kunst kc\leiöoscaop Stratford staat maandenlang in het teken van Shakespeare SANDALEN Eerste lustrum van Gereformeerd Koor in Alplien a. d. Rijn Feest concentreert zich in theater en op tentoonstelling Bach en Bartok in twee Leidse kerken Rotterdamse concertgebouw in 1966 klaar 't is weer tijd voor Concertgebouw in New York Bijdrage tot manifestaties van het Holland Festival Opgericht 1 maart 1860 Donderdag 23 april 1964 Zesde blad no. 31244 Ook dit jaar zal Leiden een rol spelen in de kunstmanifesta- ties van het Holland Festival: in de Pieterskerk wordt een uitvoering gegeven van Bachs „Hohe Messe" en in de Mare^ kerk van de Zes kwartetten van Bela Bartok; op het binnenplein van het Academiegebouw brengt het LUTA (Leids Universitair To- neel Accoord) een serie voor stellingen van Shakespeare's „Getemde Feeks". Hierop ko men wij morgen uitvoerig terug. De uitvoering van de Ilohe Messe is reeds een traditie van betekenis. Voor dit evenement, onder de enthou siaste leiding van Iskar Aribo, is het dit jaar een jubileum. Tien jaar ge leden werd het voor het eerst opge nomen in het festival-programma van de Stichting Kunstmanifestaties Leiden en sindsdien hebben ongeveer vijftienduizend belangstellenden deze uitvoeringen bijgewoond. Het Toon kunstkoor Leiden, met medewerking van leden van het Concertgebouwor kest, zal dit prachtige werk van Bach op 23 juni in de op bijzondere wijze verlichte Pieterskerk ten gehore brengen. Solisten zijn Nelly van der Spek, sopraan, Aal'je Heynis, alt, George Maran, tenor, David Holle- stelle, bas en Albert de Klerk, orgel. Een opvallende bijdrage wordt dit jaar geleverd door het Hongaarse yégh-kwartet, dat op 26 en 27 juni iii de pas gerestaureerde Marekerk de Zes kwartetten van Bartok ten ge hore zal brengen. Deze Hongaarse musici begonnen hunsamenwerking, die al spoedig tot uitzonderlijke hoogte zou uitgroeien m 1940 in Boe dapest. Zes jaar later behaalden zij de eerste prijs voor kamermuziek in Genève en sindsdien hebben zij hun reputatie keer op keer bevestigd in een lange reeks tournees, zowel in als buiten Europa. In ons land is dit Advertentie maten 27 t/m 48 vanaf f 15.95 De sandaal met 6 maanden garantie op de Supra Solid zool kwartet, dat thans in Zwitserland is gevestigd, alleen aan de Haagse muziekminnaars bekend. Het was uiteraard niet gemakkelijk een ensemble van deze reputatie voor een concert in Leiden te engageren. De Stichting Kunstmanifestaties mag er trots op zijn, dat zij er, zij het ten koste van grote financiële opofferin gen, in geslaagd is het Vógh-kwartet tot twee uitvoeringen bereid te vin den. Niet alleen de executanten vor men een verrassing van uitzonderlijk gehalte, dit geldt ook voor Bartoks Kwartetten, die een hoogtepunt vormden van het festival voor heden- muziek in Venetië. Kunstexposities tijdens de Expo in Lausanne Van 30 april af zal in het Musee des Beaux-Arts in Lausanne .Zwitser se kunst van de 20-ste eeuw" worden getoond en van 1 mei af in het Pa leis de Beaulieu kunstwerken uit Zwit serse particuliere verzamenlingen „Van Manet tot Picasso". Deze laat ste tentoonstelling verenigt meer dan driehonderd schilderijen, beeldhouw werken en aquarellen uit de tijd tussen 1864 en 1964 en geeft een in druk van de belangrijke esthetische revoluties van deze eeuw, zoals het impressionisme, het Franse fauvis- me, het Duitse expressionisme, het kubisme en de voornaamste huidige stromingen. Van al deze stromingen zullen van Degas tot Picasso, van Renoir tot Dufy, van Cézanne tot Braque en Miro alle kunstenaars vertegenwoordigd zijn. Behalve de wereldberoemde schilderijen uit de verzameling Buhrle, Ztirich of Char les im Obersteg, Genève, zullen de bezoekers van de Nationale Tentoon stelling voor de eerste maal kunst werken kunnen bewonderen, die tot dusverre de woningen, waar zij zorg vuldig werden bewaard, nooit hebben verlaten. Gedurende de 20 jaar, die tussen de beide laatste