Een subliem Amerikaans
Kamerkoor stal harten
J
SHOW in LEIDEN
kunst
kaleióoscoop
HALF ZWAAR - HEEL LEKKER 1
Met rijk program
in roos geschoten
HONGAARSE
JULIUS HAY
SCHRIJVER
IN WENEN
CONCERT K.N.T.B. IN DE
REMONTSTRANTSE KERK
,Twee in een klap"
komische thriller
STUDENTEN IN GROOT AUDITORIUM
Gronheid
Revolutionair
dramaturg
Organisten
kregen
liun kans
Interessante introducties
Zijn Attila-drama wordt door
liet Burgtheater opgevoerd
Avond van goede ontspanning
V
Onbezorgde en
gulle lach
Kasteelheer en pastoor in
arrest wegens kunstliefde
Opgericht 1 maart 1860
Dinsdag 18 februari 1964
Derde blad no. 31190
hevt
nsli
B»
tij,
.AM
Aövertenne
DAT het met de koorcultuur aan de Amerikaanse universiteiten
koog gesteld staat, hebben wij hier reeds meerdere malen
kunnen constateren,
jk Ook de avond van gisteren in het Groot Auditorium der Leidse
mat Universiteit werd tot een ware verrassing door het fameuze op-
Kef treden van het uit 16 personen dames en heren bestaande
>u3 Kamerkoor van de Universiteit van Zuid-Californië onder leiding
tn t van Charles C. Hirt, waarvan de kwaliteiten uitzonderlijk genoemd
fïd mogen worden.
thiei Van deze koorzang kunnen talloze ensembles in ons land nog
«S heel wat leren.
3 Dit koor houdt thans een tournee
door ons land onder auspiciën van
het ministerie van Buitenlandse Za-
ken der VS. en dit heeft hiermee
rvam ongetwijfeld een schot in de roos ge-
ppn «choten. Zowel de haast ongeloof-
waardige discipline van dit opmer-
keiyk los en luchtig zingende en over
een voortreffelijk mezze-voce be-
schikkende ensemble als de solis
tische kwaliteiten van verschillende
leden, maken de verschijning van dit
koor tot een unieke gebeurtenis.
In een uitvoerig en boeiend pro
gramma, met gezangen uit de 16e
eeuwse polyfonie naast die uit de
baroktijd, met na de pauze werken
afkomstig van hedendaagse Ameri
kaanse componisten en tot besluit
een serie typische volksliederen, heeft
dit kamerkoor, zittend aan een met
druiven versieringen getooide lange
tafel, deels ook staande zingend,
aanvankelijk iets te zeer vibrerend
bewezen tot weergaloze technische
prestaties in staat te zijn. Dat het
show-element niet ontbreekt is voor
Amerikanen niet ongewoon, doch dit
behoeft geenszins tot een negatieve
aantekening aanleiding te geven.
Want wie getuige Is geweest van de
tallercharmantste paarsgewijze entrée.
waarbij de zang reeds opklonk of
van het lied van het ..bloemenver-
koopstertje". dat eveneens al zingend
haar schone waar ten verkoop aan
bood, zal zonder twijfel ook hiervan
ongeremd genoten hebben!
Het spreekt vanzelf dat van mu
ziekstudenten hoge prestaties ver
wacht mogen worden, maar dat deze
>eeds zo subliem uitvielen als bij dit
koor het geval was, had niemand
kunnen denken.
Wie ook maar enigszins van de
koorzang, In casu de „kunstzang"
de hoogte Is, weet welk een grondige
studie, welk een eruditie ook nodig is,
Andere juryleden
voor Bouwmeester-
penningen
Fie Carelsen cn Cor van der
Lugt Melsert hebben zich terug
getrokken uit de commissie die
jaarlijks de Bouwmeester-pen
ningen voor de beste acteurs-
prestaties toekent. Het bestuur
van de „Vereniging van schouw
burg- en concertdirecties" in Ne
derland heeft beiden in een
vriendelijke brief dank gezegd
voor de moeite die zij zich in de
fgelopen jaren bij de beoorde-
g voor de toekenning van de
'ijzen hebben getroost.
