Jonge talenten stellen zich
voor op het K. en O. concert
kunst
kaleiöoscoQp
SKODA
WELVAART
BEPLEIT
VOOR DE KUNST
BIJ OVERHEID
LEXINGTON
Maartje Laurentius:
uitiiemendlieidsprijs
Pianist Jan Wijn
en Delnoye (fluit)
Duizend nuttige en nutteloze
uitvindingen in Brussel
Plasticolor halenf
1 Verf? PlasticolorT
ONDER GASTDIRIGENT LESCOVIC
f.4990
Maatregelen voorgesteld
Gevaar van illusies trekken
Opgericht 1 maart 1860
Vrijdag 6 maart 1964
Derde blad no. 31205
GELUKKIG dat in deze tijd van hevige concurrentie ook de
jongere talenten meer en meer hun solistische kansen
krijgen.
Dat was het geval op het gisteravond onder de uiterst geache
veerde leiding van de Joego-Slavische gastdirigent Bogo Leskovic
gegeven derde „populaire" K. en O. concert. De 30-jarige pianist
Jan Wijn, wiens reputatie groeiende is en de 24-jarige solofluitist
van het concerterende Rott. Philh. Orkest Raymond Delnoye pre
senteerden zich met warm succes.
De eerste, die wij reeds eerder
naar wij menen tijdens de voor
laatste tournee van 't Ned. Stud. Or
kest hoorden zag zich belast met een
niet geringe taak, namelijk de ver
tolking van het veeleisende eerste
pianoconcert van Franz Liszt, waarin
virtuositeit en poëzie om de voorrang
6tryden.
Nu zou het beslist oneerlijk zijn
z'n prestaties te vergelijken met die
van de absoluut gerijpte Liszt-hel-
den, zoals wij die zo menigmaal op
het podium hoorden. Maar toch dient
gezegd, dat het spel van Jan Wyn
alle mogelijkheden in zich houdt
voor een grootse toekomst. De vleugel
klinkt en zingt onder zijn handen,
de techniek staat op hoog peil, zijn
muzikaliteit is intens, hij overtuigt
door zeggingskracht.
Het is goed, dat men hem in de
gelegenheid stelt zich te ontplooien!
Al doet zijn pianistiek vanzelfspre
kend nog enigszins jeugdig aan, al
waren er aanvankelijk enkele misgre
pen en hier en daar zwakke passa
ges, toch onderkennen wij in hem
een solist, die uit het rechte hout
gesneden is en in staat was, een for
midabele opgaaf als dit virtuoze con-
eêrt, naar een hoogopgevoerde climax
uit te dragen, al werd hij soms door
het orkest overstemd. Over Jan Wijn
zal men beslist nog veel horen spre
ken!
Raymond Delnoye bleek een fluitist
van het zuiverste water in het char
merende, aangenaam klinkende, niet
diepgaande maar toch zeker hart-
veroverende „Concertino" van Cha-
minade, dat hij met een fraai-zange-
rige, ofschoon af en toe gevoileerde
toon voordroeg, ondersteund door een
goed klinkende orkestbegeleiding.
Beide jeugdige solisten mochten
hartelijke ovaties incasseren en de
den dirigent Leskovic en het orkest
enkele opera's en wiens duidelijke
dirigeertechniek getuigt van grondige
precisie heeft de oorspronkelijk voor
piano geschreven karakteristieke en
typisch folkloristische zeven Balkan-
dansen van zijn landgenoot Marko
Tajcevic, waarin luchtige levendig
heid afwisselt met melancholie en
temperament, met grote kennis van
zaken en zuiver gevoel voor koloris-
tisch effect geïnstrumenteerd.
Ritmisch werd het orkest telken
male voor gecompliceerde verrassin
gen gesteld, doch het sloeg zich daar
accuraat doorheen. Deze introductie
van het concert was een allerplezie
rigste kennismaking, temeer omdat
het specifieke Joegoslavische idioom
slechts zelden tot ons land door
klinkt.
Lescovic gaf hiermee al onmiddel
lijk een uitnemende en fijnzinnige
indruk van zijn kunnen, waarbij het
welverdiend en ruimschoots in de natuurlijk instinct voor dit genre
toejuichingen delen. hem bijzonder te stade kwam.
