KUNSTMAECENAS EDUARD VON DER HEYDT OVERLEDEN kunst kalei öos^ggp SENSATIONELE DIEFSTAL WEER IN DE ACTUALITEIT Btonchiletfen n Monte Veritawas centrum van vele persoonlijkheden ik. Naar ontbinding Ned. Opera? Paulus Bor Wau r is de Jan van Eyck Verborgen op openbare plaats Hochhuth in Bazel Opgericht 1 maart 1860 Woensdag 8 april 1964 Derde blad no. 31231 ~i Uit Ascona in Zwitserland komt het bericht, dat aan het einde van de vorige week te zijnen huize baron Eduard von der Heydt pp 82-jarige leeftijd is overleden. Hij is een merkwaardige figuur jeweest, een maecenas van meer dan gewoon formaat en een man ran de wereld. Wel te verstaan, van die wereld, welke in 1945 te jronde had moeten gaan, maar bleef bestaan omdat mensen als /on der Heydt niet hadden kunnen redden door de stormen der Oorlogsjaren heen: de integriteit van hun kunstzinnige persoonlijk- beid. waarbij het fortuin en hun misprijzen voor Hitiers Derde Herinneringen Von der Heydt werd in 1882 te /uppertal Elberfeld geboren, heeft te Genève en te Freiburg ideerd en ging toen een jaar New York om het bankiersvak leren. Vervolgens moest hij terug r Postdam, waar hij bij het der- garderegiment van de Ulanen yïeeft gediend. Van 1909 tot aan het v, itbreken van de eerste wereldoor- Vfy g was hij bankier te Londen. In y /1914 diende hij een jaar als reser- e officier aan het Westelijk front, -é®/yan 1915 tot 1919 was hij legatie- lad aan het Duitse gezantschap in len Haag. Het jaar daarop vestigde il zich als bankier to Amsterdam, [y bezat een huis in Zandvoort, jpaar Wilhelm II de laatste Duitse keizer, die in Doorn woonde, hem bezocht, 's Keizers financiën ?n een tijd in deplorabele toe- en Von der Heydt adviseerde bij het herstel ervan. In 1926 :ht hij te Ascona te Zwitserland 6 landgoed Monte Verita. Oor- jronkelijk was het een soort kolo- van natuurmensen en nieuwlich- i geweest. Von der Heydt bouwde een groot hotel en een bungalow- •k. Een jaar of zes geleden heeft hü lamen met zijn vriend van vele ja- >^Sta<lhuis Haarlem: Restauratie gestaakt (Van onze Haarlemse correspondent) Tijdens de restauratiewerkzaam heden van het Haarlemse stadhuis, hebben B. en W. van Haarlem moe ten ervaren, dat de zakelijke belan- jen van de gemeente en de artistieke Instelling van de restaurateur te ver uiteen liepen, waardoor het weder- lijds vertrouwen en de goede samen, trerking in de relatie opdrachtgever, architect verloren zijn gegaan. Gelet op de verantwoordelijkheid, die B. en W. voor de uitvoering van de werkzaamheden dragen, hebben Üj moeten besluiten om geen verdere ^*èpdrachten ten aanzien van de restauratie van het stadhuiscomplex •aan de architect Cornelia Willem Royaards te verstrekken. Nu de restauratie, welke de eerste fase van le gehele restauratie van het stad- luiscomplex uitmaakt op de neven- limte na is gereed gekomen, hebben en W. zich afgevraagd of de irtzetting met de tweede fase (direct ter hand moet worden geno men. De tweede fase omvat de Gra- venzaal met de daarbij behorende pitbouwen. Enerzijds heeft de finan- iële toestemming van de gemeente >t een nadere bezinning geleid. Aan i hand hiervan zal een nadere be- trdeling moeten plaatsvinden voor ;t toekennen van prioriteit aan de litvoering van bepaalde besluiten. In erband hiermee staat het wel vast, lat in 1964 geen voortgang met de •stauratie zal kunnen worden ge laakt. ren Werner von Rheinbabend een aardig boekje gepubliceerd. Dat heet „Auf dem Monte Verita" en het heeft als ondertitel: „Herinneringen en gedachten aan mensen, kunst en politiek." Daarin vertelt hjj o.a. van de vele gasten, met wie hij in con tact kwam, zoals Gerhard Haupt- mann. Emil Ludwig, Erich Maria