„Wij hebben al zoveel premières in
ons leven gezien, ik weet net nu wel",
gfrflel de heer van der Lugt Melsert ons
voen wij hem om de reden van zijn
t terugtreden vroegen. ..Daarbij komt,
dat de premières vaak zjo ver weg
VOO rarden gegeven in Eindhoven, Nij-
OEN.lnegen enz. En Je moet ze allemaal
«len hebben om te kunnen oordelen
n. >at ls te vermoeiend, we zijn niet zo
ong meer". (Mevrouw Carelsen ls 73
de heer Van der Lugt Melsert 81
„Trouwens mevrouw Ca relsen is op
Killet ogenblik ziek. ZIJ is vorig jaar ge.
EN fallen en anderhalve maand geleden
teer waarbij zij een spierblessure
UK i reeg. Het is niet direct ernstig, maar
erd>#U moet zich ontzien", aldus Cor van
heeft Melsert. ..Laat anderen het
stantiWs nu maar eens doen".
Bouwmeester-penningen wor-
meestal begin juni uitgereikt. De
a hoif«U«wtnnaars van verleden jaar wa-
Llnt. Bn: Guus Hermes (goud). Henk van
rc*.® Hsen. Ank van der Moer en Andrea
MthiJ>(m,burS (**lver) 60 Jules Roy aards
Do van der Stek (brons),
d*t Het ls nog niet bekend wie er dit
dwt i ur voor deze toneelonderscheiding
Z.H* aanmerking komen.
vo<
B
lllen
Culturele prijs
Groningen
De culturele prijs van de provincie
Ironing en voor 1963 is gistermiddag
L de Statenzaal van het Provincie-
te Groningen door de Commls-
der Koningin, mr C. W. Fock.
rikt aan de heer Evert Wes tra.
-organist van de Nieuwe Kerk
Groningen. De prijs (een bronzen
ning en f 1.000,—) is de heer
West ra toegekend omdat hU
Ich als cantor-organist van de
Ueuwe Kerk te Groningen bijzonder
ODRt erdienstelilk heeft gemaakt voor de
3letv« ernleuwtng van de protestantse
verb erkmuziek. Hij geniet op dit gebied
*kendheid tot buiten de landsgren-
TODl en.
om het zo ver te kunnen brengen.
Er is gezongen met een keelvaardig-
heid, een zuiverheid en een muzikali
teit, een voornaamheid ook, welke
van een geheel ander Amerika ge
tuigen, dan wjj ons gewoonlijk voor- waarlijk meesterlijk stimulerende
stellen. En zeker kan ons land, datl dirigent Hlrt, wiens pedagogische
qua stijl veelal zo zwaarwichtig de kwaliteiten verbazingwekkend moe-
dingen kan opvatten, bU deze licht- ten zijn, aanleiding was diverse
voetige interpretaties zijn visie wij-extra's in te lassen. Een heel aparte
zigen.
Merkwaardig was ook de opstelling:
tenoren tussen de alten, sopranen
tussen de bassen en desondanks werd
een zeldzame homogeniteit bereikt.
Het is een onmogelijkheid het uit
gebreide, sterk gevarieerde program
ma, waarin oud en nieuw zo con
trastrijk naar voren kwam, gedetail
leerd te bespreken. Zouden wy èèn
opmerking willen maken dan ls het
deze: de perfecte zang kan aan in
nerlijke doorleving, aan ontroering
tevens, winnen. Doch men vergete
niet, dat hier jongeren aan het
woord zijn, wier geestelijke rijpheid
nog niet haar hoogtepunt bereikt
heeft.
Gemengd koor. doch ook koren
voor vrouwen en mannen afzonder
lijk, al of niet met instrumentale be
geleiding piano, piccolo, fluit of
gitaar passeerden de revue in stij
gende lijn der zangmogelijkheden.
Telkenmale onderbroken door een
ovationeel applaus, hetgeen voor de
noot vormde het humoristische „ex
periment met woorden", waarin de
„wals" origineel gekarakteriseerd
werd.
Dat was al evenzeer een staaltje
van de grootste trefzekerheid!
Kortom: deze Amerikanen hebben
een lesje gegeven ln wat op koorge-
bied mogelijk is.
