Carlismetragikomische padvindersbeweging wat is v UILTJE Jeugd is beslist niet slechter dan vroeger Burgemeester van Maassluis doet felle aanval op Maasland Kerkelijk huwelijk ging niet door.... ,9Pelgrimage5 naar Monte Jurra: nagalm van bloedig verleden in schemerige sfeer van holle leuzen Maar groot worden is nu moeilijk iiUilfjêopifêhn... Maleisië beschuldigt Indonesië in witboek Doodstraf voor Ngo Dinh Can Aan vooravond 350-jarig bestaan Annexatie enige oplossing voor de ontwikkeling Plannen voor ruimtestation Opgericht 1 maart 1860 Donderdag 23 april 1964 Derde blad no. 34244 (Van onze Haagse correspondent) ZELFS HET SPAANSE verkeersbureau in Den Haag had even moeite met de juiste ligging van de Monte Jurra. De naam komt zelfs op meer gedetailleerde kaarten van de provincie Na- varren net voor. En zeer kort is de „Dictionario Espanol" over die berg: uitloper van de Pyre neeën, gelegen bij Estella, 45 km ten zuidwesten van Pamplona. Dat is het dan. Geen woord kan er af voor de Carlisten, die van de Monte Jurra het „Mekka" van hun fanatieke genootschap hebben gemaakt. Tercio Het was Don Xavier, zetelend in „het Carlistisch hoofdkwartier" in het Franse St. Jean-de-Luz, die aan de vooravond van de burgeroorlog het eerste kant en klare legeronder-. deel van 40.000 man, de „Tercio de Pamplona" ter beschikking van de samenzwerende generaals kon stellen. Daarna bleef hij steeds voor aan voer van nieuwe krijgers zorg dra gen. Enkele jaren eerder had hij er al aan meegewerkt, dat Mussolini aan een monargistisch comité, waarin ook twee Carlisten zitting hadden, voor de „Crusada", de kruistocht tegen de goddeloze republiek meer dan een miljoen peseta, 20.000 hand granaten en 200 mitrailleurs toezeg- de. J De .pelgrimage" en de reünie der requetes op de Monte Jurra zullen wel doorgaan. Maar een onvermengd succes zal prins Hugo, ondanks zijn nauwkeurig getimed huwelijk, op de „heilige" berg toch niet beleven. Zijn hoop op de Spaanse nationaliteit wordt minder naarmate de 3de mei nadert. Oorlogsmystiek Vorig jaar was het de op een na oudste van de vier zusters, Marie- Thérèse, die vergezeld van haar moe der Madeleine de Bourbon-Busset, het défilé van de oudstrijders afnam. Als in de jaren ervoor voltrok zich het evenement in de schemerige sfeer van holle leuzen, zo typerend voor een totalitaire beweging zonder wer kelijke ideologie of programma. Hoezeer alle modern levensbesef deze Carlisten vreemd is bleek uit de toespraak van Marie-Thérèse met zinssneden als „De doden marcheren in onze rijen mee" en „Hulde aan de aanvoerders, die het vaderland wis ten te bezielen met de mystiek van de oorlog". Op dezelfde golflengte van wijdlopige pathos en gevoelsver valsing zond ook een jonge Carlist uit, die een zelf gebrouwen ode de clameerde. „Monte Jurra beloofd land, heilige top nu ben ik tot sterven bereid mijn eeuwige wens als Carlist is in vervulling gegaan, ik wil je kussen ik honger naar Spanje en de kruistocht, dronken ben ik van roem en overwinning". Navarre Er is niet veel veranderd sinds de Carlistische oorlogen in de vorige eeuw, toen op de tunieken van de soldaten een heilig hart was gebor duurd, met de spreuk: „Sta stil, kogel, want hier woont het goddelijk hart". De gehele entourage ademt deze sfeer van kruistocht en „Götterdamme- rung". Met de „requetes", zich wel lustig wentelend in het verleden met hagen van crucifixen en spandoeken: Christus op de Monte Jurra". Of een andere onthullende leus, vorig jaar gers". Tweemaal per jaar trekt de schare met rode baretten getooide aanhangers van Don Xavier en prins Hugo naar de ..heilige" berg. Op de eerste zondag van mei .pelgrimeren" zij naar de Monte Jurra, voor een nostalgiek eerbetoon a,an één van bloedige strijd vervuld verleden. Zij bewijzen eer aan