KATWIJK BELUISTERDE HETj,operagfT
LEIDS JEUGDKAMERORKEST
kunst
kalei öoscggp
Nederlandse €11111110'
in liet middelpunt in
lngellieim am Rliein
Vele manifestaties
van gewijde muziek
Nederlands-Belgische
toneeluitwisseling
Goede muziek maakt het leven rijkerHoofdstad had
Waardig slot
ran K. en O/s
Filmkring
'viiiiiieii hebben
Flinke repertoire-aanvulling
GEVARIEERD PROGRAMMA
VAN DE „LENTEKLOKJES"
Dit staat vast.
Zo is het! gezellige mensen stoken
Koor- en orgelconcerten
Geen woorden maar daden
r
Opgericht 1 maart 1860
Vierde blad no. 31237
gatwjjks vroede vaderen gaan met
p^eenschapsgeld de muzikale op
voeding van de Katwijkse burgers
behartigen.
pit ls hartelijk te loven. En in een
hellende tijd als de onze sterk wen
selijk. Weliswaar ls al heel wat mu-
sikale activiteit van betekenis in de
gemeente te vinden, maar sommige
aspecten lagen braak. Men wil, zoals
reeds was bericht, op bescheiden
schaal beginnen en de jeugd voor
rang geven. Niettemin ontbraken ook
ouderen niet in de geref. kerk. waar
het „Jeugdkamerorkest Leiden" van
Henk Briër gisteravond het eerste
hoofdstuk van het nieuwe boek heeft
opengeslagen.
Met het optreden van dit jeugd
orkest was een voortreffelijke keuze
;edaan. Jongeren hebben met eigen
"]en gezien en met eigen oren ge-
jord, hoe leeftijdgenoten zélf musi
ceerden. Een heerlijke verslaving! Uit
dit orkest, zijn al velen naar de vak
studie overgegaan. Dat. is goed, ons
vaderland heeft bijv. behoefte aan
orkestviolisten. Dit illustreert, dat een
gezond muziekleven niet kan bestaan
zonder de ondergrond van muziek-
H beoefenende amateurs.
Dit „Jeugdkamerorkest Leiden"
dat in de afgelopen weken achtereen-
volgens concerteerde in Leiden, Zü-
Urich, Schaffhausen en Zug stijgt
ver uit boven normen, die men voor
dilettanten als tevredenstellend aan
vaardt. De vakbekwaamheid van
sommige is een geweldig pluspunt.
Maar ook buiten dat liggen de alge-
>2* nene mogelijkheden ongewoon hoog.
fMen moge nu gerust opmerken, dat
niet alles in alle vertolkingen
hélemaal werd gladgestreken, maar
rare dit wel geschied, dan had men
jeroepsspel aangehoord! Misschien
hnl Katwijk nu een blijvende relatie
net het orkest. Men kan dan bewe
ren van stonde aan in de roos te
hebben geschoten
Wat het programma vermeldde,
ïemen ook beroeps-ensembles in hun
repertoire op. Zo dus ook Vivaldi's
Concerto Grosso op. 3 no. 11. In ver-
v en O.'s Filmkring kreeg gister-
rond in de filmzaal van de Univer-
iteit met zijn zevende voorstelling
m waardig slot van het seizoen: na
c vertoning van een groot gedeelte
an G. W. Pabst's „Die Liebe der
eanne Ney" ging Jozef von Stern-
iffg's .Blonde Venus" met Mariene
ietrich in de hoofdrol. Beide films
leken uit historisch oogpunt zeer
oeiend. „Jeanne Ney" vooral, omdat
am lit werk uit 1927 dus uit de tijd
an de stomme film, typisch-anti-
uarisch is en alleen reeds daarom
aandacht van de belangstellenden
34P filmkunst uitermate wist te boeien.
oe primitief van makelij deze film
.hans in onze ogen is, toch is dit
erk zo gevoelig van bedoeling en
TPret, dat de veel geraffineerder
llonde Venus", uit een glorieperiode
in Hollywood, tot op zekere hoogte
sgenviel. Technisch is de Venus"
de stappen verdei, maar hoe roem-
]k ook de samenwerking tussen
larlene Dietrich en Jozef von
amberg geweest mag zijn, qua ïn-
rad net even te sentimenteel om
eiemaal geloofwaardig te zyn. Of
de afstand van de moderne kijker
ICI i deze film nog niet groot genoeg
zweeft het nog teveel in het
ndgebied van echt-oud en nieuw?
