PIERRE MONTEUX: GROOTS DIRIGENT (89) OVERLEDEN kun^t Zestig koren en ensembles op Nat. Concours Boskoop kalei óoscqqp Fameus leidsman van liet hoogste formaat Georganiseerd door 'Die Gouwlie Sanghers' In het Concertgebouw: Monteux herdacht Opgericht 1 maart 1860 Donderdag 2 juli 1964 Derde blad no. 31301 Muzikale wereld ontroerd (Van onze kunstredactie) 17, VEN voor het ter perse gaan van ons blad van gisteren, bereikte ons het ontstellende en schokkende bericht, dat de vermaarde dirigent Pierre Monteux in zijn woonplaats Hancock (Amerikaanse staat Maine) in de ouderdom van 89 jaar is over leden. Volgens mevrouw David Michlin, zijn zuster, is Monteux in zijn slaap heengegaan, na reeds maandenlang het bed te heb ben gehouden. Reeds enkele malen was hij verleden jaar op het podium door duizelingen getroffen. Monteux kon tot de meest aan-1 mandeur in de Orde van Oranje- dachttrekkende en grootste dirigen- Nassau. ten ter wereld gerekend worden. 1 Lange tijd heeft Monteux de repu- Speciaal ook in ons land genobt hij tatie gehad een vertolker van „mo- grote bekendheid. derne" werken te zijn en wel in de Hij werd in Parijs op 4 april 1875 tijd van Debussy, Ravel en Strawin- geboren, doch had de VS als vader- sky. Doch later is hü teruggekeerd land aangenomen. Hij studeerde aan tot de romantische componisten, in het Parijse conservatorium en ont- het bijzonder Brahms en Beethoven, ving daar in 1896 de eerste prijs Van de jongere componisten in de voor vioolspel. Daarna was hij als jaren '60 verklaarde hij, dat zij ver violist verbonden bij het orkest van geten waren wat een melodie was en de „Opera Comique" en diverse an- dat er „kennelijk iets aan hun oren dere orkesten. Spoedig hierna werd moest mankeren". hij benoemd tot dirigent Colonne-orkest, tussen 1911 en 1914 trad Monteux op als ee langrijkste dirigenten roemde Diagilew-ballet. In het begin van zyn carrière di rigeerde Monteux de wereldpremiè- talloze Met eerbied dienen zijn gastdirecties in ons land, zoveel goede vrienden had, gesigna- PiERRE MONTAUX. de grote orkestleider: hij is niet meer onuitputtelijk en hij keek bijv. ten hoogste verbaasd op, toen zijn tweede Amerikaanse echtgenote tijdens de in mei 1963 gehouden pers conferentie in verband met het Hol land Festival, sprak over „the grand old man". Nog in mei 1963 leidde Monteux Strawinsky-concert in Londen ook de Parijse Opera en het „Royal Opera House" in de Londense Covent Garden. In Parijs organiseerde hij later de vermaarde „Monteux-con- certen", waarop hij nieuwe Franse en Russische muziek bracht. In 1917 werd hij benoemd tot di rigent van de Franse opera's in het New Yorkse „Metropolitan Opera House" en in 1919 tot vast dirigent van het „Boston Symfonie Orkest", welke functie hij vijf jaar vervulde. Vervolgens werd Monteux, tezamen met Willem Mengelberg, dirigent van het Concertgebouworkest te Am sterdam. Deze eervolle posiitie be kleedde Monteux tien jaar. tot 1934 omdat Mengelberg hem te weinig „grote" kansen bood. In die jaren was hij ook nauw verbonden met het Symfonie-Orkest van Parijs, dat hij tussen 1929 en 1938 dirigeerde. In 1937 werd Monteux verzocht de eer ste uitvoering te leiden van het door Arturo Toscanini gestichte Symfonie-Orkest van de NBC. Intussen had Monteux in 1936 ook een andere vaste benoeming aan vaard, namelijk die van muzikaal directeur van het San Francisco Symfonie-Orkest, hetgeen duurde tot 1952. In 1955 vierde hij zijn 80ste ver jaardag met een optreden als gast- dirigent van het Bostonse Symfonie- Orkest. Nog steeds munte hü uit door een ongeloofwaardige vitaliteit; zo wel geestelijk als fysiek leek hü veel jeugdiger dan vele andere mannen van gelüke leeftüd. In 1961 werd hij zelfs nog