de leden van „de koninklijke familie" en herdenken de honderdduizenden Carlis ten, gevallen in twee 19de eeuwse burgeroorlogen om de troons opvolging en in de Franco-oorlog. Op de 18de juli is er een tweede bijeenkomst. In 1936 ondertekende Don Xavier op die dag namelijk tezamen met Franco het verdrag, waarin de Carlis tische strijders ter beschikking van de Caudillo werden gesteld. „18 juli Nog noemen de Carlisten hun mo narchie die „van de 18de juli", met terzijdestelling van de andere pre tendenten uiteraard. Slagzin op de vorig jaar gehouden Mont Jurra- bijeenkomst: „Slechts die van de 18de juli bezitten een koning". „El Rey", de koning: Don Xavier, vader van Irene's veelbesproken ver loofde, zich noemende Carlos. Het is moeilijk te zeggen wie de Carlis tische aanspraken op de hoogst on zekere troon van Spanje vuriger laat gelden, vader of zoon. Of misschien de dochters, die zich eveneens ver beten in het gedruis van de bewe ging hebben gestort. Glorie In 1957 is prins Hugo door zijn vader op de Monte Jurra als offi ciële opvolger gepresenteerd. Bij een vorige landdag streek de jonge Spaanse troonpretendent met het Franse paspoort in een vliegtuig over Zijn aanhagers. Het is niet zeker of prins Hugo ditmaal zelf op de berg zal verschijnen met de stoere barret en daarop de gouden lelie der Bour bons. En misschien met aan zijn zijde prinses Irene tot meerdere glo rie van zijn zaak. Het is zelfs niet waarschijnlijk dat deze feodaal denkende edelman daar verschijut, want aan buitenlanders is alle politieke activiteit in Spanje ver boden. Formeel zou hem en zijn vrouw op de Monte Jurra de toegang gewei gerd kunnen worden, zodra zij daar meer zouden willen zijn dan louter bezoekers. Gaat Franco nog tijdig tot de erkenning van Prins Hugo's Spaanse nationaliteit over? Dat is twijfelachtig, de oude vos van het Pardo, die de pretendenten zo ge wiekst tegen elkaar uitspeelt, toont weinig neiging tot snelle beslissingen. Bloeddorstig Tegen een huwelijk van prins Hugo in Spanje had Franco kenne lijk bezwaren, maar het staatshoofd heeft de Carlistische bijeenkomst altijd min of meer als een regionale zaak beschouwd, politiek zonder ge varen. Hij laat ze begaan, zijn vroe gere medestanders uit de burgeroor log, aan wie hij veel te danken heeft. De Carlistische „requetes" wa ren in die jaren durende slachting (tussen 1 en 2 miljoen doden) de meest geharnaste en bloeddorstige soldaten, met een veel hoger ge- vechtswaarde dan Franco's eigen Fa- langisten. veelvuldig gebruikt: „geheel Europa geschoeid op de leest van Navarre". Navarre het bolwerk van het Car lisme. Hoe ziet die Navarrese leest er uit? De Carlisten van vandaag zijn niet meer, als één of twee gene raties geleden, gekant tegen nieu wigheden als spoortreinen, gas, elek triciteit. Maar zij houden vast aan de oude pricipes: absoluut koningschap, heerschappij van de Roomse kerk, geloofsonvryheid. Het is een verou derde beginselverklaring, zonder pers pectief, zonder praktisch-bruikbare richtlijnen. Maar in hun romanti cisme zijn de Carlisten aanmatigend genoeg om dit program geheel Euro pa als zaligmakend aan te bevelen. Traditie Prins Hugo heeft enkele jaren ge leden een manifest vol vaagheden geschreven onder de veelzeggende ti tel „God, vaderland, vorstelijke voor rechten, koning". Liberalisme, tole rantie, parlementaire democratie dat zjjn ook volgens hem nog steeds de erfvijanden van de Carlistische be weging. Slechts religie en traditie zijn blijvend. „Comunion Tradicionalista" is de naam van de Carlistische par tij. De traditie slaat vooral op het koningschap der Carlisten. Of in de pompeuze woorden van prins Hugo: „De identificatie van onze dynastie met de nationale beweging, bezegeld met het bloed der gevallen vrijwilli- Ongevaarlijk Dit