I oe dit zij, het. was niettemin een
f noeeen ook dit befaamde werk,
"paarin Mariene een zo overheersen-
'rol speelt, weer eens te zien. Wjj
ilven dus bij onze mening: een be-
agwekkend slot van een zeer geva-
«rde serie avonden van de Film
ing.
Nieuwe Komedie"
speelt ook modern'
De Nieuwe Komedie gaat in het
amende seizoen ook moderne stuk-
in op het repertoire nemen, al wor-
lawjQ de „klassieken" niet vergeten,
r zal een keus worden gemaakt uit
fin de partie" van Samuel Becket
de vertaling van Jacoba van
1de; „Zur Zeit der Distelbute" van
Duitse schrijver Felix Moers;
.Our town" van Thorton Wilder in
R.?n speciale enscenering met mu-
üfk; „Chips with everything" van
Ifnold Wesker. Van het klassieke-
o semi-klassieke repertoire staan op
programma „De getemde feeks"
an Shakespeare en „De vrek" van
folière.
Naast de grote produkties zullen
.11 makters worden gespeeld:-o.a. „De
Ijlograaf" van Otto van Dijk en „De
wns", de derde onderzoeking uit
Z Badens Lehrstück van de verstand
houding" van Bertold Biecht.
'an de vijf grote stukken zullen er
worden geregisseerd door
istiek leider Erik Vos en twee door
Belg Walter Tillemans als gast-
jsseur. Verder zullen ook gast-
«urs worden aangetrokken, o.a.
to Lanting, thans verbonden aan
Nieuw Rotterdams Toneel,
ïet tableau de la troupe wordt
"sterkt met Paul Meyer van tone el-
*P Theater, Ine Veen van Ensem-
i. Janette van der Hevden van
Welgroep Centrum en Nora Boer-
die deel uitmaakte van de
**spelkern van de N.R.U.
Nieuwe Komedie zal Nederland
Ncgenwoordigen op de conferentie
British Children's Association,
In mei in Londen wordt gehou-
Het gezelschap zal op 18 mei
gecroonde leersse" opvoeren.
De Nieuwe Komedie zal ook dit
een bijdrage leveren aan het
"'and Festival. In de periode van
iuni tot 3 juli zullen in een aantal
uien Amsterdam, Den Haag,
hrlem, Utrecht e.a. oud-Hol-
"dse kluchten als wagenspel wor-
"to opgevoerd.
band met de gelijktijdigheid van de
„Lenteklokjes" uitvoering elders
in dezelfde Katwijkse straat hebben
wy dit Concerto moeten verzuimen.
Het werd gevolgd door dat van Han
del in g op. no. 1, waarin men zich
van de kwaliteit van de houtblazers
heeft kunnen vergewissen.
In de Romance in F van Beethoven
voegden zich de hoorns bij het ove
rige instrumentarium en werd de
concertmeesteres staande solo-violiste.
Met slank-geprofileerde en fijne tref
zekere toon volvoerde zij haar taak,
nadat tevoren al voor ieder duidelijk
was geworden, welk een veilige toe
verlaat zij is voor orkest en dirigent.
Haar Romance moet stellig weer
klank hebben gevonden door de ge
makkelijke melodische volgbaarheid.
Het concert eindigde met de ge
makshalve aan Beethoven toege
schreven „Jener Symfonie", die ex
tra twee trompetten en pauken nodig
had. De musicologische wetenschap
heeft de laatste jaren uitgemaakt,
dat als componist de Duitser Fried-
rich Witt moet. worden aangemerkt.
