Kraanvogels vlogen van Hiroshima naar Nederlandse jeugd 9 SCHOLiEREK ZOKDEK AAK JAPAKSE A-BOM SLACHTOFFEBS Jullie zijn zoet geweest /ioor.r' (LEIDSCH DAGBLAD Zaterdag 15 februari 1964 O P DE VOORAVOND VAN KERSTMIS gleed een vliegtuig van de K.L.M. over de landingsbaan van Japans hoofdstad Tokio. Het bracht een kerstgroet mee uit het verre onbe duidende stipje op de landkaart dat Nederland heet. Op de morgen van eerste kerstdag werden uit het toestel 800 rozen en 6000 gladiolen-bollen geladen. Persfotografen schoten toe en knipten de Nederlandse captain van het toestel temidden van lieftallige Japanse stewardessen, die gewillig poseerden met in plastic hulzen verpakte rozen. Televisiecamera s snorden: journalisten noteer den Nederland had een kerstgroet gezonden aan Japanse zieken die thans nog. achttien jaar na de bom op Hiroshima, tengevolge van stralingsziekte in de klinieken van Nagasaki en Hiroshi ma worden verpleegd. Zeven Japanse televisiestations ronden een reportage uit over de ontvangst van de Nederlandse bloemengroet en bijzonder veel kranten besteedden aandaeht aan deze ontroerende geste, 's Werelds grootste dagblad, de Asahi Shim- bun, met een oplage van acht mil joen exemplaren plaatste een ver haal met foto onder de kop: „Christmas flowers for A-bomb pa- itients". Andere koppen uit Engels- talige bladen: „Dutch children send gift to A-victims" en ,.A* Xmae present: Holland sends flowers to Hiroshima A-patiente". Lekespe I Welhaast iedereen in Japan kent nu, zij het alleen uit de pers, de 6pelgroep Lekento uit Amstelveen, en haar regisseur Lex de Rooi. y m LEX DE ROOI goede baan ersocj rden i rein n bo; •O.— p te '58-1» Maar ook in Nederland heeft deze lekespelgroep, voornamelijk be staande uit middelbare scholieren tussen 15 en 18 jaar bekendheid ge kregen, door hun actie om aan (stralings) zieke Japanners een bloemengroet te brengen. En ook door de opvoering van het toneel spel „Sadako wil leven"; geen ge woon stuk, maar een lekespel, dat heel sober, maar zeer suggestief verhaalt van de vernietigingskracht van de A-bom en over de wanhoop het verdriet en de panische schrik die zij onder de Japanse bevolking heeft gezaaid. In talrijke plaatsen heeft de groep jongeren uit Amstelveen het lekespel opgevoerd en het publiek was er steeds van onder de indruk. Het spel is om. op het podium vaak provisorisch ingericht in een kerk gebracht in Amstelveen, waar de première is gehouden, in Alphen. Delft, Driebergen, Tiel, Haarlem en Amsterdam. En er vol gen nog vele voorstellingen; op 29 januari ln Brussel, voor de Euro pese school cn voor de Belgische televisie, in Amsterdtm, Amersfoort, nog tweemaal in Haarlem, Heiloo, Emmen en Rotterdam, om er maar een paar plaatsen te noemen. Problematisch Het spel ,£adako wil leven", dat de groep Lekento, leden van de Hervormde Jeugdraad in Am stelveen op de toeschouwers overbrengt, is een ontroerend verhaal, problematisch en wat gedramatiseerd: als de bom op Hiroshima valt. bevindt het vierjarige meisje Sadako Sasaki zich met haar tienjarig broertje Shigeo in een stadspark vrij ver van het centrum. De orkaan blaast het meisje weg en als Shigeo haar vindt, blijkt zij geen enkel schrammetje te hebben opgelopen. Hij sleept haar mee, door een hel waar jankende honden vastzitten in het ge smolten asfalt en menselijke vormen hun verkoolde arm- stompen ten hemel heffen. Maar tien jaar later, als Sadako Is opgegroeid tot een vitaal meisje, slaat plotseling de atoombliksem in haar lichaam. Sadako Sasaki komt in een zie kenhuis waar atoompatiënten worden verpleegd. Zij sterft langzaam. Ouders en broer ne men goudpapier voor haar mee. Als ze daarvan duizend kraan vogels vouwt dat betekent dui zend gebeden aan de goden, zal ze zijn genezen, zo wil een Ja panse legende. De dokters en de verpleegsters werken mee aan dit humane sprookje om de laatste dagen van het kind zo draaglijk mogelijk te maken. Sadako Sasaki vouwt 999 vogels. Dan sterft zij Het succes van dit Japanse dra ma in lekespel vorm was groot; zo zelfs dat het doordrong tot Japt^i- se kranten, die er uitvoerig over schreven. Het publiek in dat verre, kleine Nederland hield zich weer bezig met de oude strijdvraag, die door de opvoering van het lekespel weer in de actualiteit was geplaatst: was het nodig een atoombom op weerloze inwoners van Hiroshima te werpen? Kraanvogels De Japanse zieken besloten let* te doen en gingen kraanvogels vouwen. Van goudpapier. Zeven duizend vogels vlogen met een KLM-toestel naar Nederland en op 9 november van het