Deze beknopte dansen zijn compo-
Lescovic, die reeds in ons land de sitorische juweeltjes op zichzelf en
aandacht trok door het leiden van Lescovic heeft er in alle doorzichtlg-
Advertentle
Boycotten Karajan
en Karl Bölim
Weense Opera?
Toen de gerestaureerde Weense
Opera in 1955 werd heropend, was
de Ostenrykse dirigent Karl Böhm
de eerste directeur, die vry kort
daarna werd opgevolgd door Von
Karajan, met het gevolg dat de ver
houding tussen de twee dirigenten
niet de beste was.
In de laatste tyd echter schijnen
zij weer op vriendschappelijke voet
te zijn gekomen, omdat zjj alle twee
een langdurig en exclusief contract
hebben afgesloten met de Deutsche
Grammophon Gesellschaft.
Volgens het Oostenrijkse dagblad
„Neues Oesterreich" zouden zij bo
vendien besloten hebben om zich zo
veel mogelijk aan de Weense Opera
te onttrekken, wanneer namelijk dr.
Hilbert daar de administratieve di
recteur blijft. Nu is het juist Hilbert
geweest die zowel Böhm als Von Ka-
rijan heeft ondersteund en bevor
derd. Het schijnt vast te staan dat
Von Karajan zijn woning in Wenen
opgeeft om zich in Berlijn te vestigen
en zich vrijwel geheel ten dienste te
stellen van het Philharmonisch Or
kest van Berlijn, waardoor het
Weense Philharmonisch Orkest op
een zijspoor komt te staan.
Naar wy vernemen wil Von Kara
jan zijn optreden in de Weense Ope
ra beperken tot 25 avonden per jaar.
Het is niet duidelijk of deze actie
van Von Karajan in verband staat
met het jongste ontslag van dr.
Drimmel, die' hem als minis
ter van O. K. en W. jarenlang on
danks alles heeft gesteund. In ieder
geval moet Drimmels opvolger kleur
bekennen, wanneer Von Karajan in
derdaad op deze wijze de Weense
Opera zou gaan boycotten.
Openluchtspel Diever
De toneelvereniging „Diever" zal
dit jaar De Storm (The Tempest)
van William Shakespeare gaan spe
len.
De speeldata zijn vastgesteld op:
23. 27 en 30 juni, 4, 8, 11, 13, 16 en
18 juli.
(Advertentie)
heid de sfeer en de kleur aan gege
ven, die voor dit genre de juiste zijn.
De dirigent bevestigde de voor
treffelijke indrukken tenslotte met de
vermaarde ..Tableaux d'une exposi
tion" van Moussorgsky, in 1874 ge
schreven als een „in memoriam" toen
zijn vriend, de architect Viktor Hart-
mann was gestorven.
Deze geniale pianostukken zijn in
1920 op al even geniale wijze door
Ravel geïnstrumenteerd en sindsdien
zijn en blijven zij pronkstukken van
elk orkestrepertoire.
Het ging hier illustratief toe met
alle inzicht in de scherp contraste
rende beelden, die in dit overzicht
van tien schilderijen wordt gegeven.
De orkestleden, speciaal ook de
hout- en koperblazers, voor wie de
solistische passages kolfjes naar hun
hand (mond) zijn, konden hier hun
waarde volop tonen. Weer was het
opvallend, met welk een accuratesse
en zorgvuldig afgewogen klankhomo-
geniteit er gespeeld werd. Geboeid
heeft men ook naar deze treffende
impressies, onderling verbonden door
de .Promenade" geluisterd en er
als op een echte expositie! van
genoten.
Dirigent Lescovic legde er alles aan
timbre-verrukkingen in, wat wense
lijk is en het orkest volgde zijn punc
tuele aanwijzingen tot in détail. De
„grote poort van Kiew", de imposante
bekroning van het geheel, klonk in
derdaad als een klok.
Daverende dankbaarheid!
H.