Zij toonden bovendien de Neder
landse ensembles, dat er ter verrij
king van hun repertoire in de VS nog
heel wat te grasduinen valt, ook al
zijn de composities van Berger, Mul-
lins, Dieraer, Persichetti. Stevens.
Barber. Kohs, Pinkham en Thomp
son niet alle even belangrijk en ze
ker niet ultra-modern te noemen
Maar wel dankbaar, soms aangrij
pend en zeker succesvol.
Dirigent Hirt, met zeldzame pre
cisie dirigerend vanaf een stoel,
heeft met deze bescheiden koorgroep
een troef van verwonderlijk gehalte
in handen, die hy met ongewone
kundigheid heeft opgeleid en han
teert.
Dat de Europese tuonree, overal
waar opgetreden wordt, tot een vol
slagen overwinning zal leiden, staat,
na hetgeen wy deze avond hoorden,
onomstotelijk voor ons vast.
Dit was kamermuziek van een sub
tiliteit. intimiteit en hoge orde. zoals
I wij deze zelden hebben meegemaakt,
i Het koor heeft aller harten gestolen!
H.
Mannequins uit Parijs tonen U creaties van Guy Laroche, Jacques Heim, Maggy
Rouff en Nina RiccL U bent van harte welkom in de Stadsgehoorzaal op vrijdag
28 februari om half drie of om acht uur. Kaarten f 3.50 verkrijgbaar aan onze
zaak of aan de kassa van de Stadsgehoorzaal. Thé-complet is hierbij inbegrepen.
Botermarkt 18 Lalden I
Stoffenepecialisten
(Van onze Weense correspondent)
OP het ogenblik is Julius Hay de meest vooraanstaande toneel-
schrijver van Hongarije. Hij heeft een bewogen leven achter
t a i neen aan zyn eigen neiaense
de rug. maar wanneer men hem zo ziet en met hem spreekt, krijgt 'goden. Dit drama wordt ln het vol
slag leveren. Hij wordt verslagen en
valt dan Italië binnen, komt voor de
poorten van Rome en heeft daar
eveneens in de nacht dat merk
waardige gesprek met Paus Leo I die
hem de overtuiging bijbrengt dat het
beter is om zijn leger terug te trek
ken en Rome niet te verwoesten. His
torisch is het inderdaad zo verlopen.
Volgens Hay verlaat Attila Rome.
omdat het hem duidelijk is geworden
dat de God van de Christenen meer
Invloed heeft dan zijn eigen heidense
men niet de indruk dat hij een echte revolutionair zou kunnen zijn.
Toch moet hij reeds vroeg een aanhanger van het communisme zijn
geweestwant na de opstand van Bela Kun werd hij door Horthy
in 1919 het land uit gezet.
Een K.N.T.V. concert, d.i. van de Kon. Ned. Toonkunsten
naarsverenigng is een exclusieve aangelegenheid. Alleen eigen
leden treden op als executanten. Men moet het intieme karakter
niet uit het oog verliezen en wanneer leden eigen werk voorspelen,
doen zij dat als leden onde,r elkander en stellig niet in de geheime
verwachting, dat zij eens in één adem zullen worden genoemd met
Alban Berg of Bartok of §trawinsky
Gisteren kregen twee organisten
hun kans. Dit verklaart de verhui
zing van de Lakenhal naar de Re
monstrantse kerk. Zij waren de Lei-
denaar Wim v. d. Reyden en de Lei
derdorpenaar Fred de Nie. De eerste
lanceerde twee orgelpartita's over een
geestelijk lied en een kerstconcert
over „Daar komt een schip geladen".
De melodie van dat laatste kan men
vinden in het Liederenboek (pocket)
van onze stadgenote, het KNTV be
stuurslid, Marie Veldhuyzen.
Fred de Nie vergenoegde zich met
een Improvisatie over „Ik ging op
enen morgen, al door den Aerden-
hout", waarvan men verdere tekst en
melodie eveneens aantreft in gemelde
verzameling. De Nie is spontaner dan
zijn collega, hoort misschien ook fij
ner (als tenminste het kortdurig
voorgedragene representatief is voor
De Nie), gelet op een aantal aantrek
kelijke samenklanken, die zich als
natuurlijk geplaatst voordeden in de
gegeven ontboezeming. Toen De Nie
op een bepaald ogenblik het thema
losliet, meenden we dat de tonen-
gang wat doelloos begon te zweven,
v. d. Reyden is constructiever, houdt
de componeerprincipes veel strenger
in het oog. Hy bestudeert en door
vorst zijn thema's op hun bestand
delen en ontwikkelingsmogelijkhe
den. Zijn klankenbouw bleek gezond
en solide. De eerste Partita kon mu
ziek van een eerdere generatie zijn
geweest. De tweede is daarbij expe
rimenteier, speelser en met meer ver
ruiming van de tonaliteiten.