wereldoorlogen lig gen, en eveneens na 1945, ontston den in Zwitserland particuliere ver zamelingen, die tot de rjjkste van de oude en de nieuwe wereld beho ren. Menige kunstverzamelaar wist op de smaak van de tjjd vooruit te lo pen en bood de destijds nog onbe kende kunstenaars materiële en mo rele steun. Deze expositie zal de voor uitziende blik en de moed van deze Zwitserse verzamelaars eren, voor wie kunst niet slechts overvloe'1 maar een noodzakelijke levensbasis bete kende. Gistermiddag woei de driekleur op het hoogste punt van hel in aanbouw zijnde Rotterdamse concertgebouw, blies een koperkwartet van het Rot terdams Philharmonisch Orkest een fanfare en vertelde de Rotterdamse wethouder voor kunstzaken, mej. ~ir. J. Zeelenberg, dat de bouw van deze moderne muziektempel enkele maan den vertraagd is en dat nieuwe kre dieten nodig zullen zijn, dit binnen enkele maanden aan de gemeente raad ter goedkeuring zullen worden voorgelegd. Als alles volgens de huidge plan nen verloopt zal het concertgebouw in maart 1966 in gebruix worden ge nomen. „Ik zal het toejuichen als in 1966 het Holland Festival in het Rotter damse concertgebouw zou worden ge opend. Wij hebben er dan de accom modatie voor", zo verklaarde de wet houder. Ir. E. H. Kraaij vanger, ar chitect, gaf een toelichting op de problemen, die zich bij de inrichting voordoen en over de kunstwerken, die erin zullen komen. Een voorzich tig beroep op de directie van Museum Boymans van Beuningen om wat af te staan is wel te verwachten. Naast concerten zullen ir. het ge bouw ook congressen worden gehou den. Het eerste geboekte is, in sep tember 1966, een internationaal effi- cienty-congres van 2000 mensen. Tot dusver is veertien miljoen voor de bouw beschikbaar gesteld. Britten leidt een première in het Holland Festival De Cellosymfonie in D, opus 68 voor cello en orkest van Benjamin Britten, een werk dat ten doop is ge houden in Rusland, zal voor het eerst zal in West-Europa worden uitge voerd tijdens het Holland Festival. Het Nederlands Kamerorkest speelt het in Amsterdam en Scheveningen op 6 en 10 juli. Solist is Mstislaw Rostropiwtsj. Het werk zal door de componist Benjamin Britten worden geleid. Op dezelfde concerten zal door de zelfde cellist het enkele jaren geleden in Praag ontdekte cello-concert van Haydn worden gespeeld. Op 14 en 15 juli geeft het Neder lands Kamerorkest onder leiding van Szymon Goldberg voorts concerten in Scheveningen en Amsterdam met Hindemith's „Vier Temperamente,,' „Mourning Music" van Loetoslaski, symphonie no 82 van Haydn en De Sinfonia Concerto voor viool, viola en orkest K V 304 van Mozart. De solisten voor dit concert zijn Bruno Giuranna, viola, Theo Bruins, piano en Szymon Goldberg, viool. zo zacht zo geurig Luister naar ,,'t Is weer tijd voor North State", met de Dutch Swing College Band o.l.v. Peter Schilperoort vla Radio Veronica-za. 11.15, zo. 10.30, di. 19.00, do. 18.45 u. I T entoonstelliiig 5000/50 jaar kerkgeschiedenis In het Oud-Katholiek Museum in Utrecht wordt van 25 april tot 1 juni een tentoonstelling 5000/50 jaar kerk geschiedenis" gehouden. Deze naam is gekozen, omdat vooral aan de laatste vijftig jaar van de vijftig eeu wen kerkgeschiedenis aandacht wordt besteed. Het oudste voorwerp op de expo sitie is een hamer die weliswaar de hamer van Sint-Maarten wordt ge noemd, maar die 5000 jaar oud is en uit het nieolitisohe tijdperk stamt. Dan zyn er martelaarsrelieken uit de eerste eeuwen van het christendom. Voor wat de laatste vijftig .iaar be treft, zal de tentoonstelling in het te ken staan van de toenadering der kerken. Men kan er beelden zien van de oprichting van de Wereldraad van Kerken in Utrecht (1938) en ook zal er het Lambeth Cross aanwezig zijn. dat aan mgr. dr. A. Rinkel werd ver leend om zijn grote verdiensten op oecumenisch terrein. Verder worden de borstkruizen geëxposeerd, die door patriarch Athenagoras in Konstanti- nopel