,De plaatsbekleder'
in voorbereiding
In volle voorbereiding la thana bjj
het Nieuw Rotterdams Toneel een
bewerking van „Der Stellvertreter",
het stuk dat waarschijnlijk onder de
titel „De plaatsvervanger" op 3 april
zijn Nederlandse première zal bele
ven. Richard Flink voert de regie. De
oorspronkelijke tekst, die 61a uur
toneel betekent, is zodanig bewerkt
en ingekort, dat de voorstelling een
tijdsduur van ongeveer drie uur ral
hebben.
Het veelomstreden stuk van Rolf
Hochhuth is vertaald door Gerrit
Kouwenaar. De rolverdeling is vrij
wel klaar. De rol van pater Ricardo
speelt Eric Schneider, die van de
nuntius in Berlijn Adolf Rijkens, die
van de SS'er Gerstein, Theo de Har-
togh, Van Ruta jr. is Henk van Ef-
feren, graaf Von Tana wordt ge
speeld door Steye van Brandenberg,
Elie Blom is de Joodse onderduiker
Jacobson, Paus Pius, Johan Schmitz,
de kardinaal, Jan Teullngs.
geheel compleet
H. ENGLEBERT N.V. VOORSCHOTEN TEL (01717) 2010
DEALERS:
Autobedrijf V. A. REYS, Hoge Rijndijk 55, Zoeterwoode, Ie!. 22381
Automobielbedrijf L. C. OTTO, Herenweg 21, Noordwijk-B., tel 2820
Het resultaat van de inspanningen van uitvinders in de gehele
wereld zal de komende week weer te zien zijn op de dertiende
..Internationale Salon" in Brussel. Uit meer dan twintig landen zal
een duizendtal inzendingen kunnen worden bewonderd. Ook dit
jaar is er vrijwel geen terrein aan de fantasie van de uitvinders
ontsnapt en zijn zij actief geweest om al dan niet voor de hand
liggende oplossingen te vinden voor problemen, ook daar waar
men zich eigenlijk het bestaan ervan niet realiseerde.
Het hoofdbestuur der Ned. Federatie van beroepsverenigingen
van kunstenaars heeft een omvangrijk geschrift, getiteld ..welvaart
voor de kunst in 196J". aangeboden aan de Rijks-, provinciale- en
gemeentelijke overheden, alsmede aan de volksvertegenwoordiging
en talrijke culturele organisaties. Daarin wordt een opsomming ge
geven van de voorzieningen waaraan het kunstleven dringend be
hoefte heeft.
die op tal van ponten aanwijsbaar ls,
dringend nodig, aldus de Federatie.
uit de zuiverste tabakken
Omzetbelasting
moet weg
Nodig is een net van culturele cen
tra over het gehele land, waar
accommodatie ls voor de opleiding
van kunstenaars, voor hun werk
plaatsen en voor de presentatie van
de kunst. Alle voorzieningen worden
incidenteel getroffen, het is dringend
nodig dat de regering een subsidie
regeling schept voor de stichting van
gebouwen voor culturele doeleinden.
Daarmede wordt aan vele gemeente
besturen een onmisbare handreiking
gedaan en een gecoördineerd beleid
bevorderd. Verschillende belastingen
hebben in het kunstleven een funeste
invloed.
In de eerste plaats is de hand
having van de vermakelijkheidsbelas
ting een anachronisme. Een minieme
verhoging van de uitkeringen uit
het Gemeentefonds kan een afdoen
de compensatie bieden voor de der
ving van inkomsten uit deze belas
ting. De individuele kunstenaar, de
kunstbedrijven en tal van organisa
ties en instellingen op kunstgebied
blyven aan de omzetbelasting onder
worpen. Het moet volgens de Fede
ratie zonder aanzienlijke financiële
repercussies en zonder onaanvaard
bare precendenten mogelijk zijn, in
de komende jaren deze belasting in
het kunstleven volledig te elimineren.