Remarque, Koning Leopold van Bel gië, Hausenstein, Flechtheim. Frank ïhiess, Richard Strauss, Magnus Hirschfeld, Van der Velde. Een ander hoofdstuk is gewijd aan zijn kunstverzamelingen Von der Heydt is namelijk een geboren ver zamelaar geweest.. Reeds zijn vader, een uiterst gefortuneerd man, had een belangrijke collectie bij elkaar gebracht voor het merendeel van Franse impressionisten. Tijdens de tweede wereldoorlog is die verzame ling bij een geallieerde luchtaanval verloren gegaan. De zoon begon met het verzamelen van Aziatische kunst, voornamelijk Boeddistische, omdat deze hem, zoals hij schreef, uit filo sofische overwegingen boeide. Zelf heeft Von der Heydt gezegd, dat hij niet over ruime middelen beschikt om te kunnen kopen, maar dat hij in Nederland en in Parijs goede stuk ken heeft kunnen vinden, omdat hl) voorzichtig kocht en bevriend was geraakt met een kunsthandelaar. Se dert 1952 is de collectie in het mu seum Rietberg in Zürich als een ge sloten geheel bijeen. Voordien waren er in ongeveer twintig Europese mu sea afzonderlijke gedeelten van ge- exposeerd. Zelfs Boymans in Rotter dam heeft nog eens korte tijd een vitrine met negersculpturen in bruikleen gehad. Inmiddels was de collectie van Von der Heydt niet beperkt gebleven tot Indische en Oost-Aziatische kunst, maar had de verzamelaar ook de Amerikaanse kunst uit de tijd voor Columbus en die van de volkeren van Afrika er in opgenomen. Later heeft hij ook nog de meest complete verzameling van Zwitserse boerenmaskers verwor ven, welke bekend is. Ook schilderijen heeft hjj gekocht van de impressionisten, zoals Degas, Manet Pissarro tot de modernen als Picasso. Zjjn schilderijencollectie heeft hij nog bij zijn leven aan het museum van zijn geboortestad schonken zoals hij Zürich zijn Aziatische, Afrikaanse en Ameri kaanse sculpturen had afgestaan. Ook Monte Verita heeft hü geschon ken aan de Zwitserse staat, nadat hij in 1947 de Zwitserse nationaliteit had verworven. Situatie wordt nader bezien Van de zijde van het bestuur van de Nederlandse Toonkun stenaars Bond is medegedeeld dat het besluit van het bestuur der Nederlandse Opera om tot ontbinding over te gaan wel in de lijn der verwachting lag. Het N.T.B.-bestuur hoopt intussen alsnog een gunstig antwoord te zullen ontvangen van staats secretaris drs. L. J. M. van de Laar van O. K.en W. op zijn verzoek in audiëntie te worden gehoord. Van de wethouder voor de Kunst zaken in Amsterdam mr. R. van den Bergh werd vernomen dat staats secretaris drs. L. J. M. van de Laar en hijzelf vooraf door het bestuur van de stichting de Ned. Opera op de hoogte waren gesteld van de door dit bestuur te nemen stap. Enig commentaar kon de wethouder nog niet geven, daar hü eerst met het college van B. en W. overleg moet plegen en de situatie nog nader moet bezien. Bij de Nederlandse Opera zijn ca. 200 personen in vaste dienst. Artikel 12 van de statuten luidt: „De stichting bestaat voor onbe paalde tijd. Zij wordt met inacht neming van het bepaalde in het der de lid ontbonden door een besluit van het bestuur, mits ter vergadering tenminste tweederde der leden aan wezig is en mits het voorstel tot on- binding tenminste veertien dagen voor deze vergadering schriftelijk ter kennis van de bestuursleden is ge bracht. Mocht het vereiste aantal le den niet ter vergadering aanwezig zijn. dan wordt een tweede vergade ring uitgeschreven welke binnen veertien dagen na de eerste vergade ring moet worden gehouden. In deze tweede vergadering kan het besluit tot ontbinding worden genomen met tenminste drievierde van de stem men, ongeacht het aantal der aan wezige leden van het bestuur. In een besluit tot ontbinding van de