en patriarch Alexei in Moskou werden overhandigd aan de huidige oud-katholieke aartsbisschop. De medaille, die Paus Johannes XXin de waarnemers van het tweede Vaticaanse concilie heeft aan geboden en de plaquette van Paus Paulus VI voor de vertegenwoordi gers van de niet-rooms-katholieke kerken, zullen eveneens worden ge toond. Als klinkend slotakkoord van de Amsterdamse goodwill-dejegatie, die al tien dagen lang in New York van zich doet horen, is gistermiddag per KLM-charter-machine het uit 105 musici bestaande Concertgebouwor kest van Schiphol zijn stadgenoten nagereisd. Samen met voorzitter dr. G. M. Greup, artistiek leider Marius Flothuis, dirigent Bernard Haitink, assistent-dirigent Peter Erös, de Ne derlandse componist Ton de Leeuw en nog ettelijke andere, ook vrouwe lijke, begeleiders telt het gezelschap in totaal 120 personen. Het orkest zal in New York drie concerten ten gehore brengen. Vrij dag begint het in het Lincoln Cen tre met Mouvements Retrogrades van Ton de Leeuw, een pianoconcert van Ravel door pianosolist Daniel Wayenberg en de eerste symfonie van Mahler. Terwijl de rest van de good- will-delegatie terug vliegt naar Am sterdam volgt zaterdagavond in de Carnegie Hall het tweede concert: Beethovens ouverture Coriolan, een vioolconcert van Beethoven te spelen door concertmeester Herman Kreb- bers, en de tweede symfonie van Brahms. Zondag zal het optreden met het derde en laatste concert, eveneens in de Carnegie Hall, worden besloten. Daniel Wayenberg speelt Beethovens eerste pianoconcert en na de pauze brengt het orkest Bruckners achtste symfonie ten gehore. Maandag 27 april keert het orkest van Kennedy Airport bi) New York naar Nederland terug en kan dins dagochtend omstreeks 11 uur op j Schiphol worden verwacht. I Het Concertgebouworkest is gistermiddag van Schiphol naar New York vertrokken, waar drie concerten gegeven zullen worden. Op de voorgrond de dirigent Bernard Haitink. Heit Engelse stadje Stratford-on-Avon heeft in de afgelopen weken dag en nacht druk voorbereidingen getroffen voor de viering van de 400-ste geboortedag van William Shakespeare. De onsterfelijke dichter en schrijver van de meest gespeelde to neelstukken werd vandaag vier eeuwen geleden in Stratford aan de boorden van de Avon geboren. Zaterdag a.s. zullen 750 diplomaten en andere vertegenwoor digers van meer dan 100 landen aanzitten aan het traditionele verjaardagsbanket, waarmee een jaar van feestelijkheden rond Shakespeare zal worden ingeluid. De voornaamste gast aan het banket zal de gemaal van Koningin Elizabeth, de Hertog van Edinburgh, zijn. Enorme uitgaven, maar de inkomsten zullen groot zijn Het stadje aan de Avon heeft in tussen een verandering ondergaan zoals nog nooit tevoren. Op de ene oever nadert het grote Shakespeare museum, waarvoor de gelden uit de gehele wereld zjjn bin nengekomen, zijn voltooiing. Het ge bouw zal gewijd zjjn aan Shake speare en zijn tijd en het zal de grootste tentoonstelling over één enkel onderwerp zijn, die ooit in En geland is ingericht. Levi Fox, direc teur van de „Shakespeare Birthplace Trust" en organisator van de komen de feestelijkheden, heeft 500.000 pond sterling gevraagd voor de bouw van het grote wit-en-gouden pavil joen. Bijna de helft van dit bedrag is reeds bij elkaar. Op de andere oever van de Avon staat het Royal Shakespeare Thea ter, middelpunt van het Shakespeare Festival. Volgens theaterfunctiona- narissen heeft de voorverkoop van kaarten voor de voorstellingen tus- De Shakespearetentoonstelling il lustreert zijn leven en loopbaan tegen de achtergrond van het Enge land van Elizabeth en Jacobus. Het Globe-theater zal worden gerecon strueerd en acteurs van naam zullen er passages uit zijn toneelstukken voordragen. Leven en loopbaan In het Royal Shakespeare theater zullen zeven van des dichters histo rische werken in chronologische volgorde van april tot december worden opgevoerd. In Londen