MET 20 TON AFBRAAKHOUT
NAAR DE FRANSE RIVIERA
Kom er
ACHT-er
Onmogelijk contract
WONDERLIJK AVONTUUR IN ASPREMONT
Eigen luiis bouwen in
woestijn van schoonheid^•ö;acw«MiaHorna
Kom er ACHT-er
Onze bridgerubriek
Zaterdag 2 mei 1964
Pagina 4
Deze foto werd kort voor het
vertrek naar Aspremont in de
2de Helmerstraat in Amsterdam
J// zit tussen de twee avontuurlijke
„20 ton afbraakhout laden. In de 2de Helmerstraat 8 In Amsterdam- echtparen (links Sjoerd de Jong
West bij Frans Johfra het nodige huisraad en boedel ophalen. 1500 km en rechts Frans Johfra) en
ryden naar het dorpje Aspremont 15 km van Nice aan de Franse neemt een bedreiging met een
Rlvièra". der kapmessenwaarmede de
Ziehier „in een notedop" de niet-alledaagse opdracht, die een Amster- Eranse wildernis ontgonnen
dams expediteur dezer dagen uitvoerde. En dit betekende tevens het be- moet wordennogal luchthartig
gin van een wonderlijk avontuur, waarin twee echtparen de hoofdrollen °P- Sjoerd bewijst op zijn beurt,
spelen. dat hij onder alle omstandighe-
„We gaan naar een woestijn van schoonheid, waar we met grote kap- den graag de gitaar ter hand
messen eerst het Bois de Donaréo moeten ontginnen alvorens we met ons neemt en gaat neuriën of zingen.
vieren aan de houten bungalow kunnen gaan bouwen. We hebben prima (Mits hij maar niet ,,op con-
balken en planken voldoende om een groot ding neer te zetten, tract" hoeft te werken).
Onderwijl leven we in een tent", aldus de Nederlandse (in Rotterdam
geboren en vorig jaar nog in Den Haag woonachtige surrealistische schil
der Frans Johfra), die als schepper van visionaire zielelandschappen te
boek staat en wiens werk in Amerika meer bekendheid geniet dan by ons.
Zijn vriend, de vagebondzanger
Sjoerd de Jong (van huisuit ook
kunstschilder), die als Serge Sin
ger in Parijs een ster werd en vele
grammofoonplaten maakto, is de
eigenlijke wegbereider van het
zijn broekzak kent en daar als
zijn broevzak kent en daar als
„monsieur Serge" tot de toonaan
gevende figuren van het 700 zielen
tellende dorp gerekend wordt. Dit
neemt niet weg, dat Sjoerd na het
voltooien van het huis voor zijn
vriend Frans weer met zyn vrouw
zal terugkeren naar Amsterdam en
dan zyn intrek gaat nemen hoe
zou het anders kunnen? in het
genoemde huis in de 2de Helmer
straat.
VERKEERSREGELS
IN FRANKRIJK
Even voorstellen
Laten we ter verduidelijking van
ons verhaal de lezer even de figuur
van de levenskunstenaar en filo
soof Sjoerd de Jong voor ogen stel
len. Jarenlang zwierf hij met zijn
gitaar en een rugzak (hoofdzakelijk
gevuld met geestelijk voedsel, nl.
boeken van Nietzsche, Bergson,
enz.) kriskras door de lage landen
en Frankrijk. Totdat hy ontdekt
werd, hoewel hijin het ge
heel niet ontdekt wilden worden.
We doelen er niet op, dat hy
wegens landlopery door de politie
achter slot en grendel gezet werd
(hoewel dit ook gebeurd is), maar
willen het curieuze feit naar voren
brengen, dat een invloedryk man
hem ineens op de planken van het
fameuze Paryse cabaret Moulin
Rouge wist te plaatsen.
1. rechtse piraat draagt oorring;
2. balk van het middelste zeil lan
ger;
3. loop revolver linkse piraat;
4. schip minder diep in het water;
5. man weg by pa try spoort;
6. broek man boven;
7. kanten lubben man op plank
weg;
8. piratenvlag hangt anders.
Is het niet genoeg?
En zo verscheen de gebaarde
Sjoerd in „kotspak" met gitaar en
fraaie basstem in de schijnwerpers
even onverschillig als waar dan
ook. Toen het publiek na drie
liedjes riep: „Meer", antwoordde
hy (alsof hy op z'n woonboot in
de Seine temidden van zijn vrien
den zat)„Is het niet genoeg? Ik
kan niet meer zingen in het Frans".
Een dergelyke vergaande min
achting voor het publiek had men
zelfs in Parijs nog nooit meege
maakt. Gevolg: er werd een nieuwe
ster geboren.