Het stuk is in elk geval van een goed
vakman afkomstig en bezit een zeer
redelijk niveau zonder grote oor
spronkelijkheid. Het Menuet bijv. is
thematisch bijna rasecht Haydn.
Henk Briër, die uit het hoofd diri
geerde en de 200 aanwezigen niet be
paald een „schoolvoorbeeld" opdiste,
had, alles vooraf uitvoerig toegelicht
en o.m. aandacht gevraagd voor de
orkestkleuren en de afzonderlijke in
strumenten.
Burgemeester Duiker had zich in
de openingstoespraak verheugd ge
toond over de aardige opkomst en
over het gestelde begin om de jeugd
muziekliefde bij te brengen. Het is
de bedoeling van het gemeentebe
stuur om op deze weg voort te gaan.
Iets als dit hadden we tot hiertoe
gemist. Spreker gewaagde al van het
najaarsconcert en zei „goede muziek
maakt je leven rjjker!"
V.
Tien Haarlemse bloemenmeisjes
zullen op uitnodiging van de Duitse
stad Ingelheim am Rhein van 17 tot
en met 22 april de Nederlandse cul
turele dagen in deze plaats opluiste
ren.
Sinds 1959 houdt men in Ingelheim
Internationale dagen. Frankrijk,
Zwitserland, Spanje. Engeland en
Italië zjjn reeds aan de beurt ge
weest, Ingelheim telt 13.000 inwoners,
maar elk jaar komt men vanuit de
verre omtrek naar het oude stadje
om de culturele manifestaties by te
wonen.
Op het programma staan o.a. ten
toonstellingen van etsen van Rem
brandt. van de Nederlandse industrie,
van olieverfschilderijen en gouaches
van Karei Appel, van Nederlandse
boeken en postzegels, van Vincent
van Gogh, van Nederlandse spijzen
en dranken en een bloemententoon
stelling. Verder een concert van het
Nederlands kamerkoor o.l.v. Felix de
Nobel, en lezingen en films over
Nederlandse prestaties. De onder
werpen variëren van Rembrandt tot
Deltawerken, van Albert Verwey tot
„Alleman". De jantomime-speler
Rob van Reyn zal een avondvoorstel
ling geven, evenals de zang- en dans
groep „Twenthe". Op verschillende
plaatsen zijn Nederlandse bollen ge
plant.
Van het centrale punt Ingelheim
uit zullen de meisjes bezoeken bren
gen aan Mainz, Wiesbaden, Bingen
en Bad Kreuznach. In deze steden
Nationale Ballet
in Kon. Schouwburg
Op maandag 27 april as. geeft het
Nationale Ballet een voorstelling in
de Koninklijke Schouwburg, met me.
dewerking van het Kunstmaand
Orkest o.l.v. André Presser.
Het programma wordt geopend met
Concerto Barocco (Balanchine Bach)
met in de hoofdrollen de solisten
Sonja van Beers. Maria Koppers en
Reuven Voorembergh. Uit het Paw-
lowa-herdenkingsprogramma worden
De oceaan en de parels, de Dans van
de Russische poppen en de Pas de
trois uit Don Quichotte gedanst.
Balanchine's bekende ballet La
Somnambule wordt voor het eerst in
Den Haag uitgevoerd in de nieuwe
enscenering van de Tsjechische ont
werpers Svoboda en Skalicky. De
titelrol wordt vertolkt door Leonie
Nicholas.
Het programma wordt besloten met
Graduation Ball, eveneens in nieuwe
enscenering, naar ontwerpen van
Nicola Benois, van de Milaanse
Scala.
"Aan dit programma werken voorts
mede de solisten: Kathleen Smith.
Irène de Vos. Conrad van de Wee
tering, Billv Wilson, Ronald Snijders,
Sylvester Campbell, Philip Kaesen
en Bill Earl.
zullen de Haarlemse meisjes ontvan
gen worden door het gemeentebe
stuur. In Mainz bovendien door het
regeringspresidium.
Zoals altijd staan ook bezoeken
aan ziekenhuizen en tehuizen van
ouden van dagen op het programma.
