mosoNPc
j^H MUSICAL
I GEKNIPT VOOR
Kom er
ACHT-er
r
95
„How to succeed
JOH AN KAART
Première in januari
„VIERDE KLEUR"
Paul Keres: apart
plaats aan de top
ft
I I
i
l
M
1
i
li M
r
1
m m s
5
i
Zaterdag 16 mei 1964
Pagina 4
New York Terwijl in Nederland het brengen van een musical nog steeds een experiment
is, dat veel moed en financiële risico's vraagt, kan men in New York op en rond noordelijk
Broadway, binnen een straal van één mijl, twaalf theaters vinden, die iedere avond volle hui
zen trekken met musicals.
Het zijn de succesvolle uitschieters van deze Broadway theaters, die
mogelijk eens ons goede, kritische Nederlandje zullen bereiken. In het
verleden was dat eerst „My fair lady", die hier ruim vier jaar draaide
en „Oliver!", die nu na drie jaar nog steeds in het Imperialtheater in
de I/5'Ste straat staat, maar in Nederland vrij snel uitgespeeld was.
„Sound of music'" is na drie jaar Broadway eindelijk op tournee ge
gaan door de Amerikaanse staten.
De volgende op de lijst van Broadwaysuccessen is de musical How
to succeed in business without really trying", dat de drieëneenhalf jaar
al heeft gehaald. Tot voor kort was dit stuk de topper van Broadway,
maar plotseling is de schijnwerper gericht op een nieuwe musical
„Funny girl", waarin de debuterende Barbara Streisand dusdanig is
opgevallen, dat alle voorstellingen tot en met de kerstdagen reeds zijn
uitverkocht.
Maar „How to succeed" staat bo
ven op het verlanglijstje van het
„My fair lady" trio Schmldt-Meer-
burg-Hofman. Bovendien hebben
zij voor deze musical een grote
troef: Johan Kaart.
Binnen enkele maanden zal de
definitieve beslissing vallen of de
ze musical naar Nederland komt.
Het ligt in de bedoeling „How to
succeed" in een Nederlandse versie
in januari 1965 in Amsterdam of
Rotterdam in première te brengen.
Wie zo gelukkig is een plaats te
bemachtigen in het 46 Th Street
Theatre begrijpt reeds na vijf mi
nuten de belangstelling van de Ne
derlanders voor deze show. De
hoofdrol van J. B. Biggley, de di
recteur van een groot schoonmaak
bedrijf. is Johan Kaart op het lijf
geschreven. Hij zal er als ervaren
acteur en geboren komiek beslist
meer van maken dan de Newyork-
se J. B. Biggley. de vroegere band
leider Rudy Vallee.
business without really trying". De
acteur laat een jonge man. Finch,
als glazenwasser bij mr. Biggley in
dienst treden. Via komische ver
wikkelingen klimt hij op tot de
positie van directeur terwijl een
neef van mr. Biggley. Frump,
die had verwacht zijn oom
te kunnen opvolgen, afdaalt naar
het baantje van glazenwasser. Be
langrijke rollen zijn voorts die van
het vriendinnetje van de baas, de
verleidelijke Hedy en Rosemary, de
verloofde van Finch. De verdere
rolbezetting bestaat uit 17 bijrol
len en uit 24 zingende en dansende
figuranten, die het kantoorperso
neel van Biggley's „World Wide
Wickets Company Inc." uitmaken.
Puur Amerikaans
Voor het uitbrengen van een Ne
derlandse versie van „How to suc
ceed" zullen pionier Meerburg en
Onze bridgerubriek
Bridgevraag dezer week:
Zuid gever, allen kwetsbaar,
vlertallenwedstrijd.
Zuid heeft:
Sch. 10 5 2
Ha. H B 9
Ru. V 9 5
KI. A H 6 2
Biedverkoop: zuid een klave
ren o.w. pasten noord
een schoppen zuid een
Sanstatout noord 3 har
ten wat moet zuid doen??
Onder sterke spelers, is de con
ventionele betekenis van een bod
in „de vierde kleur" vrijwel alge
meen geaccepteerd. Wanneer twee
spelers de bieding aan het opbou
wen zijn (bijv. zuid een klaveren
noord een harten zuid een
schoppen en noord dan twee
ruiten), waarbij een bod in de vier.
de (ongeboden) kleur wordt gedaan
wordt dit beschouwd als een ver
zoek aan de partner het bieden te
vervolgen met zijn meest „natuur
lijke" bod. Dit stelt ons dan in
staat, méér biedronden te benutten
alvorens het eindcontract bepaald
wordt en dat kan vaak bijzonder
nuttig zijn.
