1 Aankoop der twee panelen van Engebrechtsz. uniek Gre Brouwenstijn terug bij Nederlandse Opera Prof. dr. J. J. A. van lersel hield oratie als gewoon hoogleraar Van historisch zowel als artistiek belang In heropvoering van Beethovens Fidelio9 LEIDSE RAAD STELDE EEN DAAD 5TS schildersverven, ladders en schildersgereedschappen Leidse verfhandel „de Valk' GRUNNEGERS VIERDEN LATE JAARWISSELING LEIDSE FRIEZEN ZAGEN TONEEL IN DE BURCHT Splitsing kring Leiden W.K.A. Collegium Musicum Communicatie tussen dieren ONDERHOUD RUSSEN MET NOSSENKO t 1 maart 1860 Zaterdag 15 februari 19M tweede blad no. 31188 f vrot Honda >nd-1 m.mi lltelti ',4 ÜS lenkJ k 1-1 Je ui 3 RM ran 3 dei ltï Ink Ij 20 V Polit en t dr iet 18 UWS ian nent ndln orki 21 ollstt I'S zo plat Avor, jrekli preki m éi l 23 IW. 9 j t leW ing. 11| mod® rrdai md ttel; t. 13 nstai gelBi 5 Wil uitzet rume» r coq ograq «rinfl ïlevld happj Ran at va t zani ïjd. lt 5 Jaq iCtuab 5llatei nk hj azz Telt 1 Joui OIMi uur) To cd alleg* West 7. Hu t. O) mot» nlmat) a trop 1. Alle ila Oi iimmj cherr ipottt We mee Barj larmc Klei IIA'S 330 eke lerlchl 14 16.( In ons blad van dinsdag j.l. heeft U kunnen kennis nemen van de unieke aankoop van twee panelen van Engebrechtszoon. voor in totaal f 210.000 ten behoeve van het Museum de Lakenhal. In verband hiermee schrijft ons de directeur van het museum De Lakenhal, drs. J. N. van Wessem het volgende: Nauw met onze stad verbonden De daad. die het Leidse Gemeente bestuur J.1 Maandag stelde met de aankoop van de beide zijluiken van Cornells Engebrechtsz. is van een veel grotere importantie dan op het eerste oog lijkt. Het Is immers een vry ondankbare taak een zo groot bedrag te beste den om iets te kopen dat men sinds jaar en dag bij zich weet, een mu seum te verryken met twee kunst werken. die er sinds mensenheugenis zijn thuis geweest. In feite was de situatie echter een andere: de beide luiken hingen weliswaar reeds lang ln de Lakenhal (wie herinnert zich de dag dat zij er gekomen zijn?», maar zij hoorden niet tot het kunst bezit van onze stad. En kort geleden werd bekend dat de eigenaar ze ver kopen wilde. Indien de Gemeente raad Maandag zyn stem niet gege ven zou hebben waren deze hoogst belangrijke kunstwerken voorgoed voor Leiden verloren geweest. Wat de Raad, en de commissies die bjj de besluitvorming een belang rijke rol hebben gespeeld, tot hun beluit zal hebben geleid is naast het artistieke- in hoge mate het histo rische belang van deze luiken voor Leiden. In hun ontstaan en heel hun verdere geschiedenis zijn zij nauw met de geschiedenis van onze stad verbonden. Benogen historie. In zijn geschiedenis van de Noord- nederlandse schilderkunst schetst Prof. Hoogewerff de bewogen ge schiedenis van het drieluik, waarvan het middenpaneel omstreeks 1837 vernietigd werd: „In het Stedelijk Museum te Leiden worden, zoals be kend, drie kapitale werken van Cor nells Engebrechtsz. bewaard, welke Carel van Mander heeft beschreven. Het zijn drie triptieken, doch van het grootste is het middenpaneel verlo ren gegaan. Dit is te meer jammer, wijl de biograaf Juist aan dit altaar stuk zijn hoogste lof toezwaait. De bewaard gebleven luiken werden om streeks 1910 teruggevonden op het kasteel Offem te Noordwijk. De lotgevallen van het drieluik zijn bekend. Herman van Oegstgeest en Jan Btoop stierven kinderloos en zo bleef het in het bezit van de Lockhorsten Bi) de beeldenstorm in 1566 werd het geborgen en naar hun woning, vlak bij d Grote Kerk, overgebracht. Ar