Serge Singer was met één slag
beroemd. Hy moest voor de Franse
tv verschynen en weldra zag men
overal in de muziekhandels enor
me affiches met zijn portret. „Ser
ge Singer chante". Zyn dik geho-
noteerde contract met de Moulin
Rouge wilde maar geen einde ne
men. Maar hy ging zichtbaar ly-
den onder de lasten van de roem
en was op een bepaalde dag spoor
loos uit Parijs verdwenen. Ergens
in een dorpje ver in het zuiden
als een adelaarsnest op een berg
van 500 m hoogte waar iets van
de adem der Middeleeuwen (te
midden van een imposante natuur
met oiyfgaarden, wilde rozen en
een alpenketting aan de horizon)
was blyven hangen, vond hy rust.
Dat dorpje was Aspremont. Hier
ontwaakte zyn andere ik en ging
hy zich ontplooien als architect -
metselaar - grondspeculant - tuin
man, waarby hy de hele dag
het hoogste lid zong. („Ik ben dol
op zingen, maar niet op contract".)
Zeven jaar lang wist geen mens,
waar hy gebleven was. Maar in die
tyd restaureerde hy samen met
nieuw gewonnen vrienden de ruïne
van een oude, op een heuvel gele
gen boerdery tot een unieke bui
tenplaats, waarin thans een gra
fisch centrum gevestigd is. Met
een dynamietpatroon boorde hy
water aan, kocht links en rechts de
(goedkope) grond, zorgde voor
nieuwe wegen en sprak met de in
middels tot vriend geworden bur
gemeester („man, een prachtke
rel") af, dat eventuele „kolonisten"
plasticbuizen voor watertoevoer
zouden krygen. „Ik vind bouwen
heerlyk. Ik bouw schots en scheef,
want je moet met de nodige fanta
sie werken. Maar ik weet alles van
beton storten, zagen, metselen
noem maar op het eindresul
taat is al tyd solide en praktisch
Hangende slaapkamer
„Ik ben in Aspremont geweest
en heb daar in het grafisch cen
trum een door hem gemaakte han
gende slaapkamer gezien. Gewoon
een juweel," aldus Johfra, die ver
volgde: „Het spreekt vanzelf, dat
we zonder Sjoerd ons huis ginds
nooit voor elkaar kregen. Hy zal
ons ook helpen by het aanleggen
van een grote tuin. Myn vrouw
neemt een enorme collectie Hol
landse bloem- en groentezaden
mee
Inmiddels weten de avonturiers
geheel wat hen te wachten staat.
Ze hebben grote kapmessen ge
kocht, die men (volgens het advies
van een oud-Kongoman) „los op
eigen gewicht in de hand moet la
ten slingeren", terwyl met een bul-
dozer een weg van 300 m naar het
dorp gebaand moet worden.
„Voor plat branden voelen we
niets we kappen zomin moge-
lyk om de prachtige vegetatie te
sparen. En bovendien moeten we
de hagedissen niet verjagen
ook al met het oog op onze Am
sterdamse poes, die daar misschien
interesse voor heeft
Maar het hoeft hier aan niets te
ontbreken. In de kleine dorpswin
kels is van alles te koop (ook fles-
sengas en petroleum) en tenslotte
kan men in de eigen combi-eend
in een klein half uur de veelbezon-
gen Franse kust bereiken. Het le
ven in dit paradyslyke landschap,
dat ook gestoffeerd is met vrucht
bomen en koeien, kan een waar
sprookje worden, mits Johfra
hier kan werken en via de bekende
Amsterdamse kunsthandel Mokum,
die zyn doeken naar het buiten
land verkoopt, het nodige geld bin
nen krygt. Maar dat zal wel luk
ken, omdat zyn gehele oeuvre naar
alle windrichtingen aan kunstmin
naars verkocht is. (En dit bestaat
volgens ruwe schatting aan de
hand van fotoboeken, die hy ons
toonde, ongeveer uit 3 300 doe
ken.)
Men heeft hem wel eens de
schilder van het onderbewuste ge
noemd, die met symbolen en gro
teske Jeroen Boschachtige verbeel
dingen bepaalde gevoelens en ziels
toestanden vorm weet te geven.
(In zyn doek „Fatum" laat hy uit
een slymerige weefselmassa een
reusachtig oog staren naar enkele
kogelvormige cellen, waarin nieti
ge mensjes gevangen zyn. Op an
dere werken vindt men boosaardige
kobolden en vreemd gestyleerde
vormen, maar steeds herkent de
beschouwer er een bepaalde droom
in, een angstgevoel of een persoon-
lyk doorleefde innerlyke onzeker
heid.)
