Concours De Gouwhe Sanghers: zegevierende vrouwenkoren Duitse afwijzing van De Gaulles plannen Magistrale uitvoering opera „Katerina Ismailowa" 81 In ideale zaal van r Florida in Boskoop kunst kAleiöoscoQp w GOLDEN FICTION Tweeslachtig werk van Sjostakowitsj Opgericht I maart 1860 Maandag 6 juli 1964 Vierde blad no. 31304 sc,i Het 7de Boskoopse concours is zaterdag dagvullend voortgezet. ;e De jury-voorzitter heeft natuurlijk in een eindspeech die Gouwhe fianghers" van Dirk van den Bosch als uitvoerende instantie met ^voorden in de bloemetjes gezet. Men had op 2500 bezoekers ge- iekend en die zijn er zeker geweest als gaande en komende groe- 1 en en privé-belangstellenden. Maar al dat wisselen stoorde nau welijks: Floridais (ook akoestisch) een ideale concourszaal. De betrokkenen zijn voor een goed deel stamgasten, die jaarlijks terug keren en in aanleg goede beoordelaars zijn. blijkens de stilte-span ning als er een prestatie op niveau aan bod is. Het is onaanvecht baar, dat dit concours in een reële behoefte voorziet. Het vrije zelf-bepalen van de af- leling .waarin men wil uitkomen ip dit concours een beetje chaotisch kun- te veel. Sommigen zaten ^Arie te laag .anderen twee te hoog. F len beetje modernisering len zonder „gevaren" voor het c< (ours zelf, omdat de deelneming Hevig verankerd ligt. We denken s NiBdelingen A. B. C. D met stilzwij gende verschuivingen naar aanleiding jan de jury-cijfers. ^Het belangrijkste heeft zich woens dag afgespeeld en tijdens de slot- jvond, waarop uitsluitend goed on- Kriegele koren verschenen zijn. Bij rjlten achttal koren (de beide dagen) villen we nog stilstaan. Wim v. d. Panne heeft in de klank 4"van zijn grote Bodegravense Man nenkoor „Rhijnse Sanghers" het 5eest van allen het gevoel laten doorgloeien in gelijkmatige en bin- jen de grenzen van een sterktegraad 5 iog rijke schakeringen, soms zelfs Js een genuanceerde zucht. Schu- Ért verdraagt dit muzikanteske. laar de muzikale voortgang werd q ;ts gerekt door overdreven adem- ilbe Lier (343 p. sup.) leek ons hoog Goede wil en bruikbaar lateriaal ontbreekt niet, maar de zijn af en toe te individueel geweest. Zachte liggingen mooi, maar „Lofzegging" Van Herwaarden (keuzewerk) is •gaande glorie. Van het Haagse Shell-koor (308) veel verwacht, maar het had islag in het verplichte nummer, dames flakkerden ook te veel. In Exsultate was daarentegen muzikale bewegingslijn goed vast gehouden en dit klonk als gave mu- 4®ek en geestelijke eigendom. Dirk v. d. Bosch veroverde met faddinxveen (ere-afd.) 338. met ikoop (sup.) 339 en met Bodegra- !n (sup.) 340 p. In een koor van 90 i het Waddinxveense kon speciaal een Herwaarden ,die meestal bui- lang is voor hetgeen hij n, moeilijk overal op een *U stromende hoogte gerekend wor- len. Wel in Psalm 100 van Mendels- Sohn. Dat vloeiend blijven kwam dan pk en de psalm mocht „gezongen" eten. De 339 p. van Kerkkoor Bos- bop konden verdiend heten. Her- Nieland's Hora Est leek van ienuit uitgedragen en verbond al- tekst en techniek tot een eenheid. Bodegravens „Zanglust" ging in gewijd klinkende uitbeelding tot de grond van Nieland's tekst. Hier tt evenwicht in de registerkleuren de vereiste muzikale gang in een sluitend raam. De directie-sug- i is onmiskenbaar en in de zach- ligging kwam iets door van het 'onder van de klank. Het koor is wat lein, zodat bij stemuitzetting de tankmenging gemakkelijk iets in- 3net, De eindafrekening is ingediend twee zegevierende vrouwenko- Laetitia-Voorburg (sup. 345) en fivezza-Vlaardingen (sup. 371). Ver- U's Laudi alia Vergini zijn veeleisend i de technische basis Rotaprentenplan van Arie Veldhoen Aan de voet van het standbeeld let Amsterdamse