.„American Pop art" in het Stedelijk Museum kunst kaleiöosqggp Nestroy-klucht niet waardig voor het HOLLAND-FESTIVAL EXPOSITIE TEN HOOPEN EN V. D. MEIJ TE - NIEUWKOOP Kunst-uitingen uit New York Ondanks soepel spel van Josef Meinrad Opgericht 1 maart 1860 Maandag 29 juni 1964 Bewonderenverwonderenlachen (Van onze Amsterdamse correspondent) De man die met een stofzuiger een van de bovenzalen van het Amsterdamse Stedelijk Museum reinigde zagen wij tot tweemaal toe tevergeefs naar de huistelefoon lopen, maar het was niet dat toestel dat belde maar een telefoontoestel dat deel uitmaakt van een schilderij van Tom Wesselmann. Het is eigenlijk meer dan een schilderij: een schildering van een naakte vrouw op een wandje, waarop een echt telefoontoestel en een portretlijstje hangen. Er- voor staat een verwarmingsradiator terwijl aan de rechterlijst van de wand een draaiende deur is bevestigd, waartegen een bontjas hangt. Het werkstuk heet Groot Amerikaans naakt nr. 44". Wie benieuwd is naar die andere naakten kan een paar meter verder nog een wat vreemde compositie van dezelfde kunstenaar aantreffen: een naakt zonder hoofd doch met een mond op de plaats van het midden rif. De tentoonstelling „American Pop-art" die dezer dagen is ge opend. doet vermoeden dat de geest van Henry Sandberg nog rondwaart in het Stedelijk. In ieder geval is het verheugend dat de nieuwe directie in het vrij kalme tentoonstellingsprogramma van dit jaar ruimte heeft gevonden om de traditie van het Stedelijk Museum het plaatsbieden aan nieuwe stromingen in de kunst voort te zetten. Het publiek mag het dan mooi of lelijk, belangrijk of waardeloos vin den Schilderij met ritssluiting „Pop-art" is een afkorting van „Popular art", een kunstuiting die zijn oorsprong vond bij Newyorkse reclametekénaars maar die ook in Europa beoefenaren heeft gevonden. In Nederland zijn o.m. Rik van Ben turn en Jan Cremer door deze stroming getroffen. Men mag gerust hardop lachen tijdens een rondgang over de expo sitie. Waarom zou men ernstig blij ven bij de vondsten laten we het maar zo noemen van bijv. Jim Bine, die een glas met vieze tanden borstels tegen een zwarte achter grond opstelt, een schilderij van een ritssluiting voorziet of voor een groen vlak een sikkel ophangt die is beves tigd aan een op de bovenlijst vast geschroefde slijpsteen. Tom Wesselman is behalve met zjjn genummerde naakten ook ver tegenwoordigd met een enorm drie luik dat een stilleven van een slof sigaretten, een Hamburger en een blik bier voorstelt. Claes Oldenburg heeft meer dan tien werkstukken op de tentoonstel ling. Hij bouwde een vitrine vol fel gekleurde ijstaarten, pasteitjes en gevulde aardappelen, plaatste een gipsen vleesrollade op een sokkel en Werp damesondergoed in een gips- bad, liet het vervolgens opstijven, beschilderde het in woeste kleuren en ir een étalage mee vol. uKuiist van de welvaartsstaat" In een andere zaal heeft Olden- ttg een door hem geconstrueerde luteuil zoals een beschonkene die ziet en een soort divan die hij „Soft good humor" heeft genoemd. Marilyn Monroe heeft enige kun stenaars geïnspireerd. Andi Warhol greep haar figuurlijk dan! aan om haar in sceen techniek te ver- zeventienvoudigen en haar vervolgens nog eens twintigmaal in kleur uit te beelden. James Rosequist maakte een enorme fotografische vergroting van het Marilyn-gezicht, knipte dat in stukken en plakte er een wat moeilijk thuis te brengen schilderij van. Roy Lichtenstein is een man die zich voornamelijk bedient van plaatjes uit stripromans die hij in enorme grootte naschidert en daarbij zelfs de puntjes van het raster niet vergeet. In de zaal met stripfiguren