VIJFTIG JAAR TANGO f GROTE MINH WIL „GEEN—i lWOORDEN MAAR DADEN'"J IN KAMER EN TUIN Op bezoek bij de generaals Sterke man van Zuid-Vietnam wil rechtvaardig zijn „Bron van verderf" Klassieke stijldans Nu nog één tegenstander EENS: NU: Alternatief Voor dat laatste ls natuurlek nodig dat hy niet alleen maar an ti-communist ls. maar dat hij voor een toepasbaar superieur alterna tief strijdt. Welk is dat in Zuid- lichte stad te zyn. werd de dan uit het zonnige Zuid-AmerikJ enthousiast in de dancings ontvan gen. In Parijs werd de tango geoul tiveerd. Zij kreeg een meer be schaafde vorm en dat deed dt tegenstand elders snel vermin deren. Als een symbool van zuide lyke vitaliteit en levenslust door kruiste de tango het oude, statigi Europa. Zo zelfs, dat In 1911 ook Czaar Nicolaas 2 va.n Rusland in pure extase bracht. Twee Jaju later, toen de tango heel wat aat prestige had gewonnen, deed zt haar intrede in ons land. In dri< voorname restaurants in Dei Haag. in die dagem een stad var hooghartige terughoudendheid, wa ren in januari 1913 de eerste de monstraties. Kort daarop maakti de tango ook in Amsterdam haai schoorvoetend entree. Valentino Maar de grote dagen waren rao( niet aangebroken. Paa ln de Jarer twintig kwam de tango-rage. Toen Zaterdag 18 januari 1964 Pagina 2 De eerlijke generaal "Big Mingh" heeft wat afgestreden in lijn leven. Zijn voorlaatste veldslag viel op 2 november van dit jaar. een hele hete dag lang tegen de paleisgarde van Djem en Nhoe. Er rest nu nog één tegenstander: de commu nistische Vietcong. De generaal rit op het puntje van rijn stoel en hij praat niet gemakkelijk. Binnen tien minuten weet men één ding: Big Minh is geen vernieuwer, geen Nasser, zelfs geen Naguib. Hoewel hij als mili tair maar één deviee heet te ken- Voorwaarts". zegt hy toch dat dit niet in eerste militaire, maar een la. En hoe moet die gewonnen worden? staatshoofd van „WIJ moeten loyaal en IJdel De volgende dag bezoek lk een anraakaamer veldheer van de rege ring, de 39-jange generaal Ton Tat Dinh. gewezen favoriet ▼an Djem, die hem echter ln zijn tydelheid kwetste. Die ijdelheid ls er nog bij de nieuwe minister van Staatsveiligheid. Er hangt reeds een kleurenfoto van hem aan de muur. maar tijdens het gesprek komt een adjudant er nog eentje ophangen. Met veel Prodent-lachjes en veel armgebaren vertelt Dinh wat de plannen van de militaire jun ta lijn: „Wij hebben geen politieke am bi ties. Wij willen arbiters zijn. Ik heb net de blijdschap van het toHe gewekt door een rijstspeculant te arresterenMen moet enkele mensen weten te offeren". Dit zijn twee van de drie cen trale figuren ln de nieuwe rege ring die op haar eerste zitting twee als belangrijk aangekondigde besluiten vatte: afschaffing van de belasting op gektoendinger naar Vietnamese studenten in het bui tenland en het vervallen van de verplichting tot het ln triplo In vullen van aanvragen voor penicil line (de proatltuUe floreert weer). Maar Minh verklaart, dat het wachten ie op de totstandkoming van de .raad van notabelen", die de onwennige regering van advies gaat dienen'. Iedereen Iedere bevolkingsgroep wordt daarin vertegenwoordigd", zegt MiwTi, „behalve de communis ten*. En da neutralisten? vraag lk. „De neutralisten ook niet", zegt Minh. Naar conservatieve schat ting >al tachtig procent van de Zuidvietnamezen dus niet ln de raad der notabelen vertegen woordig d aUn. Maar dat kan bU de vcrfcSeaÉngen anders worden. Monster a deliclosa ls beter bekend als de