vertoon is allemaal ongevaarlijk, zolang de Carlisten ongewapend zijn. In het machtsspel om de troonsop volging, door „sfinx" Franco monke lend gadegeslagen, lijken de Carlis ten nog altyd even weinig betekenend als bij de laatste vrije verkiezingen in 1936, toen bij voor de „Cortes" 11 van de 467 zetels haalden. Hoe ook de toekomst van Spanje, men mag hopen en ver wachten dat de rol der Carlisten nooit verder zal strekken dan die van een tragikomische pad vindersbijeenkomsten op de Monte Jurra. De uitloper van de Pyreneeën, die al lang geen slagboom meer vormt tussen het Iberisch schiereiland en de rest van Europa. Dit is een waarheid waaraan dit genootschap van het verleden vroeger of later op zal slijten De Maleisische regering heeft In donesië in een witboek, dat zij giste ren in Koeala Loempoer heeft gepu bliceerd, ervan beschuldigd sinds het einde van de tweede wereldoorlog te hebben samengezworen om Maleisië bij een „Groot-Indonesië" in te lij ven. In het witboek wordt verklaard, dat de Indonesische autoriteiten steeds saboteurs naar Maleisië heb ben gezonden en dat zfj daar aan houdend ondergrondse acties hebben doen uitvoeren. Er wordt ook in ge zegd dat het volk van Maleisië „op de hoogte moet zijn van de boosaar dige Indonesische kuiperijen jegens Maleisië en de Indonesische bedrei ging van ons land, zoals die in mili taire aanvalsdaden en ondergrondse Dolitfpke bedrijvigheid tot uiting komt". In het witboek wordt verklaard, dat de eerste-minister van Maleisië, Abdopl. Rahman, en vice-premier Ab- dorl Razak vermeld stonden oo bis ten met namen van vooraanstaande Maleisiërs, die vermoord moesten worden. Deze lijsten waren in het bezit van door Indonesië gesteunde ondergronds werkende organisaties. Een agent van een dereelijke orga nisatie had tot opdracht gekregen een bomaanslag te plegen op de pre mier van Singapore. Lee Koean Jew. In het witboek wordt verklaard dat de bomaanslagen die in de laatste tijd in Singapore zijn gepleegd, wer den georganiseerd door een zekere luitenant Bambang Partono. die plaatsvervangend marine- attaché van Indonesië in Singapore is ge weest. Partono is nu bevelhebber van een Indonesische basis voor het voor bereiden van terroristische aansla gen op het onder de rook van Sin gapore gelegen eiland Batam. In de laatste tijd zijn in Singapore elf bomaanslagen gepleegd, die aan vier mensen het leven hebben gekost, Het revolutionaire tribunaal in Saigon heeft conform de eis Ngo Dinh Can veroordeeld tot de dood straf, te voltrekken door de guillo tine, en tevens tot verbeurdverkla ring van zijn bezittingen. De uit spraak werd door enkele duizenden Vietnamezen. die zich buiten en in het gerechtsgebouw hadden ver: meld, met applaus begroet. Can is een jongere broer van de vermoorde president Djem. Hij be stuurde, met dictatoriale volmachten, het noorden van Zuid-Vietnam. Het tribunaal bevond hem schuldig aan moord, poging tot moord, het doen uitvoeren van onwettige arrestaties, afpersing en oplichting. Advertentie Begin eens met Uiltje d'Or,de lichte senorita in het handige, rode blikje. 10 stuks In 1946 werden 5589 jongeren die in aanraking kwamen met de strafrechter schuldig verklaard en in 1962 waren dat er 9019. Deze aantallen mogen hoog lijkenmaar in werkelijkheid blijkt eruitdat het hierbij slechts ging om respectievelijk 43 en 50 promille van de Nederlandse jeugd. Toch wordt die jeugd meestal niet beoordeeld naar de „goede" 99.5 procent en geeft men vaak met dat halve procent de kwaliteit van het totaal aan. Er is echter geen sprake van een ernstige toeneming van de delinquentie onder de jongeren: de overgrote meerderheid gedraagt zich behoorlijk en is tot goede prestaties in staat. Dat zei dr. A. F. W. van Meurs, directeur van de Stichting Neder lands