Het kerstconcert weet de naïviteit
van het gegeven te bewaren en laat
door de keuze en het contraste
rend hanteren van de kleuring en
door de daarmede gegeven beweging
en verschuiving niet na om con
tact met geziene beelden of taferelen
te suggereren. Waar v. d. Reyden het
thema deed contrapunteren met in
het bestek van weinig noten gehou
den figuraties, ving hij ongetwijfeld
de aandacht, al mist hij toch wel de
spiritualiteit ten deze van talenten
als Monnikendam en Albert de Klerk.
Als derde meewerkende organist
moeten we Jan v d. Meer noemen:
een alomtegenwoordige! Ditmaal
maar als begeleider. Allereerst van
de sopraan Thea Ekker-v. d. Pas,
die een paar geestelijke liederen van
v d. Sigtenhorst Meyer had uitge
zocht, het sublieme Magna Res est
Amor van Hendrik Andriessen en
een weinig bekend Magnificat van
Andries de Braal.
De Braal is directeur van de Arn
hemse Muziekschool. Zjjn Magnificat
vraagt respect om het gevonden
evenwicht tussen zin van de teksten
en de muzikale belichaming daarvan.
Dit is geheel en al innerlijk verant
woord én overtuigend, al heeft De
Braai zich onthouden van uitdruk
kingsmiddelen die des tyds zjjn.
De ontwikkeling van de stemmid-
delen van de sopraan heeft ons ver
rast: de draagkracht, de ruime reso
nantie, de soepelheid in het nuan
ceren, de fraaie klankleur, de egale
overgangen, verder dictie, articulatie
en de vormbeheersing in de over'
dracht.
In een trio blokfluit, viool en con
tinuo (hier op orgel) werd de fluitist
Piet Kunst praktisch hoofdpersoon
en als zanger op dit antieke houten
Instrument beschikt hi) over eigen
schappen, overeenkomend met de
voor de sopraanzangeres genoemde.
Gerda Bromelow was zijn bekwame
secondante op de viool. De viooltoon
leek ons naast de blokfluit te groot
en misschien was con sordino een
„antiekere" klankverhouding ont
staan.
Op altblokfluit werd een voortref
felijke en geliefde sonate van De
Fesch verklankt, op tenorblokfluit en
zonder continuo twee fantasieën
welgeschapen zangstukjes ln lmita-
torische stijl van Pieter Matthijss,
een ons nevelige figuur. Zijn Fanta
sieën stammen volgens het program
ma uit het „Kabinet 1646"
Hij leefde boen 14 jaar ln Duits
land, werd daar door de nazi's ach
tervolgd en vluchtte naar Oostenrijk.
Maar ook daar werd hij door Schu-
schnigg vervolgd. Hij reisde naar
Zwitserland en ging tenslotte weer
naar Hongarije, waar hij de Rus-
sische bezetting als een bevrijding j schreef
begroette.
Met het Stalinisme leefde hij echter
op oorlogsvoet, zodat, hij ln 1956 deel
nam aan de revolutie. Voor straf
bracht Hay drie jaar in de gevan
genis door, maar nu is hi) weer vrij
en kon zelfs een bezoek aan We
nen brengen. Daarna gaat hU met
zijn vrouw naar Zwitserland om wat
uit te rusten. HU kan zich zo iets
permitteren, omdat hij in het Wes
ten genoeg verdient.
Rowohlt heeft namelijk de rech
ten op de Duitse uitgave van zijn
drama's verworven. Voor een ver
taling behoeft de uitgever niet te
zorgen, want Hay schrijft van elk
stuk eerst de Hongaarse tekst en
dan de Duitse vertaling of bewer-
gend seizoen door het Weense Burg
theater opgevoerd.