lieverdje" op het Amsterdam, heeft de auteur Carmiggelt zaterdagmiddag it Rotaprentenplan van de bekende '■jarige kunstenaar Aad Veldhoen beweging gezet. Carmiggelt deed '1 door, na een kort toespraakje, eerste prenten a f 3,- te kopen. Voor de vermenigvuldiging van tekeningen gebruikt Veldhoen het eerste aluminiumplaten, 'door het mogelijk is in korte honderden exemplaren af te ten. „De bedoeling van het Ro- iprentenplan is", aldus de heer Veld en, door straatverkoop de machts- iitie van de kunsthandel te door- "Wt De aan8eboden prenten (por- Ij/etten en naakten) zijn tentoonge steld op een bakfiets, die de komende door de hoofdstad zal trekken, ^ervoor is geen vergunning nodig, *bdat het Rotaprentenplan onder de £svrijheid valt, zo deelde Aad Veld en mee. Als verkoopleider treedt anti-rookmagiër Robert Jasper >n otveld. Die reeds zeer i Laetitia. Maar de gelijkheid is wel eens in het gedrang geweest en de toon kreeg niet de gewenste verschei denheid in de uitdrukking. Eigenlijk hadden de dames van Gouderak meer distinctie in hetzelfde werk, terwijl zij sterker stonden in de gregoriaanse koraal ontnomen ge leidende zang. Als het hoog liep, kon men schreeuwen opmerken. Laetitia bevredigt fragmentarisch. Tenslotte is het lest best geweest. Mevr. Kath. Verhoef fTorn, die als hoofd van „Vivezza" uiteindelijk vier of vijf bekers wegsleepte, heeft haar Vlaardingse dameskoor tot een hoge discipline opgevoerd. Stemmengong en klankverdieping zijn feiten gewor den. Niettemin vinden we 371 p. te geflatteerd. In het negatieve vlak stellen we een zekere uiterlijkheid vast (niet altijd) en een voor dames van meest middelbare leeftijd soms in het prille overgaande klank. Maar zeker is Vivezza al met al te loven geweest. Er is met een kwistige beloning met bekers besloten en nadien heb ben de drie juryleden de mérite van de koorzang en van de concoursdeel neming in toespraken nog onder de loep gehouden. Afd. uitm.: Mandolinevereniging „Melodia". Stolwijk 342 p. Afd. on- Lekr. kinderkoren: „Zanglust Voorbe reiding", IJsselstein. 318 p.. Afd. bekr. kinderkoren: „Ons Kinderkoor", Bunnik. 290 p. Afd. uitm. gem. ko ren: „De Lofstem", Voorthuizen. 290 p. „Oefening zij ons doel", Heukelum 296 p. 4e afd. fanfare: Jeugdkorps Het Boskoopse en Bodegraaf se Mannenkoor sloot het Con cours van ..De Gouwhe San ghers" in Boskoop. (Foto Leldsch Dagblad) en Volharding", Lisse. 286 p. 3e afd. fanfare: „Wilhclmina", Dussen. So praan-solo mevr. VieleVan Strien, Leiden. 144 p. Afd. onbekr. kinder koren: Kinderkoor A „Excelsior", Dirksland. 318 p. Sup. afd. piano solo: F. Fopma, Boskoop 126 p. Afd. onbekr. kinderkoren: Kinderkoor B „Excelsior", Dirksland 326 p. Alt solo zang: mevr. G. Brandv. d. Tol, Boskoop. 135 p. 2e afd. mandoline: „La Bella Musica", Vlaardingen. 271 p. 2e afd. meisjeskoor: „Excelsior", Dirksland. 307 p. Afd. uitm. fanfare: „Eendracht maakt macht", Den Bom mel. 314 p. 2de afd. gemengde koren: „Hoogvliet" te Hoogvliet. 351 p. Afd. onbekr. meisjeskoren: „De Lente klokjes", Alphen 344 p. Afd. uitm. gem. koren: „Looft den Heer", On- naveld. 251 p. Afd. uitm. dameskoren „Zanglust". Boskoop 288 p. 4de afd. mannenkoren: „Die Rhijnse San ghers", Bodegraven. 330 p. Ere-afd. dameskoren„Gouderak's Dames koor", Gouderak. 307 p. Sup. afd. dameskoren: Dameskoor „Laetitia", Voorburg 345 p. Afd. uitm. gem. koren: „Haag's Shell Gem. koor" Den Haag 308 p. Sup. afd. dameskoren: „Vivezza", Vlaardingen, 371 p. met lof van de jury. N.B. 1) Als supplement op de uit slagen van woensdag 1 dezer dient nog vermeld te worden: Sierkan's Harmonie, Den Haag (1ste afd.) 331 P- 2) Boven 299 is 1ste prijs, beneden 300 is 2de prijs. Er waren geen 3de prijzen. 