nold Buchelius heeft het stuk daar (in het begin van de 17e eeuw) ge zien. In 1651 wordt het in het kasteel van Herdingen ln Westfalen vermeld. In 1660 is het verkocht aan Wigbold van der Does te Noordwijk. Carel van Mander zag het in het begin van de 17e eeuw in Utrecht, maar al spoe dig kwam het terug naar Noordwijk waar het nog in 1725 in een slaap vertrek hing en waar E. W. Moes de luiken in 1905 gevonden heeft (het middenpaneel met de voorstelling uit het Boek van de Openbaring van Jo hannes is omstreeks 1837 ver nietigd)". brechtsz. die toen reeds tot het ste delijk kunstbezit behoorden» worden door het stadsbestuur van Leiden, om hun kunstwaarde en ter nagedach tenis aan zulk een uitnemend mees ter en burger van Leiden, bewaard op het stadhuis". Nu uit particulier bezit verworven De Lockhorsterluiken waren toen nog in particulier bezit en zijn dat gebleven tot dat de stad Leiden ze deze week kocht. Door deze aankoop stelde Leiden een daad. want dezelfde 1 van Mander schrijft reeds in 1604: Alle kenners rijn het er oeer eens l „Maar het beste en uitnemendste dat de luiken, die uit Noordwijk naar de Lakenhal als bruikleen zijn geko- I men, behoren tot Engebrechtsz.' be faamde drieluik. De scherpe en ge degen portretten en de renaissan- i cearchitectuur worden in de littera- 1 tuur geprezen. Friedlander noemt 41 werken van de meester (de val onder het kruis in de Lakenhal was hem nog niet be- kend»; de Lockhorst vleugels nemen in zijn overzicht een ereplaats in. In zjjn verhandeling over de meester wijkt hU slechts in zoverre van de algemene opvatting af, dat hy het werk later dateert dan de meesten. Dat de signatuur niet oorspronke- ïyk is speelt in het geheel geen rol. De beide onaanvechtbare drieluiken van de meester hebben evenmin als Lucas Laatste Oordeel in hetzelfde museum geen handtekening. In de 16e eeuw was de kunstenaar nog zo veel handwerksman en tegeiykertyd in zo sterke mate een oorspronkeiyke kunstenaar dat het werk zelf de sig natuur was. stuk, dat er bestaat van zijn bekwa me en kunstvaardige hand. is een tafereel met twee deuren, dat vroe- I ger diende als grafmonument van de heer van Lockhorst. hetwelk zy (de erfgenamen» geschonken hadden aan de Sint-Pieterskerk te Leiden en gehangen boven hun begraafplaats in de Lockhorsterkapel Men ziet personen ln biddende houding in de heel goed geschilderde afbeeldingen van hen die het stuk destijds lieten maken". Met deze schijnbaar zo weinig spectaculaire aankoop heeft het Leidse stadsbe stuur een daad gesteld van het al- lerhoogste belang, en die getuigt van zijn verantwoordelijkheid ten aanzien van het historische- en artistieke verleden van deze stad. Werk van Appel naar Venetië De commissie voor de Nederlandse Inzending naar de 32e biennale ln Venetië, heeft hiervoor werk uitge kozen van de schilders Karei Appel te Parys en Lucebert te Bergen en van de beeldhouwer Jaap Mooy te Bergen. De biennale wordt op 20 Juni ge opend. De commissie is door de minister van O., K. en W. ingesteld op advies van de Raad van de Kunst en be staat uit de heren Jan van Heel. C. Doelman en prof. dr. H. L. C. Jaffé. Advertentie Het beat gesorteerd In: LAMMERMARKT 3 - LEIDEN - TELEFOON 33909—33300 Verkoop uitsluitend engros. Afkomstig van een pionier Cornells Engebrechtsz. is een pio nier in onze schilderkunst. HU is een van onze eerste schilders in de volste zin van het woord. ZUn reeds brede en toch dunne schilderstechniek is wonderbaarlijk knap en sterk, zjjn kleur spreekt van grote