ALBERT VAN DALSUM George Wilson bracht Gorki's Zonnekinderen KAMER en TUIN Magiër en apostel 75 jaar Somber beeld van klasse - ondergang Muziek in centrum 1,1 van een stad GRANDIOZE TONEELCARRIÈRE IN MEESTERLIJKE REGIE 1964 Pagina 2 DE dr^ak van de holle ro mantiek was nog lang niet verslagen en het pril le naturalisme had nog een har de dobber op het Nederlandse toneel toen Albert van Dalsum op 5 januari 1889 in Amstel veen werd geboren. Het reper toire bestond voor een groot deel uit toen al ouderwetse stukken als ,,De terugkeer van den koloniaal". ..De ledige wieg" en ..Manus de Snorder". Hauptman. Strindberg. zelfs Ibsen golden als gevaarlijke revolutionair en de Nederland se première van Ibsens „Nora" kon dan ook, in het jaar van Van Dalsums geboorte, alleen in besloten kring worden ge geven. De morgen 75-Jarige kan dus terugzien op een periode, waarin de toneelkunst een reeks belang rijke evoluties heeft doorgemaakt Hij heeft het burgerlijk realisme gekend. Tot zijn voornaamste leer meesters behoorden de gedegen na turalistische acteurs-regisseurs Jan C. de Vos en Herman Schwab. Hij heeft zich ontwikkeld in de stijl volle. neo-romantische school van Willem Royaards: hij is tot volle ontplooiing van zijn kunstenaars schap gekomen bij de naar psycho logische verfijning strevende Eduard Verkade En hij heeft zelf *n belangrijk aandeel gehad in de neg verder gaande vernieuwing var. onze toneelkunst met meer na druk op een geestelijke, in kos misch levensbesef wortelende ge voelswereld als regisseur en ar tistiek leider van zijn eigen gezel schappen. het Oost-Nederlandsch Tooneel en de Amsterdamsche TooneelvereenigingEn nu: nu speelt hf) met vreugde Anouilh, nu staat hij belangstellend open voor toneelvernieuwers als Beckett en Ionesco, in wie trouwens sterke verwantschap met zijn eigen ideeën van dertig, veertig jaar ge leden valt te bespeuren. Zijn credo' Door al die ontwikkelingen heen is Albert van Dalsum. dankzij zijn oersterke persoonlijkheid, In hoge mate zichzelf gebleven. Aan zijn diepste overtuigingen omtrent het wezen van de mens en het wezen van de kunst hebben die stijl-evo luties nooit iets kunnen verande ren. In 1921. dus toen hU 32 Jaar was. schreef hij in het toneeltijd schrift ..Het Masker": „De toe schouwer gaat nu eenmaal niet naar de schouwburg om daar de kleine nabootsing te zien van de kleine misère-tjes die hij in het leven ondervindt. Hij wil er zijn leveui zien opgeheven uit het toe vallige en tijdelijke, de raadselen zien die zwijgend en onafwend baar achter alle mensenleven Met die woorden formuleerde hij het crecio. waarnaar hij zijn hele kunstenaarsloopbaan heeft gericht. Want al heeft hij zijn artistieke prestaties in de loop der Jar^n ont zaglijk verfijnd en verdiept, het doorgronden van „de raadselen die zwijgend en onafwendbaar achter alle mensenleven staan" is daarbij onveranderlijk uitgangspunt en drijfveer gebleven. Voor Van Dalsum is ,.1'art pur l'art". het grote ideaal van de periode waarin hij opgroeide, steeds een onaanvaardbaar begin sel geweest, omdat het er op neer kwam dat de schoonheid in rang werd verheven boven de waarheid. En Van Dalsum is vóór alles een zoeker naar waarheid. Een man die ln het opsporen, beleven en aan anderen doorgeven van de diepste innerlijke waarheden de voor naamste taak van het kunstenaars schap ziet. Het zoeken naar een psychologisch verantwoorde vorm van toneelspeelkunst, die niet na turalistische was en ook niet ge bonden aan een min of meer ro mantisch mensheids- of schoon heidsideaal. maar die zou ontsprui ten aan de innerlijke religiositeit, de magische krachten van de kun stenaar. heeft zijn werk al sinds heel