LEIDSE SCHOUWBURG GA AT BIJNA 19 MILJOEN KOSTEN Indien rijksgoedkeuring vlot afkomt nog dit jaar houwen In oude Leidse Schouwburg: gezellig5 een avondje uit BOUW VERGT CIRCA JAAR Grote zaal met 882 plaatsen Imposant front opwekkend en verkwikkend KING pepermunt: de rol van de natuur Gebouw ruim eeuw oud FILMWEEK LEIDS AKAD. KUNSTCENTRUM miljoen B*j cte totale kostenraming ls men in de loop der Jaren naar de f. 19 miljoen gegroeid. En wel als vo'ct: totale bouwkosten en inrichting f. 14.114.500, honorarium en onkosten adviseurs f. 1.467.300, onkosten ge meentewerken f. 142.900, riolering f. 25.000, bestratingswerken f. 450.000, grondikosten f. 1.306.000, rente tfj- densbouw f. 1.185 500 en onvoorzien f, 57.190. In totaal geeft dit een be drag van f. 18.748.500. Indien men niet tot de inrichting van een café restaurant overging, zouden de totale korten op circa f. 16J£ miljoen komen te liggen. Inderdaad is dit een groot bedrag, doch Leiden krijgt daarvoor dan ook een modern en ook architectonisch verantwoord gebouw. Een „feestelijk gebouw", dat naar een ontwerp van het Architectenbureau Postma te Gorssel, o.i. in alle opzichten voldoet aan dc eisen, welke heden ten dage aan een schouwburg zijn te stellen. Een gebouw, waarop de Sleutelstad reeds lang wacht. Advertentie Koekt U een schoorstecnklok, wandklok of wekker. v. d. WATER. Haarl.str 207 heeft het De beste merken Junghans - Kienzle - Mauthe. Het betreft hier de documentaire N.U. (Nettezza Urbana, 1948). één van de 8 documentaires, die Antonio- ni tot dusver gerealiseerd heeft, over Romeinse straatvegers. Giovanni Fusco, wiens medewerking aan de films van Antonioni tot op heden werd gecontinueerd, vestigde met de muziek voor N.U. al dadelijk alle aandacht op zich, door een prelude \an Bach te koppelen aan jazzmu ziek. Antonioni's eerste speelfilm Cro- naca di un a more uit 1950 toont alle e genaardigheden van Antonioni's stijl: eenzelfde lang aangehouden ca mera-instelling, gecompliceerde came rabewegingen en een bijna vlekkeloze niise-en-scene, waarvoor de film dan ook de grote prijs verwierf van het festival van Punta del Este 1951. Ook wat de inhoud betreft toont zich hier al duidelijk de moralist uit de latere films d'Awentura. Le Amiche l'eclissejde cineast die bepaal de menselijke gedragspatronen signa leert, die op hun beurt beinvloed wor- aen door maatschappelijke factoren, standsverschillen, etc. en die dikwijls de driehoeksverhouding tot uitgangs punt hebben. Voorstellingen vinden plaats op maandag 27 en dinsdag 28 april in de grote filmzaal van de Leidse universiteit. In de volgende te vertonen films werkt Antonioni zijn filmstijl ver der uit. Voorbeeld hiervan is de uit 1952 daterende film I Vinti, een greots drieluik over een bepaald soort jeugd in Frankrijk. Italië en Enge land, dat gebaseerd heet te zijn op ware gebeurtenissen. De Franse epi sode toont het verhaal van een jon gen, die tijdens een uitstapje bui ten Parijs door twee van zijn vrien den doodgeschoten wordt, omdat hij tezeer epateert met veel geld en een vermeend leiderschap van 'n interna tionale gang. De Italiaanse episode verhaalt hoe een jongen bij een si garettensmokkel betrokken wordt en de onplezierige gevolgen daarvan. De Engelse tenslotte heeft tot onderwerp het verhaal van een jonge dichter zonder roem. die door het plegen van dc „perfecte" misdaad zich een repu tatie tracht op te bouwen. Deze voor stellingen vinden plaats op woens dag 29 april, eveneens in de grote filmzaal van de Leidse Universiteit. Als werkelijk hoogtepunt van An tonioni's vroeger werk mag dan gel den Le Amiche 1955, esn een film die het in menig opzicht tegen later werk als bv. l'Avventura kan opne men. In sterk gecondenseerde vorm worden hier vijf karakters van vrou wen geschetst, bezien door het oog van een van hun, Clelia, een modiste die uit Rome naar Turijn komt om daar een nieuw modehuis te openen en die bij toeval in contact komt met een deel van de Turijnse society waartoe de andere vrouwen behoren. Het scenario kwam dit keer bjj uitzondering! niet van Antonioni zelf, maar van een speciaal daartoe omgewerkt verhaal van de Italiaanse schrijver Cesare Pavese: Tra don- ne sole. Voorstellingen op vrijdag 1 mei, ir