dirigent van het „London Symphony Orchestra". Met zijn kor te, gedrongen gestalte, zijn opgewekt gezicht, zijn sprankelende humor en enorme hangsnor, vertegenwoordigde de innemende Monteux het type van de Fransman uit de Victoriaanse periode, doch het be- leerd u BordeI) steeds weer werd nadat Mi In april van dat jaar men door zijn opzienbarend directie- R°me tijdens een concert een val talent gegrepen. orkestbak had gemaakt, toen hu Zijn volstrekte beheersing der par- Jaar het Sint Cecilia Orkest leidde, tituren, de enorme rust, welke hem Vermoedelijk is zijn verschelden kenmerkte en het diep doorgronden toch een gevolg van die val van alles, wat aan zün waarlük I Monteux dirigeerde te Amsterdam grootse leiding werd toevertrouwd,°P *963 muzikale programma, Strawinsky's „Petroesjka en Ravels .Daphne et Chloë". Ook leidde hij de eerste uitvoering van Strawinsky's „Le sacre du printemps" In die periode dirigeerde Monteux st€mpeiden hem tot geheel Wagner - met een kennelijke .Tristan und Isolde". Ook toen trof nog de jeugdige kracht, welke van hem uitging. Voor het laatst dirigeerde hü in Amster dam op 20 november j.l. nadat hij i zes dagen tevoren tydens een repeti- l tie in elkaar was gezakt. Doch ook Monteux heeft de leeftyd der zeer op die avond trof hij door zijn vita- sterken bereikt. Zün energie leek liteit. voorganger van het grootste formaat wiens persoonlijkheid op iedereen, die met hem in contact kwam, een diepe indruk maakte. Kort nadien kwamen de eerste be richten, dat Monteux' gezondheid achteruit ging en dat zijn leerling assistent David Zinman, thans diri gent van het Ned. Kamerorkest, hem moest vervangen. Nu is deze drager van het Legioen van Eer, die in de Eerste Wereldoorlog, nadat hij twee jaar bij de infanterie aan het front had gediend en daar na met een propoganda-op- dracht naar de VS werd gezon den, maar daar weigerde muziek van Richard Strauss of van welke andere tot de „vijand' behorende componist te dirige Doch ontelbare sterke herin neringen aan hem zullen on: nog lang bij blijven, waarbij zijn talloze grammofoonplaten to steun kunnen zijn. De nagedachtenis aan Mon teux zal bij iedere liefhebber van klassieke muziek als fameus leidsman in hoge eer blijven! Venus van Milo" op de terugreis De Venus van Milo, het beroemde beeld uit het Louvre te Parijs, dat een tijdlang in Tokio geëxposeerd is, heeft niet minder dan 1.720.000 kü- kers getrokken. Het beeld, dat door de Fransen aan Japan was uitge leend als een - - nu aan boord weg naar Marseille. .18 de „Caihbodge" op KREDIET RIJKSMUSEUM B. en W. van Amsterdam hebben de gemeenteraad voorgesteld een kre diet van f 310.000,- beschikbaar te stellen voor het bouwrüp doen ma ken van het terrein aan de Paulus Potterstraat, dat bestemd is voor de bouw van het Rijksmuseum Vincent Gogh. Met het slopen van de panden, die nog op dit terrein staan, zo spoedig mogehjk worden be gonnen. Een Rembrandt in Kiew gevonden? Radio-Moskou meldt, dat in een klooster in Kiew een schil derij van Rembrandt is gevon den waarop een oude vrouw is afgebeeld. die waarschijnlijk Rembrandts moeder is. Zowat 60 koren en instrumentale ensembles, plus enkele solo- iUtft"nmde 'hemden executant^n. hebben zich laten inschrijven voor het 7de Boskoopse „Nationaal Zang- en Muziekconcours", georganiseerd door het plaatselijk Mannenkoor „Die Gouwe Sanghers". Dit concours, dat populair werd, is tweedaags. Zaterdag wordt het, weer om in „Florida", vervolgd. Beide concoursen vergen ochtend, middag en avond. De ochtendzitting hebben we tot onze spijt moeten ver zuimen. Opmerkelijk scheen ons de verschijning van maar twee blazers- korpsen. Het is dus praktisch een korendag geworden, drie solo's en een