„Ik heb voor myn werk een
sterk contact met de natuur no
dig", aldus Johfra, „en dat ga ik
daar vinden. Aspremont is van ori
gine een oud-Italiaans dorpje en
ik kom in een waarlyk by bels
landschap, waar alles woest en on
gedwongen is. In cms blikveld heb
ben we in het dal ook het stroom
gebied van de rivier de Var, die uit
de Alpen komt
Alles mag
Men heeft ginds niets te maken
met bouwpolitie of gemeenteveror
deningen. By het bouwen zullen
de twee vrienden, die door hun
baarden wel eens voor „broers"
versleten worden, zich laten inspi
reren door het meegenomen boek
over het werk van de Spaanse sur
realistische bouwmeester Antonio
Gaudi Cornet.
„Je kunt daar iets levends en
oorspronkelyks neerzetten. Als je
een paar raamkozynen vindt van
een oude kerk of andere dingen,
die een geheel eigen cachet geven,
mag je je verbeelding de vrye loop
laten. Ik vind het vreselyk, dat dit
in Nederland niet mag nagenoeg
in geen enkel opzicht".
Sjoerd onderstreepte aan het
slot van ons gesprek, dat het zyn
bedoeling is om meer Nederlandse
artiesten naar Aspremont te halen,
opdat daar een eigen kunstenaars
centrum kan ontstaan. Een andere
vriend van hem, de Amsterdamse
kunstschilder (en handelaar in
oude prenten) Anton van Gulik,
heeft ook reeds een lap grond van
hem gekocht met het verzoek hier
op een „zomerverblyf" te bouwen.
En dan, is er in principe nog een
gegadigde, die echter eerst tydens
een vakantie de kat uit de boom
wil kyken: de actrice Mia Horna,
een tante van Johfra, die we by
ons bezoek in het gezelschap aan
troffen. Ze komt van het Nieuwe
Rotterdamse Toneel en werkt
thans „free lance". „Ik heb zoveel
gehoord van Aspremont, dat ik er
misschien ook heen ga. Het lykt
me fantastisch, maar ik weet nog
niet, of ik myn toneel zal kunnen
missen", aldus zei ze ons.
JAAP STIGTER
ZO KOMEN Wü AAN REGEN
Schema van regenvorming bij hel opschuiven \«n v^rme luchl over koude lucht
MOTREGEN
mol regen ontstaat.'--:
i: omdat de wolken be-
neden het ijskiem
niveau liggen-Viv'..
Reikt het wolkendek hoger
dan'ontstaan grote regendruppels
SNELVERKEER HEEFT
GEENVOORRANG BOVEN
HET LANGZAME VERKEER
VERBODEN
TE PARKEREN
J parkeerverboden worden aan-
I gegeven door borden evenols in
I Nederland .doch ook door rood -
I witgeschilderde trottoirband of
I door rode tegels in het trottoir.
I Verboden te parkeren:voor
I een ziekenhuis.politiebureau
I of postkantoor.
I Men maakt geen verschil
I tussen parkeren en stilstaan
Kunt U de acht afwykingen in de beide bovenstaande tekeningen
vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit Byvoegsel.
Bridgevraag dezer week:
West gever, niemand kwets
baar. Zuid heeft:
Sch.
Ha. H 10 7 5 2
Ru. A B 6
KI. H 9 7 4 2
West een Sansatout (12/14
punten) noord twee
schoppen oost past wat
nvoet zuid doen??
Een correspondent uit Gro
ningen zond mij een bijzonder
aardig spel, dat onlangs voor
kwam in een wedstrijd tussen
de EGBC (Groningen) en Stu
diecentrum 2 (Den Haag). Bij
het aanschouwen der gebeurte
nissen kan men zich erover ver
bazen hoe onmogelijke con
tracten soms toch nog mogelijk
worden.
Sch. V 8 7
Ha. H 9 7
Ru. A 10 8 3
KI. A 9 2
Sch. H 6 4 2 Sch. 9 3
Ha. V B 10 8 3 N Ha A 6 4
Ru. V 5 O M Ru. g 7 6 4 2
KI. V B z KI. 8 7 4
Sch. A B 10 5
Ha. 5 2 5
Ru. H B
KI. H 10 6 5 3
Oost gever, niemand kwetsbaar.
Oost paste zuid een klaveren
west een harten noord twee rui
ten oost twee harten zuid twee
schoppen o.w. pasten verder
noord drie harten zuid vier kla
veren noord vier schoppen
einde.
Zuid heeft niet kinderachtig ge
boden; volgens gangbare opvattin
gen moet hy in de tweede biedronde
passen. Naar zijn smaak moet noord
dan het twee-hartebod doubleren
en verder dan zes slagen komen
o.w. niet (+300 voor n.z.).
Bij het spelen maakte zuid echter
waar, dat overbieden niet altijd
slecht is tenminste als men een
gunstige verdeling vindt en de
tegenparty nog wat in de kosten
wil bijdragen.