zullen zijn toneelstuk ken door het Old Vic theater voor het voetlicht worden gebracht in het openluchttheater in Regents Park. het Mermaid Theater, de „City Li- sen 21 april en 6 september reeds alle records gebroken. Men verwacht in het seizoen ruim 400.000 bezoe kers. De Shakespearetentoonstelling re kent op 15.000 bezoekers per dag. De politie schat dat meer dan 10.000 mensen zich in de straten van het stadje zullen verdringen wanneer het festival op gang zal zijn geko men. Elders in de stad lijkt het of bijna iedereen in de afgelopen weken een verfpot en kwast in de hand heeft gehad. De voorgevels van winkels, café's, hotels en restaurant hebben een goede beurt gekregen. De Stratfordianen verwachten dat de duizenden toeristen. Britse en niet-Britse, tezamen meer dan een miljoen pond sterling (10 miljoen gulden) in hun stad zullen uitgeven. Verleden jaar, toen meer dan 170.000 toeristen uit honderd landen de geboortestad van de grote dichter bezochten, gaven zij 500.000 pond sterling uit. Nu reeds zijn de meeste van de 44 hotels in Stratford voor het komende seizoen volgeboekt. In heel Engeland Niet alleen in Stratford wordt de geboortedag van de beroemde dich ter gevierd, maar ook in Londen, in geheel Engeland en daarbuiten, zul len zijn toneelstukken worden opge voerd. talloze lezingen over hem worden gehouden, concerten gegeven en films vertoond. Eugene Black, voormalig directeur van de Wereldbank, organiseert als voorzitter van het Amerikaanse Sha kespeare comité-1964 de herdenking in Amerika. Als voorzitter van de „American Shakespeare Theater and Academy" heeft hy het Shake speare-festival in Stratford, Connec- ticut, gesteund. Black zelf opende gisteren officieel. Het Centre is een roodstenen ge bouw van twee verdiepingen naast wat volgens de traditie het geboor tehuis van Shakespeare aan de Hen- leystraat is geweest. Het was een van de huizen, die de vader van de schrij ver. John Shakespeare, bezat voor dat hij zijn geld verloor. De Shakespearebibliotheek. in het Centre ondergebracht, zal ten dien ste staan van studenten die in het centrum van de Shakespearecultus hun kennis over de schrijver en zijn werk willen verrijken. Het centre, dat samen met de bi bliotheek twee miljoen gulden kost, is verlucht door vooraanstaande kunstenaars. Er zijn uitbeeldingen op las van Shakespeare-figuren van de land van John Hutton, wiens werk aan de kathedraal van Coventry de '.andacht heeft getrokken, en hout- meden van John Skelton. In het centrum worden zeldzame boeken en manuscripten en buiten landse vertalingen van Shakespeares werken tentoongesteld. Bronzen penning voor 400 jaar Shakespeare Ter gelegenheid van de 400-ste geboortedag van William Shakespea re worden bij de Koninklijke Begeer te Voorschoten bronzen penningen gegoten, naar een ontwerp van prof. V.P.S. Esser. De voorzijde der pen ning, die door de Vereniging voor penningkunst wordt uitgegeven, toont het naar links gewende profielportret van de schrijver. Op de keerzijde staan de geslachtsnaam en de jaar tallen 1564-1964, uitgevoerd in Ro meinse cijfers. De penningen hebben een diameter van 55 mm. very Hall" en de „Hall of the Middle Temple". Verdi's op Shakespeare stukken gebaseerde opera's „Macbeth", „Othello" en „Falstaff" en „Een midzomernachtsdroom" van Benja- min Britten zullen door de Royal Opera House worden opgevoerd. In de Royal Festival Hall presenteert het London Symfony Orchestra Ber lioz' „Romeo en Julia". Zondag 26 april vindt in de West minster Abbey een herdenkingsdienst plaats. De BBC zal „Hamlet" en „Julius Caesar" uitzenden. Tentoonstelling collectie-Dnveen De kunstcollectie van de gebroe ders Duveen, die vijftien miljoen dol lar waard is zal opgekocht worden door de Norton Simon-stichting in Los Angeles, voor schenkingen en le ningen aan Amerikaanse Musea. Alvorens de directeur van Duveen Bros, die in het begin van deze eeuw leveranciers van Amerikaanse mil