hangt ook een doek met 112 in verschillende groene nuances geschilderde cola flesjes en een eenvoudig schilde rijtje van een blikje tomatensoep. .Het is de kunst van de welvaarts staat", verklaart conservator Ad Petersen, die de tentoonstelling heeft ingericht. Bij binnenkomst wordt het oog onmiddellijk getroffen door een vreemdsoortige montage van James Rosequist die zelfs neonverlichting in zijn werkstuk aanbracht, maar wij moeten toch echt niet verzuimen de man te bekijken die staat gebogen boven een gokautomaat, die man is een gipsenbeeld dat is vervaardigd door George Segal en werkelijk een kunstwerk is geworden. Segal pleegt dezelfde techniek te volgen als in de orthopedie: hij wik kelt een levend model in gipszwach- tels, laat het gips drogen en knipt de stukken weer los. Op deze wijze kwam ook de man tot stand die in een van de zalen op het punt staat een oude fiets te bestijgen (zie foto) alsmede de vrouw die aan een kaptafel haar nagels zit te lakken. Niet meer zo opzienbarend Een merkwaardige tentoonstelling, deze American Pop-art", doch na „Bewogen Beweging" en Dylaby niet zo opzienbarend meer. De expositie is tesamen gebracht door de „Zweed, se Sandberg" dr. Jontus Huiten, die er in Stockholm zowel als in Kopen hagen veel publiek mee trok. „American Pop-art" blijft vijf weken lang in het Stedelijk, daarna gaan de werkstukken terug naar Amerika. De bekende beeldhouwer Jan Wolkers stond vreemd te kijken bij een stuk van George Segal, een gipsbeeld op een oude fiets met platte banden. "Man on a bycicle", op de ,,Pop art"-expo- sitie te Amsterdam. Fraaie successen op concours namen ook deel de Acc.verenigingen „Vivace", „De Accordeana's" en „Con Brio" uit Leiden o.l.v. Joop Lancel. Het ln 1962 opgerichte „Ccn Brio", dat nu voor het eerst in de lste afd. uitkwam, behaalde een eerste prijs met 323 punten. „Vivace", uitkomende in de ere-af- deling sleepte een eerste prijs (363 punten), met lof van de jury, in de wacht. De „Accordeana's" hebben op dit concours de kroon op hun werk ge zet. Zij behaalden 372 punten, even eens met lof van de jury. waarbij vooral het vrije werk, de Tweede Hon gaarse Rhapsodie van Fr. Liszt bij de jury de volle belangstelling had. De gem. zangver. „Zang zij onze leus" uit Voorschoten (dirigent Louis van Wijngaarden) behaalde in de superieure afdeling eveneens een mooi succes. Met 366 punten en lof van de jury legde zij beslag op een eerste prijs en kwam daarmede de- de wisselbeker. K.M. de Koningin ZAG BURGTHEATER ungavuuu III ue I\UII. OCI1UUW- burg te Den Haag de opvoering f bijgewoond van „Einen Jux will t er sicb machen" w Nctroy f door het Wiener Burgtheater. f In de pauze liet de Koningin enkele der hoofdrolspelers aan zich voorstellen. a Nieuwe schouwburg voer Venray Zaterdag 11 juli wordt de eerste spade voor de schouwburg in Venray in de grond gestoken. Omdat Venray ruim drie jaar heeft moeten wachten op de Rijksgoedkeu ring voor z\jn schouwburg, gaat dit gebouw nu ruim f 700.000 meer kosten dan in 1960 was geraamd. De nieuwe begroting, die onmiddellijk na de af gifte der rijksgoedkeuring werd opge steld, sluit nu op een bedrag van f 1.660.000 aan stichtingskosten. Rijk en provincie zullen een gedeel te van de verhoging voor hun reke ning nemen, terwijl de gemeente Ven ray haar bijdrage met f 250.000 zal moeten verhogen tot ruim zes ton. Uit de particuliere sector wordt gerekend op ongeveer f 170.000, maar ook dan blijft er een tekort van f. 25.000 op de door het ministerie van O K en W vatsgestelde bouwsom van 1,6 miljoen gulden. In totaal zal er nu op dit pro ject voor bijna f 80.000 bezuinigd moeten werden, wil Venray