Sterkste drijfveer
Volgens Hay ls religie een van dv
sterksten drijfveren in de geschiede
nis, maar van het religieuze streven
kan ook misbruik worden gemaakt.
- I Dit illustreert hij bijvoorbeeld in zijn
ken in het verleden spelen, neemt blijspel „Het Paard", waarin hy een
die metafysische inslag de vorm karakatuur geeft van Caligula. Deze
van religie aan. In de gevangenis Romeinse Keizer laat zich namelhk
hij bijvoorbeeld „De nach- niet allen als God aanbidden maar
Nu is het merkwaardig dat deze
revolutie bijna al zjjn drama's rond
een metafysisch beginsel opbouwt.
En aangezien zijn meeste toneelstuk
ten van Attila". een pakkend dra- hij gaat zover dat hij een paard tot
ma dat gedragen wordt door het consul van Rome laat uitroepen.
Het gevolg is dat alle meisjes paar-
hoofdmotief dat deze koning van de
Hunnen „de gesel van God" is.
KNTV-voorzitter. Iskar Aribo, Hy ToImaakt ut.
opende het ditmaal nogal „onschul- ^rïir Duits a, hoort men un
dige concert met een toespraak. tyn ultepraak dat hy een Hongaar
V. I is.
Het eerste bedrijf ls misschien wel
het sterkst. Hay laat hier Attila op
treden tezamen met zyn tegenstan
der Aeüus, de veldheer van het West-
Romeinse rijk. Ze zijn vroeger vrien-
sen geweest als pages aan het hof
van de Keizer in Byzantium en nu
ontmoeten zij elkaar in de nacht
voor de veldslag op de Katalauni-
sche velden. Ze wikken en wegen de
kansen van de veldslag en zijn er
alle twee van onvertuigd dat het een
nutteloos gevecht zal worden ten
koste van duizenden mensenlevens
Maar Attila wil niet op het voor
stel van Aetius ingaan om alle twee
hun legers terug te trekken.
HU voelt zich namelijk „de gesel
Gods" en moet dus op hoger bevel
Expositie aanwinsten
Prentenkabinet
In het Prentenkabinet van het
Rijksmuseum te Amsterdam wordt
tot 5 april een expositie gehouden
van in 1963 verworven nieuwe aan
winsten. De tentoonstelling omvat te
keningen van de 15e tot de 19e eeuw
(Bosboom en Jongkind). Bij de pren
ten is een groep Japanse kleurhout-
sneden waarvan een prent van Sha-
raku het pièce de résistance vormt.
DRUM
destaarten dragen, dat alle mensen
met een paardetrens in de mond lo
pen of een breidel als sieraad dragen.
Op bevelen reageren zy met paarde-
ge hinnik en zy draven als c-ircus-
paardjes door de straten. Hier laat
Hay zien dat het godsdienstige sen
timent ook de grootste waanzin tot
gevolg kan hebben.
Tijdens het festival in Salzburg
zal een van Hay's drama's worden
opgevoerd. Het heet „Mohacs" en be
schrijft de voorbereidingen en het
einde van de veldslag by Mohacs ln
1526, waar de jonge Hongaarse ko
ning Lode wijk door de Turken werd
verslagen en op het slagveld stierf.
Voor Hongarye volgde toen de eeu
wenlange onderdrukking door de
Turken. In het meest ontroerende
bedrijf schildert Hay de nacht voor
de slag, waarin de Koning zich in
gebed bot Christus richt.
Voorlopig wordt het drama ln het
Westen opgevoerd en niet in Boeda
pest, maar Hay's werk zal binnenkort
ook ln Hongarije worden gedrukt en
Hay hoopt dat de invloed van het
Westen nu wel zo groot zal ijjn dat
een Hongaarse opvoering „onvermU-
deiyk" wordt
U.S.O. naar West-Duitsland
I Het Utrechts Stedeiyk Orkest oon-
oerteert deze week in West-Duitsland.
Onder leiding van Paul Hupperta
speelt het USO vanavond in Bens-
berg, een voorstad van Keulen en
zondag in Recklinghausen. Het is do
eerste keer dat het orkest zich in deze
omgeving presenteert.