Stich ting behoeft de goedkeuring van de minister van O.K. en W. en van de gemeenteraad van Amsterdam. On verminderd het hiervoor bepaalde is de stichting van rechtswege eveneens ontbonden, indien de minister van O. K. en W. en de gemeenteraad van Amsterdam gezamenlijk tot ontbin ding van de Stichting hebben beslo ten. De ontbinding vindt in dit geval plaats op de dag dat een dergelijk besluit aan het bestuur van de Stichting schriftelijk is medegedeeld. De liquidatie zal geschieden door het bestuur. De bestemming van een eventueel liquidatiesaldo behoeft de goedkeuring van de minister van O. K. en W. en van de gemeenteraad van Amsterdam. Wij tekenen hierbij aandat het verstrekkende besluit van het béstuur der Ned. Opera, in de ge geven omstandigheden het weigeren der orkestleden tot het afleggen van een proefspel al heel weinig ruimte overlaat, weer ongedaan gemaakt te worden. Zolang niet aan de wensen der verantwoordelijke dirigenten, die volwaardige artistieke opvoerin gen als eerste eis stellen, voldaan kan worden, is een andere uitweg nauwelijks of niet mogelijk. Wellicht kan, na ontbinding, op een geheel nieuwe wijze met een nieuwe opbouw begonnen worden. Het zou bijzonder te be treuren zijn, indien men daarin niet zou kunnen slagen. Kunstredactie L.D.) Ieder jaar, op de verjaardag van de grote sprookjesverteller Hans Christiaan Andersen wordt een van zijn verhalen voorgedragen door een acteur of actrice van wereldvermaardheid. Hij of zij zit dan aan de schrijf tafel van de auteur in diens wo ning in Odense, waar nu het Andersen-museum gevestigd is. Dit jaar was het de in Zwe den geboren bekende filmactrice Ingrid Bergmandie het sprook je van „Grote Klaas en kleine Klaas" voorlas. Boeing-707 schoot van landingsbaan Een Boelng-707 van de Pan- American Airways met 140 passa giers en negen bemanningsleden aan boord, schoot gisteravond laat op het Newyorkse vliegveld Kennedy Air- port van de landingsbaan en kwam in een greppel tot stilstand. Het straalvliegtuig kwam uit Porto Rico. Volgens de politie is een aantal in zittenden gewond. Er is geen brand uitgebroken. Het ongeluk gebeurde doordat het toestel een „te lange" landing maakte. Utrecht koopt een Het Gemeentebestuur van Utrecht heeft voor de stedelüke verzameling van het Centraal Museum kort gele den voor f75.000 een hoofdwerk van de Utrechtse schilder Paulus Bor (plm. 1600-1669) aangekocht. Het schilderü stelt de 12-jarige „Jezus in de tempel" voor. De Vereniging Rembrandt tot be houd en vermeerdering van kunst schatten in Nederland is bereid voor deze aanwinst een schenking van f 10.000 te doen. B. en W. van Utrecht stellen de gemeenteraad voor deze schenking in dank te aanvaarden. „Contour 1964" In het Stedelijk Museum „Het Prinsenhof" te Delft wordt zaterdag middag 11 april de Jaarlijkse salon der beeldende kunsten Contour 1964 geopend. De heer R. W. D. Oxenaar, directeur van 't Rijksmuseum Kröl- ler Müller te Otterloo, zal de ope ning verrichten. De tentoonstelling duurt tot 11 mei. ANK REINDERS NAAR BRUSSEL EN PARIJS De sopraan, onze oud-stadgenote, Ank Reinders en de pianiste Tan Crone zullen op 14 april te Brussel en op 16 april te Parijs iieaerenavon den geven. Op 17 april maken zy voor Radio Parijs een opname van werken van Nederlandse componisten. Een Belgische kunstliefhebberdie anoniem wenst te blijven heeft bijna een half miljoen Belgische franken uitgeloofd voor de gene die inlichtingen kan verschaffen welke zullen leiden tot het terugvinden van een schilderij van Jan van Eyck. Het schilderij, dat een onderdeel vormt van een 12-delig paneel dat behoort bij een altaarstuk in de St. Bavokathedraal van Gent werd 30 jaar