vroeg in zijn carrière beheerst. Ik herinner my nog levendig de diepe indruk die hij, nu bijna 40 jaar geleden, maakte met een le zing op een conferentie voor dra matische kunst ln het Oolgaardt- huis te Arnhem .een lezing, die in feite een diep-doorvoelde artistieke belijdenis was en waarin hij de taak van de toneelspeler in onver getelijke woorden omschreef als een geestelijke worsteling met het publiek Ik wil als mens naakt staan aan deze zijde van het voetlicht. Maar aan de andere kant hebben ze hun smokings en colbertjes nog netjes aan. Toch moeten ze die uittrek ken, zich net als Ik van hun lafheden ontdoen, dan kunnen we pas met elkaar praten. Ze willen dat niet. Dan zal ik ze dwingen! Ik zal m'n potenties opzwiepen tot hun grootste scherpte. ik moet een gevecht met ze beginnen op leven en dood. Met een laatste wilsinspanning dwing ik hun gees ten tot stilteZU zien In zich zelf. Wat ziem ze? Chaos, duister nis, daarin de vuurpijlen van hun vragen, die terugvallen in het don ker....." Er was op de avond na die lezing niet de gebruikelijke discussie on der de conferentie-deelnemers. Iedereen voelde, dat in vergelij- lijdends elk debat profaan sou heb ben geklonken. king met deze hartstochtelijke be- Basis van kunst In diezelfde periode speelde Van Dalsum voor het eerst Koning Clau dius in „Hamlet" bij Verkade's Ha- ghespelers. Toen al ging het hem niet om het uitbeelden van een zinnelijke intrigant en machtswel lusteling. maar vooral om het zichtbaar maken van de duistere demonische krachten, waarvan de usurpator bezeten is. In dagenlan ge studie en vaak nachtenlange discussies met zijn vrienden (het was mijn grote trots dat ik als veel Jongere ook tot die kring werd toegelaten» bereidde hij zich op die rol voor. niet rustend voordat hij de psychologische constructie van de Claudiusfiguur zo volledig had doorgrond en doorvoeld dat hij. schijnbaar zonder moeite, dat hele geestelijk verwrongen innerlijk ln woord en gebaar tot uidrukklng kon brengen. Dit streven om door het ver standelijk en gevoelsmatig ontwar ren van alle karakterdrijfveren dóór te dringen tot diep onder de oppervlakte en daar de stuwende krachten en tegenkrachten op te sporen opdat die in de vertolking geopenbaard kunnen worden. is sedert tientallen jaren de basis van Van Dalsums kunst en al zijn grandioze creaties zijn daaruit voortgekomen. De lange ïyst. van die creaties zal ik niet opsommen. Er is geen beginnen aan. zelfs niet al zou ik me tot de voornaamste beperken. Trouwens, ook met het volledig vermelden van die enorme reeks rollen zou ik Van Dalsum eigenlijk nog onrecht doen als ik daarbij niet ook wees op zijn belangrijke prestaties als regisseur van en décorontwerper voor talrijke voor stellingen, die nu al een plaats van betekenis ln de geschiedenis van onze dramatische kunst hebben ge kregen. En ook daar is geen be ginnen aan. Bols en reus Zijn trouwe medewerker August Defresne noemde Albert van Dal sum vier jaar geleden, bjj zijn gouden jubileum, „De grootste to neelkunstenaar van mijn tijd". Sindsdien heeft Van Dalsum dep'1 oude vriend ten grave moeten dra- gen. zoals hij dat de laatste jaren®' ook verscheidene andere van zijn /jj generatiegenoten en voormalige me dewerkers heeft moeten doen. Maar Van Dalsum zelf is gelukkig voor ons bewaard gebleven en nog ongebroken. Hij staat recht over- (ji eind als een rots. als een reus. Een reus, die tevens magiër is en nog altijd apostel van waarheid en geestelijke zuiverheid in de to- tij neelkunst. Voor alles wat hjj ons. als de grootste toneelkunstenaar van „onze" tijd, heeft gegeven, Ui en nog geeft, is het Nederlandse schouwburgpubliek hem tot zeer grote dank