3) De puntencijfers voor solisten prestaties moeten voor vergelijking dubbel genomen worden. U kunt U kunt ook 'n Amerikaan roken'n Virginia roken Maar u kunt ook een eigen stijl kiezen: de onvergelijkbare Golden Fiction melange Waarom onvergelijkbaar? De tabakken van Golden Fiction zijn meer uitgerijpt, wanner van kleur en dus zachter van smaak. Ze worden niet gesausd. Geen extra aroma wordt toegevoegd. Alleen GF heeft •deze aparte, pure melange. Voor rokers met een eigen smaak. Voor rokers met een eigen stijl (Van onze correspondent In Bonn) Het tweedaags bezoek dat president Charles de Gaulle en een groot aantal Franse ministers vrijdag en zaterdag aan Bonn brach ten, eindigde met een vriendelijke doch besliste afwijzing van Duit se zijde van De Gaulle's plannen tot oprichting van een speciale Frans-Duitse commisie die zich met de politieke unie in Europa zou moeten bezighouden. Deze commissie zou in de ogen van Bonds kanselier Erhard teveel de achterdocht bij de .kleineren" van de EEG opwekken dat de groten de kleinen de wet willen voor schrijven. De Bondsrepubliek heeft daarmee het initiatief voor een verdere een wording van Europa op zich geno men, verklaarde regeringswoord voerder Von Hase zaterdagmiddag. Met de uitwerking van de plannen zal direct na afloop van het pas be gonnen zomerreces worden begon nen. Deze voorstellen gingen van Bonn uit om dubbel werk te vermij den, verklaarde Von Hase. Tot het uiterste heeft oud-kanse lier Konrad Adenauer geprobeerd de waarin weinig of geen orde ge schapen werd. Bloedige gebeurtenis- i typeert hij suggestief en vooral is deze opera van een onheilspellende sfeer doortrokken, waarin speciaal de dreigende en schrijnende orkestrale tussenspelen met de zich eindeloos herhalende thematiek, welke een be langrijke functie in het geheel heb ben, zich onderscheiden. De partituur is zowel voor vocalis ten als orkest in de hoogste mate veeleisend. Een voordeel van deze MIRKO KLARIC Katerina Ismailowa. oorspronkelijk verschenen onder de titel ,,Lady Macbeth uit Mzensk" is, na de uit 1928 daterende opera ..De neus de tweede opera van de zowel verguisde als vereerde Russische symfonicus Dmitri Sjostakowitsj: een opera, die alle kenmerken in zich draagt van een sterke tweeslachtigheid, soms geniaal, daarnaast voor een groot deel in hoge mate banaal. Tra- gisch-satirische en dramatische elementen tekenen dit tussen 1930- 32 gecomponeerde werk, waarvan de première te Leningrad ging op 22 januari 1934. Aanvankelijk oogstte het triomfen, later, toen de banvloek van Stalin er over uitgesproken werd, kon de Praw- da geen scherpe woorden genoeg vinden, om deze opera te ver oordelen, getuige een artikel van 18 januari 1936. Er bleef letter lijk geen stuk van heel Nu is het weer totaal anders, de lof wordt Sjostakowitsj, nadat hij de opera had teruggetrokken om haar te herzien, veelal toegezwaaid. De beroemde cellist Mstislav Rostropovitsj spreekt zelfs van de briljantste opera uit het Russische repertoire. Hoe het ook zij: in ieder geval is hier sprake van een „bloederige draak". De opera is gebaseerd op een uit 1865 daterende meesterlijk ge schreven novelle van Nikolai Leskow (18311896), welke door A. Preis en de componist zelf werd omgewerkt, waarbij van de literaire waarde niet veel is overgebleven. In het district Msensk wordt de schone Katerina gedwongen uitge- huwelijkd aan de rijke koopman Is- mailow, die zij haat. Haar man denkt slechts aan geld, gunt haar geen en kele verstrooiing, zij lijdt een leven van de meest troosteloze, grauwe ver veling. Wanneer de echtgenoot op reis is, schenkt zij al gauw haar liefde aan de kanppe, maar leeghoof dige