Sierk Schröders jongste werk in het Haags Gemeentemuseum kunst kaleiöoscoqp Ned. Studenten Orkest voor zijn tournee edurfder, markanter! li forser dan voorheen ïW- A DR. H. S. VISSCHER OVER DE CINEAST ALAIN RESNAIS Gadescov, danser van wereldformaat70 'n klasse apart Twee weken studie: negen uur per dag! Opmerkelijke groei 25 stuks f 1.- Causerie voor de filmkring van K. en O. Interessant program op komst Oud - Leidenaar had overal de grootste successen Jpgericht 1 maart 1860 Woensdag IS januari 1964 Derde blad no. 31161 SIERK SCHRÖDER: een onzer knapste portrettisten! Sinds kort exposeert deze hoogleraar aan de Rijksacademie ;e Amsterdam zijn schilderijen, tekeningen en aquarellen, als 'ruchtbare en rijpe oogst van de laatste vier jaar in het Haags Ge meentemuseum. Wij kenden Sierk Schroder reeds van vorige exposities, ook in Je Lakenhal. Doch wélk een wijziging in zijn ontwikkeling open- jaart zich thans in zijn schildertrant. Was daarin, naast het technisch meesterschap, de vaak conven- ionele, veelal wat zoetelijke inslag evident, zijn stijl is thans, in Jeze unieke portrettengalerij op frappante wijze véél gedurfder, iiarkanter, forser geworden. De gevaren van de beminnelijke jotheid waren Sierk Schroder zelf brast geworden. Anders dan vele kn zijn tijdgenoten (Kees Verwey, ril link. Koch en Ket), die een koel kalisme aanhingen, was Sierk ihroder een Impressionistisch schil- >r bij uitnemendheid, doch'een bij ie de uiterlijke, gladde en wat vlak- zij het uitermate knappe manier, larmee de geportretteerden van- lf sprekend zelf steeds bijzonder genomen waren, bij uitstek preva- erde. Deze wijze liet echter weinig limte over voor een analyse der in- trliike waarden en zij moest de ver- lardiger op den duur beslist min er artistieke bevrediging geven. Nu dit alles voor een groot deel an- irs. Schroder betoont zich opnieuw n rasportrettist, die. al houdt hU >g in menig opzicht vast aan de aditie, toch zeker meer te ..beleven" te .zeggen" geeft dan voorheen, zal het hem grote worsteling ge- >st hebben, hiertoe te komen. Het is daarbij opnieuw een visueel not hiervan kennis te nemen, met s een hoogtepunt in de nieuwe uit- ukking en visie, een felgeladen, be- sld en expressievol portret van de hilder Theo Swagemakers, waarbij j de kleuren met krachtige, ro- luste. soms wilde streek op het doek nseelde. Min of meer in dezelfde eer gehouden, doch toch nog niet in dezelfde heftigheid vervuld, zijn i voornaam royaal neergezet portrte in prof. F. M. U. en twee frappant ÜU kende portretten van de Leidse (hilder Gerard de Wit, voorts een (eld van de voor zijai ezel zittende >llega Paul Citroen (van 1958). antzinger en Charles Roelofsz. Dat in Ida Wasserman, vervaardigd >or de Kon. Schouwburg te Den aag (van 1961), is naar ons gevoel ►houden in een te fondantachtige leur. welke contrastwerking noch nigerlet diepte toelaat, doch waar- an het succes bij de massa toch by oorbaat gegarandeerd is. Intussen l\jkt het volkomen duide lijk, dat Schroder zich met alle macht poogt te ontworstelen aan het wel eens smalend genoemd etiket ,.sa- lonkustenaar". Of hem dit op den duur volkomen zal gelukken, dient afgewacht. Doch hoopvolle tekenen daartoe zUn volop aanwezig. Eenzelfde verheugende verandering valt te signaleren in zijn tekeningen i en aquarellen, diverse vrouwenfigu- ren en naakten. Veelal intiem van sfeer en met directe trefzekerheid gedaan, volop de artiest, die het mé- i tier in elk opzicht beheerst, verra- dend. Daarbij is de vormbeheersing. waartoe hij zich een tijdlang by ..Ars Aemula Naturae" inzette, een 1 der grote pyiers. waarop zyn bij uit- j stek talentvolle kunstvaardigheid berust. In de catalogus wordt Sierk Schro der een „laat-bloeier" genoemd. Wij I kunnen het. gezien üe gedemon- streerde groei, hiermee volkomen eens zyn en verheugen ons over de belangryke sprong, die hy in het by- zonder ook in psychologisch opzicht, maakte. Zyn kunst zal vennoedeiyk nim mer de rauwheid, de wrangheid