accordeonorkest daargelaten. We hebben hier te maken met een zgn. „vrij concours", waarbij de heren Ant. van Leest (voorz.), N. van der Linde en Leo Smeets als jury-leden fungeerden. de plaatselüke mode hemden met een opvallend patroon. In 1942 werd Monteux Amerikaans staatsburger. Hem zijn talrijke hoge onderscheidingen ten deel gevallen, waaronder diverse ere-doctoraten, een beurs van de Stanford Univer siteit en het Commandeurschap in het Franse Legioen van Eer. Ook was Monteux, in verband met zijn grote verdiensten land. Com- Boymans kocht 11 Kandinsky's (Van onze Londense correspondent Het museum Boymans te Rot terdam heeft op de veiling So- theby te Londen elf Kandinsky s voor een totaal bedrag van 109.200 pond (1.092.000 gul den) gekocht. Boymans kocht het grootste aantal schilderijen maar een Amerikaans verzame laar besteedde een nog groter bedrag. De eerste historische abstracte Kandinsky, die 50.000 pond opbracht is bestemd voor een Zwitsers museum. Het is begrijpelijk dat de musea over de gehele wereld er buitengewoon gebrand op zijn zeldzame Kan dinsky's welke tot dusver in New York waren geconcen treerd, te bemachtigen. Boymans moet daarom wel zeer tevreden rijn over de „buit". Boymans kocht de volgende wer ken: „De grote studie" <1914), los van vormen en vol vrolüke kleuren, 40.000 pond; (Olie op Canvas); „Stil" olie op canvas (1926): 6.500 pond; „Zwarte driehoek" „olie op karton" (1925)6.500 pond, „Geel centrum", olie op kanvas (1926): 6.500 pond; „Uitstralende lijnen", olie op kanvas (1927)12.000 pond, „Licht en zwaar" olie op karton (1929): 7.000 pond; „Een-twee", olie op karton (1929): 4.200 pond; „Nauwelijks", tempera- inkt en gesso op karton (1930): 3.000 pond; „Witte scherpte" ,olie op kar ton (1930): 5.500 pond; „Humeurig", olie op karton, (1930): 5.000 pond; „Uitgewerkt bruin", olie op kanvas (1935): 6.000 pond. We wüzen nog op hun pianissimo- nuances en het fijne gevoel voor de muzikale beweging en op de mooi getroffen en als klankstroom mee gaande pianobegeleiding van mevr. Kruiswük. De concertwaarde van een presta tie waarderen we voor alles en niet minder ook het pedagogisch belang voor de gemeenschap van de naai de ernst gerichte musicerende mens. Van deze jury weten we uit enige ervaring, dat zü het overtrekken en het zakken van de toon zwaar weegt, waar tegenover staat dat sommige koren bü het „thuis" optreden daar veel minder last van hebben. Er is een speciale concoursplankenkoorts en concours-uitspraken geven dan ook stellig niet altijd het juiste beeld. Een echt sympathieke noot vormde het in dit grote verband soliëren op een respectabel niveau van een fluitiste en van een tuba-solist met pianobegeleiding. Dat ook „op het land" (Honselers- dijk) het puur klassieke musiceren toeneemt, dient als verheugend te worden gezien. Hier raken we dus een van de goede züden van het I deling had geklasseerd, bleek vrije concourswezen, dat welkom mag bescheiden. Het bestaat pas, Niet minder dan zeven dameskoren waren van de partij, waarvan er vier tussen 350 en 261 qunten belandden! Ook hier is een evolutie gaande en wülen het „kransje" wijkt voor vruchtbaarder activiteit. Het Wees- per koor leek ons te hoog getaxeerd, gezien het voorkomen van hese, dunne, onfraaie zanglijnen, al moet de technische inspanning een heel behoorlüke zün geweest. „Sine nomine" van H. J. de Groot en van Boskoop zelf, dat zich in vierde, zegge de laagst mogelüke af- te heten zolang het erin slaagt om in voldoende getale inschrijvers van kwaliteit en goed voorbeeld aan te trekken, waarnaar de zwakkeren zich richten kunnen. Daar dit in Boskoop zich voordoet, is dit con cours gerechtvaardigd. wat het doet, er groeit beslist iets uit. Lof ook voor