gatenplant; ze wordt tegenwoordig met veel sucoes als kamerplant gekweekt. Het is een uit tropische streken afkomstige plant en ze verlangt dus niet alleen een normaal verwarmde kamer, doch zij moet ook een vochtige atmosfeer heb ben. Men moet dus veel spoeien en dat dient men met lauw wa ter te doen. Het koude water, zo uit de kraan, mag men er in geen geval voor gebruiken. De potgrond dient men normaal vochtig te houden; dus dage lijks controleren of gieten nodig is De gatenplant kan op den duur flink hoog opgroeien, zó hoog dat men er in de kamer geen raad meer mee weet. Dan moet men de plant afstekken. De top wordt uit de plant geno men, ongeveer ter lengte van dertig tot veertig centimeter. De stek lean dan ln een weckfles met water gezet worden en zal daarin wortels vormen. Als die voldoende ontwikkeld zijn kan elke stek afzonderlijk opgepot en verder gekweekt worden. De oude af gestekte gaten plant kan men laten staan. Als de stek mislukt, heeft men dan ln leder geval de oude plant nog en die vormt wel weer nieuwe topstekken. Ook van onderen kunnen er stekken komen; als de plant nog niet te hoog ls, kan men de onderste stekken ook gebruiken. Grote planten dient men wel eens te verpot ten. Gebruik er de bekende bloemistengrond voor, doch roer er een beetje gehakt veenmos doorheen; de bloemist kan u daaraan wel helpen. Vergeet vooral niet dat onder ln de pot wat scherven moeten komen; het afvoergaatje ln de pot mag in geen geval verstopt raken. Grote planten kan men ook op kracht houden door ze we kelijks een weinig te bemesten; voor dit doel kan men gebruik maken van de bekende kamer- plantenmest. O KROMDJK Da gatenplant Vietnam. ,X>e demooratie", zeggen de Amerikanen. „Nooit van ge hoord" zeggen de Vietnamse boe ren. „Het katholicisme", zei Djem. „wy zyn Boeddhist", zeiden de boeren. „De rechtvaardigheid", zeggen de generaals. „Eerst zien en dan geloven", mompelt de land man. Het is de vraag of de democratie in een land als Zuld-Vletnam toe pasbaar is. Zeker als er een bur geroorlog woedt. In afwachting van de democratie ïykt het waar- schijniyker dat zy zullen zwichten voor de verleiding een militaire dictatuur in te stellen. De contra- guerrilla verzeilt zo makkeiyk in een vicieuze cirkel: op jacht naar de vis (de guerrilla-strijder) treft men het water (de bevolking). En het is in dit land dat geen na tionale. maar slechts regionale loyaliteiten kent, even waarschijn- lyk dat, de generaals, de traditie der plaatseiyke krijgsheren ge trouw, onvoorstelbare ruzie met el kaar zullen krygen. Naast de aloude Engelse wals en de foxtrotzijn nu de Zuid- amerikaanse dansen en de twist in zwang. Maar ook de thans klassieke tango is Zuidamerikaans. Toen hij vijftig jaar geleden in ons land werd ingevoerd gold hij als een bron van ver derf. en van schaamteloosheid. De tango was (in ergere mate) vergelijkbaar met de twist, zo als de oudere generatie die thans ziet. veroverde in Amerika een onwaar- schyniyk mooie jongeman het witte doek en daarmee de harten van miljoenen vrouwen: Rudolf Valentino. In één van zyn filmt speelde de tango een belangrijke rol en hoewel het maar een flauw aftreksel was van hetgeen destyds in de kroegen van Buenos Airee werd gepresteerd, raakte de dans- daarna geweldig ln zwang. In 1932 werd hy door de Engelse danslara- ren verder gestandaardiseerd. De tango is van een wilde kroegdans een stijldans ge worden. Hij.heeft aan popula riteit ingeboet, maar zal door haar ritme tijdloos blijven, vijftig