de grote filmzaal. Na afloop van de tweede voorstelling, zal prof. So- rani, docen t aan het Instituto Italia- no di Cultura te Den Haag een causerie houden over het onderwerp: Pavese Antonioni, n.a.v. de film Le Amiche. Voorts organiseert het LAK, in samenwerking met het Ca meratheater op 28 en 30 april twee nachtvoorstellingen van films uit het latere werk van Antonioni om 24 urn 's nachts een voorstelling van de film l'Avventura en op donderdag 30 april om 24 uur 's nachts een voor stellen van La Notte. Opgericht 1 maart 1660 Diaadag 2'1 april 1964 Eerste verdieping De eerste verdieping bevat de grote en de kleine zaal met de aangrenzen de wandelruimten, benevens de twee daarbij behorende foyers. Achter en opzij van het grote toneel bevinden zich kleedkamers met bijbehorende ruimten. De kleine zaal, waarvan de toe gangen liggen op de le en 2e verdie ping, heeft geen hoog toneel. Deze zaal is echter door bijzondere tech nische voorzieningen geschikt te maken voor diverse doeleinden. Zij is o.a. bruikbaar voor amateurtoneel, bioscoop, declamatie, recital, kwartet en sextet, dans, sportevenementen, grote vergaderingen, shows e.d. Naar behoefte kan de zaal in de diepte van het toneel verkleind wor den, hetgeen voor bepaalde gebruiks- vormen uit het oogpunt van akoestiek noodzakelijk is. De vloer van het toneel kan voor het grootste gedeelte elektrisch ge- Wanneer de Leidse raad in zijn mei-zitting de thans uitgewerkte plannen en de opgestelde begroting voor de op het Schuttersveld te bouwen Schouwburg goed- keurt en Ged. Staten van Zuid-Holland aan een en ander hun goedkeuring hech ten, dan staat behoudens de rijksgoedkeuring de uitvoering niets meer in de weg. Zou deze rijksgoedkeuring inderdaad vlot afkomen waarachter wij voorals nog een groot vraagteken plaatsen dan kan Leiden eind 1968, na een totale voorbereiding van 12 jaar, zich de trotse bezitter weten van een moderne Schouw burg, waarvan de totale kosten thans zijn begroot op bijna 19 miljoen gulden. De Sleutelstad zal dan niet alleen de beschikking hebben over twee schouwburgzalen voor resp. 882 en 514 personen, doch tevens over congres ruimten, wandelgangen en een café-restaurant. Bovendien is in het plan een parkeerruimte voor pl.m. 200 auto's geprojecteerd. Bij een omschrijving van dit voor Leiden en Omstreken zo be langrijke object, valt allereerst te vermelden, dat het imposante front, waarin zich tevens de hoofdentree van de grote zaal bevindt, evenwijdig ligt aan het Schuttersveld en aan de bebou wing, die thans aan de andere zijde tot stand wordt gebracht (bouto Van Eesteren). Komende vanuit de stad, van het Station of van Oegstgeest, zal deze schouwburg straks zeker een be langrijke plaats in het stadsbeeld innemen. Het gebouw, dat hoofdafmetingen heeft van 87.80 m. x 67.80 m. is ge heel vrijstaand, hetgeen aan de architectonische verzorging hoge verplichtingen oplegt. De rechthoekige bouwromp is twaalf meter hoog, terwijl binnen deze rechthoek de toneeltoren en de twee zalen boven dit niveau uitste ken. De schouwburg is over het gehele oppervlak onderkelderd, hetgeen een gevolg is van de vele leidingen t.b.v. ventilatie, verwarming, elektra, koe ling, waterleiding e.d., die op zo danige wijze in deze ruimten onder gebracht worden, dat zij steeds be reikbaar zijn en op gemakkelijke wijze geleid kunnen worden naar de. verschillende verticale stijgkokers die voeren naar de diverse bouwonder delen. Voorts zijn in de kelder ruim ten ondergebracht, die behoren bij het toneel en het restaurant. Begane grond De begane grond is onderverdeeld in entree's, vestibules met cassa's en garderoberuimten voor grote en kleine zaal. De grote zaal met voor- en zij ruimten is gelijkvloers gelegen, terwijl de kleine zaal op de eerste verdieping komt. Het toneel van de grote zaal met zijtoneel en alle daarbij behorende omringende niimten, zoals o.a. artiestenentree met controle, kleed kamers, toneelpersoneelruimten, tol. letten enz. zijn eveneens op de be gane grond gelegen. Café restaurant Voorts treft men op dc begane grond een café-restaurant aan, met een groot kcukencomplex, dat is be rekend voor het café en restaurant en gelijktijdig voor de bediening van 500 diners t.b.v. de