verplicht. Simon Koster. je' vr in ha (Van onze Parijse correspondent) HET Theatre National Populaire dat zijn seizoen altijd pas anderhalve maand na de algemene rentreé pleegt te begin nen. heeft onder de nieuwe leiding van Georges Wilson, de op volger van Jean Vilar, het jeugdwerk van Maxime Gorki. De Zonnekinderen, ten tonele gevoerd. Een gebeurtenis in tweëerlei opzicht! Een reserve zou men slechts kunnen maken met betrekking tot de keuze van Gorki's jeugdwerk. dat in sommige retorische passages en met zijn wat erg nadrukkeiyk- didactlsche opzet, ietwat door de tyd scheen achterhaald te zyn. J-fM. ff w B ff. V ff ff'ff- ff C-w ff ff w Het Berlilns Filharmonisch Or DE wereldberoemde Berliner Philharmoniker hebben weer een eigen tehuis. Met een feestelijke plechtigheid en een feest- concert onder leiding van Herbert von Karajan werd de moderne nieuwbouw ingewijd, die middelpunt van een nieuw cultuurcen trum in het vrije deel van de oude Duitse hoofdstad moet worden. Door haar ligging in de onmiddellijke nabijheid van de ..Muur", die Berlijners van Berlijners scheidt, is de Philharmonie een teken van vrijheidlievende gezindheid en van de verbondenheid met de mensen aan gindse zijde van de Brandenburger Poort, maar vooral echter een symbool van vrije kunstbeoefening, zoals deze in een thans tachtigjarige traditie voor de Berliner Philharmoniker ken merkend was. Ter gelegenheid, van de feestelijke opening van de nieuwe Phil- larmonie in West-Berlijn dirigeerde Herbert von Karajan het wereldberoemde Berlijnse Philh. Orkest. Het Berlijns Filharmonisch Orkest ontstond uit een rebellie: leden van de „Bilsesche Kapelle'' waren zeer ontstemd over hun ieider en maak ten zich zelfstandig. Dat Benjamin Bilse uitzonderlijke capaciteiten had. werd door niemand ontkend, maar zijn al te strenge- op treden konden zyn overigens zeer slecht betaalde musici niet billijken. Het kwam tot openlijke vijandelnk- heden en tenslotte namen 54 orkest leden ontslag. Maar het zo ontstane „Vroegere Bilsesche Orkest" gaf wel iswaar met, succes concerten in na burige st.eden. Maar waar moest het ln Berlijn zelf spelen? Toen kwam als redder ln de nood Hermann Wolff, eigenaar van Berlijns meest bekende concertimpresariaat tussen beide. Met zijn speurzin, die zo ty pisch voor hem was. had hij reeds spoedig de kansen ontdekt, die er voor het jonge orkest in de toekomst lagen weggelegd. Door zijn tussen komst werd men het eens met de eigenaars van de „Skating Rink, een rolschaatsbaan. waarin al sinds eni ge tijd concerten en opera's werden gegeven. Op 17 oktober 1882 vond het eerste concert plaats: Het „Ber lijns Filharmonisch Orkest" was ge boren en de vroegere sporthal met. zijn waa-rlijk fenomenale akoestiek werd voor meer dan een halve eeuw het middelpunt van het muziekleven in, de oude Duitse hoofdstad. erdiende sporen Maar het jonge orkest met de veeleisende naam moest eerst zijn sporen verdienen. In de eerste ja ren traden Berlijnse componisten als dirigent op. Uit Wenen kwam Brahms, om de Berlijners in hoogst eigen persoon zijn derde symfonie te presenteren. En ondanks dat werden er beangstigende verliezen geleden. Toen gelukte het Hermann Wolff, nu alleenheerser van de Phil harmonie. Hans von Bülow voor de abonnementsconcerten te engageren. Met hem begon de toekomst.. Onder leiding van deze geniale or kestpedagoog en waarschijnlijk be roemdste dirigent van zyn tijd had den de Philharmoniker spoedig geen concurrentie meer te vrezen. Toen hij in 1893 de directie moest be ëindigen hij kwam kort daarop te overlijden stonden alle beroem de dirigenten van die dagen op het podium van de Philharmonie: Tschaikowsky. Grieg. Brahms. Welngartner. FelL\ MottI en Richard Strauss om slechts de bckendsten te noemen. Pas ln 1895 werd een waardig op volger gevonden. Von Bülow had van dc Berlin ev Phllharmoniker het beste orkest van Duitsland gemaakt. Arthur Niklsch leidde ze tot wereldroem. Tijdens lange tournees van Moskou tot Oslo. van Parys tot Lissabon vierden zij overweldigende triomfen. Gedurende 26 jaar was Nikisch de „chef". Toen hij in 1922 stierf, stond ln het. te zijner nagedachtenis gegeven con cert een pas 36-jarige voor de lesse naar hU heette Wilhelm Furt- wangler. Furtwangler en de Berliner Phil harmoniker, deze grandioze eenheid, werden tot een toonbeeld van Duitse muziekbeoefening tussen de beide wereldoorlogen. In 1944 werd de oude Philharmonie verwoest, maar de Philharmoniker bleven spelen, tot enkele dager, voor het einde van de oorlog. En reeds op 26 mei 1945 temidden van angst en nood, gaven zy de mensen, d.e alles verloren had den, weer een geloof aan de toe komst. De jonge Sergiu Cclibidache leidde ze in de eerste na-oorlogse jaren, tot 'ur twang Ier, vanaf 1947 als gast en in 1950 officieel de leiding weer op zich kon nemen. Zyn opvolger werd in 1955 Herhert von Karajan. Dat hij thans het ultramoderne nieuwe gebouw- met Beethovens Negende Opende, toont, dat deze uitersi ge voelige zich op de toekomst baseren de musicus een glorieuze traditie als uitgangspunt neemt. De Parijse toneelminnaars wer den vorig jaar immers met min stens gelyke intensiteit bezig ge houden door de vraag die toen plotseling actueel werd. wie ooit Jean Vilar gelijkwaardig zou kunnen vervangen, zoals politieke kringen, sedert nóg langere tijd. zich al de hoofden braken over het probleem wie eens de plaats van generaal De Gaulle in het Elysée moest innemen. Na Wilsons eerste daad als directeur van het TNP waartoe hij overigens sedert de op richting al behoorde mag men nu de vijfde republiek slechts toe wensen straks by het terugtreden of. eerder, verdwijnen van de gene raal voor zijn opvolging net even gelukkig te mogen slagen. letical achterhaald De geest, de overtuigingskracht, de esthetiek en ook de sociale ethiek van Vilar ïyken van nu af voort te leven In Wilson. Die ge heel eigen atmosfeer van geestdrift en verbondenheid tussen podium eti zaal welke een TNP-voorstel ling altijd tot zo'n byzondere be levenis maken, heerste ook nu weer onverminderd onder het nieu we bewind in het gigantische Chaillot-paleis. Wilson had trou wens een bezetting op de been ge bracht. waarmee hy. vooral in de vrouwenrollen met Catherine Sel lers en Emmanuelle de Riva ibe kend uit de films van Resnais» zyn voorganger de loef misschien nog wist af te steken. De sobere décors van Le Marquet en de als steeds evocatieve muziek van Mau rice Jarre deden de rest om het vertrouwen in de nieuwe leiding te bevestigen. GEORGES WILSON als Protassow en Catharine Sellers als diens zuster. Zygocactus truncatus ls meer algemeen bekend als de lidcac tus. een cactus die momenteel kan bloeien. Men klaagt wel eens over b'.oem- en knopval, doch dat is meestal aan een ver- 'xeerde behandeling te wyten. De lidcactus moet met rust ge laten worden als ze bezig is met het vormen van de bloemknop pen. Het is wel erg prettig voor de plant als ze regelmatig kan doorgroeien, doch dat is funest voor de knopvorming. Ze moet hall oktober al rust hebben. Dan mag men haar dus niet meer be mesten en men zal het gieten ook sterk moeten vei-m inde ren. Sproeiên dient men echter wel te doen. Zes weken rust moet de plant in ieder geval hebben. Langzamerhand kan men can de kleine roze puntjes aan de le den tot ontwikkeling zien komen en met het zwellen van de bloemknopjes kan men