dan wel de uitbundigheid van vele pur sang modernisten bereiken, zyn in nemendheid leidt niet naar die weg. Maar dat is ook allerminst noodza kelijk. Men kan op zijn leeftijd In dit opzicht ook niet veranderen. Literatuurprijs van stad Parijs De grote prijs voor letterkun de van de stad Parijs, ongeveer f 3.000 groot is toegekend aan de historicus en literator Emile Coornaert. Coornaert is afkomstig uit Hondschoote in Noord-Frankrijk. Zijn eerste werk ,.Le mouvement des indeés economiques au 17eme siecle" j wordt beschouwd als een baan brekend werk op het gebied van de economische en sociale ge- j schiedenis. Het werd in 1935 ge- j publiceerd. Kunstschilder Chris Beekman overleden Dc kunstschilder Chris Beekman is in een ziekenhuis te Hooglaren op 76-jarige leeftijd overleden. Beek- i man. die op 28 mei 1887 in Den I Haag werd geboren, begon als schil- j der in de styi van dc Haagse School. I Later verwisselde hy de donkere j kleuren voor een helder palet. Beekman vestigde zich in 1929 !n I Amsterdam waar hy tot anderhalf jaar geleden, toen hy ziek werd. bleef wonen. Vele van zyn werken zyn in bezie van het Króller-Miiller Mu seum. het Stedeiyk Museum in Am- sterdam en het Haag Gemeente Mu- I seum. I Zyn stoffeiyk overschot wordt vry- dag 12.00 uur op Westerveld gecre- meerd. De verrukking, welke er van zijn hartveroverende impressies uitgaat, is een rustgevende weldaad voor oog en ziel en ruimschoots voldoende om U tydens een rondgang met grote dankbaarheid ie vervuilen. Vooral in een by uitstek bewogen tijd als deze. I Tot 26 januari heeft U nog gele- I genheid er kennis van te nemen. THEO SWAGEMAKERS geschilderd door prof. Sierk Schroder. Grieg's muziek mag niet worden „verjazzd" Vorig jaar Is een beeldroman over fcer Gynt verboden in Noorwegen 'egens inbreuk op het Noorse copy- Ight voor het toneelstuk van Henrik bsen. Nu staat de versie door Duke Slington van de muziek die Edward Iricg geschreven heeft hetzelfde te fachten. De Grleg-stichting, die het copy- Ight behandelt, werd het vorig jaar oor het Deense ministerie voor cul- üur gevraagd of grammofoonpla- en van een „verjazzde" versie van ie muziek van Peer Gynt mochten lorden verkocht. Het antwoord was en categorisch neen. Het Deense ferzoek betrof een plaat van Duke Uington. In het Noorse antwoord erd gezegd dat de muziek van El- ngton een duideiyke schending was an de geest van de twee bovenge- loemde kunstwerken. „Ensemble" stopt met ,De opvolger' Ondanks de onverflauwde belang stelling voor het toneelspel ,De op volger" wordt dit stuk op 1 februari door ..Ensemble" van het repertoire afgevoerd omdat de hoofdrolspeler. Ko van Dyk, op die datum overgaat naar „De Haagsche Comedie" om in „Ot.hello van Shakespeare te spe len. Ko van Dyk heeft zich bereid verklaard nog aan een extra voor stelling van ..De Opvolger" mede te werken Deze wordt op 15 februari in de Stadsschouwburg te Tilburg ge houden. Ver. van vrienden Ned. Studenten Orkest Ook het Ned. Studenten orkest heeft nu zijn „Vereni ging van vrienden". Deze is onlangs opgericht op initia tief van de burgemeester van Bergen (N.H.), de gemeente waar het orkest al jaren zijn repetities houdt. De vrienden van het orkest zullen voor lopig alleen dit jaar een be drag bijeenbrengen om een gedeelte van de hotelreke ning van de studenten te be talen. De orkestleden hebben namelijk dit jaar een duur der hotel moeten betrekken omdat er onenigheid is ont staan met de leiding van het hotel waar men tot nu toe gedurende de repetitieperiode verbleef. De onenigheid zou o.m. zijn ontstaan over het 's avonds repeteren van de studenten op de hotelgangen. „In het hotel waar wij nu logeren j hebben wij toestemming ge- j kregen tot 's nachts half drie te spelen, maar dat komt na tuurlijk nooit voor", aldus deelde het bestuur van het N.S.O. mede. De duurdere hotelrekening wil men liever niet betalen uit de opbreng sten van de reeks concerten die 18 januari begint, omdat men zoveel mogelijk geld