Harten
O.w. begonnen met het maken
van twee slagen in harten, de derde
harten troefde zuid in met schop
pen vyf. Zuid speelde toen schop
penboer na, wat zéér goed gespeeld
was; toen west de slag weigerde
volgde schoppen tien. Zuid hoopte
natuurlijk op een 3 3 verdeling in
schoppen en als de schoppenheer
nu wordt genomen kunnen o.w. nog
geen harten spelen, daar noord kan
aftroeven!
By die tweede schoppenslag,
gebeurde iets ongeloofwaardigs:
west liet ook die slag lopen. Had hy
met schoppenheer genomen en de
schoppen doorgespeeld, dan hadden
n.z. «althans wat dit spel betreft)
wel naar Den Haag kunnen terug
keren. Wat west veronderstelde bij
het weigeren van die tweede slag
is niet duidelyk. Oost kon moeilyk
schoppenaas hebben (dan zou zuid
op acht punten geopend en verder
geboden hebben!) en enig ander
voordeel was er evenmin te zien.
Weer werd hier bewezen, dat wan
neer een spel afwykt van het alle
daags patraan, sommige spelers
moeite hebben om de niet-alledaag
se oplossing te vinden.
Nadat zuid dus schoppenboer en
tien had gemaakt, gaf hy de tegen
partij geen kans meer. Klaveren
werd gespeeld naar de aas, toen
daarna op klaveren negen by oost
klein verscheen moest west wel
vrouw-boer sec gehad hebben (met
klaveren V 8 7 4 had oost de negen
gedekt) en zuid deed met klaveren
heer wests andere honneur tuime.
len. De klaverenkleur werd nu af
gespeeld, west kon introeven met
schoppen zes, maar kreeg verder
geen enkele slag. Hy speelde har
ten na, noord troefde met schop
penvrouw, zuid kwam aan slag met
ruitenheer, waarna schoppenaas
eindelijk schoppenheer kon inreke
nen.
Mirakels
De inzender vraagt nu, of er een
beter speelplan voor zuid had be
staan. Neen theoretisch kan zuid
het spel slechts winnen door een
opeenvolging van mirakels: schop
penheer derde en géén verliesslag
in klaveren. Rest nog de vraag, in
hoeverre noord lauweren had kun
nen oogsten bij een contract van
drie Sans. Als oost met harten be
gint (de 4) mag noord niet meer
van slag vóór hy negen slagen
heeft. N.z. kunnen dan eerst hun
geluk beproeven met klaverenaas
en heer wat al voldoende is. U
behoeft echter niet afgunstig op
deze Haagse manche te zijn: bestu
dering van dit spel zal ook Studie
centrum uitwijzen, dat dergelyke
contracten in tenminste 7 van de 10
gevallen down gaan. Niettemin ver
dient zuid een compliment voor de
wijze waarop hy west tot zulk een
onwaarschijnlyke fout verleidde.
H. W. FILARSKI.
Antwoord op bridgevraag:
De situatie kwam voor in de
wedstryd Bridgekring (Rot
terdam)Buitenhof (Den
Haag,, meesterklasse. Een
probleem als dit ontstaat
vaak, als de tegenparty van
de zwakke Sans-opening ge
bruik maakt. Moet zuid bie
den?? Als noord alleen maar
lange goede schoppens heeft,
kan elk hoger bod verkeerd
zijn, maar als noord heeft
wat hij in werkelykheid had,
kan passen de manche mis
sen. Noord had:
Sch. B 10 9 6 3 2
Ha. A 9 4 3
Ru. 10 8 2
KI. A
Natuuriyk was vier harten
gemakkelyk te winnen, maar
zuid paste op twee schoppen
(drie gemaakt). Hoewel zuid
nog wel iets had kunnen bie
den (drie harten of drie kla
veren), toont dit probleem
ook aan dat noord met zyn
twee-schoppenbod niet de
beste kans heeft genomen.
Had noord gepast (evenals
oost zou doen dan had zuid
met twee harten in de bie
ding kunnen komen en was
de manche bereikt. Sommige
paren spelen ook de nuttige
conventie, dat een bod van
twee klaveren na een zwakke
Sans der tegenparty, een spel
aangeeft dat in beide hoge
kleuren gespeeld kan worden
doch dat niet zo sterk is.
De conventie is goed, maar
komt weinig voor en dreigt
dus vergeten te worden; in
dit geval zou zij voor n.z.
ideaal zyn geweest. Zónder
de conventie had noord m.i.
veel beter eerst kunnen pas
sen. Mijn waardering voor
zuid: drie harten 10, drie
klaveren 9, pas 6. Ook
twee Sansatout als bod in de
„kleur" der tegenpartij is een
redelijke conventionele mo.
gelijkheid hier echter ge-
vaarlyk bij gebrek aan schop
penkracht.