jonairs waren, de verzameling Bot ticelli's, Fragonards, Gainsboroughs, Titiaans, Turners. Van Dycks en Romneys overdoet, zal er een grote tentoonstelling van worden gehou den. De verzameling omvat ook nog beeldhouwwerken, tapijten en meubi lair. Het „Gereformeerd koor" van AI- phen jubileert en heeft de eerste vjjf I jaren tot geschiedenis gemaakt. Hans Boelee nam er de leiding van. Met 70 leden heeft dit ensemble een goed bestaan, terwijl bovendien in de twee jeugdkoren nog een 60 junioren zijn te vinden. De activiteiten buiten het normale eigen optreden betroffen ook wel eens „poseren" voor de grammo foonplaat en voor de NCRV-micro- foon en medewerking aan buitenker kelijk evangelisch werk. Deze feiten alleen al zijn een grote gelukwens waard. Op een extra feestelijke avond met het heel bijzondere accent van de inwijding van de koortoga's trak teert men zichzelf op koorwerken, waarvoor een bijzondere voorkeur be staat. Dit waren Psalm 103 van Mo- bach, eens organist in Amsterdam, en de kantate Psalm 8 van F. Pijlman, die beide al enige voorafgegane gene raties vertrouwde klanken boden. Zowel Mobach als Pijlman mogen thans als verouderd en a.ls zonder kunstwaarde worden beschouwd. Wellicht dat bij het volgend lustrum overschakeling naar een artistiek re pertoire kan worden bericht. Zou het zover komen, dan zou men nooit meer naar „het oude" terugwillen! De vertolkingen lieten een serieuze en welwillende instelling en een wils- vast correcte zangwijze vaststellen. Wel kwamen plekken voor, waar en kele sopranen wat slijtage lieten ver moeden en dit zou misschien te ver helpen zijn, als deze sopranen plaats namen onder de alten. Hoofdwerk van het concert werd de Missa „Te Deum Laudamus" van Boelee zelf. In een heldere program- ma-toelichting wordt uit de doeken gedaan, dat de misteksten niet als specifiek Rooms Katholiek geïnter preteerd mogen worden, aangezien zij vrijwel louter bijbelteksten zijn in latijnse vertaling. We hebben van deze Missa het Agnus Dei (het moei lijkste, waarin het koor in opvolgend groepswerk in enkele intervallen de kern van de tonen miste) als het mu zikaalste deel ondergaan, maar ook het geheel met echt veel genoegen be luisterd. Mobach past allerlei principes van de 19de eeuwse mannenkoorzang op zijn psalm toe, doet aan Haydn den ken en maakt een slot, dat al te openlijk Handels Messiah- Halleluja verraadt. Boelee heeft het zich niet zogemakkelijk gemaakt en tekst en muziek tot elkaar gebracht zonder met vreemde veren te willen pronken. Als gebruiksmuziek beschouwd, Is hier ook van een goed geschreven werk sprake, dat zich in zingbaarheid aan het gemiddelde amateurniveau aanpast. De eerste tekststrofe wordt aan een solo-tenor gegeven, waarvoor de Lei- denaar Gerard Koolhaas was uitge nodigd, die ontegenzeglijk over een fraai tenoraal timbre en vooral in het middenbereik over veel goedzittende en voldoende dragende tonen beschikt. In de loop van de avond zijn hem nog enkele kleine partijen ten deel geval len. De sopraan Aleide Verdoes was een tweede medewerkende genodigde. Haar stemontwikkeling rust op een uitstekende scholing, maar jammer genoeg kwam deze vocaliste ternau wernood aan bod. Het koor heeft nog een rol gekre gen in de Psalm 150 en 72, resp be werkt door Boelee door Jan Bonefaas. Bonefaas, de bekende Gorcumse or gelvirtuoos, was als orgelbegeleidJer de derde genodigde, de ook halver wege als improvisator optrad: een die meetelt in o.is vaderland! In de Pijlmankantate had het jeugdkoor een zelfstandig aandeel en het kreeg een solo-optreden in twee liederen (15de eeuwse „Leis" en anti- fonisch behandeld motet van Iknace de Sutter), een optreden dat prachtig gaaf op toon verliep. Natuurlijk was de klank pril, waar de allerjongsten het kortstondig alleen te zeggen had den. Opening en sluiting werden door de heer Schuurink verzorgd. V. Advertentie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 17