Gisteravond trad onder auspiciën van K. en O. het gezelschap
„Centrum" voor het voetlicht met de komische thriller „Twee in
één klap" van Philip Levine. Het werd een plezierige voorstelling,
volkomen probleemloos met een onbezorgde en gulle lach. terwijl
de mensen op het toneel geen uitgesproken karikaturen maar amu
sante typeringen van levende mensen waren. Alles bijeen recht
vaardigen daarom zowel inhoud als spel het aanslaan van een on
bezorgde toon in deze nabeschouwing.
In een biologisch laboratorium, tus
sen opgezette vogels en omringd door
de typisch onzakeiyke sfeer van het
zuiver wetenschappelyk biologisch
onderzoek, treffen wy onze hoofdfi
guren. George Appleby, een begaafd
maar zwevend kenner van wielewa
len. kneutjes en andere van onze
gevleugelde vrienden, bestudeert de
vogeltrek in wetenschappeiyke com
petitie met Helen Webster, die wy
in dit verband een „trekpleister"
zouden willen noemen, niet het
minst voor de boosaardige en „vogel-
vreemde" administrateur van het
instituut, Simon Prescott.
Als nu de beide vogeltrekfanatici
George en Helen bovendien elk nog
op een andere manier aan hun trek
proberen te komen door een studie
reis naar West-Indië in de wacht
te slepen, tracht de ploertige admi
nistrateur door vuile praktyken ten
koste van George, zijn trekplels-
tertje Helen in dit reisje te drukken.
Dat loopt dan voor deze administra
teur slecht af en hU blaast, geheel
in styi. de kraaienmars. Nu gaat het
er verder maar om of deze sympa
thieke maar o! zo wereldvreemde
George kans ziet de verdenking van
zich ai te schudden en de dans te
ontspringen. Veel willen wy daar
verder nu niet over zeggen, alleen
mag hy de hem dierbaar toegewyde
bibliothecaresse Alice Thomas wel
heel dankbaar zyn voor alle koe
koekseieren die zy inspecteur Gates
laat slikken.
In deze voorstelling ringt
ieder vogeltje roals de schrijver het
gebekt heeft. Wim van den Heuvel
als een prachtig verstrooide George
Appleby, onhandig en ontwapenend,
een tot het einde toe feilloos volge
houden type met veel fijne „trekjes".
Een figuur van geheel andere plui
mage was Maxim Hamel als de
schurk, die zo goed voldeed, dat zijn
verscheiden aan het eind van een
lange worsteling de goedkeuring van
het voltallige publiek kon wegdragen.
Karin Haage verdient een groot
compliment voor de wyze waarop zy
de bibliothecaresse Alice Thomas ge
stalte gaf. Haar wat naïeve besluit
vaardigheid en haar „korte draf"
over het toneel waren van een grote
komische kracht.
Helen Webster van Els van Roo-
den was een wat „harde" medewerk-
I NED. KAMERORKEST
ONDER PETER ERÖS
Antonio Janigro, de leider van „Les
Solistes de Zagreb, die ln de tweede
helft van deze maand een aantal con.
oerten van het Ned. Kamerorkest zou
leiden en daarbU tevens als solist zou
optreden, is door ernstige ziekte plot.
seling verhinderd naar ons land te
komen.
De concerten van het Ned. Kamer
orkest te Den Haag (Diligentla) op 20
en 21 februari, zullen nu onder lei
ding staan van Peter Eros assistent-
dirigent van het Concertgebouw-
Orkest. Als soliste zal optreden de
Hongaars- Engelse pianiste Lili
Kraus. Het gewijzigde programma
van deze concerten omvat werken
van Purcell. Mozart, Hindemith,
Szervanszky en Hay dn.