foyers, indien deze ruimten tijdens congressen wor den gebruikt. Dit eaie-restaurant is evenwijdig aan de spoorlijn gelegen. De grote schouwburgzaal heeft een toneelopening van 13 meter en be staat ui* een oplopende zaal met éen balkon. De zaal bevat, inclusief een stoelenbezetting op de orkestbak- vloer, in totaal 594 plaatsen, die allen rechtstreeks vanaf de begane grond bereidbaar zijn. Het balkon 288 plaatsen. Het zicht op het toneel en de hoor baarheid voldoen vc.naf iedere plaats aan de hoogste eisen. bracht worden op het niveau van de zaal bij de eerste rij, doch kan even eens trapsgewijs op diverse standen gebracht worden, afhankelijk van het gebruik. Deze zaal zal hierdoor zeker een hoge gebruikswaarde krij gen. Tweede verdieping De tweede verdieping bevat de toegangswegen tot het balkon van de grote zaal. Achter en opzij van het toneel zijn op de tweede verdieping de artiesten foyer van het grote toneel en de directie- en administratievertrekken ondergebracht. De kleine zaal is voorzien van een cabine t.b.v. film vertoning. Gezien de huidige hoge bouwprij zen is het noodzakelijk de afwerking van de ruimten sober te behandelen, waarbij >n vele gevallen de structuur van de bouw een rol gaat spelen. De vloerafwerking van entree's, vestibules en garderoberuimten is in natuursteen gedacht. In de wandelruimten voor het publiek om de zalen is gedacht aan een gespijkerd tapijt. De foyers wor den van houten strokenvloeren voor zien om de mogelijkheid tot dansen niet uit te sluiten. Een maquette van de nieuwe Schouwburg op het Schutters veld. Op de voorgrond de luifel, waaronder auto's met bezoekers bij de ingang kunnen voorrijden Op de achtergrond de dertig meter hoge toneeltoren, met daarvoor het dak van de Schouwburgruimte van de grote zaal. Links naast de toren het dak van de kleine zaal. Ook de buitenafwerking zal een voudig, doch degelijk worden behan deld. In het algemeen wordt bij deze schouwburg aan de toepassing van lichtkleurige materialen gedacht. De beglazing zal bestaan uit dubbel glas, terwijl de zuidwestgevel aan de buitenzijde een zonbescherming zal krijgen; dit in het bijzonder om de temperatuur der binnenruimten t.b.v. zomercongressen in goede conditie te houden. De koelinstallatie zal hier toe tevens moeten bijdragen. Moderne techniek Bij de uitwerking van het plan is gerekend op het aanbrengen van de modernste installaties, die o.a. be staan uit de toneelinstallaties, to- neelverlichtingsinstallaties met elek tronische bediening, lichtinstalla ties, nood- en transparant-verlich tingsinstallaties, geluidsinstallaties, krachtinstallaties, elektrische bedie ningsinstallaties t.b.v. de ventilatie, bliksembeveiliging, transformatoren installatie, ventilatie en luchtbehan deling, koelinstallatie, centrale ver warmingsinstallatie aangesloten op het stadsstoomnet, koudwater- en warmwaterinstallatie, zonbescher- minginstallatie, ramenwasinstallatie, brandblusinstallaties en de stadsgas- en stoomleidingsinstallaties t.b.v. het keukenbedrijf. Voor de akoestiek voor een schouwburg zeer belang rijk heeft men deskundigen uit Delft ingeschakeld. Voor enkele toneelinstallaties, die kostbaar zijn en niet direct absoluut noodzakelijk, werden bij de uitwer king voorzieningen getroffen, waar door deze installaties eventueel later aangebracht kunnen worden. Tweede blad no. 312 *2 Met weemoed zulten velen niemand minder dan onze grote conferencier Wim Kan vindt het een uitgezocht ,,oord" voor zijn conferences straks afscheid nemen van dat kleine, knusse thea tertje aan de Oude Vest, waar de akoestiek zo uitermate goed en de tijd „is blijven stille staan". Sinds 1705 ruim 2/ eeuw gingen vele generaties in de Leidse Schouwburg „gezellig een avondje uit". schouwburg zo brandgevaarlijk, dat hij met sluiting dreigde, indien niet onmiddellijk de nodige maatregelen werden getroffen tot vermindering van dat gevaar. Wel werd toen met financiële steun van de gemeente de verwaiming verbeterd, maar de toe stand bleef toch beneden hetgeen verantwoord moest worden geacht. De na 1929 ingetreden crisisjaren en de daaropgevolgde bezettingstijd veroor zaakte echter geheel andere zorgen en het vraagstuk van de schouwburg bleef rusten. Na de oorlog