In Bingen zullen zij bij mooi weer
rondom een echt Hollands draai
orgel bloemen uitdelen.
Amsterdam, dat enige tijd geleden
zijn hoop op een nieuw operagebouw
in rook zag vervliegen, had reeds
geruime tijd over een dergelijk
theater kunnen beschikken wanneer
burgemeester en wethouders in 1959
niet een voorstel van Philips' pen
sioenfondsen na enige inleidende
besprekingen van de tafel hadden
geveegd. Deze beleggingsmaatschap
pij, die geldt als een der grootste van
Nederland, wilde destijds een bedrag
van f. 20 miljoen fourneren om op
het oude RAI-tenrein aan de Ferdi
nand Bolstraat een complex te laten
verrijzen, bestaande uit winkels, een
hotel, een restaurant en een opera
gebouw. De maatschappij zou de
exploitatie op zich nemen en de opera
aan de gemeente Amsterdam ver
huren. Aan de Rotterdamse architect
H. Bakker was reeds opgedragen een
situatieplan te maken.
Burgemeester Van Hall en zijn
wethouders, die teen nog niet konden
voorzien, welke financiële moeilijk
heden zich later zouden voordoen,
hadden echter reeds een opdracht
verstrekt aan de architect Bijvoet
en wilden dit plan niet doorkruisen.
Deze mededelingen, waarmee de
voormalige perschef van de Amster
damse Dienst van publieke werken,
de heer C. van Heesch, dezer dagen
in de hoofdstad groot opzien baarde,
zullen thans leiden tot vragen in de
gemeenteraad. Het heeft n.l. ver
bazing gewekt, dat indertijd de Am
sterdamse Kunstraad noch de raads
commissie van bijstand voor kunst
zaken van het voorstel van Philips'
pensioenfondsen op de hoogte werd
gesteld. De VVD-fractie wil voorts
weten of „de inmiddels gewijzigde
omstandigheden B. en W. geen aan
leiding geven na te gaan of een
dergelijk aanbod opnieuw kan wor
den verkregen".
Poliliemuiiekfeesten
in 's-Hertogenboseh
Het politiemuziekfeest 1964 waar
aan zestien korpsen met in totaal
850 muzikanten zullen deelnemen,
zal donderdag 28 mei in Den Bosch
worden gehouden. Het wordt geor
ganiseerd door de Rijkspolitiekapel.
Het Bossche gemeentebestuur zal
in de voormiddag op 28 mei een
officiële ontvangst houden ten stad-
huize. Des middags zullen de zieken
huizen de bejaardencentra en sana
toria in Den Bosch en omgeving
worden bezocht alsmede de militaire
kazernes.
Een taptoe, waaraan alle korpsen
zullen deelnemen, zal dit muziek
festival besluiten.
'Dat ik met mijn kolenhaard precies weet waar
ik aan toe ben. En als je wat anders in je huis
haalt, moet je nog maar zien wat je krijgt. Ik
stook nu al jaren kolen. Nooit gezeur, nooit
zogenaamde technische storingen. Want er is
niets technisch aan brandende kolen.' Dit is
de mening van mevrouw A. J. Langereis,
Oosterparkstraat 63 in Zandvoort. Waarom
denkt zij ex zo over? 'Ik zie het nu bij kennis
sen. Die wilden niet aan kolen. En een gezanik
dat ze hadden! Steeds was er weer iets. De
ene keer haperde er wat, de andere keer was
er een verstopping of zo - en dan wilde dat
ding niet. Het hele huis koud door iets wat je
met het blote oog niet eens zien kunt. Stel je
voor! Nee, er gaat bij mij niets boven kolen.
En bovendien: in de kamer, waarin je leeft
daar moet je lééfwarmte hebben. Warmte waar
wat aan te beleven is. Kolen!'
Dirk van Vliet, regent over vier
Lente-klokken-plantages Sassen-
heim, Katwijk. Alphen en Aalsmeer
zou de bijnaam „De Klokkengie
ter" kunnen dragen. Het komt in de
vormgeving van zijn specialisme al
lemaal aan op reine klank en zuivere
stemming, materiaalveredeling en
metaalversmelting. Worsteling met
problemen lijkt hier niet te bestaan.