wil afdragen aan het Studenten- i sanatorium en het Universi tair Asyl Fonds. (Van onze kunstredactie) Het Ned. Studenten Orkest studeert thans met man vrouw) en macht voor de komende (twaalfde) tournee in de Ruinekerk te Bergen. Daarvan is ons wederom een boekje opengedaan op de jaarlijkse bijeenkomst in het perscentrum ..Nieuwspoort'' te Den Haag. waar het Comité Den Haag, onder leiding van de presidente mevrouw E. J. van Braam van Vloten-Boreel en bestuursleden van het N.S.O. ons vag de komende concertenreeks op de hoogte gesteld hebben. Naar men weet bestaat het NSO uit het „puikje" der studenten-instru mentalisten. die na zorgvuldige se lectie een plaats daarin waardig ge keurd zyn. Dit orkest, sinds vele ja ren staande onder de voortreffelijke directie van Jan Brussen, dirigent van het Overijssels Philh. Orkest., werd opgericht op 6 augustus 1952 door leden van de muziekgezelschap pen der studenten-corpora met het doel om door middel van het geven van concerten gelden bijeen te bren gen voor instellingen als het Ned. Studenten Sanatorium en sedert en kele jaren ook voor het Universitair Asiel Fonds. Doelstellingen, welke al leszins te waarderen zyn. Vele malen hebben wy reeds tn onze kolommen gewaagd van de uiterst verdlensteiyke prestaties van dit orkest, dat. hoewel elk jaar aan sterke wisseling onderhevig, toch tel kenmale een opmerkeiyk hoog niveau wist te bereiken. Ook nu mag verwacht worden, dat dit het geval zal zRn. Dat de belang stelling voor de concerten groot is, mag afgelezen worden uit het navol gende: in het afgelopen jaar werden 12 concerten gegeven, 13.600 kaarten verkocht, als gevolg waarvan eer. be drag van 25.000 gulden aan charita tieve doelen kon worden afgedragen. Het openingsconcert, waarvoor ge durende twee weken niet minder dan negen uur per dag gestudeerd wordt, vindt op 18 Januari plaats te Bergen. Hierna volgen Arnhem (19). Zwolle (20» Hengelo (21), Groningen (22). Eindhoven (23). Rotterdam (24). Croydon en wel in de Faifield Hall. waar ook het vorige Jaar met succes is opgetreden (25». Londen In de Dutch Church (Austin Friars' '26', i Den Haag (28). Utrecht (29). Nyme- gen '30) en het gala,concert te Am sterdam op 31 Januari. De overtocht naar Engeland wordt mogelijk gemaakt door steun van of ficiele instanties en het bedrUfsleven. De opbrengst van de concerten al daar komt ten goede aan de British Empire Cancer Campaign de Britse kankerbestryding, deels ook aan het NSS en het UAF. De samenstelling van het orkest is dit jaar als volgt, over de universitei ten en hogescholen verdeeld: Am sterdam 25. leiden 24. Utrecht 17. Groningen 13. Nymegen 4. Delft 2. Wageningen 1 De bezetting is di van een volledig symfonie-orkest 64 strikers. 16 blazers. 7 slagwerkers en 1 harpiste, de dochter van de dirigent Ada Brassen. I Het interessante programma omvat de navolgende werken Adagio voor strykorkest op 12 van Samuel Bar- I ber Robert Schumanns' concert voor cello en orkest ln a-moll op. 129. ..Eglogues" (Herderszangen» in op dracht van het NSO gecomponeerd door de in 1925 geboren Nederlandse componist Robert Heppener en de z g „Militaire Symfonie" in G. op 100 van Joseph Haydn. Zowel in „Eglo gues" als in deze laatste symfonie krijgen de slagwerkers ruimschoots htm deel. In Schumanns" celloconcert solieert de 26 jarige cellist. René van Ast. leerling van Henk Berghout en Ca- rel van Leeuwen Boomkamp. Deze was eerst enige Jaren tweede cellist ln het Ned. Kamerorkest van Szymon Goldberg en is thans als solocellist verbonden aan het. Kunstmaand- orkest welke, geiyk gezegd de naam .J3glo- gues" Herderszangen draagt.. HJj liet zich inspireren door de eerste strofe van het gedicht „Chronique" I van de Nobelpryswinnaar 1960 Saint- John Perse, dat als motto boven de I partituur geschreven staat. De com positie duurt 12 minuten. De delen van het werk dragen de namen „Paysage". Vents". „Pierres" en J „Ciraues". Wy wensen d® studenten voor bun j a.s. tournee zowel artistiek