geleden gestolen. De politie is ervan overtuigd dat het schilderij in de buurt van de kerk verborgen ligt. Door dit opzienbarende voorstel van de onbekende Belg. is een van de sensationeelste kunstdiefstallen uit de historie weer in de actualiteit gekomen. Op 11 april 1934, enige uren na de verdwijning van het uit de mid deleeuwen daterende schilderü, maakte politie commissaris Antoon Luysterborgh een aanvang met het onderzoek. Hij wist voor het einde van het jaar de identiteit van de dief, waar deze woonden en wie zijn vrienden en familie waren, maar het trieste was dat de dief inmiddels was over leden. Deze had slechts een Ietwat onduidelijke boodschap nagelaten: „Het schilderij bevindt zich op een plaats waar niemand het kan weg nemen zonder gezien te worden". De boodschap werd, in de vorm van een brief, gevonden in de woning 1 van Arsène Goedertler, die was ge richt aan mgr. Honore Coppeters, bisschop van Gent. De dader stierf op 25 november 1934. Hij stond be kend als een bankier uit het nabü gelegen Wetteren en genoot een uit stekende reputatie. De politie doorzocht het huis van Goedertier van onder tot boven, maar de Van Eyck bleef onvindbaar. Luysterborgh, geplaagd door nacht merries, klampte zich vast aan een uitspraak van de weduwe van Goe dertier die op een vraag had geant woord: „Indien ik ï.aar het schilde rij moest zoeken, zou ik slechts in de onmiddellijke omgeving van de kathedraal zoeken." Op 2 maart 1937 bepaalde een rechtbank in Gent dat er voldoende grond aanwezig was om aan te ne men dat Goedertier de dief was ge weest. De zaak werd als afgesloten beschouwd. Er was Inderdaad vol doende bewüs dat er gerespecteerde bankier de diefstal had gepleegd. Gedurende de laatste maanden van zijn leven, wankelde Goedertier ech ter op het randje van bankroet en hü had het geld daarom hard nodig. De oplettende toeschouwer zal bü een bezoek aan de St. Bavo kathe draal in Gent zien dat een van de 12 panelen die de „Processie van de rechtschapen rechters" voorstelt niet gedateerd is „1432" maar „1951". In dat jaar werd het verdwenen schilderij vervangen door een kopie die vervaardigd werd door de Bel gische schilder en deskundige Jef van der Veken. De kopie was zo knap gemaakt, dat Van der Veken, die moeilükhe- den verwachtte, een der afgebeelde rechters de gelaatstrekken van ko ning Leopold III van België gaf. Op deze wijze wilde hü een verschil aanbrengen met het origineel. In een boek die de geschiedenis van de verdwüning van het paneel beschrijft, spreekt de auteur, Jos Cels, de overtuiging uit dat het kost bare meesterwerk eens weer geheel compleet zal zün. Uit Goedertler's laatste verklaring blükt, aldus de schrijver, dat het schilderü ergens op een openbare plaat* verborgen moet liggen. Onthulling gedenksteen van Locatelli De Italiaanse ambassadeur in ons land, Aldo Mazio, heeft gis termiddag een gedenksteen voor de Italiaanse componist-violist Pietro Antonio Locatelli onthuld De steen is aangebracht in de gevel van het pand Prinsen gracht 506 in Amsterdam, waar de 1695 te Bergamo geboren Italiaanse musicus sedert 1729 had gewoond en op 30 maart 1764 overleed. De waarnemend burgemeester van Bergamo, de geboortestad van Locatelli, droeg het geschenk van zijn stad aan Amsterdam over aan loco-bur gemeester mr. F. van Wijck, waarna de ambassadeur de een voudige steen onthulde. Prof. Enrico Morpourgo van de Vereniging Dante Aleghieri bracht in herinnering dat de Italiaanse componist vooral in Nederland is ge bleven omdat in die tüd geen enkel land zo ver was met de boekdruk kunst als Nederland. In de kleine zaal van het Concertgebouw heeft het Kunstmaandorkest gisteravond met medewerking van