het Bos koopse „Hosanna" van H. F. Kap- teün. Deze dames kwamen tot fün- zinnige vertolkingen. Kapteün leert ze in zichzelf horen, hoe het ideale klankbeeld is. Deze zang zit los in de keel en dus nergens vast. Concur rentie kwam van „Sonore" uit Den Haag, maar in wat te dunne zang. Een lqjkje op de grote koren, en in het büzonder op die van Dirk v. d. Bosch, reserveren we tot na de af wikkeling van het gehele Als een eenling presenteerde zich de accordeonvereniging „Con Brio" uit Zuidland (directie Noordzü) met Bagatelle van Rixner en Suite Oriëntale van Popy (een uitstekende keuze). Hier zetelde jeugd, die waar lijk uitgebalanceerde muziek voort bracht, een orkestraal clubje, muzi kaal gesproken van zonden en van onnatuur vrü- Van Dirk v. d. Bosch hoorde we een Meisjeskoor uit Waddinxveen, het optreden een der aller- momenten opleverde en een der voorbeelden, wat zingen o.m. geven moet: goed geschaafde klank in welopgebouwde zinnen, die rustig Arkel, 298 p. ademen en uitademen en verder een I Sup. Afd. Gemengde Koren. Gem. klankbeeld, waarin de teksten een j Zangver. „De Lofstem", Haarlem- Aantal verkregen punten: 2e afd. Gemengde Koren: Gem. Zangver. „Con Amore" Wilnls, 330 p. le afd. Gemengde Koren: Gem. Zangver. „Crescendo", Apeldoorn, 315 p. Afd. Uitm. Dameskoren: Dames koor: „Eendracht Maakt Macht", natuurlük leven herbeginnen. I mermeer 284 p. 4e afd. Gemengde Koren. Gem. Zangver. „Harmonie", Welsum (Olst) 321 p. Sup. afd. Dameskoren. Dameskoor „Symphonia", Hoog-Blokland, 312 p. Afd. Bekr. Kinderkoren. Kinder koor,, 't Knopje", Nieuwendük (Alm- kerk), 288 p. Jeugdkoor „Van knop tot bloem", Nieuwendük (Almkerk), 329 p. Sup. Afd. Accordeon. „Con Brio", Zuidland, 356 p. Afd. Bekr. Kinderkoren. „Dient den Heer", Waddinxveen, 336 p. Afd. Uitm. Gemengde Koren „Ju bilate Deo", Middelharnis. Dirigent de heer G. Zoon. Vrü werk: Exaudi Deus, H. Altink. Verplicht werk: Gieb dich zu frieden - Baoh-Stetner. Afd. Uitmuntendheid Fanfare. „Nieuw Leven", Loosdrecht, 348 p. Afd. Bekr. Kinderkoren. Meisjes koor ,J)ient den Heer", Waddinx veen. 358 p. Ere-afd. Dameskoren Weesp, 360 p. 4e Afd. Dameskoren. „Sine Nomi ne", Boskoop, 350 p. le afd. Gemengde Koren. „De Lof- stem", gem. Lienden, 283 p. Sup. Afd-. Gemengde Koren. „Lier's Gem. Koor", De Kier, 343 p. „Zanglust", Bodegraven, 340 p. Tubo-solo met piano, duo Knop- pert 195 p. Dwarsfluit-solo, mej. Knoppert 168 p. Duo Brands (bariton-pi ano) 136 p. (Solo-prüsbepalingen voor waarde- oordeling te verdubbelen!) Afd. Bekr. Meisjeskoren. „Hosan na", Boskoop, 340 p. Ere-afd. Gemengde Koren. Geref. Kerkkoor „Dient den Heer", Wad dinxveen, 338 p. Uitreiking Edisous op liet klassieke „Gala du disque" Op 25 september a.s. De staatssecretaris van O. K. en W., drs. L. J. M. van de Laar zal op vrijdag 25 september op het vijfde klassieke Gala du dis que in het Concertgebouw te Amsterdam de Edisons uitrei ken. Vóór de uitreiking zal het Concertgebouworkest onder lei ding van Bernard Haitink de ou verture ..Egmont", het derde pianoconcert van Beethoven en operafragmenten van Verdi en Moussorgski uitvoeren. De sopraan Régine Crespin, de bas Boris Christoff en de pianist Claudio Arrau zullen als solisten optreden* leden, 327 p. Ere-afd. Dameskoren. „Hosanna", Boskoop, 354 p. 3e afd. Dameskoren. „Concordia", Wesbzaan, 313 p. Sup. Afd. Gemengde koren. Geref. Kerkkoor, Boskoop, 339 p. „Zanglust", IJsselstein, 322 p. Ere-afd. Dameskoren. „Sonore", 's Gravenhage, 361 p. N.B. Boven 299 is 1ste prijs, daar beneden 2de prüs. Er waren geen De beroemde dirigent Otto Klemperer, die tijdens het Hol land Festival komt dirigeren, bij zijn aankomst op Schiphol. Hij werd begroet door de bekende violist Henryk Szernyng (L), die