als gelde lijk succes toe en rijn ervan over- tuigd dat de concerten ook dit jaar 1 weer grote belangstelling zullen trek- I ken. Trouwens: daartoe staat de ac tiviteit van de plaatselijke Actie- Comité's, welke ook voor de buisves ting der orkestleden zorg dragen, on getwijfeld borg. Wy mogen stellig ook ditmaal de komende prestaties met vol vertrou wen tegemoet zien! Groep cellisten van het N.S.O. tijdens hun inspannende studie. Er zyn tenminste vier redenen om de Franse cineast Alain Resnais niet tot de stroming van de „nou velle vague" te rekenen, al heeft het gelyktydig verschijnen van zyn werk (met name ..Hiroshima mon amour") en dat van Truffaut, Cha- brol en C'amus daartoe wel aanlei ding gegeven. In de eerste plaats is Resnais, die in 1922 werd geboren, ouder dan de jongeren van de „nou velle vague". Bovendien en dat weegt nog heel wat zwaarder be- hoort hy niet lot de theoretici van dat revolutionaire filmen. Eerder zou men hem. dit in de derde plaats, kunnen rekenen tot de groepering- met-gelyksoortige-denkbeelden uit de moderne Franse literatuur. Tenslot te zyn de films van Resnais niet tot j stand gekomen op particulier initia- Hef. maar altijd in opdracht. Nog een verschil: Resnais bezat al een ge vestigde reputatie als documentair filmer toen hy zyn eerste speelfilm maakte. Met, deze correctie op een gebrui- keiyke misvatting begon dr. H. S. Visscher, filmcriticus en leraar aan ae Filmacademie, gisteravond in de filmzaal van de Universiteit zyn cau serie over het werk van Resnais. Het betrof hier de vierde voorstelling in dit seizoen van de Fllmkring K. en O Resnais is. na het volgen van de toneelschool en een korte studie aan óe Paryse filmacademie, zyn werk op filmgebied begonnen als cutter. Heel wat bekende films zyn door hem gemonteerd. Die montage zag hy aanvankeiyk als zyn roeping, waar- by hy veel waarde hechtte aan de principes van Eisensteln (attractie- en scholemontage». Zyn eerste grote succes was zijn Vincent van Gogh- film in 1948. Hij volgde een typerend procédé, dat hy twee jaar later ook toepaste in zyn „Guernica" van Picasso: alleen details laten zien van de schilderijen of tekeningen, niet het totale werk. In zyn Van Gogh-film heeft hy geen instructie of geromantiseerde biografie willen geven, maar deed hy een poging door te dringen tot de psyche van de kun stenaar. Met dat doel voor ogen is zyn Van Gogh-film met opzet niet in kleuren gemaakt, omdat die de aandacht zouden afleiden, terwyi zwart-wit naar zyn opvatting de ver- inneriyking accentueert.. Resnais zag de schilderijen van Van Gogh als erupties van een inneriyke wereld, waardoor zyn werk een origineel ka rakter heeft gekregen. Dit bleek in derdaad by de vertoning van dit kor te. maar uitermate boeiende werk, waarvan vooral "het slot byzonder fascinerend was. Dr. Visscher onderstreepte twee elementen, die in de films van Res nais een belangrijke rol spelen: de claustrophobic vrees voor in- en op sluiting) en de nucleaire mande, d.w.z. het verwyien by de oplossing van de objectieve werkeiykheid en het zoe ken naar de innerlijke realiteit. Die trekken vindt men ook in zijn ..Guer nica" en in „Nuit et brouillard" «..Nacht en nevel", over de Duitse concentratiekampen». Li een uitvoe rige analyse van laatstgenoemd werk wees dr Visscher op een ander ken merk van het werk van Resnais: de problematische verhouding tussen heden en verleden, een wonderlijke dialectiek, die vooral tot uiting komt in „Toute la mémoire du monde", een documentaire over de Biblio- thèque Nationale. Resnais heeft zich op byzonder wijze van deze op dracht gekweten De bibliotheek heeft hy gezien aJs een fort. waarin het verleden moet worden verdedigd tegen de aanvallen van de tyd. Van daar ook zyn speciale aandacht in dit werk voor de conservering»- en registratiemethoden in dit „fort", dat hy tegeiykertyd als een gevangenis heeft gezien. „Toute la mémoire" is. vooral door de ..travellings" (ryden- ae opnameneetri zeer persooniyke