ooit van zijn schouwburg de enige tussen Nijmegen en Sittard kunnen profi teren. Lucratieve kunstmarkt te Nijmegen Maar liefst f 17.000 heeft de „Nij meegse kunstmarkt" vrijdag en za terdag opgebracht. Deze besomming is f2500 hoger, dan die van 1963. De vijftig beeldende kunstenaars, die aan deze markt deelnamen, heb ben de inzet van het weekeinde vol jolijt gevierd. Expressionistische ren listen met zuidelijke sappigheid Onder auspiciën van het Kunstgenootschap ,.'t Regthuys" te Nieuwkoop werd zaterdagmiddag in het Oude Raadhuis een expo sitie geooend. waarop de kunstschilders Paul Hugo ten Hoopen en Rik van der Meij een gedeelte van hun werk hebben samenge bracht. Ten Hoopen die in 1927 in Doetinchem werd geboren volgde de opleiding Akte L.O. tekenen aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam. Zijn werk werd in 1958 be!:roond met de cieeï Kokoschkaprijs Salzburg. Exposities van deze schilder werden verschillende binnenlandse steden gehouden terwijl tevens we van hem aanwezig is in het Rijksmuseum, de collectie van het Rijk j en in verschillende verzamelingen in ons land. Bovenden ook Oostenrijk en in de V.S. Van deze schilder hangen nu een tiental d:1 werken 'm de benedenzaal van het Oude Raadhuis. Voorstelling Paul Hugo ten autodidact. Hij werkte in 1938 enjfïoopen voor een van zijn in 1939 te Parijs en bezocht de Vrije Nieuwkoop geëxposeerde schil- Academie. In 1952 won hij de Willnik ti. /-*_ j, j. van Collemprijs. In 1963 maakte zijn derstukken. Op de voorgrond. werk deel uit van de Nederlandse de vice-voorzitter inzending naar de Biennale van Sao Paolo. Ook hij exposeerde reeds in verschillende steden van het land en in het buitenland. Zijn werk is eveneens aanwezig in het Stedelijk Museum te Amsterdam en in ver schillende particuliere collecties in Nederland. Frankrijk en in de V.S. Beide exposanten hebben hun ate lier in Amsterdam. het kunst centrum ,,'t Regthuys"dr. IJ. v. d. Wielen, in gesprek met ds. Paardekoper Bij afwezigheid van de voorzitter van het Kunstgenootschap werd tij dens de opening het woord gevoerd door de vice-voorzitter van het ge nootschap dr. Y. van der Wielen. Burgtheater Deze deelde mede dat het Kunstge nootschap zich bezint over de te vol gen lijn in de toekomst. Daarbij wordt gedacht aan activiteiten ook op ander gebied, zoals muziek, voor drachtavond met kamermuziek, een tentoonstelling over Oud-Nieuwkoop terwijl binnenkort een tentoonstel ling als herdenking van de enige Ja ren geleden overleden plaatsgenoot Segaar zal worden gehouden. Het Genootschap wil Nieuwkoop en zfjn omgeving in contact brengen met verschillende vormen van kunst. Aangekondigd was dat prof. dr. N. R. A. Vroom, directeur van de Rijks- Academie voor Beeldende kunsten te Amsterdam de tentoonstelling offi cieel zou openen, doch door ziekte kon deze niet aanwezig zijn. Toch konden de aanwezigen zijn interes- nt openingswoord via de bandrecor- :r beluisteren. Het werk van de beide kunstenaars ldus prof. Vroom is al bekend door iverse grote exposities De kennis making met het werk van Ten Hoo- ren en Van der Meij maakt duide lijk dat voor hen althans de periode der moderne beeldenstormers voorbij is De pure abstractie hebben zij op coeiende wijze in de traditie geïntri geerd. Fet groeperen der kleurvakken vormt in het oeuvre van Ten Hoopen en ook In dat van Van der Meij aJh.w. cie onderschildering die als basis der kunstwerken gaat fungeren. Zelfs voor kunstenaars als Rafael of In gress betekende schilderen in eerste instantie de kunst van het „wegla ten". Het werk van de hedendaagse beeldende kunstenaars van de be schouwer een eigen herscheppende