Instituut voor Kinderstudie. Hij sprak op een contactdag van het Nationaal Protestants Centrum voor de Geestelijke Gezondheidszorg in Nederland die was gewijd aan de adolescent en de welvaart. Niet lastiger De jeugd is beslist niet lastiger dan vroeger, maar dat neemt niet weg, dat groot worden in deze tijd moei lijk is. De adolescent is geen kind meer en hij is ook nog niet volwas sen, maar de maatschappij dringt hem of terug in de situatie van het kind, of forceert hem in de positie van een volwassene: er is geen tijd voor teenagers en geen plaats voor pubers. Dr. Van Meurs bestreed ook, dat het de moderne jeugd ontbreekt aan studiezin en aan werkelijke belang stelling voor de goede dingen des le vens. Het percentage zestienjarige jongens dat voortgezet onderwijs volgt is de afgelopen dertig jaar ge stegen van 18 tot 42 en dat voor de meisjes van 12 tot 30. Uit statistie ken van het C.B.S. blijkt, dat vol wassenen veel meer „aan de televisie hangen" dan de jongeren. Mr. J. W. Knottenbelt, kinderrech ter in Den Haag, constateerde dat de grens van het toelaatbare steeds ver schuift en wel in die zin, dat er meer toelaatbaar wordt. Hij vroeg in het bijzonder de aandacht voor het rela tief hoge inkomen van de opgroeien de jeugd. Jongens verdienen vaak meer dan hun vader, waardoor het vaderlijk gezag inboet aan kracht. Vroeger zag de werkende jeugd op tegen de studenten, maar tegenwoor dig zijn de scholieren jaloers op leef tijdgenoten die al geld verdienen. De ouders zijn in vele gevallen bereid, hun kinderen een voortgezette oplei ding to geven, maar de jongeren heb ben daar vaak na korte tijd al geen zin meer in. Slordiger Volgens mr. Knottenbelt neemt het respect voor bezit en eigendom door de toeneming van de welvaart af. Men wordt slordiger met zijn goede ren. Brommers en auto's staan bij voorbeeld vaak onafgesloten op straat. Mr. Knottenbelt vertelde, dat de helft van zjjn strafzitting in be slag wordt genomen door joyriders en bromfietsdieven. De welvaart werkt, volgens hem, egocentrisme in de hand, terwijl het er bjj de opvoeding juist om moet gaan, de jeugd zelfbeheersing, offer bereidheid, spaarzaamheid en ge richtheid op de ander bij te brengen. Het is moeilijk om de jeugd preven tief te bereiken en te beïnvloeden. De jeugdbeweging, aldus mr. Knot tenbelt, heeft al jaren lang ingeboet aan aantrekkelijkheid op de grote massa en een uitbreiding van het aantal consultatie- en adviesbureaus heeft geen zin, omdat de jongens er toch niet heen gaan. Dr. G. van Leeuwen, predikant-di recteur van de Heldring Stichtingen in Zetten, ging nader in op de theo- logisch-ethische aspecten van de wel vaart. Hij stelde, dat de aandacht van de kerk in diaconaat en pasto raat altijd meer gericht is geweest op de armoede dan op rijkdom en meer op ellende dan op geluk. Mis schien, zo zei hij, wil men iets van het aardse tranendal vasthouden om de hemel meer de moeite waard te maken. Ascese Het gaat thans om de levensstijl en de levensvormen, om de relaties met God, de mensen en de dingen. Daarom kan het wel eens nodig zijn, ook in de opvoeding plaats te maken voor ascese, onthouding en vasten, niet als een zure plicht, maar als „oefening in de feestelijkheid". Een mens kan alleen maar volwassen worden, zo voegde de heer van Leeu wen hieraan toe, als hij geen aan het „hebben" verslaafd zeurend kind blijft. Sprekende over de relatie met de naaste, zei hij, dat men de ander zijn welvaart moet gunnen, hem niet moet imiteren en niet mee moet doen aan „de jaloerse cultus van do statussymbolen". Welvaart maakt ook hulpverlening mogelijk. Daar voor is mondiaal denken nodig en ds. Van Leeuwen meent, dat de jeugd in dit opzicht vaak wakkerder is dan de ouderen. Hij concludeerde, dat er voor de welvaartsproblemen geen