is het toenmalige Col lege van B en W zich weer met het vraagstuk gaan bezighouden. Het was van mening, dat de bestaande schouwburg niet meer kon voorzien in de behoefte aan schouwburgruimte in onze stad. Het gebouw is sterk verouderd, de toneel outillage is ge heel onvoldoende voor de eisen die daaraan thans worden gesteld en het theater is zoals gezegd uiterst brandgevaarlij k. In 1953 werd na overleg met het be stuur van de Leidsche Schouwburg- vereeniging en de Commandant van de Brandweer, besloten de meest noodzakelijke voorzieningen ter voor koming van brandgevaar te doen uit voeren. De raad besloot in zijn ver gadering van 22 juni 1953 een groot deel van deze kosten voor rekening der gemeente te nemen. Door deze voorzieningen kon het gebouw voors hands nog weer worden gebruikt. Op 16 november 1953 besloot de raad tot de instelling van een com missie van deskundingen, die zou on derzoeken, welke mogelijkheden er waren om tot de bouw van een nieuwe schouwburg te komen. De commissie Knus theater, met goede akoestiek Van het oorspronkelijke ge bouw, dat door de bekende to neelspeler en directeur Jacobus van Rijndorp is gesticht is niet veel meer overgebleven. Door particuliere eigenaren de Schouwburg is nimmer eigendom van de gemeente geweest en door de Leidsche Schouwburg ver eeniging, die sitids 1865 als zo danig optreedt, zijn voortdurend veranderingen aan het gebouw en in de inrichting aangebracht. Hoewel het met dankbaarheid mag worden geconstateerd, dat het parti culier initiatief de ingezetenen van onze gemeente en haar omgeving ge durende ruim twee en een halve eeuw in staat heeft gesteld regelmatig schouwburgvoorstellingen te bezoe ken. is het nooit gelukt het gebouw aan te passen aan de eisen van de moderne tijd, mede doordat de be schikbare ruimte daartoe geen gele genheid bood Het valt nog te bezien of dit tot een verliespunt moet wor den gerekend. Reeds in 1929 niet sluiting gedreigd Reeds in 1929 achtte de toenmalige burgemeester de toestand van de De Schouwburg aan de Oude Vest, ruim 2]/^ eeuw centrum van het Leidse culturele leven. werd op 20 januari 1954 door de bur gemeester geïnstalleerd. Juni 1955: bouw nieuwe schouwburg In januari 1954 bracht deze com missie een omvangrijk en gedegen rapport uit, als uitvloeisel waarvan de raad in zijn zitting van juni 1955 be sloot tot: a. in beginsel over te gaan tot de bouw van een nieuwe schouw, burg; b. daartoe een plaats op het Schuttersveld aan te wijzen, en c. een krediet verlenen voor het ontwer pen van een schetsplan waartoe het architectenbureau Postma te Gorssei werd uitgenodigd. In september 1961 diende dit bu reau het schetsplan in. Dit plan was ontwikkeld in nauw overleg met de Rijkscommissie van advies voor de bouw van schouwburgen en concert zalen. Naai- de mening van deze com missie was het plan zeer knap opge zet, met een uitstekende groepering der gebruiksruimten. In zijn vergade ring van 18 december 1961 besloot de raad het ontvangen schetsplan goed te keuren. B en W werden gemach tigd om architecten op te dragen het plan volledig uit te werken en bestek- gereed te maken. De raad stelde daartoe in zijn vergadering van 18 december 1961 en 30 september 1963 de nodige gelden beschikbaar, tot een totaal van f 678.100, Plan gereed voor aanbesteding Thans hebben de architecten het uitgewerkte schetsplan ingediend, dat de raad in zijn vergadering van 4 mei a.s. ter behandeling zal worden voor gelegd. Het plan is op een enkel detail na gereed voor aanbeste ding. Gewijd aan werk van Italiaanse cineast Michelangelo Antonioni Naar bijna 19 Het Leids Akademisch Kunstcentrum, afdeling Film. organiseert van 27 april tot 2 mei voor leden en donateurs een filmweek, welke geheel ge wjjtl is aan het werk van de Italiaanse cineast Michelangelo Antonioni. Speciale aandacht zal gevraagd worden voor enkele films uit het vroegere werk van deze cineast, die in ons land nog nooit werden vertoond. Dankzjj de medewerking van het cultureel instituut van de Italiaanse ambassade te Den Haag kan het LAK thans beschikken over vier films uit Antonioni's vroeger werk, in kopieën die over het algemeen in zeer goede staat ver keren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 3