Nuttig was de conventie niet
tijdens een wedstrijd tussen het
kwam:
Sch. A 3 2
Ha. A B 10 6 3
Ru. B 10 8 7
KI. 10
Sch. H B 9 Sch. 8 6
Ha. V 8 7 5 „,N Ha. 9 4 2
Ru. 5 4 W- Ru. H V 9 3 2
KI. B 5 4 3 L KI. H 8 6
Sch. V 10 7 5 4
Ha. H
Ru A 6
KI. A V 9 7 2
Oost gever, allen kwetsbaar. Kai
ser—Kokkes bereikte op vrij een
voudige wijze het goede eindcon
tract van vier schoppen: zuid een
klaveren noord een harten
zuid een schoppen noord drie
schoppen zuid vier schoppen.
Noord kon gemakkelijk drie schop
pen bieden, aangezien in het ge
volgde systeem (Canapé) de tweede
kleur van de openingsbieder een
vijf kaart is.
Tegen de uitkomst van ruiten vijf
is het een moeilijk spel zuid won
met ruitenaas, incasseerde harten
heer, speelde klaverenaas en troefde
een klaveren af. Op hartenaas ging
een rui tent je weg en hierna besloot
zuid op het aftroeven van harten
en klaveren verder te spelen, het
geen met succes werd bekroond en
620 punten opbracht.
Kwade kans
De Gelderse combinatie deed het
volgens de „vierde kleur". Zuid een
klaveren noord een harten
zuid een schoppen noord twee
ruiten. Hierna had zuid zijn „na
tuurlijkste" bod moeten doen (twee
schoppen, die ongetwijfeld dan door
noord verhoogd zouden zijn tot vier
schoppen), maar zuid besloot zijn
geld te zetten op de kwade kans
van drie Sansatout.
West kwam met ruiten vijf uit.
waarna zuid een vrijwel kansloos
parcours moest afleggen. Zelfs met
open kaarten is er nauwelijks een
kansrijke speelwijze to vinden, laat
staan met dichte. Zuid ging (na
vergeefs zijn heil in schoppen te
hebben gezocht) dan ook één down,
wat speel technisch nog een redelijk
resultaat genoemd kan worden.
Bij het spelen heeft men gezien,
wat men bij het bieden al had kun
nen weten: het zuidspel is van een
kaa.-tverdeling die niet direct ge
schikt liikt voor Sansatout. Zuid
had daarom niet zo haastig geba
kerd moeten zijn en had via het
gezonde twee schoppenbod op de
Juist omdat een bod in „de vierde
kleur" toch forcing (dwingend) voor
een biedronde is. was er geen aan
leiding de vijfkleur in schoppen
niet te herbieden.
Ter versterking van de theorie,
nog één voorbeeld van het gebruik
der conventie. Zuid heeft Sch. A H
8 6 3, Ha. 10 6 2, Ru. H 3 KI. H 9 4.
Noord opent een harten zuid een
schoppen noord twee ruiten. Wat
nu? Drie klaveren is het goede bod:
herhaalt noord de hartens, dan
wordt er vier in die kleur geboden.
Kan noord schoppen steunen, dan
lijkt vier schoppen het beste. Zegt
noord drie SA, dan heeft hij óók
een klaverendekking (zuid behoeft
die niet te hebben voor zijn bod)
en dan kan zuid rustig passen.
Kom er ACHT-er
1. prijs hoed in etalage
2. man links achter in de hoek weg
peukje meer op straat
4. hals japon vrouw rechts uit
5. been hollende man
6. gordijnen voor raam naast lan
taarnpaal
7. rok vrouw wijder
8. dakrand breder
Barbara Streisand was tot
voor kort een onbekende ac
trice. Zij maakte de onlangs in
het winter Gardentheater op
Broadway te New York van
de nieuwe musical "Funny
girl" zo'n geweldig succes, dat
haar naam nu op ieders lippen
ligt. De belangstelling voor
"Funny Girl" is zo groot, dat
alle voorstellingen tot en met
26 december reeds zijn uitver
kocht.
zijn medewerkers nog tal van moei
lijkheden moeten overwinnen. De
tekst bijvoorbeeld is zo puur Ame
rikaans en zo doorspekt met „of
fice-slang", dat het niet eenvoudig
zal zijn deze in het Nederlands om
te zetten. En in tegenstelling tot
de tot dusver in Nederland gespeel
de musicals is in „How to succeed"
de tekst belangrijker dan de mu
ziek. Op een enkel liedje als ,.A
secretary is not a toy" na blijft
er van de melodieën weinig han
gen.