de violist Jo Juda composities van Locatelli uit gevoerd. De Italiaanse gasten woon de dit herdenkingsconcert bij. De ambassadeur van Italië, Aldo Mazio, heeft gistermiddag ten huize van de Italiaanse consul-generaal in Amsterdam. Amerigo Gigli, tijdens een receptie ter gelegenheid van de 200ste sterfdag van de componist violist Pietro Antonio Locatelli, de gouden medaille eerste klas voor verdiensten op het gebied van onder wijs, cultuur en kunst uitgereikt aan prof. Enrico Morpourgo, hoogleraar in de Italiaanse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Schilderijenverzameling weer naar Aschaffenburg De schilderijenverzameling van de vorst van Mainz die kort voor de oor log uit het Aschaffenburger museum in München in Beieren in veiligheid gebracht kon worden, ls gisteren weer naar Aschaffenburg overgebracht. De collectie, die 380 waardevolle werken van Hollandse, Vlaamse en Hoogduitse meesters en een groot deel van het oeuvre van Lucas Cranach omvat, is in de 18de eeuw samenge steld door de keurvorst van Mainz, Friedrich CaxI von ErthaL Zü hing aanvankelijk in zün slot, maar werd tegen het einde van genoemde eeuw naar Achaffenburg overgebracht, waar rij krachtens testamentaire be schikking van de erven Erthal voor altüd blüven moest. Een aantal doeken uit de verzame ling, die oorspronkelük 407 werken telde, waaronder de verrezen Chris tus van Rembrandt, maakt thans deel uit van de Münchener Pinakotheek. Duitse kunstenaars eisen meer medezeggenschap Elf Duitse schilders en beeldhou wers hebben in Dusseldorp een mani fest uitgevaardigd tegen het kunst* beleid van de overheid. De onderte kenaars, onder wie Dahmen, Göte. Hajek en Piene, betogen dat in kunstcommissies ook beeldende kun stenaars moeten worden opgenomen. Ambtelüke commissies kiezen volgens dit manifest tweederangsfiguren voor exposities in het buitenland. Het pu bliek en de belastingbetaler hebben er recht op, dat een effectieve kunstpoli tiek wordt gevoerd. De kunst moet, aldus het manifest, met een internationale maatsstaf worden gemeten en de beste figuren moeten eenmansexposities in het bui tenland krijgen. Er zün Duitse mu seumdirecteuren, die ronduit laten weten dat zü in de Duitse kunst niet veel zien. Zü tonen en kopen liever buitenlandse kunst. De macht van de internationale kunsthandel ls zo groot geworden, dat officiële en particuliere instanties in Duitsland meer en meer ten offer vallen aan de handige buitenlandse propagandamethoden. Het gevolg is, aldus het manifest, een groteske over schatting van hedendaagse buiten landse kunst en een miskenning van die van eigen bodem. De kunst Is een internationaal ver schijnsel en de intternationale handel er in heeft een hoge vlucht genomen, die aan Duitsland geheel ls voorbR gegaan, in tegenstelling tot de V.S. en Engeland. Onder de Europese landen die wel hun beste mensen propageren wordt ook Nederland genoemd. Hoestdrank in tabletvorm.95ct^ De kantonale politie van Bazel heeft aan Rolf Hochhuth, schrijver van Der Stellvertreter, een verblijfs vergunning toegekend tot eind 1964. Aanvankelijk was hem dit geweigerd. Toen het stuk büna een jaar geleden in Bazel werd vertoond, vonden er demonstraties plaats door katholieke groeperingen. Somerset Maugham neemt vakantie De wereldberoemde auteur Somer set Maugham (90), is per Rolls Royce vertrokken uit zün Villa Mauresque te St.-Jean, door een vakantie van vier zes weken te Nice, in gezel schap van zün secretaris en huisge noot Alan Sarle (59). Het ls voor het eerst sinds lange tüd dat de schrijver zyn huis voor langere tüd verlaat. Hü leek gezond en opgewekt bü zyn vertrek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5