ien in de natuur! BEDIENDEN IN INDIA: groter probleem dan men STALEN AUTOWEG denkt Ondanks een ruime arbeidsmarkt meer eisen op allerlei gebied De meest geliefkoosde onderwerpen in de gesprekken van de Indiase dames zijn sari'ssieraden, kinderen en het eeuwige pro bleem van de bedienden De eerste drie zijn ook elders ter wereld bekend genoeg als stof voor praatjes met vriendinnen, maar het laatste punt zal Westerse vrouwen wat ongewoon in de oren klinken, omdat in West-Europa noch in Amerika veel personeel te krijgen is Maar in elk tropisch land en ook in India houdt de huisvrouw meer toezicht op het huishouden dan dat ze er zelf actief aan deelneemt. Klimatologische factoren en een overvloed van goedkope krachten op de arbeidsmarkt spelen hierbij een gro te rol. En daar komt nog bij. dat het erg in de mode is om een echte mem-sahibte zijn. een overblijfsel uit de koloniale tijd, toen iedere Britse vrouw een leventje leidde als een prinses met voor elk klusje een aparte bediende Over de gehele wereld is handwerken een geliefde be zigheid voor nijvere vrouwen handen. Maar soms is die kunst door allerlei omstandig heden wat veron ichtzaamd. Hier ziet men twee vrouwe lijke studenten uit Nieuw-Del- hi. die handwerken laten zien aan vrouwen uit een naburig dorp. voedselvoorraad. Toen ik pas India was en de eerste wankele schreden zette op het terrein van de Indiase huishouding, dacht myn man rruij een dienst te bewijzen door een Engels sprekende en tot het christendom bekeerde kok aan te stellen. Zyn naam was Samuel en zijn leeftijd naderdè reeds dien van de oude profeet, naar wie hij genoemd was. Eigenlijk was ik een beetje bang voor hem. Want als christen voelde hU zich „mijns ge lijke" en in de kookkunst was hij verre mijn meerdere, omdat ik er geen flauw idee van had hoe ik met al die vreemde groenten en kruiden moest omspringen. Soms betrapte ik hem erop, dat hij bui ten myn weten om bezig was thee of koffie te zetten. In mijn naïve teit vroeg ik hem of mijn man die besteld had. „No madam", zei hij dan, „ik maak dit voor mijzelf klaar'". Dit werd mij op zo'n for mele, butüerachtige toon toegevoegd daft ik het niet verder bracht dan „oh"Dat ging een tijdje zo door totdat hij op een dag tien eieren voor een twee -persoons maaltijd had gebruikt. Schuchter riep ik hem ter verantwoording. „Maar mevrouw, ik ben een chris ten", antwoordde hij verontwaar digd op mijn verdenking. Waarop ik hem zei, dat het grootste deel van mijn landgenoten zich ook christen noemt, maar dat er toch nog altijd heel wat dieven en moordenaars rondlopen. Toen mijn man het verhaal hoorde, werd Samuel de laan uitgestuurd en kon ik ongestoord experimenteren in het kokkerellen in Indiase stijl. Ondeugden Laag werktempo, veelvuldige ab sentie en eeuwig gesjacher met de bazarprjjzen zijn de voornaamste ondeugden van de bedienden in Intiia. Als teken des tljds komt daar nog de emancipatie bij, bet geen tot uiting komt in de ets van hogere lonen, kortere werkdagen en meer faciliteiten in de vorm van onderdak, voedsel en kleding. Vroeger waren lendendoek en baadje de stereotiepe kleding van de bedienden, maar daarin is ver andering gekomen: ze verschijnen in „bushshirt" en shorts. Wie in de grote steden een goede bediende wil hebben, moet zorgen dat er bedienden verblijven aan het huis verbonden zijn en het dage lijks voedsel van „dal-bhat" (soep van gedroogde peulvruchten met droge rijst) is nu veranderd in een uitgebreider menu. Soms krijgt de mem-«ah tb een grote mond als ze het waagt een opmerking te maken iets waarvan de dames van het oude regime perplex staan. Nog een opmerkelijk verschijnsel sommige bedienden nemen alleen een betrekking aan ate ze er zeker van zijn, dat het doen van inkopen in de bazaar tot hun dagelijkse plichten