knecht Serge. Als het overspel keiyke wyze wordt afgeranseld van Katerina getuige is doodt le schoonvader door hem met paddestoelen te vergiftigen. Katerina's man keer terug, maar Katerina en Serge doden ook hem verbergen het lijk. De moorden blijven onontdekt en het „geluk" lijkt voor beiden open te staan. Tijdens het bruiloftsfeest ontdekt de dorps dronkaard echter het overschot van de dode koopman in de kelder, hij waarschuwt de politie en Katerina en Serge worden levenslang naar Siberië verbannen. Daarheen op weg, knooptSerge, die zijn ongeluk aan Katerina wijt, be trekkingen aan met de bannelinge en slet Sonjetka. Katerina wordt dol van jaloezie en stort zich met haar rivale tijdens het overvaren van een rivier in het water. Beide vrouwen verdrin ken, de veroordeelden vervolgen, na de eerste consternatie, hun weg Een luguber, dramatisch gegeven, waarbij de „kitsch" er duimendik op ligt. Sjostakowitsj heeft, in tegen stelling tot Leskow, die van Katerina een fatale, wellustige vrouw maakte, in overeenstemming met de Russi sche ideologie, haar tot een soort van „heldin" gepromoveerd, een tragisch slachtoffer van het „vulgaire" en „walgelijke" milieu waarin zij ge doemd was te leven, namelijk in dat van rijke bourgeois-kooplieden, een milieu waaruit zij overigens zelf ook voortkwam. Katerina werd dus in zijn visie iemand met positieve, inplaate var, misdadige eigenschappen, iets wat hij ook telkenmale tot uitdrukking brengt in haar warm-lyrische, ontroerende zang. Hy zag haar geidealiseerd „als een lichtstraal in het koninkryk der duisternis" zoals hy zelf zegt. In de herziening de eerste zegevierende première daarvan ging in Moskou op 8 februari 1963 is oa. een uiterst weerzinwekkende scène, waarin Ka terina en haar minnaar nog een vierde moord plegen, nameiyk die op een neefje van Serge door deze te doen stikken, weggelaten. Hiermee is het aantal moorden gereduceerd vier tot drie. Overigens heus n< noeg Ook de aanklacht bepaalde sociale misstanden is flauwd. nog ge- t tegen is afge- Wat nu de dikwijls zwaar neuro tische muziek betreft: de indertijd progressieve Sjostakowitsj die gers, schreef een werk dat 26-jarige bepaald bijzonder veelbe lovend genoemd mag worden. Hy ge bruikte echter verward tal van sty- opera is, dat er qua actie veel te be leven valt, zodat men ook visueel niets te kort komt. Zelfs de liumnr is, naast alle tragiek, niet vergeten in de operette-achtige scène, waarin het politiekorps geestig aan het woord is. Het geheel is volbloed „theater"! met bewondering gewagen fenomenale prestaties van hetKroa- tisch nationaal Theater uit Zagreb, dat met deze opera al vele boekte. Onder de bezielende en vervoerende muzikale leiding van Milan Horvat, waren er, naast een uitnemend or kest. vele grote krachten aan bod. Men moet eerst aan de stemmen van deze Joego-Slaven wennen, maar dan gaat er een onbedwingbare sug gestie van uit. Mirko Klaric zong met haar „open" sopraan, innig de hoofd rol, terwyl zy ondanks haar goede actie, toch onmogelyk de indruk, dat men hier met een rasechte moorde- res te doen had, die alles over had aan haar „horigheid" aan Serge, kon doen verflauwen. Sjostakowitsj heeft dat wel gewild, maar is in die waan zinnig moeilyke opgave toch te kort geschoten. Naast haar waren er uit muntend tegen hun zware taak op gewassen zangers als Tomislav Nera- lis, Zvonimir Prelcecc en Piero Fi- lippi, om maar enkele van de talloze medewerkenden te noemen, allen der de fascinerende regie van Kosta Ppaic en met voor de realistische uitbeelding van deze snistere Russi sche wereld van eertyds doeltreffen de décors van Zlatko Bourek. De be paald vlekkeloos zingende koren die een