De klokken klepelen immers elk
nieuwjaar bij elke verse aflevering
even mooi als daarvoor. Een zaak van
weten hoe wel en weten hoe niet te
doen, meer niet
Van de vier Katwijkse afdelingen
waren nu de A's en de B's aan de
jaarbeurt in „De Kapel", met mede
werking van hun toekomstbeeld: de
meisjes van D. Helaas nog altijd in
de miserabele Kapel-barak.
Een blik op het progi imma ver
kondigde een flinke repertoire-aan
vulling. De Koe zonder staart waren
we nog niet tegen gekomen, de Dwer
gen van Churchill evenmin, wel
Moeders Paraplu, die voor de leeftijd
van de A-tjes (5 tot 8) toch altijd
een noviteit zal blijven. De oud-Kat-
wjjker Johannes Wierts blijft daar
mee onsterfelijk.
„De Tram" van De Quaasteniet
was wel het meest moderne, dat uit
de titels viel af te leiden.
Ruimtevaren is voor peuters te
griezelig en to nuchter. Het hoeft
bovendien ook niet, want de Kat
wijkse Lenteklokken zijn al jaren ge
regeld in de ether en ook ingegroefd
op een plaat te horen. Modern ge
noeg
Volgens goed gebruik werd hun
zangprogramma omlijst door geeste
lijke liederen, vijf voor en vijf na.
Het eerste wereldse lied van de
A-meisjes heette Langoor op Reis
van Andreae en het laatste, dat ze
werelds deden, Dansende Kinderen
Marijke Ram, als reprise en afslui
ting van een groep van drie speel-
liedjes met een Egeltje middenin.
Met royaal-open mond zongen de
A's zonder het euvel van her en der
schuchtere geluidjes. Nergens wordt
hun klank hetzij kaal, hetzij luid of
hard. Soms schoven ze een solistje
naar voren. In een toegepast rubato
en bij een stroomversnelling kwamen
7* vlot mee, al is er in routine een
erkbare achterstand bij de B's. De
verstaanbaarheid liet niet te wensen
de zaal lachte hartelijk bij de humo
ristische zinnetjes.
De B's (9 en 10 jaar) maakten
waar, dat zij binnenkort de klassiek
geworden standaard van de C en D-
meisjes zullen kunnen hooghouden.
Ze vingen aan met een tweemans
spelletje op muziek van Bernard
Diamant en hielden zich bezig met
de al vroeger behandelde Meester
van Zoelen <Cor Ruiter) met
Utrechtse Mannetjes (Keuning), Ze
ven Dwergen <de Quaasteniet), Jaar
getijden i Wildschut) en met een
trits van Hans de Jong (w.o. een ca
non).
De D's (13 jaar en ouder) gaven
ook hun geestelijke groep (komende
radionummers!) naast vier profane
liederen, w.o. de reeds aangeduide
Tyrolienne des Nains van Frank
Churchill. Hun vertolking van de
driestemmige Psalm van De Sutter
noemen we knap werk. In het najaar
zullen we meer aandacht kunnen wy-
den aan hun zangstijl.
„De Kapel" was overvol. Als steeds
was het Ada v. d. Bent. die daar de
dienende taak achter de piano ver
vulde. onzichtbaar, maar met in het
oor springende vakkunde. Map den
Dikken trok aan de organisatorische
touwtjes en had ook de regeling van
de gebruikelijke geschenken-presen
tatie niet nagelaten. Zij verzocht om
woensdag 27 mei om 18.10 uur de
knop af te stellen op de „Lenteklok
ken" van Katwijk aan Zee
V.
De Zweedse minister van Jus
titie, de heer H. Kling is giste
ren met zijn echtgenote voor een
bezoek aan Nederland op Schip
hol aangekomen. Zij werden
verwelkomd door minister mr.