rükdom en verfijning tevens. HU is een van de grondleggers van onze schilderstra ditie. Zijn noodlot was dat hij over schaduwd werd door zijn geniale leerling Lucas. In elke studie over Cornells Enge brechtsz. nemen de Lockhorstpanelen een centrale plaats ln, maar hun grootste lof ontvingen z(j in de aller eerste Jaren van de Gouden Eeuw, toen Carel van Mander schreef„De ze stukken (de werken van Enge- Goochelen en dia's Veel leden van „Ons Grunne ger laan d" waren gisteravond in de Jacobazaal van „Den Burcht" aan wezig om met elkaar, onder het ge not van „kouk en olie wieven" nieuwjaar te vieren: wel wat laat. maar door omstandigheden kon dit niet eerder. In zyn openingswoord wenste de voorzitter, de heer L. Klevering de aanwezigen alsnog veel heil en zegen ln het nieuwe jaar. Na dit openingswoord en het zin gen van het „Grunnens Laid" werd de aanwezigen een attractief pro gramma aangeboden. De bekende Grunneger Goochelaar, de heer J. Nannenberg. nu woonachtig in Rot terdam. liet de leden meer dan een half uur van zyn goocheltoeren ge nieten en nam het publiek er mooi tussen. De heer T. Kerkhoven uit Leider- Flatbouw opgedragen De NV Bouwfonds Nederlandse Ge meenten te 's-Gravenhage heeft de bouw van een flat van 54 woningen naby de Zyi te Leiden-Noord opge dragen aan de firma J. van Rhyn en Zonen te Katwyk a. d. Ryn, na enkelvoudige lnschryvlng voor een bedrag van ruim f 1.- miljoen. Het werk wordt uitgevoerd naar ontwerp van het Rotterdamsche Ar chitectenbureau E. F. Groosman BNA als uitbreiding van de in uitvoering zynde opdracht van 72 woningen van hetzelfde type. Aavertenci* DUJLJLA VLOXS 1.85/1.98/2.95 met GRATIS spearzegei* van 15 en 25 ct dorp vertoonde vervolgens prach tige dia's van Griekenland en Joego slavië omiyst met muziek. Ze waren zo aantrekkeiyk, dat men zou wen sen dit allemaal ln werkeiyk- heid ook nog eens te zien. Na de pauze trad nogmaals de heer Nannenberg op, ditmaal samen met Cobie, een namaakkoe. die hem melk leverde voor zyn trucs. Het was een geslaagde avond en de aanwezi gen gingen voldaan naar huis. Comediedesjeunes: «La reine inorte" De „Comedie des Jeune6" heeft gis teravond m het Scheveningse Kur- hauspaviljoen Henri de Monther- lant's klassieke drama „Le reine morte" opgevoerd. Regisseur Kees wyting had zichzelf en zyn spelers docenten en leerlingen van de Haagse afdeling van de Mission Universi taire et Culturelle van de Franse am bassade. met dit stuk geen geringe opgave gesteld. Voor het resultaat mocht de amateurtoneelgroep van he publiek, onder wie zich ook de Franse ambassadeur, graaf van Crouy-Chanel bevond, een warm ap plaus ln ontvangst nemen. Eigenlijk vormde gisteravond het optreden van onze vermaarde sopraan Gré Brouwenstijn het evenement van de heropvoering van Beethovens' opera ..Fidelio" in de uitstekend bezette Stadsschouw- I burg te Amsterdam. Die heropvoering was ingestudeerd door Jacqueline Jacobi. Ook in 1959 heeft zij daarin de ontroerende Leonorepartij ge- I zongen, eveneens tezamen met de aan haar absoluut evenwaardige Guus Hoekman in de rol van de gevangeniscipier Rocco. Zij waren de sterren van deze avond, met als derde de ons nog onbekende Heiner Hom. die als de wrede Don Pizarro, gouverneur van de gevangenis eveneens sterk imponeerde. Veel minder vol deed naar ons gevoel echter de tenor Wolfgang Windgassen over wie zo hoog opgegeven werd: méér een Wagnerzanger. wiens vi brerende stem van sterk ongelijke kwaliteit is. Dit zyn. wat de Interpretatie be treft. de