activiteit. Beide exposanten behoren tot de groep der expressionistische realis ten. In hun oeuvre proeft men een zekere zuidelijke sappigheid en warm bloedigheid. Men zou kunnen zeggen dat deze getemperd lijkt door het typisch Hollandse verlangen naar rigoureuze soberheid. Hun werken getuigen er onverbloemd van te staan midden in het hedendaagse leven. Hun talent is in volle ontwikkeling en in deze boeiende fase wordt ons etn blik achter de schermen gegund. Dat deze blik in Nieuwkoop wordt toegestaan brengt het voordeel dat men hier niet in onafzienbare rijen wordt meegeloodsd zoals het in vele musea tegenwoordig pleegt te gaan, maar hier heeft men rustig gelegen heid tot intensieve beschouwing. Na deze toespraak van prof. Vroom werden de genodigden in de gelegen heid gesteld het werk dat zowel op de beneden- als op de bovenverdie ping smaakvol is geëxposeerd, te be zichtigen. Deze expositie za! tot en met 18 juli a.s. geopend zijn dagelijks van 2 tot 5 uur. Vocalistencursus te Vught geopend De derde internationale zomer cursus voor vocalisten die door de Stichting ,,'s Hertogenbosch Muziekstad" in huize Bergen" te Vught wordt gehouden, is gistermiddag door de staats secretaris van O. K. en W„ drs L. van de Laar, officieel ge opend. Aan deze cursus wordt door 23 vocalisten deelgenomen. Het eerste jaar waren dat er 14 en vorig jaar 18. Van de deelne mende zangers en zangeressen zijn er 10 Nederlanders, 4 Duitsers, 4 Fransen en 5 van andere nationaliteiten. Doel van de cursus is om aan meer gevorderde vocalisten de gelegenheid te bieden hun artistieke interpreta tie te verdiepen. De daartoe aange zochte docenten zijn: Frau Kammer- sèngerin Clara Ebers, prof. Janine Micheau en Herman Schey. De be geleidende pianisten zijn mevrouw I Riimke, Gerard van Blerk, Thom I Bollen en Jan Beekmans. I Zaterdag 18 juli zal de cursus wor den besloten met een liederenavond tn de hal van het Bossche stadhuis. Literaire matinee Burgtheater het Burgtheater heb- I schrijver" die Nestroy was. ter sprake i Het, ondanks Nestroy's vinding-1 ,d.aar^° I 2Seïï:JS£, SSL,d.ÏSdA„!^.e.eIben**gFsteren"in de Ken. Schouwburg te Den Haag tqdens een literaire velke die verwikkelingen opwekte. Dat de bekende klucht Einen Jux will er sich machen" var Johann Nestroy (1801-1862), de Oostenrijkse zanger-acteur-to neelschrijver. die niet minder dan 879 rollen speelde en 83 stukken j konradi schreef, toch eigenlijk niet in overeenstemming is met het hoge niveau van het ..Wiener Burgtheater" iets, waarop onze Ween- se correspondent al de aandacht vestigde. is ons duidelijk ge bleken tijdens de voorstelling, welke er vrijdagavond in de Kon. Schouwburg te Den Haag in het kader van het Holland Festival van gegeven werd. Ondanks het vlotte spel der acteurs en actrices, met de grote ster" van het Burgtheater Josef Meinrad. drager van de hoogste Oostenrijkse toneelonderscheiding, de Ifflandring ,als de filoso fische handelsbediende Weinberl onbetwistbaar in de voorhoede. Meer echter ging onze bewondering uit naar het soepele, briljante spel van de charmante Josef Meinrad, wiens grote successen in veelzijdige klassieke drama's hem echter eerste plaats zijn grote roem bezorg den. Als zijn partner fungeerde (le :Üd bekende Inge orkestje, waarin de Oostenrijken groot kunnen zijn en in een entou rage (van Stefan Hlaw-a) en met kostuums (van Elli Rolf), welke te kenend waren voor het „Damals" jg Josef Meinrad had ook voor Nestroy was indertijd de grote concurrent van Ferdinand Raimund (1790-1836), bij het Weense publiek geliefd en populair om zijn sprook- jescomedies. Van Nestroy zijn in ons land reeds opgevoerd zijn klucht „Der