Y. Scholten en echtgenote.
Zaterdag finale
Interseliolair
Muziekconcours
Mr. J. H. Grosheide, staatssecre
taris van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen, zal aan het einde van
de finale van het Interschola'r Mu
ziekconcours op 18 april in de Singer
concertzaal te Laren (N.-H.) de prij
zen aan de winnende scholieren uit
reiken.
Aan dit tweede concours hebben
meer dan 80 scholen uit het gehele
land deelgenomen. Voor de finale
zijn. op grond van de waardering in
de demi-f nale behaald, de volgende
schoolafvaardigingen uitgenodigd: uit
Amsterdam Octet van het Cartesius
Lyceum: uit Arnhem soliste Chr. M.
M. S. van Limburg Stirum; uit Den
Bosch soliste St.-Maria-lyceum; uit
Groningen soliste gem. h.bs. voor
meisjes; uit Heemstede koor van de
r.-k. kweekschool De la Salie; uit
Middelburg trio van de rijkskweek
school; uit Nijmegen koor van de chr.
kweekschool op de Klokkenberg; uit
Sneek sextet van de chr. kweek
school; uit Steenwijkerwold koor van
de r.-k. kweekschool St. Ger. Majella.
Ruim tienduizend scholieren zjjn bjj
dit concours betrokken geweest. De
prjjzen, die beschikbaar zijn gesteld,
zjjn van muziekpedagogische waarde
en zjj komen de betrokken scholen
ten goede.
Voor de eerste prijswinnaars in de
drie categorieën zijn er drie radio-
grammofooncombinaties met drie cas
settes met 10 platen, de drie tweede
prijswinnaars zullen voor hun school
een cassette met plm. 20 educatieve
langspeelplaten winnen.
De stichting Gaudeamus heeft voor
haar 16de internationale muziekweek
1964 (1219 september) een vijftig
tal inschrijvingen ontvangen, aldus
„Musica Sacra", tijdschrift voor
kerkmuziek. Het zijn werken voor
koor a capella, koor met instrumen
ten, koor met kamerorkest, koor met
orkest, kamermuziek, kamerorkest en
voor televisierealisatie. De componis
ten zijn afkomstig uit Nederland,
Engeland, Duitsland, Frankrijk,
Spanje, Zwitserland, Italië, Joego
slavië, Polen, Denemarken, Zweden,
de Ver. Staten, Chili, Argentinië, Ca
nada en Japan.
De door de jury uit te kiezen wer
ken zullen worden uitgevoerd door
het Utrechts Stedelijk Orkest, het
radiokoor o.l.v. Bruno Maderna en
verscheidene instrumentalisten.
Van 11 t m. 31 juli zal voor de
10de maal de Zomeracademie voor
organisten te Haarlem plaatsvinden,
in dit lustrumjaar voor het eerst
aangevuld met een klavecimbelcursus.
In het kader van het Belgisch-
Nederlands cultureel akkoord hebben
de Nederlandse toneelgroep „Cen-
I trum" uit Amsterdam en het Vlaams
toneelgezelschap „De Koninklijke
Vlaamse Schouwburg" uit Brussel be
sloten tot uitwisseling van een aan
tal toneelopvoeringen. Het Vlaamse
gezelschap zal in totaal vijf voorstel
lingen in Nederland geven. Op
29 april speelt het in het nieuwe De
la Mar-theater te Amsterdam „Os
car" van Claude Magnier, op 1 mei
in Haarlem „Hamlet" van William
Shakespeare en op 2 mei in Nijmegen
eveneens „Hamlet". Bovendien zal
een groep van de jongste acteurs uit
de Koninklijke Vlaamse Schouwburg
op 28 en 30 april in het nieuwe De
la Mar-theater een voorstelling geven
van „de knecht van twee meesters"
van Carlo Goldoni. Toneelgroep Cen
trum zal in de Koninklijke Vlaamse
Schouwburg te Brussel eveneens vijf
voorstellingen geven. Op 1, 2 en 3 mei
brengt Centrum de thriller „Twee in
één klap" van Philips Levene, op
8 mei ..Huis Clos" van Jean Paul
Sartre, voorafgegaan door „De luizen
barones" van Tennessee Wiliams en
op 9 mei „Iphigeneia in Tauris" van
Goethe.