vorig jaar wer den ze door een Japanse vertegen woordiger van de KLM en een Ja panse stewardess aan Lex de Rooi en sUn groep aangeboden. En gelijk werd een actie ingezet onder het motto „Bloemen voor Sa dako". De vogels werden voor een gulden te koop aangeboden en ze vlogen (figuurlijk) weg. Van de op brengst werden rozen en gladiolen- bollen gekocht, die voor Kerstmis naar Japan werden gezonden. De 23-jarige tekstschrijver Lex de Rooi, afkomstig uit Amstelveen, werkend in Alphen en wonend in Koudekerk is verantwoordelijk voor het hernieuwde meeleven van de Nederlanders met de slachtoffers van de A-bom. Hij kreeg vorig jaar toevallig het in achttien talen ver taalde boek „Sadako wil leven" van de Oostenrijkse auteur Karl Brück- ner in handen. Dit boek werd in 1962 bekroond met de Oostenrijkse staatsprijs voor de Jeugdliteratuur. Lex zocht, als toekomstig leider van een in de vakantie te houden to neelkamp juist een toneelstuk en het gegeven in het boek leek hem daarvoor uitermate geschikt. Of schoon hij nog nooit een boek in een toneelstuk had omgewerkt, be gon hij toch enthousiast aan het herschrijven. Enige maanden lang heeft hij avond aan avond op zijn werkstuk zitten zweten toen was een toneelstuk geboren. het stuk Ingestudeerd. Lex vertelt erover: „De hele dag, en ook 's avonds nog, hebben we gewerkt. Iedereen overhoorde elkaar, zelfs onder het aardappelschillen". Het is een vakantie van enorm hard wer ken geworden. Vrijdagavond kwa men de meisjes en jongens ln het kamp aan en 's woensdags consta teerden de regisseur Lex de Rooi, zijn assistent Jan Verburg en de choreografe Marjan Imthorn tot hun verrassing dat het stuk ,stond'. Zaterdagavond werd in het in tieme kerkje in Werf huizen voor het eerst „Sadako wil leven" ge speeld. Lex: „Het was voor ons een groot risico, want die mensen had den nog nooit een toneelstuk in een kerk gezien". Maar die eerste opvoering werd een ongekend succes. Na afloop bleef het publiek roerloos in de kerk zitten en pas na enkele mi nuten kregen de spelers een don derende ovatie. Er is nadien nog veel aan de vorm van het stuk gedokterd: het kreeg een geheel andere mise-en-scène en het decor werd soberder ge maakt, maar meer verfijnd. Bekendheid Toen kwam de première in de Amstelveense Kruiskerk, waarbij ook de landelijke pers aanwezig was. die de Jeugdige en moedige groep meer bekendheid verschafte. Dat deed ook de AVRO-TV die een uur voor de première fragmenten De charmante stewardess van de K.L.M.mej. Nakasjima die de actie ..Bloemen voor Sadako" heeft ingeluid. Zij bracht de kraanvogels, op hun ziekbed gevouwen door Ja panse A-bom slachtoffers, mee naar Nederland. van het stuk en een Interview met de regisseur had uitgezonden. Op 11 december volgde weer een voorstelling ln Amstelveen, nu in de toneelhal van het Caslmlrly- ceum. waar opnamen voor de Ja panse en (weer) Nederlandse tele visie werden gemaakt en waarna de rozen en de bollen officieel naar Japan werden afgezonden. Hierbij was de Japanse ambassadeur ln ons land aanwezig. Dit alles bereikte een geheel on bekend en amateuristisch groepje scholieren, geleid door twee artis tieke regisseurs, evenwel zonder er varing in de show-business. Lex de Rooi (23), thans nog tekstschrijver, heeft er een goede baan door ge kregen: op 1 mei gaat hij naar de AVRO-televisie als regisseur-pro ducer bij de afdeling documentaire programma'6. Zijn assistent, Jan Verburg. is student aan de Rijks academie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Voorts studeert de choreografe Marjan Imthorn rit miek aan het conservatorium in Den Haag. Maar ook de spelgroep telt veelbelovende Jongeren: de beide hoofdrolspelers, Maja Stoffels (Sadako), zestien Jaar en Hans Snijders, zeventien Jaar, die Shigeo speelt, zijn leerlingen van het In stituut voor Voortgezet Kunstzinnig Onderwijs in Amsterdam. Maja, die inmiddels een aanbieding heeft ge kregen voor een rolletje in een tv- spel, wil later naar de toneelschool en Hans hoopt over enige Jaren naar de Academie voor dramatische kunsten te gaan. Hoorspel Lex de Rooi maakt nu een hoor spelbewerking van het stuk. „Dat vergt een hele omschakeling van de spelers", zegt hij. De groep is thans bezig proefopnamen te maken. Op 20 maart zal het hoorspel door de AVRO worden uitgezonden. Er is nog een batig saldo in kas. overgehouden van de bloemenactie Dat moet op, maar uiteraard niet worden verspild. Lekento denkt er nu over e«n prijsvraag onder de Nederlandse jongeren uit te schrijven natuur lijk op het artistieke vlak. Het zal