voornaamste indrukken over dit verheven Beethovenwer*. dat in de grond allerminst een opera is Men behoeft werkelijk geen Beet hoven-ontkenner te zyn, om te on derkennen, hoe deze geniale sym- fonicus met zyn stof heeft moeten worstelen, alvorens zyn ..Fidelio" dc huidige definitieve gestalte verkreeg na diverse omwerkingen. Als een eenzame en unieke schep ping staat deze „Fidelio" in de operaliteratuur; een Idealistisch en verheven „hooglied van de huweiyks- trouw", waarin rechtvaardigheidszin en opofferingsgezindheid een alles- Uifvoerina woa af" een man *Ueen). een byaonder spon- nend stuk, dat door de spelers op De Leidse Friezen hadden gister- uitnemende wijze ten tonele werd ge- avond weer hun maandeiykse grote bracht. Hier was nu werkeiyk eens byeenkomst ln „De Burcht" waar de toneelclub van het Selskip „Frlso" optrad en ditmaal een thriller voor het voetlicht bracht getiteld ..Füke foar ln man allinne" (Valstrik voor Advertentie Zoekt U een GERO-CASSETTE van f40.of f400. v. d. WATER, Haari.straat 207 heeft het. De Gero-specialist. 12.01 mutl 1111112- Ichte&j rmtuu 15.45] Beurs-j Dor d(j klnJ =Vans» Idateq Pro-i mmo- ench- ndlng I Nw» >m d< Klem» 22.00 sdan- kun- oni Licht* Voo» n ac- imrni leuws. Jchtt inmu- >rspel. uzlefc Leids Kamerkoor' zingt Bach's ,Johannes Passion' Op 25 februari a.s. des avonds te acht uur wordt door het Leids Kamerkoor in de Stadsgehoor zaal wederom een uitvoering ge geven van de Johannes Passion van J. S. Bach, waarmee dit koor verleden jaar in de Zuiderkerk zulk een uitzonderlijk succes boekte. De leiding berust by Willem Mi- zée. Solisten zyn Ank Reinders (so praan), Rykje Wolfswinkel (alt). Herman Schey (Christusparty Chris van Woerkom (Evangelist), Cornells Kalkman (tenoraria's) en Harry Blackmon (basarla's). Verdere medewerking wordt ver leend door het Residentie-Kameror kest, dat ln het by zonder ln dit werk tUn sporen heeft verdiend, alsmede door Bram Martyn (orgel) en Hans 8chouwman (klavecimbel). Het Leids Kamerkoor heeft zich ln enkele jaren weten op te werken tot een koor van hoog niveau en ontving in verband daarmee een gemeente lijke subsidie, hetgeen een hoge er kenning inhoudt. Bjj de uitvoeringen van dit koor wordt gestreefd naar eenzelfde en- 'semble van solisten, hetgeen ten goede komt aan een steeds gavere vertolking en een diepere geestelijke beleving, een der voornaamste eisen, welke Mizée aan de Interpretatie •telt. Men moge zich daarvan opnieuw gaan overtuigen. niets op aan te merken. Integendeel, het was ln alle opzichten af. De in trige in dit 6tuk was by zonder goed en het slot volkomen onverwacht, maar zeer logisch. Een warm applaus en de „sükerbóllen" (suikerbroden» die aan de spelers werden uitgereikt waren wel verdiend. In de pauze werd de gebrulkeiyke lotery gehou den om pryzen door de leden byeen- gebracht. een welkome actie voor de penningmeester. Na afloop bleven nog velen byeen voor een dansje. Al met al een avond die men niet gauw zal vergeten. beheersende rol spelen. Doen by ge brek aan voldoende dramatische hoogspanning, uitgezonderd dan in de bewogen en aangrijpende kerker- scène. is er toch voor de moderne mens teveel zoet-braafs en edels, dan dat hy er zich by voortduring door geboeid kan voelen. Romantische trekken die reeds naar de toekomst wijzen te over, een hoog gestemde zedelijke inhoud, echtheid aan gevoelens, verheven pathos in de klassiek-symfonische stijl op nobel niveau, maar ook een dramaturgische zwakte ondanks de bekortingen, die Beethoven