jaar geleden is niet meer dezelfde als die van vandaag. Wat tegenwoordig door de orkesten in prachtige argumen ten als Argentijnse tango wordt gepresenteerd, verschilt veel van de muziek die om streeks de eeuwwisseling in de kroegen van Buenos Aires weerklonk en veel minder me lodieus was. (Van onze reisredacteur, W. L. Brugsma) V één meter negentig opricht, en zijn mond opent om mij te verwelkomen, zie ik dat er nog maar één tand in zijn bovenkaak zit: de anderen zijn er door de Japanners uitgeslagen. Omdat hij in dit land van ..miniatuur-mensen'' door zijn leng te opvalt, heet hij "Big Minh". Omdat hij van de Japanners, de Fransen en ook nog een beetje van Ngo Djem te lijden heeft gehad, wordt Doeong Van Minh door de Vienamezen ook wel ,,de eerlijke generaal" genoemd. SAIGON, januari Voor het gebouw van Zuid-Vietnams generale staf. dat aan de stads rand van Saigon ligt. staat een lange rij jeeps met militaire chauffeurs, die de officieren elke dag van en naar het centrum rijden. Sommigen geloven dat die jeeps te velde nuttiger werk zou den kunnen doen. Andere menen, dat ze dan toch maar door de Vietcong van de weg zouden worden geschoten, t In het gebouw zetelt een generaal. Als hij zijn spreekt niet uit hun tactiek en niet uit hun strategie. Zy blijven maar hun overmacht in de atryd wer pen. de olifant uitaturen om de mug te vertrappen. En er zyn zo veel muggen. De hang naar de overmacht ls blijkbaar onoverwinnelUk by mi litairen: zy komen met colonnes, commandoposten, telefoons, ambu lances, Intendance, helikopters ar tillerie, vliegtuigen met bommen en raketten om een paar dozyn Vietcong-rebellen te bestoken, die. alleen met hun neus boven het wa ter van de rijstvelden, goed ver spreid in dekking liggen, zy zoe ken „beslissende overwinningen", maar tegen hooguit één compag nie is geen beslissende overwinning te haJen, zelfs al hakt men haar in de pan. Het valt generaals zwaar hun troepenmacht te verspreiden met het risico hier en daar nederlagen te ïyden. En toch, als „de guerril la-strijder zich tussen de bevol king moet bewegen als een vis ln het water" dan zal de contra-guer- ri 11a-strijden dat ook moeten. Zeker als hy het voordeel heeft, dat hy ln zyn eigen land is. Hy zal zich met het volk en zyn wen sen moeten identificeren, ermee leven, het beschermen, het helpen. En ook bereid moeten zy n ervoor te sterven. Wanneer komen die? „Over zes maanden misschien.Over een een jaar.Misrhien over twee", zegt Minh. En men denkt: als de kalveren op het ijs dansen. Dit zyn de erfgenamen van het regime Djem in de stryd tegen het soort revolutie dat het in Chi na en Noord-Vietnam en niet te vergeten in Cuba al gewonnen heeft. Het nieuwe regime heeft in de ogen van het volk wel één voor deel op dat van Djem: het heeft de tot ln het maniakale doorgedre ven strengheid van Djem en Nhoe afgeschaft, die in het Isolement van vervolgingswaan decreteerden en proselyteerden en elk contact met de werkeiykheid verloren. Het heeft het volk, vooral dat in de ste den. een adempauze verschaft- Maar met adempauze verslaat men geen communistische revoluties. Zeker is het waar, dat de nieuwe regering, militair gezien, in het offensief is gegaan de laatste we- De winnaars: twee generaals van Zuid-Vietnams junta op de dag van de staatsgreep. In het midden generaal Doeong Van (Big) Minh. rechts gene raal Tran Van Don. ken. Maar het ls even waar dat het resultaat daarvan totnutoe vooral is geweest, dat de Vietcong meer spiksplinternieuwe