oplossing is in de zin van een methodiek, maar wel in de zin van een houding, een levensstijl, waarbij men zowel „ja" als „nee" tegen de dingen kan zeggen, zou worden. Geen Spaanse week (Van onze Enschedese correspondent) Op advies van en na overleg met de organisatoren van de Spaanse week, die van 11 tot 16 mei in En schede zou worden gehouden, heeft men besloten deze week uit te stol len. Dit omdat volgens de organi satoren de sympathie, die men voor de Spaanse politiek en leefwijze wil de kweken, onder de huidige om standigheden nu niet geaccepteerd senoritas van 14 t/m 18 ct sigaren van 20 t/m 33 ct Salarissen bU G.S. Minister Toxo- peus van Binnenlandse Zaken heeft aan de leden van de provinciale sta ten van alle provincies meegedeeld, dat het ln zijn voornemen ligt te bevor deren, dat de leden van Gedeputeerde Staten van Noord- en Zuid-Holland, m.l.v. 1 Januari 1963 een jaarwedde genieten van f 24.000 en mi.v. 1 ja nuari 1964 een Jaarwedde van f28.000. De leden van Gedeputeerde Staten der overige provincies genieten m.l.v. 1 ja nuari 1963 een Jaarwedde van f21.500 en m.l.v. 1 Januari 1964 een Jaarwedde van f 25.000. (Van onze Rotterdamse correspondent) Maassluis, de snel groeiende gemeente aan de Nieuwe Wa terweg, gaat dit jaar het feit herdenken, dat het 350 jaar ge leden onafhankelijk is gewor den. Zo betitelde burgemeester W. J. D. van Dijck deze drie en een halve eeuw zelfstandigheid. Maassluis, zei de burgemeester, is voortgekomen uit moeder Maasland. Het was echter een moeder, die het met haar dochter niet zo goed heeft gemeend en dat nog niet meent. Aan het haventje woonden in de 16e17e eeuw vissers, bij wie zich ambachts lieden vestigden. Deze mensen zijn door het gemeentebestuur van Maas land, aldus burgemeester Van Dijck, onderdrukt. Er ontstond onder lei- dirg van de predikant Johannes Fenacolius een beweging, die heeft bewerkstelligd, dat de Maaslandslui- sers op 14 mei 1614 onafhankelijk werden. Voor Fenacolius is in Maassluis een monument opgericht, waarbij op 14 mei de feestelijkheden zullen beginnen met het leggen van een krans. Wij zouden, zei burgemeester Van Dijck verder, ook graag een standbeeld hebben opgericht voor de minister, die kan bewerkstelligen, dat er eindelek eens vrede- komt tussen Maassluis en Maasland, welke alleen kan worden bereikt met een samen voeging van beide gemeente. Grond nodig Maassluis zucht nog altjjd onder het feit, dat er zo weinig grond werd toegewezen, dat de hele opzet te eng, te begrensd moest zijn. Er hebben zich grensmoeiljjkhedei met Maas land voorgedaan, maar Maassluis, dat zich tot een veel grotere gemeen, te heeft ontwikkeld, heeft grond, veel grond nodig. Sinds Maassluis in 1957 is opgenomen in de Waterweg-agglo meratie is de ontwikkeling bijzonder snel gegaan. Wat eerst een wat besloten ge meenschap was, is tha-ns een open gemeente, die vooral ook als woon gebied bijzonder in trek is. Als voorbeeld noemde burgemestor Van Dijck, dat er thans 1400 woningen in aanbouw zijn en dat op een be volking van 15.000 inwoners. De planning is echter, dat binnen niet al te lange tijd een gemeente van 60 a 65000 zielen zal worden bereikt. Voorzieningen Er moeten allerlei voorzieningen worden getroffen. Zo staan er op de verlanglijst een nieuw raadhuis, een nieuw politiebureau, een dito post kantoor, een veel groter station. Verder is men druk bezig met de sanering van krotten. Al met al ver eist dit een grote inspanning van een klein ambtenarenkorps. De Gaulle biedt excuses aau President De Gaulle heeft gisteren op een kabinetsbijeenkomst zijn ver ontschuldigingen aan zijn ministers aangeboden voor het feit, dat hij geheim had gehouden dat hij een operatie aan de prostaat moest ondergaan. De Franse minister van Voorlichting zei tegen /erslaggevers