioenschap te Merano wanneer hun tegenstanders een randschy- venpositie hadden. Het lijkt ons dat vooral Tjegolew hier wel raad mee weet. Achter eenvolgens waren het de Italiaan Saletnik, de Australiër Langrass en de Nederlander Bom, die moes ten ondervinden, dat Tjegolews strategie hiertegen bijzonder sterk is. Hieronder volgt de partij tussen Tjegolew met wit en Bom, waarin de Rus met zijn 9de zet de Nederlander een randschjjf be zorgde. Wel trachtte Bom toen een flankspelgenre in te leiden waarin het randstuk goed stond maar Tjegolew wist dit om te bui gen in een voor hem kansrijker speltrant. Hij besloot een voor hem reeds gunstige stand met een fraai schijf off er, dat een winstetelling opleverde. Dit offer komt ook voor in de Sfinx-variant van de Hol landse opening en is voor zover wij weten afkomstig van oud-wereld kampioen wijlen Ben Springer. Op tuinhekken, bijkeukendeuren e.d. gebruikt men veelal deursluiters, pnl?pl K®nie.tf»nrf. on hff «.nnnnen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 12