Jeugdvorming
Over de kunstzinnige vorming van
de jeugd zegt de Federatie o.m. dat
in haar kring de overtuiging veld
wint, dat tal van activiteiten beter
tot hun recht kunnen komen buiten
de school, die zich slechts langzaam
en in zeer beperkte mate openstelt
voor vernieuwing op dit terrein. De
Stichting van centra ten behoeve van
de kunstzinnige vorming in tientallen
plaatsen van ons land zal noodzake
lijk zijn. zowel ten behoeve van het
onderwijs, als ten bate van de buiten
schoolse activiteiten. Zoals de mu
ziekschool thans op één gebied reeds
mogelijkheden biedt, zullen bedoelde
centra ten dienste kunnen staan van
kunstzinnige vorming op allerlei ter
rein. Hiermede zijn belangrijke in
vesteringen gemoeid. Zij zijn evenwel
onontbeerlijk indien men wenst dat.
met de kunstzinnige vorming ernst
wordt gemaakt. Even onontbeerlijk is
de kadervorming op het gebied van
de kunstzinninge vorming.
Voorts pleit de Federatie met grote
nadruk nogmaals voor een integrale
verwezenlijking van het beginsel, dat
kunstenaars, die door buiten hun wil
liggende omstandigheden niet van de
opbrengst van hun werk kunnen be.
staan, van overheidswege in staat I
worden gesteld tot regelmatige ar- i
beid. In de komende jaren vergt zulk
een beleid aanzienlijke bedragen, die j
evenwel in het niet verdwijnen in
verhouding tot de aan de kunstbe
drijven bestede sommen.
Beroepsopleiding
De Mammoetwet brengt het gehele
kunstonderwijs binnen de sfeer der
wettelijk geregelde beroepsopleiding.
In verband daarmede wijst de Fede
ratie er op dat het kunstonderwijs
in al zijn vormen gebukt gaat onder
wat zij noemt een schrikbarend te
kort aan musische vorming bij het
algemeen vormend en voorbereidend
hoger onderwijs dat aan het vak
onderwijs vooraf gaat. Mede hierdoor
is er voor alle vormen van kunst
onderwijs een te beperkt recrute-
ringsgebied.
De selectiemogelijkheden voor het
kunstonderwijs zijn door het totaal
ontbreken van research uiterst scha
mel. Vernieuwing van onderwijs
methoden is, gezien de verstarring
Subsidies
Aangezien de meeste subsidies aan
kunstinstellingen niet berusten op
regelingen, heerst met betrekking tot
de jaarlijkse toekenning daarvan
alom onzekerheid. Het is duidelijk
dat dit aan de werkzaamheden van
instellingen afbreuk doet,, temeer
daar meestal sprake is van subsi
diëring van tekorten, in plaats van
financiering van werkzaamheden.
Het is thans bijna 20 jaar nadat
de overheidszorg voor de kunst een
aanvang nam de hoogste tijd dat
op dit terrein orde op zaken wordt
gesteld, evenals dat op andere ge
bieden van overheidszorg reeds is ge
schied. De overheid in het bijzonder
de Rijksoverheid heeft in dit opzicht
een eigen taak en verantwoordelijk
heid, aldus de federatie.
Met betrekking tot cultuurspreiding
merkt het hoofdbestuur om. op dat
het onontbeerlijk is, dat wat aan
dacht worde geschonken aan de vor
ming van een nieuw publiek.
Voorts wordt genoemd voortzetting
van de aankoopsubsidieregeling voor
beeldende kunst en verhoging van de
desbetreffende begrotingspost, die,
naar de ervaring leert, een nieuw
koperspubliek schept. Activering van
het filmvormingswerk en van de niet
commerciële filmvoorziening, ook
door subsidiëring van de centrale en
plaatselijke organisaties worden tot
dusver te zeer verwaarloosd, zo be
toogt de Federatie.
Sociale positie
Tenslotte wordt aandacht besteed
aan de sociale positie der kunste
naars. waarbij wordt gesteld, dat de
salariëring der dansers ten enenmale
onvoldoende is en op de kortst mo
gelijke termijn voor alle groepen, op
een aanvaardbaar peil behoort te
worden gebracht. De salariëring der
orkestmusici dient te worden opge
trokken op basis van herwaardering
van het beroep. De eregelden aan
kunstenaars dienen te worden gesteld
op een redelijk minimum. De pen
sioenregeling is in vele kunstbedrijven
beslist onvoldoende of ontbreekt zelfs
geheel. En de verlenging van werk
vergunningen aan buitenlandse kun
stenaars behoeft volgens de Federatie
dringend regeling.