uiteinde. IUk moeizaam aanbracht. Daardoor kan men onmogeljlk meer tot de extase komen, die het publiek opbracht, toen de „Fidelio", na enkele fiasco's in 1804 en 1805 eindelijk op 23 mei 1814 ln het Kartnertortheater te Wenen, onder Beethovens leiding, uitbundig werd toegejuicht en sindsdien gedurende anderhalve eeuw ln vele landen tot opvoering kwam. De Ned. Opera heeft er onder leiding van Arnold Quennet, eerste dirigent van „Deutsche Oper am Rhein", die de plaats innam van de plotseling verhinderde Frans Bauer Theuseel, een veelszins gespannen doch zeer statisch gehouden uitbeel ding van gegeven, waarby het zwak spelende orkest speciaal de bla zers gleden wel eens uit een scha duw wierp op de lofwaardige vocale prestaties. Van deze willen wy nog memore ren de charmante creatie van Jean- nette van Dyck als Marzelline, goed ondersteund door de bewaker Jaquino (Rudolf Kat) ln het biyspelachtlge, grê brouwenstijn aan Mozart herinnerende, eerste tafereel. Accuraat ging het ook toe in-vele fynzinnige ensembles, waarnaar het luisteren een genoegen was. De regie van Wolfgang-Dieter Ludwig kon echter een by voortdu ring optredende matheid in de actie niet verhinderen, alhoewel het koor der gevangenen, een indringende en hevig lugubere indruk maakte. Wini Vesseur, die voor de décors en kostuums tekende, had zich hier biykbaar sterk laten inspireren door reminicenties aan de concentratie kampen. Bovendien waren de décor» somber genoeg om een adembene mende impressie te geven van een Spaanse staatsgevangenis. De opvoering 1» herhaaldelijk door „open doekjes" onderbroken een teken, dat men heftig meeleefde, waarbij speciale erkentelijkheid is uitgegaan naar Gré Broewenstijn. wier optreden bij de Ned. Opera tot bijzondere waardering mag stemmen. Glanzende en gezegende zange ressen van dergelijk formaat zijn met een lantaarntje te zoeken! Er was tenslotte een langdurig applaus en Teel bloemen. H. Nieuwe kringen voor Lisse en Alphen e.o. Al enkele jaren is gebleken, dat het Werkverband Katholiek Amateur toneel kring Leiden té uitgestrekt is. Er zyn moeiiykheden door de minder goede verbindingen en ook bezwaren van financiële aard In overleg met het provinciaal be stuur is nu besloten twee nieuwe kringen op te richten, n.l. een kring Lisse en een kring Alphen. Op 23 maart zal door het provin ciaal bestuur een vergadering belegd worden voor alle r.-k. toneelvereni gingen met bestuur en leden uit de plaatsen Lisse. Hillegom, De Zilk, Noordwykerhout, Voorhout. Abbenes, Sassen he im, De Kaag en Nieuw- Vennep. De plaatsen Abbenes en Nieuw- Vennep behoren elgeniyk tot de pro vincie Noord-Holland maar worden hierdoor uit hun isolement verlo6t en kunnen deelnemen aan de activitei ten van de kring Lisse. Het voorlopig bestuur van de kring zal gevormd worden uit één afge vaardigde van elke vereniging, by voorkeur de voorzitter. Op 10 april zal een dergeiyke ver gadering plaats vinden te Alphen voor verenigingen uit: Alphen. Lan- geraar. Nieuwveen. Zevenhoven, Noorden. Woerden. Bodegraven. Ha. zerswoude-dorp en Hazerswoude- Ryndyk. Op 16 april volgt een vergadering ln Lelden voor de plaatsen: Lelden. Oegstgeest, Warmond. Hoogmade, Roelofarendsveen. Leimulden, Oude wetering. Rypwetering, Zoeterwoude, Stompwyk, Voorschoten. Leidschen- dam, Katwyk en Noordwyk. Gistermiddag heeft prof. dr. J. J. A. van lersel in het Groot Auditorium het ambt van gewoon Leids hoogleraar in de experi mentele dierkunde aanvaard met een oratie onder de titel .Aspec ten van communicatie