Ameri kaans© wapens heeft buitgemaakt. Olifant Het onbegrijpeiyke is. dat de generaals en hun Amerikaanse ad viseurs geen werkeiyke lering heb ben getrokken uit de lessen van Mao Tse-toeng. de Vietminh -gene raal Giap .Castro en de Algerijnse guerrilleras. Ze zeggen wel te beseffen dat hier een politieke or- log wordt gevoerd, maar dat besef IE DANST er tegen woordig nog de tango? De tango is een klassieke dans geworden voor de meer gevor derden. Op een balavond wordt hij één. hooguit tweemaal gedanst. Kerkeoi en koningen namen hun maatregelen. Maar het kwaad was geschied: de tango Het zich niet meer tegenhouden. Over de oorsprong van deze dans lopen de meningen uiteen. Ver- moedeiyk stamt hy uit de tyd van de slavenhandel. De nieuwe ritmes die van de negerplantages opklon ken. vermengd met de muzikale tradities der Creolen, hebben om streeks 1870 sterk hun stempel ge drukt op de muziek in Cuba, waar ongeveer tezelfdertyd de habanera ontstond. Deze dans veroverde als fandango ln korte tyd de gehele oostkust van Zuld-Amerika en heeft model gestaan voor de tango. Uit de havenkroegen van Ofschoon de tango (door haar ingewikkelde passen?) thans wei nig door jongeren wordt gedanst, ligt haar ritme toch heel prettig in het gehoor. Hieraan is het te dan ken. dat de tango niet is „stuk" te krygen. De romantische liedjes schrijvers dichtten op het slepen de ritme 'n lawine van sentimentele versjes. Karrevrachten rode rozen zyn over de vooral dansende hoof den uitgestort. En er wil maar geen eind komen aan zwoele zomernach ten met rode lippen, ruisende pal men en zachte gitaarmuziek. En kele jaren geleden werden de zwar te zigeuner. Laila en de beklagens waardige Tamara in alle toonaar den bezongen. Schandaal Terwijl ln de eerste Jaren van deze eeuw de Weense muziek tot in de balzalen van de vermaakcen- tra van vele Europese steden door drong, en de „oude" wals tot de ge liefkoosde dansen behoorde, werd aanvankeiyk nog aarzelend het „animale" ritme van de tango ge presenteerd. Dat was een schan daal! De tango zou „een golf van zedeloosheid en bandeloosheid over de beschaafde volkeren jagen". De betere kringen kwamen ln verzet. Buenos Aires, de verzamelplaatsen van gaucho's en andere ruwe lie den, brachten de zeelieden de tan go over de zeeën en oceanen. De vurige tango, die in de donkere, temperamentvolle vrouwen verlei- delyke pleitbezorgsters vond, bracht de mannen van de zee in extase. En menig schip, dat uit Buenos Aires wegvoer nam het rit me van de tango op zyn reis mee. Parijs Zo drong de tango al gauw door tot de Europese zeemanskroegen, vooral in die in Spanje. Maar ner gens anders dan in deze obscure gelegenheden kreeg zy een voet aan de grond. Haar slechte afkomst speelde haar parten. In vele landen verwekte iedere poging om de tango Ingang te doen vin den in de beschaafdere milieus, stormen van verontwaardiging en afschuw. Vorsten vaardigden edic ten uit en er werden kerkelijke banvloeken uitgesproken over de nieuwe, schandeiyke dans, die de laagste menseiyke instincten wak ker riep. Alle verordeningen en maatregelen ten spyt drong zy in 1910 door tot de Franse hoofdstad. En ln Parys, die zich ln de uit gaande wereld allang mocht ver heugen ln de reputatie een ver- en «I De verliezers: op de militai begraafplaats van Saifl wachten twee graven op hm inhoud. Ngo Dinh Djem l Ngo Dinh Nhoe. nog in prlA tervermomming neergeschotê door de rebellerende militairtl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 8