Een Franse uitvinder demonstreert
een plastic kap voor kouwelyke men
sen. De kap wordt als een duikers
helm opgezet. De warmtebron is een
miniatuur-spiritusbrander die twee
uur kan branden». Hoe warm het
onder de kap was, bleek uit de zweet
druppels op het gezicht van de uit
vinder tijdens de demonstratie.
Maar er is ook een apparaat dat
zonder slaapmiddelen een diepe slaap
garandeert, een draagbare elektri
sche piano, een opblaasbare slee, een
slot voor kampeertenten, een telappa-
raat voor tabletten ten behoeve van
apothekers, een (Duits) mengsel van
bier en champagne (volgens de uit
vinder een heerlijke drank) en een
huisbar, waar met knoppen auto
matisch dranken naar keuze in gla
zen worden geschoken.
Een Zwitser toont een nieuwe ski-
sluiting. die het gevaar van gebroken
ledematen wederom aanzieniyk moet
verminderen, terwijl een Duitse uit
vinder koplampen voor auto's con
strueerde met kleine jaloeziën
die verblinding van tegenliggers
moeten uitsluiten.
Tot de Nederlandse inzendingen
behoren twee technische vindin
gen, die echter al in ons land zijn
gedemonstreerd en respectievelijk
een hoger aantal toeren van een mo
tor mogelijk maken en de overbren
ging van aandrijf kracht verbeteren.
Daarnaast is er nog een nieuw sy
steem voor het opbouwen van stei
gers.
Een Spanjaard laat enveloppen
zien. waarbij de briefopener niet
Verloren gewaande
Watteau ontdekt
Een schilderij dat kunstkenners
als onbelangrijk afwezen, blijkt
een werk, „Lente", te zijn van de
Franse 18de eeuwse schilder Wat
teau, zo is in Londen vernomen.
Het schilderij, waarvan men
aannam dat het meer dan 250
jaar geleden verloren raakte, was
in het bezit van Lady Sybil Grant,
dochter van de voormalige Engel
se premier Lord Roseberry.
Toen Lady Grant In 1955 stierf, liet
ze het met andere schilderijen na
aan de National Gallery in Schot
land. Het museum weigerde het en
gaf het schilderij terug aan de erf
genaam van Lady Sybil, Robin
Grant, directeur van een constructie
bedrijf in Londen. De deskundigen
van het museum schatten destijds
dat het werk een waarde had van
ongeveer 750 pond sterling.
Michael Levey, assistent-conser
vator van de London National Gal
lery. onderzocht het schilderij en ver
klaarde in zijn bevindingen in Bur
lington Magazine dat het een van de
door Watteau geschilderde vier sei
zoenen is en dat het werk een waar
de heeft van zeker 100.000 pond ster
ling.
Het enige andere bekende werk
van deze cyclus, „De zomer" hangt in
het Nationale Museum van Wash
ington.
„Contour" opent
11 april te Delft
De jaarlijkse tentoonstelling ..Con
tour onzer beeldende kunst" zal dit
maal in het Stedelijk Museum het
Prinsenhof te Delft worden gehouden
van 11 april tot en met 10 mei. Aan
vankelijk was het. de bedoeling de ex
positie reeds op 21 maart as. te ope
nen. doch dit bleek nog niet mogelijk
te zijn.
(Van een bijzonder* medewerker)
In aanwezigheid van Minister mr. H. Toxopeus, de Haagse
burgemeester mr. H. A. M. T. Kolfschoten, de wethouder mr. M.
Vrolijk en mr. A. J. Dankelman, de Deken van 's-Gravenhage mgr
W. A. E. Bokeloh, Staatssecretaris drs. L. J. M. van de Laar,
directeuren en bestuurd eren van Kon. Conservatorium en Residen
tie-Orkest bood het Residentie-Orkest gisteravond in het niet ge
heel volle K. en W. uit dank voor de subsidie aan de Gemeente
's-Gravenhage het traditionele jaarlijkse Gemeenteconcert aan.
Het bijzondere was ditmaal de combinatie met de uitreiking van
de prijs van uitnemendheid aan de pianiste Maartje Laurentius. die
nu als soliste optrad in Saint Saëns' Pianoconcert in c nr. 4. Com
binatie met iets aanlokkelijks èn iets riskants.
meer te pas komt: een rukje en de
enveloppe is open.