tussen dieren". Prof. Van lersel werd in 1949 tot docent te Leiden benoemd, in 1958 tot lector en vorig jaar tot gewoon hoogleraar. In zijn oratie legde hij vooral nadruk op de noodzaak tot nog veel en kritisch experimenteren voordat men zich een goed inzicht kan verwerven in de problemen van de dierlijke communicatie. Drie vraagstellingen Ethologie is de aatuur-weten- schappelyke bestudering van het ge drag \an dieren, aldus prof. Van ler sel. Net als in elke biologische dis cipline zyn drie grote typen van vraagstellingen te onderscheiden. De vraag naar het waardoor, dwz. de fy siologische verklaring, voorts d* vraag naar het waartoe, d.w.z. de functie van gedragingen in verband met het voortbestaan van individu en soort, en ten derde de vraag naar het his torisch ontstaan van gedrag in de evolutie. Aan de hand van een concreet veld van onderzoek, het zo belangryke gebied van de communicatie tussen individuen, lichtte spreker deze vraag stellingen nader toe. Speciaal richtte hy de aandacht op die elementen van communicale, die een duideiyk aangeboren basis hebben. Besproken werd hoe de grote mate van speci ficiteit van een signaal, aanleididing gevend tot bepaalde reacties van de ontvanger ervan, fysiologisch tot stand kan komen en hoe hierby aan geboren gekende en door ervaring verworven kennis innig verweven kunnen zyn. Prof. van lersel lichtte toe dat ook het signaal zelf dikwyis bestaat uit een samenspel van aan geboren vastgelegde en door ervaring bepaalde componenten. Het zal veel geduldig en kritisch experimenteren vergen, voordat deze samenhang ont- Prof. Van lersel (links) en echtgenote tijdens de receptie in gesprek met de rector magnificus prof. dr. W. den Boer. (Foto L£> Hol vaat) rafeld zal zyn. Vervolgens w-ydde hy aandacht aan functionele aspec ten van de structuur van signalen, in zoverre ze dienstig zyn voor de opwekking van reacties, dan wel een oriënterend effect hebben op de be wegingen van de ontvanger ln de ruimte. Tenslotte besprak prof. Van lersel op welke wyze een vergeiykende stu die van het gedrag van verwante soorten ons verder kan brengen 'J de beantwoording van de vraag of de richting, die de evolutionele ont wikkeling van signalen nam. begry- pelyk Is. Het onderzoek hierover komt pas sedert kort op gang. ZUn con clusie luidde, dat gefundeerde uit spraken alleen mogeiyk zyn, als naast studie van de functies van het sig naal zelf, gedétatlleerde studies wor den verricht van alle functionele systemen, die ee.i organisme bezit en van de interacties tussen deze systemen. Na afloop van de oratie, die met de gebruikelyke toespraken werd beslo ten, recipieerde prof. Van lersel in de ontvangstzaal van de Academie. Woensdagavond 19 februari con certeert het Leids studentenkoor en orkest „Collegium Musicum" kwart over acht in het gebouw van de Doopsgezinde kerk. Voor het Col legium Musicum ls het geven van een concert niet een hoofddoel, maar een middel om te dwingen naar een graad van afwerking van de muziek te streven. Het concert beoogt te la ten horen welk resultaat men met dit streven heeft bereikt- Met een koor en een orkest kan voor een grote afwisseling ln het programma worden gezorgd. De sfeervolle Doopsgezinde Kerk leent zich uitstekend voor het verrassende en aantrekkeiyke ln het programma, waarin klassieke en moderne, vocale en Instrumentale werken elkaar af wisselen Een verrassende harmoniewisseling is bv. te horen tn de uitvoering van Psalm 138 van Rosenmiiller wanneer koor en orkest