dat deze verontschuldiging werd overgebracht door premier Pompi dou, die de vergadering voor de eerste maal leidde nadat hij dinsdag daar toe door de president was gemach tigd. Generaal De Gaulle verklaarde dat de operatie geheim was gehou den om te voorkomen dat het Franse volk zou worden gealarmeerd. Gisteren werd van de zijde van het paleis Elysée bekendgemaakt, dat president De Gaulle goed vooruitgaat en dat er verder geen communiqué's meer worden uitgegeven. Burgemeester Van Dijck zei, dat ondanks de schaduw van de onvrede met Maasland het 350-jarig bestaan dus toch in alle opgewektheid kan worden gevierd. Een hoogtepunt van deze viering zal het openluchtspel „parels in een kroon" zijn, dat 600 acteurs en actrices zullen opvoeren onder regie van Willem van der Loos. Het stuk is geschreven door de Rot terdamse journalist Ton Hydra. Ver der heeft de toonkunstenaar Koos Bons een Valerius-cantate gecom poneerd. Het Amerikaanse bureau voor lucht- en ruimtevaart Nasa wil een ruimtestation in een baan om de aarde brengen dat daar enige tijd zal kunnen blijven om onmisbare gege vens te leveren voor toekomstige interplanetaire reizen. Volgens een der leiders van de afdeling bemande ruimtevluchten van Nasa, dr. Michel Yarymovych, moet nog een keuze worden gemaakt uit drie soorten ruimtestations, namelijk het maan- type Apollo, dat drie ruimtevaarders aan boord heeft die om de zoveel tijd worden afgelost, een ruimtestation met een bemanning van zes en uit gerust met een systeem voor kunst matige zwaartekracht, hetgeen eten en drinken vergemakkelijkt, of een geweldig ruimtestation met vieren twintig mensen aan boord dat vijf jaar in de ruimte zal vertoeven. Dit laatste station zou bovendien als startbaan voor ruimtevoertuigen naar andere planeten kunnen fungeren, aldus dr. Yarymovych. Welk type men ook zal kiezen, zo zei hij. de bemanningen zullen periodiek wor den afgelost. Op de wip De voorzitter van de Phllippijnse Senaat is uit de (rege rende) Liberale Partij getreden en lid geworden van de Nationalistische Par tij. die daardoor ln de Senaat Juist ln de meerderheid is gekomen. Zelden zal in een huwelijk de eerste grote tegenslag zo snel zijn gekomen, als voor het paartje, dat gisteren stralend de Ned. Herv. Kerk in Meppel binnentrad voor de kerkelijke zegening van hun net gesloten huwelijk. De predikant, ds. G. van Estrik uit Genemuiden, gaf de 31-jarige veehouder Henk Stoter uit Genemuiden en zijn 26-jarige bruid Jannie de Jonge uit Nijeveen namelijk te verstaan, dat hij niet van plan was aan de huwelijksinzegening mee te werken, omdat hij in de kerk een vrouwelijke ouderling, mevr. S. Goossens-Smith had opgemerkt. Ds. Van Estrik, Ned. herv. predikant (richting Gercf. Bond) ver klaarde er op grond van de Heilige Schrift tegen te zijn, dat een vrouw dit ambt vervult.. En hij was niet te vermurwen: een vrouwelijke ouderling erbij, dan geen huwelijksinzegening. Met verbijsterde gezichten verlieten het bruidspaar en de familie het kerkgebouw. Om de zo mooi begonnen dag de burgemeester van Nijeveen had het burgerlijk huwelijk zelf in de intieme raad zaal in zijn gemeente gesloten niet geheel in het water te laten vallen, besloot het bruidspaar om de receptie in het marktcafé toch maar door te laten gaan. In de kerk hebben ds. Van Estrik en zijn Meppeler collega's, de predikanten De Noo en Verheij, nog geruime tijd over de kwestie gediscussieerd. De beide laatsten zagen geen verschil tussen een man en een vrouw in het ambt van ouderling en verklaarden, dat ds. Van Estrik zich ook niet op enig kerkelijke bepaling hier omtrent kan beroepen. Maar ook ds. Van Estrik hield voet bü stuk. Het bruidspaar heeft voorlopig van de kerkelijke inzegening afge zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5