Naast de veiligheidsriemen heeft
tenslotte een Duitse uitvinder iets
bedacht om de veiligheid op de weg
nog groter te maken. Bij lange rei
zen kan volgens hem de automobi
list niet meer in slaap vallen achter
het stuur, indien hij om zyn nek
het schuimrubber zakje draagt dat
op de tentoonstelling kan worden
bewonderd. Bij het in slaap vallen
zakt Immers het hoofd omlaag al
dus de redering van deze uitvinder
en het raakt dan het zakje, waar
in een bel is gemonteerd. Als bij een
wekker moet dan de bestuurder wak
ker schrikken om zijn auto op het
goede spoor te houden.
De tentoonstelling trok in 1963
139.800 bezoekers en is dit jaar ge
opend van 6 tot 15 maart.
Al eerder scheen deze prijs illusies
te wekken, die niet in vervulling gin
gen. Maartje Laurentius' optreden nu
overtuigde niet van het tegendeel.
Laat men alle missers buiten be
schouwing en verdisconteert men de
nervositeit, dan doorstond dit optre
den van een 31-jarige ondanks de
vele pedagogen en de staat van
dienst de vergelijking met veel Jon
gere pianisten onder soortgelijke om
standigheden elders nauwelijks. Had
het daarom niet beter in conserva
torium verband kunnen blijven...?
Na de joyeuze voorbereiding met
Bizets Arlésienne-Suite was het jam
mer dit te moeten constateren even-
De pianiste Maartje Lauren
tius. eertijds wonend te Oegst-
geest die gisteren de Prijs voor
Uitnemendheid behaalde voor
haar spel met het Residentie-Or
kest onder Willem van Otterloo
in het vierde piano-concert van
Saint Saëns.
Rijst duurder?
Bij het Produktschap voor Gra
nen. Zaden en Peulvruchten wordt
het niet onmogelyk geacht, dat bij
de Inwerkingtreding van het E.E.G.-
rystreglement daarvoor is de da
tum van 1 juli voorzien de rijst
prijzen in ons land met 20 A 25 pro
cent zullen stygen. Dit bleek uit
mededelingen, die de heer H. van
Dijk. directeur van het Produkt
schap voor de sector verwerkte pro-
dukten, in de gisteren gehouden be
stuursvergadering deed.
als het jammer was in Pijpers 6ym-
fonie nr. 2 (1921) geen sterk werk te
kunnen zien. ondanks het fervente j
pleit van Willem van Otterloo c.s.
Dit is meer notenschrijven dan
componeren. Dit afgezien van de
Pijnlijke vergelijking met Ravels
Suite nr. 2 uit Daphnls et Chloë, die
hypergenlale muziek, waarmee het
concert dankzij de geladen verklan
king naar een slotapotheose ging.
Toen het verdiende applaus was
weggestorven, nam in de solisten-
kamer mr. W. Peekema als voorzitter
van de Raad van Toezicht het woord
om Kon. Conservatorium-dlrirecteur
Kees van Baaren In te lelden. Deze
betreurde de afwezigheid der Jury
leden Stefan Askenase en Léon Or-
thel (wegens een voetbalknie!) en
wenste vervolgens Maartje Lauren
tius geluk en overhandigde haar bul
en enveloppe na juryleden, dirigent
en orkest dank te hebben gezegd.
Gelukwensen, waarin we van harte
zouden willen delen. Indien we niet i
utt de praktijk wisten hoe bijzonder j
moeilijk het is de aldus gewekte lllu- j
slee waar te maken. Prijzen van uit-
nemendheid uit vroeger Jaren hebben
hiertoe al te overvloedig bewRsmate-
rlaal geleverd, evenals trouwens de i
allerbeste talenten uit buitenlandse
concoursen, ran wie men weldra niets
meer hoort
De heer Otto Mever
y
onderscheiden
De 70-Jarige heer Otto Meyer, oud-
hoofdconservator en waarnemend di
recteur der Amsterdamse Gemeente
musea. heeft op een gistermiddag in
de ere-zaal van het Stedelijk Museum
(gehouden afscheidsreceptie van de
wethouder voor de Kunstzaken, mr.