rijk aandeel hebben, stonden on der directie van Nikolai Glassl. Het was een magistrale uit voering, al heeft zij de in de aanvang genoemde tweeslach tigheid onmogelijk doen ver geten. De vele ,,open doekjes" en de toejuichingen waren evenzovele tekenen van het feit, dat deze première bewogen en met .genoegen" alle bloederige sen satie ten spijt, is meegeleefd. Er viel inderdaad heel wat mee-te-beleven en ook, door de adembenemende- vlijmende scherpte van Sjostakowitsj' or kestrale middelen, heel wat mee-te-horen en dat garandeert, ondanks de sterke compositori sche zwakheden van het werk. toch succes. Wat deze uitvoe ring dan ook voor het Natio naal Kroatisch Theater zonder reserve geworden is! H. voorstellen voor de twee-landen- commissie geaccepteerd te krijgen. Kort voor de conferentie begon, had hij ze in een uitvoerig tydschrift- artikel uiteengezet en daarbij o.m. ons land ervan beschuldigd dat het zo halsstarrig bleef vasthouden aan zijn eis dat ock de Engelsen eerst aan de politieke unie zouden moeten deelnemen voor de Nederlanders zich daarmee ook akkoord zouden kunnen verklaren. Konrad Adenauer kreeg de steun van zijn partijgenoot Dufhüs, die zich eveneens openlyk voor het plan van de twee-landencommissie uit sprak. Daarmee was een duidelijke kloof binnen de regeringsparty, de CDU ontstaan, waarvan ook Erhard deel uitmaakt, omdat de Bondskan selier beslist geen zin heeft zich met het twee-landenplan bezig te hou den. Hy kan dit niet doen omdat hy het vertrouwen van de kleinere EEG-partners niet wil verspelen, en omdat het verdrag van Parijs, zoals dat door Adenauer en De Gaulle op 22 januari 1963 ondertekend werd, door de Bondsdag werd aangenomen onder het beding dat een bilaterale unie met voorbijgaan van de andere EEG-lanrien niet moeelyk zal ziln. Adenauer daarentegen grondt ziin opinie op de gedachte dat het beter is ergens met iets te beginnen dan tot in het oneindige te biyven theo retiseren. De meningen in Bonn over het resiil.aat van de besprekingen De Oaulle-Frhard waren terughoudend. *ls woordvoerder van de CDTT ver klaarde Dufhüs dat het toe te iuiehen zou zijn als alle mogelyk- heden van het verdrag van Parijs benut zouden worden. De vereniging van Europa mag niet op de lange baan worden geschoven, voegde Dufhüs eraan toe. Vice-kamelier Erich Mende, voor zitter van de vrije democraten, legde de nadruk op het goede klimaat waarin de onderhandelingen waren verlopen. Aan de bedoeling van het verdrag van Parijs is voldaan, ver klaarde hij, want dit verdrag beoogt Duits-Franse vriendschap. De woordvoerder van de sociaal democraten was van mening, dat meningsverschillen duideiyker dan ooit aan het licht waren gekomen. Zelfs de welwillendste toeschouwer van dpze beide dagen zal het niet mogelijk zijn van een vooruitgang te spreken, verklaarde hy. Samuil Mars jak -76- overleden Samuil Marsjak. Russisch dichter en de bekendste Russi sche Shakespeare-vertaler, is za terdag op 76-jarige leeftijd nabij Moskou overleden. Vorig jaar kreeg hij de Lenin-prijs voor li teratuur en in de Stalin-tijd vier Stalinprijzen. Hij werd ook on derscheiden met de orde van Le nin een der hoogste burgerlijke onderscheidingen. Actrice Gaby Morlay overleden De Franse actrice Gaby Morlay is zaterdag in Nice gestorven, zij is 71 jaar geworden. In 1912 toen zy 15 jaar was, stond zy in Parys voor het eerst op het toneel. Twee jaar later vervulde zy een rol in een film. Sindsdien heeft zy talloze rol len gespeeld, revues en toneelstuk ken. zy was officier in het Legioen an Eer en erevoorzitster van de Na- Gaby Morlay behoorde tt de groot ste Franse actrices.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 11