Van Ostade voor
12.500 gulden
Een gesigneerd sohilderU van
Adriaan van Ostade. voorstellend een
gezelschap voor een bui ten herberg,
heeft op een in veilinggebouw „De
Zon" te Amsterdam gehouden kunst-
velling f 12.500 opgebracht. Een doek
van Jules a Voirin ..Promenade te
Nancy" werd geveild voor f 1.500 en
een werk uit de Utrechtse school,
voorstellend „Tobia6 en de Engel",
f 1.400
Zucht naar schatten hun te machtig
(Van onze Parijse correspondent)
Na pastoor Pierre Faaveau heeft de Franse politie een kasteel-
heer gearresteerd die eveneens beschuldigd wordt van een overmaat
aan liefde voor de oude kunst, waardoor hij het ..mijn en dijn" niet
altijd even scherp meer in het oog had weten te houden.
ster. Matthleu van Eysden speelde
met groot gemak, maar met een voor
een inspecteur wel wat erg veel rond
borstig menseiyk begrip, de inspec
teur. Rob Milton typeerde een koste-
Ujke concierge van het instituut bin
nen welks muren zich deze amusante
vogelgeschiedenis voltrok zonder dat
er een „canard" aan te pas kwam.
Het zeer goed functionerende décor
was van Emile Litter, de uitstekende
en vindingryke regie van Guus Her
mus en de goed klinkende vertaling
van Nell Bakker.
Nogmaals, een avond zonder grote
diepgang, maar van ontspanning
van het goede soort, waarvoor het
publiek aan het slot hulde bracht en
K. en O. voor de dames bloemen.
B. a Jr.
Eind vorige week werd de 54-ja-
rlge pastoor opgepakt omdat geble
ken was dat hy zyn 15e eeuwse ka
pel in Saint Jean-de-Cornac in Zuid-
Frankryk die een bedevaartsobject
voor duizenden toeristen was gewor
den, met kunstschatten had inge
richt die hy eerst uit de kerken in
andere dorpjes had gestolen. Pastoor
Fauveau heeft nog geprobeerd aan
die beschuldiging te ontkomen met
de bewering dat een wy-watervat
uit de 12e eeuw. een Romaanse bid-
stoel en een even oud en kostbaar
altaar hem door andere geesteiyken
waren uitgeleend. Een bewering die
jammer genoeg voor de kunstlieven
de pastoor door zUn collega's echter
niet voor hun rekening werd geno
men. zyn liefde voor de oud-chris-
teiyke kunst bracht de pastoor In-
dertyd in kennis met een 49-jarige
tandarts, die een deel van zyn for
tuin had belegd in een 15e eeuws
kasteel dat hy sedert twee jaren in
de buurt van het kapelletje bewoon
de. Hun gemeenschappeiyk ver
langen die belde eeuwenoude monu
menten in de styi van hun tyd in te
kunnen richten en te meubileren had
de geesteiyke en de tandarts-kasteel-
heer er toe gebracht samen de streek
naar verwante kunstvoorwerpen te
exploreren.
Op 30 december van het vorig jaar
werden ze in het kader van die ont
dekkingsexcursies gesignaleerd ter
wijl ze een verlaten kerkje aan hun
kunstzinnige belangstelling onder
wierpen om daarna een deel van de
Inventaris in hun auto mee te voe
ren. De politie is thans doende uit te
zoeken wat precies de oorsprong kan
zyn van alle religieuse en andere
antiquiteiten die zowel ln het kerkje
als In het kasteel voorlopig maar
vast In beslag zyn genomen.
DE JODEN IN
RUSLAND
Zes Nobelprijswinnaars en de Bel
gische koningin moeder Elisabeth
hebben op premier C'hroesjtsjow een
beroep gedaan, een betere behande
ling te geven aan de drie miljoen
Joden in de Sowjet-Unie.
In het beroep, waarvan de inhoud
gisteren door Lord Russell werd be
kendgemaakt. geven de onderteke
naars uiting aan hun „ernstige be- -
zorgdheid" over „de duideiyke moei-
ïykheden" die de joden als groep in
de Sowjet-Unie overvlnden.
Behalve de zes Nobelpryswlnnaari
de Fransen dr. Albert Schweitzer
en Francois Mauriac, de Britten,
Lord Russell en Lord Boyd Orr, de
Duitser dr. Max Bom en de Ame- -
rikaan prof. Linus Pauling heb-'
by o.a. ook de Israëlische filosoof
dr. Martin Buber, de Italiaanse so
cialist Ricardo Lombardi, diens Ame
rikaans geestverwant Norman Tho
mas en de Italiaanse dichter Giu
seppe Ungaretti het stuk onderte
kend. De boodschap is op 2 decem
ber jl. naar het Kremlin gezonden.