R. van den Bergh de zilveren mu -
seummedaille van Amsterdam ont
vangen. De heer Meyer, die van 1945
tot 1963 aan de musea was verbonden,
kreeg de medaille wegens zijn bijzon
dere verdiensten voor de stad en de
gemeentemusea. Wethouder van den
Bergh noemde het iets uitzonderlijks
dat de heer Meyer de tweede helft
van zijn leven aan de musea heeft
willen geven.
Staatsraad mr. A. de Roos. Amster
dams oud-wethouder voor de Kunst
zaken. bood als voorzitter van een
comité namens de vele vrienden en
relaties de heer Meyer een gouache
van Appel aan, die de heer Meyer al
tijd graag had willen bezitten, plus
een enveloppe. Voorts sprak nog de
directeur van het Joods Historisch
Museum, dr. H. L. C. Jaffé. die in
deze functie de heer Meyer heeft op
gevolgd. mr. R. P. Cleveringa. be
stuurslid van de door de heer Meyer
gestichte vereniging van vrienden
van Nederlandse Keramiek. Als laat
ste sprak dr. S. H. Levie. een der twee
directeuren der Stedelijke Musea, die
de betekenis van de heer Meyer voor
de Musea schetste. Daarna kwamen
burgemeester en mevrouw van Hall
als eerste de hand van de pas van een
ziekte herstelde heer Meyer en zijn
echtgenote drukken. Velen volgden
hen op deze uitermate druk bezocht*
afscheidsreceptie.
Advertentie
BISSCHOP TEGEN STRAF
OP GODSLASTERING
De evangelisch lutherse bisschop
van Oldenburg. Gerard Jacobi, heeft
zich tegen het Duitse wetsontwerp
tot bestraffing van godslastering en
belediging van religieuze groeperin
gen verklaard. HU wil weliswaar een
wettelijke regeling, die de openbare
orde beschermt, maar zegt dat vrij
denkers, atheïsten en nihilisten het
zelfde recht op staatsbeschermlng
hebben als de kerken.
Bisschop Jacobi zegt, dat het ge
loof door geen mens gekwetst kan
worden en daarom ook niet door een
paragraaf van het wetboek van
strafrecht beschermd kan worden.
De staat mag niet beoordelen welk
geioof of ongeloof het juiste is. De
bisschop wil alleen wettelijke maat
regelen om te voorkomen dat schrift
uren, afbeeldingen of scheldpartijen
de religieuze vrede en daarmee de
openbare rust en orde verstoren.
Maar dat geldt uiteraard niet alleen
anti-kerkelijke activiteiten, maar ook
geloofstwisten tussen verschillende
religies.
Voorstel van G.S.
Kleine orkesten
weer subsidie
Aan de Prov. Staten is door Ged.
Staten een subsidievoorstel gedaan.
Dit houdt in dat het West-Neder
lands Symfonie Orkest voor dertig
uitvoeringen in het lopend seizoen
33.600 gulden zal ontvangen, dat de
Koninklijke Militaire Kapel voor 5
uitvoeringen een provinciale bydra-
ge van drieduizend gulden krijgt
evenals het Ned. Kamerorkest voor
een zelfde aantal manifestaties en
dat het Zuid-Hollands Orkest voor
vijftien concerten negenduizend gul
den ontvangt. Het laatste ensemble
zou daarmee voor het eerst en
voorlopig voor een jaar tot de pro
vinciale subsidieregeling kleine or
kesten worden toegelaten.
In het verleden werd voor deze
post Jaarlijks 34.500 gulden uitgetrok
ken. nu zou dit 50.100 gulden moeten
worden.
Crofts Youth Theatre
met moderne „Ceasar"
Het vermaarde Nationale Youth
Theatre van Michael Croft de re
gisseur. die in het verladen by de
Haagsche Comedie „Henry IV" en
..Richard m" leidde komt naar
ons land voor een korte tournee begin
april. De Jongeren zullen onder aus
piciën van het Wikor voorstellingen
geven van Shakespear's Julius Caesar
„In modern kostuum". Een jazz-
session, Teddy-boys etc. geven aan
dit drama een moderne allure.