Goed, laten we aannemen, dat
de tekstproblemen worden over
wonnen. Ook bij de andere Neder
landse bewerkingen van musicals
is dat wel gelukt. Maar dan blijft
er nog genoeg over na het zien
van de Broadway-opvoering de
wenkbrauwen te fronsen. Waar bij
voorbeeld vindt men in Nederland
een Darryl Hickman, die in het
46Th. Street Theatre een fantas
tische Finch op het toneel bracht?
Hickman was zes jaar oud. toen
hij bij Bing Crosby zijn filmdebuut
maakte. Hij leerde zingen en dan
sen en ondanks zijn jeugd hij
is nóg geen 30 heeft hij als
acteur reeds in 200 films en tien
tallen televisieshows gestaan.
Mieke Bos
Naar de sensuele Hedy zal men
niet lang behoeven te zoeken. Er
lopen in Nederland zoveel typetjes
rond. Ook voor de rol van Finch
zal wel iemand worden gevonden.
Moeilijker wordt de bezetting van
Rosemary, waarvoor in New York
de knappe brunette Michele Lee is
gevonden, die over een voortreffe
lijke stem beschikt en een rijke
ervaring opdeed in tal van musicals
en revues. Onze Nederlandse „My
fair lady" leverde geen enkele vrou
welijke musicalster op. „Oliver!"
schonk ons de vurige Nelly Fryda
en „Sound of music" een lieve Mie-
Bos. Misschien dat de laatste de
Rosemary-rol zou aankunnen.
Tot dusverre was „Sound of mu
sic" de enige musical in ons land.
die door een Nederlander werd
geregisseerd. Ton Lutz overtrof al
ler verwachting. Maar dan mag
niet worden vergeten, dat dit wat
sentimentele, operette-achtige stuk
ver af staat van de flitsende en
temperamentvolle „How to suc
ceed in business without really
trying"
Een groot struikelblok voor een
Nederlandse produktie kon de Yo
Ho Ho-scene opleveren, die het
hoogtepunt van het deel na de
pauze is. Hier wordt een televisie
reclamefilmpje uitgebeeld in een
dans, zo origineel, pijlsnel en vir
tuoos, dat zelfs 't verwende Broad-
waypubliek in een ovatie losbarst.
Maar laat ons niet te zeer wan
hopen. De musicals, die tot dus
ver in ons land zijn uitgebracht,
stelden stuk voor stuk ook hoge
eisen en steeds weer is men erin
geslaagd de uitvoeringen op een
internationaal peil te brengen. Wie
weet, misschien lukt het met „How
to succeed" ook. Men heeft nog
acht maanden de tijd.
Antwoord op bridgevraag:
Noord wil schoppen of har
ten spelen, zodat zuid hem
in één dezer kleuren moet
helpen tenzij hij dat niet
kan. Drie Sans, met vrouw
derde in de ongeboden kleur
(ruiten) zou een bijzonder
pover bod zijn. De meeste
spelers zijn geneigd om in
harten te steunen, daar zij
in die kleur mooie plaatjes
hebben. Dit is onjuist; zuid
moet kijken naar de lengte
zijner steunkleuren. Daar
schoppen en harten bij zuid
even lang zijn, m o e t hij de
eerste kleur kiezen daar
de eerste kleur bij noord lan
ger kan zijn. Noord had
Sch. A V B 6 4 Ha. A V 10 3
Ru. 2 KI. B 8 4. Vier schop
pen was te maken vier
harten ging down bij ruiten-
uitkomst, noord werd troef-
kort. Mijn waardering vier
schoppen 10 punten, drie
schoppen 7 punten, de
rest nul.
Rudy Vallee, Joy Claussen
"How to succeed in business
en Darryl Hickman in een van de sprankelende scènes van
without really trying". De rol van Rudy Vallee schijnt voor
Johan Kaart te zijn geschreven.'
Kunt U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen
vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit Bijvoegsel.