waarschijnlijk de bedoeling worden dat Jongeren van boetseerklel zelf een plastiek of een relief vervaardi gen. dat uiteraard een ver beelding moet worden van de atoomramp in Hiroshima. Het beste beeld wordt bekroond, In brons ge goten en krijgt een plaats in het A-bomb hospital in Hiroshima- city. Maar dit plan verkeert nog in een beginstadium en moet nog ver der worden uitgewerkt. (Jouw We reld schrijft hier later meer over). Het fenomeen Trini Lo pez was er.weer, voor de tweede maal. En het. vooral jeugdige, publiek was weg, wég van hem. Hij was al eerder even we zen overwippen voor een optreden in het Grand Gala du Disque van Wil lem (O.) Duys en toen kon het muziekminnend publiek hem redelijk ver staan, ook via de t.v. Het ging er toen allemaal or delijk aan toe en aan zijn verzoek „everybody" om met hem mee te zingen, werd maar met schroom voldaan. Maar het vorige week einde, tijdens zijn optre den in Den Haag en later op die voor hem drukke zondagavond in Amster dam, was dat anders. In het gebouw van Kunsten en Wetenschappen in het wat ambtelijke Haagje is Reacties Hard werken In het vakantletoneelkamp in juli in het Groningse YYarfhuizen werd Duizenden papieren kraanvogels, tot kleurrijke slingers geregen, kwamen in november in Amstelveen aan. nadat het grote succes van de spelgroep Lekento met de opvoeringen van het lekespel ..Sadako wil leven" tot in Japan was doorgedrongen. Regisseur toneelschrijver Lex de Rooi en ..Sadako" speelster Maja Stoffels (rechts) be wonderen de vogels, die door de Japanse vertegenwoordiger bij de K.L.M.de heer M. Iida en stewardess Naka sjima werden aangeboden. Lex de Rooi heeft na de bloemen groet veel reacties uit Japan ont vangen. Een Japanner heeft hem een brief gestuurd met de tekst en de muziek van de song „A-bomb girl". HU vroeg hem tevens adres sen van Nederlandse meisjes en Jongens om met hem te correspon deren. De Mayor of Hiroshima (burge meester) zond hem een hartelijke brief, waarin hij schrijft dat de ro zen snel naar hun bestemming, het Hiroshima A-bomb Hospital zijn gebracht en zijn uitgedeeld aan alle patiënten die lijden aan de gevol gen van radio-actieve straling. De gladiolenbollen zijn ln het stedelijk tuinbouwcentrum geplant, vanwaar ze. als ze in bloei staan naar de bedden van de patiënten worden gebracht. In Hiroshima, in het park van de vrede verheft zich een een voudig gedenkteken: op een symbolische atoombom staat een meisje, dat in haar ten he mel geheven handen een kraan vogel houdt. Het is het symbool van de hoop: laat de kraanvo gel overwinnen, en de bom niets meer verwoesten. En bij de bedden van de stra- lingszieken bloeien Hollandse rozen, in Japanse grond zoeken Hollandse gladiolenenbollen voedsel om te leven. Leven! Piet Goose n het er eigenlijk nog be trekkelijk rustig aan toe gegaan. Toen Trini ,JIam- mer" verscheen, brak er wel een ontzettend gejoel en gekrijs los, maar na dat bij zijn tweede song een extra, ditmaal uitzon derlijk sterke microfoon op het podium werd gezet, was hij toch enigszins bo ven het geschreeuw, ge stamp, gefluit en gebel door de Ado-suppor- ter?) hoorbaar. Vooral bij zijn laatste hit natuurlijk: „If I had a Hammer", raakte de Haagse jeugd zo in ver voering, dat de meisjes en jongens ook nog enthou siast met de armen gin gen zwaaien, zodat het zicht op het podium be duidend minder werd voor de ietwat rustiger toe schouwer. Ook drong de jeugd toen naar het po dium op, om haar idool beter te bewonderen, maar onverbiddelijke suppoos ten snelden haastig toe om de jongeren te verwij deren. Het viel ln Den Haag allemaal nog best mee. Eén van het legertje politiemannen, dat uit voorzorg in de gang van het gebouw stond opge steld, zei na afloop: Jul lie zijn zoet geweest hoor". Maar nog diezelfde zon dagavond in het Amster damse concertgebouw was Trini volstrekt onver staanbaar, daar kon zelfs de beste microfoon geen verandering in brengen. Bij het verschijnen van het fenomeen Lopez ver anderde het concertge bouw in een juichende twistende, zwaaiende en kluitende mensenzee. Na dat ook Trini daar zijn Hammer" had trachten te zingen, moest de ten gere zanger zich met een spurt in veiligheid bren gen voor de onstuitbare massa tieners. „Het publiek is in Euro pa vèel enthousiaster dan in Amerika", heeft zan ger Lopez eens gezegd. Dat wel. En icij hebben ons afgevraagd: gaat het de tieners nu om het zin gen van fijne liedjes of om de zanger? Of mis schien gewoon om eens lekker herrie te schop pen?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5