behoort. Dat betekent in feite een ex tra-toe lage. Ook al is een bediende al lange tijd bij de zelfde familie werkzaam, dan wil dat allerminst zeggen, dat hij op dit punt te vertrouwen is. Mijn man had een bediende, Lalloo ge naamd, wiens vader en grootvader reeds bij zijn schoonfamilie had den gediend. Dat was dus wat je noemt een „oude getrouwe". Daar ik de marktprijzen nogal aan de hoge kant vond, vatte ik het plan op om zelf eens naar de markt te gaan. Ik vroeg Lalloo mij de weg te wijzen. Toen wendde hij al zijn welsprekendheid aan om mij van dit plan af te brengen: de bazar was hier twee uur lopen vandaan en hij zou het zichzelf noodt ver geven als hij mem-sahib zolang in de hitte liet lopen.... Ik liet het er maar bij totdat ik enige yd later het onderwerp in een gesprek met mijn buurvrouw ter sprake bracht. kwartier gaans verwijderd was. Al doende leert men! Nu ben ik wat je noemt een doorgewinterde huisvrouw, die, als ze niet persoon lijk naar de markt heeft kunnen gaan, de prijzen vergelijkt met die van haar buurvrouwen. Maar voor die bediende is de aardigheid er Deze moderne, tot nu toe op de wereld unieke stalen rijwej is in West-Duitsland op de Autobahn bij Leverkusen vooe de eerste keer praktisch be- proefd. Een duizend meter lang, vierbanig autowegtrajed is door middel van het pro cédé met geprefabriceerde rij- baanplaten volgens het bouw- doossysteem binnen 24 uur gelegd, in elkaar geschroefd en voor het verkeer openge- steld. Ontwikkeld werd deze «talen straatweg oorspronkelijk alleen, om by werkzaamheden op de beton nen Autobahnen naast het traject, dat. hersteld moet worden, een eveneens vierbanige uitwUk Auto bahn te kunnen aanleggen, dl* verkeersopstoppingen voorkomt. In tussen raakt men er echter steedi meer van overtuigd, dat de stalen Autobahn in de toekomst niet «1' leen gebruikt zal worden voor tijde lijke wegomleggingen. Het feit, dal men deze platen even snel kan lig gen als opbreken, zou ook een per manente weg van dit materiaal ten goede komen. Is een bepaald ge deelte namelijk beschadigd, dan kan dit binnen de kortst mogelijk* tyd door een nieuw stuk vervangen worden. De stalen Autobahn kan zonde* dat aan de ondergrond bepaald* eisen gesteld wordt over akker* *n welden, maar ook over afgereden straten gelegd worden. Voor iU- veillgheid en slipvastheid zorgt ten dunne ruwe laag, die op schuur papier ïykt, maar desondanks op de autobanden geen nadelige in vloed uitoefent. Elk segment i* u meter breed, heeft vangrails W1 belde zyden en in het midden en twee 5.75 meter brede rybanen elk twee rystroken. Ook voor de bochten bestaan geprefabriceerd* stukken met verschillende hoeken. De automobilist bespeurt nauwe- ïyks het verschil tussen de gebrul- keiyke en deze moderne Autobahn* oonstruotie, en Jachten in de rumoerige stad en voelen zich volkomen tevre den, ook als er mieohien niets te vangen valt. Want de vis is even wispelturig als het Hollandse weer: je kunt er nooit van op aan! IK maak wel eens een praatje met dieze gelukkige mensen, wie het turen naar hun dob ber nooit verveelt en die, of het nu een voorn, een brasem, een karper of een snoek betreft, al tijd even rustig biy ven en slechts in opwinding raken, als ze een (Foto Leidsch Dagblad) kanjer, die moeilijk naar de wal- lekant te krijgen is, aan de haak geslagen hebben. trekken .zioh beroeringen geen s gaat er hun na alleen maar on vreugde te zoeken en verlengen in t geving hun levensloop daarmee nadrukkeiyk. de wereldse nars aan. Het ar het schynt L wat levens- te vinden gezonde c De schrijfster van deze brief. mevr. J. M. Haldar -^Haasnoot, vroeger in Leiden, thans in Korba Collie ries in India woonach tig, samen met haar echtgenoot. vuile riolen als van de toiletten. Volgens my brengt het meer bac teriën