Sedert 1958 poogt de vaste com
missie van het Belgisch-Nederlands
cultureel akkoord tot een geregelde
toneel uitwisseling te komen. Volgens
de directies van Centrum en KVS
komt de toneeluitwisseling echter
moeizaam op gang.
„Daarom hebben wij met elkaar
contact gezocht, niet om de uitwis
seling binnen onze eigen gezelschap
pen te houden, maar om een opening
te maken voor een ontwikkeling die
ertoe zal leiden dat elk Nederlands
gezelschap In België en elk Belgisch
gezelschap In Nederland zal kunnen
spelen", aldus de directies.
Docenten zijn: Marie-Claire Alain,
Parijs (Franse orgelliteratuur), An
ton Heiier, Wenen (Bach-Crusu),
I Siegfried Reda, Essen (moderne or-
I gelliteratuur) en Luigi Tafliavini, Bo-
logna (oude Italiaanse en Spaanse
i orgelcomposities». De klavecimbel.
I cursus zal (bjj voldoende deelne-
j ming) worden gegeven door Gustav
Leonhardt. Amsterdam.
Van 25 juli tot 1 augustus wordt te
I Brugge een internationale orgelweek
gehouden, met een internationaal or
gelconcours. waaraan candidaten tot
35 jaar kunnen deelnemen. Leden van
de jury zijn: G. Litaize (Frankrijk),
C. Crozier (USA), A. de Klerk (Ne
derland), K. d'Hooge (België) en H.
Klotz (Duitsland). Het openingscon
cert wordt gegeven door Flor Peeters.
Albert de Klerk geeft een improvisa
tieconcert, er worden lezingen en
meestercursussen gehouden en een
tentoonstelling georganiseerd van
positieven en portatieven, schilde
rijen, oude orgelpijpen orgelperiodie.
ken en grammofoonplaten. Koningin
Elisabeth van België is bescherm
vrouwe van dit orgelfeest, dat onder
auspiciën staat van het Festival van
Vlaanderen, de stad Brugge en de
Belgische omroep. Organisator is Ka-
miel d'Hooge, organist aan de kathe
draal van Brugge.
De Int. Heinrich Schütz Gesell-
schaft houdt van 19 tot 24 mei haar
17de Schiitzfeest in de oude Hanze
stad Lemgo. Het programma bevat
werken van Schütz en zjjn tijdgeno
ten, w'aaronder van de Lemgoer com
ponist J. Grabbe, werken van Pa-
lestrina, Purcell, Lechner, Praetorius,
Gabrieli, Bach (Hohe Messe) en
Handel (Messias). Voorts werken van
oud-Franse meesters en der Italiaan
se renaissance. Daarnaast komen ook
werken van onze tijd tot uitvoering,
o.m. „Das Gesicht Jesajas" van Willy
Burkhard, een cantate van M. Kele-
men (eerste uitvoering) en werken
van Distier, Hanus, Hindemith, Pep.
ping, Poos, Reichel en Strawinsky.
Door een bezoek van de Engadiner
Kantorie o.l.v. dr. Hannes Reimann
aan Israël, zijn plannen ontstaan in
deze jonge staat een sectie-Israël van
de Int. Schütz Gesellschaft te vor
men. Hoewel dit op grote moeilijkhe
den stuit, worden pogingen onderno
men de teksten van Schütz's werken
in het Hebreeuws te vertalen.
De Geneefse orgelbouwer Edouard
Armagni heeft een experimenteel or
gel gebouwd, waarvan de pijpen zon
der uitzondering, uit hout zijn ver
vaardigd. De dispositie luidt: op het
manuaal Regale 8'. Bourdon 4' Dou-
blette 2', Tierce 3 5'. Cymbale 3rgs;
pedaal: Ranquette 16', Bourbon 8',
Gromorne 4' en Quintaton 2',