veranderen van tem pa Op het programma staan ook een concert voor twee fluiten en try kers van Rohwer (I960). het concert voor twee hobo's van Vivaldi en Bach's Cantate 47. Voorts zal het koor een werk uitvoeren van Her man Strategier. Hierby wordt de be geleiding verzorgd door drie blazers, een bezetting, die ook by jazzmuziek veel voorkom t. Het concert staat onder leiding van dirigent André Kaart- l. do Coligny h.b.s. won declamatiewedstrijd De leerlingen ven het Stedeltjk Gymnasium hebben het gisteravond in de Jaariykse declamatiewedstryd tegen de Louise de Coligny H B S. leiyk laten liggen. Wy kregen zeer sterk de indruk dat eerstgenoemden Caesar's kreet „Venl, vidi, vlei" (Ik kwam. zag en overwon) wat al te voorbarig hadden aangeheven en zich kenneiyk veel minder serieus op dit treffen hadden voorbereid dan hun rivalen uit de Kagerstraat De prestaties van de laats ten lagen op een aanzienlijk hoger niveau, waarvan vooral „De Fee" van Annle M. G. Schmidt, voorgedragen door Anandt Teeuw met ere dient ge noemd. Daarnaast verdienen „Het aanzoek" van Godfried Bomans, uit het hoofd geciteerd door Nettie Blan. ken en „De laatste brief" van Bertus Aafjes door Emlly de Jong een by- zonder loffeiyke vermelding. De Meisjes H B S. sleepte alle pry zen ln de wacht en legde daarmede voor de derde maal in successie be slag op de wisselbeker. De uitslag luidde: Juniores (poëzie»: Emlly de Jong. Senioren (poëzie): 1. Imogeen Braat; 2. Lies be th Noordam. Senioren (proza): 1. Anandl Teeuw; 2 Nettie Blanken In afwyklng van de gebruikelijke terminologie had de paritair samen, gestelde Jury (twee docenten var. iedere school) onder leiding van mevrouw Robljns ditmaal geen moei- ïyke taak. Hoewel „wraak" een verwerpeiyk begrip is, past hier voor het Gym- Joeri Nossenko, de Rus die als lid van de delegatie naar de ont wapeningsconferentie verleden week op geheimzinnige wijze uit Genève verdween, bevindt xich in de Verenigde Staten en kan daar binnenkort, in tegenwoor digheid van Amerikaanse amb tenaren, door de Russen worden ondervraagd. Met deze verras sende mededeling reageerde gis teravond een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken op een Rus sisch verzoek om een gesprek met Nossenko. Gistermiddag had de Russisch* minister van Buitenlandse Zaken. Gromiko, in Moskou een onderhoud met de Amerikaanse ambassadeur Foy Kohier. Dit gesprek zou „op scherpe toon" gevoerd zijn. Gromiko had echter niet. aldus werd van ge zaghebbende zijde vernomen, ge dreigd met het terugroepen van de Russische delegatie bii de ontwape ningsconferentie in Genève. Eerder was van welingelichte zijde in Mos kou vernomen, dat de Russische re gering een dergelijke stap overwoog. Het behoort tot de normale gebrui ken. dat vertegenwoordigers van een land in de gelegenheid worden ge steld, te praten met een Inwoner van hun land die is uitgeweken, aldus de woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Nossenko heeft zich tot een dergeiyk gesprek bereid verklaard De Russen hebben, naar bekend, by de Zwitserse autoriteiten ge klaagd over „gebrek aan medewer king" by het zoeken naar Nossenko en twyfel geuit over de omstandig heden, waaronder hy is verdwenen. Ook hebben zy de Amerikaanse rege ring ln een nota om inlichtingen ge vraagd. nasium toch maar één conclusie: 1965 schrééuwt er om!!! De presidente van de schoolclub .Ende despereert niet", tnej. Yone van Grüting leidde deze avond op charmante wyze.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 3