geleide- ïyk iels meer water geven. Tydens de knopvorming is het verkeerd de plant te verplaat sen. Het is zelfs niet goed voor haar indien ze ten opzichte van het zonlicht gedraaid wordt. Als men haar toch telkens moet ver plaatsen. kan men op de voor kant van de pot een teken zet ten: ze kan dan precies ln de zelfde stand terug gezet worden. Grote temperatuurverschillen zyn ook niet goed voor de plant. Als men het nu zo ver heeft dat ze in bloei staat, moet men haar na de bloei opnieuw wat rust geven; ze kan dan opnieuw zes weken rust hebben. Na die tyd moet 2» evenwel groeien: aan het eind van de rustperiode kan men eventueel verpotten als dat nodig mocht zyn. De gewone cactusgTond kan mer. er beter niet vcor gebruiken; bloemisten- grond is beter en men kan er nog een beetje turfmolm door heen roeren. Vergeet niet dat onder in de pot een scherf moet komen: het afvoergaatje mag in geen geval verstopt raken. Voortkweken door middel van stekken is heel goed mogelijk, doch dat mag men in geen ge val vlak voor de bloei doen, doch steeds na die tijd. G. KROMDIJK Ironie De titel „Zonnekinderen" was door Gorki ironisch bedoeld en heeft betrekking op de familiele den van en de kring rond de we reldvreemde chemicus Pavel Piodo- rowitch Protassow die. met de bes te bedoelingen bezield, een zorge loos leven leiden op een soort so ciale vulkaan, waarvan ze de voor tekenen der naderende eruptie niet vermogen te onderscheiden. Aan dat kunstmatige geluk komt op een kwade dag echter plotseling een einde wanneer Liza, de vrouw -an dc geleerde, hem onthult dal ze De Lidcactus zich diep armzalig voelt en hem daarom wil verlaten. Datzelfde uur der waarheid slaat vrijwel gelijk tijdig ook voor alle andere leden van de Protassow-clan. Allerhande amoureuze gevoels banden die tot dat ogenblik de ver schillende figuren meer of minder clandestien hadden beheerst, wor den dan plotseling bloot gelegd, zonder dat die sentimenten weder- zyds echter afdoende beantwoord worden om als grondslag voor nieu we betrekkingen, laat staan voor een nieuw géluk, te kunnen die nen. Het hele gezelschap valt dus ten prooi aan een staat van ver warring. wanhoop, ontreddering of erger. Een zwager pleegt zelfmoord, een zuster wordt waanzinnig en de rest is gedoemd als „dode zielen" verder te vegeteren. Verworpenen der aarde Dat sombere beeld van de onder gang van een milieu of een klasse wordt, door Gorki geprojecteerd op de achtergrond van de sociale ver houdingen in het pre-revolutionai- re Rusland van het begin van deze eeuw, toen het stuk geschreven werd.. In tegenstelling tot Tsjechow die zich voor het „gewo ne volk" alleen in de functies van dienstknechten, tuinlieden of ka mermeisjes scheen te interesseren, voert Gorki hier ook de „verwor penen der aarde" als handelende en vooral lydende figuren ten to nele. met als duidelyk vooropgezet te bedoeling de menselyke onder gang van de Protassow-clan te ver klaren uit het maatschappely- ke onrecht waarop zyn bestaan, comfort en aanvankelyke geluk gevestigd was. Terwille van die de monstratie wei-den de nuances in de individuele karaktertekeningen wel enigszins verwaarloosd, waar door een publiek dat het Russische toneel byna met Tsjechow vereen zelvigde, het gevoel kreeg met Gor ki niet helemaal aan zyn psycho logische en vooral poëtische trek ken te komen. Overtuigend Als vcrtolkingsprestatic verdien de ais gezegd, de regie van Wilson die ook de Protassow-rol voor zijn meesterlijke rekening nam. echter de hoogste lof en 't leek zelfs moei lijk voor een eerder zwakke, zo niet verloren, zaak een overtuigender pleidooi te lercren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 6