expressie van het wereldbeeld van de maker, aldus dr. Visscher Daarin heeft niets een vaste plaats Alles verschuift en ieder is bezig met zyn eigen „splinter" van het verleden, al Ls er toch een overkoepelende een heid. Na „Toute Ia mémoire" werden nog enige fragmenten vertoond van „Hi roshima mon amour". Vooral het be gin van deze film is indrukwekkend en ook daar vindt men weer. aldus dr. Visscher, de osmose van heden en verleden. Resnais heeft, door het heden vaag en het verleden scherp uit te beelden, een opmerkeiyke eon- trapuntische lUn in die aanhef wr ten te brengen. Telkens krijgt men de Indruk van een gesloten wiskun dig systeem in zRn wyze van filmen en toch wordt, door het element van de „vervreemding" tussen de hoofd personen, de beoordeling aan de toe schouwer overgelaten, dit in tegen stelling tot bjjv. een film als „Brief Encounter". Tenslotte wRdde dr. Visscher een korte beschouwing aan „L'année der- nière a Marienbad". een werk met een surrealistisch klimaat, waarin heden en verleden onwerkeiyk z|)o geworden en het tydsbegrlp volko men gerelativeerd is. Aan het begin van de avond heeft de heer J. Mulder namens de Film- kring dr. H. S. Visscher gelukgewenst met de toekenning van de Graadt van Roggenprijs voor filmkritiek. President .Segni in Washington President Segril van Italië ls gis teren voor een staatsbezoek van twee dagen in Washington aangekomen Hy werd op het station van de hoofdstad hartelijk verwelkomd door president en mevrouw Johnson Pre sident Segni zal tydens zijn bezoek tweemaal besprekingen voeren mee zyn Amerikaanse ambtgenoot Robert Heppener heefi nog het een en ander verteld over zyn compositie. Iril Gadescov. de eerste Nederlandse grootmeester van het ballet is vandaag 70 jaar geworden. Hij werd als Richard Vogelesang te Leiden geboren in het gezin van een leraar, waar een intellectuele loopbaan hoger werd aangeslagen dan een artistieke, zodat de 17- jarige Richard, bij afwezigheid van de strenge vader die in Indo nesië woonde, zijn kans schoon zag om zijn eigen weg te volgen. Hy meldde zich by Jacoba van der dreef op haar Duncan-Dalcroz* Pas, de oudste zuster van de bekende school een soort vrye danskunst. Hy pianist Theo van der Pas en be- was de enige manneiyke leerling en* J bracht alleen daardoor al de gemoe- deren in beweging. Later werd hy op kosten van zyn tante Emilie Scharp naar ParUs gezonden, om de beroem de Nyjinski te zien dansen De con- j frontat.le met deze grootste danser ter wereld maakte een onvergetelyke indruk op de jonge kunstenaar Na studies ln Londen en New York betrad Iril Gadescov. die uit de let ters van zyn naam dit Russisch klin kende pseudoniem had samengesteld het internationale podium, zyn eer ste partnerin was Grace Emmerson. die als Lovena zijn succes deelde Ze traden samen op in het New Yorkse Hippodrome, met de beroemde Sousa als dirigent. Na 1917 beleefde hy zyn eerste triomfen in het Haagse Dillgentia Hy danste by Pisuisse. waarna Max van Gelder hem engageerde in het Centraal Theater te Amsterdam Na diverse malen succes geoogst te hebben in het Theatre des Elvsées te Parys. kwam hy naar Berlijn en werd door Heinrich Kröller uitgeko zen om de ..Jozefslegende" van Richard Strauss te dansen Meer dan 300 maal heeft Iril Gadescov dit bal let. waarin hy zelf een zeldzame prestatie leverde, gebracht in Ber- ïyn. Warschau. Wenen. Riga. Kopen hagen. Stockholm. Bent en Parys Toen hy In 1923 In Parijs woonde en een studio had aan de Avenue Mozart, was hy wereldberoemd. Doch op het hoogtepunt van zRn kunnen, verliet Gadescov het podium. Tot 1935 is hy opgetreden, het laatst met de bekende LUI Green en haar groep. Tydens een der laatste voorstellingen vlak voor het scherm opging, rlen hij haar IT ..U!l. wij zijn trnmrn 11 ja-- «i»«r. Tijd om to hrl'fi '""'rffn 7e niet meer. wint gordijn ging op 011 «e- vons n 1st de grote danger loon. dat het een der laatste keren moest zyn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5