Zerrissene" (1844) en de co- medie „Der Talismann". (1840). Dit maal werd er ook weer op echt ouderwetse Weense wijze gefiloso feerd en met aforismen gesmeten, maar de tegenwoordige Oostenrijkers en hun levenshouding zijn émders geworden en in dit opzicht krijgt men door een .Posse" als deze een ver keerd beeld, ook al mag het dan in teressant zijn, te ervaren hoe inder tijd de Weense kleine burger in volkstheaters een (overigens wel wat overtrokken) en dikwijls erg an zichzelf toe, door en door kenmerkend Weens van sfeer, dat men die sfeer terdege ken nen moet, om er met volle teugen van te kunnen genieten. Nu mag het zo zijn, dat Nestroy voor de Weners „klassiek" geworden is en deze voorvechter van het Weense volkstoneel, die indertijd in het „Theater in der Leopoldstadt' triomfen vierde, in het buitenland wordt opgevoerd, omdat naar hui dige Burgtheater-opvattingen zijn kluchten van meer dan lokale im portantie worden geacht, wij hadden van deze Weners toch liever iets ge zien, dat hoger reikte en waaraan deze gerenommeerde toneelinstelling haar grote faam dankt. Waarbij nog komt, dat gesproken wordt in het typisch Weense volks dialect. dat voor de oningewljden moeilijk verstaanbaar en dus even moeilijk te volgen is. Persoonlijk heb ben wij door toevallige omstandig heden daarvan geen last, maar wij kunnen ons indenken, dat dit voor velen een zware opgave is geweest. Wat niet weg neemt, dat er ook door velen hartelijk gelachen is om de geestige verwikkelingen, die in dit grappige en satirische, maar in zijn totaliteit gezien toch middelmatige haar travesti-rol leerjongen en zU bevestigde hierin de roep, welke van haar uitgaat. Als „Dritier im Bunde' Richard Eybner als de rijke egie getekend en leverde daarmee het bewijs, dat hij de bedoelingen van de indertijd zo fameuze Nestroy in hoofd en hart had. De toejuichingen deze voorstelling, welke daar j ook in het kader van de Oostenrijk- eek plaats vond, matinée werk van Oostenrijkse dichters voorgelezen. Zij werden op humoristische wijze ingeleid door Karl Fidlitz, die zelf een gedicht van Reilke declameerde. Fritz Lehmann bracht gedichten van Grillparzer en Lenau, Elisabeth Höbarth van Von Hofmannsthal, Jo sef Meinrad droeg voor uit het werk van Anton Wildgans en Inge Kon radi uit dat van Heinrich Waggerl. Richard Wybner besloot met wat typisch Weense humor en gaf een satirische karakteristiek van liefdesaffaire betrokken kruide- geweest. Maar de We nier Zwangler, die zich tegenovi hen met veel humor wist te hand- liun verre reis beter devoller doel kunnen wijden. I volgend maal misschien? Het is te hopen! ijn hartelijkoostenrijker. Er waren langdurige ers hadden j toejuichingen. j Inge Konradi en Josef Meinrad in een der scènes. De Weense sfeer van een eeuw ge leden kwam goed tot haar recht, ook door het levendige spel van vele an deren, onder wie enkele Weense „schonen", als de modiste Madame Knorr (Lilly Stepanke) en de wedu we Frau von Fischer (Elisabeth Hö barth). die in de kleine Oostenrijkse stad. waarin zich het geheel afspeelt furore maken. Auteur Sandor Nagv veroordeeld De Hongaarse schrijver Sandor Nagv, die destijds de Stalinprijs heeft gewonnen, is zaterdag in Boe dapest tot drie jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens „ondermijnende activiteit", zo meldt het Hongaarse persbureau „MTI". Nagy mag voorts gedurende vijf jaar niets publiceren. Zijn arrestatie, twee maanden geleden, werd in ver band gebracht met de uitwijzing van een Albanese diplomaat, die volgens een officieel communiqué „zijn di plomatieke onschendbaarheid had misbruikt".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 15