binnen dan dat het reinigt, maar dat is een opvatting, die hier geen ingang vindt. Ik controleer altyd zelf, dat myn eigen toiletbor- stel wordt gebruikt en dat er flink geschuurd wordt, want hygiëne is hier van het allergrootste belang. En de reactie op die controle? Man vindt het gek, dat ik dat doe, want zoiets doet een mem-sahib niet. Overigens brengt de leef- en woonwijze enige werkzaamheden met zich mee, die werkeiyk niet door een vrouw alleen kunnen wor den opgeknapt, zoals het dagelijks schrobben en afnemen van de ste nen vloeren met water, waarin een of anders ontsmettingsmiddel is opgelost om de komst van onge wenste bezoekers, zoals slangen en schorpioenen te voorkomen. Controle Het koken wordt meestal door de vrouw des huizes zelf gedaan in het besef, dat de weg naar j het hart van de man ook in In- dia via de maag gaat. Maar alle a voorbereidende werkjes, zoals a het aanmaken van de kolen- a stoofjes en het schoonmaken van vlees, groente en vis worden door de bediende gedaan, alsook het stampen van de kruiden in een vijzel of het pletten met een stenen roller tot een pasta, wat 4 een teer vermoeiend karwei it. Het woord „mem-sahib" betekent letteriyk „blanke dame" en sinds India onafhankeiyk is geworden dringen vele Indiase dames erop aan door haar bedienden met „mem-sahib" te worden aangespro ken, ook al slaat dat „blank" in haar geval nergens op. Hoewel ik een volbloed mem-sahib ben, noemt de bediende my „ma", het geen „moeder" betekent. Gelet op myn leef tyd klinkt dat nogal vreemd, maar het doet toch wel gemoedeiyker aan dan mem-satnb en men moet het dan ook opvatten als een uiting van respect voor iemand, die boven Je staat. Oor- spronkeiyk was het „ma-dji" waar- by het achtervoegsel ,,dji" hoog achting uitdrukt (Gandhi-dji, Néhroe-d}i). Opmerkelijk shoutleiyfat i het kastensysteem als taboe warden beschouwd. Zo wordt het schoonmaken van toiletten en de open riolen gedaan door de „on- aanitastbaren", de paria's, d.wz. degenen die geen kaste bezitten. Daarom had Mahatma Gandhi de taak op zich genomen elke ochtend persoonlijk de latrines schoon te maken: een daad, die in zyn stre ven om bet kastensysteem te door breken van grote symbolische waarde was. Elke ochtend klopt er een „wer ker van de gemeen teiyke reini gingsdienst" bij my aan de achter deur met een djaroe (een soort grote roe) in de hand. Die djaroe wordt gehanteerd zowel by het •choonmaken van de open, teer DE vermaarde Leidse paling- vissers, die een aardig ex tra-centje verdienen met die palingvangst, zyn natuuriyk ook weer present. Dat zyn meestal gezellige, biy. moedige lieden, die 's avonds ou ter een gezellig praatje hun fui ken komen uitzetten en gespan nen naar die volgende, vroege morgen uitkyken om dan te con stateren hoeveel van die slanke slangen of slangetjes naar bin nen zyn gezwommen. Wie de smaak van paling te pakken heeft, kan er van profiteren, al moet hij er niets voor niets! - de nodige kopeken voor neer leggen. wind en weer zitten daar die vissers en komen straks met hun vrachtje thuis, waar de braadpan al klaar staat om de neest verwende smulpapen te 3hagen.' Er is, met een beetje boter in pan. niets lekkerdere denk bar om de eigen gevangen vis te erorberen, onder de voor het eweten geruststellende idee, dat ie „kleintjes" weer de vryhedd lerkregen hebben. Die hebben recht op een langer De vrouwen In India zijn in het algemeen bijzonder gesteld op sieraden, ook aan haar voe teni. De enkelbanden laten een zacht gerinkel horen ZO zie Je Ze allerwegen ztt- sloten, op zoek naar die vis, die zo heerlijk kan smaken., wan neer ze zorgvuldig wordt toebe reid. Die vissers zoeken hun rust in de stille na-tuur, na al het jagen Zaterdag 20 juni 1964 Pagina 2

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 10