op doorreis was. Ovaties voor Von Karajan Alvorens het concert onder Herbert von Karajan gisteravond in het Amsterdamse Concertgebouw een aanvang nam, werd in qe- voelvolle bewoordingen de gestorven dirigent Pierre Monteaux herdacht. Hierbij werd met nam ein herinnering gebracht hoe tal loze malen Monteux met groot succes het Concertgebouworkest heeft gedirigeerd, en hoe hij hier altijd een geziene en gerespecteer- de persoonlijkheid is geweest. Daarna was het de beurt aan de Wiener Philharmoniker voor hun tweede concert in ons land in het kader van de Oostenrijkse week ei als onderdeel van het Holland Festi val. Otto Klemperer in ons land feestelük getooide zaal verwelkomd, en leidde vervolgens de Symphonie in g van Mozart, daterend uit 1788. Na de pauze, welke gelegenheid bood de tentoonstelling „Klank in beeld" te bezichtigen (werken van jonge Europese kunstschilders, die hun re latie tot de muziek uitdrukken) werd de Zevende Symfonie in a van An ton Bruckner, daterend uit 1883, ten gehore gebracht. Hierop volgde zo'n golf van toejui chingen dat Herbert von Karajan genoodzaakt was, herhaalde malen de hoge trap af te dalen. Hem werd groot bloemstuk aangeboden. De lüntoestel uit Zürich op Schiphol zich, in tegenstelling tot de meeste aangekomen. Donderdag, 9 juli zal hij in Amsterdam het Concertge bouworkest dirigeren, dat in het ka- het Holland Festival de Eerste en Negende Symfonie van Beethoven speelt. Zaterdag, 11 juli, zullen beide symfonieën onder zün leiding door het orkest worden uit gevoerd in de Kurzaal te Sche- veningen. De 79 jaar oude dirigent verliet steunend op zün stok moeizaar vliegtuig en stapte, door enkele geholpen, direct in een voor hem gereedstaande auto op het platform en verdween in de richting stad. Nederlandse orkesten, geen enkele vrouwelüke meespelende bevond. Met een diepe buiging maakte Von Karajan tenslotte aan de hulde een einde. In tegenstelling tot in Den Haag gaf de dirigent gisteravond het Amsterdamse pubhek geen toegift. De regering was vertegenwoordigd door de Staatssecretaris voor O., K. en W„ de gemeente Amsterdam door de wet houder van Kunstzaken. Wat het concert zelf betreft: Von Karajan betoonde zich in de inter pretatie van beide bovengenoemde gigantische luistert. Speciaal Bruckners „Zevende" kwam tot warm "leven in een ononderbroken golvende stroom, zoals men deze typisch Oostenrijkse muziek slechts zelden hoort. Von Karajan is een klanken- en kleur- magiër, die in een unieke „twee-een heid" met zün „Wiener Philharmo niker" ook nu weer zijn auditorium tot vervoering bracht, tevens door het sterk beeldend vermogen, dat hem eigen is. Het is te hopen, dat deze waar lijk geniale dirigent, wiens intel ligentie zich paart aan diepe gevoe ligheid en voorname smaak, zich nog eens met het Concertgebouworkest zal laten horen. Enorme prijzen op veiling Sotheby Van Gogh: f 480.000 Het schilderij „Les demoiselles des bords de la Seine" van de Franse schilder Gustave Courbet heeft gis teren op de veiling van Sotheby te Londen f 620.000 opgebracht. Het werd verkocht aan de Londense „Na tional Gallen7". Twee schilderijen van Georges Bruque brachten samen ruim f490.000 op. Een stilleven (margrieten in een vaas) werd gekocht door een museum in Londen voor f264.000 Het andere „A cuvette bleu" ging voor f230.000 naar een koper in New York. „La belle rousse" van Chagall (ge dateerd 1949) werd voor f250.000 ver kocht en een klein landschap van Van Gogh Zomer 1890) voor f 480.000. En klein schilderij van Edgar De- gas, voorstellende drie dansers, bracht f242.000 op en een Londens museum betaalde f240.000 voor „Au bal du moulin" van Toulouse Lau- trec.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5