Onze schaakrubriek
Niemand wordt als meester
geboren. De weg naar het mees
terschap leidt langs lange jaren
van studie en strijd over vreug
de en ontgoochelingen over be
haalde resultaten".
Dit schrijft de Estland&e groot
meester Paul Keres in zijn voor
woord van het zo juist bij Ten
Have, te Amsterdam verschenen
boek „Ausgewahlte Partien" door
Paul Keres. De inhoud van dit
werk is het bewijs van deze stel
ling. Het werd door Keres in 1960
gescheven in het Estisch, maar
deze uitgave raakte spoedig uitver
kocht. De Nederlandse uitgever Ten
Have. door wiens toedoen de
schaakliteratuur reeds met zovele
werken is verrijkt, heeft nu een
herdruk in de Duitse taal het licht
doen zien. Het is één van de mooi
ste schaakboeken ooit verschenen,
niet alleen wat de verzorging be
treft maar ook wat de waarde voor
het schaakspel aangaat.
Men kan Keres ongetwijfeld als
de sterkste speler ter wereld be
schouwen, hoewel hij nooit we-
reldkampioen is geworden. De tal
rijke malen, dat hij de laatste hin
dernis om tot de hoogste top te s
stijgen moest nemen, liet het beet
je geluk, dat de sterke altijd toe-
valt hem juist in de steek.
De grote Estlandse meester be
schrijft zijn schaakloopbaan van de
eerste verrichtingen als 13 jarige,
toen hij reeds deelnam aan de wed
strijd om het kampioenschap van
Parnu tot zijn grootmeesterschap,
een hoogte waarop hij zich nu reeds
meer dan 30 jaren handhaaft. Tus
sen 1929 en 1960 nam hij deel i
79 tournooien waarbij hij 40(!) keer
als 1ste eindigde en 16 keer tweede
werd. Bijna 1300 wedstrijdpartijen
speelde hij in die jaren als zijn
beste. Deze 100 partijen van uit
voerige analyses voorzien, met tal
rijke diagrammen, rechtvaardigen
de ondertitel: „Zugleich ein Lehr-
buch des praktischen Schachs".
Nogmaals, een rijk boek met een
rijke inhoud, waaraan wij de vol
gende party ontlenen.
Wit: P. Keres.
Zwart: S. Flohr.
Semmering tournooi 1937. 1. d2—
d4, Pg8—f6; 2. c2—c4, g7—g6; 3.
Pgl—f3, Lf8g74. g2—g3, c7—c6;
5. Lflg2, d7d56. c4xd5 Pf6xd5;
7. 0—0. 0—0; 8. Pblc3, Pd5xc3; 9.
b2xc3, c6c5; 10. Lel—a3. c5xd4;
11. Pf3xd4! (een belangwekkend en
vei rassend idee. Na 11. cxd4, Pc6
kan zwart zonder moeite zijn dame
vleugel ontwikkelen. De bedoeling
van de tekstzet is juist druk op die
damevleugel uit te oefenen. De
zwakte van pion c3 speelt geen rol
vergeleken bij de prachtige ont
wikkeling van de witte stukken.
Zwart krygt met grote moeilykhe-
Db3b4, Pc5e6? (deze zet
reeds een fout te zyn, want t
komt nu niet meer tot ontwikb
van de damevleugel). 16. Pd4
Dc7e5; 17. Tal—cl, Tf8-
Dxe2 volgt 18. Pc3 Lxc3; 1
met dreiging zowel van 20. Lxf
20. Lb2 en op 18 De5 volgi d
Pd5 en wit wint de pion bij f,
spel terug). 18. Tdl—d5, Td8fo
19. c4xd5, a7a6 (hierop
zwart vertrouwd. Na 20. Pc3,
zou hij met het gunstig opges;
paard nog hardnekkige tegens
kunnen bieden. Er volgt echter
verrassing). 20.P I
4
i i
11
(Een van de meest originele
vals voorzetttingen, die mij in
tournooipraktijk zijn gel
schrijft Keres hierby». 20...
d4 ma Txa7; 21. Txc8, Pf8;
Db6, Dd4; 23. Lc5 gaat de
verloren). 21. Tclxe8t, Ta8xc8
Pa7xc8, De5xe223. h2—h4, P
f5; 24. Db4e4 en zwart gaf o[
Ladderwedsti
CLXV
Zwart aan zet houdt remise,
CLXVI
Zwart aan zet houdt remise.
Oplossingen aan W. H. van